Zowel NV als CV is zonder puntjes, de "bijlage" tekst moet geheel onder aan. Je moet beginnen met het adres van de geadreseerde, nouja je ziet het. Vraag maar als je iets niet snapt.quote:V
Kerklaan 5
3489 AB Lollerstad
J M
-- ---- -
---- -- ----------
Betreft: sollicitatie naar de functie van administratief medewerkster
Hardenberg, 16 april 2007
Geachte mevrouw V,
Naar aanleiding van uw vacature die ik vond op het vacaturebord bij het Centrum voor werk en inkomen te Hardenberg maak ik mijn interesse kenbaar voor deze leuke en uitdagende functie.
Mijn naam is J M, ik ben 30 jaar en woonachtig in H. Momenteel ben ik een moeder die na zes jaar werkzaam geweest te zijn in verschillende administratieve functies bij W te H, L te B en L NV te H.
Op dit moment ben ik op zoek naar een leuke administratieve baan die goed te combineren is met het moederschap. In mijn vorige functies verrichtte ik verschillende werkzaamheden waaronder correspondentie, telefoonbehandeling, postbehandeling, coderen en inboeken van facturen, aanmaken van klantenbestanden, behandelen van problematische betalingen, archiveren en notuleren.
Uw functie spreekt me erg aan om verschillende redenen. De eerste reden, is dat deze administratieve baan perfect aansluit op mijn opleiding en werkervaring. Daarnaast beschik ik over goede sociale en contactuele eigenschappen en ben ik goed in staat om in teamverband te kunnen werken, zelfstandig werken is ook geen enkel probleem.
Tenslotte heb ik ruime computerervaring en ben ik ben op alle werkdagen in de ochtenduren beschikbaar.
Ik hoop dat deze e-mail voor u een aanleiding is mij uit te nodigen voor een oriënterend gesprek. Voor nadere informatie verwijs ik u naar bijgevoegd Curriculum Vitae.
Met vriendelijke groet,
J M
Bijlage: CV
Dit zijn inderdaad ook dingen die belangrijk zijn, ik heb hoofdzakelijk naar de opmaak gekekenquote:Op maandag 16 april 2007 22:10 schreef mirannie het volgende:
Sowieso kan je dat hele voorstel rondje er wel gewoon uithalen hoor.
Dat stukje dat je elke ochtend beschikbaar bent kan er ook uit.
En in je laatste alinea niet zeggen dat je hoopt op een uitnodiging, staat zo wanhopig.
En helemaal schrijf je Curriculum Vitae (weet niet 100% zeker of dit de juiste spelling is), maar afkortingen zijn in principe niet de bedoeling in een sollicitatie gesprek.
Heb laatst ook de sollicitatie brief voor mijn zus geschreven en daardoor hadden ze de kandidate die ze eigenlijk al voor die functie hadden aangenomen afgezegd, puur op basis van die goede brief dus. (en dit schrijf ik er niet bij om arrogant te doen, maar om aan te geven dat ik wel een beetje weet waar ik mee bezig ben)
notuleren behoort (gelukkig) niet tot de werkzaamheden,quote:Op maandag 16 april 2007 22:15 schreef Geluk het volgende:
In een sollicitatiebrief horen een aantal dingen zeker aan bod te komen:
- waarom ben jij zo ontzettend geschikt voor deze functie, beter geschikt dan een andere kandidaat?
- wat spreekt je aan in de functie?
- wat spreekt je aan in het bedrijf, waarom wil je liever hier werken dan elders?
En hier moet je behoorlijk concreet in worden, dus met (controleerbare) voorbeelden.
Het ziet er verder wel oke uit. Ik zou het "combineren met het moederschap" persoonlijk weglaten, dat zou ik meer tijdens het gesprek ter sprake brengen.
Als je wilt gaan notuleren en corresponderen moet de brief taaltechnisch natuurlijk foutloos zijn, dus laat hem maar door veel mensen lezen.
Dan moet je gewoon benadrukken dat je 's ochtends kunt en niet gelijk over kinderen beginnenquote:Op maandag 16 april 2007 22:18 schreef Janena het volgende:
Bedankt voor de tips alvast!
heb cv en email vast aangepast (ik dacht al dat email zonder hoofdletter was maar op de vacature stond het geschreven als 'E-mail'.
Er word specifiek gevraagd om iemand die sochtends beschikbaar is, dus ik twijfel of het eruit kan...
aan de andere kant zou ik ook niet solliciteren als ik niet in de ochtenden zou kunnen natuurlijk.
Inderdaad, de eerste keer uitschrijven, de daaropvolgende mag het afgekort dus:quote:Op maandag 16 april 2007 22:21 schreef JoeDank het volgende:
Het is het CWI, dus zou ik er in ieder geval Centrum voor Werk en Inkomen van maken (wel zo netjes). De rest nog niet gelezen.
quote:bla bla bla Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) blablablabla yadi yadi yadi CWI enzo ging het door.
Nou ja, als je 's ochtends niet beschikbaar bent, hoef je al niet te solliciteren, dus daar gaan ze al van uit. Dus dat stukje kan er echt uit.quote:Op maandag 16 april 2007 22:18 schreef Janena het volgende:
Bedankt voor de tips alvast!
heb cv en email vast aangepast (ik dacht al dat email zonder hoofdletter was maar op de vacature stond het geschreven als 'E-mail'.
Er word specifiek gevraagd om iemand die sochtends beschikbaar is, dus ik twijfel of het eruit kan...
aan de andere kant zou ik ook niet solliciteren als ik niet in de ochtenden zou kunnen natuurlijk.
Ook een goede inderdaad.quote:Op maandag 16 april 2007 22:25 schreef DonJames het volgende:
De woorden : de eerste reden" zou ik ook weg laten of iets anders voor verzinnen, het impliceert namelijk een opsomming (tweede reden, derde reden) maar die komt niet.
Volgens mij kan je daar best een zinnetje aan wijden, als je een kleine bedrijf (klein team, niet anoniem, directe contacten, zicht op alle bedrijfsprocessen .... vul verder in) inderdaad leuker vind dan een groot bedrijf. Maar niet al te veel uitbouwen.quote:Op maandag 16 april 2007 22:21 schreef Janena het volgende:werken voor een klein bedrijf (non p[rofit) heeeft echt mijn voorkeur, dat mischien uitbouwen?
Ik weet niet of je mij verkeerd hebt begrepen maar het ging in mijn post om de hoofdletters.quote:Op maandag 16 april 2007 22:29 schreef Janena het volgende:
cwi staat al uitgeschreven in de brief maar bedankt voor je tip!
Oeps, dat had ik inderdaad even gemist.quote:Op maandag 16 april 2007 22:33 schreef JoeDank het volgende:
[..]
Ik weet niet of je mij verkeerd hebt begrepen maar het ging in mijn post om de hoofdletters.
Thuisblijfmoeder lijkt me geen geschikt woord, vind het erg lui overkomen. Zeg dan iets van dat je bewust gekozen hebt de eerste jaren voor je kinderen te zorgen of iets dergelijks.quote:Op maandag 16 april 2007 22:29 schreef Haagshe_Harry het volgende:
Zoals te lezen is in mijn bijgevoegd CV ben ik sinds .... thuisblijfmoeder.
Dit stuk is totaal niet van belang, gewoon weglaten dus.quote:Momenteel ben ik op zoek naar een leuke administratieve baan die goed te combineren is met het moederschap. Doordat ik deze baan wil combineren met mijn moederschap zal ik in de ochtenduren beschikbaar zijn.
Dit komt zo wanhopig over, deze zin vind ik beter:quote:Ik hoop dat deze E-mail voor u aanleiding is mij uit te nodigen voor een oriënterend gesprek. Ik zal dan graag mijn bijgevoegd curriculum vitae verder toelichten.
Dat is zeg maar een normale brief, moet dat ook zo in een email of kan je dat eerste gedeelte met je eigen naam enzo weglaten?quote:Eigen naam
Adres
Werkgever naam
t.a.v. (eventueel)
Adres
1e alinia.
2e alinia.
3e alinia.
Met vriendelijke groet,
Eigen naam
Bijlage: curriculum vitae
Ik zou het sowieso gewoon vol uitschrijven, heb je het in iedergeval goedquote:Op maandag 16 april 2007 22:46 schreef Rekkie het volgende:
cv is met kleine letters!
Ik ook, maar goed dat is niet noodzakelijkquote:Op maandag 16 april 2007 22:48 schreef Twisted_Logic het volgende:
[..]
Ik zou het sowieso gewoon vol uitschrijven, heb je het in iedergeval goed.
Ik zou voor een email sollicitatie grotendeels dezelfde indeling aanhouden. Je zou wel de naam en het adres van het bedrijf weg kunnen laten eventueel maar ik vind het in dergelijke correspondentie wel zo prettig als de standaard regels toegepast worden.quote:Op maandag 16 april 2007 22:47 schreef Twisted_Logic het volgende:
Moet de opmaak van een e-mail sollicitatie trouwens anders dan die van een brief.
[..]
Dat is zeg maar een normale brief, moet dat ook zo in een email of kan je dat eerste gedeelte met je eigen naam enzo weglaten?
Hoe kun je notuleren als je de taal niet machtig bent? In steno ofzo?quote:Op maandag 16 april 2007 22:05 schreef Janena het volgende:
en notuleren.
Wat kan het het bedrijf in vredesnaam schelen waar je die vacature gevonden hebt? En dat je interesse hebt, is iedereen ook duidelijk. Je stuurt die brief toch niet voor niets?quote:Op maandag 16 april 2007 22:05 schreef Janena het volgende:
Naar aanleiding van uw vacature die ik vond op het vacaturebord bij het Centrum voor werk en inkomen te Hardenberg maak ik mijn interesse kenbaar voor deze leuke en uitdagende functie.
quote:Op dinsdag 17 april 2007 00:17 schreef static het volgende:
[..]
Hoe kun je notuleren als je de taal niet machtig bent? In steno ofzo?
quote:Op maandag 16 april 2007 22:21 schreef Janena het volgende:
[..]
notuleren behoort (gelukkig) niet tot de werkzaamheden,
Ik zal nog wat brainstormen over mijn motivatie...
werken voor een klein bedrijf (non p[rofit) heeeft echt mijn voorkeur, dat mischien uitbouwen?
Ik zou niet hameren op non-profit. Een logopediepraktijk is dat namelijk helemaal niet.quote:Op maandag 16 april 2007 22:21 schreef Janena het volgende:
werken voor een klein bedrijf (non p[rofit) heeeft echt mijn voorkeur, dat mischien uitbouwen?
Waarom dan noemen in een CV?quote:
Veel te informeel, niet doen dus.quote:Op dinsdag 17 april 2007 01:11 schreef Zelva het volgende:
[..]
maak er dan iets origineels van, bijvoorbeeld:
Vorige week vrijdag was ik in het CWI in Hardenberg. Op het vacaturebord hingen diverse vacatures, één daarvan liet mij niet meer los. Dat is nou echt iets voor mij, dacht ik meteen.
Ik ben...
Ik denk dat een bedrijf dat wel degelijk kan schelen waar je die facature hebt gezien, zo kan een bedrijf bekijken waarbij de meeste reactie's vandaan komen en in vervolg nog een keer daar adverteren.quote:Op dinsdag 17 april 2007 01:11 schreef Zelva het volgende:
[..]
Wat kan het het bedrijf in vredesnaam schelen waar je die vacature gevonden hebt? En dat je interesse hebt, is iedereen ook duidelijk. Je stuurt die brief toch niet voor niets?
Dit is inderdaad zo! Het hoort gewoon in je brief te staan.quote:Op dinsdag 17 april 2007 08:25 schreef Twisted_Logic het volgende:
[..]
Ik denk dat een bedrijf dat wel degelijk kan schelen waar je die facature hebt gezien, zo kan een bedrijf bekijken waarbij de meeste reactie's vandaan komen en in vervolg nog een keer daar adverteren.
Dat van thuisblijfmoeder kun je weglaten, vertel je wel bij je sollicitatie. Je bent niet op zoek naar een baan die te combineren is met moederschap, maar naar een baan 'die voldoende ruinmte geeft om je ook elders te ontplooien'. Oftewel parttime.quote:Hardenberg, 16 april 2007
J M
-- ---- -
---- -- ----------
Betreft: sollicitatie naar de functie van administratief medewerkster
Geachte mevrouw V,
Mijn naam is J M, ik ben 30 jaar en woonachtig in H.
Momenteel ben ik thuisblijfmoeder na 6 jaar werkzaam geweest te zijn in verschillende administratieve funties bij W te H, L te B en L NV (moeten hier puntjes tussen?) te H.
Op dit moment ben ik op zoek naar een leuke administratieve baan die goed te combineren is met het moederschap.
In mijn vorige functies verrichtte ik verschillende werkzaamheden waaronder correspondentie, telefoonbehandeling, postbehandeling, coderen en inboeken van facturen, aanmaken van klantenbestanden, behandelen van problematische betalingen, archiveren en notuleren.
Uw functie spreekt me erg aan om verschillende redenen.
De eerste reden, is dat deze administratieve baan perfect aansluit op mijn opleiding en werkervaring.
Daarnaast beschik ik over goede sociale en contactuele eigenschappen en ben ik goed in staat om in teamverband te kunnen werken, zelfstandig werken is ook geen enkel probleem.
Tenslotte heb ik ruime computerervaring en ben ik ben op alle werkdagen in de ochtenduren beschikbaar.
Ik hoop dat deze E-mail voor u een aanleiding is mij uit te nodigen voor een oriënterend gesprek.
Voor nadere informatie verwijs ik u naar bijgevoegd curriculum vitae.
Met vriendelijke groet,
J M
Bijlage: CV (moeten hier puntjes tussen?)
Hoe cliche... als ik zo'n brief zou krijgen zou ik hem meteen in de prullenbak flikkeren.quote:Op dinsdag 17 april 2007 01:11 schreef Zelva het volgende:
Vorige week vrijdag was ik in het CWI in Hardenberg. Op het vacaturebord hingen diverse vacatures, één daarvan liet mij niet meer los. Dat is nou echt iets voor mij, dacht ik meteen.
Ik ben...
Ja natuurlijk, en : ,,Naar aanleiding van uw vacature die ik vond op het vacaturebord bij het Centrum voor werk en inkomen te Hardenberg" vind je minder cliché?quote:Op dinsdag 17 april 2007 14:11 schreef zure_apple het volgende:
Hoe cliche... als ik zo'n brief zou krijgen zou ik hem meteen in de prullenbak flikkeren.
Ja, advertenties in kranten moet je zo ontzettend veel moeite voor doen, dát geeft ze nou echt een goede indruk.quote:OT: Kijk eens even of die advertentie niet ergens anders staat... je maakt denk ik een betere indruk als je de advertentie uiit de krant ofzo hebt (=moeite doen) dan van een prikbord bij het cwi (=makkelijk)
Ja, in feite is het zooooo belangrijk dat dat het eerste is wat je sollicitatiebrievenlezer moet meedelen. Daar hangt het nou eenmaal vanaf of je aangenomen wordt of niet.quote:Op dinsdag 17 april 2007 09:36 schreef mirannie het volgende:
[..]
Dit is inderdaad zo! Het hoort gewoon in je brief te staan.
Dat zei ik niet, maar lezen is ook moeilijk.quote:Op dinsdag 17 april 2007 14:44 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja, in feite is het zooooo belangrijk dat dat het eerste is wat je sollicitatiebrievenlezer moet meedelen. Daar hangt het nou eenmaal vanaf of je aangenomen wordt of niet.![]()
Origineel is ok, maar het is een sollicitatie brief, dat hoort gewoon niet informeel.quote:Op dinsdag 17 april 2007 14:42 schreef Zelva het volgende:
[..]
Informeel is nog altijd beter dan niet origineel en daardoor niet opvallen.
Nee, maar het is wel de standaard om dat te vermelden. Je kunt moeilijk zeggen: ik las uw advertentie.quote:Op dinsdag 17 april 2007 14:44 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja, in feite is het zooooo belangrijk dat dat het eerste is wat je sollicitatiebrievenlezer moet meedelen. Daar hangt het nou eenmaal vanaf of je aangenomen wordt of niet.![]()
Inderdaad. Als je het in jip-en-janneke-taal schrijft nemen ze je echt niet serieus hoor. Een zakelijke brief getuigt van beheersing van de Nederlandse taal en ook van een zakelijk karakter.quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:04 schreef mirannie het volgende:
[..]
Origineel is ok, maar het is een sollicitatie brief, dat hoort gewoon niet informeel.
Ik hoop dat de spelling in je brief en CV beter warenquote:Op dinsdag 17 april 2007 15:31 schreef Twisted_Logic het volgende:
Wat ik trouwens in de sollicitatie naar mijn stage heb gedaan was een normale brief en CV en allebij toegevoegd aan de bijlage.
Leuk idee, maar hou er dan wel rekening mee dat niet iedere medewerker binnen het bedrijf toegang heeft tot internet. Zou toch lullig zijn als degene die het mailtje behandelt (en misschien uitprint voor HRM?) je cv dus niet kan bekijken.quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:33 schreef zure_apple het volgende:
[..]
Ik hoop dat de spelling in je brief en CV beter warenMaar kan inderdaad. Ik las pasgeleden op Fok! dat mensen hun CV op internet hadden staan (website dus). Leuk idee!
Boeie of daar spelfouten in zitten...quote:Op woensdag 18 april 2007 14:55 schreef Motionblur het volgende:
ik heb helemaal geen zin om me hier in te mengen maar ik vraag me slechts 1 ding af:
hoe heb je in hemelsnaam al administratief werk gedaan en ben je ondanks dat toch slecht in spellen, ik persoonlijk zou het heeeeel vervelend vinden als er spel- en taalfouten in mijn administratie zitten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |