Maar deze huizen zijn dan ook half op drijfzand gebouwd. Hoog grondwater. En op palen!!!quote:Op woensdag 18 april 2007 22:30 schreef tnimble het volgende:
De methode die Solingjan omschrijf is o.a. in Amsterdam masaal toegepast. Een groot deel van deze huizen staan nu op de sloop lijst of wederom op de restauratie lijst. Het probleem is dat huizen van omstreeks voor 1920 een andere opbouw hebben kwa toegepaste bakstenen, specie (gebaseerd op tras, kalk en leem) en manier van bouwen. Het toepassen van moderne metselcement (gebaseerd op portlandcement) tegen of in het oude metselwerk geeft een verstoring in het werken van de muren, het toepassen van voorzetwanden met isolatie en folie zorgt voor een verplaatsing van vocht. Hierdoor verzwakken de muren en verpoederd de specie en is er kans opverzakking en inn extreme situaties van instortingsgevaar (vooral bij Amsterdamseschool waar delen metselwerk uitsteken en bij neigende bouw waarbij gebouwen licht hellend over de straat gebouwd zijn om ze hoger te laten lijken).
Impregneer wordt wel al enige tijd toegepast, maar eigenlijk meer om de muur aan de buitenzijde tegen vocht te beschermen. Hoe het werkt tegen optrekkend vocht weet ik eigenlijk niet. Je moet impreneer zien als een waxlaag op een auto. Die slijt er ook af, en moet dus met regelmaat opnieuw aangebracht worden. Sommige zijn indd schadelijk, maar die mogen vaak al niet meer vergunningsvrij gebruikt worden.quote:Op donderdag 19 april 2007 08:58 schreef tnimble het volgende:
Het impregneren van muren is inderdaad ook een nieuwe manier die minder arbeid intensief is er zijn echter nog geen genoeg ervaring mee hoe dit zit na verloop van tijd gedraagt. Een aantal van de impregneermiddelen zijn ook schadelijk voor het milieu. Wel is bekend van een aantal methoden dat deze periodiek herhaalt moeten worden omdat de werkig ervan weer afneemt na verloop van enkele jaren.
[/quote]quote:Op donderdag 19 april 2007 10:31 schreef sanger het volgende:
[..]
Impregneer wordt wel al enige tijd toegepast, maar eigenlijk meer om de muur aan de buitenzijde tegen vocht te beschermen. Hoe het werkt tegen optrekkend vocht weet ik eigenlijk niet. Je moet impreneer zien als een waxlaag op een auto. Die slijt er ook af, en moet dus met regelmaat opnieuw aangebracht worden. Sommige zijn indd schadelijk, maar die mogen vaak al niet meer vergunningsvrij gebruikt worden.
Thanks, ik zal eens gaan kijken naar deze middelen. De kelder staat overigens niet onder water maar is gewoon erg vochtig. We zouden de kelder wel graag willen gebruiken, maar dat is op dit moment niet echt mogelijk, ik denk dat alles er nu binnen een week beschimmeld.....quote:Op donderdag 19 april 2007 08:58 schreef tnimble het volgende:
Wat btreft de kelder. Voor het waterdicht maken van kelders zijn middelen verkrijgbaar die een waterdicht laag op de muur achterlaten. Aquaplan heeft hier 2 moderne middelen voor Kelder-Bezetting en Kelder-Epoxy. Vroeger werden kelder waterdicht gemaakt d.m.v. een kalk of leem laag bij kelder die volledig of voor een deel onderwater staan werdt aan de buitenakant huiden en teer toegepast.
De impregneer methode is dus anders dan die ik kenquote:Op donderdag 19 april 2007 12:07 schreef Sleeve het volgende:
Dat impregneren van de muren gebeurt dus niet door er spul op te smeren. Het bedrijf dat dit doet boort meerdere gaten in de muren en hier wordt dus een spul ingespoten wat een reactie aangaat met water. Hierdoor wordt een laag aangemaakt die ondoordringbaar is voor water.
Ik heb een aantal bedrijven gevonden die garantie geven voor ongeveer 30 jaar. Maar ik heb nog nergens ervaring van mensen gelezen die dit bij hun huis hadden laten doen.... Dus... als je dit hebt laten doen, laat het dan weten!!!
Dat klinkt wel een beetje eng! Misschien dat we er dan inderdaad beter voor kunnen kiezen om de muren gewoon door te kappen. Ik denk dat we dat dan maar door iemand laten doen die dat vaker heeft gedaan. Ik krijg namelijk bij het doorkappen van muren allerlei visioenen van instortende huizen....hahahaquote:Op donderdag 19 april 2007 14:18 schreef tnimble het volgende:
Als b.v. door het impregneer middel het metselwerk stijfer is geworden dan de rest van de muur of fundering waardoor b.v. de fundering breekt zal dat niet onder garantie vallen. Ook al voelt het bedrijf zich toch verantwoordelijk is de schade en kosten niet te overzien.
Het doorkappen van de muren is een beproefde methode die enkele eeuwen wordt toegepast zonder gevolg problemen. Voordeel is ook dat de muur niet een volledig ondoordringbare barrière krijgt.
Waarvoor wil je je kelder gebruiken?
Ik bedoel dus ook duidelijk een binnenmuur en geen nieuwe voorgevel.quote:Op donderdag 19 april 2007 07:52 schreef Sleeve het volgende:
! Muren zijn tenslotte toch wel één van de belangrijkste dingen van je huis en dat moet gewoon goed zijn.
We zijn niet van plan om er een extra muur oid voor te zetten omdat dit het aanzien van het huis veranderd en omdat ik inderdaad alleen negatieve verhalen heb gehoord over nog meer vochtproblemen.
Hetzelfde probleem doet zich trouwens voor in onze kelder, maar daar moesten we van de bouwtechnische meneer een of ander spul op de muren smeren om ze ondoordringbaar voor water te maken?
Zodra we de sleutel hebbeng gaan we inderdaad eens een specialist laten komen om te kijken of we zo'n vochtbarriere kunnen laten injecteren en hoe duur dat dan zou zijn.
quote:Op vrijdag 20 april 2007 00:20 schreef Walter-Ego het volgende:
@Solingjan: Hoe kom je erbij dat het plaatsen van dubbelglas weinig zin heeft als je de rest van de constructie niet mee isoleerd? Enkel glas heeft een U-waarde van ca. 5.7 W/(m².K). Standaard dubel glas zit op ca. 2.5 W/(m².K) en HR++-glas zit op ca. 1.2 W/(m².K) of nog lager. Bij een temperatuursverschil tussen binnen en buiten van 20 graden en een glasoppervlak van 1 m² bespaar je met HR++-glas dus 94 watt energie! Klinkklare onzin dus om te stellen dat het vervangen van enkel glas voor dubbel glas geen zin heeft als je de rest van de constructie niet meeneemt. Uiteraard moet je bij zo'n vervanging wel even oppassen op welke andere bouwdelen je woonvocht condenseerd.
Natuurlijk weet ik ook wel dat enkel glas minder isoleerd dan dubbelglas.quote:Op vrijdag 20 april 2007 00:20 schreef Walter-Ego het volgende:
@Solingjan: Hoe kom je erbij dat het plaatsen van dubbelglas weinig zin heeft als je de rest van de constructie niet mee isoleerd? Enkel glas heeft een U-waarde van ca. 5.7 W/(m².K). Standaard dubel glas zit op ca. 2.5 W/(m².K) en HR++-glas zit op ca. 1.2 W/(m².K) of nog lager. Bij een temperatuursverschil tussen binnen en buiten van 20 graden en een glasoppervlak van 1 m² bespaar je met HR++-glas dus 94 watt energie! Klinkklare onzin dus om te stellen dat het vervangen van enkel glas voor dubbel glas geen zin heeft als je de rest van de constructie niet meeneemt. Uiteraard moet je bij zo'n vervanging wel even oppassen op welke andere bouwdelen je woonvocht condenseerd.
Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest een aantal 'klusbedrijven' te benaderen om een offerte te doen, maar ze snapten nog niet eens waar ik het over had??? Is dit zoiets vreemds om te laten doen?quote:Op woensdag 18 april 2007 22:30 schreef tnimble het volgende:
Wat de man van de keuring heeft gezegt is een goede en effectieve oplossing zonder andere gevolg problemen.
Wat de man bedoelde is dat onder in de muren over een stuk van ca 1 meter een horizontale voeg tussen de stenen volledig verwijderd wordt. In deze spleet wordt lood gelegd. Daarna wordt de spleet weer dicht gezet met een nieuwe specie. een einde verder wordt weer het zelfde gedaan.
Je krijgt hierdoor een soort streepjes lijn van om een om een normale volle voeg en een stuk met lood.
Dit hele proces wordt nogmaals een paar stenen hoger uitgevoerd. Hierdoor kan vocht uit de bodem veel moeilijker in de muur trekken waardoor de vocht balans zich herstelt.
Tegenwoordig wordt ipv lood dpc folie toegepast omwille dat lood een giftig zwaarmetaal is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |