Uit AD / RD:
quote:
Vader Dennis achterna
Die veelbelovende aanvallende middenvelder van het A1-elftal van Cortgene/JVOZ (Jeugd Voetbal Opleiding Zeeland). Daar wilden de enthousiaste scouts van Sparta afgelopen seizoen dolgraag de naam van in hun boekje noteren. 'Jeremy de Nooijer' werd er na navraag driftig op het lijstje van de jeugdtrainers Arjan van der Laan, Orlando Trustfull en teammanager Kevin Valkenburg gekalkt.
Inderdaad, de oudste zoon van voormalig Spartaan Dennis de Nooijer.
Het 17-jarige Zeeuwse talent treedt vanaf deze maand in de voetsporen van zijn bekende vader Dennis en oom Gérard. Het duo werd 23 jaar geleden, eveneens op 17-jarige leeftijd, door de Kasteelclub weggelokt uit Zeeland, bij RCS uit Souburg. ,,Ja, de geschiedenis herhaalt zich,'' lacht Dennis de Nooijer ontspannen op het trainingscomplex van Cortgene/JVOZ. De voormalige aanvaller, die meer dan vierhonderd wedstrijden in het betaalde voetbal speelde, is blij met de stap van zijn oudste telg. ,,Natuurlijk ben ik trots. Jeremy heeft zeker talent, maar nu moet hij de volgende stap zetten. Bijvoorbeeld laten zien dat hij er alles voor over heeft om prof te worden.''
Jeremy de Nooijer is een tweebenige aanvallende middenvelder met een sublieme techniek. De 'nummer tien' stond ook in de belangstelling van NAC Breda, RBC Roosendaal en zelfs Heerenveen, maar kiest voor exact dezelfde route die zijn vader aflegde naar het mooie bestaan van profvoetballer. Het talent speelde eerder voor RCS, Heerenveense Boys, Heerenveen, weer RCS en Cortgene/JVOZ, de club waar de voetbal(school)opleiding van de tweeling De Nooijer en Dolf Roks met veel succes jonge voetballers klaarstoomt voor het grote werk. ,,Dat het voor Jeremy Sparta is geworden, maakt het natuurlijk extra leuk,'' zegt De Nooijer. ,,Van Cortgene/JVOZ maken meer spelers de stap naar het betaalde voetbal. We zijn onafhankelijk en de spelers kiezen uiteraard zelf de profclub waar ze later willen slagen. Wat het voor mij helemaal leuk maakt, is het feit dat Arjan van der Laan en Orlando Trustfull mijn zoon er uit pikten zonder dat ze wisten dat hij een De Nooijer was.''
Aan het einde van het seizoen mocht de middenvelder al vijf dagen met zijn nieuwe club naar een toernooi in Servië. Hij startte gisteren de voorbereiding op trainingscomplex Nieuw Terbregge. Arjan van der Laan zal de eerste weken worden geassisteerd door Peter van den Berg, die hoofdtrainer van B1 zal worden. ,,Jeremy is verder dan ik destijds was toen ik de stap naar Sparta zette,'' weet Dennis de Nooijer. ,,Alleen was het voor mij makkelijker omdat ik mijn tweelingbroer Gérard bij mij had. Hij moet nu viermaal per week met de trein van Zeeland naar Rotterdam reizen. Daar pikt de club hem op bij het station.''
Half augustus speelt De Nooijer met zijn nieuwe club om de Otten Cup van PSV op de Herdgang in Eindhoven. Tegenstanders van de Kasteelclub zijn de hoogste jeugdelftallen van Real Madrid en Anderlecht en PSV.
,,Ik zal zelf weinig wedstrijden kunnen kijken,'' zegt Dennis de Nooijer. ,,Omdat ik simpelweg altijd bij de jeugd van Cortgene/JVOZ aanwezig zal zijn. Wij hebben een grote hoofdsponsor gevonden en de faciliteiten worden nog beter. Er komen meer Zeeuwse talenten aan bij onze voetbalschool. Wij vinden 16 of 17 jaar het geschikte moment voor talenten om naar een club te verhuizen. Dan hebben ze bijna hun school afgerond. Zoals Jeremy nu doet, zo ziet het ideale plaatje er uit. Alleen nu nog even doorbreken natuurlijk.''
In een kadertje staat dat ook de twaalfjarige zoon van Gèrard een talent is, een linksbuiten.