abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 april 2007 @ 22:17:27 #1
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_48685324
quote:
CDA wil sneller schuldenregistratie

Het kabinet moet meer werk maken van het centraal registreren van schulden, vindt het CDA. Wie rood staat, zou al na één maand geregistreerd moeten worden. Nu gebeurt dat pas na drie maanden.

Het CDA vindt de registratie belangrijk om te voorkomen dat mensen zich steeds verder in de schulden steken. Er is al wel een registratie van wanbetalers bij het BKR in Tiel, maar bijvoorbeeld huur- en energieschulden vallen daarbuiten.

De gemeente Tilburg, het Leger des Heils en de DSB Bank werken aan een centrale schuldenregistratie. Die moet er eind volgend jaar zijn, maar het CDA vindt dat veel te laat.

bron
.. want het gaat zo goed met de economie

Hoe zit dat eigenlijk met de reklames voor leenbedrijven als Frisia financieringen etc?
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_48685418
Na één maand al. Dus één keer te laat betalen (door wat voor reden dan ook) is meteen jarenlang geen hypotheek meer. Volgens mij hebben ze nog niet echt over de gevolgen nagedacht.
  dinsdag 24 april 2007 @ 22:33:55 #3
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_48686072
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 22:20 schreef Fastmatti het volgende:
Na één maand al. Dus één keer te laat betalen (door wat voor reden dan ook) is meteen jarenlang geen hypotheek meer. Volgens mij hebben ze nog niet echt over de gevolgen nagedacht.
O jawel hoor, dit is een typische cda benadering, gezinnen voeden ten koste van andere groepen. Grip op de situatie van anderen is iets wat als een rode draad door de ideologie van het cda heen loopt.
Het is jammer dat je altijd even iets verder moet kijken om daar achter te komen. Het journaal heeft dit bijvoorbeeld wel op de website geschreven, maar niet voorgelezen op teevee.
  dinsdag 24 april 2007 @ 22:41:17 #4
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_48686543
De NOS heeft ook opgeschreven dat de PvdA en de SP er ook voor zijn. Een kamermeerderheid dus.
  dinsdag 24 april 2007 @ 22:43:44 #5
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_48686668
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 22:41 schreef ExtraWaskracht het volgende:
De NOS heeft ook opgeschreven dat de PvdA en de SP er ook voor zijn. Een kamermeerderheid dus.
Maakt dat het een goed idee?
  dinsdag 24 april 2007 @ 22:47:03 #6
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_48686829
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 22:43 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Maakt dat het een goed idee?
Dat kan ik zo snel niet zeggen. Het lijkt me sterk dat je na 1 maandje roodstaan geen hypotheek voor enkele jaren zou kunnen krijgen.
Ik reageerde trouwens met name op wat je zei over gezinspolitiek van het CDA, terwijl de PvdA en de SP er ook om een of andere reden voor zijn.
  dinsdag 24 april 2007 @ 22:51:57 #7
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_48687079
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 22:47 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Dat kan ik zo snel niet zeggen. Het lijkt me sterk dat je na 1 maandje roodstaan geen hypotheek voor enkele jaren zou kunnen krijgen.
Ik reageerde trouwens met name op wat je zei over gezinspolitiek van het CDA, terwijl de PvdA en de SP er ook om een of andere reden voor zijn.
Omdat het cda er mee komt. Maar als je andere motivaties kent, dan zou dat het topic wel opleuken, denk ik.

Het BKR in Tiel heeft in het verleden wel voor vervelende gevolgen gezorgd. Dat kwam met name door gsmabonnementsaanbieders. Ik denk niet dat je het per direct in de sfeer van hypotheek afsluiten moet zoeken, maar eerder in een lagere alledaagse vorm van een dergelijk gemak (bijv. een auto kopen e.d.)
pi_48687248
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 22:47 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Wel als huur en energieschulden gemeld moeten worden. Dan is het gewoon één keer te laat betalen en je kunt hemel en aarde bewegen om een hypotheek te krijgen. Uiteraard is dit alleen het geval als je al in een risicogeval bent, maar toch.
pi_48688051
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 22:17 schreef Aoristus het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met de reklames voor leenbedrijven als Frisia financieringen etc?
Die zullen met dit soort maatregelen alleen maar heviger worden en je krijgt dan hoogstwaarschijnlijk meer durf/risico hypotheekverstrekkers mits ze daar geen maatregelen tegen nemen.
  dinsdag 24 april 2007 @ 23:16:12 #10
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_48688253
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 23:12 schreef Chewie het volgende:

[..]

Die zullen met dit soort maatregelen alleen maar heviger worden en je krijgt dan hoogstwaarschijnlijk meer durf/risico hypotheekverstrekkers mits ze daar geen maatregelen tegen nemen.
Maar dat was wel een belofte van Donner geloof ik, al was het in het vorige kabinet.
pi_48688474
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 23:16 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Maar dat was wel een belofte van Donner geloof ik, al was het in het vorige kabinet.
Wordt dat niet heel lastig als je steeds meer buitenlandse hypotheekverstrekkers krijgt?

In eerste instantie was het toch ook de bedoeling van Donner om de leenreclames aan te pakken wat juridisch nogal moeilijk lag?
  dinsdag 24 april 2007 @ 23:24:32 #12
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_48688597
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 23:21 schreef Chewie het volgende:

[..]

Wordt dat niet heel lastig als je steeds meer buitenlandse hypotheekverstrekkers krijgt?

In eerste instantie was het toch ook de bedoeling van Donner om de leenreclames aan te pakken wat juridisch nogal moeilijk lag?
Ja, net als het volume van de reklames e.d. geloof ik.

Wat is het nut om de verantwoordelijkheid bij goedwillende consumenten neer te leggen vanuit overheidswege. Ik begrijp de motivatie niet, tenzij het bedoeld is om duidelijke profielen neer te zetten, d.w.z. bewust kiezen voor polariseren in plaats van constructief bijdragen aan een systeem waar de consument maximaal kan profiteren van een opbouwende economie. Dat is denk ik het idee wat bij de meeste stemmers leeft.
  † In Memoriam † dinsdag 24 april 2007 @ 23:58:01 #13
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48689682
Samen leven, samen werken.

Samen elke cent schuld vastleggen zodat door registratie de burger helemaal niets meer kan.

Als ik schulden maak heb ik met de schuldeiser te maken en niet met de regering, tenzij ik mijn belasting niet betaal.
Carpe Libertatem
pi_48689843
ik heb een BKR-melding omdat ik 4 jaar terug één rekening van mijn telefoon niet betaald had

daardoor ben ik al voor twee bijbaantjes geweigerd en kan ik geen mobiele telefoonabonnement afsluiten (alleen bij Orange en T-mobile)

maar goed, ik ben nog jong, dus ik heb er niet zo heel erg veel last van
pi_48690516
Wat een onzalig plan. Driekwart van Nederland staat rood, waarvan de meerderheid langer dan een maand... Bureaucratische flauwekul.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')