abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48798536
Ik weet niet of er hierover al een topic is geopent maar ik kon er niet zo snel een vinden....

Gevoeligheid is iets wat mensen vaak niet beseffen dat ze dit hebben.Hier hebben we het niet alleen over het emotioneel gevoelig zijn, maar meer over het gevoelig zijn voor iemand anders zijn emotie.

Daarbij komt kijken dat we dit gevoel van een ander persoon over nemen, en dan thuis komen en ons afvragen waarom we boos zijn, of verdrietig.

Ook kan het zijn dat we soms doodmoe thuis komen, of moe zijn na een gesprek met iemand , we komen dan haast niet meer vooruit, het lijkt dan wel alsof je dan leeg gezogen bent.

Wie herkent deze dingen?

Het gebeurt wel eens dat mensen vol opgeladen weer naar huis gaan als ze met jou gepraat hebben, maar tegelijker tijd ben jij totaal op.

Hier hebben we het dan over mensen die energie van ons aftappen, echter dit kan onbewust gebeuren, echter zijn er ook mensen die hier wel bewust van zijn.

De ene persoon is gevoeliger dan de ander, mensen die heel erg gevoelig zijn worden dan ook wel HSP mensen genoemd (High Sensitive Persons)

Zoals sommige mensen intelligenter zijn dan anderen, zo zijn sommige mensen gevoeliger dan anderen. Intelligentie is het vermogen wat in de linkerhersenhelft zit. Gevoeligheid is een eigenschap van de rechterhersenhelft. Zoals we een zeer intelligente persoon “Hoogbegaafd” kunnen noemen kunnen we iemand die heel gevoelig is een “Highly Sensitive Person” (HSP) noemen.

Een HSP, Highly Sensitive Person of te wel hooggevoelig persoon, is iemand die gevoeliger is voor indrukken en subtieler nuances waarneemt dan gemiddeld. Elk moment van de dag doen we indrukken op, via onze zintuigen, horen, zien, ruiken, proeven en voelen. Een HSP doet dit dus intenser dan gemiddeld.

Daarom is het van belang dat mensen zich ervan bewust zijn dat je hier iets aan kan en moet doen. We leven in een wereld waar alles bestaat uit Energie en om daar mee om te kunnen gaan is het van belang dat we een aantal Leefregels kennen om zo het leven een stuk aangenamer en makkelijker te maken voor onszelf.....
pi_48798564
Ik herken het, me ex zei dat ze het had maar of ik achteraf die onzin moet geloven van haar

Heb me er wel in verdiept en het lijkt me niet prettig in ieder geval
pi_48798763
Mja. Ik vind het onzin, dat hele HSP-gedoe. Sorry. Ik vind het een etikette wat echt totaal onnodig is, en vaak opgeplakt en/of gebruikt wordt door mensen die maar al te graag iets willen zien wat er niet is.

Natuurlijk is de ene persoon gevoeliger dan de ander, natuurlijk kan iemand enorm veel emphatisch vermogen hebben, maar de 'voorwaarden' om HSP te zijn zijn zó vaag dat iedereen het wel kan hebben. Ik vind HSP vallen onder de noemer 'alles wat niet extreem gemiddeld is is vreemd en heeft een naampje'.

Een klasgenoot van me vond dat ze HSP had. Ze kwam op een dag naar me toe, met een krantenartikeltje in d'r handen hierover, en de opmerking dat ze nu eindelijk wist wat er mis met haar was. Ze gaf teveel om mensen, ze las emoties van anderen zo duidelijk dat ze ze overnam en het haar onderdrukte. Nog afgezien van het feit dat ze enorm egocentrisch was en het empathievermogen van een kiezelsteen had, waren de 'symptomen' die ze opnoemden dingen die ieder mens heeft .
pi_48800675
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 02:15 schreef babybandit het volgende:
Wie herkent deze dingen?
Ja, herken het wel. Kan alleen niet opmaken wat je vraag is? (wat is de aanleiding dat je deze post plaatst?)
You're never fully dressed until you wear a smile
pi_48800944
Meer geweldadige games spelen... gaat 't vanzelf over
pi_48801062
Mijn aanleiding was om te weten of er hier nog meer mensen waren met deze kenmerken. Het is nog niet zo heel lang bekend. Ik zie wel dat mensen die zelf niet HSP zijn er maar moeilijk over doen... ook wel begrijpelijk. Ik heb het boek van Elaine N. Aron gelezen en heeft me enorm geholpen... nieuwe inzichten gegeven in mezelf. En zelfs omdat ik hsp ben wil dat nog niet zeggen dat ik een etiket opplak... iedereen is uniek in zijn soort. Mannen en vrouwen zijn ook te onderscheiden.... zo is HSP dat ook. Mensen plakken voordurend etiketten op andere mensen en op zichzelf.... zwaar irritant daarom heb ik het er ook maar niet zo vaak over... zolang het mij maar helpt.
pi_48801724
Volgens mij is t al een tijdje bekend. Google maar eens op HSP of hooggevoelig
En ja idd, mensen die HSP niet snappen, kunnen daar met onbegrip op reageren. Sommige grof, sommige ongenuanceerd. Soms snap ik het wel, soms ook weer niet.

Maarre, wat voor nieuwe inzichten heeft die Elaine je gegeven? Ben wel nosy
  zaterdag 28 april 2007 @ 12:53:52 #8
81237 releaze
best of both worlds
pi_48803898
mja, hsp.. ik heb wel iets met mensen hun energie, maar om dat nu hsp te noemen... sommige mensen zijn gewoon echte energievreters, en ik krijg prompt migraine van ze. dat heb ik tegenwoordig, echter, want vroeger was het wel anders..

toen ik nog depressief was voedde ik mezelf met de energie van anderen, vooral van mensen die zich net zo klote voelde als ik. ik nam hun energie, zij namen de mijne en zo bleven we in balans. mensen die zich niet zo klote voelde als ik (of gewoon een redelijk goed leven hadden) verstikte ik gewoon. op een gegeven moment zei een wildvreemde (ik kende haar net 5 minuten) lieverd ik heb zo'n hoofdpijn bij jou in de buurt, ben je soms depressief? (ze zei het overigens heel aardig, maar ik schrok wel).
nu dat mijn leven weer op de rails staat en ik een prachtige eigen energiereserve heb die eindelijk begint te stabiliseren merk ik dat ik heel moeilijk tegen depressieve mensen kan. het vreet gewoon zoveel energie en ik kan er geen stop op zetten. in hulpverleningssituaties lukt dat wel aardig, mede dankzij het systematisch te werk gaan en een afstands-nabijheid relatie, maar buiten die hulpverlenerssituaties gaat dat bar slecht. alleen de mensen waarom ik echt diep geef en ken mogen me leegzuigen, maar vreemden, klasgenoten..not.
pi_48804190
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 10:37 schreef babybandit het volgende:
Mijn aanleiding was om te weten of er hier nog meer mensen waren met deze kenmerken. Het is nog niet zo heel lang bekend. Ik zie wel dat mensen die zelf niet HSP zijn er maar moeilijk over doen... ook wel begrijpelijk. Ik heb het boek van Elaine N. Aron gelezen en heeft me enorm geholpen... nieuwe inzichten gegeven in mezelf. En zelfs omdat ik hsp ben wil dat nog niet zeggen dat ik een etiket opplak... iedereen is uniek in zijn soort. Mannen en vrouwen zijn ook te onderscheiden.... zo is HSP dat ook. Mensen plakken voordurend etiketten op andere mensen en op zichzelf.... zwaar irritant daarom heb ik het er ook maar niet zo vaak over... zolang het mij maar helpt.
Ja, nou ja, wat het is: als ik naar de kenmerken van HSP kijk ben ik het dus. Dus de 'symptomen' ken ik en weet wat ze doen, maar ik vind niet dat die symptomen wijzen op iets abnormaals. Daarnaast haal je hoogbegaafdheid aan, dit is iets wat dmv tests kan worden bewezen, bestaat er zoiets voor HSP? Heeft een deskundige tegen je gezegd dat je dit hebt of ben je er zelf achter gekomen?
  zaterdag 28 april 2007 @ 17:57:26 #10
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_48810084
De bedenker van de theorie geeft zelf al aan hoe zwak en onbeduidend het is door te schatten dat maarliefst zo'n 1/5 van de mensen er last van heeft. Verder is de theorie vooralsnog ontoetsbaar. Volgens mij is het populair omdat van die zweefteven zichzelf graag HSP noemen om zich speciaal te voelen. Ik vind het nogal zielig aandoen.
  zaterdag 28 april 2007 @ 18:24:11 #11
81237 releaze
best of both worlds
pi_48810649
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 17:57 schreef Zzyzx het volgende:
De bedenker van de theorie geeft zelf al aan hoe zwak en onbeduidend het is door te schatten dat maarliefst zo'n 1/5 van de mensen er last van heeft. Verder is de theorie vooralsnog ontoetsbaar. Volgens mij is het populair omdat van die zweefteven zichzelf graag HSP noemen om zich speciaal te voelen. Ik vind het nogal zielig aandoen.
ik vind labeltjes soms best handig. we leven immers in een cultuur waarin iedereen maar zo normaal mogelijk moet zijn, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg is onze lijfspreuk, en iedereen die anders is 'moet zich maar aanpassen', en valt weinig respect voor op te brengen, want iedereen die anders is, is een aansteller. ik merk in mijn omgeving wat voor'n last er van mensen hun schouders afvalt als ze erachter komen dat mensen waaraan ze zich doodergeren een biologische afwijking of diagnose hebben. het is te gek voor woorden, maar pas DAN vinden ze vrede en dan pas kunnen ze die persoon zien en accepteren voor wie ze zijn. een labeltje opplakken is niets meer dan een methode tot acceptatie, naar anderen en naar zichzelf. dit soort shit zit gewoon diep in onze cultuur geworteld en komt zo tot uiting. (of in termen als zweefteven die zichzelf graag speciaal voelen.) nou, feest.
  zondag 29 april 2007 @ 00:35:32 #12
32346 Xebrozius
tactloze lul
pi_48820929
Tja ADHD is niet meer hip, en tegenwoordig heeft iedereen weer bordeline. Kut man, hoe moet je je nu wéér onderscheiden?
Ah, je neemt wat zwakke omschrijvingen en je plaatst jezelf in dat referentiekader. Et voilla, je hebt weer die aandacht die je niet op een normale manier kunt krijgen. Nu kunnen mensen tegen hun zin in weer je verhalen aanhoren over hoe zwaar je het niet hebt.
Ondertussen in Ethiopie ligt een negroide jongen van 19 jaar te denken aan het westen terwijl de vliegen zich tegoed doen aan zijn traanvocht. Zijn buik is gezwollen van de honger en hij vraagt zich af of hij ook hoogsensitief is.
pi_48821531
quote:
Op zondag 29 april 2007 00:35 schreef Xebrozius het volgende:
Tja ADHD is niet meer hip, en tegenwoordig heeft iedereen weer bordeline. Kut man, hoe moet je je nu wéér onderscheiden?
Ah, je neemt wat zwakke omschrijvingen en je plaatst jezelf in dat referentiekader. Et voilla, je hebt weer die aandacht die je niet op een normale manier kunt krijgen. Nu kunnen mensen tegen hun zin in weer je verhalen aanhoren over hoe zwaar je het niet hebt.
Ondertussen in Ethiopie ligt een negroide jongen van 19 jaar te denken aan het westen terwijl de vliegen zich tegoed doen aan zijn traanvocht. Zijn buik is gezwollen van de honger en hij vraagt zich af of hij ook hoogsensitief is.
JIj eet een sok op, terwijl die vent ligt te kreperen .
  zondag 29 april 2007 @ 00:59:33 #14
105263 Litso
Interlectueel.
pi_48821560
quote:
Op zondag 29 april 2007 00:35 schreef Xebrozius het volgende:

Niet te emotioneel worden he Xebro, straks moet mama je weer troosten
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  zondag 29 april 2007 @ 01:53:12 #15
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_48823016
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 18:24 schreef releaze het volgende:

[..]

ik vind labeltjes soms best handig. we leven immers in een cultuur waarin iedereen maar zo normaal mogelijk moet zijn, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg is onze lijfspreuk, en iedereen die anders is 'moet zich maar aanpassen', en valt weinig respect voor op te brengen, want iedereen die anders is, is een aansteller. ik merk in mijn omgeving wat voor'n last er van mensen hun schouders afvalt als ze erachter komen dat mensen waaraan ze zich doodergeren een biologische afwijking of diagnose hebben. het is te gek voor woorden, maar pas DAN vinden ze vrede en dan pas kunnen ze die persoon zien en accepteren voor wie ze zijn. een labeltje opplakken is niets meer dan een methode tot acceptatie, naar anderen en naar zichzelf. dit soort shit zit gewoon diep in onze cultuur geworteld en komt zo tot uiting. (of in termen als zweefteven die zichzelf graag speciaal voelen.) nou, feest.
Nederland een cultuur waarin iedereen zo normaal mogelijk moet zijn? Ga toch weg jung. Nederland is een cultuur waarin mensen graag zeiken en directe kritiek leveren. Misschien vervelend, maar juist hiermee zorgen we ervoor dat er dialoog kan zijn over wat we normaal achten of niet.
pi_48826944
Het is niet zo fijn om hsp te zijn... ik heb veel dingen lang niet begrepen... je bent veel sneller moe bijv... maar anderzijds zitten er ook vele voordelen aan vast! Dat het wetenschappelijk niet is getoets wil nog niet zeggen dat het dan maar onzin is... Waarom zijn jullie er zo van overtuigd dat het maar blabla is? Kunnen jullie er niet tegen dat mensen zich er misschien door gaan verheven? Dat is idd niet de bedoeling.... Iedereen heeft iets speciaals dus ik voel me nog altijd hetzelfde als alle andere alleen weet ik nu beter met mijn lichaam en innerlijke leven om te gaan.

[ Bericht 70% gewijzigd door babybandit op 29-04-2007 11:54:42 ]
pi_48827333
Hey Bb, kun je je PM-functie even aanzetten?
pi_48828379
Net Gedaan als het goed is

[ Bericht 98% gewijzigd door babybandit op 29-04-2007 12:12:10 ]
pi_48832335
Het is geen verhevenheid, maar wel een etiketje.
In dit geval is het een etiketje voor emotionele vrouwen die vaak overemotioneel reageren en het niet nodig vinden om zich af te vragen of ze hun emoties misschien in toom moeten houden...
Dan liever een excuus: Ik ben HSP, dus ik kan er niets aan doen.
Een stickertje is geen verhevenheid maar wel een opluchting en een excuus om achterover te leunen.

Ik wacht nog op de 100-vragen test waar uit komt of je tot die 50% van de wereldbevolking behoort die vrouw is.
pi_48832557
quote:
Op zondag 29 april 2007 10:55 schreef babybandit het volgende:
Het is niet zo fijn om hsp te zijn... ik heb veel dingen lang niet begrepen... je bent veel sneller moe bijv... maar anderzijds zitten er ook vele voordelen aan vast! Dat het wetenschappelijk niet is getoets wil nog niet zeggen dat het dan maar onzin is... Waarom zijn jullie er zo van overtuigd dat het maar blabla is? Kunnen jullie er niet tegen dat mensen zich er misschien door gaan verheven? Dat is idd niet de bedoeling.... Iedereen heeft iets speciaals dus ik voel me nog altijd hetzelfde als alle andere alleen weet ik nu beter met mijn lichaam en innerlijke leven om te gaan.
Ja, maar je weet dus niet zeker of je het hebt, aangezien het niet vast te stellen is. Prima als je dit nodig hebt om met jezelf in balans te kunnen komen hoor, maar dan zijn de vergelijkingen met hoogbegaafdheid en erger nog (wat ook voorkomt) dingen als bipolaire stoornissen ed wel héél erg krom.
  zondag 29 april 2007 @ 14:35:08 #21
63411 Roeji
Oost West Thuis is t ook niks
pi_48832817
Ik heb er zelf ook last van. Soms is het fijn, maar vaak is het energievretend. Sommige mensen zuigen je energie helemaal op, als je er alleen maar naast staat.
Een kennis van me is natuurgenezer (oid, ik weet de exacte benaming niet) en die heeft me iets handigs gegeven. Zijn 2 kleine buisjes met korreltjes in (lijken net van die snoepbolletjes wat je op je ijs kunt strooien maar dan zijn ze iets groter). Die moet ik altijd bij me dragen en dan heb ik zo goed als geen last van energievretende mensen. Wat het precies is weet ik niet, maar t helpt. Ik heb eens opgevangen dat er 13 verschillende soorten stoffen in elk bolletje zouden zitten. Maar hoe of wat precies?
Nu draag ik ze niet meer altijd bij me omdat ik er met periodes ook immuun voor ben,voor de gevoelens van anderen. Meestal als ik zelf het veel te druk in mn kop heb.
Maar zodra ik het weer merk, gaan ze weer mn broekzak in.

En het interesseert me verder niet of er een etiketje opplakt dat ik dus hsp-er ben. Het is gewoon iets wat je hebt. Sommige mensen hun hersens staan nu eenmaal meer open voor invloeden van buitenaf. So be it.
Pas als ik de lotto getallen kan voorspellen ga ik er iets mee doen
Ik ben zo blij, zo blij
Dat mn neus van voren zit en niet van opzij.
M.C.S.E = Minesweeper Consultant & Solitaire Expert
  zondag 29 april 2007 @ 14:40:43 #22
32346 Xebrozius
tactloze lul
pi_48833074
quote:
Op zondag 29 april 2007 14:35 schreef Roeji het volgende:
Ik heb er zelf ook last van. Soms is het fijn, maar vaak is het energievretend. Sommige mensen zuigen je energie helemaal op, als je er alleen maar naast staat.
Een kennis van me is natuurgenezer (oid, ik weet de exacte benaming niet) en die heeft me iets handigs gegeven. Zijn 2 kleine buisjes met korreltjes in (lijken net van die snoepbolletjes wat je op je ijs kunt strooien maar dan zijn ze iets groter). Die moet ik altijd bij me dragen en dan heb ik zo goed als geen last van energievretende mensen. Wat het precies is weet ik niet, maar t helpt. Ik heb eens opgevangen dat er 13 verschillende soorten stoffen in elk bolletje zouden zitten. Maar hoe of wat precies?
Nu draag ik ze niet meer altijd bij me omdat ik er met periodes ook immuun voor ben,voor de gevoelens van anderen. Meestal als ik zelf het veel te druk in mn kop heb.
Maar zodra ik het weer merk, gaan ze weer mn broekzak in.

En het interesseert me verder niet of er een etiketje opplakt dat ik dus hsp-er ben. Het is gewoon iets wat je hebt. Sommige mensen hun hersens staan nu eenmaal meer open voor invloeden van buitenaf. So be it.
Pas als ik de lotto getallen kan voorspellen ga ik er iets mee doen
Als een paar zielloze stenen je kunnen helpen blijkt wel dat HSP een psychische aandoening is. Het zit dus volledig tussen je oren. Hier komt geen wetenschap bij kijken, je hersengolven zijn niet anders dan anderen en je fysiek is ook niet anders dan anderen.
Je bent gewoon een labiel oninteressant persoon die zich maar wat graag een etiketje opplakt om in de picture te staan. Probeer eens boeken te lezen, de wereld van alle kanten te bekijken en niet alles te accepteren wat anderen je voorleggen. Zo wordt je een interessant persoon met een eigen mening, dan zou ik denk ik nog wel eens naar je willen luisteren ook.
Op dit moment lees ik alleen maar zielloosheid...
  zondag 29 april 2007 @ 15:51:12 #23
63411 Roeji
Oost West Thuis is t ook niks
pi_48837088
quote:
Op zondag 29 april 2007 14:40 schreef Xebrozius het volgende:

[..]

Als een paar zielloze stenen je kunnen helpen blijkt wel dat HSP een psychische aandoening is. Het zit dus volledig tussen je oren. Hier komt geen wetenschap bij kijken, je hersengolven zijn niet anders dan anderen en je fysiek is ook niet anders dan anderen.
Je bent gewoon een labiel oninteressant persoon die zich maar wat graag een etiketje opplakt om in de picture te staan. Probeer eens boeken te lezen, de wereld van alle kanten te bekijken en niet alles te accepteren wat anderen je voorleggen. Zo wordt je een interessant persoon met een eigen mening, dan zou ik denk ik nog wel eens naar je willen luisteren ook.
Op dit moment lees ik alleen maar zielloosheid...
Tuurlijk. Je hebt helemaal gelijk.

Oh en ik wil trouwens niet eens dat jij naar me luistert, want je interesseert me totaal niet omdat jij me denkt te kennen door een stukje tekst wat ik schrijf. Leer maar eerst eens goed lezen.
Ik ben zo blij, zo blij
Dat mn neus van voren zit en niet van opzij.
M.C.S.E = Minesweeper Consultant & Solitaire Expert
pi_48837915
@Xebrozius, wat wil je bereiken door op deze manier te posten?
  zondag 29 april 2007 @ 16:09:36 #25
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_48838887
Een virtuele schop onder hollen geven? Het zal ze vast minder kwaad doen als die neerwaardse spiraal van zelfmedelijden en kusjekroelcultuur.
Ik ga naar huis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')