abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194261
Met groeiende verbazing heb ik de afgelopen dagen de gesprekken in dit forum over dit onderwerp gevolgd.
Het is ongelofelijk te zien hoeveel een programma als BB kan losmaken bij mensen.
Ook ik raakte in eerste instantie zeer geboeid door het experiment, maar terwijl ik me steeds meer begon te ergeren aan de insinuerende, sensatiegerichte montages van Veronica (ja natuurlijk, dat had ik van te voren aan moeten zien komen) werd ik ook steeds meer geīntrigeerd door de ontwikkelen rond BB in de buitenwereld. Dit forum is daarvan wel het beste voorbeeld dat ik tot nu toe heb gezien.

Hoe kunnen jullie in godsnaam in zo’n korte tijd een oordeel vormen over mensen die je enkel via t.v. en internet een paar uurtjes per dag ziet en –zoals jullie allemaal zelf constateren- dan nog op een manier die volkomen gemanipuleerd is door Veronica. Ik hoor mensen roepen dat V. Bianca slecht wil afschilderen, en ondertussen vallen jullie er allemaal voor en besluiten collectief om een hekel te hebben aan Bianca.

Maar waar ik het meeste van schrik is de onverbloemde sensatiezucht van de mensen hier. Even een willekeurig citaat (uit de velen die ik zou kunnen nemen):
En Bianca omdat ik wel eens iemand echt wil zien gaan flippen live op t.v.

Realiseren jullie je eigenlijk wel dat het hier om echte MENSEN gaat? Hoe zou je het vinden als een vriend, vriendin of familielid daar zat? Zou je die ook graag willen zien flippen? Ook ik heb vaak genoeg met het argument gestrooid dat de mensen vrijwillig in het huis zijn gaan zitten en dus ook de consequenties van die keuze moeten dragen. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik ze allemaal persoonlijk de vreselijkste dingen toewens, of zelfs een waardeoordeel ga spuien over hun persoonlijkheid.

Ik begin me steeds meer te scharen achter die kudde pessimistische sociale wetenschappers die beweren dat BB gaat uitlopen in een verschrikkelijk drama, met allemaal geknakte mensen. De schuldigen zijn dan echter niet de programmamakers, maar mensen zoals jullie!!

Hebben jullie jezelf nou echt niet in de gaten?

mooi he, alles
pi_194262
Hoi schat!

Ja euh, als je nou alles had gelezen, had je ook kunnen lezen dat wij denken dat in ieder geval een deel van de groep door Veronica in het huis is geplaatst (acteurs dus), dit behoort dus bij de manipulatie, en daarom mogen we een hekel hebben aan wie we willen.

Hier wordt overigens niemand veroordeeld door ons, we beoordelen mensen alleen op hoe ze gedurende de afgelopen 2 weken op ons zijn overgekomen, niemand hier beweert de bewoners te kennen.

De door jou gespuide kritiek had je vast niet gegeven als we alle bewoners de hemel in hadden geprezen, terwijl dat ook gebasseerd zou zijn geweest op de beelden die wij zien....

Zal ik nog eens een beoordeling geven aan de hand van 0,0 informatie?
IK MAG JE NIET!

Zo, het kan dus nog sneller zoals je merkt!

Over die sensatiezucht: ja hallo, daar gaat dat hele programma over! (DUH!) Veronica is zelf toch ook helemaal sensatiegericht, mogen wij dat dan ook een beetje zijn????

Je hoeft hier niet te komen hoor, ga jeje eigen BB pagina opzetten of zo, heb je vast wel 1 bezoeker per dag, jezelf!

I'm back, big as life and twice as ugly!
pi_194263
Inerdaad, alle meningen die hier worden geuit, zijn allemaal gebaseerd op onze indrukken , van hoe wij ze afgelopen 2 weken op Internet en tv hebben gezien,(misschien heeft bart in z'n echte loevens wel hersens??)

Maardat iedereen zal knappen denk k nie

pi_194264
natuurlijk heeft iedereen het recht om een hekel te hebben aan wie hij wil - ook aan mij. maar dan heb ik ook het recht dat een heel klein beetje kortzichtig te noemen.

en inderdaad, ik zou het even kortzichtig gevonden hebben als jullie iedereen de hemel hadden ingeprezen.

Nog maar s wat beter lezen wat ik schrijf borisje. waar ik me aan stoor is dat jullie die mensen allemaal rotdingen toewensen

ik wens jou toch ook geen inzinking toe, enkel en alleen omdat me dat wel sensationeel lijkt? Stel je voor dat al deze dingen over jou geschreven zouden worden, of over iemand om wie je veel geeft. Hoe reageer je dan?

mooi he, alles
pi_194265
Ik wens niemand iets toe....maar ze zijn zelf in de etalage gaan zitten...
(.)(.) | J'habite ā Tavernes, le Var, France.
pi_194266
Natuurlijk ken ik die mensen niet
maar als ik een etalage pop zie staan in de winkel en die hebben ze niet lekker aangekleed
dan ziet er dat ook niet uit en krijg ik meteen de neiging die maar ff fijn aan te steken.

Laat mensen hier gewoon lekker klagen en mensen andere iets ergs toewensen.
zolang ze hier 5 uur per dag allerlei smakkelijke eindes aan het verzinnen zijn dan hebben ze geen tijd om andere ook daadwerkelijk iets aan te doen.

Als je het er allemaal niet mee eens bent dan laat een Tatoo zetten, kan ik die naast dat gedroogde velletje van B leggen, zijn er nog meer mensen die het er niet mee eens zetten, laat een Tatoo zetten, we drogen de huid en hebben we allemaal een aandenken aan BB in de vorm van een Deurmat.

Maak je niet zo druk over deze Site Hij is gewoon gaaf en anders tieft lekker op en ga op www.big-brother.nl kijken wat er gebeurt.
Dan heb je het nieuws wat wij nu hebben morgen wel een keer gelezen.

vrijdag 1 oktober 1999 @ 10:48:00 #7
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_194267
quote:
Het is ongelofelijk te zien hoeveel een programma als BB kan losmaken bij mensen.
Dat vind ik nou ook... leuk he?
quote:
Ik hoor mensen roepen dat V. Bianca slecht wil afschilderen, en ondertussen vallen jullie er allemaal voor en besluiten collectief om een hekel te hebben aan Bianca.
'Wij' besluiten niet 'collectief' om een hekel te hebben aan Bianca. Als je een beetje zou doorlezen op deze site, zou je ontdekken dat er genoeg kritische en zelfdenkende mensen rondlopen... Volgens mij ben je een beetje aan het generaliseren P. (niet zo mooi, als je zelf zo hoog van de toren blaast)
quote:
Maar waar ik het meeste van schrik is de onverbloemde sensatiezucht van de mensen hier. Even een willekeurig citaat: "En Bianca omdat ik wel eens iemand echt wil zien gaan flippen live op t.v."
Misschien moet je dingen af en toe niet zo serieus nemen... en vooral jezelf niet
quote:
Realiseren jullie je eigenlijk wel dat het hier om echte MENSEN gaat? Hoe zou je het vinden als een vriend, vriendin of familielid daar zat? Zou je die ook graag willen zien flippen?

Nee, maar die zijn daar niet gaan zitten.. en ondanks alles wat je op deze site leest, gunnen 'we' dat die mensen echt niet. sjongejongejonge zeg.
quote:
Ook ik heb vaak genoeg met het argument gestrooid dat de mensen vrijwillig in het huis zijn gaan zitten en dus ook de consequenties van die keuze moeten dragen.
En dat is nog steeds een geldig argument...
quote:
Maar dat wil nog niet zeggen dat ik ze allemaal persoonlijk de vreselijkste dingen toewens, of zelfs een waardeoordeel ga spuien over hun persoonlijkheid.

Er is niks persoonlijks aan... we kennen ze namelijk niet persoonlijk... Inderdaad, er wordt genoeg ge-edit door V, maar als ik iemand op tv iets onaangenaams zie zeggen of doen, BLIJFT het iets onaangenaams. Hoeveel 'aardige' dingen van die persoon ook worden weggelaten. Martin zal bijvoorbeeld best een aardige gozer zijn, maar TOCH heeft hij 'homofobisch' zitten stoken tussen B en S. Dat vind ik niet aardig, hoe gezellig hij ook biertjes drinkt met anderen. Daar beoordeel ik hem dan mede op... DJIEZUS!!!
quote:
Ik begin me steeds meer te scharen achter die kudde pessimistische sociale wetenschappers die beweren dat BB gaat uitlopen in een verschrikkelijk drama, met allemaal geknakte mensen.

Joh, schaar je lekker een eind weg en ga je vooral lekker zitten voelen over je eigen 'betrokkenheid' en 'inzicht'...
Val ons er alleen alsjeblieft niet mee lastig. Een tendens die ik bespeur in jouw 'post' is dat je mensen die het met elkaar eens zijn meteen bestempelt als 'collectief' of 'kudde'. Lang leve Phileine, de enige grote vrijdenker!!! (o jee, vel ik NU AL een oordeel??? Foei)
quote:
De schuldigen zijn dan echter niet de programmamakers, maar mensen zoals jullie!!
Zie je het leven nog wel een beetje zitten, P?
quote:
Hebben jullie jezelf nou echt niet in de gaten?
Jazeker hebben wij onszelf in de gaten... en anders zijn er wel 'Big Brothers' als jij...pffffft Wij zijn volwassen mensen die ook kunnen nadenken en oordelen kunnen vormen (goed, niet allemaal, maar misschien is dat een doorsnee van de bevolking?). Jij hebt daar niet het patent op, hoor....
V
Ja inderdaad, V. ja.
pi_194268
Ik vind dat gescheld op de BB bewoners en ze allerlei ergs toewensen ook niet de manier. Getuigt van eenzelfde soort leeghoofdigheid als men meent bij de BB bewoners te zien vind ik.
Het blijft een vreemd verschijnsel dat dit BB-gedoe zoveel losmaakt. Lees ook de column van Joost Zwagerman in de Volkskrant (Stroom) van 1-10-99
  vrijdag 1 oktober 1999 @ 12:28:00 #9
426 Ginny
Other Side Of Me
pi_194269
Beste Phileine,

Ik heb niet de bedoeling je ook nog eens verrot te gaan schelden, je hebt natuurlijk ook recht op je mening, maar zo'n bericht te plaatsen dat noem ik nou nog eens kortzichtig.

De mensen die nu in het Big Brother huis zitten hebben er bewust voor gekozen zich op deze manier aan 'heel' Nederland te profileren. Wil je me nu gaan vertellen dat ze van tevoren niet hadden kunnen bedenken dat ze door de mangel gehaald zouden worden? Kom nou zeg!! Leefden ze hiervoor dan al in zo'n andere wereld dan wij? Het is logisch dat mensen meningen vormen over anderen die ze dagelijks kunnen zien op televisie, zo heeft iedereen toch ook een mening over Rolf of Daphne of over onze minister president, die we ondertussen wel VEEL minder goed kennen! Of wil je me nu gaan wijsmaken dat jij je nog nooit hebt uitgesproken over een artiest/acteur/politicus? (zou ik niet doen, want we weten van tevoren toch al dat je liegt, IEDEREEN doet dat, net zoals we allemaal een mening hebben over onze buren, ook al kennen we die ook niet, of die 'dikke' die aan de overkant van de straat langsloopt). De BB bewoners kiezen er zelf voor op wat voor manier ze in beeld gebracht worden, willen ze niet dat iets naar buiten komt dan moeten ze dat niet laten zien, period! Dat wisten ze VAN TEVOREN.

En als laatste nog even mijn persoonlijke mening: ik vind je sowieso al STOM als je 100 dagen in zo'n huis gaat zitten voor geld, en dan kunnen ze zeggen wat ze willen, maar ze zijn er allemaal 'in it for the money'. Kom nou zeg! Als je jezelf al zo laat zien, ga dan ook niet raar staan kijken als mensen geen hoge dunk van je hebben!

Ginny

vrijdag 1 oktober 1999 @ 15:51:00 #10
313 Twinny Sister
Serieus en Actueel
pi_194270
Phileine,

Ik snap best wel wat je bezig houdt (kdenk er zelf ook wel eens over na), maar je moet sommige dingen gewoon met een hele grote korrel zout (heel veel korrels zout voor jou) nemen. Zoals deze site en alle opmerkingen bijvoorbeeld. Doe jij nooit eens stoer in de kroeg??
Weet je, een wijze levensles: zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar. Ja, je hebt goed geobserveerd hoe raar mensen gaan doen als andere mensen 100 dagen in een huis gaan zitten. Psychologische effecten noemen ze dat. Gewoon blijven observeren en niet proberen de mensheid te veranderen. Ten eerste lukt je dat toch niet, ten tweede is dat wetenschappelijk niet verantwoord (gaat ten koste van betrouwbare observaties).
Snappie??
(Kben ook maar sociaal wetenschapper, geen pessimistische trouwens, ik lach me dood om dit hele BB gebeuren en ben zwaar verslaafd...)

pi_194271
Phileine, Laat ons nou gaan joh!...Je moest eens weten hoe creatief de mensen zijn geworden door dit hele gedoe...Ik bedoel ik kan je nog wel een tweetal lijsjes sturen van woordspellingen op TARA en nu ook MONA in nog geen 48 uur....Da´s geweldig en bovendien zeer ontspannend om te lezen en mee te doen.

Beter dan dat we met zun alleuh buiten de boel in de fik steken....Dus OF je doet mee OF je opend via Danny een uiterst serieuze Forum over BB. Het probleem dan is dat er weinig te lullen valt....

Ohja BORISJE!!! Goed je weer terug te zien en ik sta volledig achter je antwoordt!

Heh Phileine!..Hier alsjeblieft een beetje voor jouw.

Domme Blondjes zijn niet Blond

pi_194272
Phileine???????..Joehoeee...Phileine?...Waar ben je nu?

pi_194273
Ik vind alles best, maar vind je het niet een beetje onbeschoft om mij zomaar te citeren zonder daarvoor mijn schriftelijke toestemming te hebben!! Wat is er mis met B zien flippen op de T.V.??? Je moet het leven niet serieus nemen, dat doen mensen ook niet met jouw!!
Wat is de definitie van "back to basic" Die van VOO is het niet!!
pi_194274
Pedro, nah...ik denk toch serieus dat ze gek is hoor!...Sorry moest weer ff nekken. Dat krijg je nou met sorry...ehhhh met zulke topics oeeffff..dat was het laatste beetje...aaaahhhhhgg

vrijdag 1 oktober 1999 @ 16:14:00 #15
214 bennie24
Nieuw Bie(r)
pi_194275
Ik heb helemaal geen zin om op Phileine te reageren!!!
Ik heb echter wel een voorstel:
Stuur deze hele tread op naar de telegraaf, V. of andere publieke instanties.
Dat kon ook nog weleens iets teweeg brengen.

(interessant is het op z'n minst, ik ben het alleen wel vooral met de FOK!-ers eens)

Not a BIG Brother, Yet always watching...
** May the TARA-Force be with you! **

vrijdag 1 oktober 1999 @ 16:15:00 #16
272 R@b
No-nonsens
pi_194276
Beste Phileine Welkom in de wereld van de TV van de TOEKOMST

Emo-tv, reality-tv ,alles ineen

Sinds VPRO in de jaren 70 met Fred Hache show en dergelijke (servet,van Oekel)
Is er niet zoveel ophef van doen geweest over een tv programma, die programma's waren revolutionair voor die tijd BB is dat zeker voor deze tijd
Het maakt gebruik van alle mogelijke media en dit is zeker de toekomst
Dit is echt TV-geschiedenis maak je echt niet zo vaak mee

Geniet ervan ervaar het verbaas je over de HYPE dat doe ik ook
Geweldig toch
Roddelen is trouwens van alle tijd niks nieuws het kan nu alleen via internet valt het wat meer op
PS
Ik geloof trouwens niet dat er een acteur tussen zit

Rob uit
Alkmaar - zuid

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_194277
Phileine, Phileine, zeg maar even sorry, anders moeten we je ook nog in het BB-huis zetten en dan wordt je twee weken in de dagboekkamer opgesloten met deMona. Kijken hoe je dan piept. Je kunt beter op www.ReneDiekstra.nl gaan zitten en daar saampjes discussiëren over waar jullie je nep-filosofie vandaan hebben gehaald.
Saving the world in style...at least they say....
pi_194278
Had dat dan wel graag willen zien B hoe zij gek geworden is!!
Is het emmertje nu vol??
Wat is de definitie van "back to basic" Die van VOO is het niet!!
  vrijdag 1 oktober 1999 @ 16:28:00 #19
215 misterDre
Paint it black!
pi_194279
Na een dagje stressen op het werk vindt ik het heerlijk om ff de berichten hier op FOK door te lezen dan lig ik regelmatig in een deuk, is gelijk m'n dag weer goed.

Wat is er nou beter dan iedere dag ff lachen,
ff een beetje stoom afblazen.

OK, sommige dingen zijn op het randje maar ach, het leven is al serieus genoeg.

Laten we vooral lekker doorgaan!!

vrijdag 1 oktober 1999 @ 17:49:00 #20
306 Maurisico
niet bij te benen!
pi_194280
Er bestaan dus ook mensen die denken dat alles wat we hier zeggen seriues is? Phileine ik begrijp je commenTARa ( al bedacht?), maar zo evil zijn we allemaal niet. Gewoon een beetje gein schoppen over een paar knakkers in een huis? Lachen toch?
Voor al uw nieuwe en ouwe nieuws
pi_194281
Nou nou nou zeg,
Iedereen gelijk op zijn achterpoten als ik een paar kritische kanttekeningen plaats bij het programma en jullie reacties daarop.

Ik vroeg me alleen even hardop af of jullie doorhebben dat jullie op deze manier onderdeel uitmaken van een programma met een twijfelachtige ethiek, dat op een sadistische manier met de deelnemers omgaat.
Het argument “eigen keuze” is voor mij allang vervallen als het gaat over de manier waarop zij op televisie neergezet worden, want daarin hebben zij geen eigen keuze. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld iemand als Rolf Wouters, die daar wel heel veel invloed op heeft.

En over ‘generaliseren’ gesproken, ik denk (hoop eigenlijk) dat de meesten hier toch nog wel genoeg intelligentie bezitten om te begrijpen op welk soort opmerkingen ik wel en niet doel.
Er is een verschil maken tussen grapjes maken over iemand (want er zijn genoeg dingen hier op het forum waar ook ik om kan lachen) en grapjes maken ten koste van iemand. Vooral als die iemand zich niet kan verdedigen en het over 100 dagen in een klap allemaal over zich heen krijgt.

Maar ach, wat zeur ik eigenlijk. Het is duidelijk dat moraal of ethiek in dezen jullie geen moer interesseert. En dat is weer jullie eigen vrije keuze….
En nee, ik generaliseer niet, wie de schoen past, trekke hem aan en de rest legt het naast zich neer.

mooi he, alles
pi_194282
Phileine,

'Hopen' doe je op de WC

Slap ouwehoeren doe je op FOK!forum

vrijdag 1 oktober 1999 @ 22:37:00 #23
215 misterDre
Paint it black!
pi_194283
WIE DE SCHOEN PAST RUIKT AAN ME REET!!!
pi_194284
pillientje, er zijn een aantal mogelijkheden waarom je je eigen eerst overtuigd van al dat wat je in je eerste bericht hier tussen al die 'freaks' (incl. me) neerlegt.

1. Je hebt echt een hekel aan alle *generaliseer ff* mensen hier.
2. Je hebt zelf een bepaald probleem, wat je van je af kunt schrijven door hier te posten.
3. je hebt een bep. relatie IN het bb.huis zitten.
4. je hebt net een LOI cursus filosoferen, discussie- en psychotechnieken of iets dergelijks gevolgd.
5. ......... vul maar aan.

Ik begrijp ook best dat er mensen zijn die erg kritisch tegen ons EN het programma BB aankijken... en kritiek is af en toe ook best wel op zijn plaats.
Maar besef ook 1 ding: je kunt rustig vertellen dat je het ergens niet mee eens bent, maar je kunt ook al je kritiek op 1 bord gooien, en ons forum als klankbord gebruiken, maar verwacht dan ook dat sommige mensen je daarmee serieus nemen en braakneigingen vertonen...

Of............................ben je lid van V?

Kritisch zijn= ja.
Overdreven zijn = nee.

Wel leuk trouwens, want een topic is zo vol ... op naar de 50...

May the force be with you

pi_194285
helaas robje, je gaat niet door voor de wasmachine. geen van je opties is waar (wie is er hier nou de amateur-psycholoog)

Ik vind het nogal verbazend dat ik gelijk voor gefrustreerd o.i.d. wordt uitgemaakt enkel omdat ik een andere mening heb dan de meesten hier. Bang voor een beetje kritiek?
En nee ik heb (vooralsnog) geen hekel aan de mensen hier, waarom zou ik?
Het enige wat ik hier gedaan heb is een aantal punten ter discussie brengen, naar mijn mening op een veel genuanceerder manier dan ik hier veel uitlatingen zie. Mijn excuses als mijn discussie-stijl wat pittiger is dan jullie gewend zijn.

Wat me vooral opvalt is dat er neiging is tot extreme, vijandig getinte reactie op mijn stelling waarin nauwelijks inhoudelijk wordt ingegaan op mijn opmerkingen. Jullie reageren alsof ik jullie en dit forum persoonlijk aanval en tot op de bodem af wil breken, terwijl ik alleen maar mijn mening geef over een onderdeeltje daarvan.

Lid van V. lijkt me trouwens ook een vergezochte conclusie, gezien mijn kritiek op hun programma.

Daarnaast (in een verlate reactie op anderen die op mij gereageerd hebben)is de vergelijking met een etalagepop me niet helemaal duidelijk Harrie en begrijp ik ook niet helemaal waarom ik een tattoo zou moeten laten zetten in het kader van dit onderwerp.

Tot slot, Baretta, als ik jouw woorden goed begrijp mag je alleen hier op het forum komen als je het met de grote meerderheid eens bent (en dus gezellig meekankert op de bewoners) en anders moet je opzouten?
Erg sociaal en demoncratisch....

mooi he, alles
pi_194286
Noe, even serieus dan, het huis slaapt toch nog:

Een bekend menselijk verschijnsel is de groepsbeleving. (Concerten, voetbal, TV-programma's). Als je een beleving deelt met anderen wordt deze nog leuker (vandaar de volkswijsheid: Gedeelde vreugd en dubbele vreug). Vanuit dat oogpunt is Internet in feite een nogal 'eenzame' experience omdat je niet weet dat je met nog 10000 anderen dezelfde site bekijkt. Maar op het moment dat je naar een site tuurt en je WEET dat dit het geval is wordt het allemaal veel boeiender. In de regel zoeken mensen elkaar op om hun mening te kunnen uiten over een gemeenschappelijke ervaring. Zo ook in dit geval. En aangezien iedereen achter z'n PC zit en niet oog-in-oog met elkaar ontwikkeld er zich een nieuw soort spreektaal (in elke chatbox wordt er regelmatig iemand de grond in geboord).

Niet te zwaar aan tillen. Als iemand echt serieus verkeerde dingen schrijft zie je ook meteen (terecht) dat er ingegrepen wordt.

I'm sorry. Did I break your concentration?
  zaterdag 2 oktober 1999 @ 09:26:00 #27
242 Pinball
Electric Monk
pi_194287
Eens of oneens, het is wel opvallend hoe phileine hier afgezeken word na een beetje kritisch kommentaar.

Dat is OK, 10 punten voor ons groepsgevoel, maar gezien de kritische houding die wij zelf aannemen (denken aan te nemen) tov V & BB een beetje raar.

Philaine: way to go!, maar neem het allemaal niet zo zwaar. Het is entertainment
en het afzeiken van de bewoners verschilt niet zoveel van het spontaan "haten" van de tegenpartij bij voetbal oid.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
pi_194288
Phileine Via Morse wederom een bericht van BARETTA: ... .. . ..... .. . ... ... ... .. .. ..... .. ...... ... ...... .. . . .. ..

VVrijvertaal betekend dit JA! WIJ de TARAlogen zullen de uitgebrachte RecoluTARA
voortzetten hetgeen betekend als Massa optreden tegen de bewoners van het BB huis

Begin bij het begin en eindig nooit!
pi_194289
quote:
op 10-01-1999 om 05:23 AM schreef phileine het volgende:
Hoe kunnen jullie in godsnaam in zo’n korte tijd een oordeel vormen over mensen die je enkel via t.v. en internet een paar uurtjes per dag ziet en –zoals jullie allemaal zelf constateren- dan nog op een manier die volkomen gemanipuleerd is door Veronica. Ik hoor mensen roepen dat V. Bianca slecht wil afschilderen, en ondertussen vallen jullie er allemaal voor en besluiten collectief om een hekel te hebben aan Bianca.

Ik begin me steeds meer te scharen achter die kudde pessimistische sociale wetenschappers die beweren dat BB gaat uitlopen in een verschrikkelijk drama, met allemaal geknakte mensen. De schuldigen zijn dan echter niet de programmamakers, maar mensen zoals jullie!!

Lieve Vileine,

ik denk dat je uitgangspunt verkeerd is. Dit is geen wetenschappelijk experiment, maar een spel. En voor de winnaar zijn veel knikkers te winnen.

Ik zie een analogie met autoracers of bergbeklimmers. Ook zij gaan een uitdaging aan die zwaar gesponserd wordt door de maatschappij. En ook zij weten niet of ze wel 'ongeknakt' uit de strijd komen. Maar aan het einde van de streep of aan de top van de berg wacht hen de roem en het geld waar zij naar smachten. En ook bergbeklimmers zijn vaak niet goed voorbereid op hun expeditie. Daar vallen doden, wat hier niet snel zal gebeuren. Het smachten naar waardering van Bianca verschilt ook niet veel van de roep van waardering van Clarence Seedorf, en wordt die wel psychologisch begeleid? Tenslotte blijkt BB ook postieve effecten te kunnen hebben: Willem voelt zich de laatste week duidelijk een stuk beter in zijn vel. En de bewoners maken de natuurlijke behoefte aan intimiteit op het ogenblik wel zeer aanschouwelijk, een les waar half Nederland zijn voordeel mee kan doen.

Dan nog wat ander. Tegelijkertijd wordt het programma natuurlijk ook gepresenteerd als een soap. Dit uit zich in gestuurde edits van de beelden. Een gevolg hiervan is dat het publiek (en ook de members van dit forum zijn een onderdeel van dat publiek, niemand hier is in dat opzicht boven de anderen verheven) reageert zoals het doet op soap-sterren. Natuurlijk zal in het 'echte leven' niemand zo snel beoordelen op uiterlijk of een enkele opmerking. En ik durf te wedden dat niemand hier de (soms inderdaad verschrikkelijke) dingen in het gezicht van de deelnemers zou durven zeggen. Maar in een soap heb je nou eenmaal good guys en bad guys nodig, anders is het niet leuk meer. Daarom is Ruud JR en Karin is Alexis. En zoals er om bloed werd geroepen in Dallas en Dynasty roepen we nu om bloed in BB.

Wat het publiek (wij) doet is meespelen in het spel BB. We doen wel of we onafhankelijke observatoren zijn, maar in werkelijkheid zijn we de belangrijkste spelers in het spel dat BB heet.

Of zijn we slechts pionnen?

I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
  zaterdag 2 oktober 1999 @ 10:38:00 #30
137 AcE
Let'sNOTkillKenny!
pi_194290
En als vervolg(je):

Helaas moet ik constateren dat je jezelf erg tegenspreekt met het feit dat er in het FOKzine gegeneraliseerd wordt door "ONS" maar tevens postings plaatst met daarin kritiek, die jij projecteert op iedereen.....

Toch jammer, want als je echt de moeite had genomen om dit forum grondig door te nemen had je kunnen lezen dat wij eigenlijk de bewoners ook willen steunen, en ze erop attent maken (zie BB-meeting) dat er wel heel erg veel wordt gesjoemeld.

Wel is het zo dat we V. volledig afbranden, vooral omdat ze niet nakomen wat er in de massamedia is gecommuniceerd. Daarom bespringt mij het ENGE gevoel steeds weer dat er toch mensen zijn die, of bij V. werken, of een band hebben met V. (?!?), hier ook postings plaatsen, (uiteraard anoniem), om toch heel zielig een soort verweer te geven in plaats van juridische stappen die niet genomen kunnen worden.

Dit wilde ik even kwijt....

When when your left hand is gone...., your right hand is left...

pi_194291
quote:
op 10-02-1999 om 01:10 AM schreef phileine het volgende:
helaas robje, je gaat niet door voor de wasmachine. geen van je opties is waar (wie is er hier nou de amateur-psycholoog)
---------------------------------------------
huhuh

Ik vind het nogal verbazend dat ik gelijk voor gefrustreerd o.i.d. wordt uitgemaakt enkel omdat ik een andere mening heb dan de meesten hier. Bang voor een beetje kritiek?
Phileine: c'est la tone qui fait la musique
Het is ook niet alleen omdat je een andere mening hebt. Het is omdat je door jouw manier van schrijven op een hooghartige manier laat blijken dat je de rest eigenlijk maar een beetje domme stumperds vindt die direct met hun mening klaar staan. Die angst voor kritiek valt volgens mij nogal mee. Het gaat erom dat het helemaal niet de bedoeling is op dit forum dat je daar zo serieus op ingaaat. Hier lul je over Big Brother en niet over wat je vindt van de mensen die over BB lullen

En nee ik heb (vooralsnog) geen hekel aan de mensen hier, waarom zou ik?
Het enige wat ik hier gedaan heb is een aantal punten ter discussie brengen, naar mijn mening op een veel genuanceerder manier dan ik hier veel uitlatingen zie. Mijn excuses als mijn discussie-stijl wat pittiger is dan jullie gewend zijn.
Hallo zeg, hoezo arrogant? Doe nou niet meteen of je lid bent van de Mensa club. Dat bedoelde ik nou: het is niet wat je zegt, maar de arrogantie waarmee je dat doet, die maakt dat de mensen op dit forum spontaan naar een teiltje grijpen.
En er zijn heus wel meer mensen hier die niet meteen schrikken van een wat meer inhoudelijke discussie. Maar de meerderheid komt hier nou eenmaal voor ontspanning en een beetje lachen (me too).

Wat me vooral opvalt is dat er neiging is tot extreme, vijandig getinte reactie op mijn stelling waarin nauwelijks inhoudelijk wordt ingegaan op mijn opmerkingen. Jullie reageren alsof ik jullie en dit forum persoonlijk aanval en tot op de bodem af wil breken, terwijl ik alleen maar mijn mening geef over een onderdeeltje daarvan.
Nu nog een eufemisme ook? Een 'onderdeeltje'? Sorry hoor, maar je spreekt jezelf nu tegen want in je allereerste bericht had je het over 'de manier waarop in dit forum' en dat geldt dan voor het HELE forum, nietwaar?
En wat betreft het feit dat wij niet ingaan op de inhoudelijke kant van je berichten: er zijn al meerdere malen quotes aangehaald waarop inhoudelijk is gereageerd!

Lid van V. lijkt me trouwens ook een vergezochte conclusie, gezien mijn kritiek op hun programma.
Ik heb ook kritiek maar ben toch lid! Dat zegt toch geen reet. Maar gezien je geouwe**** ben je inderdaad waarschijnlijk lid van de VPRO, ofzo.
Daarnaast (in een verlate reactie op anderen die op mij gereageerd hebben)is de vergelijking met een etalagepop me niet helemaal duidelijk Harrie en begrijp ik ook niet helemaal waarom ik een tattoo zou moeten laten zetten in het kader van dit onderwerp.
Nee dat is mij ook even ontgaan
Tot slot, Baretta, als ik jouw woorden goed begrijp mag je alleen hier op het forum komen als je het met de grote meerderheid eens bent (en dus gezellig meekankert op de bewoners) en anders moet je opzouten?
Nee je mag ook lief zijn over de bewoners. Maar, (zzucht, nog een keer) dat gaat dan over de BEWONERS en niet over de mensen die hier hun mening willen verkondigen!
Erg sociaal en demoncratisch....
OEHOEPS een spelfoutje...
Da's niet zo handig als je het wilt doen voorkomen alsof je de zo vreselijk intelligent bent...

zaterdag 2 oktober 1999 @ 14:41:00 #32
187 Grrrly
Purrrrrrrr!
pi_194292
Het wordt een beetje uitgekauwd, maar ik wil toch nog mijn woordje kwijt.

Phileine, een forum als dit is juist bedoeld om kritiek te geven. Dus er is ook ruimte om je vraagtekens te plaatsen bij diverse posts van je mede-forummers. Maar dit moet gepaard gaan met een zekere beleefdheid. Ik denk dat de meeste mensen vallen over de ondertoon en bijsmaak die je post heeft: ietwat te arrogant en onvriendelijk. "Met honing vang je meer vliegen..." is een gedachte die je maar misschien in het vervolg beter kan toepassen in een eventuele volgende post.
Door een arrogante houding maak je geen vrienden hier.

Bovendien scheer je veel mensen over 1 kam en daar is niemand van gediend. Zeker de mensen van dit forum niet,omdat er wel degelijk "intelligente en hoogstaande" discussies plaatsvinden. Cynisme en gein trappen hoort nou eenmaal op het internet: het is een-en-al slapstick hier.

Kortom: breng je kritiek met een lach. Dan ben je van harte welkom in serieuze en minder serieuze discussies.

Fok!zine 2 the rescue!!!
  zaterdag 2 oktober 1999 @ 15:06:00 #33
137 AcE
Let'sNOTkillKenny!
pi_194293
GO weermeisje, GO

pi_194294
Dit soort postings zijn nog beter dan BB zelf ...
"Pullin' the strings..."
pi_194295
Phileine

Koop a.u.b. een enkeltje naar de Philipeine.

[Dit bericht is gewijzigd door wurzel (Datum 02 Oktober 1999).]

Very funny, Scotty. Now beam down my clothes.

pi_194296
Ik wil hier even niet verder inhoudelijk ingaan op de reacties. Wat me wel duidelijk wordt is dat ik - onbewust - een hele verkeerde toonzetting heb gebruikt. Mijn excuses daarvoor. Wijt het maar aan ervaringen in anderen forums en ik heb een beginnersfout gemaakt door niet goed op te letten op hoe het hier in zijn werk gaat.
Het is geenszins (geenzins?) mijn bedoeling geweest om arrogant of generaliserend over te komen, hierin moeten jullie MIJ nu eens wat minder serieus nemen

Wat niet wegneemt dat ik blijf staan achter de meeste dingen die ik heb gezegd, alleen moet je die in een wat mildere toonzetting lezen.

mooi he, alles
pi_194297
Ten eerste:

Weathergirl, terrechte en buitengewone goede reactie.

Phileine: Krijg nu maar het heen en weer!!
Eerst neem je je positie in en nu ga je een beetje je excusses aanbieden en vervolgens zeggen dat we je niet serieus moeten nemen.
Zwak vind ik dat...Trouwens we namen je toch al niet serieus!

pi_194298
Letterman

eerst goed lezen wat er staat, dan pas reageren

ik verontschuldig me voor mijn toonzetting die door velen hier nogal anders wordt opgepakt dan bedoeld.

van mijn mening neem ik nog steeds niets terug.

mooi he, alles
  zondag 3 oktober 1999 @ 01:37:00 #39
503 Letterman
Niet Voeren!
pi_194299
Phileine....WEL!..WELLUSSSSS! Wel Wel WEl
pi_194300
Thanks 'David'...
  zondag 3 oktober 1999 @ 11:00:00 #41
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_194301
Jongens en meiden...
zullen we er nu over ophouden?
V
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 3 oktober 1999 @ 11:29:00 #42
215 misterDre
Paint it black!
pi_194302
Ik zag de bui al hangen...maar hij is inmiddels overgetrokken.
  vrijdag 29 oktober 1999 @ 14:49:00 #43
306 Maurisico
niet bij te benen!
pi_194303
Ook deze komt uit de oude doos. De introductie van Phileine verliep niet geheel vlekkeloos. Maar ondertussen zijn er gelukkig velen die de strekking van haar tekst wel begrijpen.
Wel grappig, om dit nu terug te lezen.
Voor al uw nieuwe en ouwe nieuws
pi_194304
Ik ben het helemaal eens met je!
Ja, het zijn mensen. Nee ,het zullen nooit persoonlijke vrienden van mij worden.
Ondanks de kritiek die ik op enkele mensen in dat huis heb (Bart met zijn dikke lippen, die als het zogenaamd onschuldige schooljongetje daar zit)neem ik gewoon mijn petje af voor iedereen.
Althans...iedereen die in dat huis woont. De mensen eromheen (de regie van V) zijn voor mij tot het absolute nulpunt gezakt.
Ik heb gisteren, nog tijdens het programma, overgeschakeld naar Paul de Leeuw. Kon mij niet schelen wat er was.....alles behalve Veronica. Het is duidelijk ook in andere topics te merken dat dit soort zaken juist averechts werken qua kijkcijfers. Het is een belachelijk zooitje aan het worden en ik heb dus (echt!) de laatste uitzending bekeken!!!
Abonnementje kunnen ze ook vergeten want ik heb dat vandaag opgezegd. Is dat wat ze nu willen bereiken? Laag niveau Veronica!
Ik wens alle bewoners (leuk of niet leuk) onwijs veel sterkte met deze waanzin. Misschien hadden jullie allemaal moeten opstappen en lekker gaan feesten samen voor die 20.000 piek. Zou trouwens ook een leuk weekbudget zijn geweest. Ik gun het ze van harte! Wat het FOKforum betreft....ga zo door!

vrijdag 29 oktober 1999 @ 15:06:00 #45
137 AcE
Let'sNOTkillKenny!
pi_194305
Idd Phileine, ik ben het eens met t feit dat BB nogal verstrekkende en psychologische bijwerkingen voor de bewoners teweeg zal brengen.

Ook ik houd er niet van om iemand, op basis van weinig info, gelijk te veroordelen. Veroordelen doe ik wel, een aantal zaken die V. heeft bedacht EN de gedragingen van sommige bewoners. Dit kan dus iedere dag verschillen en dus mijn mening ook.

Ook zijn er positieve zaken trouwens.

Bijvoorbeeld je vrije middag en avond opofferen om, 18 VISSEN, eten, een pompje, stenen en andere onbenulligheden aan te schaffen en deze vervolgens met een hele leuke groep mensen afleveren bij H.v.d.T.

Dus Phileine...... ik hoop niet dat ook jij bepaalde personen misschien wel verkeerd beoordeeld....

pi_194306
Beetje moeilijke dicussie hier. Ik denk dat je het goed hebt proberen aan te zwengelen Phileine, maar op de een of andere manier is na de eerste paar posts je hele idee aan de haal gegaan.
Je hele verhaal was meer vragend wat anderen nu van de ontstane situatie vinden, en je word vervolgens neergehaald als zijnde hooghartig en weet ik allemaal niet meer.

Als ik je post nog eens doorlees is hij helemaal niet zo kritisch als velen hem opvatten. Ik waardeer het dat je juist de discussie buiten BB en V probeert te leggen. Het lijkt me dat je vraagt om eens naar je eigen reactie op BB te kijken.

Ik herinner me in elk geval een Faces of Death discussie van een tijd geleden in dit forum die waarschijnlijk hoogsttoepasselijk voor dit onderwerp is.

Waarschijnlijk ben je 1 van de kritischer mensen hier, ik geloof dat je zelfs wat werd afgekraakt door je filosofische inslag. Ik denk dat anderen wat meer respect zouden moeten hebben ipv vrij bot te reageren. Ik sta zelfs versteld van het gebruik van de pukers in reacties.
Ik ben zelf net 2 daagjes weggeweest en het viel me bij het inlezen al op dat het aantal ongenuanceerde meningen in de afgelopen 2 dagen erg is gestegen.

In antwoord op je post:
ik sta zelfs hier meer en meer op te kijken naar de ongenuanceerdheid van posts, vaak totaal ongemotiveerd en zonder idee erachter. Tuurlijk zijn er eigenschappen van personen die ik waardeer en niet waardeer, het totaal daarvan bepaald wie mijn favoriet is.
Helaas kan V door de manipulatie voor een groot deel bepalen hoe het publiek gaat denken, ze vergroten dan 1 kwalijke eigenschap, zoals ze ook met Bianca hebben gedaan. Ik kan het programma al nauwelijks meer aan zien.

Ik vind het sowieso 1 van de meest schandalige zaken dat dit programma opgestart is, je kunt het de mensen in dat huis nauweijks aandoen. Het tragische is echter dat zij van te voren niet konden bevatten hoe de uitwerking kon zijn van dit programma, en dat nog steeds niet beseffen.
Ik ben al lang blij dat ik de BB mensen niet ken.
Voor iedereen die hier meteen zijn mening meent te moeten ventileren, ga eens de stad in, praat me anderen, laat ze je irriteren of juist amuseren (en waarom?), denk na over het leven en wat je er van wil maken. Maar ik geloof dat je in de huidige maatschappij carriere moet maken, nadenken over de diepere redenne van het bestaan niet meer zo gewaardeerd worden. Ik geloof dat mijn houding na vele discussies, vaak ook met mensen die ik de dag ervoor niet kende, meestal tot diep in de nacht, toch wat relativerender is geworden.
Ik geloof dat je met dit medium die discussie nog heel goed kan ontlopen. Schreeuw hard genoeg en er schreeuwen er wel wat mee. De virtuele gesprekspartner aan de andere kant van de tafel kun je het gewoon negeren.

En voor mezelf, ik volg hier de ontwikkelingen in personen, probeer te begrijpen hoe de groep in elkaar zit, en lees de leuke stukken in dit forum. BB zal ik uiteindelijk niet missen, de stukjes hier wel.

et qu'est ce que vous voulez faire avec cet information?
wel, rien ne faire pas avant le jour de gloire est arrive.

pi_194307
Ik lees net het verhaal over de zogenaamde pedofiel in Ypenburg. Een zelfde soort reactie als op BB. Zonder navraag, zonder te kijken of wat ze nu zeggen wel daadwerkelijk klopt, worden gevoelens in een buurt onderling versterkt en eindigt in een klopjacht
Het is toch verschrikkelijk dat je woning uit moet vluchten na roddels in de buurt. Hoe zouden jullie het vinden als je dat zelf zou overkomen. En dat kan in NL
et qu'est ce que vous voulez faire avec cet information?
wel, rien ne faire pas avant le jour de gloire est arrive.

vrijdag 29 oktober 1999 @ 16:36:00 #48
930 Kimmie
mikro-zacht
pi_194308
Wil aan deze topic niet meer dan deze woorden vuil maken.
fake a dream
pi_194309
De schuldigen: WIJ? wat een totale lulkoek al die mensen doen vrijwillig mee, en ze verwachten er veel van, geld, roem, bekende nederlander, etc. als dat allemaal tegenvalt en ze gaan d'r kapot aan... wiens schuld is dat... onze toch niet.

ik vind deze "schuldvraag" van een onbegrensde EO betutteling.

we hebben hier te maken met volwassen mensen die vrijwillige keuzes maken. als je toch iemand d'r op aan wilt spreken dan moet je de programmamakers hebben die zoiets bedenken... en de EO zou zoiets zeker niet doen

pi_194310
Ik ben denk ik een van weinige die het met je eens is.

En daarbij, wat kan een uit de hand gelopen gameshow (meer is het niet) toch voor veel opwinding zorgen. Ik prijs me gelukkig vanavond weer op mijn eigen plaats in de ARANA bij AJAX te zitten.

Het lied van Freek d J is hier wel heel toepasselijk geworden; Is er nog leven na BB.

pi_194311
TSJA....

Ik wens ze persoonlijk ook nix toe, tenminste, nix wat ze zichzelf niet aan doen. Ik vind dat Veronica echter wel soms errug aan het tergen is en met al die nieuwe en ouwe bewoners die maar getrade worden alsof het Magic the Gathering kaartjes zijn betwijfel ik of ze zelf hun eigen regels nog wel snappen. Ze moeten dus niet zelf mensen het huisje uit jagen en ze zouden het wat moeilijker moeten maken het pandje te verlaten.

Ze hebben er toch zelf voor gekozen? Ik vind het gewoon een leuk en interessant programma om te zien eindelijk is mn beeldbuis weer wat waard. Eindelijk weet ik weer waar ik kijk en luistergeld voor betaal (dus niet alleen voor die k*t-muziekkanalen die ik uit narigheid vaak kijk) ze zouden wat mij betreft wel een kanaal op mogen zetten puur en alleen om de hele dag Big Brother te kunnen kijken. Ja, inderdaad net als de Truman show.... lijkt me errug cool.

As for dat dit leedvermaak zou zijn.... nee. Dan moet je bij de echte reality shows kijken die over de juten of het hospitaal gaan.

Grtz,

MiRR0RMaN.
Big Brother is gewoon cool.

pi_194312
Aan iedereen die meteen op zijn achterste poten gaat staan.......

Als iemand een post plaatst met zijn mening die daarbij toegelicht is, is het dan nodig om daar zo fel en ongefundeerd op te reageren. Een rustig overdachte reactie met wat minder scheldwoorden en tekentjes zou beter binnen dit forum passen. Zeker binnen dit topic. Ik heb wel enkele wel gepaste reacties gezien, met een normaal taalgebruik en een onderbouwde reactie maar vooral posts die getuigen van RESPECT. Respect is toch iets wat iedereen hier voor elkaar moet hebben, we hebben hier tenslotte een vrijheid van meningsuiting.

Denk volgende keer eens na voordat je wat schrijft.

vrijdag 29 oktober 1999 @ 18:32:00 #53
930 Kimmie
mikro-zacht
pi_194313
Inderdaad vrijheid van meningsuiting:
fake a dream
  vrijdag 29 oktober 1999 @ 18:32:00 #54
930 Kimmie
mikro-zacht
pi_194314
ik vond 2 keer beetje teveel boodschap is duidelijk, ging iets mis met de server

[Dit bericht is gewijzigd door Kimmie (Datum 29 Oktober 1999).]

fake a dream
pi_194315
Grappig dat dit topic opeens is bovengehaald, dit was namelijk mijn allereerste posting in dit forum, toen ik nog slechts een kritische newbie was. Door de felle reacties heb ik toen geconcludeerd dat ik niet helemaal op de hoogte was van de netiquette hier.

Ook mijn mening heeft in de tussentijd (ca. een maand) een ontwikkeling doorgemaakt; zoals iedereen heeft kunnen volgen in andere topics. Ik sta nog meer achter mijn eerdere uitlatingen dan eerst, mijn kritiek slaat echter niet alleen meer op het forum, maar ook op de rest van Nederland en vooral op de media.
Opvallend is echter, dat ik nu niet meer alleen sta, maar zo langzamerhand al een hele groep medestanders heb gevonden en daar ben ik blij mee.

Wat mij betreft mag dit topic weer zo snel mogelijk naar beneden zakken, als ik het nogmaals zou plaatsen zou ik toch andere dingen aankaarten, en waarschijnlijk zouden de reacties erop ook anders zijn .

your modest moderator
Phileine

mooi he, alles
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')