abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48808584
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 16:53 schreef koffiegast het volgende:

[..]

waarsch. schuivend op het idee dat gelovigen eerder dingen interpreteren als een goddelijk werk. vermoed ik.

Het ligt zegmaar aan het feit dat een ongelovige niet extra regeltjes hebben om dingen in te preteren en zo minder 'al gevuld' naar dingen kijken. lastig uit te leggen.
Wat je bedoelt is dat ongelovigen minder bevooroordeeld zijn omdat voor hen niet al een achterliggend idee (nl. het bestaan van een almachtige en scheppende God) bestaat en ze dus meer open-minded zijn dan gelovigen, voor wie wél zo'n achterliggend idee bestaat.
pi_48808830
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 10:58 schreef Dwerfion het volgende:
-Dat God in de eeuwigheid ruimte en tijd heeft geschapen (oerknal)
Dat is een heel ander scheppingsverhaal dan die in de bijbel, dus waarom noem je hierbij 'God'?
quote:
-Dat er doelbewust leven is ontstaan (ontstaat snel na ontstaan aarde, antropisch principe, orde in heelal)
De aarde is zo nietig in het universum als een zandkorreltje in de sahara. Op dit ene zandkorreltje komt leven voor. Er zijn echter nog veel meer zandkorreltjes (bijna alle zandkorreltjes van de sahara) waar helemaal geen leven voorkomt maar die wel allemaal weer een beetje anders zijn. Hoe kan jij nou stellen dat er 'doelbewust leven is ontstaan' als in het universum meer zwarte gaten zijn die materie aantrekken dan planeten waarop leven is? Een flinke knal van een meteoor tegen de aarde en daaaag leven.
quote:
-Dat God wel zorgt dat zijn boodschap doorkomt: Profetien, betrouwbare bijbel,

profetiën? betrouwbare bijbel? Zomaar een fragmentje van zo'n profetie:

jesaja 19:18 Op die dag zullen er in Egypte vijf steden zijn waar men de taal van Kanaän spreekt en de HEER van de hemelse machten erkent; één ervan zal ?Stad van de zon? genoemd worden.

Nooit gebeurt en deze taal is inmiddel uitgestorven. Er staan in de bijbel geen duidelijk aantoonbare voorspellingen die zijn opgeschreven voordat de gebeurtenis plaatsvond.
quote:
-Dat God (en andere geestelijke krachten) nog steeds aanwezig zijn: gebedsgenezing, paranormale verschijnselen, Israel heeft weer een plekkie
Je wenst echt niet de keiharde feiten onder ogen te zien, he?
Bidden helpt niet. paranormale verschijnselen nooit aangetoond.
quote:
Hopelijk maakt dit het iets duidelijker.
Nou nee. Zou je aan je God kunnen vragen of ie mij een overtuigend teken kan geven? Of zou je met een hele grote groep mensen kunnen gaan bidden dat ik me bekeer? Dat moet toch geen groot probleem zijn voor God, die zoveel wonderen verricht?
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_48809136
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 16:42 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Wat is precies de toegevoegde waarde van het woordje ongelovige hier? Dat het voor ongelovige wetenschappers meer geldt dan voor gelovige wetenschappers? Dat wetenschappers ongelovig zijn?
Omdat bij ongelovige wetenschppers dit niet kan voorkomen:

Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_48809804
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 17:18 schreef onemangang het volgende:

[..]

Omdat bij ongelovige wetenschppers dit niet kan voorkomen:

[afbeelding]
Ik zie kruisje.. Geen pic.
pi_48810158
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 17:07 schreef onemangang het volgende:

[..]

Dat is een heel ander scheppingsverhaal dan die in de bijbel, dus waarom noem je hierbij 'God'?
Ik vind dat dit in Genesis mooi beschreven staat. Daarom noem ik hier God bij.
quote:
De aarde is zo nietig in het universum als een zandkorreltje in de sahara. Op dit ene zandkorreltje komt leven voor. Er zijn echter nog veel meer zandkorreltjes (bijna alle zandkorreltjes van de sahara) waar helemaal geen leven voorkomt maar die wel allemaal weer een beetje anders zijn. Hoe kan jij nou stellen dat er 'doelbewust leven is ontstaan' als in het universum meer zwarte gaten zijn die materie aantrekken dan planeten waarop leven is? Een flinke knal van een meteoor tegen de aarde en daaaag leven.
Toch gaat het leven hier al miljarden jaren door. Dat het universum zo groot is vind ik wel een mooi staaltje krachtvertoon
quote:

profetiën? betrouwbare bijbel? Zomaar een fragmentje van zo'n profetie:

Je hebt je ideeen over profetien inderdaad al vaker laten zien. Ik heb genoeg overtuigends gezien, om profetien serieus te nemen.
quote:
Je wenst echt niet de keiharde feiten onder ogen te zien, he?
Het lijkt er inderdaad verdacht veel op dat je telkens weer met dat ene onderzoek komt waarbij geen verschil is aangetoond door gebed. Sja, kun je doen.
quote:
Sja, Dr. Dino doet ook aan zulke beloningen.
quote:
Nou nee. Zou je aan je God kunnen vragen of ie mij een overtuigend teken kan geven? Of zou je met een hele grote groep mensen kunnen gaan bidden dat ik me bekeer? Dat moet toch geen groot probleem zijn voor God, die zoveel wonderen verricht?
God kan het wel, denk ik, maar dat zou jouw je vrije keuze ontnemen om voor of tegen hem te kiezen. Ik kan wel als een gek gaan bidden, maar als je het zelf beter denkt te weten, verwacht ik niet veel resultaat. Ik zal in ieder geval om een teken voor je vragen.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_48810204
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 16:57 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Wat je bedoelt is dat ongelovigen minder bevooroordeeld zijn omdat voor hen niet al een achterliggend idee (nl. het bestaan van een almachtige en scheppende God) bestaat en ze dus meer open-minded zijn dan gelovigen, voor wie wél zo'n achterliggend idee bestaat.
Als wetenschappers in journals God als verklaring geven van het een of ander, worden ze snel genoeg weggestuurd.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_48810348
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 10:58 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Beide opties zijn voor mij waar. Ik vraag me ook af, of daar nog een redelijk antwoord op gaat komen.
[..]
Natuurlijk, veel zaken in de natuur gaan je voorstellingsvermogen te boven. Dat maakt haar ook zo ontzettend mooi. Maar het is heel gevaarlijk om op basis daarvan conclusies te gaan trekken. Als de wetenschap nog geen antwoord hier op heeft, vertrouw ik er persoonlijk op dat dat gaat komen. Als ik naar de wetenschapsgeschiedenis kijk, ben ik daar erg gerust op. Kzou er geen God bij gaan slepen, en naar mijn idee zegt dit natuurlijke voorval net zo veel over God als een Happy-meal; niks dus
quote:
-Dat God in de eeuwigheid ruimte en tijd heeft geschapen (oerknal)
Nou ja, in de eeuwigheid; volgens de oerknaltheorie was er helemaal niks. Erg apart inderdaad, en veel wetenschappers zijn daar ook niet echt tevreden mee. Er is een fundamentelere theorie nodig om die oerknal te verklaren, en dat duurt nog wel even voordat die er is. Er wordt aan gewerkt
quote:
-Dat er doelbewust leven is ontstaan (ontstaat snel na ontstaan aarde, antropisch principe, orde in heelal)
Doelbewust? Wist je dat als je ijzer heet maakt, en afkoelt, dat het dan sterker wordt? En dat na al een paar keer verhitten en afkoelen. Die atoomroosters kunnen zich zo verbazingwekkend snel verstevigen. Is dat ook doelbewust? Of is dat gewoon een geestloos algoritme wat je in een lap regels kunt samenvatten?
quote:
-Dat God wel zorgt dat zijn boodschap doorkomt: Profetien, betrouwbare bijbel,
-Dat God (en andere geestelijke krachten) nog steeds aanwezig zijn: gebedsgenezing, paranormale verschijnselen, Israel heeft weer een plekkie
Met gebedsgenezingen heb ik wat moeite. Ik geloof dat daar wellicht wonderlijke dingen bij gebeuren, maar wijt dat niet aan God. Maar meer aan een beperkte kennis van de medische wetenschap. Profetieën kan ik ook niet zoveel mee, want die kun je eenvoudigweg bijstellen. In dat licht heb ik trouwens nog wel een aardige profetie die mij is opgevallen:

Psalmen 22:17:
quote:
Honden staan om mij heen,
een woeste bende sluit mij in,
zij hebben mijn handen en voeten doorboord
Pakken we de grondtekst erbij:
quote:
כִּי סְבָבוּנִי, כְּלָבִים: עֲדַת מְרֵעִים, הִקִּיפוּנִי; כָּאֲרִי, יָדַי וְרַגְלָי
"Kie svevoenie kvaliem 'adat me'eeriem hiekiefoenie ka'arie jadaj weraglaj"

"Want honden hebben mij omsingelt, een slechte bende hebben me ingesloten; als een leeuw, zij zijn bij mijn handen en voeten". Een stukje tekst waar veel discussie over is. Vers 2 is trouwens "eli eli lama azavtani", wat Jezus aanhaalt als hij sterft ( Mijn God, waarom heeft U me verlaten ) Het is in mijn ogen een voorbeeld van hoe je teksten naar je hand kunt verdraaien. Ik vind het een beetje dubieus om achteraf te stellen dat "al die profetieën zijn vervuld".
pi_48810699
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 18:03 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Als wetenschappers in journals God als verklaring geven van het een of ander, worden ze snel genoeg weggestuurd.
"I can't work out how this nerve impulse works, Hodgkin. Can you?", "No Huxley, I can't. Let's just give up and say God did it."

God (wat jij je er bij voorstelt) zal nooit een wetenschappelijke verklaring zijn.
pi_48810804
quote:

[..]

Terecht, want God is net zo wetenschappelijk als vanille-vla. Wetenschap zoekt naar samenhang en een logische structuur. Dat is inherent aan de wetenschappelijke methode.
  zaterdag 28 april 2007 @ 18:37:02 #160
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_48810889
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 18:32 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Terecht, want God is net zo wetenschappelijk als vanille-vla. Wetenschap zoekt naar samenhang en een logische structuur.
*tsk tsk* Ik denk dat je beide zult vinden in vanille-vla. Samenhang: vla; logische structuur: vanille+vla=vanille-vla.

O, oh. + = - ... *plop*
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_48811428
(vanille + vla) = (vanille - vla)

Logisch
pi_48811589
quote:

[..]

Dat is niet waar. Het is niet zo dat wetenschappers bij voorbaat weggestuurd worden als ze God als verklaring geven. Er wordt eerst gekeken naar de onderbouwing van de verklaring God. En aangezien voor het bestaan van God geen wetenschappelijk bewijs is (tenminste: ik heb het nog nooit gezien) zal de wetenschapper er dan zeer waarschijnlijk op worden aangesproken. Niet zozeer omdat hij God als verklaring geeft, maar omdat zijn conclusie op zeer losse argumenten stoelt.
pi_48818828
Thomas van Aquino heeft een aantal mooie argumenten aangevoerd . Geloof mij, ze zijn de moeite van het lezen waard.
  zondag 29 april 2007 @ 01:05:33 #165
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_48821731
Ik had van iemand begrepen dat er hier een discussie gaande was over vla?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_48822322
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 18:00 schreef Dwerfion het volgende:
Ik vind dat dit in Genesis mooi beschreven staat. Daarom noem ik hier God bij.
Omdat het mooi klinkt maakt het nog niet waar.
quote:
Toch gaat het leven hier al miljarden jaren door. Dat het universum zo groot is vind ik wel een mooi staaltje krachtvertoon
Waarom zou je zoveel maken terwijl dat totaal overbodig is??? Immers is er volgens de gelovigen alleen leven op aarde.
quote:
Je hebt je ideeen over profetien inderdaad al vaker laten zien. Ik heb genoeg overtuigends gezien, om profetien serieus te nemen.
Dus je kijkt alleen naar bevesteging niet naar profetien die niet uitkomen. Oftewel, alleen bewijs zoeken voor je eigen overtuiging, lekker kritsch ben jij ........
Science is a philosophy of discovery, intelligent design/God did it is a philosophy of ignorance.
Neil deGrasse Tyson
  zondag 29 april 2007 @ 01:35:48 #167
32346 Xebrozius
tactloze lul
pi_48822543
Meestal moet je iets traumatisch meemaken of genezen van een zware ziekte, dan zien veel mensen opeens de beargumentatie om te geloven wel in. geconfronteerd worden met je sterfelijkheid leidt altijd tot een verhoogd ontzag in geloof.
Zoals veel bejaarden vlak voor ze de pijp uit gaan er toch nog stiekem een priester bijhalen die namens God al hun zonder vergeeft. En neem het ze eens kwalijk, een leven lang van God los leven en als het dan allemaal wel heel dichtbij komt toch nog snel even de uitgekookte bejaarde gaan uithangen. Als er niets is prima, als er wel iets is dan lachen die lui in hun vuistje.
pi_48822898
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 18:00 schreef Dwerfion het volgende:

[..]
[..]
Heb je misschien enkele voorbeelden die jou overtuigd hebben om de profetiën serieus te nemen?
pi_48823042

the radio dept. - I don't like it like this, legend of talking dog feat. cat randall - my shadow dances (mr velcro fastener mix), nils petter molvaer - kakonita.
  zondag 29 april 2007 @ 01:55:16 #170
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_48823067
Ah... de pastafarians zijn er aangekomen!

[ Bericht 3% gewijzigd door SpecialK op 29-04-2007 02:01:37 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zondag 29 april 2007 @ 01:57:33 #171
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_48823128
quote:
Op zondag 29 april 2007 01:35 schreef Xebrozius het volgende:
Meestal moet je iets traumatisch meemaken of genezen van een zware ziekte, dan zien veel mensen opeens de beargumentatie om te geloven wel in. geconfronteerd worden met je sterfelijkheid leidt altijd tot een verhoogd ontzag in geloof.
Zoals veel bejaarden vlak voor ze de pijp uit gaan er toch nog stiekem een priester bijhalen die namens God al hun zonder vergeeft. En neem het ze eens kwalijk, een leven lang van God los leven en als het dan allemaal wel heel dichtbij komt toch nog snel even de uitgekookte bejaarde gaan uithangen. Als er niets is prima, als er wel iets is dan lachen die lui in hun vuistje.
En toen bleek dat de enige echte god er eentje is die juist atheisten en vrijdenkers de hemel in laat omdat die iig nog voor zichzelf konden denken. (om maar wat te bedenken)

Pascals wager's a bitch
pi_48823208
quote:
Op zondag 29 april 2007 01:54 schreef Vliegtuigkaper het volgende:
[afbeelding]

keek 3 seconden en dacht...spaghettimonster
pi_48823330
quote:
Op zondag 29 april 2007 02:00 schreef koffiegast het volgende:

[..]

keek 3 seconden en dacht...spaghettimonster
Maar je hebt God nog nooit gezien? En daar geloof je wel in
the radio dept. - I don't like it like this, legend of talking dog feat. cat randall - my shadow dances (mr velcro fastener mix), nils petter molvaer - kakonita.
pi_48824118
quote:
Op zondag 29 april 2007 02:05 schreef Vliegtuigkaper het volgende:

[..]

Maar je hebt God nog nooit gezien? En daar geloof je wel in
ik geloof niet in god hoor
pi_48824140
quote:
Op zondag 29 april 2007 02:48 schreef koffiegast het volgende:

[..]

ik geloof niet in god hoor
Dus je gelooft wel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')