abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 april 2007 @ 00:36:20 #1
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48403054
Vorige:
Meerdere slachtoffers door schietpartij USA
Slachtpartij op Amerikaanse campus #2
Slachtpartij op Amerikaanse campus #3
Schietincident Virginia: 30+ doden 4

nu.nl op dit moment:
quote:
Schietpartij op universiteit Virginia: 33 doden

BLACKSBURG - Bij een schietpartij in een gebouw van de technische universiteit in de Amerikaanse staat Virginia zijn maandag tientallen doden gevallen. Het dodental is inmiddels opgelopen tot 33, onder wie de schutter. Dat meldt CNN maandagavond.

Bekijk video

Het is het ergste schietincident op een school of universiteit uit de Amerikaanse geschiedenis.

De schutter heeft zelfmoord gepleegd. Ook over zijn identiteit of motief is nog niets bekend. De man droeg geen identiteitspapieren bij zich. De universiteitspolitie gaat er van uit dat de schutter alleen handelde. Er raakten vijftien mensen gewond, aldus voorzitter Charles Steger van de Virginia Tech. Hij sprak van een "tragedie van monumentale omvang". President George Bush zei "geschokt en bedroefd" te zijn.

Studentenflat

Er waren twee schietpartijen. Het begon in de West Ambler Johnston Hall, een drie verdiepingen tellende studentenflat waar 895 mannen en vrouwen wonen van de Virginia Polytechnic Institute and State University zoals de instelling voluit heet. Hier werd rond 07.15 uur plaatselijke tijd een schietincident gemeld, waarbij twee doden vielen.

Twee uur later kwam er opnieuw een melding binnen van een schietpartij. Ditmaal was het raak in de Norris Hall, een gebouw van de faculteit technische wetenschappen. Hier vielen 31 doden.

Volgens getuigen ging de dader van lokaal naar lokaal waar hij vervolgens zijn wapen(s) leegschoot op de aanwezige studenten en docenten. De politie wil in verband met het onderzoek niets zeggen over de wapens van de schutter.

Rijen

De dader zou een jonge man van Aziatische afkomst zijn. Volgens de Britse nieuwszender Sky stelde hij zijn slachtoffers in het gebouw van de wiskundefaculteit, Norris Hall, in rijen op voordat hij het vuur opende. De man zou gewapend zijn geweest met een "kolossale hoeveelheid" munitie voor zijn pistool.

De politie onderzoekt nog of er tussen beide schietpartijen een verband bestaat. Voorzitter Streger zei dat de politie na de eerste schietpartij nog uitging van een geïsoleerd incident. De politie dacht zelfs even dat de schutter de campus en en mogelijk zelfs de staat al had verlaten. Vandaar dat de universiteit niet werd gesloten, aldus Streger.

Totale chaos

Hoofdredacteur Amie Steele van de universiteitskrant van Virginia Tech zei tegen CNN dat er sprake was van "totale chaos" in de studentenflat na de schietpartij. "Veel studenten renden wild in het rond, sommigen werden helemaal gek, de politie had er de handen vol aan om ze te kalmeren en de zaak onder controle te krijgen", aldus Steele. Sommige mensen raakten gewond toen ze uit het raam sprongen.

De Virginia Tech is een openbare universiteit met meer dan 26.000 studenten. De hoofdcampus in Blacksburg (ongeveer 425 kilometer ten zuidwesten van de hoofdstad Washington) is meer dan 1000 hectare groot en telt meer dan honderd gebouwen. De in 1872 opgerichte technische universiteit behoort niet tot de top van het land.

Bommelding

Volgens lokale media moesten afgelopen vrijdag drie gebouwen van de universiteit worden ontruimd na een bommelding. Begin april jaar was er ook al sprake van een valse bommelding.

Schietpartijen op educatieve instellingen in de Verenigde Staten komen vaker voor. De ergste tot dusver had plaats in 1966 op de Universiteit van Texas. Charles Whitman schoot een dag na zijn ouders te hebben vermoord op de universiteit veertien mensen dood en verwondde 31 anderen. Op de Colombine Highschool in Colorado schoten twee leerlingen in 1999 twaalf medescholieren en een docent dood voor ze zelfmoord pleegden.
pi_48403092
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 00:18 schreef popolon het volgende:

[..]

Gelul, juist dit soort mensen weten met wapens om te gaan en staan geregistreerd.

Ik schiet zelf ook bij een club en ga er zeker niet mee stoppen vanwege dit incident. Pfff.
En dan verwijt je mij van selectief lezen...

Ten eerste doelde ik dus gewoon op een totale afschaffing van vuurwapens, geen uitzonderingen, met als gevolg dus dat schietclubs ook moeten sluiten.. ik zeg niet dat leden van schietclubs de directe oorzaak zijn

Ten tweede ben je ook naief dat je denkt dat schietclubs alleen maar fatsoenlijke mensen aantrekt. Vooral in Amerika is dat juist totaal niet het geval.

Dus om nog even duidelijk te zijn, schietclubs hebben met dit geval waarschijnlijk helemaal niets te maken maar vuurwapens wel, en die moeten verbannen worden zonder uitzondering voor schietclubs
  dinsdag 17 april 2007 @ 00:38:18 #3
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48403102
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 00:36 schreef newsman het volgende:
Zo daar waren we weer.
Oh, kut, vergeten in de OP te zetten dat het een terroristische daad is van een moslim. Wat is jouw bron?
  dinsdag 17 april 2007 @ 00:38:43 #4
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48403110
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 00:37 schreef -skippybal- het volgende:
Het zou wel spannender zijn als het een Moslim zou zijn. Dan was ik de hele nacht opgebleven
Respect! Le figaro!
pi_48403113
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 00:37 schreef -skippybal- het volgende:
Het zou wel spannender zijn als het een Moslim zou zijn. Dan was ik de hele nacht opgebleven
Wilders met een spoeddebat.
  dinsdag 17 april 2007 @ 00:39:16 #6
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_48403119
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 00:38 schreef Falco het volgende:
Toch wel erg allemaal
[afbeelding]
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_48403147
Waar is de berichtgeving het meest actueel?
I drink a lot of coffee before I go to sleep. It makes me dream faster.
  dinsdag 17 april 2007 @ 00:40:58 #8
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_48403154
Misschien heel cynisch, maar als de dader volbehangen was met munitie, dan vind ik 32 doden eigenlijk nog wel meevallen. Misschien dat het toch een stuk makkelijker is om een vliegtuig tegen een gebouw aan te plempen dan daadwerkelijk mensen neer te schieten?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  dinsdag 17 april 2007 @ 00:41:25 #9
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_48403163
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 00:40 schreef El_Rolando het volgende:
Niet te zeggen. Ze hebben allemaal wel enkele unieke bronnen en natuurlijk ook veel van dezelfde persbureaus.
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  dinsdag 17 april 2007 @ 00:42:15 #10
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48403179
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 00:40 schreef gronk het volgende:
Misschien heel cynisch, maar als de dader volbehangen was met munitie, dan vind ik 32 doden eigenlijk nog wel meevallen. Misschien dat het toch een stuk makkelijker is om een vliegtuig tegen een gebouw aan te plempen dan daadwerkelijk mensen neer te schieten?
Wist je dat het verreweg de meeste soldaten niet lukt om op de vijand te schieten? vVier van de vijf soldaten schijnt expres mis te mikken.
pi_48403182
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 00:32 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

30 man omleggen met je knuppeltje.
Tuurlijk daar ging het om; mijn opmerking was naar aanleiding van een opmerking dat als je toch een wapen hebt en ruzie met de buren, schiet je de hele buurt dood, klopt helemaal
Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
  dinsdag 17 april 2007 @ 00:42:35 #12
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48403186
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 00:41 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

Niet te zeggen. Ze hebben allemaal wel enkele unieke bronnen en natuurlijk ook veel van dezelfde persbureaus.
Le!
Figaro!
pi_48403199
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 00:40 schreef El_Rolando het volgende:
Ja, mijn bronnen die ik niet geef, de schutter zou een maroen hooddeksel hebben, een lange zwarte jas aan en een spijkerbroek, hij zou niks gezegd hebben, alleen maar geschoten.

Men vermoed een copycat.
  dinsdag 17 april 2007 @ 00:44:38 #14
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48403221
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 00:43 schreef newsman het volgende:

[..]

Ja, mijn bronnen die ik niet geef, de schutter zou een maroen hooddeksel hebben, een lange zwarte jas aan en een spijkerbroek, hij zou niks gezegd hebben, alleen maar geschoten.

Men vermoed een copycat.
He? Geen moslim?
pi_48403238
Maar goed, om wat meer on topic te gaan.

De redenen dat niemand wat onderneemt terwijl ze 1 voor 1 afgeschoten worden zijn denk ik;

- Je hoopt dat iemand anders wat onderneemt, je weet dat als je op de schutter afrent je hoogstwaarschijnlijk ook volgeknald wordt.

- Je hebt geen telepathische verbinding met de rest, meteen massaal besluiten om met z'n allen de dader aan te vallen gebeurt dus niet.. En als je dat verbaal probeert te doen ben je al neergeknald na een paar woorden, en ookal zou je nog het kunnen oproepen.. iedereen is te onzeker door angst om ook meteen in aktie over te gaan.. als er een paar niet durven komt de rest ook niet van zn plaats

- natuurlijk ben je overrompelt, in staat van shock, verlamd door angst etc.
  dinsdag 17 april 2007 @ 00:45:25 #16
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_48403241
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 00:42 schreef Floripas het volgende:

[..]

Wist je dat het verreweg de meeste soldaten niet lukt om op de vijand te schieten? vVier van de vijf soldaten schijnt expres mis te mikken.
Klopt, en degenen die raak schieten kunnen dat 70 dagen en zijn daarna 'op'.

(ik ken 't een klein beetje vanuit de dojo-- het is heel lastig om 'raak' te slaan op een training; meestal hou je je veel te veel in, en reken je niet op de bloktechniek van je partner. Het grote risico daarvan is dat je dat ook doet als je *wel* raak zou willen slaan..)
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_48403253
nou lees morgen (officieel vandaag) wel verder over meerdere updates.
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_48403258
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 00:42 schreef Floripas het volgende:
Slappe zakken, als je toch aan het doden slaat dan zou ik het ook goed doen. Misschien had de dader niet getraind? Anders hadden er denk ik veel meer doden gevallen.
pi_48403260
quote:

hij zou niks gezegd hebben, alleen maar geschoten.
Meerdere bronnen hebben gezegd dat hij op zoek was naar zijn vriendin. Hoe weet je dat als iemand niets zegt?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 17 april 2007 @ 00:46:42 #20
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_48403275
quote:

[..]

Men vermoed een copycat.
Hah! Ik heb je bron
LastFM
  dinsdag 17 april 2007 @ 00:46:57 #21
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48403277
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 00:45 schreef gronk het volgende:

[..]

Klopt, en degenen die raak schieten kunnen dat 70 dagen en zijn daarna 'op'.

(ik ken 't een klein beetje vanuit de dojo-- het is heel lastig om 'raak' te slaan op een training; meestal hou je je veel te veel in, en reken je niet op de bloktechniek van je partner. Het grote risico daarvan is dat je dat ook doet als je *wel* raak zou willen slaan..)
Het is vooral dat verreweg de meeste mensen helemaal geen andere mensen willen vermoorden.
pi_48403278
Het blijft knap dat men bij CNN en FOX nu al ongeveer 8 uur tv heeft weten vol te praten met het kleine beetje informatie dat bekend is.

Politie bij de universiteitsgebouwen:

pi_48403328
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 00:45 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Meerdere bronnen hebben gezegd dat hij op zoek was naar zijn vriendin. Hoe weet je dat als iemand niets zegt?
Sorry Isabeau, kan niks zeggen tot ik het beter weet, ik zit hier in Nederland en ik was er niet bij, het zou gaan laatste update om een Moslim, waarvan zijn grades te laag zouden zijn en de universiteit uitgezet zou worden.

Nu hou ik me mond kee.
pi_48403340
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 00:45 schreef Hertog_Martin het volgende:
Maar goed, om wat meer on topic te gaan.

De redenen dat niemand wat onderneemt terwijl ze 1 voor 1 afgeschoten worden zijn denk ik;

- Je hoopt dat iemand anders wat onderneemt, je weet dat als je op de schutter afrent je hoogstwaarschijnlijk ook volgeknald wordt.

- Je hebt geen telepathische verbinding met de rest, meteen massaal besluiten om met z'n allen de dader aan te vallen gebeurt dus niet.. En als je dat verbaal probeert te doen ben je al neergeknald na een paar woorden, en ookal zou je nog het kunnen oproepen.. iedereen is te onzeker door angst om ook meteen in aktie over te gaan.. als er een paar niet durven komt de rest ook niet van zn plaats

- natuurlijk ben je overrompelt, in staat van shock, verlamd door angst etc.
Sja, doet me denken aan het flimpje van Srebrenica waar tig mannen als makke schapen hun dood tegemoed gingen.. Ze waren welliswaar geboeid, maar stonden in de rij om doodgeschoten te worden, terwijl anderen voor hun ogen de kogel kregen. Het enige wat ze deden was hun lot afwachten...
pi_48403347
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 00:48 schreef newsman het volgende:

Sorry Isabeau, kan niks zeggen tot ik het beter weet, ik zit hier in Nederland en ik was er niet bij, het zou gaan laatste update om een Moslim, waarvan zijn grades te laag zouden zijn en de universiteit uitgezet zou worden.

Nu hou ik me mond kee.
Dat is al heel anders dan ik op andere websites heb gelezen. Misschien is iedereen wat aan het speculeren en moeten we maar gewoon afwachten wat er echt aan de hand was.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')