abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 28 april 2007 @ 23:01:36 #1
83951 rashudo
project 2501
pi_48818282
Ik ben verslaafd geraakt aan uitmuntendheid. Het beste van het beste, bedacht of gemaakt door zeer talentvolle personen. Een film, een drankje, een park, een auto, een broek. Alles kan goed zijn, of fantastisch.

De keerzijde van uitmuntendheid is gemiddeldheid of zelfs slechtheid. Gemiddeldheid is nog te begrijpen, maar wanneer iets echt niet goed is, dat kan mijn geest simpelweg niet bevatten.

Laatst was ik in een restaurant. Het eten was heel erg slecht. De bediening leek belangrijkere dingen aan hun hoofd te hebben dan de bediening. Toen we vertelden dat het vlees niet goed was, keek de serveerster alsof het onze schuld was.

Hoe kan dat nou? Hoe zitten die mensen in elkaar? De eigenaar van het restaurant, de bedrijfsvoerder, de chefkok, iedereen die daar werkt zit in het complot.

Een tegenstelling is het restaurant waar wel alles goed gaat. Het eten is perfect, de ingredienten zijn perfect, de bediening is vrolijk en draagt bij aan de avond. Iedereen werkt samen om het lekkerste gerecht op tafel te zetten als een team.

Wanneer ik uitmuntendheid tegenkom, kan ik alleen maar in bewondering toekijken. Het zijn momenten in mijn leven waarbij ik me beter voel dan anders, een gevoel wat ik nooit op andere momenten kan bereiken.

Nu ben ik er verslaafd aan geraakt. Ik zoek uitmuntendheid op, ik wil het zien, voelen, meemaken. Waar is mijn volgende dosis?
Their eyes opaque.
pi_48818451
quote:
Het zijn momenten in mijn leven waarbij ik me beter voel dan anders,
Correctie, het zijn de momenten waarbij je beter voelt dan anderen. Dat maakt je middelmatig aangezien iedereen zich wil onderscheiden.
pi_48818496
Hier is je volgende dosis, ik ben nl ook perfect.
Cut brownies in squares
Godfather of sticky food
  Trouwste user 2022 zaterdag 28 april 2007 @ 23:11:24 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_48818507

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_48818514
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 23:11 schreef tong80 het volgende:
[afbeelding]

pi_48826117
@TS: de volgende stap zou ik zien in het leren inzien dat alles al de uitmuntendheid in zich draagt, echter komt dit niet altijd zo duidelijk naar voren als in het 'goede restaurant voorbeeld'. Achter de ogenschijnlijke ellende in het slechte restaurant kan zich m.i. evenwel ook de uitmuntendheid manifesteren. Echter zal het meer moeite kosten deze in een overwegend negatieve invloedsfeer te vinden.

Ik zou dus op zoek gaan naar momenten waarin je zelf de uitmuntendheid zelf kunt creėren en ervaren. Ik ben er voor mijzelf namelijk ook van overtuigd dat alles in essentie perfect is. Echter zijn er wat verdichte lagen in de loop der jaren overheen gekropen, dus zul je eerst deze lagen weer moeten zien wegwerken om weer in directe verbinding met de uitmuntendheid - welke overal in het leven aanwezig is - te treden.

Niemand is feilloos, echter kunnen we er allemaal naar toewerken. Met steeds meer momenten van uitmuntendheid in het vooruitzicht zou ik willen zeggen: geniet ook van de ogenschijnlijk 'mindere' momenten. Juist daar zul je de uitmuntendheid leren zien en begrijpen. Er is immers geen ruimte voor goed of slecht, als je de essentie van de uitmuntendheid wilt doorgronden. Maak jezelf leeg voor de uitmuntendheid!

wat een heerlijk woord btw!
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  zondag 29 april 2007 @ 10:36:31 #7
167723 sanni
Acima de seu
pi_48826599
Ja en helder neergezet.
pi_48828069
-nvm-
  maandag 30 april 2007 @ 02:55:48 #9
83951 rashudo
project 2501
pi_48857174
quote:
Op zondag 29 april 2007 10:03 schreef Boswachtertje het volgende:
- knip -
Boswachtertje, je hebt helemaal gelijk. Ik ga dit ook zeker proberen.
Their eyes opaque.
pi_48863241
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 23:10 schreef JamesBrowny het volgende:
Hier is je volgende dosis, ik ben nl ook perfect.
Perfectie is iets anders dan uitmuntendheid.
Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
pi_48863743
Zijn mensen in die zin niet altijd aristocraten? We zoeken altijd naar een maximaal-zijn, maximaal-bestaan of het beste van alles. Dat we soms handelingen hebben die bij een ander niet in de smaak vallen, wil niet zeggen dat dit voor ons niet het beste was. Achter elk ding dat we doen zit zingeving, iets dat ons onbewust aanstuurt om naar het goede of beste te streven.

Wat dat goede of dat beste is kan ik je niet zeggen. Ben ook benieuwd of een filosoof dat zou durven te zeggen. Dan probeer je namelijk een fundament te leggen onder datgene wat ons al fundeert, zoals Gadamer al zo mooi zei.
pi_48864151
quote:
Op maandag 30 april 2007 13:57 schreef partyyboyy het volgende:
Perfectie is iets anders dan uitmuntendheid.
Is uitmuntendheid in jouw optiek dan het streven naar perfectie of hoe zie jij dit?
(de opmerking is imho wel enigzins terecht kan ik je melden )
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_48867716
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 23:01 schreef rashudo het volgende:
Ik ben verslaafd geraakt aan uitmuntendheid. Het beste van het beste, bedacht of gemaakt door zeer talentvolle personen. Een film, een drankje, een park, een auto, een broek. Alles kan goed zijn, of fantastisch.
-knip-
ga es na bijjezelf wat je nou waarneemt als uitmuntendheid, je kunt wel zeggen dat het je opzoekt, maar het klinkt meer alsof je juist het subjectieve goed opzoekt. Een eten kan voor de ene vies zijn en andere heerlijk. Ik zoek 'uitmuntendheid' in de manier waarop de ervaren patronen/verschijnselen terug zie die samen goed in harmonie tot een beeld uitkomen. Simpel gezegd 'mooie extremen'.
pi_48869340
uit·mun·tend (bn.)
1 voortreffelijk => uitstekend

Dus: iemand die uitstekend is in zijn of haar vak. Een vakman.
pi_48871983
quote:
Op maandag 30 april 2007 19:56 schreef katerwater het volgende:
uit·mun·tend (bn.)
1 voortreffelijk => uitstekend

Dus: iemand die uitstekend is in zijn of haar vak. Een vakman.
Dat haalt het dus niet bij perfectie!
Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
  maandag 30 april 2007 @ 23:23:25 #16
83951 rashudo
project 2501
pi_48875822
quote:
Op maandag 30 april 2007 18:49 schreef koffiegast het volgende:

[..]

ga es na bijjezelf wat je nou waarneemt als uitmuntendheid, je kunt wel zeggen dat het je opzoekt, maar het klinkt meer alsof je juist het subjectieve goed opzoekt. Een eten kan voor de ene vies zijn en andere heerlijk. Ik zoek 'uitmuntendheid' in de manier waarop de ervaren patronen/verschijnselen terug zie die samen goed in harmonie tot een beeld uitkomen. Simpel gezegd 'mooie extremen'.
Het heeft zeker met harmonie in patronen te maken, maar niet iedereen ziet dat, dus zal het altijd subjectief zijn. Denk je niet?
Their eyes opaque.
pi_48876296
quote:
Op maandag 30 april 2007 23:23 schreef rashudo het volgende:

[..]

Het heeft zeker met harmonie in patronen te maken, maar niet iedereen ziet dat, dus zal het altijd subjectief zijn. Denk je niet?
precies
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')