Ja, vind ik ook, net als geroep over kapitalisme of zeggen dat de VS zelf de Twin Towers heeft aangevallen om Irak te kunnen binnenvallen.quote:Op dinsdag 17 april 2007 11:03 schreef Guard het volgende:
dat is geen informatie, dat is speculatie, stemmingmakerij whatever
quote:SCHIETPARTIJ VIRGINIA
S a m e n v a t t i n g, met nieuwe gegevens
BLACKSBURG (ANP) - Een onbekende schutter heeft maandagochtend een bloedbad aangericht op een technische universiteit in de oostelijk Amerikaanse staat Virginia. In drie uur tijd vonden 33 mensen, inclusief de dader, de dood op Virginia Tech in Blacksburg. Het is het ergste schietincident op een school of universiteit uit de Amerikaanse geschiedenis.
De schutter pleegde na de moordpartij zelfmoord. De politie tast nog in het duister over de motieven van de jonge man, die mogelijk recent uit Azië de VS was binnengekomen. De dader schoot zichzelf zo verwoestend in het gezicht dat hij moeilijk te identificeren was. Maar de politie zou volgens Amerikaanse media inmiddels een tijdelijke identiteitskaart hebben gevonden die aan de man toebehoorde.
Volgens getuigen ging de dader van lokaal naar lokaal waar hij vervolgens zijn wapen(s) leegschoot op de aanwezige studenten en docenten. Studenten vertelden schokkende verhalen over hoe de man zijn dodelijke werk deed en zijzelf dekking zochten en de schietpartij ternauwernood overleefden. Enkele studenten sprongen in de chaos uit de ramen en raakten gewond.
Na een serie luide knallen sloten studenten van een wiskundecollege de deur van hun lokaal. ,,De man schoot twee keer op borsthoogte door de deur. Daarna herlaadde hij en schoot nog een keer op de deur. De kogel bleef erin steken en hij ging verder naar de andere lokalen'', aldus Nikolas Macko.
Erin Sheehan, die Duitse les had, vertelde hoe zij als een van de weinigen van haar klas van 25 studenten ongedeerd bleef. ,,Ik zag hoe kogels mensen raakten. Er was overal bloed. Mensen raakten bewusteloos, misschien van de shock of van de pijn.''
Er raakten vijftien mensen gewond, aldus voorzitter Charles Steger van de Virginia Tech. Hij sprak van een ,,tragedie van monumentale omvang''. President George Bush zei ,,geschokt en bedroefd'' te zijn.
Inmiddels begint kritiek los te komen op de politie en het bestuur van de universiteit. Er zat een gat van ruim twee uur tussen de eerste melding van een schietincident, om 07.15 uur, waarbij in een studentenflat twee doden vielen, en het bloedbad in leslokalen van de wiskundefaculteit. De universiteit sloeg geen algemeen alarm tot om 09.45 uur de tweede aanval begon, zelfs niet toen duidelijk was dat de schutter nog niet was gearresteerd.
De politie onderzoekt nog of er tussen de schietpartijen een verband bestaat. Universiteitsvoorzitter Steger zei dat de politie na de eerste schietpartij nog uitging van een geïsoleerd incident. De politie dacht zelfs even dat de schutter de campus en mogelijk zelfs de staat al had verlaten. Vandaar dat de universiteit niet werd gesloten, aldus Steger.
De Virginia Polytechnic Institute and State University, zoals de instelling voluit heet, is een openbare universiteit met meer dan 26.000 studenten. De hoofdcampus in Blacksburg (ongeveer 425 kilometer ten zuidwesten van de hoofdstad Washington) is meer dan 1000 hectare groot en telt meer dan honderd gebouwen. De in 1872 opgerichte technische universiteit behoort niet tot de top van het land.
Afgelopen vrijdag werden drie gebouwen van de universiteit ontruimd na een bommelding. Begin april was er ook al sprake van een valse bommelding. De politie onderzoekt een mogelijk verband met de schietpartij van maandag.
Schietpartijen op educatieve instellingen in de Verenigde Staten komen vaker voor. De ergste tot dusver had plaats in 1966 op de Universiteit van Texas. Charles Whitman schoot een dag na zijn ouders te hebben vermoord, op de universiteit veertien mensen dood en verwondde 31 anderen. Op de Colombine Highschool in Colorado schoten twee leerlingen in 1999 twaalf medescholieren en een docent dood voor ze zelfmoord pleegden.
Waar is die harde wind eigenlijk waar ze het steeds over hadden?quote:Op dinsdag 17 april 2007 11:11 schreef Asskicker14 het volgende:
Nieuwe beelden:
http://www.collegiatelabs.com/footage.mov
Met een omroeper die waarschuwt dat iedereen uit de buurt van ramen moet blijven
Nou schiet mij maar lek (no phun intended).quote:Op dinsdag 17 april 2007 11:11 schreef SCH het volgende:
Update van het ANP
[..]
Er zat een gat van ruim twee uur tussen de eerste melding van een schietincident, om 07.15 uur, waarbij in een studentenflat twee doden vielen, en het bloedbad in leslokalen van de wiskundefaculteit. De universiteit sloeg geen algemeen alarm tot om 09.45 uur de tweede aanval begon, zelfs niet toen duidelijk was dat de schutter nog niet was gearresteerd.
De politie onderzoekt nog of er tussen de schietpartijen een verband bestaat.
Dat laatste blijft me maar bezig houden, hoe kan het dat er twee uur tussenzit als het inderdaad dezelfde dader is? Ging ie ergens munitie halen, of andere wapens, of zat ie ergens te beseffen wat hij had gedaan en kwam hij na verloop van tijd tot de ontdekking dat er maar een oplossing was en die uitgevoerd heeft?quote:Op dinsdag 17 april 2007 11:10 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Als ze na de eerste schietpartij iemand hebben opgepakt, zoals de Universiteit zelf melde in een bericht, dan zou het verklaren waarom er geen verdere actie ondernomen werd.
Het wordt nu echter tegengesproken dat er iemand (schutter) is aangehouden en is het verhaal dat men dacht dat de schutter de campus al had verlaten. Wat vreemd is imo.
En tot slot doet men nog geen uitspraak of de eerste en de tweede schietpartij aan elkaar gerelateerd zijn (hoewel er hier en daar wel gesuggereerd wordt dat het een en dezelfde schutter is geweest)
hier ben ik het mee eens.quote:Op dinsdag 17 april 2007 11:33 schreef MeneerMuis het volgende:
Inprincipe is het een groot terrein, dus als er iemand wordt neergeschoten vroeg in de morgen in een studentencomplex, dan zijn er vele 'ontsnappingsmogelijkheden' en zijn er waarschijnlijk mensen die de dader hebben gezien.
Met zo'n hoop studenten die al onderweg naar school waren, zal het waarschijnlijk erg druk zijn geweest. Dit maakt het dan dus direct ook moeilijker om de schutter te vinden.
Mocht het over één en dezelfde dader gaan, dan verwacht ik dat hij vanwege 'een reden' die 2 mensen heeft neergeschoten, vervolgens ergens op de campus waar hij zelf woont zichzelf heeft voorbereid op een mass-shooting, en dan richting de Norris Hall is gegaan.
Ik verbaas me dus eigenlijk niet dat er 2 uur tussenzit en dat de dader niet direct is gepakt. Als je kijkt wat de politie eerst moet doen om de paniek daar te bestreiden en vervolgens informatie moet verzamelen over een dader, dan gaat er al snel een flink aantal tijd doorheen.
Ik ben benieuwd naar het gehele verhaal hier achter, inclusief motieven en dader(s).
Tragisch weer![]()
Naar mijn weten is de storm pas later die dag begonnen.quote:Op dinsdag 17 april 2007 11:13 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Waar is die harde wind eigenlijk waar ze het steeds over hadden?
En die schietpartij in Duitsland dan? En in Nederland? En zo zijn er wel meer schietpartijen op scholen geweest.quote:Op dinsdag 17 april 2007 11:54 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb op 'eens' gestemd (Bij stand.nl). De vraag is: had dit overal kunnen plaatsvinden? Nee, het feit dat bijna alle schietpartijen op scholen in Amerika plaatsvinden is daar al het bewijs van. De combinatie van moeten presteren om iets voor te stellen en de verkrijgbaarheid van wapens is in letterlijke en figuurlijke zin dodelijk. Ik heb wel eens gezien / gehoord dat leerlingen gepest worden als ze niet minimaal een 8 gemiddeld staan. Weet niet waar daarvan waar is, though.
quote:Op dinsdag 17 april 2007 11:59 schreef Isabeau het volgende:
[..]
En die schietpartij in Duitsland dan? En in Nederland? En zo zijn er wel meer schietpartijen op scholen geweest.
Tja... En hier staan nog geen eens de high-school shootings bij...quote:Fatal shootings at U.S. colleges or universities in recent years:
—April 16, 2007: A gunman kills 32 people in a dorm and a classroom at Virginia Tech in Blacksburg, Va. The gunman later dies.
—Aug. 1, 1966: Charles Whitman points a rifle from the observation deck of the University of Texas at Austin's Tower and begins shooting in a homicidal rampage that goes on for 96 minutes. Sixteen people are killed, 31 wounded.
—Nov. 1, 1991: Gang Lu, 28, a graduate student in physics from China, reportedly upset because he was passed over for an academic honor, opens fire in two buildings on the University of Iowa campus. Five University of Iowa employees killed, including four members of the physics department, two other people are wounded. The student fatally shoots himself.
—May 4, 1970: Four students were killed and nine wounded by National Guard troops called in to quell anti-war protests on the campus of Kent State University in Ohio.
—Oct. 28, 2002: Failing University of Arizona Nursing College student and Gulf War veteran Robert Flores, 40, walks into an instructor's office and fatally shoots her. A few minutes later, armed with five guns, he enters one of his nursing classrooms and kills two more of his instructors before fatally shooting himself.
—Sept. 2, 2006: Douglas W. Pennington, 49, kills himself and his two sons, Logan P. Pennington, 26, and Benjamin M. Pennington, 24, during a visit to the campus of Shepherd University in Shepherdstown, W.Va.
—Jan. 16, 2002: Graduate student Peter Odighizuwa, 42, recently dismissed from Virginia's Appalachian School of Law, returns to campus and kills the dean, a professor and a student before being tackled by students. The attack also wounds three female students.
—Aug. 15, 1996: Frederick Martin Davidson, 36, a graduate engineering student at San Diego State, is defending his thesis before a faculty committee when he pulls out a handgun and kills three professors.
—Aug. 28, 2000: James Easton Kelly, 36, a University of Arkansas graduate student recently dropped from a doctoral program after a decade of study and John Locke, 67, the English professor overseeing his coursework, are shot to death in an apparent murder-suicide.
Leerlingen die gemiddeld niet een 8 staan worden gepest? Heb hier nog nooit van gehoord eigenlijk, die prestatiedrang valt in Amerika wel mee, genoeg lanterfanters die wat aankloten op school en lijkt me niet dat die allemaal uitgekotst worden.quote:Op dinsdag 17 april 2007 11:54 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb op 'eens' gestemd (Bij stand.nl). De vraag is: had dit overal kunnen plaatsvinden? Nee, het feit dat bijna alle schietpartijen op scholen in Amerika plaatsvinden is daar al het bewijs van. De combinatie van moeten presteren om iets voor te stellen en de verkrijgbaarheid van wapens is in letterlijke en figuurlijke zin dodelijk. Ik heb wel eens gezien / gehoord dat leerlingen gepest worden als ze niet minimaal een 8 gemiddeld staan. Weet niet waar daarvan waar is, though.
Klopt absoluut gezien maar relatief gezien komt Amerika hier erg beroerd uit.quote:Op dinsdag 17 april 2007 11:59 schreef Isabeau het volgende:
[..]
En die schietpartij in Duitsland dan? En in Nederland? En zo zijn er wel meer schietpartijen op scholen geweest.
ja das eenmalig. Zet dat eens af tegen de shootings in Amerika en je de shootings in Europa vallen in het niet.quote:Op dinsdag 17 april 2007 11:59 schreef Isabeau het volgende:
[..]
DAT zijn nou incidentenquote:Op dinsdag 17 april 2007 11:59 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Toch heb ik het ergens gezien / gehoord, hoor. Ik weet alleen niet meer waar. Het was een documentaire volgens mij. Kon ook best de film 'Bang bang! You're dead' zijn geweest. Ik wil natuurlijk niet zeggen dat het klopt wat in die film gezegd wordt, maar wel dat het op z'n minst een overdenking waard is.quote:Op dinsdag 17 april 2007 12:01 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Leerlingen die gemiddeld niet een 8 staan worden gepest? Heb hier nog nooit van gehoord eigenlijk, die prestatiedrang valt in Amerika wel mee, genoeg lanterfanters die wat aankloten op school en lijkt me niet dat die allemaal uitgekotst worden.
Het is wel zo dat Japanners/ Chinezen zeer gemotiveerd zijn en misschien zie je dat in die landen wel meer.
Ja, zoals hier dat nieuws van dat jochie wat op z'n school was vermoord. Zoiets zal in de VS wel vaker gebeuren maar dat haalt hier het nieuws niet eens.quote:
exact, dus het is niet zo dat je niet kunt zeggen dat shootings iets typisch Amerikaans zijn, omdat ze toevallig ook eens een keer in Nederland voorkomen. Bovendien zullen er vast ook verschillen in motieven zijn. Had die shooting in Veghel niet te maken met eerwraak? Zo'n motief heb ik in Amerika nog niet ontdekt. Probleem is dat het vaak gissen blijft. Vaak zijn de daders gepest of ze voelen zich niet op hun plek. Of je bent, zoals die jongen in Erfurt, van school getrapt wegens slechte resultaten en komt even verhaal halen.quote:
Toeval? En hier staan zelfs terreuraanslagen op...quote:Notable school shootings
Enoch Brown school massacre - Franklin County, Pennsylvania, United States; July 26, 1764
Bath School disaster - Bath, Michigan, United States; May 18, 1927
Poe Elementary School Attack - Houston, Texas, United States; September 15, 1959
Cologne School Massacre - Cologne, Germany; June 11, 1964
University of Texas at Austin Tower Massacre - Austin, Texas, United States; August 1, 1966
Avivim school bus massacre, Israel by Democratic Front for the Liberation of Palestine (DFLP); 1970
Kent State shootings - Kent, Ohio, United States; May 4, 1970
Ma'alot massacre, Israel by DFLP (see [1]); 1974
California State University, Fullerton Library Massacre - Fullerton, California, United States; July 12, 1976
École Polytechnique Massacre - Montreal, Quebec, Canada; 1989
Stockton Massacre - Stockton, California, United States, 1989
University of Iowa shooting - Iowa City, Iowa, United States; 1991
Concordia University massacre - Montreal, Quebec, Canada; August 24, 1992
Simon's Rock College of Bard shooting - Great Barrington, Massachusetts, United States; December 14, 1992
Richland High School shooting - Lynnville, Tennessee, United States; November 15, 1995.
Frontier Junior High shooting - Moses Lake, Washington, United States; February 2, 1996
Dunblane massacre - Dunblane, Scotland, United Kingdom; March 13, 1996
Sanaa massacre - Sanaa, Yemen; 1997
Pearl High School shooting, Pearl, Mississippi, United States; October 1, 1997
Heath High School shooting, West Paducah, Kentucky, United States; December 1, 1997
Jonesboro massacre - Craighead County (near Jonesboro), Arkansas, United States; March 24, 1998
Columbine High School massacre - Jefferson County (near Denver and Littleton), Colorado, United States; April 20, 1999
W. R. Myers High School shooting - Taber, Alberta, Canada; April 28, 1999
Santana High School - Santee, California,United States (near San Diego, California)
Osaka school massacre - Ikeda, Japan; 2001
Erfurt massacre - Erfurt, Germany; 2002
Monash University shooting - Melbourne, Australia; October 21, 2002
Rocori High School shootings - Cold Spring, Minnesota, United States; 2003
Beslan school hostage crisis - Beslan, Russia; 2004
Red Lake High School massacre - Red Lake, Minnesota, United States; 2005
Dawson College shooting - Montreal, Quebec, Canada; 2006
Amish school shooting - Nickel Mines, Lancaster County, Pennsylvania, United States; 2006
Platte Canyon High School shooting - Bailey, Colorado, United States; 2006
Beirut Arab University shooting - Beirut, Lebanon
Henry Foss High School - Tacoma, Washington, United States January 3, 2007
Virginia Tech massacre - Blacksburg, Virginia, United States; April 16, 2007
nou dat weet ik niet hoor. Ik las bijv laatst nog hier in de krant dat een Amerikaans kind van 5 oid een leeftijdsgenootje overhoop had geknald toen ze aan het spelen waren met een pistool.quote:Op dinsdag 17 april 2007 12:04 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja, zoals hier dat nieuws van dat jochie wat op z'n school was vermoord. Zoiets zal in de VS wel vaker gebeuren maar dat haalt hier het nieuws niet eens.
Daar zat ik ook al aan te denken, maar goed, dat is speculatief, zolang daar niet iets over bekend is. Maar het zou mij niet verbazen als er wekelijks schietpartijen zijn op Amerikaanse scholen. Maar ja, voor 1 of 2 gewonden ga je geen stukje schrijven natuurlijk.quote:Op dinsdag 17 april 2007 12:04 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja, zoals hier dat nieuws van dat jochie wat op z'n school was vermoord. Zoiets zal in de VS wel vaker gebeuren maar dat haalt hier het nieuws niet eens.
Ja, hallo. 5 Jaar.quote:Op dinsdag 17 april 2007 12:07 schreef Viking84 het volgende:
[..]
nou dat weet ik niet hoor. Ik las bijv laatst nog hier in de krant dat een Amerikaans kind van 5 oid een leeftijdsgenootje overhoop had geknald toen ze aan het spelen waren met een pistool.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |