Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)uitvaren.html?p=17,1quote:Abortusboot mag weer uitvaren
DEN HAAG - De stichting Women on Waves krijgt van staatssecretaris Jet Bussemaker van Volksgezondheid de vrijheid om met een abortusboot in internationale wateren zwangerschappen tot zeven weken af te breken. Een woordvoerster van de PvdA-bewindsvrouw heeft zaterdag een bericht hierover in dagblad Trouw bevestigd.
Abortusboot mag weer uitvaren
Women on Waves krijgt volgens de zegsvrouw de vergunning begin volgende week en die geldt dan per direct. Premier Jan Peter Balkenende zei tijdens een christelijk-sociaal jongerencongres in Rotterdam dat het besluit het gevolg is van een rechterlijke uitspraak. Hij heeft nog niet de kans gehad om er met Bussemaker over te praten.
Oprichtster Rebecca Gomperts van Women on Waves reageert echter teleurgesteld, omdat de actiegroep ook aanvragen heeft ingediend om zwangerschappen tot twaalf of dertien weken af te breken. „We moeten de vergunning nog zien. Maar dit scheelt maar vijf dagen met de overtijdsbehandeling, waarvoor we nu al toestemming hebben.”
Women on Waves huurt schepen die onder Nederlandse vlag varen, zodat aan boord de Nederlandse wet geldt die abortus onder voorwaarden toestaat. De stichting is vanaf 2001 aan het procederen om zo per boot vrouwen te helpen in landen waar abortus verboden is. Gomperts: „En nu hebben we waarschijnlijk weer iets om aan te vechten.”
Maar volgens de woordvoerster van Bussemaker heeft de bewindsvrouw zich gehouden aan de originele aanvraag voor de abortussen op zee. Tweede Kamerlid Chantal Gillárd van de PvdA wijst erop dat de uitspraak van de Raad van State over de vergunningverlening zich ook baseerde op de originele aanvraag van Women on Waves.
Het ministerie van Volksgezondheid bepaalde in 2004 dat de abortusboot alleen mag opereren binnen een straal van 25 kilometer rondom het Amsterdamse Slotervaartziekenhuis, waarmee de organisatie een samenwerkingsverband heeft. Women on Waves heeft dit aangevochten en de Raad van State oordeelde vorig jaar dat het ministerie de noodzaak van de beperking onvoldoende kon motiveren.
Tweede Kamerlid Esmé Wiegman van de ChristenUnie gaat Bussemaker dinsdag om opheldering vragen over haar besluit. Zij wil weten of het besluit van de staatssecretaris „juridisch werkelijk onvermijdelijk was” en of er nog „aanvullende, zware voorwaarden” te stellen zijn. Anders wil Wiegman kijken of de wet aangepast kan worden.
Nee, vandaar de commotie. Ik vind het een goede zaak dat vrouwen geholpen kunnen worden omdat het land waarin ze leven er nogal bekrompen ideeën op na houdt.quote:Op zaterdag 21 april 2007 14:59 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Dit gaat echt helemaal nergens over.
Nee, vrouwen die zichzelf even helpen met een breinaald, dat gaat ergens over.quote:Op zaterdag 21 april 2007 14:59 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)uitvaren.html?p=17,1
Hoe triest is dit. Daar gaan ze weer, die vrouwen die andere vrouwen in landen waar abortus is verboden wel even komen helpen. Dit gaat echt helemaal nergens over.
Dat jij het bekrompen ideeën vindt, maakt nog niet dat het bekrompen ideeën zijn, hè. Zou je het ook prettig vinden, wanneer een moslimland zich met onze samenleving gaat bemoeien en ons wil onderdrukken? Bemoei je met je eigen zaken.quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:01 schreef gelly het volgende:
[..]
Nee, vandaar de commotie. Ik vind het een goede zaak dat vrouwen geholpen kunnen worden omdat het land waarin ze leven er nogal bekrompen ideeën op na houdt.
Dat is niet de verantwoordelijkheid van onze helden en heldinnen op de boot.quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:03 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
[..]
Nee, vrouwen die zichzelf even helpen met een breinaald, dat gaat ergens over.![]()
Jah, dat we overspelige vrouwen op zo een boot kunnen brengen en ze in internationale wateren kunnen laten stenigen!quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:03 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Dat jij het bekrompen ideeën vindt, maakt nog niet dat het bekrompen ideeën zijn, hè. Zou je het ook prettig vinden, wanneer een moslimland zich met onze samenleving gaat bemoeien en ons wil onderdrukken? Bemoei je met je eigen zaken.
Ja, ik begrijp ook niet dat zoiets niet al is gebeurd. Ik neem toch aan dat die landen er niet blij mee zijn?quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:07 schreef __Saviour__ het volgende:
Als ik leider was van een ander land en dat schip zou eraan komen, zou ik het toch mooi laten enteren door de marine en in beslag nemen.
dus jij steunt het willens en wetens overtreden van de wetten van een ander land? Ik vind het belachelijk dat de Nederlandse overheid zich voor zoiets leentquote:Op zaterdag 21 april 2007 15:01 schreef gelly het volgende:
[..]
Nee, vandaar de commotie. Ik vind het een goede zaak dat vrouwen geholpen kunnen worden omdat het land waarin ze leven er nogal bekrompen ideeën op na houdt.
Misschien omdat de boot in internationale wateren ligt ?quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:16 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Ja, ik begrijp ook niet dat zoiets niet al is gebeurd. Ik neem toch aan dat die landen er niet blij mee zijn?
hm... gat in de markt lijkt mequote:Op zaterdag 21 april 2007 15:11 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Jah, dat we overspelige vrouwen op zo een boot kunnen brengen en ze in internationale wateren kunnen laten stenigen!
maar die vrouwen teleporten niet naar dat schip lijkt me?quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:18 schreef gelly het volgende:
[..]
Misschien omdat de boot in internationale wateren ligt ?
Ja, dat is niet uniek hoor. Van mij mogen buitenlanders hier ook gerust een blowtje roken, van jou niet ?quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:18 schreef teamlead het volgende:
[..]
dus jij steunt het willens en wetens overtreden van de wetten van een ander land?
mee eensquote:Op zaterdag 21 april 2007 15:12 schreef nietzman het volgende:
Goeie zaak, tien keer liever dit dan dat ze zelf creatief gaan doen.
Is dat relevant dan ? Ze zijn op dat moment niet in een land dat abortus verbiedt.quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:19 schreef teamlead het volgende:
[..]
maar die vrouwen teleporten niet naar dat schip lijkt me?
De boot wordt eerst in een haven aangelegd om de slachtoffers in ontvangst te nemen. Dat is het moment om het schip te overmeesteren of wellicht tot zinken te brengen.quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:18 schreef gelly het volgende:
[..]
Misschien omdat de boot in internationale wateren ligt ?
hier wel jaquote:Op zaterdag 21 april 2007 15:19 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja, dat is niet uniek hoor. Van mij mogen buitenlanders hier ook gerust een blowtje roken, van jou niet ?
Dat dus.quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:12 schreef nietzman het volgende:
Goeie zaak, tien keer liever dit dan dat ze zelf creatief gaan doen.
dat is zeker relevant, aangezien die vrouwen op enig moment wel vanuit dat land vertrekken. Dat kun je dus als lokale overheid tegenhoudenquote:Op zaterdag 21 april 2007 15:20 schreef gelly het volgende:
[..]
Is dat relevant dan ? Ze zijn op dat moment niet in een land dat abortus verbiedt.
Slachtoffers nog wel. Ik denk dat ze eerder slachtoffer zijn van figuren die hen het recht op eigen lichaam ontnemen. Kijk, dat je tegen abortus bent kan ik me voorstellen, je hebt dan ook de keuze om het zelf niet te doen. Maar waarom zou je dat voor anderen willen beslissen ?quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:20 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
De boot wordt eerst in een haven aangelegd om de slachtoffers in ontvangst te nemen. Dat is het moment om het schip te overmeesteren of wellicht tot zinken te brengen.
Van mij mogen vrouwen die een abortus willen ook naar nederland komen om dat hier te laten doen. Ik zie niet in waarom we zonodig zo provocerend met een bootje moeten gaan rondvaren en wel drie hele abortussen laten doen in een hele maand. Hou je dan constructief bezig. Dit is gewoon pure aandachtstrekkerij en provocatie.quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:19 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja, dat is niet uniek hoor. Van mij mogen buitenlanders hier ook gerust een blowtje roken, van jou niet ?
Omdat die vrouwen meestal het geld niet hebben om een ticket naar Nederland te betalen ?quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:23 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Van mij mogen vrouwen die een abortus willen ook naar nederland komen om dat hier te laten doen. Ik zie niet in waarom we zonodig zo provocerend met een bootje moeten gaan rondvaren en wel drie hele abortussen laten doen in een hele maand. Hou je dan constructief bezig. Dit is gewoon pure aandachtstrekkerij en provocatie.
Ik neem aan dat je begrijpt dat we het ook niet toestaan dat persoon X persoon Y op straat vermoord omdat de kop van persoon Y persoon X niet aanstaat?quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:23 schreef gelly het volgende:
[..]
Slachtoffers nog wel. Ik denk dat ze eerder slachtoffer zijn van figuren die hen het recht op eigen lichaam ontnemen. Kijk, dat je tegen abortus bent kan ik me voorstellen, je hebt dan ook de keuze om het zelf niet te doen. Maar waarom zou je dat voor anderen willen beslissen ?
dat is nou eenmaal het gevolg van een samenleving waarin wetten bestaan. Zat dingen die verboden worden, waar ik zelf geen probleem mee heb.quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:23 schreef gelly het volgende:
[..]
Slachtoffers nog wel. Ik denk dat ze eerder slachtoffer zijn van figuren die hen het recht op eigen lichaam ontnemen. Kijk, dat je tegen abortus bent kan ik me voorstellen, je hebt dan ook de keuze om het zelf niet te doen. Maar waarom zou je dat voor anderen willen beslissen ?
Ze rijden geen verboden middelen naar het buitenland, ze bieden een in Nederland legale dienst aan in internationale wateren.quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:21 schreef teamlead het volgende:
[..]
hier wel jalig ik geen seconde wakker van.
Maar als vervolgens een of andere goochemerd met een vrachtwagen vol wiet naar Marokko of Duitsland rijdt omdat ze daar nog van die bekrompen ideeen hebben, zou de Nederlandse overheid dat ook moeten steunen als ze consequent zijn
quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:24 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je begrijpt dat we het ook niet toestaan dat persoon X persoon Y op straat vermoord omdat de kop van persoon Y persoon X niet aanstaat?
Dan betaal je dat ticket toch gewoon, zo een boot is duurder hoor.quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:23 schreef gelly het volgende:
[..]
Omdat die vrouwen meestal het geld niet hebben om een ticket naar Nederland te betalen ?
bedoel je nu het lichaam van de vrouw of die van het kind?quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:23 schreef gelly het volgende:
[..]
Welk kind ?quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:26 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
bedoel je nu het lichaam van de vrouw of die van het kind?
nee. Ik vind het geen enkel probleem om na het stappen tegen een boom te pissen. Toch mag het niet. Dat hebben anderen voor mij besloten, omdat zij er wel problemen mee hebben. Hetzelfde geldt voor abortus.quote:
Heb je het over mij? Ik ben een atheïst hoorquote:Op zaterdag 21 april 2007 15:29 schreef gelly het volgende:
Maar goed, het heeft weinig zin om met religieuze fanatici een discussie te voeren over abortus aangezien die van hun kant nooit op argumenten en objectieve visie gevoerd wordt.
prima, begin een coffeeshop op een boot in internationale waterenquote:Op zaterdag 21 april 2007 15:24 schreef gelly het volgende:
[..]
Ze rijden geen verboden middelen naar het buitenland, ze bieden een in Nederland legale dienst aan in internationale wateren.
Dan snap ik niet op welke grond jij abortus op een feutus van weken oud moord kan noemen.quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:30 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Heb je het over mij? Ik ben een atheïst hoor.
Het wordt in Nederland gedoogd, dat is wat anders dan legaal.quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:30 schreef teamlead het volgende:
[..]
prima, begin een coffeeshop op een boot in internationale waterenIn Nederland volstrekt legaal...
Heel simpel: je ontneemt een leven.quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:31 schreef gelly het volgende:
[..]
Dan snap ik niet op welke grond jij abortus op een feutus van weken oud moord kan noemen.
wat mij betreft is dit geen discussie over abortus. Die wil ik overigens ook best voeren, maar daar lijkt me dit niet het topic voorquote:Op zaterdag 21 april 2007 15:29 schreef gelly het volgende:
Maar goed, het heeft weinig zin om met religieuze fanatici een discussie te voeren over abortus aangezien die van hun kant nooit op argumenten en objectieve visie gevoerd wordt.
Elk land heeft z'n eigen regels. Gelukkig zijn er nog heel wat landen die wel het leven respecteren. Die willen dan echt niet hebben dat zo'n stom schip uit een kutlandje als nederland ff hun wetgeving komt omzeilen.quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:23 schreef gelly het volgende:
Hier ben ik het mee eens.quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:32 schreef teamlead het volgende:
[..]
wat mij betreft is dit geen discussie over abortus. Die wil ik overigens ook best voeren, maar daar lijkt me dit niet het topic voor
Dat in Nederland middels een democratisch proces abortus wel is gelegaliseerd, geeft ons m.i. niet het recht om in landen waar abortus op grond van een democratisch proces verboden is te gaan provoceren
Hoe kun je van iets het leven ontnemen als het niet zelfstandig leeft ? Je kunt het beter vergelijken met een parasiet dat teert op het hostlichaam.quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:31 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Heel simpel: je ontneemt een leven.
Coffeeshops zijn volkomen legaal. Gebruik en bezit van wiet wordt gedoogdquote:Op zaterdag 21 april 2007 15:31 schreef gelly het volgende:
[..]
Het wordt in Nederland gedoogd, dat is wat anders dan legaal.
How, ik ben niet religieus en ook niet tegen abortus, ik zie alleen niet in waarom we zonodig met alle geweld een bootje moeten sturen naar een ander land om te laten zien hoe superieur wij zijn in ons verlichte denken en handelen. Het sturen van die boot heeft namelijk niets met het helpen van die arme vrouwen te maken. Dan zouden we ze wel een ticket geven en het in hun land bespreekbaar maken van abortus. Nee we gebruiken die vrouwen om onze eigen visie te promoten, walgelijk.quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:29 schreef gelly het volgende:
Dat is slechts een kwestie van hoe je tegen dergelijke levensvormen aankijkt. Ik verkies een positieve visie op een nieuw menselijk leven boven een negatieve.quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:33 schreef gelly het volgende:
[..]
Hoe kun je van iets het leven ontnemen als het niet zelfstandig leeft ? Je kunt het beter vergelijken met een parasiet dat teert op het hostlichaam.
probeer het nou niet weer op zo'n discussie aan te sturen. daar komt toch nooit iets uit. accepteer gewoon dat niet iedereen hetzelfde denkt.quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:33 schreef gelly het volgende:
[..]
Hoe kun je van iets het leven ontnemen als het niet zelfstandig leeft ? Je kunt het beter vergelijken met een parasiet dat teert op het hostlichaam.
Je denkt werkelijk dat het om de provocatie te doen is, en niet om het helpen van vrouwen ? Rare gedachtengang.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |