abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 27 april 2007 @ 16:40:45 #1
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48782814
Hallo, en welkom bij het centrale Franse presidentsverkiezingentopic! Het is weer tijd voor de ronde populistische debatten en wijn, kaas en wijven.
Toe, geen debatten over etatisten en Algerijnen en weet ik veel wat. Gewoon, de Franse verkiezingen.

Hoe het werkt
- Om de idioten eruit te filteren moet je 500 "burgemeesters" voor je laten tekenen.
- De eerste ronde is gehouden op 22 april, en er zijn twee kandidaten over: Marie-Segolene Royal en Nicolas Sarkozy de Nagybocsa. De christen-democraat Bayrou, de nationalist Le Pen en een hele stoet aan Trotskisten, jagers en McDonalds-haters is uitgeschakeld.
- De tweede ronde is zes mei, en om 20.00 wordt de winnaar bekendgemaakt!

Nicolas Sarkozy, a.k.a Nicolas Paul Stephane Sarkozy de Nagy-Bocsa, a.k.a. "Sarko".

Scheldnamen: "Iznogood" (een stripusurpator), "Sarkozy l'americain", "Bush junior"...
Politieke orientatie: centrum-rechts
Beschrijving: De gedoodverfde winnaar sinds way back when. Zijn medstanders zien de no-nonsense messias in hem, zijn tegenstanders vinden hem een kleine pinochet.
Sterke punten: hij is een groot orator en zijn partij is zeer gedisciplineerd.
Zwakke punten: Hij was onderdeel van het minder populaire Chirac II. Dat kan hem in de laatste ronde de kop gaan kosten.
1ste ronde: 31%.

Segolene Royal, a.k.a. Marie-Segolene Royal, a.k.a. "Sego".

Scheldnamen: "Becassine" (komisch stripkarakter)
Politieke orientatie: centrum-links
Beschrijving: uitzonderlijk populair in haar eigen partij, ze won de interne rondes makkelijk, maar daarna kwam er een aantal schandaaltjes aan het licht. Een vrouw als president van zo\'n conservatief land zou natuurlijk wel kewl zijn.
Sterke punten: Vrouwelijk, Oppositiepartij.
Zwaktes: haar blunders en schandaaltjes. Heeft last van Wouter Bosniksigheid.
1ste ronde: 26%.

Met dank aan Floripas voor de basis van deze OP.

[ Bericht 3% gewijzigd door PJORourke op 27-04-2007 16:48:18 ]
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  vrijdag 27 april 2007 @ 17:11:51 #2
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_48783624
Tja, het blijft een keuze tussen degene die Frankrijk bijna naar de klote en degene die Frankrijk helemaal naar de klote zal helpen natuurlijk.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  vrijdag 27 april 2007 @ 17:17:05 #3
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48783738
Ja, Chirac werd ook gekozen als hervormer. Mischien was het met een andere PM (niet Juppe dus) beter afgelopen.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  vrijdag 27 april 2007 @ 17:26:20 #4
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_48783988
Chirac. Ik kan een goede Chirac-imitatie doen.

TVP.
Zyggie.
  vrijdag 27 april 2007 @ 17:27:33 #5
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_48784026
tvp
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  vrijdag 27 april 2007 @ 17:43:49 #6
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_48784412
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 17:26 schreef Zyggie het volgende:
Chirac. Ik kan een goede Chirac-imitatie doen.
Ik weet niet waarom , maar als ik Chirac zie vind ik altijd dat die gast zo'n De Gaulle militair uniform had moeten aantrekken.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_48786828
Het wordt spannend .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 28 april 2007 @ 00:56:54 #8
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_48797120
Het is overigens nog maar zeer de vraag of Sarkozy zijn standpunt omtrent Turkije behoud. In Opinio staat de interessante gedachte dat hij dat punt zal laten varen ten gunste van moslim stemmen. Bij dit punt vergat Opinio echter te vermelden dat Sarkozy die stemmen sowieso kan vergeten vanwege zijn Joodse vader. Het wordt nog een hele tour voor Sarkozy om zichzelf aan de niet-rechtse kiezer te verkopen, want om president te worden zijn de stemmen van rechts alleen niet voldoende.
  zaterdag 28 april 2007 @ 01:00:30 #9
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_48797194
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 00:56 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Het is overigens nog maar zeer de vraag of Sarkozy zijn standpunt omtrent Turkije behoud. In Opinio staat de interessante gedachte dat hij dat punt zal laten varen ten gunste van moslim stemmen. Bij dit punt vergat Opinio echter te vermelden dat Sarkozy die stemmen sowieso kan vergeten vanwege zijn Joodse vader. Het wordt nog een hele tour voor Sarkozy om zichzelf aan de niet-rechtse kiezer te verkopen, want om president te worden zijn de stemmen van rechts alleen niet voldoende.
Jij denkt werkelijk dat een substantieel deel van de Franse moslims niet zal stemmen op Sarkozy omdat zijn vader een Jood is?
Zyggie.
  zaterdag 28 april 2007 @ 01:04:29 #10
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_48797284
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 01:00 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Jij denkt werkelijk dat een substantieel deel van de Franse moslims niet zal stemmen op Sarkozy omdat zijn vader een Jood is?
Tja, als bij demonstraties de leus "Sarkozy de Jood" te horen is zal dat wel hè?
  zaterdag 28 april 2007 @ 01:07:47 #11
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_48797355
Overigens is zijn vader helemaal geen Jood. Zijn moeder is van "Joodse afkomst" , maar haar grootvader bekeerde zich tot het Katholicisme .
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zaterdag 28 april 2007 @ 01:09:12 #12
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_48797376
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 01:07 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Overigens is zijn vader helemaal geen Jood. Zijn moeder is van "Joodse afkomst" , maar haar grootvader bekeerde zich tot het Katholicisme .
Dan moet je Opinio mailen dat ze aan het verkeerde eind hebben.
pi_48797887
Mijn hart wil dat Sego wint, maar het hoofd denkt toch dat Sarko beter is....

Opvallend dat politiek hier veel meer onder de jeugd leeft dan in Nederland. Heb jij die indruk ook Borabora?
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_48819775
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 01:09 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Dan moet je Opinio mailen dat ze aan het verkeerde eind hebben.
Het aan het verkeerde eind hebben is toch het doel van dat tijdschrift?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 29 april 2007 @ 14:43:33 #15
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_48833235
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 01:36 schreef tim2308 het volgende:
Mijn hart wil dat Sego wint, maar het hoofd denkt toch dat Sarko beter is....

Opvallend dat politiek hier veel meer onder de jeugd leeft dan in Nederland. Heb jij die indruk ook Borabora?
Stook rellen op in de grote steden, laat Wilders een keer de tweede partij van NL krijgen, en de jeugd gaat zich er ook mee bemoeien.
Zyggie.
pi_48856457
Sarkozy haalt 52,5% van de stemmen op 6 mei volgens een opiniepeiling (Ifop) van 29 april.

bron


Elke dag hevige debatten en grote verkiezingsmeetings. Elke dag nieuwe drama's, afvallers en aanhangers... ...de strijd is bloedig!

Woensdag 2 mei heeft eindelijk HET lang verwachte face-to-face verkiezingsdebat plaats tussen de twee eindkandidaten. Het soort confrontatie dat Segolene Royal sinds november al weigert aan te gaan met haar rivalen! Afijn, ze heeft nog steeds haar definitieve akkoord over de aanwezige journalisten niet gegeven hoor, Madâââme..., maargoed, we gaan er even van uit dat het er nu eindelijk wel van komt.

Dit soort debatten zijn in Frankijk vaak episch, dus het kan nog echt leuk worden!
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 01:36 schreef tim2308 het volgende: Opvallend dat politiek hier veel meer onder de jeugd leeft dan in Nederland. Heb jij die indruk ook Borabora?
In Frankrijk spelen de verkiezingen in ieder geval enorm sterk. Ik las ergens nog een enquête daarover: 18-24-jarigen zitten qua interesse voor de "2e tour" rond de 85% als ik het goed heb, en dat percentage loopt dan op tot 91% voor de 65-plussers. (ifop of sofres; dat weet ik niet meer...)

Maargoed, misschien is dat in Nederland ook wel het geval?
 FR
pi_48856468
Leuke OP trouwens.
 FR
  maandag 30 april 2007 @ 01:55:01 #18
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_48856652
In Frankrijk komt die interesse er trouwens vooral omdat het land met deze presidentsverkiezingen eigenlijk afscheid neemt van de "oude garde" van politici die al dertig of meer jaren in de top politiek zitten. (op een fossiel als Le Pen na dan)
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_48861852
Ik denk dat het ook komt doordat alle bevolkingslagen zich enorme zorgen maken en het land écht toe is aan iemand die op alle vlakken veranderingen gaat inzetten. Een nieuwe regerings-garde is dus indd meer dan welkom, wat dat betreft, maar vergeet niet dat degenen die dit jaar meedingen ook alweer enkele tientallen jaren in de politiek meedraaien. Ze zijn dus wel van een jongere generatie, maar niet echt nieuw!...
 FR
  maandag 30 april 2007 @ 16:46:32 #20
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48865699
Er valt in Frankrijk natuurlijk wel wat te kiezen. Bij ons lag het toch al vast dat Balkenende en Bos samen verder zouden moeten.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  maandag 30 april 2007 @ 18:15:37 #21
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48884221
tvp
pi_48915075
quote:
Op maandag 30 april 2007 01:37 schreef Bora-Bora het volgende:
Woensdag 2 mei heeft eindelijk HET lang verwachte face-to-face verkiezingsdebat plaats tussen de twee eindkandidaten. Het soort confrontatie dat Segolene Royal sinds november al weigert aan te gaan met haar rivalen! Afijn, ze heeft nog steeds haar definitieve akkoord over de aanwezige journalisten niet gegeven hoor, Madâââme..., maargoed, we gaan er even van uit dat het er nu eindelijk wel van komt.

Dit soort debatten zijn in Frankijk vaak episch, dus het kan nog echt leuk worden!
Tonight!!!!!!


Heel Frankrijk heeft het erover! Ben benieuwd!
 FR
pi_48917309
quote:
Jonge Fransen zoeken hun heil in Londen

Dinsdag 1 mei 2007 - Olivier van Beemen- LONDEN/PARIJS - "U bent met uw diploma's zeer geschikt voor deze opleiding, maar ik neem u niet aan, omdat u daarna geen baan zult vinden. Dat is slecht voor onze statistieken.".

Dat kreeg Hamid Senni (31), directeur van een consultancybureau in Londen, te horen toen hij zich tien jaar geleden in wilde schrijven voor een prestigieuze masteropleiding in zijn geboorteland Frankrijk. Hij is van Marokkaanse afkomst en groeide op in een van de talrijke arme Franse voorsteden. Het is donderdagochtend en Senni is zojuist met de hogesnelheidstrein Eurostar uit zijn nieuwe woonplaats Londen aangekomen op het Gare du Nord in Parijs, waar hij een zakenafspraak heeft. In 2001 vertrok hij naar Londen omdat hij in Frankrijk geen werk kon vinden. Binnen enkele dagen vond hij een baan bij British Petrol in het zakendistrict The City. Senni: ,,Twee maanden daarvoor dacht het arbeidsbureau in Frankrijk ook een goede baan voor me te hebben gevonden: huis-aan-huisverkoper van stofzuigers." Inmiddels heeft hij zijn eigen adviesbureau opgericht en een succesvol boek geschreven. ,,Als je in Frankrijk een uitstekende cv hebt waarvan 5 procent minder goed is, gaat 95 procent van het sollicitatiegesprek over die 5 procent. Ze zijn op zoek naar je gebreken, terwijl ze in Londen juist zoeken naar je talenten", zegt hij.

Senni is een van de naar schatting 300.000 Fransen, vooral jongeren, die hun geluk zoeken in Londen. Dankzij de Kanaaltunnel liggen Parijs en Londen per trein slechts tweeënhalf uur uit elkaar. Sinds 1995 is zo'n 3,5 procent van de Franse bevolking naar het buitenland verhuisd, en dat terwijl Frankrijk nauwelijks een emigratietraditie kent. Ook al zijn de meeste Fransen nog steeds geen liefhebbers van fish and chips en klagen ze over het regenachtige klimaat, ze zijn het gebrek aan toekomstperspectief in eigen land zat. De lonen zijn bovendien veel hoger in Londen, hoewel dat deels tenietgedaan wordt door de hogere levenskosten. In Marylebone High Street in het centrum van de Britse hoofdstad, is de Franse aanwezigheid goed merkbaar. Koffie drink je bij Entre Nous Café, kaas haal je bij La Fromagerie en brood bij Boulangerie Paul.

Adrien Betous (24) uit het Zuid-Franse Montpellier werkt bij wijnhandel Nicolas. ,,In Frankrijk heb ik maanden naar werk gezocht, maar ik heb onvoldoende opleiding. De jongeren om mij heen waren student of werkloos. Het was erg deprimerend", zegt hij. In Londen vond hij na twee dagen een baan.

Voor de rechtse presidentskandidaat Nicolas Sarkozy, die het zondag in de tweede ronde van de verkiezingen opneemt tegen Ségolène Royal, was het grote aantal Fransen in Londen zelfs voldoende reden om daar begin dit jaar een verkiezingsbijeenkomst te organiseren.

Bankier Mathieu Bourget was er niet bij die dag, maar zal wel op Sarkozy stemmen, net als naar verwachting de meeste Fransen in Londen. In de eerste ronde kreeg hij daar 43 procent, tegen Royal 30 procent. Hij hoopt dat Sarkozy de ondernemingslust in zijn geboorteland kan aanwakkeren. Bourget: ,,In Frankrijk wendt iedereen zich altijd maar tot de staat. Niemand durft enig risico te nemen. Ik denk dat de kans op verandering groter is met Sarkozy dan met Royal."

Naar Frankrijk zal hij niet terugkeren, wat de uitslag ook wordt. Bourget is te veel aan Londen gehecht geraakt.
pi_48941147
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')