Dat blijf je denken. Ook 3-4 eeuwen later...quote:Op woensdag 25 april 2007 00:40 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Kut te vroeg geboren. 3-4 eeuwen of zo.
ook een goede vraagquote:Op woensdag 25 april 2007 13:23 schreef namixam het volgende:
Als deze planeet om een rode dwerg draait, een ster die aan zijn einde is, moet het er dan niet eerst VEEEEEEL heter zijn geweest? Kan er dan nog wel water op die planeet zijn?
Als ze er olie vinden, is die kans inderdaad grootquote:Op woensdag 25 april 2007 13:10 schreef TrenTs het volgende:
En nu is het maar afwachten tot de VS er heen gaat, elk mogelijk leven afslacht en het volzet met wapens en
Waarom kan er geen leven op een planeet zjin die 'te groot' is?quote:Tot nu toe zijn er al 220 zogenoemde exoplaneten ontdekt, maar daarop is geen leven mogelijk omdat ze bijvoorbeeld te heet, te koud of te groot zijn.
ik denk dat dit te maken heeft met de druk (zwaartekracht). onze spieren zijn niet gemaakt voor een zwaartekracht die bijvoorbeeld 2x zo hoog is als hier op aardequote:Op woensdag 25 april 2007 13:29 schreef TrenTs het volgende:
Ik las trouwens op de FP:
[..]
Waarom kan er geen leven op een planeet zjin die 'te groot' is?
Daar had ik nog niet aan gedacht.quote:Op woensdag 25 april 2007 13:35 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
ik denk dat dit te maken heeft met de druk (zwaartekracht). onze spieren zijn niet gemaakt voor een zwaartekracht die bijvoorbeeld 2x zo hoog is als hier op aarde
Er staat geen leven mogelijk, dus dat betekent ook geen (spierloze) bacteriën bijvoorbeeld. Maar ik denk inderdaad dat het iets met de zwaartekracht te maken heeft.quote:Op woensdag 25 april 2007 13:35 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
ik denk dat dit te maken heeft met de druk (zwaartekracht). onze spieren zijn niet gemaakt voor een zwaartekracht die bijvoorbeeld 2x zo hoog is als hier op aarde
Waarom gaan ze toch altijd uit van ons leven, tuurlijk zou daar leven kunnen ontstaan en zijn, waarschijnlijk 2x zo sterk of sterker dan ons, voor hun zijn we vedergewichtjes.quote:Op woensdag 25 april 2007 13:35 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
Dat lijkt me idd geen probleem voor mogelijk leven daar. Al is het simpel leven, het beantwoord dan nog steeds de vraag of er meer leven isquote:Op woensdag 25 april 2007 13:45 schreef bigore het volgende:
[..]
Waarom gaan ze toch altijd uit van ons leven, tuurlijk zou daar leven kunnen ontstaan en zijn, waarschijnlijk 2x zo sterk of sterker dan ons, voor hun zijn we vedergewichtjes.
Heb je weleens over nagedacht dat als wij ooit mars gaan koloniseren, waar de zwaartekracht ongeveer 1/3 deel is van hier op aarde, dat de mensen er na een paar generaties anders uit zullen gaan zien?
Ze gaan ook niet uit van "de mens" als "leven".quote:Op woensdag 25 april 2007 13:45 schreef bigore het volgende:
[..]
Waarom gaan ze toch altijd uit van ons leven, tuurlijk zou daar leven kunnen ontstaan en zijn, waarschijnlijk 2x zo sterk of sterker dan ons, voor hun zijn we vedergewichtjes.
ja, klopt.quote:Heb je weleens over nagedacht dat als wij ooit mars gaan koloniseren, waar de zwaartekracht ongeveer 1/3 deel is van hier op aarde, dat de mensen er na een paar generaties anders uit zullen gaan zien?
Maar toch wordt er uitgegaan van hoe het er hier op aarde aan toe zou gaan, maar als er nou bijvoorbeeld onbekende vloeibare bestanddelen bestaan, waarbij bijvoorbeeld methaan en element "X' WEL voor vaste bouwstenen kunnen zorgen.quote:Op woensdag 25 april 2007 13:56 schreef Roellie80 het volgende:
Ze gaan ook niet uit van "de mens" als "leven".
Op aarde is onderzoek gedaan naar levensvormen op de meest bizarre plaatsen. Er is leven kilometers onder water, onder ijskappen en in de wand van een vulkaan. Je kan het zo gek niet bedenken of er leeft iets.
Maar... water bijvoorbeeld is altijd een vereiste. Ook al zou dit bijvoorbeeld maar een druppeltje per jaar zijn. Zonder water gaat alles stuk.
Toch blijft dit wel een raar idee, vraag me wel af of dat ook het gezicht zou veranderen bijvoorbeeld.quote:ja, klopt.
Het zal misschien wel een aantal generaties duren; maar ons lichaam zal zich aanpassen aan de luchtdruk/zwaartekracht als je er maar lang genoeg leeft/voortplant.
Er kunnen hier op aarde toch ook op grote diepte bacterien overleven?quote:Op woensdag 25 april 2007 13:41 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er staat geen leven mogelijk, dus dat betekent ook geen (spierloze) bacteriën bijvoorbeeld. Maar ik denk inderdaad dat het iets met de zwaartekracht te maken heeft.
Ja dat klopt, maar ik kan me eigenlijk niet echt een ander potentieel schadelijk effect bedenken van een grotere massa.quote:Op woensdag 25 april 2007 14:01 schreef namixam het volgende:
[..]
Er kunnen hier op aarde toch ook op grote diepte bacterien overleven?
tja, het blijft een beetje lastig om dingen te onderzoeken wanneer je er niet bij kanquote:Op woensdag 25 april 2007 14:01 schreef bigore het volgende:
[..]
Maar toch wordt er uitgegaan van hoe het er hier op aarde aan toe zou gaan, maar als er nou bijvoorbeeld onbekende vloeibare bestanddelen bestaan, waarbij bijvoorbeeld methaan en element "X' WEL voor vaste bouwstenen kunnen zorgen.
[..]
Toch blijft dit wel een raar idee, vraag me wel af of dat ook het gezicht zou veranderen bijvoorbeeld.
ja, maar zoals al was aangegeven...quote:Op woensdag 25 april 2007 14:01 schreef namixam het volgende:
[..]
Er kunnen hier op aarde toch ook op grote diepte bacterien overleven?
Dat valt opzich wel mee. Deze planeet heeft een aangename temperatuur, waardoor leven wel veel sneller mogelijk is. Leven zou zich ook best voor kunnen doen onder de bevroren wateren op Mars.quote:Op woensdag 25 april 2007 10:40 schreef Evil_Jur het volgende:
Weer die op zich belachelijke aanname dat leven overal in het universum dezelfde voorwaarden moet hebben.
whehequote:Op woensdag 25 april 2007 10:40 schreef Evil_Jur het volgende:
Weer die op zich belachelijke aanname dat leven overal in het universum dezelfde voorwaarden moet hebben.
Is een rode dwerg dan per definitie een ster die aan zijn einde is? In dat geval kan je je idd afvragen wat er nog van de atmosfeer van de planeet over is.quote:Op woensdag 25 april 2007 13:23 schreef namixam het volgende:
Als deze planeet om een rode dwerg draait, een ster die aan zijn einde is, moet het er dan niet eerst VEEEEEEL heter zijn geweest? Kan er dan nog wel water op die planeet zijn?
deze planeet draait om een rode dwerg, wat een late en vrij kortdurende fase in het leven van een ster is. deze planeet heeft naar alle waarschijnlijkheid slechts vrij korte tijd in haar huidige toestand en baan bestaan (in astronomische termen). aangezien het op aarde erg lang heeft geduurd voor enigszins complex leven is ontstaan mag je aannemen dat de kans dat op een dergelijke planeet (die bovendien wellicht niet eens om zijn as draait en dus waarschijnlijk extreme temperaturen kent, waarbij het gemiddelde misschien wel eens op een aardachtig niveau zou kunnen liggen) daadwerkelijk leven van enige complexiteit voorkomt zeer klein is.quote:Op woensdag 25 april 2007 08:28 schreef Roellie80 het volgende:
van de frontpage;
[..]
Nu was dit wel te verwachten natuurlijk.
Met de huidige technieken worden er zo onderhand meer planeten gevonden dan er namen voor zijn.
Maar nu dus een een planeet welke in de "save zone" draait om een rode dwerg.
Er is dus berekend dat hier de temperatuur goed is voor vloeibaar water. en water is leven.
Maar is het echt zo simpel? Hoe weet men bijvoorbeeld dat deze rode dwerg niet een zwaar dodelijke straling uitstraalt? Of dat er andere hemellichamen in de buurt desastreus zijn voor eventueel leven?
Mochten de condities op deze planeet toch echt ideaal zijn voor leven; dan natuurlijk nog de grote vraag
hoe komen we daar? de afstanden zijn simpelweg te groot om met de huidige manier van reizen een mens op deze planeet te krijgen.
wormgaten misschien een optie? Of moeten we wachten tot er een planeet word gevonden welke dichterbij zweeft?
een atmosfeer kan zich in astronomische tijdeenheden vrij snel veranderen en het is goed mogelijk dat waterstof uitgestoten door de moederster tijdens de overgang naar haar huidige vorm op deze planeet terecht is gekomen en een nieuwe atmosfeer heeft gevormd, dat er om een planeet van deze grootte geen enkele atmosfeer hangt is zeer onwaarschijnlijk en dat is dus het probleem niet zozeer.quote:Op woensdag 25 april 2007 14:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Is een rode dwerg dan per definitie een ster die aan zijn einde is? In dat geval kan je je idd afvragen wat er nog van de atmosfeer van de planeet over is.
het juiste antwoord op deze vraag is voorlopig: niet.quote:Mochten de condities op deze planeet toch echt ideaal zijn voor leven; dan natuurlijk nog de grote vraag
hoe komen we daar? de afstanden zijn simpelweg te groot om met de huidige manier van reizen een mens op deze planeet te krijgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |