abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 december 2008 @ 19:02:05 #126
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_64216992
quote:
Op zondag 21 december 2008 18:23 schreef Gwywen het volgende:
Anyway, ik weet van mezelf hoe ik ben en ik houd er liever gewoon rekening mee dan dat ik er anderen mee lastigval. Proberen uit te leggen wat je ervaart heeft ongeveer net zo veel zin als een blinde proberen uit te leggen hoe rood eruit ziet.
Gelukkig zijn er ook mensen die precies weten wat je bedoelt. Ik bijvoorbeeld
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_64245157
Hmm, HSP. Ik heb dat boek van Elaine N. Aron gelezen. Het is nogal herkenbaar, ja. Eerst omschreef ik mezelf gewoon als gevoelig. Ik ben er wel zeker van dat ik alles intenser ervaar dan gemiddeld. Ik voel mensen goed aan, spanningen vooral ook, ben intuïtief, ook gevoeliger op spiritueel gebied, ervaar muziek intenser, word sneller door dingen geraakt. Het geeft een soort extra laag aan je leven, dat zo te lezen niet iedereen begrijpt. Tegelijkertijd begrijp ik minder gevoelige mensen heel goed, mijn vader is er zo een.

De term hooggevoeligheid vind ik een goede benaming hiervoor, en nee, niet 50% van de vrouwen is hooggevoelig. Er zijn ook genoeg hooggevoelige mannen. Naar mijn idee zijn de meeste getalenteerde muzikanten bijvoorbeeld hoogsensitief. Laatst was ik bij een kerstdiner, en iemand speelde wat piano. Hij speelde de goede noten, het was een mooi (en ook moeilijk) stuk. Maar iedereen was zo enorm onder de indruk, en ik niet. Omdat hij gewoonweg niet gevoelig was: geen gevoel voor muziek, en zoiets is aangeboren. Je kan de noten dan wel goed spelen, goed timen, maar je gevoel in muziek leggen kun je niet leren. Zo iemand mist die laag en dat gevoel gewoon, dus kun je het niet in de muziek laten horen. En mensen die niet gevoelig zijn die merken dat niet, dat dat ontbreekt bij hem. Dat is een klein voorbeeldje, waarin ik merk dat ik verschil van de meerderheid. En zo zijn er zoveel meer voorbeelden die in mijn dagelijks leven voorkomen.

Naar mijn idee is HSP dus geen modeverschijnsel. Net als bij intelligentie de een slimmer dan de ander is, is de een ook gevoeliger dan de ander. En ja, een innerlijke wereld is moeilijk bij iemand te meten, maar dat wil niet zeggen dat hooggevoeligheid niet bestaat. Zo goed zijn IQ-testen overigens ook niet altijd, zoiets blijft een momentopname. Ik ben van mening dat iemand met een beetje zelfinzicht voor zichzelf wel weet of diegene hooggevoelig is of niet.
  maandag 22 december 2008 @ 14:46:20 #128
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_64245428
quote:
Op maandag 22 december 2008 14:39 schreef ThisHollowWorld het volgende:Ik ben er wel zeker van dat ik alles intenser ervaar dan gemiddeld. Ik voel mensen goed aan, spanningen vooral ook, ben intuïtief, ook gevoeliger op spiritueel gebied, ervaar muziek intenser, word sneller door dingen geraakt.
Ik voel mensen nog beter aan dan jij, spanningen ook, ben erg intuitief (meer dan jij), heb een broertje dood aan spiritueel geouwehoer, ervaar muziek nog intenser dan jij, word nog sneller door dingen geraakt.
zzz
pi_64245757
quote:
Op maandag 22 december 2008 14:46 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Ik voel mensen nog beter aan dan jij, spanningen ook, ben erg intuitief (meer dan jij), heb een broertje dood aan spiritueel geouwehoer, ervaar muziek nog intenser dan jij, word nog sneller door dingen geraakt.
anders ga je even gezellig ergens anders trollen...
  maandag 22 december 2008 @ 15:05:48 #130
31101 _Led_
pi_64246015
quote:
Op maandag 22 december 2008 14:57 schreef stbabylon het volgende:

[..]

anders ga je even gezellig ergens anders trollen...
Ik ben bloedserieus.
Ik denk dat ik dingen beter aanvoel dan anderen, in ieder geval dan veel in dit topic.
Uit mezelf zou ik dat natuurlijk nooit zo zeggen,
want ik vind het enorm arrogant om zoals ThisHollowWorld uit de hoek te komen met "ik voel o zo veel beter dan jij, en ik ben zo veel specialer", maar aangezien ThisHollowWorld dat zelf ook doet vind ik dat ik het ten opzichte van hem/haar best kenbaar mag maken dat ik me een stuk specialer voel dan zij/hem en denk dat ik intuitiever ben en dingen beter aanvoel dan hij/zij.

Ik ga er alleen niet het HSP-labeltje opplakken, want dat vind ik kul.
De een heeft meer ruimtelijk inzicht, de ander meer empathisch vermogen, de volgende kan sneller rekenen...
Maar om nou gelijk een labeltje als HSP erop te plakken en te doen alsof je o zo speciaal bent (laat staan jezelf ook nog "nieuwetijdskind" gaan noemen....), kom op zeg.
Dat vind ik iets voor mensen die - nadat ze hun hele leven door anderen zijn voorbij gestreefd - iets zoeken om zichzelf toch nog speciaal te maken.
zzz
  maandag 22 december 2008 @ 18:00:07 #131
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_64251649
quote:
Op maandag 22 december 2008 15:05 schreef L.Denninger het volgende:
want ik vind het enorm arrogant om zoals ThisHollowWorld uit de hoek te komen met "ik voel o zo veel beter dan jij, en ik ben zo veel specialer", maar aangezien ThisHollowWorld dat zelf ook doet vind ik dat ik het ten opzichte van hem/haar best kenbaar mag maken dat ik me een stuk specialer voel dan zij/hem en denk dat ik intuitiever ben en dingen beter aanvoel dan hij/zij.
En waar staat dat precies dan? Ik lees namelijk helemaal nergens dat ThisHollowWorld woorden als "beter" en "specialer" gebruikt. Dat maak jij er van geloof ik.
Da's ook meteen die misvatting, ik had wel verwacht dat je beter gegoogled had eigenlijk over die onderwerp.
pi_64255216
quote:
Op maandag 22 december 2008 15:05 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Ik ben bloedserieus.
Ik denk dat ik dingen beter aanvoel dan anderen, in ieder geval dan veel in dit topic.
Uit mezelf zou ik dat natuurlijk nooit zo zeggen,

Ik ga er alleen niet het HSP-labeltje opplakken, want dat vind ik kul.
De een heeft meer ruimtelijk inzicht, de ander meer empathisch vermogen, de volgende kan sneller rekenen...
Maar om nou gelijk een labeltje als HSP erop te plakken en te doen alsof je o zo speciaal bent (laat staan jezelf ook nog "nieuwetijdskind" gaan noemen....), kom op zeg.
Dat vind ik iets voor mensen die - nadat ze hun hele leven door anderen zijn voorbij gestreefd - iets zoeken om zichzelf toch nog speciaal te maken.
Ik begrijp waar je vandaan komt, ja. Dat mensen zich speciaal willen voelen ofzo. Maar het punt is dat je als HSP niet beter dan de rest bent, je voelt gewoon meer (dan gemiddeld). Als hoogbegaafde ben je ook niet beter dan een ander, je bent gewoon intelligenter (dan gemiddeld). Ik zie mensen als gelijk, en ik heb inderdaad nergens gezegd dat ik mij specialer voel. Het enige wat ik me op dit moment voel ten opzichte van jou, is volwassener. Aangezien ik je reactie toch ietwat kinderachtig vind. Het is heel leuk en aardig om overal sceptisch over te zijn. Ik ben ook kritisch van aard, maar pas nadat ik me genoeg in een onderwerp heb verdiept en ik er me er in eerste instantie voor open heb gesteld. Het is altijd makkelijk om iets meteen af te zeiken en vind het ook nogal pretentieus overkomen.

Toch snap ik je punt verder. Toen ik voor het eerst over HSP las, had ik echt zoiets van: nee, daar kan ik zelf niet over oordelen. Later heb ik dat boek toch eens gelezen, omdat ik me graag in verschillende onderwerpen verdiep. En ja, ik plak dat etiketje lekker op mijzelf. Het is ook bevestigd door anderen (waaronder psychologen), als je het dan wel opeens geloofwaardiger vind. Maar voor mezelf weet ik dat ik daar over kan oordelen, ook zonder bevestiging wist ik het zeker.

Ik ben overigens totaal niet arrogant, eerder bescheiden eigenlijk. En ik kan van mezelf wel zeggen dat ik mensen goed aanvoel. Ik haal mensen die liegen er bijvoorbeeld zo uit (terwijl anderen niks doorhebben), omdat ik dat bijvoorbeeld intuitief aanvoel.
  maandag 22 december 2008 @ 20:36:58 #133
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_64257290
Ik snap sowieso niet echt waar mensen dat 'Je wilt bijzonder zijn-idee' vandaan halen. Is dat puur omdat mensen zeggen gevoeliger te zijn dan een ander?
Dat de laatste zich erdoor bedreigd voelt en meent dat er wordt gezegd dat hij dus ongevoelig is. Dat hij minder is dat de zogenaamde HSP-er?
In dat geval kan ik me namelijk wel voorstellen dat iemand op z'n achterste benen gaat staan om te roepen dat het niet waar is en dat bepaalde mensen gewoon een excuus zoeken om als 'bijzonder' door het leven te gaan.
Maar ik heb nog nooit een HSP-er gesproken die zichzelf op dat voetstuk heeft gezet of zo gezien wil worden.

Volgens mij heeft dat niets met bijzonder-zijn te maken. Dat is gewoon menselijke differentiatie.
(Un)masking for the greater good.
  dinsdag 23 december 2008 @ 09:57:31 #134
31101 _Led_
pi_64274975
quote:
Op maandag 22 december 2008 20:36 schreef Natalie het volgende:
Ik snap sowieso niet echt waar mensen dat 'Je wilt bijzonder zijn-idee' vandaan halen.
Hm, eens even kijken :

THW zei :
quote:
Ik ben er wel zeker van dat ik alles intenser ervaar dan gemiddeld. Ik voel mensen goed aan, spanningen vooral ook, ben intuïtief, ook gevoeliger op spiritueel gebied, ervaar muziek intenser, word sneller door dingen geraakt. Het geeft een soort extra laag aan je leven, dat zo te lezen niet iedereen begrijpt.
Maar verder voelt hij/zij zich niet specialer dan de rest van de mensen hoor !
zzz
  dinsdag 23 december 2008 @ 10:00:57 #135
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_64275070
Volgens mij interpreteer jij het als specialer, terwijl er gezegd wordt dat het intenser is.
Intens horen, je zou eens moeten weten hoe zeer dat eigenlijk doet.
pi_64275385
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 10:00 schreef maedel het volgende:
Volgens mij interpreteer jij het als specialer, terwijl er gezegd wordt dat het intenser is.
Intens horen, je zou eens moeten weten hoe zeer dat eigenlijk doet.
Of tof kan zijn. Luchtalarm of brandweersirenes (van een langsrijdende wagen, als ik er naast staat is het anders) kan ik tranen van in de ogen krijgen (en niet van de pijn).
pi_64275427
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 02:36 schreef clumsy_clown het volgende:
Mja. Ik vind het onzin, dat hele HSP-gedoe. Sorry. Ik vind het een etikette wat echt totaal onnodig is, en vaak opgeplakt en/of gebruikt wordt door mensen die maar al te graag iets willen zien wat er niet is.

Natuurlijk is de ene persoon gevoeliger dan de ander, natuurlijk kan iemand enorm veel emphatisch vermogen hebben, maar de 'voorwaarden' om HSP te zijn zijn zó vaag dat iedereen het wel kan hebben. Ik vind HSP vallen onder de noemer 'alles wat niet extreem gemiddeld is is vreemd en heeft een naampje'.

Een klasgenoot van me vond dat ze HSP had. Ze kwam op een dag naar me toe, met een krantenartikeltje in d'r handen hierover, en de opmerking dat ze nu eindelijk wist wat er mis met haar was. Ze gaf teveel om mensen, ze las emoties van anderen zo duidelijk dat ze ze overnam en het haar onderdrukte. Nog afgezien van het feit dat ze enorm egocentrisch was en het empathievermogen van een kiezelsteen had, waren de 'symptomen' die ze opnoemden dingen die ieder mens heeft .
Dat is dus ook een beetje de mening die ik er over heb ja.
[b] Unstable. Volatile. Dangerous. [/b]
YES! The rhythm, the rebel.
  dinsdag 23 december 2008 @ 10:23:55 #138
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_64275528
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 10:17 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Of tof kan zijn. Luchtalarm of brandweersirenes (van een langsrijdende wagen, als ik er naast staat is het anders) kan ik tranen van in de ogen krijgen (en niet van de pijn).
Ik ben zelf dat geblèr anders wel zat
Maar serieus, de radio/tv staat voor mij echt bijna altijd te hard. Gepiep in winkels, het frituuralarm bij de mac, dat soort dingen, ik word er gek van.
pi_64277114
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 10:23 schreef maedel het volgende:

[..]

Ik ben zelf dat geblèr anders wel zat
Maar serieus, de radio/tv staat voor mij echt bijna altijd te hard. Gepiep in winkels, het frituuralarm bij de mac, dat soort dingen, ik word er gek van.
Er zijn geluiden waar ik helemaal knetter gek van word, maar andere maken me intens blij.
Heb ik ook met plekken. Bij een festival, bij bepaalde optredens kan ik intens blij worden. Ziekenhuizen daarintegen mijd ik liever, word ik intens naar van.
  dinsdag 23 december 2008 @ 11:53:34 #140
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_64278177
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 11:43 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Ja, en nou mag je echt opflikkeren met je kut-troll-gedrag. Ik ben je spuugzat.
de manier is misschien wat grof voor jullie hooggevoellige maar ik wil toch zeggen dat ik het met hem eens bent.

Er is geen objectieve meetstaf, wat er bij zoiets als autisme wel is. Dus iedereen kan zich het label opplakken.
Veel van de dingen die er staan heb ik ook, veel mensen onder mij. De meeste mensen mijden ziekenhuizen bijv.
Er wordt alleen meestal niet zo open overgepraat, waardoor het lijkt alsof je de enige bent..
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
  dinsdag 23 december 2008 @ 11:59:58 #141
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_64278431
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 11:53 schreef Angst het volgende:

[..]

de manier is misschien wat grof voor jullie hooggevoellige maar ik wil toch zeggen dat ik het met hem eens bent.

Er is geen objectieve meetstaf, wat er bij zoiets als autisme wel is. Dus iedereen kan zich het label opplakken.
Veel van de dingen die er staan heb ik ook, veel mensen onder mij. De meeste mensen mijden ziekenhuizen bijv.
Er wordt alleen meestal niet zo open overgepraat, waardoor het lijkt alsof je de enige bent..
Wat boeit dat nou, of iedereen zich het label kan opplakken of niet? Je kunt voor HSP geen indicatie aanvragen voor een PGB, dus dergelijk misbruik doet niet ter zake. Er wordt hier in de fronzende reacties maar steeds van uitgegaan dat het opplakken van het label als een excuus of verschoning werkt. 'Ik heb HSP dus nu hoef ik niet aan mezelf te werken.' Wat een oogkleppenvisie, zeg. Wat nou als het simpelweg prettig is om een aantal van je belevingen te herkennen in de beschrijving van 'typisch HSP'?
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 23 december 2008 @ 12:05:05 #142
31101 _Led_
pi_64278581
Waarom zou dat in bobsnaam prettig zijn ? Wat verandert het aan de situatie, behalve dat je voortaan kan schermen met "Ja maar ik heb HSP !" ?
zzz
  dinsdag 23 december 2008 @ 12:07:55 #143
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_64278694
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 12:05 schreef L.Denninger het volgende:
Waarom zou dat in bobsnaam prettig zijn ? Wat verandert het aan de situatie, behalve dat je voortaan kan schermen met "Ja maar ik heb HSP !" ?
Dat laatste, maar je kunt er ook rekening mee houden. Als je van jezelf weet dat je HSP hebt, kan je er beter rekening mee houden dat je sommige situaties wilt ontlopen of juist opzoeken.
KuikenGuppy
  dinsdag 23 december 2008 @ 12:09:33 #144
262 Re
Kiss & Swallow
pi_64278758
niets mis met een felle discussie, maar zullen we ophouden op de man te spelen?

thanks!
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 23 december 2008 @ 12:13:18 #145
31101 _Led_
pi_64278897
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 12:07 schreef Burdie het volgende:

[..]

Dat laatste, maar je kunt er ook rekening mee houden. Als je van jezelf weet dat je HSP hebt, kan je er beter rekening mee houden dat je sommige situaties wilt ontlopen of juist opzoeken.
Hoezo ? HSP is alleen maar het naampje dat je zelf plakt op eigenschappen waarvan ik aanneem dat je al wist dat je ze had.
Of je er een naampje op plakt verandert daar niks aan, dus waarom je bijvoorbeeld pas rekening kan houden met je 'supergehoor' als je er de naam HSP op plakt volg ik niet helemaal.
zzz
  dinsdag 23 december 2008 @ 12:16:02 #146
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_64278980
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 12:13 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Hoezo ? HSP is alleen maar het naampje dat je zelf plakt op eigenschappen waarvan ik aanneem dat je al wist dat je ze had.
Of je er een naampje op plakt verandert daar niks aan, dus waarom je bijvoorbeeld pas rekening kan houden met je 'supergehoor' als je er de naam HSP op plakt volg ik niet helemaal.
Nouja, als je van jezelf weet dat je er GEEN rekening mee houdt als je niet het 'stempeltje' HSP hebt, maar je doet het WEL als je die stempel wél aanmeet... en het zou sowieso een goed idee zijn om rekening te houden met dingen die je wel/niet prettig vindt cq aan kunt, dan is er toch geen man overboord als mensen zichzelf willen bestempelen als HSP? Jij gelooft dat het niet bestaat, prima, maar er zijn ook mensen die wel geloven dat het bestaat en die baat hebben bij dat 'stempeltje'. Wat is het probleem? Laat ze lekker, jij hebt er geen last van (tenzij je zelf HSP bent ) en zij hebben er alleen maar baat bij. Win-win .
KuikenGuppy
  dinsdag 23 december 2008 @ 12:16:09 #147
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_64278985
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 12:13 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

HSP legt wel een verband tussen die eigenschappen, kan wel inzichtelijk maken wat de actie-reactie is bij een HSP'er. Het kan dus wel degelijk iets toevoegen aan je zelfinzicht.
  dinsdag 23 december 2008 @ 12:21:49 #148
31101 _Led_
pi_64279189
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 12:16 schreef Lienekien het volgende:

[..]

HSP legt wel een verband tussen die eigenschappen, kan wel inzichtelijk maken wat de actie-reactie is bij een HSP'er. Het kan dus wel degelijk iets toevoegen aan je zelfinzicht.
Dat kunnen de woorden 'aansteller' en 'dramaqueen' ook.
zzz
pi_64279250
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 11:53 schreef Angst het volgende:

[..]

Bij autisme is ook geen objectieve maatstaaf, daar gaat men alleen uit van de symptomen (door middel van een vragenlijst) en dat wordt dan vastgesteld. Dat blijft ook deels subjectief dus. En als HSP bij mij wordt bevestigd, telt dat ineens niet?

En je kunt veel van die dingen die er staan ook hebben, maar dat heeft iedereen bij zowat elk psychisch iets. Ik kan ook wel kenmerken van autisme hebben, maar dat wil niet zeggen dat ik het ook heb.

Verder heb je HSP niet, je bent het. Het is een karaktereigenschap. Een karaktereigenschap die zowel voor- als nadelen met zich meebrengt. En wat je eraan hebt als je weet dat je HSP bent? Nou, dan kun je er boeken over lezen, leren om ermee om te gaan. Ik plaats dingen nu in een ander perspectief, en houd er rekening mee dat ik gevoeliger ben dan gemiddeld en dat het voor minder gevoelige mensen moeilijk is te begrijpen. Ik gebruik de term HSP verder niet, als excuus. Ik weet het gewoon voor mezelf, daar gaat het om. Vaak zeg ik gewoon dat ik meer voel dan gemiddeld. Net zoals ik meer (na)denk dan gemiddeld.
  dinsdag 23 december 2008 @ 12:26:14 #150
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_64279360
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 12:21 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Dat kunnen de woorden 'aansteller' en 'dramaqueen' ook.
Ik bedoel niet louter de term HSP, maar wat er in de laatste jaren zoal over is geschreven. Herkenning daarin kan bijdragen aan je zelfinzicht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')