Gelukkig zijn er ook mensen die precies weten wat je bedoelt. Ik bijvoorbeeldquote:Op zondag 21 december 2008 18:23 schreef Gwywen het volgende:
Anyway, ik weet van mezelf hoe ik ben en ik houd er liever gewoon rekening mee dan dat ik er anderen mee lastigval. Proberen uit te leggen wat je ervaart heeft ongeveer net zo veel zin als een blinde proberen uit te leggen hoe rood eruit ziet.
Ik voel mensen nog beter aan dan jij, spanningen ook, ben erg intuitief (meer dan jij), heb een broertje dood aan spiritueel geouwehoer, ervaar muziek nog intenser dan jij, word nog sneller door dingen geraakt.quote:Op maandag 22 december 2008 14:39 schreef ThisHollowWorld het volgende:Ik ben er wel zeker van dat ik alles intenser ervaar dan gemiddeld. Ik voel mensen goed aan, spanningen vooral ook, ben intuïtief, ook gevoeliger op spiritueel gebied, ervaar muziek intenser, word sneller door dingen geraakt.
anders ga je even gezellig ergens anders trollen...quote:Op maandag 22 december 2008 14:46 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Ik voel mensen nog beter aan dan jij, spanningen ook, ben erg intuitief (meer dan jij), heb een broertje dood aan spiritueel geouwehoer, ervaar muziek nog intenser dan jij, word nog sneller door dingen geraakt.
Ik ben bloedserieus.quote:Op maandag 22 december 2008 14:57 schreef stbabylon het volgende:
[..]
anders ga je even gezellig ergens anders trollen...
En waar staat dat precies dan? Ik lees namelijk helemaal nergens dat ThisHollowWorld woorden als "beter" en "specialer" gebruikt. Dat maak jij er van geloof ik.quote:Op maandag 22 december 2008 15:05 schreef L.Denninger het volgende:
want ik vind het enorm arrogant om zoals ThisHollowWorld uit de hoek te komen met "ik voel o zo veel beter dan jij, en ik ben zo veel specialer", maar aangezien ThisHollowWorld dat zelf ook doet vind ik dat ik het ten opzichte van hem/haar best kenbaar mag maken dat ik me een stuk specialer voel dan zij/hem en denk dat ik intuitiever ben en dingen beter aanvoel dan hij/zij.
Ik begrijp waar je vandaan komt, ja. Dat mensen zich speciaal willen voelen ofzo. Maar het punt is dat je als HSP niet beter dan de rest bent, je voelt gewoon meer (dan gemiddeld). Als hoogbegaafde ben je ook niet beter dan een ander, je bent gewoon intelligenter (dan gemiddeld). Ik zie mensen als gelijk, en ik heb inderdaad nergens gezegd dat ik mij specialer voel. Het enige wat ik me op dit moment voel ten opzichte van jou, is volwassener. Aangezien ik je reactie toch ietwat kinderachtig vind.quote:Op maandag 22 december 2008 15:05 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Ik ben bloedserieus.
Ik denk dat ik dingen beter aanvoel dan anderen, in ieder geval dan veel in dit topic.
Uit mezelf zou ik dat natuurlijk nooit zo zeggen,
want ik vind het enorm arrogant om zoals ThisHollowWorld uit de hoek te komen met "ik voel o zo veel beter dan jij, en ik ben zo veel specialer", maar aangezien ThisHollowWorld dat zelf ook doet vind ik dat ik het ten opzichte van hem/haar best kenbaar mag maken dat ik me een stuk specialer voel dan zij/hem en denk dat ik intuitiever ben en dingen beter aanvoel dan hij/zij.
Ik ga er alleen niet het HSP-labeltje opplakken, want dat vind ik kul.
De een heeft meer ruimtelijk inzicht, de ander meer empathisch vermogen, de volgende kan sneller rekenen...
Maar om nou gelijk een labeltje als HSP erop te plakken en te doen alsof je o zo speciaal bent (laat staan jezelf ook nog "nieuwetijdskind" gaan noemen....), kom op zeg.
Dat vind ik iets voor mensen die - nadat ze hun hele leven door anderen zijn voorbij gestreefd - iets zoeken om zichzelf toch nog speciaal te maken.
Hm, eens even kijken :quote:Op maandag 22 december 2008 20:36 schreef Natalie het volgende:
Ik snap sowieso niet echt waar mensen dat 'Je wilt bijzonder zijn-idee' vandaan halen.
Maar verder voelt hij/zij zich niet specialer dan de rest van de mensen hoor !quote:Ik ben er wel zeker van dat ik alles intenser ervaar dan gemiddeld. Ik voel mensen goed aan, spanningen vooral ook, ben intuïtief, ook gevoeliger op spiritueel gebied, ervaar muziek intenser, word sneller door dingen geraakt. Het geeft een soort extra laag aan je leven, dat zo te lezen niet iedereen begrijpt.
Of tof kan zijn. Luchtalarm of brandweersirenes (van een langsrijdende wagen, als ik er naast staat is het anders) kan ik tranen van in de ogen krijgen (en niet van de pijn).quote:Op dinsdag 23 december 2008 10:00 schreef maedel het volgende:
Volgens mij interpreteer jij het als specialer, terwijl er gezegd wordt dat het intenser is.
Intens horen, je zou eens moeten weten hoe zeer dat eigenlijk doet.
Dat is dus ook een beetje de mening die ik er over heb ja.quote:Op zaterdag 28 april 2007 02:36 schreef clumsy_clown het volgende:
Mja. Ik vind het onzin, dat hele HSP-gedoe. Sorry. Ik vind het een etikette wat echt totaal onnodig is, en vaak opgeplakt en/of gebruikt wordt door mensen die maar al te graag iets willen zien wat er niet is.
Natuurlijk is de ene persoon gevoeliger dan de ander, natuurlijk kan iemand enorm veel emphatisch vermogen hebben, maar de 'voorwaarden' om HSP te zijn zijn zó vaag dat iedereen het wel kan hebben. Ik vind HSP vallen onder de noemer 'alles wat niet extreem gemiddeld is is vreemd en heeft een naampje'.
Een klasgenoot van me vond dat ze HSP had. Ze kwam op een dag naar me toe, met een krantenartikeltje in d'r handen hierover, en de opmerking dat ze nu eindelijk wist wat er mis met haar was. Ze gaf teveel om mensen, ze las emoties van anderen zo duidelijk dat ze ze overnam en het haar onderdrukte. Nog afgezien van het feit dat ze enorm egocentrisch was en het empathievermogen van een kiezelsteen had, waren de 'symptomen' die ze opnoemden dingen die ieder mens heeft.
Ik ben zelf dat geblèr anders wel zatquote:Op dinsdag 23 december 2008 10:17 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Of tof kan zijn. Luchtalarm of brandweersirenes (van een langsrijdende wagen, als ik er naast staat is het anders) kan ik tranen van in de ogen krijgen (en niet van de pijn).
Er zijn geluiden waar ik helemaal knetter gek van word, maar andere maken me intens blij.quote:Op dinsdag 23 december 2008 10:23 schreef maedel het volgende:
[..]
Ik ben zelf dat geblèr anders wel zat![]()
Maar serieus, de radio/tv staat voor mij echt bijna altijd te hard. Gepiep in winkels, het frituuralarm bij de mac, dat soort dingen, ik word er gek van.
de manier is misschien wat grof voor jullie hooggevoelligequote:Op dinsdag 23 december 2008 11:43 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ja, en nou mag je echt opflikkeren met je kut-troll-gedrag. Ik ben je spuugzat.
Wat boeit dat nou, of iedereen zich het label kan opplakken of niet? Je kunt voor HSP geen indicatie aanvragen voor een PGB, dus dergelijk misbruik doet niet ter zake. Er wordt hier in de fronzende reacties maar steeds van uitgegaan dat het opplakken van het label als een excuus of verschoning werkt. 'Ik heb HSP dus nu hoef ik niet aan mezelf te werken.' Wat een oogkleppenvisie, zeg. Wat nou als het simpelweg prettig is om een aantal van je belevingen te herkennen in de beschrijving van 'typisch HSP'?quote:Op dinsdag 23 december 2008 11:53 schreef Angst het volgende:
[..]
de manier is misschien wat grof voor jullie hooggevoelligemaar ik wil toch zeggen dat ik het met hem eens bent.
Er is geen objectieve meetstaf, wat er bij zoiets als autisme wel is. Dus iedereen kan zich het label opplakken.
Veel van de dingen die er staan heb ik ook, veel mensen onder mij. De meeste mensen mijden ziekenhuizen bijv.
Er wordt alleen meestal niet zo open overgepraat, waardoor het lijkt alsof je de enige bent..
Dat laatste, maar je kunt er ook rekening mee houden. Als je van jezelf weet dat je HSP hebt, kan je er beter rekening mee houden dat je sommige situaties wilt ontlopen of juist opzoeken.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:05 schreef L.Denninger het volgende:
Waarom zou dat in bobsnaam prettig zijn ? Wat verandert het aan de situatie, behalve dat je voortaan kan schermen met "Ja maar ik heb HSP !" ?
Hoezo ? HSP is alleen maar het naampje dat je zelf plakt op eigenschappen waarvan ik aanneem dat je al wist dat je ze had.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:07 schreef Burdie het volgende:
[..]
Dat laatste, maar je kunt er ook rekening mee houden. Als je van jezelf weet dat je HSP hebt, kan je er beter rekening mee houden dat je sommige situaties wilt ontlopen of juist opzoeken.
Nouja, als je van jezelf weet dat je er GEEN rekening mee houdt als je niet het 'stempeltje' HSP hebt, maar je doet het WEL als je die stempel wél aanmeet... en het zou sowieso een goed idee zijn om rekening te houden met dingen die je wel/niet prettig vindt cq aan kunt, dan is er toch geen man overboord als mensen zichzelf willen bestempelen als HSP? Jij gelooft dat het niet bestaat, prima, maar er zijn ook mensen die wel geloven dat het bestaat en die baat hebben bij dat 'stempeltje'. Wat is het probleem? Laat ze lekker, jij hebt er geen last van (tenzij je zelf HSP bentquote:Op dinsdag 23 december 2008 12:13 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Hoezo ? HSP is alleen maar het naampje dat je zelf plakt op eigenschappen waarvan ik aanneem dat je al wist dat je ze had.
Of je er een naampje op plakt verandert daar niks aan, dus waarom je bijvoorbeeld pas rekening kan houden met je 'supergehoor' als je er de naam HSP op plakt volg ik niet helemaal.
HSP legt wel een verband tussen die eigenschappen, kan wel inzichtelijk maken wat de actie-reactie is bij een HSP'er. Het kan dus wel degelijk iets toevoegen aan je zelfinzicht.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:13 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Hoezo ? HSP is alleen maar het naampje dat je zelf plakt op eigenschappen waarvan ik aanneem dat je al wist dat je ze had.
Of je er een naampje op plakt verandert daar niks aan, dus waarom je bijvoorbeeld pas rekening kan houden met je 'supergehoor' als je er de naam HSP op plakt volg ik niet helemaal.
Dat kunnen de woorden 'aansteller' en 'dramaqueen' ook.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
HSP legt wel een verband tussen die eigenschappen, kan wel inzichtelijk maken wat de actie-reactie is bij een HSP'er. Het kan dus wel degelijk iets toevoegen aan je zelfinzicht.
Bij autisme is ook geen objectieve maatstaaf, daar gaat men alleen uit van de symptomen (door middel van een vragenlijst) en dat wordt dan vastgesteld. Dat blijft ook deels subjectief dus.quote:Op dinsdag 23 december 2008 11:53 schreef Angst het volgende:
[..]
de manier is misschien wat grof voor jullie hooggevoelligemaar ik wil toch zeggen dat ik het met hem eens bent.
Er is geen objectieve meetstaf, wat er bij zoiets als autisme wel is. Dus iedereen kan zich het label opplakken.
Veel van de dingen die er staan heb ik ook, veel mensen onder mij. De meeste mensen mijden ziekenhuizen bijv.
Er wordt alleen meestal niet zo open overgepraat, waardoor het lijkt alsof je de enige bent..
Ik bedoel niet louter de term HSP, maar wat er in de laatste jaren zoal over is geschreven. Herkenning daarin kan bijdragen aan je zelfinzicht.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:21 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Dat kunnen de woorden 'aansteller' en 'dramaqueen' ook.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |