onbegrijpelijk maar fascinerend. Gisteren avond in een uitverkochte Pathe 1 (Rotterdam)!
Iedereen vroeg zich af wat er met het blauwe doosje aan de hand was.
Ik weet het niet.
quote:Nee, wtf maakt het uit? neem toch gewoon aan dat het een heel speciaal kunstig blauw doosje is en je ziet een geweldige film!
Op donderdag 31 januari 2002 19:11 schreef www.existenz.nl het volgende:
Typisch Lynch...onbegrijpelijk maar fascinerend. Gisteren avond in een uitverkochte Pathe 1 (Rotterdam)!
Ik weet het niet.
quote:Nou aan het eind van die film vraag je je wel een hoop dingen af (al weet je dat je er niet aan moet beginnen om een logische verklaring te zoeken), dat doosje was nog wel het minste wat mij bezighield eigenlijk
Maar wel een geweldige Lynch film, mindfuck tot en met...
Ik zat tijdens die film telkens weer tegen mezelf te zeggen:
"Fuck you Lynch, hou op met mijn hoofd te fucken "
En weer een geweldige soundtrack van de heer Angelo Badalamenti overigens...
BTW die regisseur in de film leek wel als twee druppels water op de zanger van Weezer moet ik zeggen
quote:Smots heeft deze film gemist voor een weekend met 4 mongolen in een huisje. Een VOP huisje, welteverstaan!
Op donderdag 31 januari 2002 20:38 schreef Jarno het volgende:
Smotsiewotsie? Had jij 'm nou al gezien??
quote:Ja, mooi KUT man!
Op donderdag 31 januari 2002 20:38 schreef Jarno het volgende:
Smotsiewotsie? Had jij 'm nou al gezien??
quote:very obese people?
Op vrijdag 01 februari 2002 14:44 schreef Gellarboy het volgende:[..]
Smots heeft deze film gemist voor een weekend met 4 mongolen in een huisje. Een VOP huisje, welteverstaan!
quote:
Op vrijdag 01 februari 2002 15:17 schreef kamagurka het volgende:[..]
very obese people?
Ik weet zelf niet eens meer waar dat VOP voor stond, maar volgens mij was het iets van "very opgelichte personen" of zo...
quote:Het was dus een echte McGuffin?
Typisch Lynch...onbegrijpelijk maar fascinerend. Gisteren avond in een uitverkochte Pathe 1 (Rotterdam)!
Ik weet het niet.
quote:Nou, da's dan mooi naadje.
Op vrijdag 01 februari 2002 15:03 schreef Smots het volgende:[..]
Ja, mooi KUT man!
Ik zou 'm eigenlijk afgelopen maandag in de persvoorstelling gaan zien, maar ik was te laat....![]()
quote:mijn broer zag hem in de sneak, hij was zeer tevreden vertelde hij me. Een echt typisch David Lynch, ik ga hem zekers zien!
Ik weet het niet.
can't wait!
Good Looking Gobling
Pittige film hoor!
quote:* spoiler alert *
Op zaterdag 02 februari 2002 12:41 schreef www.existenz.nl het volgende:
De ene zegt dat Betty en Diane 1 persoon zijn...
De andere zegt dat het toevallig 2 personen zijn die allebei lesbiennes zijn.
quote:Nee
Op vrijdag 01 februari 2002 16:07 schreef Smots het volgende:
Het was dus een echte McGuffin?
Binnekort nog maar is een keer kijken.
Iemand nog meer een mening over deze film?
maar deze film... DAYUM. Om een of andere reden (het is nl. een typische Lynch film, niet veel anders dan BV of LH) vond ik deze SUUUUUPPPPEEEERR. Denk dat het kwam omdat het nu zo'n lange tijd *wel* redelijk normaal was allemaal, daardoor leefde ik echt mee met alle personages enzo.. en als het dan op het eind ouderwets vaag wordt had ik *wel* zin om echt na te gaan denken van "damn wat is er aan de hand joh". Ook was er hier wél een "redelijk" logische verklaring voor alles (zie boven.. in die richting dacht ik zelf tijdens en vlak na de film ook)... en ik vond het bij Lost Highway té frusterend dat het gewoon *echt* niet kon kloppen allemaal
echt ERG vet deze film dus... als je van een mindfuck houdt.
Blijft een typische Lynch mindfuck, al snap ik wel hoe die in elkaar zit nu
quote:dat denk je dan...
Op zaterdag 23 februari 2002 03:30 schreef MadScientist het volgende:
Vandaag op het witte doek gezien....Blijft een typische Lynch mindfuck, al snap ik wel hoe die in elkaar zit nu
quote:Okee de grote lijnen, maar de helft van de symboliek zet David Lynch gewoon in de film om je te misleiden...
Op zaterdag 23 februari 2002 08:38 schreef thezeppo het volgende:[..]
dat denk je dan...
Typisch heerlijk vaag Lynch. De spoiler op eerder in deit topic is wel verhelderend. Was dat eigen theorie of ergens gelezen. Ik ga eens denken of ik een leuke a;ternatieve verklaring kan verzinnen .
Leuk dat Angelo Badelamenti ook een rol had en die accapella cover van Crying was ook erg fraai.
Overigens een van de mooiste filmposters in jaren. Daar ga ik naar op zoek .
quote:hey thanx dit helpt een beetje op weg...
Op zaterdag 02 februari 2002 13:22 schreef MadScientist het volgende:[..]
* spoiler alert *
.
.
verhaaltje
.
.
.
.
.
.
.
.
.
* exit spoiler alert *
Maar eigenlijk mag dit niet hè, vage dingen uit Lynch-films proberen te verklaren...
quote:Ik had het ergens gelezen, maar ik denk dat je er wel van uit kunt gaan dat dat de goede uitleg is...
Op zondag 24 februari 2002 20:40 schreef Doc het volgende:
Was dat eigen theorie of ergens gelezen.
quote:Ik weet niet of je te hard moet nadenken over die cowboy. Het is namelijk een triviaal persoon op dat feest die door Betty in haar droom een wazige rol krijgt toegeschreven. Betty ziet die gast ook twee keer, wat er op kan wijzen dat ze iets slechts heeft gedaan (namelijk Camilla laten vermoorden). Adam ziet alleen in de droom die cowboy, en hij ziet hem daarna hooguit nog op het feestje (al krijg je dat niet te zien in de film). Misschien dat Betty in haar droom Adam hiermee ongelijk wilde geven dat hij Camilla zo vaak castte in grote rollen.
Op zondag 24 februari 2002 23:04 schreef onepunchmickey het volgende:
Als er behoefte aan is heb ik nog wel een heel verhaal dat de film ook uitlegt. Alleen over het blauwe doosje en de Cowboy wordt niet gesproken...
Dat blauwe doosje lijkt mij een soort exit-functie voor de droomwereld, als het op de grond valt zie je Aunt Ruth nl. nog de kamer binnenkomen, maar als ze naar de grond kijkt zie je dat er helemaal geen blauw doosje meer ligt.
Ik vind de vaagste scene nog wel die ene waar Betty wordt wakker gemaakt door de cowboy. Je ziet nl. Betty op bed liggen slapen, dan zegt die cowboy iets van time to wake up pretty girl, en als je dan Betty weer ziet zie je volgens mij het dode lichaam van haar (je ziet wat 'rotte plekken' hier en daar namelijk). Eigenlijk weet ik niet of het Betty is, want het meisje dat je op bed ziet liggen heeft donker haar.
En dan vraag ik me nog af van wie dat lijk in de droom is. Het haar is redelijk donker, wat wil zeggen dat het Camilla is, maar dat maakt ook geen sense want waarom ziet ze zichzelf dan dood liggen?
Vragen, vragen, vragen...
Ik was al redelijk Lynch fan moet ik zeggen, maar door deze film is het weer helemaal boven gekomen, wat een fantastische film...
P.S. Die cowboy deed me een beetje denken aan die verteller-cowboy in The Big Lebowski, maar dat heeft er natuurlijk niets mee te maken.
quote:Ik las dat die serie definitief van de baan was. Omroep zag de pilot, vond het niks, Lynch maakt er een film mee.
Op zaterdag 23 februari 2002 09:09 schreef IllOgical het volgende:
Het was een pilot voor een nieuwe serie (die vermoedelijk niet doorgaat), vandaar dat karakters geintroduceerd worden die verder geen rol van betekenis meer spelen in de film zelf.
quote:En daarom heb ik 't idee dat 't een beetje een afdankertje is...
Op maandag 25 februari 2002 00:51 schreef CraZaay het volgende:[..]
Ik las dat die serie definitief van de baan was. Omroep zag de pilot, vond het niks, Lynch maakt er een film mee.
Lynch is geweldig, maar inderdaad; verwacht niet dat je hem klakkeloos kunt begrijpen.
Ik heb erg van de film genoten.
quote:Zoals gezegd zou ik een alternative verklaring trachten te verzinnen. Ik bedacht me dat het in wezen een veel simpeler -en helaas daardoor minder 'spannende'
Op maandag 25 februari 2002 00:20 schreef MadScientist het volgende:Ik had het ergens gelezen, maar ik denk dat je er wel van uit kunt gaan dat dat de goede uitleg is...
Nog leuker vind ik overigens om de verklaringen voor The Lost Highway eens naast elkaar te zetten. Zou 'm weer eens moeten zien, maar herinner me dat ik het idee had dat het over een parnoid schizofreen ging. Las laatst dat het gebaseerd was op de OJ Simpson zaak... Kreeg wel zin om 'm weer eens te zien .
Ik moet idd wel zeggen dat de film een stuk duidelijker was nadat ik de spoiler las. Ik zat zelf wel een beetje in die richting, maar ik wist het niet helemaal zeker. En die voorstelling met die zangeres etc was ook prachtig! een en al lof eigenlijk (
quote:Swimming pool cleaner
Op maandag 25 februari 2002 11:07 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Supercool, Superwazig en een regelrechte mindfuck idd. Maar ik heb wel genoten. En er viel ook nog wat te lachen, die scene waarin die gast een zelfmoord inelkaar wou zetten en dan de buurvrouw raakt en die dan ook naar die kamer sleept etc... geweldig! Ik had het niet meer. En dat gevecht tussen die sterke gast en die loodgieter en die vrouw van de regisseur was ook super!
Ik moet idd wel zeggen dat de film een stuk duidelijker was nadat ik de spoiler las. Ik zat zelf wel een beetje in die richting, maar ik wist het niet helemaal zeker. En die voorstelling met die zangeres etc was ook prachtig! een en al lof eigenlijk
(
Idd twee leuke scenes (weliswaar tamelijk losstaand van de rest)
quote:Ik vond die scène ook leuk waarin Adam kei sneaky op die auto van de Castigliane's afkomt en hem dan in elkaar hakt met zijn golf club en hem dan supersnel smeert...
Op maandag 25 februari 2002 11:18 schreef Doc het volgende:[..]
Swimming pool cleaner
Idd twee leuke scenes
(weliswaar tamelijk losstaand van de rest)
quote:...terwijl die chauffeur niet eens aanstalten maakt om Adam aan te pakken
Op maandag 25 februari 2002 11:29 schreef MadScientist het volgende:[..]
Ik vond die scène ook leuk waarin Adam kei sneaky op die auto van de Castigliane's afkomt en hem dan in elkaar hakt met zijn golf club en hem dan supersnel smeert...
Daarom ff een off-topic vraagje: moet je de Twin Peaks afleveringen op volgorde kijken of staan ze los van elkaar?
quote:Je moet ze op volgorde bekijken. Nou ja, niks moet natuurlijk, maar anders is er geen touw aan vast te knopen
Op maandag 25 februari 2002 21:36 schreef onepunchmickey het volgende:
Daarom ff een off-topic vraagje: moet je de Twin Peaks afleveringen op volgorde kijken of staan ze los van elkaar?
Roger Ebert verwoordde het wel mooi, vind ik:
quote:
This is a movie to surrender yourself to. If you require logic, see something else. "Mulholland Drive" works directly on the emotions, like music. Individual scenes play well by themselves, as they do in dreams, but they don't connect in a way that makes sense--again, like dreams. The way you know the movie is over is that it ends. And then you tell a friend, "I saw the weirdest movie last night." Just like you tell them you had the weirdest dream.
Betty en Rita bestaan niet.
Diane Selwyn is naar Hollywood gekomen, maar is altijd de mindere
geweest van haar minnares Camilla Rhodes. Haar minnares verraadt
haar echter op 2 manieren:
1. door aan te kondigen dat ze gaat trouwen met de regisseur
2. door op het feest waarop de aankondiging gebeurt te tonen
dat ze een nieuwe minnares heeft (de kus)
Op dit feest is trouwens de cowboy te zien.
Diane geeft opdracht aan iemand om Camilla te vermoorden (met het
geld dat ze van haar tante erfde). Als ze een blauwe sleutel vindt,
zal dat het teken zijn dat de opdracht uitgevoerd is. Diane Selwyn
valt in slaap en ze droomt over de manier waarop Camilla vermoord
wordt. Alleen heet zijzelf in de droom Betty (de naam van de waitress
toen ze de moord bestelde) en heet haar minnares Rita. Uiteraard wil
ze niet dat het object van haar liefde sterft, dus droomt ze een
situatie waarbij:
1. zij heel belangrijk wordt voor haar minnares (hulp bij
het terugvinden van het verleden van Rita).
2. zij de betere actrice is (tijdens de auditie).
3. de regisseur voor haar valt (na die auditie).
4. alles weer koek en ei is tussen haar minnares.
Haar droom is vooral een positieve versie van wat er in werkelijkheid
is gebeurd: in haar droom is haar tante niet dood, maar enkel op reis.
In haar droom is er ook een blauwe sleutel, maar ze is er de betekenis
(moord = uitgevoerd) van vergeten.
Je moet maar eens naar de Soundtrack van 'Blue Velvet' luisteren:
Roy Orbison vertelt de volledige droom van Diane Selwyn in zijn lied
'In Dreams' (en weduwe Orbison wordt in de eindgeneriek bedankt).
In haar onderbewustzijn beseft ze uiteraard dat dit allemaal
maar schijn is en steken af en toe horrorelementen de kop op:
zoals bvb het ontdekken van haar eigen lijk.
In de droom zegt de cowboy: als je me nog 1 maal ziet, ben je
goed geweest, als je me nog 2x ziet fout.
Dan schudt de cowboy Diane Selwyn wakker: 'Wake up now.'
Diane ziet de blauwe sleutel liggen en beseft dat de opdracht
die ze aan de moordenaar gaf uitgevoerd is. Ze gaat door het
lint. Er komen flashbacks, wensdromen en hallucinaties (die
oude menskens). Uiteindelijk pleegt ze zelfmoord en belandt
ze in de houding waarin ze zichzelf in de voorspellende droom
gezien heeft...
Uiteraard wordt dit verhaal in de film helemaal door elkaar
verteld. Aan de volgorde waarin de cowboy voorkomt, kan je
echter de chronologische structuur herkennen...
* .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.end spoiler
EINDELIJK heb ik 'm dan ook gezien....
En om met de woorden van Dick Laurent te spreken: "Smooth as shit from a duck's ass"
Deze film ga ik zeker nog wel een keer of wat zien in de bioscoop!
quote:mooie uitleg maar toch staat dit niet in steen geschreven, het is voor iedereen anders (denk ik)...
Op donderdag 28 februari 2002 01:56 schreef pulse80 het volgende:
* spoiler
.<<SNIIIP>>
.end spoiler
maar, hoe meer ik las, hoe minder ik ervan begreep, deze film moet je vaker zien dan Memento, om hem te begrijpen, proberen te begrijpen...
http://www.salon.com/ent/movies/feature/2001/10/23/mulholland_drive_analysis/index.html
van t weekend heb ik m, op SVCD... (Mulholland Dr dan)
Mulholland.Drive.LIMITED.DVDrip.SVCD-JAR
RELEASEDATE..[ February 11, 2002
MOViEYEAR....[ 2001
DVD RELEASE..[ April 9, 2002
IMDB.........[ http://us.imdb.com/Title?0166924
GENRE........[ Drama / Mystery
PLAYTiME.....[ 2:27
LANGUAGE.....[ English
DVDASPECT....[ 1.85:1
FRAME RATE...[ 30
AUDiO........[ 128bit mp3
ViDEO........[ 1600
RESOLUTiON...[ 576x304
SUBTiTLES....[ none
SiZE.........[ 2.35GB
[Dit bericht is gewijzigd door thezeppo op 28-02-2002 13:03]
quote:But... Dick Laurent's dead!
Op donderdag 28 februari 2002 10:23 schreef Smots het volgende:En om met de woorden van Dick Laurent te spreken: "Smooth as shit from a duck's ass"
Gisteren ook eindelijk de film gezien, in de UGC te Antwerpen. Eigenlijk weer het bekende Lynch truukje: je denkt eerst dat je 'm hebt (tot de scene in club Silencio is het allemaal redelijk te volgen) waarna hij vakkundig de poten onder je stoel vandaan zaagt en je alleen maar van de ene in de andere verbazing valt: "ja, maar zij was toch..." en "maar was hij niet...." om maar een paar kreten te noemen
Eigenlijk is het idee erachter erg overeenkomstig met Lost Highway: wie is nu wie, en wat is er nu echt? Ik kan me zelf wel aardig vinden in de theorie hierboven, dat we eerst de droom hebben gezien, en daarna de 'real world' maar ik zou 'm nog een paar keer moeten zien. En dat kan binnenkort, hij komt 9 april al uit op DVD! Te bestellen via amazon.com, dus waarschijnlijk een regio 1 schijfje.
Via davidlynch.com is trouwens een DVD te bestellen met zijn korte eerste films, zoals The Grandmother, The Alphabet, etc. Aanradertje. En zoals gezegd komt er in Juni een SE uit van Blue Velvet. Verder wordt er door Lynch druk gewerkt aan een opgepoetste Eraserhead (the cleanest movie on DVD wordt ie nu al genoemd) en een SE van Lost Highway. Veel om naar uit te kijken dus voor de fans!
quote:Deze bedoel je?
Op zondag 03 maart 2002 17:21 schreef Microsoft het volgende:
En nu Twin Peaks nog op DVD.....
quote:2e seizoen komt ook nog!
Op zondag 03 maart 2002 19:24 schreef Microsoft het volgende:
Liever de hele serie!
quote:Klopt. De rechten voor het gehele Twin Peaks gebeuren (pilot, serie, FWWM) liggen verspreid over diverse maatschappijen. En daarnaast verschilt dat vaak ook nog eens per markt (US/Europa/Azie). Een echte copyright-hell lijkt het. Vandaar dat de maatschappij die de serie uitbracht, geen rechten had om de pilot ook bij die serie te bundelen.
Op maandag 04 maart 2002 15:19 schreef SunChaser het volgende:
Ik las in de Nieuwe Revu dat de pilot ontbreekt op de Twin Peaks DVD.
Voor europa schijnt dit weer anders te liggen, en de R2 versie van de box heeft kennelijk *wel* de pilot aan boord, zijn de geruchten.
een paar vragen bleven toch wel achter hoor, dat oudere stel ... wat was hun rol in het geheel?
Wat was de echte rol van onze gouwe ouwe twin peaks dwerg in het verhaal (of was dat meer een residu voor de gestopte serie versie?)
verder viel mij in de aftiteling de naam Camilla Rhodes op, in ieder geval kwam die 2 keer voor
Die scene in theater Silencio was in iedergeval op en top Lynch
quote:En bedankt hè!
Op zondag 03 maart 2002 16:45 schreef Jarno het volgende:[..]
Via davidlynch.com is trouwens een DVD te bestellen met zijn korte eerste films, zoals The Grandmother, The
Alphabet, etc. Aanradertje. En zoals gezegd komt er in Juni een SE uit van Blue Velvet. Verder wordt er door Lynch druk gewerkt aan een opgepoetste Eraserhead (the cleanest movie on DVD wordt ie nu al genoemd) en een SE van Lost Highway. Veel om naar uit te kijken dus voor de fans!
Ik had het kunnen weten, ik was al niet zo'n fan van de 'Karel Appel' van de filmwereld, maar deze film bevestigt het voor mezelf als nooit tevoren...
Spoiler
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Het eerste anderhalf uur wordt de film neergezet als een stijlvol gefilmde thriller met nogal wat B-film elementen (..uiteraard is het camerawerk en acteerwerk wel 1000 maal beter dan bij een zogenoemde B-film).
Daarna verlaat Lynch simpelweg alle opgezette plots, om de volledige eerste helft te simplifiseren tot de zieke hersenspinsels van een door 'liefde' verraden vrouw.
Natuurlijk zie je dit niet aankomen, maar geniaal wil ik het zeker niet noemen.
Gooi je hele plot in 1 keer overboord en maak er een vreemdsoortige psychologische reis van....knap hoor.
Aan mij (belangrijke nuancering, aangezien er duizenden mensen met deze man weglopen...) is dit 'ceci n'est pas une pipe'-truukje dus absoluut niet besteed. Je wordt als kijker onder dwang van Lynch een hoek ingedrukt en er blijft niets te raden over.
Als regisseur is Lynch ook voor mij een talent, maar als scriptwriter vind ik hem ZWAAR overschat.
[Dit bericht is gewijzigd door Lamon op 04-05-2002 00:30]
Wel een goeie aandacht vasthoudende film.
Hij is in het begin niet te volgen.. ik weet het.. maar als je hem ene paar keer hebt gezien... dan kun je er misischen heel lichtelijk uit opmaken... dat het hier gaat over een door mislukingen verbitterde vrouw die op ene gegeven moent doorslaat, en ene schisosfreen gedragspatroon gata vertonen, doordat ze zelf niet meer weeet wat echt is en wat niet...
Oh ja dat Omatje en die Alien... DON'T ASK ME!
Ik hoop dat hij zulke masturbaties de volgende keer achterwege kan laten , dan kan misschien ook ik genieten van een "geniale film"
quote:Ben ik eik wel mee eens, ik denk dat de meeste mensen die deze film voor de eerste keer zien geen idee hebben van hoe de film nou in elkaar zat.
Op dinsdag 09 juli 2002 01:57 schreef OtherOther het volgende:
Ik blijf erbij dat het achter elkaar zetten van een reeks mooie droom-scenes die elkaar nauwelijks weten te raken een vrij makkelijke manier van filmmaken is.
Ja ok , dat D.Lynch daarbij wel een absoluut gevoel voor het creeren van sfeer en spanning heeft maakt de film draaglijk en bij vlagen zelfs vertederend mooi , maar met zijn mysterie-geilheid spuit hij wederom een film schaamteloos onder met onbeantwoorde vragen
quote:Dat klopt, dit jaar komt seizoen 1 inclusief de pilot in Europa op dvd uit, zie hier. Dus da's mooi
Op maandag 04 maart 2002 16:17 schreef Jarno het volgende:[..]
Klopt. De rechten voor het gehele Twin Peaks gebeuren (pilot, serie, FWWM) liggen verspreid over diverse maatschappijen. En daarnaast verschilt dat vaak ook nog eens per markt (US/Europa/Azie). Een echte copyright-hell lijkt het. Vandaar dat de maatschappij die de serie uitbracht, geen rechten had om de pilot ook bij die serie te bundelen.
Voor europa schijnt dit weer anders te liggen, en de R2 versie van de box heeft kennelijk *wel* de pilot aan boord, zijn de geruchten.
quote:Zo ja...dan wel graag met een grote SPOILER-waarschuwing erin.
Op maandag 15 juli 2002 19:35 schreef Duiveltja het volgende:
iemand die mij nog verheldering kan/wil geven??
quote:Dit topic staat vol met spoilers...
Op maandag 05 augustus 2002 16:54 schreef mrcool het volgende:
Kan iemand me uitleggen wat er nou precies allemaal gebeurt?
quote:Aight, zal mijn muis en ogen eens ff laten werken.
Op maandag 05 augustus 2002 17:17 schreef MadScientist het volgende:[..]
Dit topic staat vol met spoilers...
quote:Mijn theorie omtrent deze figuur is, dat hij in de droom (zeg maar, de eerste 3/4 van de film) van Betty / Diane 'vermoord' wordt, omdat hij getuige is van de afspraak tussen haar en de huurmoordenaar, zoals in het tweede deel van de film te zien is. Je ziet dit figuur namelijk ook in die Winkies koffieshop wanneer zij een deal maakt met de hitman.
?Wie was die gast die die droom had van die winkies en doodging toen hij dat enge figuur zag?
quote:iedereen loopt hier wel leuk mee te blaten dat ie zo goed is maar onderbouw die mening is een keer.
Op woensdag 07 augustus 2002 17:19 schreef Zander het volgende:
Ik heb Mulholland Drive gisteren pas voor het eerst gezien (op DVD), maar wat een geweldige film! Echt op het puntje van m'n stoel gezeten. Nou ben ik sowieso al een groot liefhebber van de meeste Lynch-films, maar dit is wel weer een toppertje.
[..]Mijn theorie omtrent deze figuur is, dat hij in de droom (zeg maar, de eerste 3/4 van de film) van Betty / Diane 'vermoord' wordt, omdat hij getuige is van de afspraak tussen haar en de huurmoordenaar, zoals in het tweede deel van de film te zien is. Je ziet dit figuur namelijk ook in die Winkies koffieshop wanneer zij een deal maakt met de hitman.
zie ook mijn vorige post
quote:Afgezien van de geweldige cameravoering, mooie decors, goede muziek, goede regie etc. is het voor mij vooral het feit dat de film veel ruimte open laat voor eigen interpretatie en discussie. Er is geen vast omlijnd verhaal dat in twee uur gemakzuchtig voorgekauwd wordt, maar iedere kijker kan zijn eigen theorie opstellen over wat er nou exact gebeurt en waar de film nou precies over gaat.
Op woensdag 07 augustus 2002 22:28 schreef Duiveltja het volgende:
iedereen loopt hier wel leuk mee te blaten dat ie zo goed is maar onderbouw die mening is een keer.
Sommige mensen zullen daar van gruwen of het gemakzuchtig filmwerk noemen, maar zelf ben ik een groot liefhebber van films die je aan het denken zetten.
quote:Grote dank voor deze verhelderende uitleg. Persoonlijk hou ik niet van dit soort films ik vind het idd gemakzuchtig en de film is op deze manier een beetje een rommeltje imo.
Op woensdag 07 augustus 2002 22:42 schreef Zander het volgende:[..]
Afgezien van de geweldige cameravoering, mooie decors, goede muziek, goede regie etc. is het voor mij vooral het feit dat de film veel ruimte open laat voor eigen interpretatie en discussie. Er is geen vast omlijnd verhaal dat in twee uur gemakzuchtig voorgekauwd wordt, maar iedere kijker kan zijn eigen theorie opstellen over wat er nou exact gebeurt en waar de film nou precies over gaat.
Sommige mensen zullen daar van gruwen of het gemakzuchtig filmwerk noemen, maar zelf ben ik een groot liefhebber van films die je aan het denken zetten.
quote:Waar het ook echt zin heeft erover na te denken zeg maar..
Op donderdag 08 augustus 2002 16:20 schreef Duiveltja het volgende:[..]
Grote dank voor deze verhelderende uitleg. Persoonlijk hou ik niet van dit soort films ik vind het idd gemakzuchtig en de film is op deze manier een beetje een rommeltje imo.
Ik hou ook van film die je aan het denken zetten maar dan ala "requiem for a dream" of memento (soort gelijk maar dan beter naar mijn smaak).
Ben het met zanders mening omtrend cameravoering en sfeer wel eens (veel lynchfilms zijn in die zin mooi).
Maar ik vind de man's magisch realistische mumbojumboplots echt tenenkrommend!
quote:Oh, maar dat vond ik ook geweldige films. Moet inderdaad wel toegeven dat het 'verknipte' scenario na 'Lost Highway' ook wel een beetje een Lynch-trucje is. Maar goed: ik heb me er in ieder geval niet echt aan gestoord.
Op donderdag 08 augustus 2002 16:20 schreef Duiveltja het volgende:
Ik hou ook van film die je aan het denken zetten maar dan ala "requiem for a dream" of memento (soort gelijk maar dan beter naar mijn smaak).
quote:Lost Highway was gewoon 1 grote nachtmerrie, zonder enige houvast. Van Mulholland Dr. kun je met wat knip-en-plak werk nog wel een mooi kloppend verhaal van maken (ook al is het grootste deel een wazige droom). Dat is dus een soort raamvertelling met een droom erin, terwijl LH één grote droom is.
Op donderdag 08 augustus 2002 17:49 schreef Zander het volgende:Moet inderdaad wel toegeven dat het 'verknipte' scenario na 'Lost Highway' ook wel een beetje een Lynch-trucje is.
quote:Lees deze link maar 's, misschien denk je er dan anders over...
Op vrijdag 09 augustus 2002 01:21 schreef MadScientist het volgende:
Lost Highway was gewoon 1 grote nachtmerrie, zonder enige houvast
quote:ok true... ik heb een quote van Lynch zelf een beetje verdraaid. Hij heeft ooit wel eens gezegd dat LH één grote nachtmerrie is...
Op vrijdag 09 augustus 2002 01:35 schreef BJB het volgende:[..]
Lees deze link maar 's, misschien denk je er dan anders over...
http://www.moviegids.be/artdet.cfm?tekstnr=374&rubrieknr=5
quote:Op 17 october komt er tog een 2 disc-set in Nederland uit
Op woensdag 18 september 2002 13:04 schreef Smots het volgende:
2 Disc set!! HEBBEN HEBBEN HEBBEN!!!
quote:ik zou 'm nog niet voor NIKS willen hebben
Op woensdag 18 september 2002 13:23 schreef Prekip het volgende:
Lost Highway kost bij FRS nu nog 8.99 euro op DVD
Ik heb de DVD vandaag gekocht (Regio 2). De 2 Disc Special Edition. Met 5.1 en DTS natuurlijk, 16:9 Anamorphic en de volgende extra's:
- Making Of
- Interviews met Angelo Badalamenti en Mary Sweeny
- Photogallery
- Filmographies
- Original Theatrical Trailer
* Gorro is blij
David Lynch - Mulholland Drive
SPOILER!!!! (ook al ben ik een van de laatsten op aarde, als ik Fok! mag geloven die deze film heeft gezien, maar wel de eerste van "filmliefhebbers" in mijn omgeving)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[sub]Zelf dacht ik al dat Betty/Diane zo fucked up was geworden doordat ze idd Rita/Camilla had laten vermoorden en dat ze er niet mee kon leven. Ze kreeg dromen en hallucinaties, ze kon het niet maar aan; zelfmoord.[/sub]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SPOILER!!!!!!!!!!!
Maar de rest...
De oudjes, de rol van de man met de enge droom, het doosje (kan het niet laten om er over na te denken).
Als een film jou als kijker zo aan het denken zet, dan is dat al op zich een prestatie. Neem daarbij ook nog het camerawerk, decors, muziek en je beseft dat je naar een meesterwerk zit te kijken. Althans, zo denk ik er over, ook al snap ik het niet helemaal.
En nu maar slapen, want ik ben moe!
[Dit bericht is gewijzigd door Citroentje op 25-10-2002 03:49]
SPOILER
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Die oudjes vormen haar geweten/schuldgevoel die haar achterna komen als ze eenmaal de opdracht heeft gegeven om haar vriendin te laten vermoorden.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
SPOILER!
Anyweg ... er zullen vast nog andere verklaringen voor zijn, maar zo denk ik erover ...
quote:
Every time I hear anyone talking about a David Lynch movie, they always say "it was a pretty good movie, but I didn't understand it." Repeat that last sentence out loud to let it sink in. They liked the movie, but they didn't understand any of it. So essentially what they're saying is that they just like to see the moving pictures.I can just imagine those drooling idiots watching Mulholland Drive: "wow.. this is a great movie... I wonder if I can find any crayons to chew on." Then after the movie is over, they flock to some coffee shop to get a $10 cup of tea so they can have a satisfying intellectual conversation about the movie that they didn't understand. If it's not the coffee shop, then it's at school or at work. They stand around with their dumbass friends trying to decipher the movie like there's some deep meaning or hidden message to it. News flash: there's no deep meaning or hidden message BECAUSE DAVID LYNCH IS INSANE.
I had the misfortune of being suckered into seeing Lost Highway a long time ago, and I woke up this morning remembering how much that movie pissed me off. When I was about 10 years old, I remember riding my dirt bike up a big jump at my house, flying high in the air, sliding off my seat and racking myself in the nuts on the support bar. To this day, I don't know which is more painful: watching Lost Highway or landing on my nuts from six feet.
Ontopic: Ik heb hem pas eergister gezien en vond hem helemaal niet zo vaag of ongebrijpelijk als mensen claimen.
.
quote:Ik moet heel eerlijk zeggen dat bovenstaand stukje ook in de richting komt van mijn mening. Begrijp me niet verkeerd: Ik geef films altijd heel veel kans. Ik zag deze film voor het eerst en dacht: "Goh, DIT ziet er uit als een goede film zeg ... maar ik begreep er niks van!". Dus heb ik de film nog een keer gekeken, want ik geeft het niet zo snel op. Ja, ook voor de 2de keer 'leek' de film goed te zijn, maar het gevoel dat je meestal hebt na het kijken van een goede film ontbrak. Wat was er toch mis? Vervolgens heb ik alle theorien omtrendt 'Mulholland Drive' gelezen die er waren en ik denk nu wel te snappen waar het over ging, maar het kwam absoluut niet over. Ik heb 'm vervolgens met wat vrienden van me gekeken. Na anderhalf uur werd ik met geweld gedwongen de DVD speler uit te zetten.
Every time I hear anyone talking about a David Lynch movie, they always say "it was a pretty good movie, but I didn't understand it." Repeat that last sentence out loud to let it sink in. They liked the movie, but they didn't understand any of it. So essentially what they're saying is that they just like to see the moving pictures.
I can just imagine those drooling idiots watching Mulholland Drive: "wow.. this is a great movie... I wonder if I can find any crayons to chew on." Then after the movie is over, they flock to some coffee shop to get a $10 cup of tea so they can have a satisfying intellectual conversation about the movie that they didn't understand. If it's not the coffee shop, then it's at school or at work. They stand around with their dumbass friends trying to decipher the movie like there's some deep meaning or hidden message to it. News flash: there's no deep meaning or hidden message BECAUSE DAVID LYNCH IS INSANE.I had the misfortune of being suckered into seeing Lost Highway a long time ago, and I woke up this morning remembering how much that movie pissed me off. When I was about 10 years old, I remember riding my dirt bike up a big jump at my house, flying high in the air, sliding off my seat and racking myself in the nuts on the support bar. To this day, I don't know which is more painful: watching Lost Highway or landing on my nuts from six feet.
Hoogstwaarschijnlijk ontgaat mij alle symboliek. En hoogstwaarschijnlijk ben ik niet geschapen voor een film waar mensen hun 'eigen invulling' aan mogen geven. Ik heb zoiets van: "Als je een bepaald persoon in een film plaatst (De cowboy bijvoorbeeld) of een bepaald voorwerp (Het vierkante doosje), zorg dan ook dat je dat gedeelte af rondt. Leg uit wat het was, en laat niet je halve publiek met vraagtekens zitten zodat ze het naderhand fijn zelf kunnen gaan uitzoeken. Ik kan me heel goed voorstellen dat Dhr. D. Lynch soms schaterlachend op het Internet zit te surfen om te zien wat z'n naieve kijkertjes nu weer van z'n 'verhaal' hebben gemaakt.
En ja: Het is natuurlijk een droom, dus er kan van alles gebeuren en zaken kunnen door elkaar lopen en gezichten kunnen door elkaar gehaald worden, maar dat vind ik persoonlijk een heel slappe uitvlucht uit een slap verhaal.
Ik heb met vlagen van deze film genoten, en dan met name individuele scene's. Ik vond het stukje met het 'monster' achter het restaurant doodeng, net zoals het stukje met de 2 oudjes aan het einde. De scene in het theater was echt prachtig! Het is alleen zo jammer dat ik zo'n ontevreden gevoel heb overgehouden aan deze film
quote:Titanic en Crossroads vond ik niks, The Usual Suspect en Fight Club daarentegen wel (en volgens mij vallen die hier ook in goede aarde). Maar in die laatste films zitten dan ook goeie plots. Mulholland Drive heeft dat niet.
Op woensdag 6 november 2002 08:05 schreef Luigi het volgende:
Wat een lomp stukje zeg, een paar posts hier boven. Omdat je iets niet begrijpt, hoeft het nog niet slecht te zijn. Maar goed, voor dat soort publiek zijn films als Titanic en Crossroads bedacht. Enjoy.
quote:Kijk, daar zit hem dus de kneep. Zander houdt van open eindes en interpreteren en ik heb daar een bloedhekel aan. Dan heb ik dus liever The Usual Suspects (zoals ik net al zei). Daarin zit ook genoeg om over te speculeren, maar is het in ieder geval duidelijk dat Verbal Kint alles wat hij vertelt aan die agent via het prikbord uit z'n duim heeft gezogen. Kijk, het plezier van dat meesterlijke plot, heb je dan tenminste.
Op woensdag 7 augustus 2002 22:42 schreef Zander het volgende:
Afgezien van de geweldige cameravoering, mooie decors, goede muziek, goede regie etc. is het voor mij vooral het feit dat de film veel ruimte open laat voor eigen interpretatie en discussie. Er is geen vast omlijnd verhaal dat in twee uur gemakzuchtig voorgekauwd wordt, maar iedere kijker kan zijn eigen theorie opstellen over wat er nou exact gebeurt en waar de film nou precies over gaat.
quote:Nou, dat zou een hoop verklaren, al vind ik een droom als plot toch sowieso eigenlijk wat flauw. Vanilla Sky viel me om die reden ook tegen.
Op woensdag 6 november 2002 16:35 schreef Gorro het volgende:
Ik heb wel een verklaring....
quote:Die verklaring wordt dus gegeven op de Making Of... op de DVD. Over de werkelijke betekenis van de plot wordt niet verder ingegaan...
Op woensdag 6 november 2002 16:46 schreef Koerok het volgende:[..]
Nou, dat zou een hoop verklaren, al vind ik een droom als plot toch sowieso eigenlijk wat flauw. Vanilla Sky viel me om die reden ook tegen.
Maar goed, een echte discussie hierover is moeilijk, want smaken verschillen nu eenmaal..
quote:Dat vind ik ook... zit je uren te kijken... is het een droom.
Op woensdag 6 november 2002 16:46 schreef Koerok het volgende:[..]
Nou, dat zou een hoop verklaren, al vind ik een droom als plot toch sowieso eigenlijk wat flauw. Vanilla Sky viel me om die reden ook tegen.
Maar goed, een echte discussie hierover is moeilijk, want smaken verschillen nu eenmaal..
Mulholland Drive was daarentegen errug kool!!
quote:*herhaling-alert*
Op woensdag 6 november 2002 17:04 schreef Roosje01 het volgende:
Ik vindt dat stukje dat Mannekino quote erg onlogisch. Een film kan alleen maar goed zijn als je hem begrijpt, stelt dat stukje. Alles moet voorgekauwd zijn dus. Ergo: als je een film niet begrijpt, of als een film multi-interpretabel is, is deze film dus per definitie slecht. Dat stukje dat gequote wordt is typisch geschreven door een Amerikaan, imho. Vertel me eens Mannekino, snap jij de schilderijen van Dali? Snap jij je eigen dromen? Ik ben benieuwd.
Anyweg ... bij de films van David Lynch gaat het er mij helemaal niet om dat alles te verklaren is en ook niet dat er een universele verklaring is voor hetgeen gebeurd is ... ik vind het heerlijk om zelf mijn eigen interpretatie te maken van hetgeen ik gezien heb ...
Als dat niet jouw soort film is en je liever een uitgekauwd verhaal wilt hebben, dan is dat jouw keuze en jouw smaak, maar val dan niet anderen aan die een andere smaak hebben ...
Overigens: ik las ook dat iemand zei dat bijvoorbeeld The Usual Suspects een film is waarbij je ook moet nadenken, maar dat aan het einde wel alles duidelijk is. Nou daar zou ik ook een hele discussie over kunnen houden, want dat alles duidelijk is aan het einde, daar ben ik niet van overtuigd ...
En daar hou ik van. .
quote:zou het zo kunnen zijn dat de films van Lynch tegen zoiets als 'abstracte filmkunst' aanleunen?
Op donderdag 7 november 2002 09:24 schreef Luigi het volgende:
Ik vergelijk de films van David Lynch meestal met moderne (abstracte?) kunst: pas na een paar keer goed kijken ga je er wat in zien, maar wat het nu precies is, weet je zelfs na 100x kijken nog niet.En daar hou ik van.
.
quote:Abstracte kunst inderdaad. Het enige wat ik heb bij abstracte kunst is: Mooi / niet mooi. Ik zit volstrekt niet te wachten op abstracte beeldende kunst met een betekenis. Als mensen wat te zeggen hebben wil ik dat zo helder en duidelijk mogelijk horen (en niet een vaag plaatje krijgen voorgeschoteld). Dan lees ik liever een vuistdikke roman over iemands denkwereld.
Op donderdag 7 november 2002 09:24 schreef Luigi het volgende:
Ik vergelijk de films van David Lynch meestal met moderne (abstracte?) kunst: pas na een paar keer goed kijken ga je er wat in zien, maar wat het nu precies is, weet je zelfs na 100x kijken nog niet.
En daar hou ik van..
Maar in het kort komt het hierop neer:
Diane slaapt: voor de titelrol zie je een kussen waar iemand (alleen is het uit haar perspectief gefilmd en zie je diegene dus niet, maar later blijkt dat het Diane is) haar hoofd oplegt.
Diane droomt: tot het moment waarop Rita het blauwe doosje opent is de film een droom. Diane heeft Camilla (=Rita) laten vermoorden, maar ze droomt dat er een ongeluk gebeurt, waardoor Rita het overleefd en bij haar voor de deur staat en afhankelijk van haar (als Betty) wordt.
Diane wordt wakker (de cowboy roept it's time to wake up girl)
Diane herinnert zich wat er gebeurt is op het feestje en hoe erg ze gekwetst is door Camilla en de regisseur. En ze herinnert zich dat ze opdracht gegeven heeft om Camilla te vermoorden.
Diane draait door, ze hallucineert, masturbeert en pleegt uiteindelijk zelfmoord.
De enige scenes in het hier en nu zijn die met Diane in badjas in haar huisje.
quote:Heb jij die 2 DVD editie; is dat wat qua extra's, of zijn het alleen wat flauwe hints van David Lynch?
Op zaterdag 14 december 2002 23:54 schreef Meiske78 het volgende:
Vandaag de dvd gekocht, had m al gezien, maar wilde m ook HEBBEN. Binnenkort maar met alle theorieën in mijn achterhoofd m nog een keer gaan kijken.
[Dit bericht is gewijzigd door EyE op 09-01-2003 19:34]
Ik vond het echt heel erg goed, maar het einde had van mij weggeknipt mogen worden. Ik hou er niet van wanneer puzzles opgelost worden, het had mogen stoppen bij het blauwe doosje, nu is alles in één keer duidelijk en dat is vreselijk frustrerend en zonde. De "intellectuele uitdaging" (om het even dramatisch uit te drukken) die in de film wordt opgebouwd, wordt volledig teniet gedaan aan het einde.
quote:De rest van je top10? Als die net zo "slecht" of "slechter" zijn dan deze dan wil ik ze maar al te graag bekijken.
Op dinsdag 25 februari 2003 00:38 schreef lindastuurman het volgende:
Deze film staat heel hoog in mijn top10 slechte films die ik ook gezien heb!
Wat een ongelooflijk slechte film zeg, bah!
quote:Dan was het geen "lynch" film geweest maar een steven speelberg.
Op dinsdag 25 februari 2003 01:30 schreef Bus watcher het volgende:
Ik heb de film een paar dagen geleden gezien. Ik heb de indruk dat David Lynch zich onvoldoende kan inleven in de kijker. Hij had duidelijk moeten maken dat een groot deel van de film een droom betrof. Nu is de film onnodig onbegrijpelijk.
Ik heb hem net gezien, en ik snapte er ongeveer de helft niet van. Allemaal losse eindjes, die maffia bijvoorbeeld, en ik kwam een beetje in de knoop met de tijd. Na het opzoeken van dit topic, en het lezen van de zogenaamde spoiler, werd het me al wat duidelijker.
Maar het is dus een droom, en als ze wakker word pleegt ze dus zelfmoord. Wel raar dat ze dus, met "Rita" in haar droom, als Betty haar eigen lijk ontdekt.
Verder erg goed, moet die andere Lynch films ook maar eens zien. eXistenZ, is die nu ook van David Lynch?
quote:Nee, die is van een andere David, namelijk David Cronenberg.
Op woensdag 19 maart 2003 23:31 schreef Scylla het volgende:
eXistenZ, is die nu ook van David Lynch?
Tot de nachtclub was het allemaal wel redelijk te volgen maar daarna ging bij mij het licht uit...
Misschien nu nog maar een x-tje kijken
En mijn eindconclusie over Mulholland Dr.: niets is zoals het lijkt, dat is volgens mij het "thema" van de film ...
En wat een kutfilm, sorry. Ik heb alle uitleggen gelezen en heb ook nog vragen gesteld aan andere mensen die hem gezien hebben.. Maar zelfs nu ik het snap.. blijft het een kuftilm. Hij was ten eerste te lang, of iig.. de eerste 2 uur waren echt slecht. Ik zat de héle tijd te wachten tot er iets spannends ging gebeuren, iets waardoor ik van mijn stoel af zou vallen.. En gedeeltelijk is dat ook wel gebeurd, maar ik vind het gewoon te simpel om alles om te gooien wat je weet en er maar iets anders van te brouwen.
Ik had, vond ik, iig wat aanknopingspunten moeten hebben waardoor je heel, heel misschien een idee zou kunnen hebben wat er gebeurde. Nu werd je gewoon in het diepe gegooid, je wist totaal niet meer wat te denken en daar hou ik gewoon niet van. Niet als alles onlogisch is. (jaja, ik hoef nu geen geroep dat dat typisch David Lynch is ).
De enige scene waardoor je kan uitfigureren wat er gaande is is een van de laatste, en dat vind ik niet kunnen. Sorry.
Van mij dus een 5.
.
quote:Dit is ook een film die je of geweldig vind of helemaal kut.
Op woensdag 30 april 2003 16:11 schreef BlaatschaaP het volgende:
Zo, gezien, eindelijk.En wat een kutfilm, sorry. Ik heb alle uitleggen gelezen en heb ook nog vragen gesteld aan andere mensen die hem gezien hebben.. Maar zelfs nu ik het snap.. blijft het een kuftilm. Hij was ten eerste te lang, of iig.. de eerste 2 uur waren echt slecht. Ik zat de héle tijd te wachten tot er iets spannends ging gebeuren, iets waardoor ik van mijn stoel af zou vallen.. En gedeeltelijk is dat ook wel gebeurd, maar ik vind het gewoon te simpel om alles om te gooien wat je weet en er maar iets anders van te brouwen.
Ik had, vond ik, iig wat aanknopingspunten moeten hebben waardoor je heel, heel misschien een idee zou kunnen hebben wat er gebeurde. Nu werd je gewoon in het diepe gegooid, je wist totaal niet meer wat te denken en daar hou ik gewoon niet van. Niet als alles onlogisch is. (jaja, ik hoef nu geen geroep dat dat typisch David Lynch is
).
De enige scene waardoor je kan uitfigureren wat er gaande is is een van de laatste, en dat vind ik niet kunnen. Sorry.
Van mij dus een 5.
.
quote:Ik kan me voorstellen dat je het eerste anderhalf uur enigszins saai vindt, maar om hem meteen slecht te noemen vind ik niet kunnen. Het bevat een aantal erg sterke momenten, die scene met de roze verf was hilarisch, de scene in het cafeetje met de zwerver achter de vuilnisbak spannend en de scene in het theater de meeste emotionele scene in een film ooit, ik zal de eerste zijn die toegeeft dat hij bij die scene met tranen in zijn ogen zat
Op woensdag 30 april 2003 16:11 schreef BlaatschaaP het volgende:[..]
Hij was ten eerste te lang, of iig.. de eerste 2 uur waren echt slecht. Ik zat de héle tijd te wachten tot er iets spannends ging gebeuren, iets waardoor ik van mijn stoel af zou vallen.. En gedeeltelijk is dat ook wel gebeurd, maar ik vind het gewoon te simpel om alles om te gooien wat je weet en er maar iets anders van te brouwen.
Hierna komt natuurlijk de twist. Deze is erg radicaal en daar kun je van houden of niet. Ik vond hem erg goed gedaan. Vooral omdat er zo veel dingen in terugkomen die ook in het eerste anderhalf uur gebeurt zijn. Als ik zelf droom, droom ik ook vaak bekende dingen, maar dan net in een andere vorm.
quote:Dit vind ik uit jouw mond eerlijk gezegd een raar argument. Ik weet dat je Fight Club en The Usual Suspects goede films vindt en daar gebeurt precies hetzelfde. Ook daar wordt de hele film overhoop gehaald in een van de laatste scenes. Enige verschil is misschien dat je voor de twist al een verhaal hebt gehad wat "afgerond" en te begrijpen is, wat bij Mulholland Dr. niet het geval was.
Ik raad je aan om de film nog eens te kijken (over een paar jaar ofzo) en ik weet bijna zeker dat je de film dan veel meer kunt waarderen dan je nu doet.
quote:*proest*
Op woensdag 30 april 2003 17:13 schreef Gorro het volgende:
De post kan enige SPOILERS bevatten
[..]Ik kan me voorstellen dat je het eerste anderhalf uur enigszins saai vindt, maar om hem meteen slecht te noemen vind ik niet kunnen. Het bevat een aantal erg sterke momenten, die scene met de roze verf was hilarisch, de scene in het cafeetje met de zwerver achter de vuilnisbak spannend en de scene in het theater de meeste emotionele scene in een film ooit, ik zal de eerste zijn die toegeeft dat hij bij die scene met tranen in zijn ogen zat
, en als ik het nummer weer hoor krijg ik dat weer. Verder vond ik de eerste helft, omdat er zo veel dingen gebeuren die je (nog) niet kunt rijmen, erg intrigerend.
Sorry, maar ik heb niet moeten lachen bij de 'rozeverfscene', niet moeten sidderen bij de 'achterhetrestaurantjescene' en al he-le-maal niet moeten huilen bij de 'achgutwateenrarevrouwdiezingtscene'. Al deze dingen hadden imo veel beter uitgewerkt kunnen worden. Ik vond er gewoon niks aan .
quote:Kijk, opzich vind ik het niet erg om een 'radicale' twist te hebben, ik wil iig aanwijzingen van te voren dat hij kan komen. Dat als je hem opnieuw ziet (of de eerste keer al) zoiets hebt van 'heeeey.. hier klopt iets niet..'. Nu had ik dat idee ook wel (omdat 'iedereen' dat zei) maar dat had dus niks met de film zelf te maken. Ik had ook geen herkenning oid. Ik droom ook wel maar niet zulke dingen.
Hierna komt natuurlijk de twist. Deze is erg radicaal en daar kun je van houden of niet. Ik vond hem erg goed gedaan. Vooral omdat er zo veel dingen in terugkomen die ook in het eerste anderhalf uur gebeurt zijn. Als ik zelf droom, droom ik ook vaak bekende dingen, maar dan net in een andere vorm.
quote:Zie mijn vorige stukje dus.. Ik kan wel tegen een plotse twist maar ik wil aanwijzingen. Anders kan ik het ook wel.. gewoon een simpel filmpje in elkaar zetten en dan opeens zonder reden alles omgooien en doen alsof er niks gebeurd is. Nee, dat pik ik niet. Bij Fight Club of The Usual Suspects zitten er hints in.. Op een bepaald moment begint je gewoon te dagen dat er iets ergens niet klopt. Dat had ik dus niet bij deze film, niet op de manier van de films hierboven.
[..]Dit vind ik uit jouw mond eerlijk gezegd een raar argument. Ik weet dat je Fight Club en The Usual Suspects goede films vindt en daar gebeurt precies hetzelfde. Ook daar wordt de hele film overhoop gehaald in een van de laatste scenes. Enige verschil is misschien dat je voor de twist al een verhaal hebt gehad wat "afgerond" en te begrijpen is, wat bij Mulholland Dr. niet het geval was.
quote:Ja, dat doe ik toch wel
Ik raad je aan om de film nog eens te kijken (over een paar jaar ofzo) en ik weet bijna zeker dat je de film dan veel meer kunt waarderen dan je nu doet.
SPOILER:
bron : nl.kunst.film Bruno Lowagie Re: Mulholland Drive(SPOILERS!!!!)
vrijdag 22 februari 2002 9:31
Betty en Rita bestaan niet.
Diane Selwyn is naar Hollywood gekomen, maar is altijd de mindere
geweest van haar minnares Camilla Rhodes. Haar minnares verraadt
haar echter op 2 manieren:
1. door aan te kondigen dat ze gaat trouwen met de regisseur
2. door op het feest waarop de aankondiging gebeurt te tonen
dat ze een nieuwe minnares heeft (de kus)
Op dit feest is trouwens de cowboy te zien.
Diane geeft opdracht aan iemand om Camilla te vermoorden (met het
geld dat ze van haar tante erfde). Als ze een blauwe sleutel vindt,
zal dat het teken zijn dat de opdracht uitgevoerd is. Diane Selwyn
valt in slaap en ze droomt over de manier waarop Camilla vermoord
wordt. Alleen heet zijzelf in de droom Betty (de naam van de waitress
toen ze de moord bestelde) en heet haar minnares Rita. Uiteraard wil
ze niet dat het object van haar liefde sterft, dus droomt ze een
situatie waarbij:
1. zij heel belangrijk wordt voor haar minnares (hulp bij
het terugvinden van het verleden van Rita).
2. zij de betere actrice is (tijdens de auditie).
3. de regisseur voor haar valt (na die auditie).
4. alles weer koek en ei is tussen haar minnares.
Haar droom is vooral een positieve versie van wat er in werkelijkheid
is gebeurd: in haar droom is haar tante niet dood, maar enkel op reis.
In haar droom is er ook een blauwe sleutel, maar ze is er de betekenis
(moord = uitgevoerd) van vergeten.
Je moet maar eens naar de Soundtrack van 'Blue Velvet' luisteren:
Roy Orbison vertelt de volledige droom van Diane Selwyn in zijn lied
'In Dreams' (en weduwe Orbison wordt in de eindgeneriek bedankt).
In haar onderbewustzijn beseft ze uiteraard dat dit allemaal
maar schijn is en steken af en toe horrorelementen de kop op:
zoals bvb het ontdekken van haar eigen lijk.
In de droom zegt de cowboy: als je me nog 1 maal ziet, ben je
goed geweest, als je me nog 2x ziet fout.
Dan schudt de cowboy Diane Selwyn wakker: 'Wake up now.'
Diane ziet de blauwe sleutel liggen en beseft dat de opdracht
die ze aan de moordenaar gaf uitgevoerd is. Ze gaat door het
lint. Er komen flashbacks, wensdromen en hallucinaties (die
oude menskens). Uiteindelijk pleegt ze zelfmoord en belandt
ze in de houding waarin ze zichzelf in de voorspellende droom
gezien heeft...
Uiteraard wordt dit verhaal in de film helemaal door elkaar
verteld. Aan de volgorde waarin de cowboy voorkomt, kan je
echter de chronologische structuur herkennen...
END SPOILER
Of ze heeft deze spoiler een aantal keer goed doorgelezen of ik heb een briljante vriendin.. persoonlijk denk ik het laatste
Erg goede film trouwens!
mijn theorie:quote:Op maandag 2 februari 2004 16:13 schreef RijstNatie het volgende:
Waarom doet ze die blonde pruik op? Wat is het nut daarvan..
Waarom droomt ze in het begin van de film dat die man zich doodschrikt van die vieze zwerver om de hoek?
Wie is die man en wie is die zwerver![]()
vette shit hoor
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.anyway beste film die ik ooit heb gezien.
![]()
quote:Op woensdag 30 april 2003 17:19 schreef BlaatschaaP het volgende: Kijk, opzich vind ik het niet erg om een 'radicale' twist te hebben, ik wil iig aanwijzingen van te voren dat hij kan komen. Dat als je hem opnieuw ziet (of de eerste keer al) zoiets hebt van 'heeeey.. hier klopt iets niet..'. Nu had ik dat idee ook wel (omdat 'iedereen' dat zei) maar dat had dus niks met de film zelf te maken. Ik had ook geen herkenning oid. Ik droom ook wel maar niet zulke dingen.
Zie mijn vorige stukje dus.. Ik kan wel tegen een plotse twist maar ik wil aanwijzingen. Anders kan ik het ook wel.. gewoon een simpel filmpje in elkaar zetten en dan opeens zonder reden alles omgooien en doen alsof er niks gebeurd is. Nee, dat pik ik niet. Bij Fight Club of The Usual Suspects zitten er hints in.. Op een bepaald moment begint je gewoon te dagen dat er iets ergens niet klopt. Dat had ik dus niet bij deze film, niet op de manier van de films hierboven.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I love the smell of wet grass in the morning.
Wat is dan het teleurstellende aan de verklaring voor deze film? Ikzelf vind het overigens juist prettig als niet alles helemaal uitgekauwd wordt en ik na het bekijken van de film welhaast gedwongen wordt om na te denken over hetgeen ik gezien heb.quote:Op woensdag 25 augustus 2004 20:30 schreef Tom_Tom- het volgende:
Ik wil geen films zien waarvan ik naderhand een (voor mij teleurstellende) verklaring moet opzoeken om 'm te snappen.
quote:Op donderdag 26 augustus 2004 16:49 schreef Weakling het volgende:
Wat is dan het teleurstellende aan de verklaring voor deze film? Ikzelf vind het overigens juist prettig als niet alles helemaal uitgekauwd wordt en ik na het bekijken van de film welhaast gedwongen wordt om na te denken over hetgeen ik gezien heb.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat vond ik teleurstellend.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er zullen mensen zijn die het direct snappen en er zullen mensen zijn die er een eigen draai aan geven. Je moet ermee doen wat je wil.quote:Op woensdag 25 augustus 2004 20:30 schreef Tom_Tom- het volgende:
Ik weet het niet..
Ik vind de verklaringen voor de film in dit topic niet leuk. Ik vond de film best okay (vooral het eerste stuk zegmaar, de droom). Maar daarna. Ik was de weg kwijt. Ik dacht dat ik in slaap was gevallen. Ik heb teruggespoeld. Ik was dus niet in slaap gevallen.
Ik wil geen films zien waarvan ik naderhand een (voor mij teleurstellende) verklaring moet opzoeken om 'm te snappen.
Idd dat heb ik ook vond het wel spannend (sommige scenes ook weer niet maar de meesten wel) maar ik snap er geen hol van.quote:Op woensdag 17 november 2004 23:55 schreef k_man het volgende:
*kick*
Net gezien op Canvas.
Tmaelijk bizar dat je een flim als spannend ervaart, terwijl je tegelijk niet eens echt snapt waar het om gaat.
Dat is toch niet raar. Vaak zijn films die vaag zijn spannend door het mysterieuse karakter ervan en je geen idee hebt wat er gaat gebeuren. Zelf ervaar ik de film alsof je naar een nachtmerrie zit te kijken.quote:Op woensdag 17 november 2004 23:55 schreef k_man het volgende:
*kick*
Net gezien op Canvas.
Tmaelijk bizar dat je een flim als spannend ervaart, terwijl je tegelijk niet eens echt snapt waar het om gaat.
quote:Op donderdag 18 november 2004 13:20 schreef Timo20 het volgende:
Gisteren:
Mulholland Drive
De reacties hier zijn zo te lezen niet zo heel positief, maar ik vond em persoonlijk echt geweldig![]()
. De sfeer is geweldig, net als de acteerprestaties. En dan met name van Naomi Watts, maar dat ben ik ondertussen wel gewend
.
In het begin moest ik er ff in komen, maar hij werd steeds beter. Niet de hele film door is t spannend, maar toch zitten er een groot aantal zeer spannende scenes in. En bij elk van die spannende scenes lukte t regisseur David Lynch om je hart sneller te laten kloppen, t echt spannend te laten zijn. Erg goed
Een redelijk ingewikkelde film, waar ik door toedoen van m`n broer precies de clou heb gemist![]()
![]()
Het was maar 5 seconden ofzo, maar dat heb ik dus gemist en daardoor snapte ik de rest van de film niet erg meer. Dus ik moet m zeker nog es kijken. Heb gelijk de dubbel dvd besteld
Zeker een aanrader
IMDB Cijfer: 7,9/10
Mijn Cijfer: 8,8/10
idd, dat had ik ook gehoord. maar de film is niet precies hetzelfde als die eventuele pilot.quote:Op donderdag 18 november 2004 12:26 schreef Kolkus het volgende:
Persoonlijk vind ik het misschien wel de beste van David Lynch.
De film was trouwens eigenlijk als pilot voor een volledige serie, een nieuwe Twin Peaks zeg maar, bedoeld.
Toen de producenten echter het eindresultaat zagen vonden ze het te vreemd en ontoegankelijk (wat een verrassing bij David Lynch!) en is de serie gecancelled en is het bij de film gebleven.
Zonde imo...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
thanks voor de tip!quote:Op dinsdag 3 april 2007 16:14 schreef ZwarteMagika het volgende:
Volgende week woensdag komt ie op Canvas (en Lost Highway die vrijdag daarop). De David Lynch-weken zijn begonnen
ah ok, zal opletten danquote:Op dinsdag 3 april 2007 18:21 schreef ZwarteMagika het volgende:
Geloof het wel, misschien de week daarop nog (ze moeten toch een beetje Inland Empire promoten)
Ja, dat was grappig inderdaadquote:Op donderdag 18 november 2004 17:14 schreef Jonez het volgende:
Leukste stuk vind ik dat die gozer door die muur schiet en dat dikke wijf raakt.
Aaaah something bit me..
wil je heel erg extreem bizar meemaken, check dan Inland Empire, de laatste van david lynchquote:Op woensdag 11 april 2007 23:22 schreef zwambtenaar het volgende:
Ik houd persoonlijk wel van dit soort film, maar deze was wel heel erg extreem bizar.
dat heb ik nou ook altijd, daarom is er fokquote:Op maandag 28 september 2009 22:53 schreef Maisnon het volgende:
En na wat meer verheldering denk ik hem te snappen. Binnenkort nog maar eens een keer kijken. Ik weet alleen zeker dat ik niemand kan vinden in mijn close vriendenkring die hiervoor openstaat
Je doet je reputatie wel eer aanquote:Op dinsdag 29 september 2009 03:09 schreef scanman1 het volgende:
Behalve de naaktscenes is het echt helemaal niets.
same herequote:Op maandag 28 september 2009 22:53 schreef Maisnon het volgende:
Ik weet alleen zeker dat ik niemand kan vinden in mijn close vriendenkring die hiervoor openstaat
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |