Als een grote tractatie: "Als jij je bord opeet, mag jij een... (tromgeroffel!) AARDBEI"
Interessant maken (evt. met extra's): "Hmmm... ik ga lekker aardbeien met SUIKER (slagroom) smullen" en gewoon doen tot ze nieuwsgierig wordt!
Wijzen op alles waar OOK aardbeien inzit wat ze lekker vindt: jam, yoghurt, gebakje, etc.
Prakken, pureren, mengen met koekjes, koekjes mee bakken...
Haar in de winkel het fruit laten kiezen of laten helpen schoonmaken/ klaarmaken.
Keus geven uit 2 soorten fruit.
Ander tijdstip kiezen voor het aanbieden van fruit.
Ik heb makkelijk l*llen... Randy ziet fruit als snoep, vindt het heerlijk en zeurt soms zelfs om een banaantje.
![]()
Als ik hem de keus geef tussen kiezen uit zijn 'schatkist' (zit allerlei snoep in) of stukjes meloen, wordt het dat laatste. Maar meestal pik ik ook stukjes van zijn fruit of zeur er om, zodat hij ook het idee krijgt dat het ook wel heel erg lekker is wat hij krijgt.
![]()
(Hou zelf ook wel van fruit maar pak het eigenlijk nooit voor mezelf.) Tinka is iets minder op fruit, alleen appeltjes vindt ze wel erg lekker, maar die kan ik weer errug goed paaien met een potje fruit of appelmoes, zéker als ze dat krijgt vlak voor we gaan eten.
Dat "Ikke niet" van Amber is trouwens héél herkenbaar
![]()
, dat hoor ik ook regelmatig van Randy als het om groente gaat! Nu lustte meneer geen broccoli (meer) maar heb ik hem wijsgemaakt dat het 'boompjes' waren (eerst Tinka gegeven!), sindsdien eet hij het weer!
![]()
Mooi, dacht ik: dat doe ik ook met de bloemkool! Dus 'stronkjes' op zijn bord! Krijg ik te horen: "Ik lust niet bloemkool"
![]()
"Dat is geen bloemkool, schat, dat zijn stronkjes"
![]()
, "Dan lust ik ook niet tonkjes"
![]()
!
![]()
(Hij vindt het ook ECHT niet lekker trouwens. Toen er per ongeluk tijdens Bert en Ernie een stukje in zijn mond verdween, sprak zijn gezicht boekdelen voor het er weer uitgehaald werd!)
*Mag ik Amber even uitnodigen om Randy te komen vertellen dat slapen zonder speen mogelijk is???"