abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 18 april 2007 @ 09:56:23 #1
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_48449872



Transport Tycoon Het beste spel ooit gemaakt

Wat is het?
Transport Tycoon is een Tycoon spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1950. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen. In de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, daarna diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde. Nog later krijg je er weer een railsoort bij: MagLev. Deze treinen gaan nog veel harder dan monorail.

Transport Tycoon is er in diverse varianten. In den beginne was er Transport Tycoon (original). Later kwam er een tweede versie, Transport Tycoon DeLuxe. Beide versies draaien niet onder Windows XP. Om dit probleem op te lossen zijn diverse programmeurs aan de slag gegaan, met als resultaat twee stromingen. De eerste stroming is TTDPatch, de tweede heet OpenTTD.

Maar wil ik nu OpenTTD of TTDPatch?
Er zijn een aantal verschillen tussen OpenTTD en TTDPatch. Hieronder de belangrijkste vernieuwingen op een rij:

Belangrijkste verbeteringen OpenTTD t.o.v. TTD for Windows:
*grotere maps
*meer en grotere vliegvelden
*beperkte newgrf ondersteuning
*kanalen
*elektrisch spoor
*realistische acceleratie
*open source (zelf patches programmeren en compilen)
*mammoet treinen
*vrij gevormde stations
*vensters vergroten en verkleinen
*spelen in een window
*resolutie aanpassen
*nieuwe route-vind-algoritmes
*nieuwe AI (in ontwikkeling)
*multiplayer via internet
*nieuwe map-generator met realistische heuvels e.d.
*mogelijkheid om heightmaps in te laden om zo echte landen zelf na te maken in OpenTTD
*PBS is nog in ontwikkeling
*nieuwe map-array in ontwikkeling die seinen op bruggen en in tunnels e.d. mogelijk maakt
*volledig nieuw gerenderde hi-res sprites in ontwikkeling voor de nieuwe map-array
*bruggen over schuine sporen en sporen met seinen

Belangrijkste verbeteringen TTDpatch t.o.v. TTD for Windows:
*goede newgrf ondersteuning
*pbs (path-based signalling)
*elektrisch spoor
*kanalen
*realistische acceleratie
*mammoet treinen
*resolutie aanpassen
*realistische vliegtuigsnelheid
*vrij gevormde stations
*trams

Waar kan ik het downloaden en hoe installeer ik het?
Om te beginnen moet je hier Transport Tycoon DeLuxe for Windows downloaden en installeren. Deze versie werkt echter niet onder Windows XP. Hiervoor heb je dus TTDPatch (download hier) of OpenTTD (download hier) nodig.

Installeren van TTDPatch: Unzip de bestanden in je TTD map. Klik hier voor een FAQ over de installatie. Om het spel te spelen moet je ttdpacthW.exe starten. Om patches te wijzigen moet je ttdpatch.cfg openen in kladblok, je kunt dan wijzigen wat je wil.

Installeren van OpenTTD: Bij OpenTTD zit gewoon een installatie programma, dit wijst zichzelf. Ook het wijzigen van patches zit in de grafische interface van OpenTTD verwerkt, in het spel zelf.

Ik snap er helemaal niets van!
Oke, dan volgt hier een korte tutorial.

Het doel is geld te verdienen door goederen en passagiers te vervoeren. Passagiers en post willen van de ene naar de andere stad vervoerd worden, goederen van de ene industrie naar de andere. Om uit te vinden wat nou wat produceert en/of accepteert, klik je gewoon op een industrie. Een paar voorbeelden: kolenmijn =>energiecentrale, boerderij =>fabriek, ijzerertsmijn =>hoogoven, oliebron =>raffinaderij. Hiervoor kunnen bussen/vrachtwagens, treinen, boten en vliegtuigen gebruikt worden. Voor goederen worden over het algemeen treinen gebruikt, in de eerste plaats omdat daar de meeste keus in is, in de tweede plaats omdat dat de meeste winst oplevert, en in de derde plaats omdat een uitdaging is doordat er een complex netwerk van rails en seinen neergelegd moet worden. Treinen kunnen namelijk botsen!

De basis is voor alle voertuigen hetzelfde. Je hebt minimaal 2 stations/docks/vliegvelden/bushaltes (vanaf nu allemaal stations) nodig. Verder heb je natuurlijk een voertuig nodig, die bouw je in een depot. Je geeft een voertuig een order om naar het ene station te gaan, en een order om naar het andere station te gaan. Als de stations verbonden zijn met elkaar (door respectievelijk rails/water/lucht/weg) kan het voertuig zijn orders gaan uitvoeren. Dit houdt natuurlijk niet gelijk winst in! Hiervoor moeten goederen vervoerd worden. Je zet dus 1 station bij een kolenmijn, een andere bij een energiecentrale, je verbindt ze met elkaar en je laat er vervolgens een trein tussen rijden met orders om van het ene station naar het andere te rijden. Et voila, du profit!

Ik wil meer winst!
Dat kan! Laat meer treinen rijden tussen je stations. Hieronder volgen enkele plaatjes om te laten zien hoe dat kan zonder botsingen te krijgen. Om botsingen te voorkomen maak je seinen (signals).


Dit is de makkelijkste manier om een lijn te bouwen. Gewoon 1 spoortje, met 1 treintje en 2 stations. Alleen niet erg efficiënt bij hoge aantallen goederen of passagiers.


Je kunt ook 2 lijntjes naast elkaar leggen. Dit geeft al een dubbele capaciteit, maar je hebt ook de dubbele ruimte nodig. Als je veel ruimte hebt, en veel geld en tijd en zin om veel spoor aan te leggen, dan blijft dit een goede manier om opstoppingen te voorkomen bij gebruik van veel treinen. Als iedere trein zijn eigen spoor heeft, ontstaan er natuurlijk nooit opstoppingen. Door fanatieke spelers wordt dit wel als een lelijke oplossing beschouwd. Ook is dit niet realistisch, de NS heeft ook geen 30 rails tussen Amsterdam en Utrecht liggen.


Oke, wat zien we hier? Weer een dubbele lijn, maar nu met seinen en wissels. Er zijn verschillende soorten seinen in TTD. De belangrijkste zijn: one-way signals, two-way signals, pre-signals en exit-signals. Op de afbeelding kun je zien wat ze doen. One-way signals zorgen ervoor dat treinen op een bepaald stuk spoor maar 1 richting op kunnen rijden. Hierdoor kunnen er meerdere treinen achter elkaar rijden op 1 spoor tussen 2 stations. Op het ene spoor laat je ze de ene kant op rijden, op het andere spoor de andere kant op. De onderlinge afstand tussen de one-way signals bepaalt hoeveel treinen er tussen 2 stations kunnen rijden. Een mooie afstand is bijvoorbeeld om de 4 vakjes een sein. Maar wat is de spaghetti voor een station? Dit is er zo gemaakt dan aankomende treinen naar allebei de sporen kunnen rijden op het station, en tevens kan van ieder stationsspoor de trein naar het "afvoer"-spoor rijden.

Hoe werkt het dan met die pre- en exit-signals? Die gebruik je bij een station met meerdere sporen. Het laatste sein op het "aanvoer"-spoor maak je een one-way pre-signal. Dit sein heeft een horizontaal geel balkje. Vervolgens bouw je op ieder stationsspoor een two-way exit-signal. Deze hebben een verticaal wit balkje. Het werkt als volgt: als een trein een stationsspoor bezet, wordt het bijbehorende exit-signal rood. Als alle exit-signals rood zijn, wordt het bijbehorende pre-signal ook rood. Duidelijker uitgelegd: een trein rijdt niet verder de wissel op als alle stationssporen bezet zijn. Het nut hiervan is dat het wissel vrij blijft, zodat treinen nog uit het station kunnen rijden. Als je geen pre- en exit-signals zou gebruiken, zou de wachtende trein de wissels oprijden, waarna de treinen op het station niet weg zouden kunnen rijden. Gevolg: algehele opstopping a la NS. Dat kunnen wij natuurlijk beter


Hoe bouw je de verschillende seinen? Door 1 keer te klikken maak je een two-way. Nog 1 keer klikken op hetzelfde sein een one-way, en nog een keer klikken een one-way de andere kant op. Door ctrl-klikken op een bestaand sein (dus niet ctrl-klikken als er nog geen sein staat!) bouw je een pre-signal. Nog een keer ctrl-klikken: exit signal, en een derde keer ctrl-klikken: een combo-signal (pre- en exit-signal in 1, voor de gevorderden. Dit ga ik hier niet uitleggen).


Wat is het verschil tussen een one-way en een two-way op een splitsing? Bij een splitsing met one-way signals (onderste situatie) zal een trein de korste route kiezen. De route is in dit geval bezet, voor de trein maakt dit echter niet uit, hij zal net zo lang wachten tot de route vrij is. Bij een two-way signal splitsing zal de trein niet de kortste route pakken, maar de vrije. Zie de bovenste situatie. Dit is ook de reden waarom bij de ingang van een station altijd two-way signals moeten zijn. Op deze manier zal een trein altijd een leeg spoor kiezen, tenzij er geen meer zijn! Als een station one-way signals zou hebben, zou een spoor altijd bezet zijn, en er een file voor dat spoor staan, terwijl er bijvoorbeeld 3 lege sporen zijn! Hieronder zie je een plaatje waarin het verschil tussen pre-signals en gewone signals wordt weergegeven:


Voor een nog veel uitgebreidere sein-uitleg verwijs ik naar deze site.

Een station met veel treinen kan natuurlijk veel efficiënter dan bovenstaande voorbeeld met seinen. Dat kan met zogenaamde RoRo-stations. Dit staat voor Roll-on Roll-off.

Zoals je ziet komen treinen aan de ene kant het station binnen, en gaan er aan de andere kant weer uit. Dit heeft tot gevolg dat binnenkomende treinen de weggaande treinen niet in de weg zitten. Klik hier voor een groter plaatje.


Zo maak je een kruising van een lijn naar een andere lijn.

Hieruit kun je ook een soort van klaverblad afleiden:


Dit is wel ongeveer de basis van het spel, hier kun je een heel eind mee komen. Experimenteer vooral lekker zelf en lekker veel met verschillende stations, sporen en seinen, dit is juist de fun-factor! De kunst is volgens velen om zoveel mogelijk treinen te laten rijden in 1 netwerk zonder dat de boel vastloopt.

Zijn er nog leuke of interessante downloads beschikbaar?
Jazeker!
* Voor OpenTTD is een savegame beschikbaar waarin heel veel kruisingen (junctions) opgenomen zijn als voorbeeld.
* Hier is een scenario van Nederland te downloaden voor OpenTTD.
* Er zijn ook nightlies (soort van Beta-versie) te downloaden voor OpenTTD. Deze hebben vaak net iets meer "neat features" dan de officiële versie. Downloaden kan hier
* Tot slot zijn er ook nieuwe graphics en voertuigen te downloaden voor zowel TTDPatch als OpenTTD. Deze dingen heten newgrf's. Op deze site zijn er een hoop te vinden.

Handige links
OpenTTD
* Officiële website: http://www.openttd.org
* Laatste versie: http://www.openttd.org/downloads.php
* SourceForge pagina: http://sourceforge.net/projects/openttd/
* Nightlies: http://www.openttd.org/nightly.php
* Server browser: http://servers.openttd.org

TTDPatch
* Offciële website: http://www.ttdpatch.net
* Development versie (alpha's): http://www.ttdpatch.net/src/

Informatie
* Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net
* Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net/

Vorige delen:
Transport Tycoon - Deel 12
Transport Tycoon deeltje 11
Transport Tycoon deel 10
Transport Tycoon Deel 9
Transport Tycoon Deel 8
Transport Tycoon Deel 7
Transport Tycoon Deel 6
Transport Tycoon Deel 5
Transport Tycoon Deel 4
Transport Tycoon Deel 3
Transport Tycoon Deel 2
Transport Tycoon

Deze OP is gemaakt door Merovingian, voor vragen, opmerkingen of tips voor wijzigingen/toevoegingen kunnen jullie bij hem terecht.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_48450056
Mooie OP en top spel
2 kleine muggenzifterijtje; Ik zou onder het kopje "Maar wil ik nu OpenTTD of TTDPatch?" het woordje 'verbeteringen' vervangen door 'verschillen', omdat er niet alleen maar verbeteringen vermeldt staan (bijv. *beperkte newgrf ondersteuning). Ook staat bij zowel OpenTTD en TTDPatch beide 'realistische acceleratie'
  woensdag 18 april 2007 @ 10:01:14 #4
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_48450057
quote:
Op woensdag 18 april 2007 09:59 schreef MaxMark het volgende:
tvp
Schaamteloos... Probeer het dan tenminste nog een beetje te verkappen met een loze opmerking
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  woensdag 18 april 2007 @ 10:02:27 #5
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_48450096
quote:
Op woensdag 18 april 2007 10:01 schreef STING het volgende:
Mooie OP en top spel
1 klein muggenzifterijtje; Ik zou onder het kopje "Maar wil ik nu OpenTTD of TTDPatch? het woordje 'verbeteringen' vervangen door 'verschillen', omdat er niet alleen maar verbeteringen vermeldt staan (bijv. *beperkte newgrf ondersteuning)
Beperkte newgrf ondersteuning is volgens mij toch echt wel een verbetering t.o.v. de originele transport tycoon... Die had namelijk bijna geen mogelijkheid tot aanpassen van graphics.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  woensdag 18 april 2007 @ 10:02:49 #6
84926 WyriHaximus
Release the hounds smithers!
pi_48450101
quote:
Op woensdag 18 april 2007 10:01 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Schaamteloos... Probeer het dan tenminste nog een beetje te verkappen met een loze opmerking
Wat een tof spel ! (Zo beter? )
phluphy for president!
pi_48450132
quote:
Op woensdag 18 april 2007 10:01 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Schaamteloos... Probeer het dan tenminste nog een beetje te verkappen met een loze opmerking
Ik vind het altijd kansloos als mensen van die 'grappige' zinnen gaan plaatsen waar al dan niet het woordje "tvp" in zit. Plaats dan gewoon "tvp", zelfde resultaat. Dus bij deze
pi_48450170
quote:
Op woensdag 18 april 2007 10:02 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Beperkte newgrf ondersteuning is volgens mij toch echt wel een verbetering t.o.v. de originele transport tycoon... Die had namelijk bijna geen mogelijkheid tot aanpassen van graphics.
Ja maar, ja maar.. zoals het er nu staat beschrijft het de verbeteringen in OpenTTD in relatie tot TTDPatch, niet de originele Transport Tycoon
  woensdag 18 april 2007 @ 10:06:54 #9
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_48450249
quote:
Op woensdag 18 april 2007 10:04 schreef STING het volgende:

[..]

Ja maar, ja maar.. zoals het er nu staat beschrijft het de verbeteringen in OpenTTD in relatie tot TTDPatch, niet de originele Transport Tycoon
Nietus:
quote:
Op woensdag 18 april 2007 09:56 schreef Merovingian het volgende:
Maar wil ik nu OpenTTD of TTDPatch?
Er zijn een aantal verschillen tussen OpenTTD en TTDPatch. Hieronder de belangrijkste vernieuwingen op een rij:

Belangrijkste verbeteringen OpenTTD t.o.v. TTD for Windows:
*beperkte newgrf ondersteuning
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_48450409
quote:
Op woensdag 18 april 2007 10:06 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Nietus:
[..]


I stand corrected
Conclusie: need coffee
pi_48451383
tvp!
pi_48451970
Is de nieuwste releasecandidate wat?
FOK! verstandig, lees een P.I.
  woensdag 18 april 2007 @ 11:26:04 #13
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_48453438
quote:
Op woensdag 18 april 2007 10:52 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Is de nieuwste releasecandidate wat?
Ik heb hem zelf nog niet geprobeerd, maar mijn dedicated server op rc2 crashte nog wel eens, dus ik hoop dat die bug nu verholpen is. Hier kun je zien wat er veranderd is.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_48454668
TVP
pi_48461805
TVP
*
  woensdag 18 april 2007 @ 15:56:29 #16
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48465333
quote:
Op woensdag 18 april 2007 11:26 schreef Merovingian het volgende:
Ik heb hem zelf nog niet geprobeerd, maar mijn dedicated server op rc2 crashte nog wel eens, dus ik hoop dat die bug nu verholpen is. Hier kun je zien wat er veranderd is.
Er zat inderdaad een segmentation fault bug in RC2 die nu verholpen is..... Op een of andere manier paste RC3 wel mijn moeilijkheidsgraad aan toen ik openttd.cfg kopieerde (diff_custom en diff_level settings in openttd.cfg) dus dat moest ik even aanpassen

Ik heb alletwee mijn servers ook weer herstart, RC3 draaide al sinds gisteren, maar kwam pas vanochtend achter de openttd.cfg aanpassing.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 18 april 2007 @ 15:57:16 #17
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48465378
quote:
Op woensdag 18 april 2007 14:30 schreef En_ieka het volgende:
TVP
Wat zijn mensen tegenwoordig toch inspiratieloos..... en de bookmarksfunctie snapt men ook al niet.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_48467831
quote:
Op woensdag 18 april 2007 15:57 schreef maartena het volgende:

[..]

Wat zijn mensen tegenwoordig toch inspiratieloos..... en de bookmarksfunctie snapt men ook al niet.
Bookmarkfunctie
  zaterdag 21 april 2007 @ 00:36:08 #19
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_48560815
En OpenTTD v0.5.1 is uit
Barts Server is alweer geupdate
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  zaterdag 21 april 2007 @ 16:46:11 #20
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48574469
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 00:36 schreef Merovingian het volgende:
En OpenTTD v0.5.1 is uit
Barts Server is alweer geupdate
dbg: [NET][UDP] Queried from 81.171.98.111
dbg: [NET][UDP] Queried from 87.178.238.186
dbg: [NET][UDP] Queried from 195.140.155.66
dbg: [NET][UDP] Queried from 195.140.155.66
dbg: [NET][UDP] Queried from 195.140.155.66
openttd: command.c:529: DoCommandP: Assertion `res == res2' failed.
Aborted

0.5.1 heeft volgens mij nog wel een paar bugs
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  zaterdag 21 april 2007 @ 16:56:27 #21
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_48574720
Ja, RC3 ook, en 0.5.1 is exact hetzelfde gebleven... Ik had met RC3 ook al een of twee crashes. Ik hoop dat 0.5.2 snel uitkomt. Als ik trouwens de roadmap 0.6 bekijk, hoop ik dat we binnenkort kunnen gaan genieten van 0.6.0
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_48753635
tvm
ik type ook mar wat
  donderdag 26 april 2007 @ 21:43:58 #23
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_48753915
quote:
Op donderdag 26 april 2007 21:37 schreef armmoetzaaier het volgende:
tvm
TerugVindMachinist
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  donderdag 26 april 2007 @ 21:45:26 #24
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48753973
Ik heb maar een 3e server gelanceerd.

Deze start in 2025 en loopt tot 2150, ofwel..... MAGLEV WORLD!!

Ik heb nu 3 servers:

Maarten 1: 1960-2010, 1024x512, NoAir, NoBreakdowns, 150k (300k EUR) lening.
Maarten 2: 1980-2050, 1024x512, NoAir, NoBreakdowns, 300k (600k EUR) lening.
Maarten 3: 2025-2150, 1024x512, NoAir, NoBreakdowns, 400k (800k EUR) lening.

We zien wel hoe het loopt, maar 2 servers kon mijn bak nog met groot gemak aan, 3 ook zeker wel denk ik.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 26 april 2007 @ 22:03:58 #25
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_48754733
Volgens mij wordt het multiplayer topic ook niet echt meer gebruikt, mag wel een slotje op
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')