quote:
Vroeger was ik leuk. Toen schreef ik over drank en dronkenschap, over mijn ongelukkige huwelijk, over seks en het gebrek daaraan. Goddank, al die verschikkingen hebben nu plaatsgemaakt voor iets prettigs. Het bierglas ruimde het veld voor de verrekijker, de kastelein werd vervangen door de ornitholoog, het nachtbraken maakte plaats voor het vroeg uit de veren en de kater werd verslagen door de Wintertaling en de Appelvink.
Ah, Hans Dorrestijn. Dan mogen we aannemen dat dat 'vroeger was ik leuk' druipt van de ironie.quote:
Dorrestijns vogelgids van A tot Zquote:Aalscholver
Eind jaren zestig, toen ik nog een jongeman was, klonken er alarmerende berichten. De Aalscholver was bezig uit te sterven! En inderdaad, je zag er plotseling bijna nooit meer één. Evenmin als men trouwens nog Buizerds zag of Sperwers. Die waren compleet uit de lucht gevaagd. Voor het verdwijnen van onze roofvogels was maar één verklaring: het insectenbestrijdingsmiddel ddt. Kleine diertjes stierven eraan en daardoor de grotere en ten slotte ook roofvogels aan het eind van de voedselketen. Als je door de velden liep of je zocht de waterkant, dan rook je het giftige spul overal. Ik herinner me de bitterwrange lucht ervan merkwaardig genoeg niet eens als onprettig. God zij gedankt en geprezen werd ddt verboden en inmiddels zie je weer overal roofvogels. En de Aalscholver is terug. Je vindt hem nu niet, zoals vroeger, alleen in de natuur, maar ook in de stad. Zelfs op plekken waar het krioelt van de watertoeristen kun je hem zien zitten
zonnen, met zijn vleugels wijd uitgespreid. Dat doet hij om te drogen na zijn duik naar de paling. Er zijn inmiddels zo veel Aalscholvers dat de beroepsvissers klagen. Dat mag helemaal niet van Natuurbeheer, klagen over te veel vogels, maar aan de massaliteit van de Aalscholver zit mijns inziens een bedenkelijke kant. Het is al heel lang duidelijk dat de bonte (zwarte, witte en zwart-witte) beesten het in deze moderne tijd beter redden dan gekleurde. Zwarte en witte diersoorten
gaat het altijd voor de wind. Merels, kraaien, meeuwen. Vogels met kleur gaan het hardst achteruit. Als het zo doorgaat zitten we straks opgescheept met alleen maar wit en zwart. Heel erg hard juichen om de terugkeer van de Aalscholver durf ik dus niet. Heeft zijn opkomst werkelijk te maken met het afschaffen van de ddt of zijn er andere redenen? Komt het door de verbeterde conditie van het oppervlaktewater? Maar dan is het vreemd dat de paling het minder goed schijnt te
doen. Hier moet een echte wetenschapper aan te pas komen; zelf kom ik er niet uit. Hoe het ook zij, dat de Aalscholver terug is geeft een mens toch weer een beetje moed. De Aalscholver staat model voor de goede afloop.
Appelvink (1)
Jarenland stond de Appelvink op mijn verlanglijstje. In mijn Herwijnse tijd fietste ik in de Tielerwaard tussen de boomgaarden door, tenminste door wat er van was overgebleven. Alle hoogstammen waren gekapt. Er waren iele laagstammetjes voor in de plaats gekomen waarvan de producten al even smakeloos waren als de bezitters die niet om smaak of schoonheid maalden en die alleen maar uit waren op nog meer Mercedessen voor de deur van hun boerderij. Enfin, door die hopeloze troep van boomlijken met half vergane wortels en geknakte kronen fietste ik omstreeks 1980, voorzien van een kleine waardeloze verrekijker, maar met een hevig verlangen om de Appelvink te zien, die vink met die stoere blauwzwarte snavel waarmee hij de hardste kersenpitten kan kraken. Vergeefs. Ik ben voor de Appelvink naar Polen gereisd, ik ben naar Frankrijk gegaan, ik liep met vogelreisverenigingen in clubverband door Polen, Bulgarije en Hongarije en iedereen zag daar de Appelvink, maar ik niet. Ja, ik zag wel eens een glimp, een klein gedeelte van een Apelvink verscholen tussen takjes en blaadjes zodat ik nooit de zekerheid had dat het ook echt een Appelvink was. Eén keer zelfs zag ik hem heel hoog in een beuk op zijn nest. Alleen zijn kopje stak boven de rand uit en toen had ik hem dus toch nog steeds niet in zijn geheel gezien. Een tiende Appelvink. Het hele Europese continent heb ik afgespeurd, maar pas in 2006 werd mijn wens vervuld. Toen ik met onze fotograaf Wim en zijn vrouw in de bossen van Renkum wandelde, drie kilometer van mijn huis, zat hij in de top van een kale lariks. In de volle zon. Begin maart, het had gesneeuwd, maar het dooide. Het vogelkijken werd bemoeilijkt door de plakken sneeuw die uit de bomen vielen. Die ochtend hadden we al het geluk gesmaakt van de Keep en daarbovenop de Appelvink. Zo duidelijk zichtbaar dat zelfs ik hem zag. En weliswaar met zijn ruggetje naar ons toe, maar af en toe bewoog hij zijn kopje heen en weer om zijn enorme snavel
In dreams begins responsibility.quote:Op dinsdag 17 april 2007 12:23 schreef Claudia_x het volgende:
Op de basisschool kreeg je ook altijd vragen als: 'Wat voor dier zou je willen zijn?' Daar heb ik nooit iets van begrepen. Waarom zou ik überhaupt een dier willen zijn?
Nou, ik ben er weer. En ik ga een roman schrijven. Dan moet ik wel een tweede computer hebben, één zonder internetbinding.quote:Op dinsdag 17 april 2007 12:11 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb trouwens inmiddels twee fantàstische ideeën voor een roman.
quote:Op dinsdag 17 april 2007 12:23 schreef Claudia_x het volgende:
Vogels. Wat een kutbeesten.
Op de basisschool kreeg je ook altijd vragen als: 'Wat voor dier zou je willen zijn?' Daar heb ik nooit iets van begrepen. Waarom zou ik überhaupt een dier willen zijn?
Jongen, ik heb te vroeg gebloeid. Ik was de puberteit amper te boven en toen waren al diverse ambities vervuld. Maar het vlammetje brandt nog.quote:Op dinsdag 17 april 2007 13:42 schreef JAM het volgende:
Wat, Lien? Ga jij een roman schrijven? Dat kan je toch helemaal niet!.
Jij vooronderstelt dat ik niet schrijf. Dat is een foute aanname.quote:Op dinsdag 17 april 2007 14:29 schreef JAM het volgende:
Zou je dan niet eens iets gaan schrijven, Lienekien?
http://www.doeeenwens.nl/quote:Op dinsdag 17 april 2007 14:27 schreef JAM het volgende:
Ik wil zo graag een keer neuken met twee hoogblonde Zweedse tweelingzusjes.
Verhalen liggen me niet.quote:Op dinsdag 17 april 2007 14:32 schreef JAM het volgende:
Lienekien, zou je dan niet eens meedoen aan de Brakke Hond verhalenwedstrijd?
Een begin, een eind en een middenstuk.quote:Op dinsdag 17 april 2007 14:52 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Hoe ziet je roman er dan uit??
We hebben het wel over twee verschillende literaire verschijningsvormen, toch?quote:Op dinsdag 17 april 2007 14:56 schreef Automatic_Rock het volgende:
Maar is dat niet gewoon een verhaal dan Lienekien??
Ik heb geen idee Lienekien, ik heb er geen verstand van. Vandaar dat ik het je vraagquote:Op dinsdag 17 april 2007 14:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
We hebben het wel over twee verschillende literaire verschijningsvormen, toch?
De omvang. Een roman is een lang verhaal. Een roman heeft dus een andere spanningsboog.quote:Op dinsdag 17 april 2007 14:59 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Ik heb geen idee Lienekien, ik heb er geen verstand van. Vandaar dat ik het je vraag
Je zei dat verhalen je niet liggen, en dat je een roman gaat schrijven. Wat is het verschil tussen deze 2??
Dat lijkt me een geweldig idee.quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:07 schreef Gellius het volgende:
Mogen we met je meelezen op internet? Dat is hartstikke hip nu, heb ik begrepen.
quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:19 schreef JAM het volgende:
Hoe ver ben je al met je roman, L.?
quote:Op dinsdag 17 april 2007 12:11 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb trouwens inmiddels twee fantàstische ideeën voor een roman.
Nee, er wordt niet in geneukt.quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:21 schreef JAM het volgende:
Wordt er in..?
Volgens mij zijn die ideeën van jou dan helemaal niet zo 'fantastisch' gelijk je hier een ieder wil laten geloven doen.quote:
Terug van nooit weggeweest, G.quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:22 schreef Gellius het volgende:
Komen er typografische baldadigheden in voor? Da's ook erg in.
Dus als ik had gezegd: ja er wordt in geneukt, dan was het fantastisch geweest.quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:23 schreef JAM het volgende:
[..]
Volgens mij zijn die ideeën van jou dan helemaal niet zo 'fantastisch' gelijk je hier een ieder wil laten geloven doen.
Nee.quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:24 schreef JAM het volgende:
Gaat het over de eurlog, de eurlog, Lien?
Ja.quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:24 schreef JAM het volgende:
Gaan er mensen in dood? En dieren?
Nou, dan ben je al een heel end, Lien, dan moet er ook nog gezopen, gekotst, gejankt en gescholden worden.quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dus als ik had gezegd: ja er wordt in geneukt, dan was het fantastisch geweest.
Hooguit zijdelings.quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:24 schreef JAM het volgende:
Gaat het over Den Haag?
Er zijn al genoeg Brusselmansen, ik ben juist blij dat Lien het anders aan gaat pakken.quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:25 schreef JAM het volgende:
[..]
Nou, dan ben je al een heel end, Lien, dan moet er ook nog gezopen, gekotst, gejankt en gescholden worden.
Gaan ze dood van ouderdom? Of geweld? Of ziekte? Of een freak accident waarbij iemand een priester onderkotst?quote:
Brusselmans is dan ook iemand die helemaal niet over neuken, zuipen, kotsen, janken, schelden en zo nu en dan een middagrukje kan schrijven. Brusselmans is een een geile kânkâhreserruvulimbugâht en ook niet veel meer dan dat.quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:26 schreef Frollo het volgende:
[..]
Er zijn al genoeg Brusselmansen, ik ben juist blij dat Lien het anders aan gaat pakken.
Nee, ik kom net terug.quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:27 schreef Frollo het volgende:
[..]
Je bent laat, knal je niet zowat uit elkaar nu?
Ik kan me wel wat interessanters voorstellen. Ik bedoel, over neuken, zuipen, kotsen, janken en schelden kan jij vast wel wat schrijven.quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:25 schreef JAM het volgende:
[..]
Nou, dan ben je al een heel end, Lien, dan moet er ook nog gezopen, gekotst, gejankt en gescholden worden.
En zo nu en dan een middagrukje,.
Ik moet vaak best wel giechelen om zijn schrijfsels. Soms komt er zelfs een schaterlachje aan te pas! Wat je verder van 'm mag vinden, dát heeft hij toch maar mooi bereikt!quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:28 schreef JAM het volgende:
[..]
Brusselmans is dan ook iemand die helemaal niet over neuken, zuipen, kotsen, janken, schelden en zo nu en dan een middagrukje kan schrijven. Brusselmans is een een geile kânkâhreserruvulimbugâht en ook niet veel meer dan dat.
Ja, dat is natuurlijk enorm lullig, dat ik dat natuurlijk niet ga vertellen.quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:30 schreef JAM het volgende:
Wat voor een fantastisch idee voor een roman heb je, Lien?
Dat ándere idee dan?quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dat is natuurlijk enorm lullig, dat ik dat natuurlijk niet ga vertellen.
! - ik vergeet de kutjes en de jazz helemaal! - !quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik kan me wel wat interessanters voorstellen. Ik bedoel, over neuken, zuipen, kotsen, janken en schelden kan jij vast wel wat schrijven.
Woekerprijzen inderdaad.quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:02 schreef Gellius het volgende:
Tong is duur zeg!
En ik vond Brusselmans' stijl nog wel zoveel op die van jou lijken!quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:28 schreef JAM het volgende:
[..]
Brusselmans is dan ook iemand die helemaal niet over neuken, zuipen, kotsen, janken, schelden en zo nu en dan een middagrukje kan schrijven. Brusselmans is een een geile kânkâhreserruvulimbugâht en ook niet veel meer dan dat.
Alleen wat citroensap en bieslook, Z.quote:Op dinsdag 17 april 2007 16:27 schreef Z het volgende:
Tong is wel één van de lekkerste visjes anders. Geen ingewikkelde sauzen er bij maken hè Gellius, dat is zonde van de tong.
Ja JAM, tuurlijk JAM.quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:42 schreef JAM het volgende:
Nou ja, ik dacht er natuurlijk wel aan, maar ik vermelde het niet expcliciet.
Je weet wel dat èlke grote schrijver over neuken, zuipen, kotsen, janken, schelden, kutjes, jazz en zo nu en dan een middagrukje heeft geschreven hè, Lienekien. Ik noem een Kafka, ik noem een Dostojevski, een Roth, een Mishima; vuilpoezen dat het waren hoor! Vuilpoezen! Jongens, jongens, jongens, wat een smeerpijpen..
Jij ziet soms dingen, Gellius. Knap vind ik dat.quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:51 schreef Gellius het volgende:
De idee van het middagrukje heeft wortel geschoten, zie ik.
Oh, ik dacht dat je dacht dat ik net terug was van een middagrukje. De middag was wel ruk, dat dan weer wel.quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:07 schreef Gellius het volgende:
Ik heb geen idee wat je bedoelt, maar het is inderdaad erg knap van mij.
Hihi, ik zat nog te broeden over iets aangaande dat 'eigenlijk'.quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:11 schreef Gellius het volgende:
Nou ja, eigenlijk, eigenlijk. Ik had het gewoon over JAM.
Kome wat kome? Kan ik dat wel aan?quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:55 schreef Gellius het volgende:
Nooit broeden, liene, altijd gelijk plempen!
quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:55 schreef Claudia_x het volgende:
Mensen, ik verkeer in een noodsituatie.
Hoeveel saffraan moet ik in godsnaam gebruiken bij 300 gram rijst? En gaat de rijst dan geel worden?
http://basisrecepten.skynetblogs.be/archive-month/2004-06quote:Basisrecept
Ingrediënten :
300 gr risottorijst (fino of superfino, type Arborio of Caranaroli. Gebruik zeker geen rijst met lange korrel, type Parboiled of Basmati) - 1 liter bouuillon - 50 gr boter - 1 kleine ui - 1 dl droge witte wijn (of rode wijn) - eventueel een zakje saffraanpoeder of enkele saffraandraadjes - 30 gr geraspte parmezaan - zout
Eén envelopje. En ik denk het wel.quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:55 schreef Claudia_x het volgende:
Mensen, ik verkeer in een noodsituatie.
Hoeveel saffraan moet ik in godsnaam gebruiken bij 300 gram rijst? En gaat de rijst dan geel worden?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |