Ja, herken het wel. Kan alleen niet opmaken wat je vraag is? (wat is de aanleiding dat je deze post plaatst?)quote:Op zaterdag 28 april 2007 02:15 schreef babybandit het volgende:
Wie herkent deze dingen?
Ja, nou ja, wat het is: als ik naar de kenmerken van HSP kijk ben ik het dus. Dus de 'symptomen' ken ik en weet wat ze doen, maar ik vind niet dat die symptomen wijzen op iets abnormaals. Daarnaast haal je hoogbegaafdheid aan, dit is iets wat dmv tests kan worden bewezen, bestaat er zoiets voor HSP? Heeft een deskundige tegen je gezegd dat je dit hebt of ben je er zelf achter gekomen?quote:Op zaterdag 28 april 2007 10:37 schreef babybandit het volgende:
Mijn aanleiding was om te weten of er hier nog meer mensen waren met deze kenmerken. Het is nog niet zo heel lang bekend. Ik zie wel dat mensen die zelf niet HSP zijn er maar moeilijk over doen... ook wel begrijpelijk. Ik heb het boek van Elaine N. Aron gelezen en heeft me enorm geholpen... nieuwe inzichten gegeven in mezelf. En zelfs omdat ik hsp ben wil dat nog niet zeggen dat ik een etiket opplak... iedereen is uniek in zijn soort. Mannen en vrouwen zijn ook te onderscheiden.... zo is HSP dat ook. Mensen plakken voordurend etiketten op andere mensen en op zichzelf.... zwaar irritant daarom heb ik het er ook maar niet zo vaak over... zolang het mij maar helpt.![]()
ik vind labeltjes soms best handig. we leven immers in een cultuur waarin iedereen maar zo normaal mogelijk moet zijn, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg is onze lijfspreuk, en iedereen die anders is 'moet zich maar aanpassen', en valt weinig respect voor op te brengen, want iedereen die anders is, is een aansteller. ik merk in mijn omgeving wat voor'n last er van mensen hun schouders afvalt als ze erachter komen dat mensen waaraan ze zich doodergeren een biologische afwijking of diagnose hebben. het is te gek voor woorden, maar pas DAN vinden ze vrede en dan pas kunnen ze die persoon zien en accepteren voor wie ze zijn. een labeltje opplakken is niets meer dan een methode tot acceptatie, naar anderen en naar zichzelf. dit soort shit zit gewoon diep in onze cultuur geworteld en komt zo tot uiting. (of in termen als zweefteven die zichzelf graag speciaal voelen.) nou, feest.quote:Op zaterdag 28 april 2007 17:57 schreef Zzyzx het volgende:
De bedenker van de theorie geeft zelf al aan hoe zwak en onbeduidend het is door te schatten dat maarliefst zo'n 1/5 van de mensen er last van heeft. Verder is de theorie vooralsnog ontoetsbaar. Volgens mij is het populair omdat van die zweefteven zichzelf graag HSP noemen om zich speciaal te voelen. Ik vind het nogal zielig aandoen.
JIj eet een sok op, terwijl die vent ligt te kreperenquote:Op zondag 29 april 2007 00:35 schreef Xebrozius het volgende:
Tja ADHD is niet meer hip, en tegenwoordig heeft iedereen weer bordeline. Kut man, hoe moet je je nu wéér onderscheiden?
Ah, je neemt wat zwakke omschrijvingen en je plaatst jezelf in dat referentiekader. Et voilla, je hebt weer die aandacht die je niet op een normale manier kunt krijgen. Nu kunnen mensen tegen hun zin in weer je verhalen aanhoren over hoe zwaar je het niet hebt.
Ondertussen in Ethiopie ligt een negroide jongen van 19 jaar te denken aan het westen terwijl de vliegen zich tegoed doen aan zijn traanvocht. Zijn buik is gezwollen van de honger en hij vraagt zich af of hij ook hoogsensitief is.
Niet te emotioneel worden he Xebro, straks moet mama je weer troostenquote:Op zondag 29 april 2007 00:35 schreef Xebrozius het volgende:
Ondertussen in Ethiopie ligt een negroide jongen van 19 jaar te denken aan het westen terwijl de vliegen zich tegoed doen aan zijn traanvocht. Zijn buik is gezwollen van de honger en hij vraagt zich af of hij ook hoogsensitief is.
Nederland een cultuur waarin iedereen zo normaal mogelijk moet zijn? Ga toch weg jung. Nederland is een cultuur waarin mensen graag zeiken en directe kritiek leveren. Misschien vervelend, maar juist hiermee zorgen we ervoor dat er dialoog kan zijn over wat we normaal achten of niet.quote:Op zaterdag 28 april 2007 18:24 schreef releaze het volgende:
[..]
ik vind labeltjes soms best handig. we leven immers in een cultuur waarin iedereen maar zo normaal mogelijk moet zijn, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg is onze lijfspreuk, en iedereen die anders is 'moet zich maar aanpassen', en valt weinig respect voor op te brengen, want iedereen die anders is, is een aansteller. ik merk in mijn omgeving wat voor'n last er van mensen hun schouders afvalt als ze erachter komen dat mensen waaraan ze zich doodergeren een biologische afwijking of diagnose hebben. het is te gek voor woorden, maar pas DAN vinden ze vrede en dan pas kunnen ze die persoon zien en accepteren voor wie ze zijn. een labeltje opplakken is niets meer dan een methode tot acceptatie, naar anderen en naar zichzelf. dit soort shit zit gewoon diep in onze cultuur geworteld en komt zo tot uiting. (of in termen als zweefteven die zichzelf graag speciaal voelen.) nou, feest.
Ja, maar je weet dus niet zeker of je het hebt, aangezien het niet vast te stellen is. Prima als je dit nodig hebt om met jezelf in balans te kunnen komen hoor, maar dan zijn de vergelijkingen met hoogbegaafdheid en erger nog (wat ook voorkomt) dingen als bipolaire stoornissen ed wel héél erg krom.quote:Op zondag 29 april 2007 10:55 schreef babybandit het volgende:
Het is niet zo fijn om hsp te zijn... ik heb veel dingen lang niet begrepen... je bent veel sneller moe bijv... maar anderzijds zitten er ook vele voordelen aan vast! Dat het wetenschappelijk niet is getoets wil nog niet zeggen dat het dan maar onzin is... Waarom zijn jullie er zo van overtuigd dat het maar blabla is? Kunnen jullie er niet tegen dat mensen zich er misschien door gaan verheven? Dat is idd niet de bedoeling.... Iedereen heeft iets speciaals dus ik voel me nog altijd hetzelfde als alle andere alleen weet ik nu beter met mijn lichaam en innerlijke leven om te gaan.![]()
Als een paar zielloze stenen je kunnen helpen blijkt wel dat HSP een psychische aandoening is. Het zit dus volledig tussen je oren. Hier komt geen wetenschap bij kijken, je hersengolven zijn niet anders dan anderen en je fysiek is ook niet anders dan anderen.quote:Op zondag 29 april 2007 14:35 schreef Roeji het volgende:
Ik heb er zelf ook last van. Soms is het fijn, maar vaak is het energievretend. Sommige mensen zuigen je energie helemaal op, als je er alleen maar naast staat.
Een kennis van me is natuurgenezer (oid, ik weet de exacte benaming niet) en die heeft me iets handigs gegeven. Zijn 2 kleine buisjes met korreltjes in (lijken net van die snoepbolletjes wat je op je ijs kunt strooien maar dan zijn ze iets groter). Die moet ik altijd bij me dragen en dan heb ik zo goed als geen last van energievretende mensen. Wat het precies is weet ik niet, maar t helpt. Ik heb eens opgevangen dat er 13 verschillende soorten stoffen in elk bolletje zouden zitten. Maar hoe of wat precies?
Nu draag ik ze niet meer altijd bij me omdat ik er met periodes ook immuun voor ben,voor de gevoelens van anderen. Meestal als ik zelf het veel te druk in mn kop heb.
Maar zodra ik het weer merk, gaan ze weer mn broekzak in.
En het interesseert me verder niet of er een etiketje opplakt dat ik dus hsp-er ben. Het is gewoon iets wat je hebt. Sommige mensen hun hersens staan nu eenmaal meer open voor invloeden van buitenaf. So be it.
Pas als ik de lotto getallen kan voorspellen ga ik er iets mee doen
Tuurlijk. Je hebt helemaal gelijk.quote:Op zondag 29 april 2007 14:40 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Als een paar zielloze stenen je kunnen helpen blijkt wel dat HSP een psychische aandoening is. Het zit dus volledig tussen je oren. Hier komt geen wetenschap bij kijken, je hersengolven zijn niet anders dan anderen en je fysiek is ook niet anders dan anderen.
Je bent gewoon een labiel oninteressant persoon die zich maar wat graag een etiketje opplakt om in de picture te staan. Probeer eens boeken te lezen, de wereld van alle kanten te bekijken en niet alles te accepteren wat anderen je voorleggen. Zo wordt je een interessant persoon met een eigen mening, dan zou ik denk ik nog wel eens naar je willen luisteren ook.
Op dit moment lees ik alleen maar zielloosheid...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |