abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 april 2007 @ 23:02:41 #51
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_48757326
Bix, dat filmpje van Anna is echt leuk vind ik. En dat 'hah' is gewoon grappig.

Toen ik vanmiddag aan het strijken was, zat Jolie braaf te tekenen. Het was weer één van die momenten waarbij ik beter had moeten weten 'zijn ze stil dan zijn ze stout' Maaaar ja. Ze had zichzelf helemaal beklad met balpen. Ik was een beetje boos. Krijg ik te horen 'maar het bent tatjewaasjes, jij doet die iedere dag' Daar had ik dus mooi niks op te zeggen.
  donderdag 26 april 2007 @ 23:04:13 #52
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_48757397
Ghehe niet echt een probleem nog met broertjes of zusjes hier, maar Noah heeft ook wel eens moeite om stil te zijn als papa uitslaapt. Dan zeg ik "sssst papa slaapt" en dan doet hij ook "sssst" en gaat fluisteren En een halve minuut later is het weer het oorspronkelijke geluidsniveau

Zo wil ie ook vaak even kijken naar slapende papa en dan moet ie dus ook altijd stil doen en dat ging altijd goed. Maar laatst gingen we eventjes kijken en papa lag heeerlijk te slapen en Noah roept ineens heel hard: "Boe!" Micha schrok meteen wakker, haha Hij kon er gelukkig ook wel om lachen
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_48758134
Ik ben inmiddels met het laatste redmiddel bezig voordat ik Supernanny Jo Frost in huis moet halen...
Gistermorgen was alles goed gegaan, kids en mama in een stralend humeur, bijpassend bij het weer. Nou hebben wij een zandbak, wat eigenlijk een ongeveer 40/50 cm. hoge houten bak is, naast de stoep. Kids erin, speelden heel lief samen, totdat mama even naar binnen ging om brood te smeren (met uitzicht op kids!). Randy begon Tinka weer te pesten, dingen afpakken, opzij duwen, dus af en toe vanuit de keuken een waarschuwing roepen. Ik had net de 'laatste' waarschuwing geroepen toen ik zag dat Tinka eruit wou. Ze kan er nog niet zelf uitklimmen, dus wilde ik net naar haar toegaan maar ik zie nog net door het raam dat Randy Tinka een enorme duw geeft, zodat ze met haar neus en kin op de stoep knalt en met haar nekkie dubbelklapt voordat ze helemaal op de grond valt. Naar buiten gerend, Tinka gecheckt en getroost die echt overstuur was deze keer en Randy naar de gang gestuurd. Hart in de keel. Brood doorgesmeerd, Tinka broodje gegeven en naar Randy. Weer eens op hem ingepraat dat dit echt niet kan en dat het Tinka heel veel pijn doet en dat het gevaarlijk is, etc... maar meneer zegt erg makkelijk sorry (snapt hij wel wat het woord inhoudt? ) en het lijkt wel of hij die gang absoluut geen straf vindt. Ik was eigenlijk niet eens boos meer, maar gewoon wanhopig. Kon ook niet meer omturnen naar positief gedrag en had domweg geen zin meer om leuk tegen hem te doen. Heb ik ook tegen hem gezegd, dat ik hem even niet zo lief meer vond. Vraagt hij ook nog; "Tinka wel lief?" en ik denk ook steeds dat daar de kneep zit; de jaloezie naar Tinka toe. Maar ik moet hier wel wat mee want als het zo doorgaat, houdt zij er nog eens blijvend letsel aan over (of erger).
Tijdens het middagdutje heb ik eens goed nagedacht en ben aan het knutselen geslagen; heb á la supernanny een plaat gemaakt met een maan en 5 plakkers erop met 5 losse sterren erbij. Erboven heb ik geschreven; 'Randy is heel lief'. (Niet dat hij lezen kan, maar hij vond het toch wel erg leuk om te horen!) Iedere dag dat hij lief tegen Tinka is geweest (letterlijk; niet geduwd of haar pijn gedaan heeft), mag hij een ster opplakken en als de bovenste ster bij de maan geplakt is, gaan we wat leuks doen. Om meteen het systeem in te voeren, mocht hij nadat hij smiddags wel lief was geweest, 'savonds de 1e ster plakken. Vanmorgen de ster uitgezocht die hij vanavond op zou plakken en apart gehangen om er actief met hem mee bezig te zijn, maar helaas kon ik die om 11.00 uur -na de gangstraf- al weer 'afpakken'. En dan... de ster heeft hij al verspeeld, dus wat kan je dan nog meer doen om hem te straffen? Heb daarna gezegd dat hij als hij het nog eens deed op de gang moest EN niet meer met Tinka's speelgoed (wat erg in trek is aangezien we het nog maar een week hebben) mocht spelen, maar ook dat hield hem niet tegen het een 2e en 3e keer te doen. Wat moet ik er toch mee?! Het is echt een hartstikke leuk joch en hij heeft het eigenlijk alleen op als hij zich gaat vervelen ( ?) en dan alleen naar Tinka toe. Hij kan ook heel lief zijn voor zijn zusje (speelgoed brengen als ze in de wipper ligt te drinken, geinen onder het eten, etc.) maar dit MOET stoppen en ik heb besloten er bovenop te gaan zitten, voordat er ECHT ongelukken gebeuren. En ik wil helemaal niet continu boos naar hem toe zijn en hem continu straffen en gek genoeg lijkt dat het elke keer alleen maar erger te maken, want het helpt niet; als hij eenmaal begonnen is met dat gedrag, gaat hij door ondanks consequent straffen.
Wijze raad, adviezen, tips en suggesties zijn van harte welkom!
pi_48758669
haha luchtbel, ik moest het woord 'tatjewaasjes' wel even hardop uitspreken om 'm te snappen. maar gelijk heeft ze!

mammietje, ik denk dat het gewoonweg nog wat teveel gevraagd is voor randy om zich verantwoord te gedragen tegenover z'n zusje. hij is nog echt klein, nog geen twee-en-een-half, hij kan de gevolgen van z'n daden nog niet overzien en reageert puur uit z'n eigen (egocentrische) beleving. dus ik zou voorlopig proberen hem in elk geval zo weinig mogelijk in de gelegenheid te stellen om dit soort dingen uit te halen. dus als je even niet direct naast ze kunt zitten: 1 in de box en de ander erbuiten bijvoorbeeld (ik hoop dat je de box nog hebt staan?). kost ook veel energie maar minder hartkloppingen. het is gewoon een tropentijd deze eerste paar jaar, als ze zo dicht op elkaar zitten (althans zo heb ik het wel ervaren, nu wordt het wel wat minder maar nog steeds vind ik 't intensief). en dan heeft randy nog een extra temperamentje erbij, dus je plan van 'er bovenop gaan zitten' lijkt me voor nu het enige wat je kunt doen, en de beloningen misschien over iets kortere tijdsperiodes geven, want een dag is nog heeeeeel lang voor randy. heel veel succes!
  vrijdag 27 april 2007 @ 00:07:06 #55
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_48759703
Oh nou Bix, toen zij het hardop zei verstond ik het ook niet meteen. Uiteraard heb ik d'r gelijk gegeven en nog even gezegd dat ze er nooit aan moet beginnen

Mammietje, ik heb geen tips voor je verder. Het klinkt wel moeilijk. En dat de gang niet echt als straf wordt gezien maar dat hij er gewoon gaat spelen schijnt heel normaal te zijn. Het is (volgens het boek van Nanny Frost geloof ik) ook niet echt de bedoeling dat hij het echt als straf ziet maar als een plek voor hem om weer zichzelf te worden. En veel kinderen vnden het op latere leeftijd toch wel echt vervelend om daar te moeten zitten. Voor de rest tja, probeer ze uit elkaar te houden denk ik. Hoe lastig het ook zal zijn. Hij kan er echt nog niet mee omgaan. Succes.
pi_48760044
Ik heb de box nog staan maar meer dan 2 keer een klein uurtje hou ik Tinka echt niet in de box. Ze vindt het helemaal niet leuk meer in dat ding en ik vind het ook normaal dat ze de wereld mag ontdekken. En om continu de hele verdere dag met ze te spelen, heb ik ook niet zoveel zin in. Maar je hebt wel gelijk, Randy is nog te jong om zich verantwoord te gedragen en de gevolgen van zijn gedrag te overzien. Het is alleen zo verschrikkelijk frustrerend dat ik haar moet beperken omdat hij zich zo gedraagt terwijl hij toch al bijna alle aandacht krijgt (opeist).
Ook dat belonen over kortere tijdsperiodes ben ik met je eens. Daar heb ik zelf ook al over gedacht. Misschien moet ik hem 2 sterren per dag laten verdienen, zodat hij na zijn middagtukkie met een schone lei begint en sneller de vruchten van het goede gedrag plukt.
pi_48760228
je kunt hem soms ook nog even in de box zetten? piet vond dat nog heel lang af en toe best fijn eigenlijk. dan kan tinka ook eens even ongestoord rondscharrelen. en hoe zitten ze met slapen, gebeurt dat tegelijkertijd of om en om?
pi_48760241
Ik had tatjewaasjes pas door toen ik las dat Belana ze hardop uitgesproken had en ik het ook deed!
Nah... spelen doet Randy ook weer niet echt in de gang Luchtbel! Hij gaat staan 'nephuilen' alsof hij weet wat er van hem verwacht wordt! En zichzelf wordt hij ook niet echt want hij komt er net zo uit als hij erin gaat. Het is ook niet boos bedoeld, dat omduwen. Hij ziet haar, roept "Botsing", "Boem", "Dudaduda" of (nog erger) "Nog een keer!" en duwt haar lachend om. Maar ik moet inderdaad maar zorgen dat ik ze meer uit elkaar zie te houden. Bedankt voor het meedenken.
pi_48760401
Hij vraagt daar ook wel eens om Bix... Hij wil af en toe ook even 'kleine baby' zijn zoals hij dat noemt en dan mag hij ook in de box.;) Helaas duurt het nooit zo lang! Maar ik wil toch binnenkort het babyspeelgoed naar boven doen en op Koninginnedag wat nieuwe dingen kopen. Misschien dat ik ook wat boxdingen voor Randy kan halen, dat is wel een goeie!
En slapen doen ze -helaas- tegelijkertijd, anders zou het wat makkelijker zijn om ze uit elkaar te houden en wat individuele aandacht aan Tinka te geven. Tinka kan met veel minder slaap toe als Randy, dus ze gaan tegelijkertijd naar bed (om 13.00) en Tinka komt (op zijn laatst) om 15.30 eraf en Randy minimaal een half uur later. Eigenlijk vind ikzelf het rustmoment ook heerlijk, kom ik er ook nog toe om wat dingen in huis te doen.
pi_48760664
gewoon met een paar autootjes of boekjes, daar heb je geen speciaal speelgoed voor nodig denk ik. maar de box moet wel op de laagste stand uiteraard, al zal tinka dat inmiddels ook nodig hebben.
jammer dat ze tegelijkertijd slapen, al is het voor jezelf inderdaad wel fijn. maar voor de momenten met hen alleen (ook/juist met randy) zou dat weer prettiger zijn. ik zou proberen om behalve die 'ster'beloningen voor daadwerkelijk gedrag ook sowieso heel veel positieve aandacht aan hem te geven, waar ook maar mogelijk. ook aan tinka natuurlijk, maar dat gaat vast met minder moeite omdat zij nog niet zo je grenzen tart. zo kun je misschien een beetje ombuigen dat hij alleen op een negatieve manier aandacht leert/probeert te krijgen. dus echt veel knuffels tussendoor, complimentjes, geintjes met 'm maken, af en toe echt even samen met hem spelen/lezen/zingen/praten, wat dan ook. en het ongewenst gedrag zo kort mogelijk afkappen of negeren. klinkt heel tegenstrijdig met je gevoel nu misschien maar het helpt zowel hem als jezelf om die positieve band ook weer meer te voelen. en dan heb je ook weer iets meer basis om grip op hem te krijgen als ie vervelend doet. tot zover mijn nachtelijke vrije associaties bij dit thema, het is vast niet allemaal even samenhangend opgeschreven want ik ben echt doodop en ga nu snel m'n bed in. nogmaals veel succes ermee!
  vrijdag 27 april 2007 @ 07:44:01 #61
45621 Suzanna
Mama van...
pi_48764955
Mammietje, wat een lastige en moeilijke situatie lijkt me dat zeg! Ik zou mijn hart ook vasthouden...
Hier gaat het een stuk minder ruw en is het meer twee kanten op (Emma bijt Noa ook weleens, en Noa is eigenlijk minder pittig dan Emma) maar ik hou mijn hart vast voor als Julia gaat kruipen etc., nu ligt ze nog veilig in de box, in bed of op de arm. En zelfs bijvoorbeeld in de wipstoel moet ik erg oppassen, Emma heeft er een handje van om haar een kus te geven terwijl haar hoofdje tegen Julia aanbotst (Julia huilen natuurlijk) en gewoon te ruw te zijn. Ze heeft haar ook 1 keer geslagen omdat Julia in de maxicosi moest terwijl Emma daar net mee aan het spelen was.
Maar Noa duwt Emma wel regelmatig weg, en het is hier soms elke twintig seconden raak. Gisteren ging het gelukkig heel goed (tussendoor minder, maar dat is soms gewoon zo) en had ik gelukkig eindelijk eens geen baaldag. Want balen doe je er zeker van, ik kan dan ook heel moeilijk het weer positief krijgen. Meestal als ze even in bed liggen gaat het wel weer, dan kan ik ook even tot rust komen.

Hebben jullie trouwens weleens zoiets van: als de buren maar niet denken dat ik constant boos ben? Het klinkt vaak zo omdat ze dan buiten spelen en ik elke keer moet corrigeren... En dat doe ik dan ook niet al te zachtjes, probeer ik wel op te letten dat ik rustig blijf maar het is moeilijk om aan te zien dat ze elkaar pesten en pijn doen. Daar word ik dan echt kwaad om.

Heel veel sterkte Mammietje, enneuh...hier zit Noa ook niet meer in de box, een half jaar geleden nog wel, vond ze gek genoeg nog heel leuk. Vooral duplo in de box vinden ze leuk om mee te spelen. Dan wordt er ook nog daadwerkelijk mee gebouwd ipv alleen mee gegooid, ook wel leuk. Noa wilde van de week ineens in de box, maar klimt er net zo snel weer uit.

En M@x en alle andere moeders van rasechte peuterpubers (bij mij valt het dan nog wel mee geloof ik) ... heel veel sterkte!! En probeer er ook vooral van te genieten als ze wel lief zijn. Ik merk zo dat als ik positief probeer te blijven en ze snel afleid het gewoon nog gezellig blijft en dat is echt veeeeel fijner. Ik moet me er wel toe zetten maar als je eenmaal in een positieve flow zit....
pi_48768619
Was die duw van Randy gemeen bedoeld of zijn (onhandige) manier om haar eruit te helpen?
Wel lastig Mammietje. Sterkte ermee!

Suzanna, hier ook soms dagen van veel boos zijn (gisteren is ze zeker 10 keer weer uit bed gekomen) Gelukkig meer niet dan wel, en zeker met dit weer kan Myrthe heerlijk buitenspelen (met de andere kinderen vermaakt ze zich altijd wel) dus dat scheelt ook, wel zo gezellig. (Enig nadeel is dat de meeste kinderen ouder zijn en 's avonds nog buitenspelen als Myrthe al in bed moet.)
Op de psz was ze ook minder tevreden de laatste tijd, duwen en commanderen, dus nu mag ze na de meivakantie naar de 3-jarigengroep met wat meer uitdaging & structuur. Hopelijk helpt dat en vindt ze 't zelf ook weer leuker.
pi_48780554
Juist heel samenhangend, Bix... en precies zo doe ik het ook met extra positieve aandacht enzo. Deed ik al uit mezelf, want het is verder gewoon een heerlijk jong (al lijkt het na zo'n verhaal even niet zo!) maar doe het nu een stuk bewuster. Wat betreft boxspeelgoed weet ik dat het niet veel bijzonders hoeft te zijn, maar ik zat meer te denken aan al die dingen die lastig te doen zijn als Tinka bij hem kan komen, zoals puzzels maken bijvoorbeeld. 2 vliegen in 1 klap en als dat voor hem speciaal 'boxspeelgoed' is, is dat misschien een extra reden om er wel in te willen.

Ik maak me inderdaad ook wel eens zorgen over de buren, Suzanna! Maar geloof eigenlijk niet dat het nodig is omdat ik regelmatig aangsproken wordt op mijn vele praten, geduld en aandacht voor de kids! dus hoop maar dat ze dan snappen dat die uitvallen er ook bij horen!

Poemojn... het was zeker niet bedoeld om te helpen, maar ik twijfel ook of het ECHT gemeen bedoeld is. Hij vindt het gewoon leuk om haar te zien vallen geloof ik.

Alle dames overigens bedankt voor het meedenken, dat is erg prettig en heeft me ook wel tot nieuwe inzichten en ideeën gebracht. Erg fijn.
pi_48787417
Lois ze hebben bloed geprikt en er komen huistesten. Gluten test komt erniet want dsan moet Djulian een maand weer gluten eten en dat wil ze hem niet aan doen. Hij is wel wat gegroeid in de lengte alleen het gewict is nog hetzelfde als vorig jaar dus dat is niet echt goed. Maar het is afwachten op de bloedtest en 25 mei krijge we daar de uitslagen van.
En hij is nu helemaal blij met zijn mooie nieuwe auto's die hij gekregen heeft na het prikken
  vrijdag 27 april 2007 @ 19:35:23 #65
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_48787807
djulian kusje van arwen op je prikjes
ben erg benieuwd anitra!
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_48787939
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 19:35 schreef _evenstar_ het volgende:
djulian kusje van arwen op je prikjes
ben erg benieuwd anitra!
Djulian heeft een kadootje voor arwen als zemaatje 80/86 heeft
  vrijdag 27 april 2007 @ 20:16:54 #67
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_48789636
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 19:39 schreef Anitra het volgende:

[..]

Djulian heeft een kadootje voor arwen als zemaatje 80/86 heeft

is wel wat ruim maar beter te groot als te klein
Engaging Infinite Improbability Drive..
  Jubileum moderator vrijdag 27 april 2007 @ 20:40:31 #68
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_48790438
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 19:25 schreef Anitra het volgende:
Lois ze hebben bloed geprikt en er komen huistesten. Gluten test komt erniet want dsan moet Djulian een maand weer gluten eten en dat wil ze hem niet aan doen. Hij is wel wat gegroeid in de lengte alleen het gewict is nog hetzelfde als vorig jaar dus dat is niet echt goed. Maar het is afwachten op de bloedtest en 25 mei krijge we daar de uitslagen van.
En hij is nu helemaal blij met zijn mooie nieuwe auto's die hij gekregen heeft na het prikken
Wat fijn dat ze dat gluten niet willen testen, dat is toch ook te zielig he? Volgens mij kunnen ze coeliakie toch ook uit een bloedtest halen of ben ik abuis?
Wat zijn huistesten anitra?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_48790864
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 20:40 schreef Lois het volgende:

[..]

Wat fijn dat ze dat gluten niet willen testen, dat is toch ook te zielig he? Volgens mij kunnen ze coeliakie toch ook uit een bloedtest halen of ben ik abuis?
Wat zijn huistesten anitra?
die kunnen ze uit het bloed halen idd, maar dan moet hij minstens een maand gluten eten, we moeten hem an dus weer gewoon brood gaan geven en gezien de pijn en de slijmproppen willen wij en de dokter dat niet doen. Eerst kijken naar de rest.
huistesten zijn huidtesten, beeje moeite met tikken

evenstar heb je ook water?, wat warm weer? en nog een keer een weekendje vrij voor ons in de huiskamer? doe het via pm verder wel
  Jubileum moderator vrijdag 27 april 2007 @ 20:59:51 #70
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_48790995
Ah huidtesten. Pleisters op zijn ruggetje met stofjes erop, moet ik dat zo zien?
dat heb ik nl. ooit eens gehad en ik bleek allergisch voor de pleisters
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 28 april 2007 @ 12:32:07 #71
85836 Wilyan
Pittbull-Kleuter!
pi_48803398

Ik kom even zwaaien. Ik ben nu een grote vent echte kleuter.
Dus volgens mij mag ik doorschuiven naar een ander topic.

Doeiiii... Tot gauw!
  zaterdag 28 april 2007 @ 17:13:06 #72
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_48808981
Wilyan gefeliciteerd en veel plezier in het volgende topic

Ik probeer nu af en toe Noah op het potje te laten plassen, maar nog zonder veel succes. Gisteren heeft ie een hele tijd zonder luier rond gelopen en hij heeft niet één ongelukje gehad. Toen ie even zn luier aan had heeft ie die vrij snel vol geplast. Blijkbaar heeft ie z'n plas dus steeds opgehouden. Wat op zich een goed teken is lijkt me, je moet tenslotte wel enigszins je plas op kunnen houden om zindelijk te kunnen worden. Maar blijkbaar durft/wil ie niet op het potje plassen?
Het is tot nu toe pas af en toe een dagje proberen geweest, kijken wat er gebeurt, dus zonder gepush naar mijn idee. Al moet ik toegeven dat ik de eerste keer wel regelmatig vroeg of ie niet moest plassen omdat ik bang was dat ie het hele huis onder zou plassen
Ik hoop steeds dat er per ongeluk een plasje op het potje komt, zodat ie in elk geval snapt wat de bedoeling is.

Nou hoeft ie echt nog niet persé nu al zindelijk te worden hoor, en maak me er ook zeker nog niet druk om. Maar laatst met luier om riep ie de hele dag door dat ie moest plassen of een plas had gedaan. Dat zijn dan toch weer dingen dat ik denk 'toch maar eens proberen dan'

En misschien maar eens langer proberen dan een ochtendje ofzow, hij kan tenslotte niet eeuwig zijn plas ophouden lijkt me
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  zaterdag 28 april 2007 @ 21:04:57 #73
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_48814928
Wij zijn nu met Job al sinds het zo warm is bezig om hem zonder luier te laten lopen. Met als resultaat dat mijn wasmachine en de dweil overuren draaien
Hij plast en poept rustig alles onder, maar een paar kleine succesjes zijn er toch ook wel geweest. Op woensdag heeft hij zowaar een paar keer op de wc geplast en zelfs 1 keer op de wc gepoept

Dus we houden moedig vol, hoewel we na woensdag geen succesjes meer hebben geboekt. We moeten nu ook wel volhouden, want hij wil nu zelfs geen luier meer om.

We kregen vandaag overigens de brief binnen dat Job geplaatst is op school en ook in de groep die wij graag wilden. Het lijkt erop dat het met de BSO ook goed gaat komen omdat die aan het uitbreiden zijn er dus waarschijnlijk in november wel plek is voor Job, dus dat gaat allemaal goed!

Wilyan, tot ziens in het kleutertopic straks. Ik ben benieuwd hoe het jou op school allemaal bevalt. Maar nu eerst vakantie, natuurlijk.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_48816025
Wilyan, stoere kleuter!
Veel plezier
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  Jubileum moderator zaterdag 28 april 2007 @ 21:50:22 #75
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_48816178
Wat zijn jullie moedig livelink Ik zou de dweil allang in de ring gegooid hebben vrees ik. Maar goed, hij wil dus ook geen luier meer om lees ik, alleen de weg naar de wc is nog niet gevonden?
Straffen heeft weinig zin heb ik al eerder begrepen van je, werkt belonen dmv stickers misschien wel?
Eva ♥ en Iris ♥
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')