Ik meen dat rood haar een combinatie moet zijn van zwart met blond. De blonde Kelten hebben in Ierland zich gemengd met de zwartharige originele bewoners, vandaar het grote aantal roodharigen. Tabellen en getallen weet ik zo niet, ik denk dat het niet zo zwart-wit ligt dat je er getallen op kunt loslaten.quote:Op dinsdag 24 april 2007 14:03 schreef Poogie het volgende:
Stel: Je hebt ouders, hebben geen rood haar, verder aan beide kanten van de familie ook geen roodharigen. Is er dan een kans dat kinderen van hun geboren worden met rood haar? Zoja, hoe groot is die kans? Kan iemand me helpen aan tabellen of getallen of iets dergelijks? Ben zelf al aan het zoeken geweest, maar kan niks vinden.
Zo ben ik ook op zoek naar de erfelijkheid van de kleur ogen. Kan iemand me hier iets meer over vertellen. Hier zijn tabellen ook weer van harte welkom.
Kan iemand me verder over het algemeen iets vertellen over de erfelijkheid van uiterlijke kenmerken??
Voor oogkleur is ook de Eye Color Calculator ( zoals op deze site )quote:Op dinsdag 24 april 2007 15:16 schreef Monolith het volgende:
Oogkleur staat hier wel een informatief stukje over. Die site is verder natuurlijk ook een aardige bron als je meer wilt weten over erfelijkheid en anders is google altijd een optie.
Met dat haar heb ik inderdaad ook zo gehoord.quote:Op dinsdag 24 april 2007 14:40 schreef Rasing het volgende:
Ik meen dat rood haar een combinatie moet zijn van zwart met blond. De blonde Kelten hebben in Ierland zich gemengd met de zwartharige originele bewoners, vandaar het grote aantal roodharigen. Tabellen en getallen weet ik zo niet, ik denk dat het niet zo zwart-wit ligt dat je er getallen op kunt loslaten.
Erfelijkheid van kleur ogen, heel simpel gesteld: bruin is dominant over blauw. Twee bruine allelen --> bruine ogen, bruin+blauw allel --> bruine ogen, twee blauwe allelen --> blauwe ogen. Hoe het dat zit met groene ogen en met David Bowie (een blauw en een bruin oog) weet ik niet.
dankje dit is vrij duidelijkquote:Op woensdag 25 april 2007 12:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Met dat haar heb ik inderdaad ook zo gehoord.
Even een aanvulling wb de ogen. Als twee ouders beide blauwogig zijn, kunnen ze dus geen kind krijgen met bruine ogen, omdat het gen voor bruine ogen bij geen van beide ouders aanwezig is.
Als je eigen vader bruine ogen heeft en je moeder blauwe, en je hebt zelf bruine ogen, dan ben je dus heterozygoot bruinogig, dwz, je hebt zeker ook een gen voor blauwe ogen. Als je dan huwt met iemand met blauw ogen, dan is de kans op een kind met blauwe ogen 50 %.
Dit is in ons geval zo. Onze oudste heeft blauwe ogen, de jongste bruine.
Is één van de ouders homozygoot bruinogig, dus met beide genen voor bruine ogen, dan hebben alle kinderen dus op zeker bruine ogen.
Als zowel vader als moeder heterozygoot bruinogig zijn, dus 1 gen voor bruin en 1 gen voor blauw, dan is de kans op bruine ogen 75 % en op blauwe ogen 25 %. De kans dat een kind homozygoot bruinogig is is dan 25 %, heterozygoot bruinogig 50 %, en homozygoot blauwogig 25 %.
Je kunt het je voorstellen met hoofdletters en kleine letters.
Een hoofdletter staat voor een dominant gen, een kleine letter voor een recessief gen.
Homozygoot bruinogig is dus AA
Heterozygoot bruinogig is dus Aa
(homozygoot) blauwogig is dus aa
Als je gaat kruisen, pak je dus steeds één van de letters en voegt daar een andere letter van de andere persoon bij, je krijgt tenslotte de erfelijke informatie van beide ouders.
Duidelijk?
quote:Op dinsdag 24 april 2007 14:03 schreef Poogie het volgende:
Stel: Je hebt ouders, hebben geen rood haar, verder aan beide kanten van de familie ook geen roodharigen. Is er dan een kans dat kinderen van hun geboren worden met rood haar? Zoja, hoe groot is die kans? Kan iemand me helpen aan tabellen of getallen of iets dergelijks? Ben zelf al aan het zoeken geweest, maar kan niks vinden.
...
Dan zou er dus een kans moeten zijn op rood haar. Dat niemand rood haar heeft, sluit immers niet geheel uit dat ze wél "rood" in hun DNA hebben zitten en kunnen doorgeven.quote:Op dinsdag 24 april 2007 15:28 schreef barthol het volgende:
[..]
Voor oogkleur is ook de Eye Color Calculator ( zoals op deze site )
Aardig om eens te gebruiken. Ouders selecteren en kindjes maken door te klikken. Informatief en ook leuk
Voor haarkleur heb je in elk geval een BRUIN/blond gen (BRUIN dominant),
en een NIETROOD/rood gen (NIETROOD dominant) maar het is nog wat complexer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |