abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 april 2007 @ 10:16:36 #1
63411 Roeji
Oost West Thuis is t ook niks
pi_48696571
Ik weet sinds gisteren dat ik een zeer heftige fructose intolerantie heb. Ik moet dus nu op een streng dieet wat fructose-arm is. De dietiste met wie ik gisteren gesproken heb heeft me dus wel een redelijke lijst met do's and don'ts gegeven, maar toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik zou daarom graag willen weten of er hier ook iemand is met fructose intolerantie en hoe jouw dieet eruit ziet?
tips en trucs zijn uiteraard ook welkom.
Ik ben zo blij, zo blij
Dat mn neus van voren zit en niet van opzij.
M.C.S.E = Minesweeper Consultant & Solitaire Expert
  woensdag 25 april 2007 @ 10:25:35 #2
165848 SoupNazi
No soup for you!
pi_48696848
Kun je nu ook geen Garnier Fructis-shampoo gebruiken?
A.F.C. Ajax
  woensdag 25 april 2007 @ 11:07:09 #3
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_48698165
Wie weet is het een idee om uit te leggen hoe je het ervaart en ook wat het precies inhoudt, TS
(Un)masking for the greater good.
pi_48698320
Mag je nooit meer fruit eten? Lijkt me vreselijk.
Fructose-glucose siroop wordt heel veel gebruikt in toetjes en koekjes etc maar dat zal de dietiste ook wel voor gewaarschuwd hebben
  woensdag 25 april 2007 @ 11:26:35 #5
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_48698753
quote:
Op woensdag 25 april 2007 10:25 schreef SoupNazi het volgende:

Van Laberatoir Garnier bedoel je?
  Vis een optie? woensdag 25 april 2007 @ 11:41:50 #6
70532 loveli
N
pi_48699259
In de voedingsmiddelenindustrie wordt te pas en te onpas glucose-fructosestroop gebruikt. Kijk voor de grap maar op de ingredientenlijst van ontbijtkoek. Fructose is ook een van de veroorzakers van insuline-resistentie (diabeter type 2).
Fructosestroop kan gemaakt worden van mais en is goedkoper dan suikers die uit bieten worden gemaakt. Het extreme overgewicht van mensen in de VS wordt geweten aan deze high fructose corn syrup.
Ene Dr. Bernstein heeft een boek geschreven over hoe hij met zijn diabetes omging, voornamelijk door koolhydraten te beperken. Misschien dat je in zijn dieet dingen vindt die nuttig voor je zijn.
http://www.diabetes-normalsugars.com/
crap in = crap out
pi_48699434
Prima website met uitleg en lijstjes met voedingsmiddelen: http://www.food-info.net/nl/intol/hfi.htm
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 25 april 2007 @ 14:12:42 #8
63411 Roeji
pi_48704731
quote:
Op woensdag 25 april 2007 10:25 schreef SoupNazi het volgende:
Nee maar dat wist ik al langer. Daar krijg ik vreselijke uitslag van in mn nek en gezicht en op mn armen.
Maar dat is totaal geen probleem, er zijn zat shampoo's die ik prima kan gebruiken
Ik ben zo blij, zo blij
  woensdag 25 april 2007 @ 14:15:01 #9
63411 Roeji
pi_48704820
quote:
Op woensdag 25 april 2007 11:46 schreef Isabeau het volgende:
Prima website met uitleg en lijstjes met voedingsmiddelen: http://www.food-info.net/nl/intol/hfi.htm
Die had ik gisteren al gevonden, idd een prima lijst. Maar toch staat er nog lang niet alles op. Kan ook niet denk ik.
Het zou ook fijn zijn als ergens een lijst te vinden is (ga ik nog wel naar zoeken) waar op staat welke producten het niet erin hebben zitten. Dan hoef je tenminste in de supermarkt niet het halve schap in je handen te pakken om te kijken of je het mag hebben of niet.
Ik ben zo blij, zo blij
  woensdag 25 april 2007 @ 14:22:51 #10
63411 Roeji
pi_48705088
quote:
Op woensdag 25 april 2007 11:07 schreef Natalie het volgende:
Wie weet is het een idee om uit te leggen hoe je het ervaart en ook wat het precies inhoudt, TS
De uitleg:

Fructose malabsorptie of gewone fructose intolerantie.
De veel meer voorkomende normale fructose intolerantie is vergelijkbaar met lactose intolerantie. In dit geval wordt fructose niet door de dunne darm opgenomen. Normaalgesproken wordt fructose via een speciaal transporteiwit in de darmwandcellen opgenomen. Wanneer dit eiwit niet aanwezig is, komt het niet opgenomen fructose in de dikke darm terecht.
In de dikke darm wordt het fructose snel gefermenteerd door de daar aanwezige darmflora (darmbacteriën). Hierbij ontstaan zuren en gassen, zoals koolzuurgas en waterstofgas. Deze gassen zorgen voor de problemen, buikpijn, krampen en winderigheid. Diarree komt ook vrij veel voor.
Fructose intolerantie kan erfelijk zijn, maar ook andere factoren kunnen een rol spelen. Het komt veel vaker voor dan HFI, ongeveer 1:3 personen heeft problemen met de opname van kleine suikers, zoals fructose.
Vergelijkbaar met lactose intolerantie en andere koolhydraat/suiker-intoleranties hebben de meeste mensen geen enkel probleem met kleine hoeveelheden van de suiker(s). De drempelwaarde voor symptomen varieert zeer sterk tussen personen. Sommige mensen hebben al klachten bij 1 gram fructose, terwijl anderen probleemloos 20 gram kunnen eten. Dit ligt aan de samenstelling van de darmflora en de opnamecapaciteit van de gassen in het bloed.
Hoewel fructose-intolerantie lastig is en pijnlijk kan zijn, is het niet zo ernstig of levensbedreigend als HFI. Fructose intolerantie wordt aangetoond met de waterstof-uitademingstest, vergelijkbaar met lactose-intolerantie. Het lichaam maakt zelf geen waterstof aan. Alle waterstof in de uitademingslucht komt dus van de afbraak van suikers door de darmflora. Als er dus waterstof wordt aangetoond in de uitademingslucht binnen een uur na het drinken van fructose op een nuchtere maag, dan wordt de persoon als intolerant beschouwd.
Het dieet bij fructose-intolerantie is een dieet met geen of weinig fructose, afhankelijk van de drempelwaarde van de persoon. Geheel fructose-vrij zoals bij HFI is meestal niet nodig. Symptomen treden vooral op bij het eten van fructose en gewone suiker. Tevens zijn mensen met fructose intolerantie meestal ook gevoeliger voor andere niet verteerbare koolhydraten, zoals polyolen (sorbitol, xylitol), raffinose (bonen) en inuline (een polymeer van fructose) dan mensen zonder fructose-intolerantie.

Hoe ik het ervaar?
Nou ik weet het pas sinds gisteren dat ik het heb. Maar ik heb sinds een jaar of 15 veel gezondheidsproblemen. En het wordt steeds erger, steeds komt er wel weer een kwaal of aandoening bij. Zo heb ik oa. CVS of ook wel ME genoemd en fibromyalgie. Om verder te gaan zoeken of er misschien toch een andere aandoening de oorzaak van was ben ik naar een arts in Brussel geweest die een hoop onderzoeken doet en laat doen die door de meeste artsen niet gedaan worden. Wat er uit al die onderzoeken uit is gekomen hoor ik als het goed is morgen.
Gisteren had ik als laatste een fructose ademtest, dan moet je op nuchtere maag een glas fructose drinken en om het half uur blazen op een apparaat die dan meet of je H2 (waterstof) uitademt. Bij mij waren die waardes zeer hoog.
Volgens de dietiste die ik gisteren nog gesproken heb kunnen veel van mijn aandoeningen/klachten daarmee samenhangen. Vocht vasthouden, dikke handen en voeten, spierpijnen en gewrichtspijnen, moeheid, buikklachten en nog vele andere dingen.

Nu moet ik dus 3 weken strikt dieten en daarna 1 voor 1 dingen gaan toevoegen waar fructose in zit. Dit om uit te zoeken op welke producten ik wel of niet reageer. Het kan nl best dat ik sommige producten wel weer kan gaan eten of drinken.

Meer kan ik er nog niet over vertellen omdat ik zelf nog niet meer weet
Ik ben zo blij, zo blij
  woensdag 25 april 2007 @ 14:26:21 #11
63411 Roeji
pi_48705227
quote:
Op woensdag 25 april 2007 11:12 schreef computergirl het volgende:
Mag je nooit meer fruit eten? Lijkt me vreselijk.
Fructose-glucose siroop wordt heel veel gebruikt in toetjes en koekjes etc maar dat zal de dietiste ook wel voor gewaarschuwd hebben
Koekjes zijn voorlopig uit den boze, maar dat at ik toch al niet. Net als fruit, dat eet ik praktisch niet. Ik drink liever fruitsap. Overigens zijn er fruitsoorten die ik wel mag hebben. Weet even niet precies welke. Sinaasappelsap mag ik in elk geval niet hebben. Maar daar reageerde ik toch al slecht op, net als appelsap. Van beiden krijg ik zuurbranden, wat dus een reactie is op die fructose wat erin zit.

Glucose mag ik wel, in je lichaam word de fructose normaal gesproken omgezet naar glucose (als ik het goed heb onthouden) en dat proces functioneert bji mij dus niet of nauwelijks. Glucose is dus een andere stof dan fructose.
Ik ben zo blij, zo blij
  donderdag 26 april 2007 @ 16:57:29 #12
63411 Roeji
pi_48744177
Niemand hier die het heeft en me wat tips enzo kan geven?
Ik ben zo blij, zo blij
pi_48761454
Bedankt voor de link! Ik ben op dit moment ook aan het zoeken naar opties en mogelijkheden.
Zodra ik iets heb hoor je het van mij.
Inspiratieloos!
pi_48764771
Nou kan je nooit meer sperma slikken!
Ja, daar zit veel fructose in
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
  vrijdag 27 april 2007 @ 07:26:12 #15
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48764802
Dan kan je dus ook geen fruit meer eten?
En als je toch fructose tot je neemt, wat gebeurt er dan?
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 27 april 2007 @ 07:27:25 #16
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_48764820
quote:
Op donderdag 26 april 2007 16:57 schreef Roeji het volgende:
Niemand hier die het heeft en me wat tips enzo kan geven?
Been there, done that
Dat dieet, het is heel zwaar de eerste weken, maar bij mij het enige geweest waar ik echt van opknapte. Ik tob al 10 jaar met ME en alle methoden waren niks of maar heel even wat. Suikerloos eten leverde zeker wel wat op.
Wat wil je weten?
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
  vrijdag 27 april 2007 @ 07:53:51 #17
63411 Roeji
pi_48765032
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 07:26 schreef Viking84 het volgende:
Dan kan je dus ook geen fruit meer eten?
En als je toch fructose tot je neemt, wat gebeurt er dan?
Voorlopig idd niet nee, 3 tot 4 weken heel streng en daarna mag ik producten gaan toevoegen aan mn dieet om te kijken hoe ik er op reageer. Gaat t goed, dan kan ik dat weer eten. En anders mag ik het niet meer hebben.

Wat er gebeurt, ik krijg enorme buikpijn. Ik houd vocht vast, krijg dikke handen en voeten. Mn buik zwelt op, je darmen gaan lekker rommelen en verder maagklachten, moeheid, spier en gewrichtspijnen, hoofdpijn, slecht slapen, dikker worden, schommelingen in je bloedsuikerspiegel tot zowat flauwvallen aan toe. En vast nog wel een hoop dingen die ik nu even vergeten ben.

Nu maar hopen dat die klachten idd weggaan als ik geen fructose meer eet/drink.
Oh en geen meer fruit eten interesseert me niet, ik at dat toch al niet. Vind het meeste niet lekker. Wel dat ik mn roosvicee moet missen en mn chocomel, dat vind ik niet leuk Maar misschien mag ik het na het strenge dieet wel weer.
Ik ben zo blij, zo blij
  vrijdag 27 april 2007 @ 07:58:08 #18
63411 Roeji
pi_48765074
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 07:27 schreef maedel het volgende:

[..]

Been there, done that
Dat dieet, het is heel zwaar de eerste weken, maar bij mij het enige geweest waar ik echt van opknapte. Ik tob al 10 jaar met ME en alle methoden waren niks of maar heel even wat. Suikerloos eten leverde zeker wel wat op.
Wat wil je weten?
Wat ik eigenlijk zoek is een lijst waar het wel en niet in zit (een van de 2 is ook al goed). Ik zie er nl tegenop op mn boodschappen te gaan doen en elk potje in mn handen te moeten pakken en uitgebreid te gaan puzzelen of ik het mag of niet.
Ik heb wel een lijst met do's en dont's gekregen, maar toch zit er in de producten die ik wel mag toch nog fructose of een afgeleide daarvan.

Ik heb ook ME en tot nu toe heeft nog niks geholpen. Ben je toevallig ook in Brussel bij De Meirleir geweest? Daar hebben ze die intolerantie ontdekt.
Ik ben zo blij, zo blij
  vrijdag 27 april 2007 @ 08:00:24 #19
63411 Roeji
pi_48765089
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 07:22 schreef intoxicated het volgende:
Nou kan je nooit meer sperma slikken!
Ja, daar zit veel fructose in
Als dat het ergste is wat ik niet meer mag Daar kom ik dan ook wel weer overheen. Overigens heeft de dietiste daar niks over gezegd
is het trouwens niet dat daar veel eiwit in zit
Ik ben zo blij, zo blij
  vrijdag 27 april 2007 @ 08:01:41 #20
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_48765106
In frisdrank zit toch ook bijna altijd fructose?

Bier

(Of zit het daar ook in? )
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 27 april 2007 @ 08:06:32 #21
63411 Roeji
pi_48765140
Klopt, frisdrank moet ik wrs helemaal schrappen. Nu was ik daar al mee bezig voor ik dit wist en was ik op roosvicee overgegaan. Onder het mom van: dat is een stuk gezonder, krijg ik toch wat vitamientjes en fruit binnen En nu is dat meteen datgene wat ik niet mag hebben.

Bier drink ik niet, en het lijkt me ook niet echt handig om dat als hoofddrank te gaan drinken. Zit ik elke dag met een kater van hier tot tokyo
Ik ben zo blij, zo blij
  vrijdag 27 april 2007 @ 08:12:48 #22
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_48765241
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 07:58 schreef Roeji het volgende:
Ben je toevallig ook in Brussel bij De Meirleir geweest? Daar hebben ze die intolerantie ontdekt.
Nou, dat was in "mijn tijd" (7 jaar geleden ofzo), nog heel duur (20.000 gulden per jaar geloof ik) en ook heel nieuw allemaal. Dus, daar ben ik niet aan begonnen.

Ok, de tip:
Ga naar de natuurvoedingswinkel om suikervervangers te halen. Mayonaise zonder suiker bijvoorbeeld, prima te eten (was voor mij redelijk belangrijk )
Snoep kun je ook zonder suiker kopen (hele lijn in de natuurvoedingswinkel).
Kijk uit met suikervrije drop en dieetijs, dat is volgens mij met sorbitol gezoet.

Je gaat zometeen vreselijk honger krijgen, want je darmen schreeuwen waarschijnlijk om suiker. Zuivel is the answer Havermout en muesli enzo ook, en dat vult lekker.
Hoe streng is je dieet? Mag je ook geen brood? (zit ook suiker in namelijk, al is het te verwaarlozen).
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
  vrijdag 27 april 2007 @ 08:24:36 #23
63411 Roeji
pi_48765430
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 08:12 schreef maedel het volgende:

[..]

Nou, dat was in "mijn tijd" (7 jaar geleden ofzo), nog heel duur (20.000 gulden per jaar geloof ik) en ook heel nieuw allemaal. Dus, daar ben ik niet aan begonnen.

Ok, de tip:
Ga naar de natuurvoedingswinkel om suikervervangers te halen. Mayonaise zonder suiker bijvoorbeeld, prima te eten (was voor mij redelijk belangrijk )
Snoep kun je ook zonder suiker kopen (hele lijn in de natuurvoedingswinkel).
Kijk uit met suikervrije drop en dieetijs, dat is volgens mij met sorbitol gezoet.

Je gaat zometeen vreselijk honger krijgen, want je darmen schreeuwen waarschijnlijk om suiker. Zuivel is the answer Havermout en muesli enzo ook, en dat vult lekker.
Hoe streng is je dieet? Mag je ook geen brood? (zit ook suiker in namelijk, al is het te verwaarlozen).
Ik mag wel gewone suiker, maar geen fructose. Melkproducten moet ik ook vermijden, althans een aantal. Ik verdraag dat sowieso al niet goed. Maar doordat ik zo'n hoge fructose intolerantie heb, heb ik wrs ook een lactose intolerantie. Ook al testte ik daar negatief op. Tenminste dat zei de dietiste.
De honger gaat wel, ik ben nog niet volledig begonnen met het dieet. Eerst even de ijskast leeg maken en open producten opeten. En uiteraard de hele puzzel uitvlooien van wat wel en niet. Ik eet en drink wel al minder van fructose rijke spullen. Maar als ik honger krijg pak ik een cracker of drink een flink glas water tussendoor. Kauwgom mag ik ook niet meer, en tandpasta met een kleurtje ook niet. Eigenlijk moet ik ook deo, parfum, douche spul en shampoo vermijden (althans waar bepaalde stoffen en parfums in zitten) maar ik vind dat een beetje te. Ik zie t niet zitten om als een meurende miep over straat te gaan.

De Meirleir (DML) is niet zo duur. Eerste consult 50 euro en vervolg consulten 40 (ben 2 keer bij hem geweest). Alleen de bloedonderzoeken zijn prijzig, eentje althans. Dat was zo'n 1100 euro. Maar je krijgt het wel vergoed. Ik tenminste wel. Ik denk dat t in totaal een 2000 euro was (volgens mij nog veel minder, maar dat zou ik dan moeten uitrekenen).
Het ligt er natuurlijk wel aan wat er uit de testen komt. Als jij supplementen moet gaan slikken dan zal het wel in de prijzen lopen.
Ik ben zo blij, zo blij
  Vis een optie? vrijdag 27 april 2007 @ 08:54:51 #24
70532 loveli
N
pi_48766032
Lactose-intolerantie en glutenallergie zijn ook vriendjes van elkaar. Gluten zorgen er dan voor dat de darmen stoffen dingen minder goed kunnen opnemen, waardoor problemen ontstaan. Misschien hangt dat bij jou ook samen met je fructose-intolerantie en kan je door gluten te mijden van je fructose-intolerantie afkomen.
crap in = crap out
  vrijdag 27 april 2007 @ 09:19:19 #25
63411 Roeji
pi_48766711
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 08:54 schreef loveli het volgende:
Lactose-intolerantie en glutenallergie zijn ook vriendjes van elkaar. Gluten zorgen er dan voor dat de darmen stoffen dingen minder goed kunnen opnemen, waardoor problemen ontstaan. Misschien hangt dat bij jou ook samen met je fructose-intolerantie en kan je door gluten te mijden van je fructose-intolerantie afkomen.
Over gluten is me niks verteld dat ik ze moet mijden. Voorlopig houd ik het dan ook even op mn fructose dieet. Als dat niet gaat helpen, dan kan ik altijd nog andere dingen gaan uitproberen.
Maar ik wil niet alles tegelijk gaan doen, ik vind dit al moeilijk genoeg. Ik vind het echt ingewikkeld al die etiketten. Net mn kasten nagelopen. Maar op een hoop dingen staat alleen dat er suiker inzit. Maar dan weet ik niet of dat gewone suiker is of fructose. Of er staat glucose-fructose-stroop. Tja, wat is daar t verschil nu weer mee met gewoon fructose??

Ik moet me daar echt goed in gaan verdiepen want ik vind dat maar onduidelijk allemaal. Ik heb mijn eigen dietiste gisteren die hele lijst van uit Brussel (waar ze t ontdekt hebben) gegeven en zij zou alles bekijken en een poging doen om het verder voor me uit te zoeken en met het voedingscentrum contact opnemen of zij misschien lijsten hebben. Ik ga ook eens met de suipermarkten bellen waar ik mn boodschappen doe, of zij misschien lijsten van productinformatie hebben. Dan kan ik het thuis uitzoeken ipv met een kladblok door de winkel te moeten.

Overigens de producten die ik in huis heb, sommige zijn (onbewust) glutenvrij, maar er zit dan wel glucose-fructose-stroop in. Aaarrgghhh. Waarom is er geen pilletje voor

Ach ja, de 'inwerkperiode' om alles te gaan begrijpen en uitvogelen zal wel even moeilijk zijn. Maar als je het eenmaal weet is het natuurlijk gemakkelijk.
Ik ben zo blij, zo blij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')