abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59638087
quote:
Op maandag 23 juni 2008 20:58 schreef mgerben het volgende:

[..]

Hmnee, ik verzin het ter plekke n.a.v. een post net boven de mij.
Voor Barnum moest ik ff googlen, maar ik kende het wel.
Het ligt er wel dicht bij, vanwege het zelf-bevestigende karakter.

Deze HSP zelftest is 20x op specifieke details vragen: Vind je jezelf anders dan anderen? Ben je uniek volgens jezelf? Ben je speciaal volgens jezelf?

En, herkennen we ons hierin??

* u heeft een sterk gevoel van "anders" zijn
* u heeft moeite met autoriteit
* u heeft een zeer sterk rechtvaardigheidsgevoel
* u functioneert het beste 'solo'
* u heeft een hekel aan groepen
* u verveelt zich meestal vreselijk op verjaardagen en feestjes
* anderen snappen uw grapjes nooit
* anderen kunnen u vaak niet volgen
* u denkt dat u ongelijk heeft omdat alle anderen iets anders denken

* u bent non-conformistisch
* op school hoorde u er nooit bij
* u ziet snel oplossingen voor problemen
* u bent het type wereldverbeteraar
* u bent zeer trouw en loyaal

* u stelt hoge eisen, vooral aan uzelf
* u bent snel verveeld
* u heeft een gruwelijke hekel aan herhalingen van wat net gezegd is
* u bent snel geprikkeld
* u bent snel snel geïrriteerd en ongeduldig
* u heeft veel innerlijke onrust
* u zit vaak te tobben
* als u met een project bezig bent, vergeet u alles om u heen en werkt hier dubbele uren aan

* u moet vaak moet uw denkbeelden uitleggen, cq verdedigen of uw denkbeelden worden gewoon genegeerd
* u hoort nogal eens: 'doe toch niet altijd zo ingewikkeld', 'ga je altijd zo diep', 'ben je altijd zo serieus?', 'wat lees je nu weer voor 'n ingewikkeld boek' etc.
* u durft soms alles, dan weer niets (kluizenaarsperiode wisselt zich af met sociale periode, stemmingswisselingen)
* u heeft een laag zelfbeeld (laat je absoluut niet zien aan de buitenwereld!) "Als ik het soms eens durf te zeggen, snapt toch niemand het!"
* u heeft vaak het gevoel onder uw niveau te presteren

* u heeft vaak problemen met het organiseren van uw leven
* u stelt dingen die u moet doen chronisch uit
* u heeft vaak problemen met het starten van iets dat gedaan moet worden
* u heeft vaak problemen met voortzetten en afmaken van iets waar u mee bezig bent
* u heeft vele versnipperde projecten

* u heeft een sterke drang naar prikkels
* u bent vaak overgevoelig voor zintuiglijke waarnemingen
* u heeft neiging tot verslavingen

* u bent creatief ingesteld (muziek en toneel, schrijven)
* u bent erg intuïtief
* u heeft vaste procedures om dingen te doen
pi_59638405
quote:
Op zondag 29 april 2007 00:35 schreef Xebrozius het volgende:
Tja ADHD is niet meer hip, en tegenwoordig heeft iedereen weer bordeline. Kut man, hoe moet je je nu wéér onderscheiden?
Ah, je neemt wat zwakke omschrijvingen en je plaatst jezelf in dat referentiekader. Et voilla, je hebt weer die aandacht die je niet op een normale manier kunt krijgen. Nu kunnen mensen tegen hun zin in weer je verhalen aanhoren over hoe zwaar je het niet hebt.
Ondertussen in Ethiopie ligt een negroide jongen van 19 jaar te denken aan het westen terwijl de vliegen zich tegoed doen aan zijn traanvocht. Zijn buik is gezwollen van de honger en hij vraagt zich af of hij ook hoogsensitief is.
Tja, hoe cru ook, je hebt wel een punt
quote:
Op maandag 23 juni 2008 11:35 schreef mgerben het volgende:
Eigenlijk slaat die test de spijker op de kop.
De crux zit hem in de toevoeging van woorden als 'very' en 'rich, complex'.
Iedereen reageert op honger en heeft gevoelens.

De test vraagt je niet of je die reacties en gevoelens hebt. Door de toevoegingen wordt gevraagd of je ze sterker hebt dan normale/gemiddelde mensen.

Maar wie doet daar nou een onderzoek naar? Hoe vergelijk je je eigen innerlijk leven met dat van een ander? Je weet helemaal niks van andermans complexe, rijke, innerlijk leven, want het is een innerlijk leven.

Met andere woorden: Al die vragen gaan over dingen waar je geen vergelijkend onderzoek kan doen.
Nergens worden aantallen gevraagd: Ga je trillen na 5 koppen koffie? Werkt het op je humeur als je 6 uur zonder eten zit?
Het gaan gewoon om jouw eigen indruk. Denk jij zelf dat jij sterker op caffeïne reageert dan anderen? Je hoeft het ze niet te vragen: Het gaat erom wat je zelf denkt.

En daar zit hem de kneep: Deze vragenlijst is eigenlijk 20x dezelfde vraag: Vind jij jezelf speciaal, bijzonder, en vooral: anders dan anderen?
Had het zelf niet beter kunnen zeggen
pi_64057408
Ik kreeg vandaag de vraag of ik misschien niet een beetje HSP was. Dus ik info opzoeken op het internet, testjes gedaan. Wat blijkt dus, dat waar ik me altijd van bewust was heeft dus gewoon een naampje. Wat me wel opvalt (in tegenstelling wat hier een half jaar geleden nog werd gezegd) is dat bepaalde eigenschappen van mij gecombineerd worden binnen HSP die ik zelf neit als een combinatie zag. Ik zie hier dus wel degelijk iets in. Ondanks dat ik zelf totaal niet zweverig ben.

Maar goed, ik bel mijn moeder op, om te kijken of zij het ook herkende, die hoefde niet eens het na te kijken. Die schijnt het al jaren te weten over mij. Maar goed, had ze mij nog niet verteld.

Ben overigens 30 en man en nuchter (behalve als ik gedronken heb). Maar heb dus blijkbaar wel HSP (en HSS!).
pi_64057744
Tja, dan weet je dat over jezelf. Wat nu?
Are you pondering what I'm pondering?
pi_64057908
helemaal niks

er verandert niks aan mij nu er één of andere wetenschapper er een naampje bij heeft verzonnen

maar het is wel geinig
pi_64061143
Ik heb ADD en heb enorm veel last van hypersensitiviteit. Het is zéker geen onzin.......het kan je tot het uiterste tergen. Dat hele lijstje hierboven kan ook ADD zijn........Ik heb namelijk bijna al die genoemde klachten. Het komt op anderen over als aanstellerij, maar is dat beslist niet.......hoofdpijn bij fel licht in de ogen, gek worden van drukte om je heen, harde geluiden of zachte geluiden op de achtergrond die je tot waanzin drijven, dingen die vies zijn om te eten wegens hun structuur, dingen die vies aanvoelen aan je handen waardoor de rillingen over je rug lopen, kleding die te strak zit waardoor je hevige buikpijn etc krijgt......... zo kan ik nog wel even doorgaan........heb het maar eens....... Voor iedereen die denkt dat dit aanstellerij is: wees maar blij dat je het zelf niet hebt, want het is vermoeiend....
pi_64061442
Oceanpony: het is ook geen onzin, maar wat heb je eraan om het te weten?
Niemand ontkent dat sommige mensen extra gevoelig zijn, maar je kunt het wel onzin vinden om er een naampje op te plakken en een clubje voor op te richten.
pi_64061707
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 16:42 schreef Mini_rulez het volgende:
Oceanpony: het is ook geen onzin, maar wat heb je eraan om het te weten?
Niemand ontkent dat sommige mensen extra gevoelig zijn, maar je kunt het wel onzin vinden om er een naampje op te plakken en een clubje voor op te richten.
als het onderdeel is van een aandoening, zoals bij mij is het zeker nuttig om dat te weten........medicatie voor ADD kan helpen hierbij. Verder denk ik ook dat men het nu als iets ziet wat iemand gewoon heeft, zonder dat het nodig is om er een naam op te plakken. Als er meer kennis over is, kan men er ook meer begrip voor op brengen. De een kan er prima mee functioneren, de ander niet.... als dat zo is, zou het wel fijn zijn als mensen om je heen dat een beetje begrijpen......

Wie heeft het trouwens over een clubje? Als je hoofdpijn hebt,ben je daar toch ook gewoon eerlijk over? Hypersensitiviteit is net zoiets. Het maakt je functioneren moeilijker en dan is het fijn dat men dat weet.

Dat is mijn bescheiden mening in elk geval
pi_64061937
Da's waar, maar het gevaar is dat er een soort inflatie ontstaat en dat mensen elk ongemakje gaan behandelen als een enorme beperking. Mensen die dicht bij je staan merken vanzelf wel wat je gevoeligheden zijn, daarvoor hoef je er inderdaad geen naam op te plakken.
  dinsdag 16 december 2008 @ 17:15:15 #110
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_64062585
Die gevoeligheden, die blijken alleen dan heel anders uit te pakken dan bij de "meeste mensen".
En dat is verrekte lastig uitleggen kan ik wel zeggen
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_64147981
Volgens mij zijn al die labeltjes gewoon prettig voor mensen om bepaalde zaken waar ze wel degelijk aan kunnen werken bij zichzelf, in een hokje te plaatsen gelabed "niks aan te doen"

Die 20-vragen-lijst herken ik mezelf ook absoluut in, maar ondanks dat, heeft het me niet echt weerhouden om m'n leven gewoon in te richten zoals ik dat wil.. het stoort me niet (al zou ik het hebben of niet).
  vrijdag 19 december 2008 @ 13:24:00 #112
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_64148270
Wordt het aangegrepen als excuus om er niet aan te werken, of dient het juist als begin om jezelf beter te snappen en daarna de handvatten zien om er beter mee om te gaan?
The love you take is equal to the love you make.
pi_64148373
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 13:24 schreef Lienekien het volgende:
Wordt het aangegrepen als excuus om er niet aan te werken, of dient het juist als begin om jezelf beter te snappen en daarna de handvatten zien om er beter mee om te gaan?
Dat tweede bij mij
  vrijdag 19 december 2008 @ 14:40:41 #114
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_64150810
oeh of laten we het nieuwetijdskinderen noemen !
zzz
pi_64150831
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 14:40 schreef L.Denninger het volgende:
oeh of laten we het nieuwetijdskinderen noemen !
HSP-ers zijn dan ook vaak nieuwetijdskinderen
  vrijdag 19 december 2008 @ 14:49:08 #116
31101 _Led_
pi_64151032
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 14:41 schreef stbabylon het volgende:

[..]

HSP-ers zijn dan ook vaak nieuwetijdskinderen
Uhuh.
Ik ben zelf een nognieuweretijdskind.
Dat betekent dat ik nog iets specialer ben dan hsp-nieuwetijdskinderen !
zzz
pi_64151972
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 14:49 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Uhuh.
Ik ben zelf een nognieuweretijdskind.
Dat betekent dat ik nog iets specialer ben dan hsp-nieuwetijdskinderen !
Je snapt em niet helemaal. Nieuwetijdskinderen is een verzamelnaam. adhd en hsp zijn vormen van nieuwetijdskinderen.

Als je wil rellen, best, maar doe dat wel een beetje onderbouwt.
  vrijdag 19 december 2008 @ 15:27:54 #118
31101 _Led_
pi_64152217
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 15:20 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Je snapt em niet helemaal. Nieuwetijdskinderen is een verzamelnaam. adhd en hsp zijn vormen van nieuwetijdskinderen.

Als je wil rellen, best, maar doe dat wel een beetje onderbouwt.
Welk gedeelte van deze post begreep je niet ?
zzz
  vrijdag 19 december 2008 @ 17:25:39 #119
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_64155429
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 13:27 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Dat tweede bij mij

als je etiketjes alleen gebruikt om je lekker achter te verschuilen ben je niet lekker bezig...
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_64175692
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 17:25 schreef Murmeli het volgende:

[..]

als je etiketjes alleen gebruikt om je lekker achter te verschuilen ben je niet lekker bezig...
Wie zegt dat ik dat doe?
  zaterdag 20 december 2008 @ 13:35:08 #121
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_64176245
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 13:10 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Wie zegt dat ik dat doe?
je zegt juist dat je dat niet doet, en daar is die het mee eensn
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
pi_64176458
oh oops

ben nog niet helemaal wakker denk ik
  zaterdag 20 december 2008 @ 13:53:37 #123
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_64176640
quote:
Op maandag 23 juni 2008 11:35 schreef mgerben het volgende:

[..]

Eigenlijk slaat die test de spijker op de kop.
De crux zit hem in de toevoeging van woorden als 'very' en 'rich, complex'.
Iedereen reageert op honger en heeft gevoelens.

De test vraagt je niet of je die reacties en gevoelens hebt. Door de toevoegingen wordt gevraagd of je ze sterker hebt dan normale/gemiddelde mensen.

Maar wie doet daar nou een onderzoek naar? Hoe vergelijk je je eigen innerlijk leven met dat van een ander? Je weet helemaal niks van andermans complexe, rijke, innerlijk leven, want het is een innerlijk leven.

Met andere woorden: Al die vragen gaan over dingen waar je geen vergelijkend onderzoek kan doen.
Nergens worden aantallen gevraagd: Ga je trillen na 5 koppen koffie? Werkt het op je humeur als je 6 uur zonder eten zit?
Het gaan gewoon om jouw eigen indruk. Denk jij zelf dat jij sterker op caffeïne reageert dan anderen? Je hoeft het ze niet te vragen: Het gaat erom wat je zelf denkt.

En daar zit hem de kneep: Deze vragenlijst is eigenlijk 20x dezelfde vraag: Vind jij jezelf speciaal, bijzonder, en vooral: anders dan anderen?

pi_64215623
Ik vind het wel opmerkelijk hoe de ongevoelige lomperikken in topics als dit er altijd een demonisch genoegen in scheppen de gevoeligerds expres pijn te doen.
En dan te gaan gniffelen om hun reactie

Anyway, ik weet van mezelf hoe ik ben en ik houd er liever gewoon rekening mee dan dat ik er anderen mee lastigval. Proberen uit te leggen wat je ervaart heeft ongeveer net zo veel zin als een blinde proberen uit te leggen hoe rood eruit ziet.

Ik snap ook wel dat sommige mensen er met hun verstand niet bij kunnen dat ik om elf uur van een feestje wegga omdat ik dan echt tot op m'n tandvlees uitgeput ben door al dat gepraat en geloop (vaak nog met muziek er doorheen).
En het is echt niet leuk om altijd maar voor ongezelligerd uitgemaakt te worden als je weer eens als eerste naar huis gaat.
Maar als ik dan toch maar tot drie uur blijf net als de anderen doe ik mezelf daar echt geen plezier mee en voel ik me de dagen erna als een dweil.

Dus kennen sommige mensen mij als een egoïstische ongezelligerd, en de mensen die zich wel in mij willen verdiepen vinden mij een waardevol persoon die hen op details wijst die zijzelf niet opmerken, en een creatieve kijk op zaken.

Net als "gewone mensen" kun je nou eenmaal niet met iedereen vrienden zijn.

De clou is een kringetje van mensen om je heen verzamelen die je nemen zoals je bent, en de mensen die dat niet doen, zo veel mogelijk te mijden.
Maar goed, daar hoef je niet hypergevoelig voor te zijn, dat is voor iedereen een goede raad.
  zondag 21 december 2008 @ 18:36:30 #125
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_64216061
Ik wou net zeggen...
quote:
De clou is een kringetje van mensen om je heen verzamelen die je nemen zoals je bent, en de mensen die dat niet doen, zo veel mogelijk te mijden.
... geldt voor iedereen. En onbewust omringt iedereen zich met mensen waarmee ze lol hebben, gewaardeerd worden en zichzelf kunnen zijn.

En dat mensen jou ongezellig vinden omdat je om 23.00 van een feestje vertrekt; dat is hun probleem. Als jij moe bent moet je naar huis gaan. Of je nu bent wat mensen hsp noemen of je gewoon een lange dag hebt gehad doet er dan niet toe.
(Un)masking for the greater good.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')