abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48494734
Als 2 oude bekenden elkaar op straat tegenkomenop straat na 3 jaar is dat toeval of steekt er meer achter?
Laplace en Lamarck ( de echte vader van de evolutietheorie ) zouden zeggen : Toeval , 1 kans op zoveel miljoen .
Ilya Prigogine , de demon van Laplace zou zeggen : Toeval bestaat niet , elke chaos neigt naar structuren van hogere orde wat toeval uitsluit .
Mijn vraag is dus : Als 2 personen elkaar op straat tegenkomen , is dat een toevallige ontmoeting tussen 2 personen of een complex gevolg van het samenleven van 6 miljard mensen .
Ik ga mij zelf niet teveel moeien met dit onderwerp want ik werd wakker met deze vraag en wist geen antwoord
pi_48494798
Tjah, toeval. Het is gewoon een kwestie van kansberekening denk ik
I spoke proper England since I was a children.
  donderdag 19 april 2007 @ 11:03:17 #3
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_48495212
Toeval is een lastig concept; op zich is het tegenkomen van een bekende net zo toevallig als het tegenkomen van een willekeurige onbekende. Dat het een bekende is maakt het bijna minder toevallig; het is een redelijke aanname dat het overgrote deel van de bekenden van een willekeurig persoon in de buurt van dat persoon leven wat de kans op een toevallige samenkomst groter maakt.

(Overigens ga je met je opmerking over Lamarck flink de boot in; als ik jou was zou ik een boek lezen.)
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_48495455
quote:
Op donderdag 19 april 2007 11:03 schreef Invictus_ het volgende:

(Overigens ga je met je opmerking over Lamarck flink de boot in; als ik jou was zou ik een boek lezen.)
Lamarck begon over spontane evolutie , Darwin voegde er enkel natuurlijke selectie aan toe .
http://www.geocities.com/levensverhaal/evolutie.htm
  donderdag 19 april 2007 @ 11:15:39 #5
168840 Sant
Jealousy is a Motherf*cker!!
pi_48495612
Met je ballen op t strand liggen, vervolgens op je luchtbed in de zee in slaap vallen en opgevist worden door een engelse vissersboot die je via spanje naar griekenland brengt, alwaar je een brommerongeluk krijgt en opgepikt wordt door een nederlandse vrachtwagenchauffeur die toevallig zijn goederen moet afleveren bij t zelfde strand waar jij lag te zonnen...

DAS PAS TOEVAL!!!
Geluk is een richting..... geen PUNT!!!!
Shit... Ik heb eigenlijk helemaal geen geweldige opmerking...
pi_48495694
Toeval: een op het eerste gezicht onbeduidende gebeurtenis die toch opmerkelijke gevolgen blijkt te hebben
  donderdag 19 april 2007 @ 11:30:13 #7
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_48496118
quote:
Op donderdag 19 april 2007 11:11 schreef Kaffer het volgende:

[..]

Lamarck begon over spontane evolutie , Darwin voegde er enkel natuurlijke selectie aan toe .
http://www.geocities.com/levensverhaal/evolutie.htm
Ik doe het niet om je te pesten, ik doe het om je duidelijk te maken dat je vreemde conclusies poneert op basis van gebrekkige informatie. Probeer deze eens. Overigens is het wel heel offtopic; als je jezelf hebt bijgelezen vindt je je weg naar de evo-topics wel.
quote:
Op donderdag 19 april 2007 11:18 schreef Haushofer het volgende:
Toeval: een op het eerste gezicht onbeduidende gebeurtenis die toch opmerkelijke gevolgen blijkt te hebben
Is dat niet een beetje het vlindertje dat met haar vleugeltjes slaat en zo een orkaan naar keuze veroorzaakt?
pi_48496970
Volgens mij is het geen toeval, maar steekt er ook niet meer achter. Ze komen, door weten wij veel welke oorzaken, elkaar gewoon tegen; niets meer en niets minder.

Vanuit de respectievelijke standpunten van de twee personen die elkaar tegenkomen, is het weer wél toeval. Omdat, gegeven wat de één over de ander wist, de kans klein was dat ze elkaar daar tegen zouden komen.
pi_48497090
toeval...

Je komt duizenden mensen op straat tegen... de kans dat je daar een van kent is best wel aanwezig en of dat nou je buurvrouw is of iemand die je al drie jaar niet gezien hebt, maakt niet zoveel uit.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_48497329
whatever happens, happens for a reason
just give a second thought
what if we don't get caught...
  donderdag 19 april 2007 @ 12:02:43 #11
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_48497332
quote:
Op donderdag 19 april 2007 11:30 schreef Invictus_ het volgende:
als je jezelf hebt bijgelezen vindt je je weg naar de evo-topics wel.
Je weet tegen wie je het hebt hè?
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
  donderdag 19 april 2007 @ 12:05:09 #12
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_48497413
nee, alles gebeurd idd voor een reden
Wat je vindt, ...
  donderdag 19 april 2007 @ 12:39:27 #13
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_48498684
Ach - hallo kaffer, de volgende poging evo-troll topic op te starten? Via seksuele selectie wil het niet dus probeer je nu toeval te ontkrachten?
Siamo Tutti Antifascisti!
  donderdag 19 april 2007 @ 14:00:32 #14
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_48499144
quote:
Op donderdag 19 april 2007 12:05 schreef Da_Ripper het volgende:
nee, alles gebeurd idd voor een reden
Voor welke reden? Alles gebeurt door iets; okay, maar voor iets, neuh.
pi_48499787
quote:
Op donderdag 19 april 2007 14:00 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Voor welke reden? Alles gebeurt door iets; okay, maar voor iets, neuh.
"Gods wegen zijn ondoorgrondelijk"...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_48499975
Ik heb zelf altijd de neiging te denken dat als je volledige kennis zou hebben van alles dat in het hele universum bestaat, je de toekomst precies zou kunnen voorspellen (puur theoretisch natuurlijk, omdat dat een rekenkracht zou vereisen die in het hele universum niet bestaat). Maar volgens natuurkundigen die ik heb gesproken is toeval een wetenschappelijk concept en is er bijv. geen mogelijkheid te voorspellen hoe een bepaalde quark zich precies gaat bewegen oid, en bestaat toeval dus wel echt.
  donderdag 19 april 2007 @ 14:32:23 #17
166300 InProduction
zulks een groot ding!
pi_48500070
Dat is toeval, maar niet als in: Een kans van één op 6 miljard dat je diegene weer tegenkomt. Hij zit op hetzelfde continent, waarschijnlijk hetzelfde land en misschien wel dezelfde streek. Dan is het toch even waarschijnlijker dat je een kans van 1 op 100000 hebt in een regio, dan die kans van 1 op 6 miljard over de hele wereld.
joyridin' with police cars
pi_48500186
Is het toeval dat het weer een evolutie tintje heeft, dit topic?
Was dus al een topic voor, 'Evolutie wetenschappelijk weerleggen' in zoeken typen.. et voila

Edit: wat toeval betreft: Toeval is...?
daar verder

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2007 15:03:17 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')