Als mosterd na de maaltijd.
Quattro Gatti: 10-
Hartenstraat 3, 1016 BZ Amsterdam, tel. 020-4214585
Di t/m za , lunch 11-14.30, gebak tot 16 uur, diner 19-22 uur
Hier is goed geproefd
JOHANNES VAN DAM
Hoe vaak heb ik al niet gezegd dat een bezochte zaak de beste in zijn soort is in Amsterdam. Vaak genoeg, maar ik zeg het weer. Kennelijk is in Amsterdam een klimaat ontstaan dat niet alleen goedkope en platte zaken aantrekt, maar ook zaken waarop zich vooral een kleine kern van liefhebbers kan storten. Gelukkig wordt de spoeling steeds dikker.
Nu dus deze Italiaan; Quattro Gatti, vier katers. Waarom weet ik niet, maar de lapjeskat op het menu zorgt dat ik me meteen thuisvoel.
Het zijn twee Italianen die dat zonder anderen voltrekken, 's avonds, maar ook voor de lunch en tussendoor voor de liefhebbers van echt Italiaans gebak, want ze noemen het ook een pasticceria.
Wie ze rustig en glimlachend aan het werk ziet, geniet alleen al daarvan. En ik ben niet de enige. Toen ik na afloop van de maaltijd (en het afrekenen) aankondigde dat ik over ze ging schrijven, stak er een stormpje van verontwaardiging op aan de tafeltjes om me heen: weer een geheim adresje naar de knoppen! Maar ja, ik kan niet anders dan getuigen van een perfecte maaltijd. En vol is vol in dit kleine zaakje. Doe rustig aan!
We begonnen met de torta antica (¤ 12,50), twee stukjes knapperige en smeuïge hartige taart met zwezerik en een saus met rode wijn en rozijnen: fantastisch, dit middeleeuws Lombardische gerecht. Op de kaart staat het (in het Engels, de voertaal hier!) nog verder toegelicht: 'Dit zeer smakelijke middeleeuwse gerecht is een typisch voorbeeld van 'bianco mangiare', het volksgeloof dat het eten van wit voedsel goed was voor lichaam en geest. Ook de saus is middeleeuws en werd gewoonlijk geserveerd met lever of kip.'
Het andere voorgerecht was carne crude all'Albese con tartufo nero, ed insalata di pomodorini dolci e porretti (¤ 11,50), oftewel dun gesneden gemarineerd kalfsvlees met truffel en een salade van zoete tomaatjes en bosuitjes, een gerecht uit truffelstad Alba.
Deze gerechten zijn hun prijs meer dan waard, zeg ik maar even. Een droom!
Van de primi piatti, waarvan alle pasta's vanzelfsprekend zelf en met de hand gemaakt zijn, namen we de ravioli in fila dei Quattro Gatti ripiene di salsiccia fatta in casa con burro ed erbe fini (¤ 13), ravioli's aan de strip, gevuld met zelfgemaakte worst met boter en tuinkruiden: nog nooit proefden we zoiets zaligs! Alsof er nieuwe smaken gevonden waren!
Voor ons nieuw, maar net als het andere op oude tradities gebaseerd, was de tiella di riso, patate en cozze alla Barese. (¤11,50), een ovenschotel met rijst, mosselen, aardappel en kaas, met name Pecorino, een ook voor Italië zeldzame combi, maar in Bari traditioneel. Alleen jammer dat dit geen goed mosseljaar is.
Voor de secondi hadden we wat vis betreft - hier eigenlijk de specialiteit met bijvoorbeeld hele kreeften als daggerecht, die eerst levend aan de gasten worden getoond - keuze uit onder meer tarbot en zeebaars, die je dan op vier manieren kunt bestellen: gebakken met tomaten, olijven en kappertjes, al cartoccio (en papillotte), gegrild en in witte wijn.
We kiezen de zeebaars en krijgen het advies dan voor de cartoccio te kiezen. Doen we. De vis wordt aan tafel uit zijn papieren omhulsel op het ovale bord gestort, geserveerd met o.a. mooie zwarte olijfjes en diverse groenten. Hij is precies goed, nog sappig aan de graat. En natuurlijk met citroen.
De costolette d'agnello bardate con guanciale e servite su rocce ardenti ed erbe fresche (¤19,50) zijn vier supermalse lamskarbonaadjes, gewikkeld in dat heerlijke varkenswangspek, geserveerd op gloeiende rotsjes met verse kruiden erop: adembenemend lekker. Er liggen ook groenten bij en weer andere olijven (taggiasche), die het net weer beter doen bij dit vlees dan die zwarte bij de vis het hierbij zouden doen. Hier is over nagedacht en, belangrijker, geproefd.
Over de nagerechten moet ik kort zijn, want anders word ik gek. Er is, omdat ze ook nog traditionele banketbakkers zijn, allerlei eenvoudig of luxueus gebak, van kleine gebakjes van rabarber met rode wijn tot soesjes en van amandel- en hazelnootroomtaartjes en mimosataart tot vruchtengebakjes. Heel Italiaans (en Turijns) en zalig. (¤ 6,50 de man).
In één woord goddelijk!
© Het Parool, 14-04-2007
En als die dikke zegt dat het lekker is dan krijg ik al honger.