Ik ben inmiddels met het laatste redmiddel bezig voordat ik Supernanny Jo Frost in huis moet halen...
Gistermorgen was alles goed gegaan, kids en mama in een stralend humeur, bijpassend bij het weer. Nou hebben wij een zandbak, wat eigenlijk een ongeveer 40/50 cm. hoge houten bak is, naast de stoep. Kids erin, speelden heel lief samen, totdat mama even naar binnen ging om brood te smeren (met uitzicht op kids!). Randy begon Tinka weer te pesten, dingen afpakken, opzij duwen, dus af en toe vanuit de keuken een waarschuwing roepen. Ik had net de 'laatste' waarschuwing geroepen toen ik zag dat Tinka eruit wou. Ze kan er nog niet zelf uitklimmen, dus wilde ik net naar haar toegaan maar ik zie nog net door het raam dat Randy Tinka een enorme duw geeft, zodat ze met haar neus en kin op de stoep knalt en met haar nekkie dubbelklapt voordat ze helemaal op de grond valt.
![]()
Naar buiten gerend, Tinka gecheckt en getroost die echt overstuur was deze keer en Randy naar de gang gestuurd. Hart in de keel. Brood doorgesmeerd, Tinka broodje gegeven en naar Randy. Weer eens op hem ingepraat dat dit echt niet kan en dat het Tinka heel veel pijn doet en dat het gevaarlijk is, etc... maar meneer zegt erg makkelijk sorry (snapt hij wel wat het woord inhoudt?
![]()
) en het lijkt wel of hij die gang absoluut geen straf vindt. Ik was eigenlijk niet eens boos meer, maar gewoon wanhopig. Kon ook niet meer omturnen naar positief gedrag en had domweg geen zin meer om leuk tegen hem te doen.
![]()
Heb ik ook tegen hem gezegd, dat ik hem even niet zo lief meer vond. Vraagt hij ook nog; "Tinka wel lief?" en ik denk ook steeds dat daar de kneep zit; de jaloezie naar Tinka toe.
![]()
Maar ik moet hier wel wat mee want als het zo doorgaat, houdt zij er nog eens blijvend letsel aan over (of erger).
Tijdens het middagdutje heb ik eens goed nagedacht en ben aan het knutselen geslagen; heb á la supernanny een plaat gemaakt met een maan en 5 plakkers erop met 5 losse sterren erbij. Erboven heb ik geschreven; 'Randy is heel lief'. (Niet dat hij lezen kan, maar hij vond het toch wel erg leuk om te horen!) Iedere dag dat hij lief tegen Tinka is geweest (letterlijk; niet geduwd of haar pijn gedaan heeft), mag hij een ster opplakken en als de bovenste ster bij de maan geplakt is, gaan we wat leuks doen. Om meteen het systeem in te voeren, mocht hij nadat hij smiddags wel lief was geweest, 'savonds de 1e ster plakken. Vanmorgen de ster uitgezocht die hij vanavond op zou plakken en apart gehangen om er actief met hem mee bezig te zijn, maar helaas kon ik die om 11.00 uur -na de gangstraf- al weer 'afpakken'. En dan... de ster heeft hij al verspeeld, dus wat kan je dan nog meer doen om hem te straffen? Heb daarna gezegd dat hij als hij het nog eens deed op de gang moest EN niet meer met Tinka's speelgoed (wat erg in trek is aangezien we het nog maar een week hebben) mocht spelen, maar ook dat hield hem niet tegen het een 2e en 3e keer te doen.
![]()
Wat moet ik er toch mee?! Het is echt een hartstikke leuk joch en hij heeft het eigenlijk alleen op als hij zich gaat vervelen (
![]()
?) en dan alleen naar Tinka toe. Hij kan ook heel lief zijn voor zijn zusje (speelgoed brengen als ze in de wipper ligt te drinken, geinen onder het eten, etc.) maar dit MOET stoppen en ik heb besloten er bovenop te gaan zitten, voordat er ECHT ongelukken gebeuren. En ik wil helemaal niet continu boos naar hem toe zijn en hem continu straffen en gek genoeg lijkt dat het elke keer alleen maar erger te maken, want het helpt niet; als hij eenmaal begonnen is met dat gedrag, gaat hij door ondanks consequent straffen.
Wijze raad, adviezen, tips en suggesties zijn van harte welkom!