abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48960404
Ik snap niet dat er hier zo negatief over gedaan wordt. Je kunt er zoveel voordeel van hebben als je gevoeliger bent. Je voelt gevoelens van anderen beter aan, waardoor je ze beter kunt helpen (of manipuleren, als je dat zou willen). Je kunt intenser genieten van kleine dingen, of alleen al van rust. Je hoeft niet altijd de kick op te zoeken. Enzovoort.
Are you pondering what I'm pondering?
  donderdag 3 mei 2007 @ 12:30:53 #52
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_48960798
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 12:21 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik snap niet dat er hier zo negatief over gedaan wordt. Je kunt er zoveel voordeel van hebben als je gevoeliger bent. Je voelt gevoelens van anderen beter aan, waardoor je ze beter kunt helpen (of manipuleren, als je dat zou willen). Je kunt intenser genieten van kleine dingen, of alleen al van rust. Je hoeft niet altijd de kick op te zoeken. Enzovoort.
najah het soms wel vervelend
het is niet altijd handig om een even grote verhoogde harstlag te hebben als je achter de computer niet op een woord kan komen als je zou hebben bij parachut springen

maar je hebt zeker gelijk de balans positieve emoties en negatieve emoties slaat bij iedereen denk ik ongeveer gelijk aan.
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
pi_49143565
Heb geen idee of het wat is, maar een vriendin van me attendeerde me op dit boek.
Vond het wel toepasselijk bij dit topic
You're never fully dressed until you wear a smile
pi_49151886
God, Elaine Aron. Zelfbenoemd HSP en ontdekster, dé goeroe van hooggevoeligheid.
Haar eerste boek heette The Highly Sensitive Person, dit is een vervolg daarop. Die eerste heb ik gelezen, deze niet. Is het wat?
Are you pondering what I'm pondering?
pi_49152032
Weet t niet meid, heb hem vanaf overmorgen in huis
Wil je wel een update tussendoor geven?
  dinsdag 8 mei 2007 @ 18:27:07 #56
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_49153237
Ik heb het eerste boek van Aron niet weten uit te lezen. Ik geloof dat ik het niet prettig vind lezen. Of de vertaling, dat kan natuurlijk ook dat dat de boosdoener is.
Ik ben wel benieuwd naar het boek over hsp en relaties, dus keep us posted zou ik zeggen
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
  dinsdag 8 mei 2007 @ 18:38:48 #57
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_49153649
vreidnin van me schijnt het te hebben..
merkt er niets van eerlijk gezegt..
  donderdag 10 mei 2007 @ 10:55:07 #58
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_49217420
tvp .
KuikenGuppy
pi_49254517
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 18:38 schreef fs180 het volgende:
vreidnin van me schijnt het te hebben..
merkt er niets van eerlijk gezegt..
Hoeft ook niet. Bij mij is 2 maanden geleden verteld dat ik naast een depressie ook last zou hebben van HSP. Mijn vrienden merken helemaal niets dat ik zwaar ongelukkig ben en hevig reageer op situatie's wat dicht bij mijn hart ligt en me onrecht voel aangedaan. Simpelweg omdat ik met hun nooit in zo'n situatie verkeer. Alleen mijn 3 beste vrienden weten wat mij echt beweegt en houden daar ook rekening mee.

HSP is niet meer dan een persoon die hevig kan reageren op bepaalde prikkels in de omgeving die gevoelig liggen waar hij of zij geen controle over heeft. Soms word dit in verband gebracht met agressie, want in de meeste gevallen geen sprake van is.
  vrijdag 11 mei 2007 @ 02:43:18 #60
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_49255785
mjah, ik ken haar opzich wel redelijk dus ik verwachte er wel iets van te merken.. maarja merkt dr geen verschil in.. al zit ze wel in slechte peridode maar zouo zou iedereen reageren..
pi_49255865
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 02:43 schreef fs180 het volgende:
mjah, ik ken haar opzich wel redelijk dus ik verwachte er wel iets van te merken.. maarja merkt dr geen verschil in.. al zit ze wel in slechte peridode maar zouo zou iedereen reageren..
Het is ook "ziekte" dit maar in beperkte situatie's opduiken. Bij de een wat heviger dan andere. Bij HSP valt niet echt een duidelijk patroon te ontdekken.
  vrijdag 11 mei 2007 @ 02:54:02 #62
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_49255868
nee daar kwam ik dus achter moet je niet slapen man
pi_49255897
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 02:54 schreef fs180 het volgende:
nee daar kwam ik dus achter moet je niet slapen man
Truste

pi_49256388
Heb gisteravond toen ik thuiskwam -had een etentje- de eerste paar pagina's gelezen. Nou, en het typische is dat ze iets heeft beschreven op die pagina wat *zo* overeen komt met mijn beleving. Ik zal binnenkort wat gaan posten hier (wordt ws over een paar dagen want ik ga dit weekend de hort op).

Dus goede eerste indruk!

Btw: als ik een in 'slechte' periode zit, neem ik ook niets aan. Dus wat dat betreft kan t wel kloppen
  vrijdag 11 mei 2007 @ 07:39:37 #65
8369 speknek
Another day another slay
pi_49256452
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 07:28 schreef MNR het volgende:
Heb gisteravond toen ik thuiskwam -had een etentje- de eerste paar pagina's gelezen. Nou, en het typische is dat ze iets heeft beschreven op die pagina wat *zo* overeen komt met mijn beleving.
Is dat zoiets als "Kun jij ook slecht tegen harde geluiden? Ben jij altijd een goede luisteraar? Voel je emoties van andere mensen goed aan? Ben jij heel creatief? Kun je diep ontroerd raken door kunst en muziek? Dan heb je vast HSP!"
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_49256512
Nee schaap, dat is t niet
  vrijdag 11 mei 2007 @ 07:56:01 #67
8369 speknek
Another day another slay
pi_49256560
Het is toch echt d'r eigen test:
http://www.hsperson.com/pages/test.htm

Ik kan het nog altijd moeilijk serieus nemen. Goed, het zou eigenlijk met een zevenpuntsschaal moeten, maar een zelf-report test met doodnormale of positieve karaktereigenschappen kan nauwelijks zinvolle informatie opleveren.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_49256583
Ja, die staat ook in dat boek. Maar daar had ik het niet over. Ik doelde op een bepaald denkpatroon, een vraag die ik mezelf ook jaren heb gesteld.
pi_49362614
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 18:27 schreef maedel het volgende:
Ik heb het eerste boek van Aron niet weten uit te lezen. Ik geloof dat ik het niet prettig vind lezen. Of de vertaling, dat kan natuurlijk ook dat dat de boosdoener is.
Ik ben wel benieuwd naar het boek over hsp en relaties, dus keep us posted zou ik zeggen
Wel, het boek bevalt me prima, kan ik vertellen. Er staan stellingen in die ik mezelf ook heb gevraagd en het relaxte is dat zij er onderzoek naar heeft gedaan en de ondervindingen ervan beschrijft. Om het niet te vaag te houden, zal ik een voorbeeld geven:

Ik was ook erg ongelukkig met mezelf [...] - - - behoefte aan diepzinnigheid en diepgaande gesprekken, bewustzijn van subtiliteiten en de heftige emoties. Ik zag deze als aanvaardbare, oppervlakkige uitingen van een verschrikkelijk, diep weggestopt gebrek waar ik me mijn hele leven al bewust van was.
Nou, had het zelf kunnen schrijven..

Op een gegeven moment haalt ze een pose aan (kan hem niet zo snel terugvinden) waarin ze de partnerkeuze beschrijft. Ik heb altijd gedacht dat ik iemand moest treffen die precies zo was als ik. Iemand die ook diepzinnig is en mensen (mij dus) goed aanvoelt.
Zelf heb ik het idee dat er maar weinig mensen zijn die snappen wat ik bedoel (boek geeft een score van 20% van de bevolking aan). Dus ja, dan vind ik het relaxed om zo iemand als mijn partner te hebben. Maar waar ik nooit over nagedacht heb, is dat ik ook een niet-HSP partner kan hebben met daarnaast een goede HSP-vriendschap bij iemand anders. Ze vertelt ook dat ze erin gelooft dat je nooit al je behoeften bij 1 persoon kunt halen (dat heb ik dus wel altijd gedacht).
En omdat mijn behoefte aan (h)erkenning zo groot was, heb ik onbewust veel mensen niet serieus genomen. Want ja.. hoe vaak loop ik wel niet tegen onbegrip op? Dan zal het wel.. ga ik er verder niet teveel in investeren. Maar onbewust gaf ik een ander dus al geen kans meer.

Voor mij is dit wel een eye-opener geweest. Het geeft me ook een bepaalde rust. En daarbij, zie ik nu in dat ik sommige mensen ook niet altijd heb gerespecteerd (hoewel ik dacht dat ik dat wel deed).

Het meest relaxte vind ik toch wel het stuk wat ze omschrijft aangaande de hersenen.Ze schrijft dus over de 'afwijking' in de hersenen. Door deze afwijking ben je veel gevoeliger voor prikkels van buitenaf. Je lichaam is geboren met een zenuwstelsel dat genetisch zo is ontworpen dat het gevoeliger is voor subtiliteiten, meer geneigd zijn tot diepzinniger bespiegeling van innerlijke ervaringen, en daardoor onvermijdelijk sneller overvoerd door gebeurtenissen van buitenaf.

Dat wist ik allemaal al, maar wat ik niet wist is dat je daardoor ook op een ander niveau omgaat qua verwerking dan iemand die een ander zenuwstelsel heeft. Ooit heb ik wel eens geroepen dat ik het idee had dat mijn blijdschap intenser is dan van een gemiddeld persoon, dat mijn verdriet en angst ook intenser is dan een gemiddeld persoon. Kreeg toen een heleboel kritiek over me heen. Begon toen te twijfelen aan mijn eigen woorden..

Maar verdomd! In dit boek staat dus dat wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het ook echt zo is.

Tegelijkertijd heb ik ook naar tips gezocht om hoe te gaan als je merkt dat je teveel prikkels krijgt:
- ontvlucht de situatie!
- doe je ogen dicht om wat van de stimulatie buiten te sluiten
- neem geregeld pauze
- ga naar buiten
- drink water om de stress weg te spoelen
- ga een stukje wandelen
- breng je ademhaling tot rust
- corrigeer je houding om je ontspannen en zekerder te voelen
- kom in beweging!
- glimlach

Geen idee of bovenstaande helpt, maar ik ga ze proberen toe te passen de komende tijd. Heb overigens ook een tijdje de ontspanningsinstructie van Dr. JJ van Dixhoorn gevolgd, schiet me nu net te binnen. Deze hebben mij destijds ook heel goed geholpen. Mocht iemand daar interesse in hebben, geef maar een seintje. Dan post ik ze wel.

Tot dusver mijn bevindingen. En ik sta positief tegenover dit boek.
pi_59612409
hi,,

ik heb dat ook.. ik vind het helemaal niks! het heeft wel ze goeie kanten maar ik kan er nog niet zo goed mee om gaan. het kost zoveel energie.het is nou als sinds 4jaar dat ik t merk. toen ik klein was was er altijd wel wat maar herinner ik me niet. sinds 1a2 jaar heb ik hulp met dingen maargoed het is een lange weg. ik heb paar berichten hier gelezen,, er word dan wel gezegd van ja dat het weer zon soort etiket is of het maar even een naam geven. ik ben blij DAT het een naam heeft. Niet dat ik er heel veel aan heb, ja ik kan er meer over vinden en misschien contact zoeken met iemand of meerdere die dat ook hebben en hoe ze ermee om gaan. Ik vertel het ook niet aan mensen waar ik heel veel om geef omdat ik bang ben voor de reactie die ik naar me toe krijg. terwijl het juist diegene aan gaan. Ook heb ik adhd en borderline trekken ( hahaa ja lekker hoopje bij elkaar;)) maargoed ik probeer me weg te vinden..

iemand die nog tips heeft of ervaringen met me wil delen..

ik zie dat zeker al jaar geleden is dat laatste reactie was.maargoed dacht probeer het evengoed maar even=]
there.is.always.time.
pi_59614541
Wat een onzin. Dergelijke mensen hadden altijd al een correct label: jankballen.
Now why wouldn't God just appear to Pharaoh, and say it himself? Because God works in mysterious, inefficient, and breathtakingly cruel ways.
pi_59615908
quote:
Op zondag 29 april 2007 21:16 schreef releaze het volgende:

Soms ben ik 'afgunstig' naar mensen met een labeltje. De manier waarop er met ze omgegaan wordt is zo persoonlijk, zo afgestemd op de individuen dat is gewoon prachtig. Het is een positieve omgeving waarin mensen gewoon kunnen opbloeien,
Daarmee moet je wel oppassen. Op school gaan alle deuren open voor mensen met een labeltje, worden pictogrammen en extra tentamentijd voor ze geregeld en dat is natuurlijk prachtig.

Maar zo zet je je jezelf wel apart en zodra je in de grote zelfzuchtige wereld komt is dat een nadeel. De meester wil jou wel een aangepast werkje geven, de baas zegt echter 'voor jou tien anderen'.

Op het moment dat je nog niet aangenomen bent wil men geen risico's met je nemen en een labeltje wordt als risico gezien. Ik kende een jongen die kon fluiten naar een baan omdat hij te hoog scoorde bij een IQ test op het assesment. Komt door al die aandacht die er is voor hoogbegaafden, voor de problemen die ze zouden hebben. Daar wil de baas zijn vingers niet aan branden.

Zoals ik het zeg klinkt het extreem op werk gefocust. Wat ik hiermee echter bedoel is dat de manier waarop met labeltjes omgegaan wordt, slechts in bepaalde gebieden positief uitpakt.

[ Bericht 10% gewijzigd door zwemmerseczeem op 23-06-2008 00:08:11 ]
  maandag 23 juni 2008 @ 00:29:13 #73
262 Re
Kiss & Swallow
pi_59616618
is het laten we oude topics kicken vandaag?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_59616929
Wat een hippie-topic is dit, met gekleurde zandkorrels en gevoelige dierenliefhebbers Niet dat ik zo anti gevoeligheid ben, maar dit is echt overdreven. En ik zie het zo dat mensen hun HSP gaan vergelijken met mijn hoogbegaafdheid, verdomme. Zo van "Ja nou jij hebt dan wel een heel hoog IQ, maar ik ben wee heel gevoelig." Oeh daar ga ik chagerijnig van worden.
"Een acteur is iemand die glazig voor zich uit kijkt wanneer het gesprek niet meer over hem gaat."
pi_59617082
quote:
Op maandag 23 juni 2008 00:48 schreef Syheriat het volgende:
Wat een hippie-topic is dit, met gekleurde zandkorrels en gevoelige dierenliefhebbers Niet dat ik zo anti gevoeligheid ben, maar dit is echt overdreven. En ik zie het zo dat mensen hun HSP gaan vergelijken met mijn hoogbegaafdheid, verdomme. Zo van "Ja nou jij hebt dan wel een heel hoog IQ, maar ik ben wee heel gevoelig." Oeh daar ga ik chagerijnig van worden.
zei de havist

ontopic:
mensen grijpen tegenwoordig alles aan om zich te onderscheiden van de massa. "HSP" is hier een goed voorbeeld van.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')