abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 april 2007 @ 10:16:36 #1
63411 Roeji
Oost West Thuis is t ook niks
pi_48696571
Ik weet sinds gisteren dat ik een zeer heftige fructose intolerantie heb. Ik moet dus nu op een streng dieet wat fructose-arm is. De dietiste met wie ik gisteren gesproken heb heeft me dus wel een redelijke lijst met do's and don'ts gegeven, maar toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik zou daarom graag willen weten of er hier ook iemand is met fructose intolerantie en hoe jouw dieet eruit ziet?
tips en trucs zijn uiteraard ook welkom.
Ik ben zo blij, zo blij
Dat mn neus van voren zit en niet van opzij.
M.C.S.E = Minesweeper Consultant & Solitaire Expert
  woensdag 25 april 2007 @ 10:25:35 #2
165848 SoupNazi
No soup for you!
pi_48696848
Kun je nu ook geen Garnier Fructis-shampoo gebruiken?
A.F.C. Ajax
  woensdag 25 april 2007 @ 11:07:09 #3
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_48698165
Wie weet is het een idee om uit te leggen hoe je het ervaart en ook wat het precies inhoudt, TS
(Un)masking for the greater good.
pi_48698320
Mag je nooit meer fruit eten? Lijkt me vreselijk.
Fructose-glucose siroop wordt heel veel gebruikt in toetjes en koekjes etc maar dat zal de dietiste ook wel voor gewaarschuwd hebben
  woensdag 25 april 2007 @ 11:26:35 #5
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_48698753
quote:
Op woensdag 25 april 2007 10:25 schreef SoupNazi het volgende:

Van Laberatoir Garnier bedoel je?
  Vis een optie? woensdag 25 april 2007 @ 11:41:50 #6
70532 loveli
N
pi_48699259
In de voedingsmiddelenindustrie wordt te pas en te onpas glucose-fructosestroop gebruikt. Kijk voor de grap maar op de ingredientenlijst van ontbijtkoek. Fructose is ook een van de veroorzakers van insuline-resistentie (diabeter type 2).
Fructosestroop kan gemaakt worden van mais en is goedkoper dan suikers die uit bieten worden gemaakt. Het extreme overgewicht van mensen in de VS wordt geweten aan deze high fructose corn syrup.
Ene Dr. Bernstein heeft een boek geschreven over hoe hij met zijn diabetes omging, voornamelijk door koolhydraten te beperken. Misschien dat je in zijn dieet dingen vindt die nuttig voor je zijn.
http://www.diabetes-normalsugars.com/
crap in = crap out
pi_48699434
Prima website met uitleg en lijstjes met voedingsmiddelen: http://www.food-info.net/nl/intol/hfi.htm
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 25 april 2007 @ 14:12:42 #8
63411 Roeji
pi_48704731
quote:
Op woensdag 25 april 2007 10:25 schreef SoupNazi het volgende:
Nee maar dat wist ik al langer. Daar krijg ik vreselijke uitslag van in mn nek en gezicht en op mn armen.
Maar dat is totaal geen probleem, er zijn zat shampoo's die ik prima kan gebruiken
Ik ben zo blij, zo blij
  woensdag 25 april 2007 @ 14:15:01 #9
63411 Roeji
pi_48704820
quote:
Op woensdag 25 april 2007 11:46 schreef Isabeau het volgende:
Prima website met uitleg en lijstjes met voedingsmiddelen: http://www.food-info.net/nl/intol/hfi.htm
Die had ik gisteren al gevonden, idd een prima lijst. Maar toch staat er nog lang niet alles op. Kan ook niet denk ik.
Het zou ook fijn zijn als ergens een lijst te vinden is (ga ik nog wel naar zoeken) waar op staat welke producten het niet erin hebben zitten. Dan hoef je tenminste in de supermarkt niet het halve schap in je handen te pakken om te kijken of je het mag hebben of niet.
Ik ben zo blij, zo blij
  woensdag 25 april 2007 @ 14:22:51 #10
63411 Roeji
pi_48705088
quote:
Op woensdag 25 april 2007 11:07 schreef Natalie het volgende:
Wie weet is het een idee om uit te leggen hoe je het ervaart en ook wat het precies inhoudt, TS
De uitleg:

Fructose malabsorptie of gewone fructose intolerantie.
De veel meer voorkomende normale fructose intolerantie is vergelijkbaar met lactose intolerantie. In dit geval wordt fructose niet door de dunne darm opgenomen. Normaalgesproken wordt fructose via een speciaal transporteiwit in de darmwandcellen opgenomen. Wanneer dit eiwit niet aanwezig is, komt het niet opgenomen fructose in de dikke darm terecht.
In de dikke darm wordt het fructose snel gefermenteerd door de daar aanwezige darmflora (darmbacteriën). Hierbij ontstaan zuren en gassen, zoals koolzuurgas en waterstofgas. Deze gassen zorgen voor de problemen, buikpijn, krampen en winderigheid. Diarree komt ook vrij veel voor.
Fructose intolerantie kan erfelijk zijn, maar ook andere factoren kunnen een rol spelen. Het komt veel vaker voor dan HFI, ongeveer 1:3 personen heeft problemen met de opname van kleine suikers, zoals fructose.
Vergelijkbaar met lactose intolerantie en andere koolhydraat/suiker-intoleranties hebben de meeste mensen geen enkel probleem met kleine hoeveelheden van de suiker(s). De drempelwaarde voor symptomen varieert zeer sterk tussen personen. Sommige mensen hebben al klachten bij 1 gram fructose, terwijl anderen probleemloos 20 gram kunnen eten. Dit ligt aan de samenstelling van de darmflora en de opnamecapaciteit van de gassen in het bloed.
Hoewel fructose-intolerantie lastig is en pijnlijk kan zijn, is het niet zo ernstig of levensbedreigend als HFI. Fructose intolerantie wordt aangetoond met de waterstof-uitademingstest, vergelijkbaar met lactose-intolerantie. Het lichaam maakt zelf geen waterstof aan. Alle waterstof in de uitademingslucht komt dus van de afbraak van suikers door de darmflora. Als er dus waterstof wordt aangetoond in de uitademingslucht binnen een uur na het drinken van fructose op een nuchtere maag, dan wordt de persoon als intolerant beschouwd.
Het dieet bij fructose-intolerantie is een dieet met geen of weinig fructose, afhankelijk van de drempelwaarde van de persoon. Geheel fructose-vrij zoals bij HFI is meestal niet nodig. Symptomen treden vooral op bij het eten van fructose en gewone suiker. Tevens zijn mensen met fructose intolerantie meestal ook gevoeliger voor andere niet verteerbare koolhydraten, zoals polyolen (sorbitol, xylitol), raffinose (bonen) en inuline (een polymeer van fructose) dan mensen zonder fructose-intolerantie.

Hoe ik het ervaar?
Nou ik weet het pas sinds gisteren dat ik het heb. Maar ik heb sinds een jaar of 15 veel gezondheidsproblemen. En het wordt steeds erger, steeds komt er wel weer een kwaal of aandoening bij. Zo heb ik oa. CVS of ook wel ME genoemd en fibromyalgie. Om verder te gaan zoeken of er misschien toch een andere aandoening de oorzaak van was ben ik naar een arts in Brussel geweest die een hoop onderzoeken doet en laat doen die door de meeste artsen niet gedaan worden. Wat er uit al die onderzoeken uit is gekomen hoor ik als het goed is morgen.
Gisteren had ik als laatste een fructose ademtest, dan moet je op nuchtere maag een glas fructose drinken en om het half uur blazen op een apparaat die dan meet of je H2 (waterstof) uitademt. Bij mij waren die waardes zeer hoog.
Volgens de dietiste die ik gisteren nog gesproken heb kunnen veel van mijn aandoeningen/klachten daarmee samenhangen. Vocht vasthouden, dikke handen en voeten, spierpijnen en gewrichtspijnen, moeheid, buikklachten en nog vele andere dingen.

Nu moet ik dus 3 weken strikt dieten en daarna 1 voor 1 dingen gaan toevoegen waar fructose in zit. Dit om uit te zoeken op welke producten ik wel of niet reageer. Het kan nl best dat ik sommige producten wel weer kan gaan eten of drinken.

Meer kan ik er nog niet over vertellen omdat ik zelf nog niet meer weet
Ik ben zo blij, zo blij
  woensdag 25 april 2007 @ 14:26:21 #11
63411 Roeji
pi_48705227
quote:
Op woensdag 25 april 2007 11:12 schreef computergirl het volgende:
Mag je nooit meer fruit eten? Lijkt me vreselijk.
Fructose-glucose siroop wordt heel veel gebruikt in toetjes en koekjes etc maar dat zal de dietiste ook wel voor gewaarschuwd hebben
Koekjes zijn voorlopig uit den boze, maar dat at ik toch al niet. Net als fruit, dat eet ik praktisch niet. Ik drink liever fruitsap. Overigens zijn er fruitsoorten die ik wel mag hebben. Weet even niet precies welke. Sinaasappelsap mag ik in elk geval niet hebben. Maar daar reageerde ik toch al slecht op, net als appelsap. Van beiden krijg ik zuurbranden, wat dus een reactie is op die fructose wat erin zit.

Glucose mag ik wel, in je lichaam word de fructose normaal gesproken omgezet naar glucose (als ik het goed heb onthouden) en dat proces functioneert bji mij dus niet of nauwelijks. Glucose is dus een andere stof dan fructose.
Ik ben zo blij, zo blij
  donderdag 26 april 2007 @ 16:57:29 #12
63411 Roeji
pi_48744177
Niemand hier die het heeft en me wat tips enzo kan geven?
Ik ben zo blij, zo blij
pi_48761454
Bedankt voor de link! Ik ben op dit moment ook aan het zoeken naar opties en mogelijkheden.
Zodra ik iets heb hoor je het van mij.
Inspiratieloos!
pi_48764771
Nou kan je nooit meer sperma slikken!
Ja, daar zit veel fructose in
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
  vrijdag 27 april 2007 @ 07:26:12 #15
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48764802
Dan kan je dus ook geen fruit meer eten?
En als je toch fructose tot je neemt, wat gebeurt er dan?
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 27 april 2007 @ 07:27:25 #16
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_48764820
quote:
Op donderdag 26 april 2007 16:57 schreef Roeji het volgende:
Niemand hier die het heeft en me wat tips enzo kan geven?
Been there, done that
Dat dieet, het is heel zwaar de eerste weken, maar bij mij het enige geweest waar ik echt van opknapte. Ik tob al 10 jaar met ME en alle methoden waren niks of maar heel even wat. Suikerloos eten leverde zeker wel wat op.
Wat wil je weten?
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
  vrijdag 27 april 2007 @ 07:53:51 #17
63411 Roeji
pi_48765032
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 07:26 schreef Viking84 het volgende:
Dan kan je dus ook geen fruit meer eten?
En als je toch fructose tot je neemt, wat gebeurt er dan?
Voorlopig idd niet nee, 3 tot 4 weken heel streng en daarna mag ik producten gaan toevoegen aan mn dieet om te kijken hoe ik er op reageer. Gaat t goed, dan kan ik dat weer eten. En anders mag ik het niet meer hebben.

Wat er gebeurt, ik krijg enorme buikpijn. Ik houd vocht vast, krijg dikke handen en voeten. Mn buik zwelt op, je darmen gaan lekker rommelen en verder maagklachten, moeheid, spier en gewrichtspijnen, hoofdpijn, slecht slapen, dikker worden, schommelingen in je bloedsuikerspiegel tot zowat flauwvallen aan toe. En vast nog wel een hoop dingen die ik nu even vergeten ben.

Nu maar hopen dat die klachten idd weggaan als ik geen fructose meer eet/drink.
Oh en geen meer fruit eten interesseert me niet, ik at dat toch al niet. Vind het meeste niet lekker. Wel dat ik mn roosvicee moet missen en mn chocomel, dat vind ik niet leuk Maar misschien mag ik het na het strenge dieet wel weer.
Ik ben zo blij, zo blij
  vrijdag 27 april 2007 @ 07:58:08 #18
63411 Roeji
pi_48765074
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 07:27 schreef maedel het volgende:

[..]

Been there, done that
Dat dieet, het is heel zwaar de eerste weken, maar bij mij het enige geweest waar ik echt van opknapte. Ik tob al 10 jaar met ME en alle methoden waren niks of maar heel even wat. Suikerloos eten leverde zeker wel wat op.
Wat wil je weten?
Wat ik eigenlijk zoek is een lijst waar het wel en niet in zit (een van de 2 is ook al goed). Ik zie er nl tegenop op mn boodschappen te gaan doen en elk potje in mn handen te moeten pakken en uitgebreid te gaan puzzelen of ik het mag of niet.
Ik heb wel een lijst met do's en dont's gekregen, maar toch zit er in de producten die ik wel mag toch nog fructose of een afgeleide daarvan.

Ik heb ook ME en tot nu toe heeft nog niks geholpen. Ben je toevallig ook in Brussel bij De Meirleir geweest? Daar hebben ze die intolerantie ontdekt.
Ik ben zo blij, zo blij
  vrijdag 27 april 2007 @ 08:00:24 #19
63411 Roeji
pi_48765089
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 07:22 schreef intoxicated het volgende:
Nou kan je nooit meer sperma slikken!
Ja, daar zit veel fructose in
Als dat het ergste is wat ik niet meer mag Daar kom ik dan ook wel weer overheen. Overigens heeft de dietiste daar niks over gezegd
is het trouwens niet dat daar veel eiwit in zit
Ik ben zo blij, zo blij
  vrijdag 27 april 2007 @ 08:01:41 #20
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_48765106
In frisdrank zit toch ook bijna altijd fructose?

Bier

(Of zit het daar ook in? )
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 27 april 2007 @ 08:06:32 #21
63411 Roeji
pi_48765140
Klopt, frisdrank moet ik wrs helemaal schrappen. Nu was ik daar al mee bezig voor ik dit wist en was ik op roosvicee overgegaan. Onder het mom van: dat is een stuk gezonder, krijg ik toch wat vitamientjes en fruit binnen En nu is dat meteen datgene wat ik niet mag hebben.

Bier drink ik niet, en het lijkt me ook niet echt handig om dat als hoofddrank te gaan drinken. Zit ik elke dag met een kater van hier tot tokyo
Ik ben zo blij, zo blij
  vrijdag 27 april 2007 @ 08:12:48 #22
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_48765241
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 07:58 schreef Roeji het volgende:
Ben je toevallig ook in Brussel bij De Meirleir geweest? Daar hebben ze die intolerantie ontdekt.
Nou, dat was in "mijn tijd" (7 jaar geleden ofzo), nog heel duur (20.000 gulden per jaar geloof ik) en ook heel nieuw allemaal. Dus, daar ben ik niet aan begonnen.

Ok, de tip:
Ga naar de natuurvoedingswinkel om suikervervangers te halen. Mayonaise zonder suiker bijvoorbeeld, prima te eten (was voor mij redelijk belangrijk )
Snoep kun je ook zonder suiker kopen (hele lijn in de natuurvoedingswinkel).
Kijk uit met suikervrije drop en dieetijs, dat is volgens mij met sorbitol gezoet.

Je gaat zometeen vreselijk honger krijgen, want je darmen schreeuwen waarschijnlijk om suiker. Zuivel is the answer Havermout en muesli enzo ook, en dat vult lekker.
Hoe streng is je dieet? Mag je ook geen brood? (zit ook suiker in namelijk, al is het te verwaarlozen).
  vrijdag 27 april 2007 @ 08:24:36 #23
63411 Roeji
pi_48765430
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 08:12 schreef maedel het volgende:

[..]

Nou, dat was in "mijn tijd" (7 jaar geleden ofzo), nog heel duur (20.000 gulden per jaar geloof ik) en ook heel nieuw allemaal. Dus, daar ben ik niet aan begonnen.

Ok, de tip:
Ga naar de natuurvoedingswinkel om suikervervangers te halen. Mayonaise zonder suiker bijvoorbeeld, prima te eten (was voor mij redelijk belangrijk )
Snoep kun je ook zonder suiker kopen (hele lijn in de natuurvoedingswinkel).
Kijk uit met suikervrije drop en dieetijs, dat is volgens mij met sorbitol gezoet.

Je gaat zometeen vreselijk honger krijgen, want je darmen schreeuwen waarschijnlijk om suiker. Zuivel is the answer Havermout en muesli enzo ook, en dat vult lekker.
Hoe streng is je dieet? Mag je ook geen brood? (zit ook suiker in namelijk, al is het te verwaarlozen).
Ik mag wel gewone suiker, maar geen fructose. Melkproducten moet ik ook vermijden, althans een aantal. Ik verdraag dat sowieso al niet goed. Maar doordat ik zo'n hoge fructose intolerantie heb, heb ik wrs ook een lactose intolerantie. Ook al testte ik daar negatief op. Tenminste dat zei de dietiste.
De honger gaat wel, ik ben nog niet volledig begonnen met het dieet. Eerst even de ijskast leeg maken en open producten opeten. En uiteraard de hele puzzel uitvlooien van wat wel en niet. Ik eet en drink wel al minder van fructose rijke spullen. Maar als ik honger krijg pak ik een cracker of drink een flink glas water tussendoor. Kauwgom mag ik ook niet meer, en tandpasta met een kleurtje ook niet. Eigenlijk moet ik ook deo, parfum, douche spul en shampoo vermijden (althans waar bepaalde stoffen en parfums in zitten) maar ik vind dat een beetje te. Ik zie t niet zitten om als een meurende miep over straat te gaan.

De Meirleir (DML) is niet zo duur. Eerste consult 50 euro en vervolg consulten 40 (ben 2 keer bij hem geweest). Alleen de bloedonderzoeken zijn prijzig, eentje althans. Dat was zo'n 1100 euro. Maar je krijgt het wel vergoed. Ik tenminste wel. Ik denk dat t in totaal een 2000 euro was (volgens mij nog veel minder, maar dat zou ik dan moeten uitrekenen).
Het ligt er natuurlijk wel aan wat er uit de testen komt. Als jij supplementen moet gaan slikken dan zal het wel in de prijzen lopen.
Ik ben zo blij, zo blij
  Vis een optie? vrijdag 27 april 2007 @ 08:54:51 #24
70532 loveli
N
pi_48766032
Lactose-intolerantie en glutenallergie zijn ook vriendjes van elkaar. Gluten zorgen er dan voor dat de darmen stoffen dingen minder goed kunnen opnemen, waardoor problemen ontstaan. Misschien hangt dat bij jou ook samen met je fructose-intolerantie en kan je door gluten te mijden van je fructose-intolerantie afkomen.
crap in = crap out
  vrijdag 27 april 2007 @ 09:19:19 #25
63411 Roeji
pi_48766711
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 08:54 schreef loveli het volgende:
Lactose-intolerantie en glutenallergie zijn ook vriendjes van elkaar. Gluten zorgen er dan voor dat de darmen stoffen dingen minder goed kunnen opnemen, waardoor problemen ontstaan. Misschien hangt dat bij jou ook samen met je fructose-intolerantie en kan je door gluten te mijden van je fructose-intolerantie afkomen.
Over gluten is me niks verteld dat ik ze moet mijden. Voorlopig houd ik het dan ook even op mn fructose dieet. Als dat niet gaat helpen, dan kan ik altijd nog andere dingen gaan uitproberen.
Maar ik wil niet alles tegelijk gaan doen, ik vind dit al moeilijk genoeg. Ik vind het echt ingewikkeld al die etiketten. Net mn kasten nagelopen. Maar op een hoop dingen staat alleen dat er suiker inzit. Maar dan weet ik niet of dat gewone suiker is of fructose. Of er staat glucose-fructose-stroop. Tja, wat is daar t verschil nu weer mee met gewoon fructose??

Ik moet me daar echt goed in gaan verdiepen want ik vind dat maar onduidelijk allemaal. Ik heb mijn eigen dietiste gisteren die hele lijst van uit Brussel (waar ze t ontdekt hebben) gegeven en zij zou alles bekijken en een poging doen om het verder voor me uit te zoeken en met het voedingscentrum contact opnemen of zij misschien lijsten hebben. Ik ga ook eens met de suipermarkten bellen waar ik mn boodschappen doe, of zij misschien lijsten van productinformatie hebben. Dan kan ik het thuis uitzoeken ipv met een kladblok door de winkel te moeten.

Overigens de producten die ik in huis heb, sommige zijn (onbewust) glutenvrij, maar er zit dan wel glucose-fructose-stroop in. Aaarrgghhh. Waarom is er geen pilletje voor

Ach ja, de 'inwerkperiode' om alles te gaan begrijpen en uitvogelen zal wel even moeilijk zijn. Maar als je het eenmaal weet is het natuurlijk gemakkelijk.
Ik ben zo blij, zo blij
  vrijdag 27 april 2007 @ 10:12:40 #26
63411 Roeji
pi_48768362
Net ontdekt dat er dus fructose in de scrubgel van de Hema zit. En sorbitol in de scrubgel van de H&M. Oh en in de after sun van Garnier wat ik heb.
Ik ben zo blij, zo blij
  Vis een optie? vrijdag 27 april 2007 @ 10:22:52 #27
70532 loveli
N
pi_48768736
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 09:19 schreef Roeji het volgende:
... Maar op een hoop dingen staat alleen dat er suiker inzit. Maar dan weet ik niet of dat gewone suiker is of fructose. Of er staat glucose-fructose-stroop. Tja, wat is daar t verschil nu weer mee met gewoon fructose??
http://nl.wikipedia.org/wiki/Invertsuiker
Suiker met een kleine behandeling, waardoor het zoeter wordt en dus goedkoper voor de voedingsmiddelenindustrie om dezelfde zoetkracht te krijgen. Zoek voor de lol ook eens op high fructose corn syrup. Suiker (glucose) heeft wat betere verwerkingseigenschappen voor de voedingsmiddelenindustrie, fructosestroop is goedkoper en zoeter. Het wordt gemengd om van beide eigenschappen te profiteren en in heel veel producten verwerkt.
crap in = crap out
  vrijdag 27 april 2007 @ 10:23:09 #28
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_48768751
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 10:12 schreef Roeji het volgende:
Net ontdekt dat er dus fructose in de scrubgel van de Hema zit. En sorbitol in de scrubgel van de H&M. Oh en in de after sun van Garnier wat ik heb.
Dat zijn dan van die dingen dat je denkt... Waarom???
Balen is dat dan...

Het lijkt er op trouwens dat jouw intelorantie toch wel een andere is dan de mijne. Ik mocht geen suiker en geen fructose, maar wel zuivel.
  Vis een optie? vrijdag 27 april 2007 @ 10:32:14 #29
70532 loveli
N
pi_48769054
Tegenwoordig zitten in veel "gezonde" koekjes vezels, vaak wordt daar inuline voor gebruikt. Omdat het een suiker is heeft het zoetkracht, omdat het een lange keten is mag het als vezel op de ingredientenlijst worden gezet. Voor de voedingsmeddelenindustrie een win-win gevalletje, voor jou minder fijn.
crap in = crap out
  vrijdag 27 april 2007 @ 10:36:35 #30
63411 Roeji
pi_48769208
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 10:22 schreef loveli het volgende:

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Invertsuiker
Suiker met een kleine behandeling, waardoor het zoeter wordt en dus goedkoper voor de voedingsmiddelenindustrie om dezelfde zoetkracht te krijgen. Zoek voor de lol ook eens op high fructose corn syrup. Suiker (glucose) heeft wat betere verwerkingseigenschappen voor de voedingsmiddelenindustrie, fructosestroop is goedkoper en zoeter. Het wordt gemengd om van beide eigenschappen te profiteren en in heel veel producten verwerkt.
Volgens mij staat er een tegenstrijdigheid in dat stukje of ik lees het verkeerd.

Invertsuiker, ook wel inversiesuiker genoemd, is een mengsel van gelijke hoeveelheden (aantallen moleculen) glucose (druivensuiker) en fructose (vruchtensuiker).

Invertsuiker wordt uit gewone suiker (sacharose ofwel sucrose) gemaakt door de inwerking van zuren of enzymen. Dit verklaart ook meteen de naam: suiker gewonnen door inversie.

Een sucrosemolecuul kan men zich voorstellen als een glucosemolecuul en een fructosemolecuul die aan elkaar vast zitten. Door de inversie laat de binding tussen de moleculen los en ontstaat invertsuiker.

Het vetgedrukte spreekt het laatste stukje toch tegen of lees ik het verkeerd?
Wat eerst zeggen ze dat invertsuiker uit glucose en fructose bestaat. Dan zeggen ze dat gewone suiker sacharos of sucrose genoemd word en dan zeggen ze weer dat sucrose uit fructose en glucose bestaat. Oftewel dat gewone suiker uit fructose en glucose bestaat aangezien gewone suiker ook sucrose genoemd word.

Of ben ik nu aan het raaskallen?
Ik ben zo blij, zo blij
  vrijdag 27 april 2007 @ 10:40:37 #31
63411 Roeji
pi_48769359
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 10:23 schreef maedel het volgende:

[..]

Dat zijn dan van die dingen dat je denkt... Waarom???
Balen is dat dan...

Het lijkt er op trouwens dat jouw intelorantie toch wel een andere is dan de mijne. Ik mocht geen suiker en geen fructose, maar wel zuivel.
Ja ik vraag me af waarom het erin zit. Maar goed, ik gooi het toch niet meteen weg. Ik gebruik het nu even niet en als ik de strenge periode gehad heb probeer ik ze weer uit en kijk hoe ik erop reageer.

Ik mag wel wat van zuivel, maar ik wat ik lekker vind en kan verdragen mag ik niet. Dat wat ik niet verdraag en niet lust mag ik weer wel.
Ik ben zo blij, zo blij
  Vis een optie? vrijdag 27 april 2007 @ 10:42:46 #32
70532 loveli
N
pi_48769429
Oef, hoe zat dat ook alweer...
crap in = crap out
  vrijdag 27 april 2007 @ 10:55:32 #33
63411 Roeji
pi_48769886
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 10:32 schreef loveli het volgende:
Tegenwoordig zitten in veel "gezonde" koekjes vezels, vaak wordt daar inuline voor gebruikt. Omdat het een suiker is heeft het zoetkracht, omdat het een lange keten is mag het als vezel op de ingredientenlijst worden gezet. Voor de voedingsmeddelenindustrie een win-win gevalletje, voor jou minder fijn.
koekjes eet ik niet. Alleen chocolade muffins of brownies En de browniemix wat ik hier nog heb staan is fructosevrij
Ik ben zo blij, zo blij
  vrijdag 27 april 2007 @ 10:58:38 #34
176394 TwistedDarling
Grumpy... but gorgeous.
pi_48769992
Even een tvp maar.
People assume that time is a strict progression of cause to effect... but actually, from a non-linear, non-subjective viewpoint, it's more like a big ball of wibbly-wobbly... timey-wimey... stuff. (The Doctor)
  vrijdag 27 april 2007 @ 19:23:52 #35
63411 Roeji
pi_48787354
Net de lijst met do's and dont's teruggekregen van mn eigen dietiste. Nou het wordt karig moet ik zeggen.
Ik mag dus alleen maar plat of kraan water en thee (maar een paar soorten) drinken. Thee drink ik alleen als ik ziek ben of behoefte heb om continu naar de plee te blijven lopen. Dus nu 3 weken alleen maar op water leven gaat toch wel lastig worden vind ik.
Broodbeleg is ook bijna niks wat ik mag. Maar een paar soorten vlees (eet ik niet echt graag op brood, maar ga t wel proberen), een enkele kaassoort en van zoet mag ik alleen zelfgemaakte jam.

Verder mag ik rijstwafels (hoera ) en geroosterd brood of wasa crackers en beschuiten.
Een eitje mag gelukkig wel. Van fruit mag ik : appel (maar geen granny), peer, watermeloen, nectarine of perzik. Ik eet alleen appels (max 2 per jaar ) en perzikken (uit blik uiteraard, maar die mogen nu niet). En maar max 1 per dag verdeeld over 2 keer.
ik mag boter op mn brood en ik mag zelf mayonaise gaan maken *lol*
Max 5 maal per week vlees, 100gr per keer. Godzijdank wel kip. Geen voorverpakte vleeswaren.
Max 4 keer per week rijst. Alle niet gekleurde deegwaren. Zelfgemaakte frietjes (helaas dat worden toch echt diepvriesfrieten)
Van het lijstje groenten lust ik er precies 4. De rest is van dat konijnevoer
Ik mag zelf soep gaan maken, die ik van groenten moet trekken. Kruiden, groente/fruit schillen zijn verboden. alleen zout mag wel.
Geen melkproducten, snoep, kauwgom, chips, nootjes, drop, pepermunt, ijs, alcohol, fruitsappen, koffie (welke variant dan ook), limonades, siropen en bruiswater.

En ga zo maar door.

Het gaat dus een zeer zware periode worden denk ik zo. Maar goed het zijn maar drie tot vier weken. De eerste week moet ik afbouwen en dan nog even volhouden.
Ik ga me nu op basis van wat ik mag een dag/weekmenu maken. Zodat ik toch wat variatie er in kan krijgen. En dan toch maar eens wat andere groenten proberen. Het word wel blikgroenten, want ik ben geen geweldige kok. Ik zie het dan niet echt zitten om rammelend van de honger mn eten om zeep te helpen. Dan ben ik instaat om naar de frituur te gaan. Ik ga dan wel vers vlees en vers boterham beleg halen en vers fruit.

Het lijkt wel een crashdieet Mn pa zei al dat ie het raar vond dat alle patienten van die dietiste zo extreem mager waren (er zaten een aantal dames van het formaat anorexia in de wachtkamer), maar als ik dit dieet zo zie dan verbaast me dat totaal niet. Damn, heb net een nieuwe garderobe aangeschaft, is het straks allemaal te groot.
Nouja dan heb ik weer een reden om te gaan winkelen

Ik zou zeggen duim voor me. De komende week gaat de eliminatie week van start. Met zaterdag een feestje als afsluiting (dat feestje is niet ter ere van mijn dieet ) En dan gaat de hel beginnen.

Ik houd jullie hier wel op de hoogte van mijn wel en wee en mijn pesthumeur wat ik van de honger wel zal gaan krijgen.

gegroet en ik ga nu nog even genieten van een lekker frietje sate!
Ik ben zo blij, zo blij
  vrijdag 27 april 2007 @ 19:35:41 #36
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_48787812
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 19:23 schreef Roeji het volgende:
Ik zou zeggen duim voor me. De komende week gaat de eliminatie week van start. Met zaterdag een feestje als afsluiting (dat feestje is niet ter ere van mijn dieet ) En dan gaat de hel beginnen.
jemig, ik had effe niet geschoten dat je een eliminatiediëet moest doen.
Ik heb dat ook ooit gedaan. Ik ging dus gewoon 's ochtends al wokken met groenten, omdat ik alleen fruit mocht 's ochtends... En verder zal ik er niks over zeggen
  vrijdag 27 april 2007 @ 19:55:08 #37
63411 Roeji
pi_48788640
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 19:35 schreef maedel het volgende:

[..]

jemig, ik had effe niet geschoten dat je een eliminatiediëet moest doen.
Ik heb dat ook ooit gedaan. Ik ging dus gewoon 's ochtends al wokken met groenten, omdat ik alleen fruit mocht 's ochtends... En verder zal ik er niks over zeggen
Ja ik had dat dus ook niet echt in de gaten. Tot ik dus net mn lijst terug kreeg met nog wat commentaar van mijn dietiste erbij. Ik heb dinsdag blijkbaar niet heel erg goed opgelet en gelezen. Maar goed, ik was al van maandagavond 8u nuchter en om half 5 opgestaan en om 6uur naar Brussel vertrokken. Dinsdagmiddag om 12uur pas weer mogen eten, een danoontje en zo;n flesje optimel. Ik was gewoon te moe om mn boterham te smeren. En vervolgens nog de nodige uren moeten wachten daar. Was om 5 uur 's middags pas weer thuis. Dus ik kijk er niet van op dat ik het niet helemaal door had.

Maar goed, ondanks dat me de moed lichtelijk in de schoenen is gezakt ga ik er toch maar iets van proberen te maken.
En wokken met groenten als ontbijt Dan sabbel ik wel op een beschuit
Ik ben zo blij, zo blij
  vrijdag 27 april 2007 @ 21:55:32 #38
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_48792459
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 19:55 schreef Roeji het volgende:
En wokken met groenten als ontbijt Dan sabbel ik wel op een beschuit
Wacht maar Dat komt nog wel
  vrijdag 27 april 2007 @ 22:07:01 #39
63411 Roeji
pi_48792735
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 21:55 schreef maedel het volgende:

[..]

Wacht maar Dat komt nog wel
Zeg maak me niet wanhopiger dan ik al ben
Ik heb net mijn voorlopig laatste echt ongezonde hap gehad. En het heeft aardig gesmaakt. Alleen het ligt me nu dus alweer op mn maag. Mn darmen rommelen en buik is opgeblazen. Nu weet ik pas dat t dus door 'iets' in mn voeding komt wat ik niet verdraag. Voorheen dacht ik altijd dat ik dan teveel had gegeten ofzo. Niet dus
Het motiveert me nu dus wel weer wat meer om er helemaal voor te gaan. Dit weekend maak ik alle frisdrank en chocomel enzo op. Ik wil geen verleidingen in huis hebben straks. Want vooral kwa drinken gaat t moeilijk zijn. Morgen naar de natuurwinkel om sommige dingen alvast in te kopen. Ik koop de mayonaise bijv daar, zelf maken lijkt me niet echt geweldig. En ik heb dat toch een beetje nodig op mn wekelijkse mini portie frietjes (die ik wel mag).

Ik ga mn weekmenu zo indelen dat ik de 4keer rijst en 5 keer vlees verdeel. Zodat ik op de vleesvrije dagen rijst met weet ik veel wat eet. Alhoewel ik ook vis mag, dacht ik. Dan kan ik beter rijst met vlees nemen en de vis apart met iets van geroosterd brood ofzo. Ik vraag me wel een beetje af hoe strikt ik moet zijn. Ik heb nl vis in de diepvries liggen met een bladerdeeg korstje en wat groentevulling. Er zit geen fructose of aanverwante zaken in, dus zou ik dat dan toch mogen hebben? Want alles zonder kruiden of sausjes word erg droog kauwen lijkt me.

Pfft, ik gok erop dat ik dus ook flink ga afvallen. Het zou dan natuurlijk fijn zijn dat ik straks niet een berg lubberend vel heb. Dus sporten op een aardig nivo lijkt me verstandig. Of zal ik me daar te zwak voor gaan voelen?
Ik ben zo blij, zo blij
pi_48799388
jeetje het is nogal wat zeg!

maar zoals je zelf zegt, het is nu heel streng voor een week of drie vier en dat is toch nog wel te overzien. naarmate de tijd vordert zul je er ook steeds creatiever en handiger in worden wrs.

sterkte ermee iig en sporten? misschien eerst eens kijken hoe je je voelt?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  zaterdag 28 april 2007 @ 07:34:11 #41
63411 Roeji
pi_48799592
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 05:30 schreef DarkElf het volgende:
jeetje het is nogal wat zeg!

maar zoals je zelf zegt, het is nu heel streng voor een week of drie vier en dat is toch nog wel te overzien. naarmate de tijd vordert zul je er ook steeds creatiever en handiger in worden wrs.

sterkte ermee iig en sporten? misschien eerst eens kijken hoe je je voelt?
Dankjewel. Ik kijk het idd maar eens even aan. Dan maar verplicht hier thuis vaker oefeningen doen en op mn crosstrainer. Dat zal ook wel helpen.
Het is die paar weken idd heftig en daarna hoop ik dat ik toch wel weer bijna alles kan gaan eten en drinken.
Ik ben zo blij, zo blij
  dinsdag 1 mei 2007 @ 17:08:03 #42
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_48894631
Hoe gaat het Roeji?
Ik ben eigenlijk van plan ook weer op suikervrij en fructosevrij dieet te gaan.
Aangezien ik een jaar of 4 geleden ook de diagnose fructose-intolerant gekregen heb misschien niet zo'n gek idee
Ik had ooit op internet zo'n lijst gevonden met wat wel en wat niet, maar kan het nergens meer vinden

edit: onvoorstelbaar, ik heb een lijst gevonden (niet dezelfde als van eerst, maar toch, het is een begin)
-overigens, hier staan dingen op waar ik over zou twijfelen hoor. Kauwgom bevat bijvoorbeeld Sorbitol, wat weer omgezet wordt naar fructose.
edit 2: via die link kwam ik bij de http://www.allergiesupermarkt.nl/

[ Bericht 18% gewijzigd door maedel op 01-05-2007 17:15:24 ]
  dinsdag 1 mei 2007 @ 17:31:08 #43
63411 Roeji
pi_48895413
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 17:08 schreef maedel het volgende:
Hoe gaat het Roeji?
Ik ben eigenlijk van plan ook weer op suikervrij en fructosevrij dieet te gaan.
Aangezien ik een jaar of 4 geleden ook de diagnose fructose-intolerant gekregen heb misschien niet zo'n gek idee
Ik had ooit op internet zo'n lijst gevonden met wat wel en wat niet, maar kan het nergens meer vinden

edit: onvoorstelbaar, ik heb een lijst gevonden (niet dezelfde als van eerst, maar toch, het is een begin)
-overigens, hier staan dingen op waar ik over zou twijfelen hoor. Kauwgom bevat bijvoorbeeld Sorbitol, wat weer omgezet wordt naar fructose.
edit 2: via die link kwam ik bij de http://www.allergiesupermarkt.nl/
Ik ben nu in de afbouwweek. Deze week alle producten die ik niet meer mag, afbouwen. Zondag of maandag begin ik met het dieet zelf.

Die lijst had ik ook gevonden en er stonden idd een aantal producten op die ik niet mag omdat daar toch fructose oid in zit.
Die 2e link ga ik nog eens nakijken. Morgen of overmorgen ga ik alle gevonden informatie nog eens helemaal doorspitten en dan daar een geheel van breien. Ik wil ook proberen zelf een dagmenu te gaan maken zodat ik toch zoveel mogelijk variatie heb. Als ik het een beetje gefatsoeneerd heb zal ik hier wel wat posten.

Op dit moment ben ik ook bezig om de hoeveelheden die ik eet drastisch te verminderen. Dit om te voorkomen dat ik afhaak omdat ik verga van de honger. Beter nu al wennen aan kleine hoeveelheden. Dan kan ik vanaf komende week me concentreren op het puzzelwerk.
Ben net al op expeditie geweest in de AH. Nou vreselijk is dat. Ik loop echt als een dwaas over de groente en fruit afdeling omdat ik dus maar een paar dingen lust en nu dus andere dingen wil gaan proberen maar ik dus geen benul heb van bereidingswijzen. En wat is in hemelsnaam het verschil tussen die 20 verschillende soorten tomaten?
Ik ben bijna schreeuwend naar buiten gerend omdat ik er dus wanhopig van wordt. Maar goed, ik heb nog een paar dagen om een sterkok te worden en alles te snappen. Vrijdag ga ik nog een poging wagen bij de Jumbo en bij wat natuurzaken. Hopelijk snap ik het dan wat meer.

edit: die 2e link had ik ook al gevonden.
Overigens verbaast het me enorm dat bij het voedingscentrum op de site totaal niks te vinden is over fructose intolerantie.
Ik ga er maar eens mee bellen denk ik. Op belgische sites is er trouwens veel meer info over te vinden.
Ik ben zo blij, zo blij
  dinsdag 1 mei 2007 @ 18:36:01 #44
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_48897244
Nou, als je niet weet hoe je iets moet klaarmaken, dan vraag je het toch gewoon hier? Komt goed hoor
Ik heb besloten ook maar weer eens streng op suiker- en fructosevrij te gaan. Ik heb geloof ik toch wel een enorme terugval...
  dinsdag 1 mei 2007 @ 19:11:35 #45
63411 Roeji
pi_48898356
Oh ja, hier vragen kan natuurlijk ook nog
Kan soms wel even lekker blond bezig zijn

Heb jij ook je groenten dan volledig vers? Of toch uit pot of blik? Juist tijdens zoiets als dit dieet kan ik dus niet uitgebreid bezig zijn met eten. Dat moet hup hup snel klaar. Anders krijg ik vreetbuien en een pesthumeur.

Ik heb wel al appels ingekocht. Overig fruit nog niet. Eerst die appels maar eens opmaken, anders zijn die weer bedorven. morgen begin ik al met een appel. Eens benieuwd hoe het me gaat smaken. Wat ik wel heel jammer vind, is dat ik geen radijsjes mag. En die vind ik zo lekker

Oh dan meteen mijn eerste vraag. Over tomaten. Welke zijn het lekkerste om zo te eten bij wat brood en met wat zout erover. Ik houd niet van die mini gevalletjes. Het moet wel een tomaat zijn, geen knikkers

Mijn dagmenu gaat grotendeels uit water, geroosterd brood, crackers en huttenkase/cottagecheese bestaan. Daarnaast wat thee (ik ben 20 minuten bezig geweest om een paar doosjes thee na te pluizen of ik t wel of niet mocht Uiteindelijk maar gevoelsmatig wat genomen. Wel zonder zwarte thee erin. ) En het avondeten gaat veel kip en rijst zijn. En wat vis.
Maar zou ik nu vis mogen die in bladerdeeg zit? Ik vind dat dus weer zoiets moeilijks, het staat niet dat t wel mag en het staat er ook niet in dat ik het niet mag. Er zit iig geen fructose in, daar heb ik naar gekeken. Ik denk dat ik dat misschien 1 keer per week doe. Ik denk niet dat dat een probleem zou kunnen veroorzaken, toch?
Ik ben zo blij, zo blij
  dinsdag 1 mei 2007 @ 19:18:39 #46
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_48898613
Hoe verhoudt die appel zich tot dat fructoseverhaal? Maar, jij hebt een lijst gehad van een diëtiste toch hè?

Qua tomaten, ik zou gaan voor Roma tomaten, of trostomaten. Als je het niet meer kunt vinden, ga dan voor tomaten uit Nederland (hollandsche tomaten ), dat vind ik zelf een stuk lekkerder dan importtomaten.

Thee heb ik altijd van Zonnatura, ontbijtmelange of goedenachtthee. Maar die heb ik nooit gecontroleerd op fructose.

Groenten eet ik zoveel mogelijk vers, met het seizoen mee. Dus, dat wat er goedkoop is nu, dat eet ik.
Mag je Courgette? Dat vult namelijk heerlijk al je woksels Gewoon in plakjes/blokjes (niet te klein want het is heel snel gaar, kijk anders effe hoe groot ze het in de AH-wokmix-zakjes doen snijden) met schil en al die wokpan in mikken.

Vis zou ik zonder dat bladerdeegje doen. Gewoon naar de visboer gaan
  dinsdag 1 mei 2007 @ 19:32:44 #47
63411 Roeji
pi_48899074
Ik mag max 1 keer per dag een kleine appel (of peer of watermeloen of nectarine of perzik) verdeelt over 2 keer. Geschild overigens.

Roma en trostomaten heb ik zien liggen. Maar ook vleestomaten, die hele dikke. Maar ik mag er dus maar 1 per week, dus die trosdingen vallen af. Daar zit teveel aan. Even morgen op de weekmarkt maar eens kijken. Ook voor de groenten maar.
Courgette mag ik ook, maar heb ik ooit eens gehad. Toen was ie nogal snotterig klaargemaakt en dat beviel me dus niet echt. Ik ga m zelf maar eens proberen te maken.
Overigens moet ik alles schillen

De thee heb ik verschillend soorten genomen. DIe nachtrust enzo heb ik zien staan, maar daar zat iets in wat ik niet mocht (ofwel zwarte thee of iets van kaneel/appel/peer/mango). En het rook vreselijk. Net als venkelthee. Bah, dat is een geur die ik niet kan verdragen. Maar goed ik heb 4 soorten, ook iets van witte thee Kende t spul niet.

De vis ga ik toch nog even navragen. Anders blijf ik met zoveel spul in mn diepvries zitten. En hier staat elke donderdag een visboer voor de deur, dat is wel handig (op de geur na met dit warme weer , moet de ramen dan aan de voorkant dichthouden of het lijkt wel een visafslag bij mij binnen)

Ach ja, het gaat wel lukken. Zijn maar 3 weken. Mijn wanhoopsaanval is nu ook al lang weer voorbij. Moet gewoon niet in de supermarkt komen gedurende mijn dieet.
Ik ben zo blij, zo blij
  dinsdag 1 mei 2007 @ 20:39:32 #48
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_48901799
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 19:32 schreef Roeji het volgende:
Ik mag max 1 keer per dag een kleine appel (of peer of watermeloen of nectarine of perzik) verdeelt over 2 keer. Geschild overigens.
Ah, op die manier
quote:
Roma en trostomaten heb ik zien liggen. Maar ook vleestomaten, die hele dikke. Maar ik mag er dus maar 1 per week, dus die trosdingen vallen af. Daar zit teveel aan. Even morgen op de weekmarkt maar eens kijken. Ook voor de groenten maar.
Courgette mag ik ook, maar heb ik ooit eens gehad. Toen was ie nogal snotterig klaargemaakt en dat beviel me dus niet echt. Ik ga m zelf maar eens proberen te maken.
Overigens moet ik alles schillen
Mmm, die roma tomaten worden ook vaak per 6 verkocht, maar misschien op de markt niet (goed idee trouwens!). Courgette zou ik dan maar heel kort wokken ofzo, anders wordt het al snel te zacht (lees: snotterig )
quote:
Ach ja, het gaat wel lukken. Zijn maar 3 weken. Mijn wanhoopsaanval is nu ook al lang weer voorbij. Moet gewoon niet in de supermarkt komen gedurende mijn dieet.
Gelukkig!
Zet 'm op!
  dinsdag 1 mei 2007 @ 22:42:58 #49
63411 Roeji
pi_48907780
Thanx Maedel
Overigens zul je zien, nooit hoef ik naar feestjes en communies en natuurlijk heb ik er nu 2. Gelukkig de leukste en gezelligste a.s. zaterdag, dus nog net voor de start van t dieet. En die andere vind ik minder erg als ik daar niks kan meepikken, is toch maar een communie-feest van een of ander achterneefje wat ik niet ken. Wie weet ben ik er ook weer snel weg.
In elk geval wel net gepland dat de afsluiting van het dart-seizoen met ons team pas ergens in juni gaat zijn, nadat ik mn dieet heb gehad. Anders zit ik daar met mn crackertje en glas water

Ik merk nu dat ik eigenlijk niet tegen het dieet zelf opzie (zal nog wel komen ), maar het inkopen doen vind ik het ergste.
Ik ben zo blij, zo blij
pi_48912242
Over die vis: Als de vis een jasje aan heeft is het een jasje van deeg. Volgens mij mag je dat niet hebben.
Inspiratieloos!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')