abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 21 april 2007 @ 08:55:01 #1
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_48564513
Ik heb al een lange tijd een parttime baan; met een 12-31 uur contract.
Nu heb ik sinds kort een baan erbij; dit is werk wat ik thuis doe; redigeren van tekst; daar krijg ik een UPP-contract(?) voor; werkgever vraagt aan mij of ik zin en tijd heb om die klus te doen; kan ik ja of nee op zeggen; ik ben dus niet tot werken verplicht en zij zijn ook niet verplicht om mij werk aan te bieden.

Hoe zit het met de belasting in dit soort gevallen; ik begreep dat ik nu van beide banen de loonheffingskorting op nee moet zetten zodat ik dan met de aangifte weer geld terug krijg, klopt dat?
But till then tramps like us baby we were born to run
But till then tramps like us baby we were born to run
pi_48564954
1 baan mag je gewoon loonheffingskorting toe laten passen, uiteraard kun je dan het beste de baan kiezen waar je het meeste uren maakt waar je de loonheffingskorting laat toepassen. Andere baan mag je de loonheffingskorting niet laten toepassen.

De belasting controleert weliswaar niet alle inkomens, dus als je een klein risico durft te nemen, kun je ook op beide banen de loonheffingskorting laten toepassen, en als je dan niet gecontroleerd wordt heb je mooi wat meer verdient
  zaterdag 21 april 2007 @ 12:51:18 #3
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_48568516
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 09:48 schreef Poogie het volgende:
1 baan mag je gewoon loonheffingskorting toe laten passen, uiteraard kun je dan het beste de baan kiezen waar je het meeste uren maakt waar je de loonheffingskorting laat toepassen. Andere baan mag je de loonheffingskorting niet laten toepassen.

De belasting controleert weliswaar niet alle inkomens, dus als je een klein risico durft te nemen, kun je ook op beide banen de loonheffingskorting laten toepassen, en als je dan niet gecontroleerd wordt heb je mooi wat meer verdient
Ok, dank je wel, Poogie.
But till then tramps like us baby we were born to run
But till then tramps like us baby we were born to run
pi_48571372
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 09:48 schreef Poogie het volgende:
1 baan mag je gewoon loonheffingskorting toe laten passen, uiteraard kun je dan het beste de baan kiezen waar je het meeste uren maakt waar je de loonheffingskorting laat toepassen. Andere baan mag je de loonheffingskorting niet laten toepassen.

De belasting controleert weliswaar niet alle inkomens, dus als je een klein risico durft te nemen, kun je ook op beide banen de loonheffingskorting laten toepassen, en als je dan niet gecontroleerd wordt heb je mooi wat meer verdient
Dit gaat je niet meer lukken helaas. De Belastingdienst krijgt tegenwoordig per maand alle gegevens in haar database gepushed. Een dubbele loonheffingskorting komt er altijd uit. Misschien niet gedurende het jaar, maar zeker wel bij het afsluiten daarvan. Ik zou me dus gewoon aan de regeltjes houden.
pi_48574595
Je kunt inderdaad het beste de loonheffingskorting toe laten passen op het hoogste salaris.
Begin volgend jaar kun je dan je aangifte over 2007 invullen en met een beetje geluk krijg je dan nog wat terug over je tweede baan.
  woensdag 25 april 2007 @ 10:08:48 #6
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_48696351
Hou er bovendien rekening mee, dat als in het hele jaar meer dan 17.319 bruto verdient, je nog 7,75% over het meerdere zult moeten nabetalen. Dit komt omdat beide werkgevers allebei de eerste schijf vullen tot 17.319 en daarna pas een hoger tarief. Valt niet te voorkomen, als er sprake is van 2 werkgevers. Je krijgt netto te veel uitbetaald in zo'n geval. Per saldo, na terugbetaling van de 7,75% houd je er echter evenveel aan over als wanneer je bij je huidige baas het zelfde bedrag extra zou verdienen.
Trouwens zo'n UPP-contract... ik kan me voorstellen dat het freelance-werk is en dat je dus niet in loondienst bent. In dat geval wordt er überhaupt geen loonbelasting geheven. Hou dan rekening met 42% IB/PV en 4,4% Zvw-premie. Zit je doorgaans vrij safe.
Contemnunt spinam cum rosae deliberant
  woensdag 25 april 2007 @ 10:15:48 #7
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_48696554
quote:
Trouwens zo'n UPP-contract... ik kan me voorstellen dat het freelance-werk is en dat je dus niet in loondienst bent. In dat geval wordt er überhaupt geen loonbelasting geheven. Hou dan rekening met 42% IB/PV en 4,4% Zvw-premie. Zit je doorgaans vrij safe.
Die 42% gaat er, neem ik aan, niet gelijk vanaf; gebeurt dat dan via de belastingaangifte? Dat is verdorie bijna de helft.
But till then tramps like us baby we were born to run
But till then tramps like us baby we were born to run
  woensdag 25 april 2007 @ 10:41:15 #8
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_48697335
Het hangt van de hoogte van je inkomen af:
0 - 17.319 = 33,65 %
17.320 - 31.122 = 41,40 %
31.123 - 53.064 = 42,00 %
> 53.064 = 52,00 %

Maar nogmaals, als je bij je huidige werkgever hetzelfde meer zou gaan verdienen dan zou je evenveel kwijt zijn uiteindelijk.
Contemnunt spinam cum rosae deliberant
  woensdag 25 april 2007 @ 10:58:12 #9
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_48697911
quote:
Op woensdag 25 april 2007 10:41 schreef Meeldraad het volgende:
Het hangt van de hoogte van je inkomen af:
0 - 17.319 = 33,65 %
17.320 - 31.122 = 41,40 %
31.123 - 53.064 = 42,00 %
> 53.064 = 52,00 %

Maar nogmaals, als je bij je huidige werkgever hetzelfde meer zou gaan verdienen dan zou je evenveel kwijt zijn uiteindelijk.
Oh! ik dacht dat je bedoelde dat dat er sowieso vanaf zou gaan Ik schrok al; nee, over die 17000 per jaar zal ik waarschijnlijk niet gaan; dus dat is geen probleem.
But till then tramps like us baby we were born to run
But till then tramps like us baby we were born to run
pi_65036012
En hoe zit het wanneer je 2 hele kleine bijbanen hebt waardoor je op weekbasis niet meer dan 12 uur werkt?

Normaal is het zo dat je pas loonheffing betaalt wanneer je meer dan 12 uur in de week werkt bij 1 baas.

Nu heb ik bij de ene baas 4 uur in de week en de ander 8 uur in de week. Hierdoor kom ik netto op veel minder uit dan wanneer ik bij 1 baas zou werken. Iemand heeft eens tegen mij gezegd dat als je op jaarbasis onder X brutobedrag verdient , dat je dan bij meerdere bazen de loonheffing kan laten toepassen.....
pi_65037042
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 16:50 schreef PetraV het volgende:


Normaal is het zo dat je pas loonheffing betaalt wanneer je meer dan 12 uur in de week werkt bij 1 baas.
Het aantal uren is niet van belang (nooit geweest ook). Het gaat om de hoogte van het inkomen.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 27 januari 2009 @ 23:05:04 #12
44361 lovegrrl
I depend on me
pi_65475087
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 16:50 schreef PetraV het volgende:
En hoe zit het wanneer je 2 hele kleine bijbanen hebt waardoor je op weekbasis niet meer dan 12 uur werkt?

Normaal is het zo dat je pas loonheffing betaalt wanneer je meer dan 12 uur in de week werkt bij 1 baas.

Nu heb ik bij de ene baas 4 uur in de week en de ander 8 uur in de week. Hierdoor kom ik netto op veel minder uit dan wanneer ik bij 1 baas zou werken. Iemand heeft eens tegen mij gezegd dat als je op jaarbasis onder X brutobedrag verdient , dat je dan bij meerdere bazen de loonheffing kan laten toepassen.....
Ben je er al achter hoe dit werkt?
Ik heb inmiddels 3 banen. 1 is mn stage, hier werk ik 24uur per week en hier krijg ik stagevergoeding voor (weinig!)
Daarnaast werk ik voor mijn plezier zo nu en dan bij een promotiebureau en bij een DA. Moet ik nu wel gewoon over die 2e en 3e baan dik loonheffing betalen? Of kan hier ook de heffingskorting op worden toegepast aangezien ik waarschijnlijk op jaarbasis onder de 7000euro blijf?

Iemand die het antwoord weet voordat ik zaterdag definitief contracten teken?
  maandag 20 juli 2009 @ 13:19:49 #13
229690 Spougle
Always do whatever's next
pi_71147075
Ik werk sinds kort bij de Albert Heijn, En ik kan nu bij de invoering van de OV-Chipkaart in Amsterdam gaan helpen gedurende 2 maanden minimaal 2 dagen in de week, daar verdien ik dan een paar euro meer per uur mee. Maar nu vroeg ik mij dus af hoe dat zit met de belasting. Ik heb trouwens volgens mij bij alle 2 de banen loon heffingskorting (niet eens expres) aangevinkt. Wat zou ik nu moeten doen? En hoeveel belasting zou er van die tijdelijke baan van af gaan?
  maandag 20 juli 2009 @ 15:16:50 #14
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_71150901
Lees wat hierboven staat of zoek in één van de tig andere topics.
Deze vraag is al tientallen keren gesteld en even zoveel keren beantwoord.

(Antwoord: heffingskorting corrigeren en ongeveer een derde.)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')