abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48311270
Okee, doe je kind als rasheiden op een protestants-christelijke basisschool, omdat-ie in de buurt zit. Lekker handig denk je. Nee, hoor, dan wordt de blijde boodschap via je kind in huis verspreid. . Het is godomme alsof je hondenbezitter bent en dat je, doordat je je hond uitlaat, geconfronteerd wordt met de zwakzinnige verhalen van mede hondenbezitters die hun hond uitlaten over hún hond. Bruiloft in Kana, boekje dat hier ligt, begon ze voor te lezen na de maaltijd. Over die Jezus dude you know die als de wijn op is, niet even gewoon bier haalt, maar water in nog meer wijn verandert.
Serieus, heeft 1 van jullie heidenen hier ervaring met een min of meer zeg maar ongelukkig schoolkeuze, waarbij je je kind stuurt naar een christelijke school (omdat-ie dichtbij zit) terwijl je zelf niet christelijk bent. Worden die kinderen geheel gebrainwashed of krijg je dat er nog wel uit na verloop van tijd?
I´m back.
pi_48311423
Laat je kind tien minuten verder fietsen naar een openbare school, of zeik niet zo.
Wat denk je nou zelf, dat zo'n naam er gewoon voor de lol is neer gezet? Omdat het interessant klinkt? Dergelijk onderwijs bestaat al sinds jaar en dag, en de boodschap die meegegeven wordt is in al die tijd niet veranderd. En toch denkt meneer de atheïst dat het heus wel meevalt.

Dit is net zo treurig als die Moslim-kinderen die wel op een Katholieke school zaten, maar die niet mee mochten doen aan het Kerst-ontbijt van hun ouders, vroeger.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_48311438
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 00:11 schreef Ryan3 het volgende:
Okee, doe je kind als rasheiden op een protestants-christelijke basisschool, omdat-ie in de buurt zit. Lekker handig denk je. Nee, hoor, dan wordt de blijde boodschap via je kind in huis verspreid. . Het is godomme alsof je hondenbezitter bent en dat je, doordat je je hond uitlaat, geconfronteerd wordt met de zwakzinnige verhalen van mede hondenbezitters die hun hond uitlaten over hún hond. Bruiloft in Kana, boekje dat hier ligt, begon ze voor te lezen na de maaltijd. Over die Jezus dude you know die als de wijn op is, niet even gewoon bier haalt, maar water in nog meer wijn verandert.
Serieus, heeft 1 van jullie heidenen hier ervaring met een min of meer zeg maar ongelukkig schoolkeuze, waarbij je je kind stuurt naar een christelijke school (omdat-ie dichtbij zit) terwijl je zelf niet christelijk bent. Worden die kinderen geheel gebrainwashed of krijg je dat er nog wel uit na verloop van tijd?
Mijn zoontje kwam op een gegeven moment thuis en wist wat ie later wilde worden... jezus want die kon wonderen!
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
  Donald Duck held zaterdag 14 april 2007 @ 00:17:27 #4
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_48311491
Wees blij, nu dwaalt je kind niet af en zal verlichting vinden!
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_48311613
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 00:15 schreef Nosh het volgende:
Laat je kind tien minuten verder fietsen naar een openbare school, of zeik niet zo.
Wat denk je nou zelf, dat zo'n naam er gewoon voor de lol is neer gezet? Omdat het interessant klinkt? Dergelijk onderwijs bestaat al sinds jaar en dag, en de boodschap die meegegeven wordt is in al die tijd niet veranderd. En toch denkt meneer de atheïst dat het heus wel meevalt.

Dit is net zo treurig als die Moslim-kinderen die wel op een Katholieke school zaten, maar die niet mee mochten doen aan het Kerst-ontbijt van hun ouders, vroeger.
Nee, kut, vergeten te zeggen, ik wist pas een jaar later dat die lui protestants-christelijk zijn. Het staat niet op hun gevel, zeg maar. En in het eerste jaar doen ze er niet zoveel aan. Hoe dan ook, het valt m.n. mij kwalijk te dulden, maar goed, ik wist het niet. Verder is het wel een goed schooltje. De klassen zijn erg klein. En de methoden die ze hanteren werken erg goed. Alleen ja, ik als heiden trok mijn shirt over mijn kop en ging kikvorsprongen maken vanmiddag. (Triviant vraag: uit welke Britse comedie ken je deze kikvorssprongen, wie voerde ze uit (stagename en naam van acteur) en in welke aflevering (noem titel) was dit?)

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 14-04-2007 00:45:29 ]
I´m back.
  zaterdag 14 april 2007 @ 00:22:44 #6
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_48311651
Meteen terughalen en de dichtstbijzijnde Montessori school opzoeken! (Meer kan ik niet bedenken)
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_48311660
Wees blij. Ze wil straks ook geen seks voor het huwelijk. Scheelt jou over een kleine 10 jaar een hoop kopzorg.
Wie dit leest is gek
pi_48311661
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 00:17 schreef __Saviour__ het volgende:
Wees blij, nu dwaalt je kind niet af en zal verlichting vinden!
Ipv bier halen, water in wijn veranderen??? Da's afdwalen hoor.
I´m back.
pi_48311684
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 00:22 schreef Aoristus het volgende:
Meteen terughalen en de dichtstbijzijnde Montessori school opzoeken! (Meer kan ik niet bedenken)
Ja, die zit ergens in de Randstad, ook een wit schooltje natuurlijk, maar goed.
I´m back.
pi_48311714
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 00:15 schreef vamperotica het volgende:

[..]

Mijn zoontje kwam op een gegeven moment thuis en wist wat ie later wilde worden... jezus want die kon wonderen!
Ja, bier halen bij de Appie...
I´m back.
  zaterdag 14 april 2007 @ 00:26:31 #11
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_48311754
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 00:23 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, die zit ergens in de Randstad, ook een wit schooltje natuurlijk, maar goed.
Wij hadden de eerste neger, een Surinaams jongetje die via de voordeelregel naar Nederland is ge-emigreerd. Het was even wennen, maar al snel bleek het goed volk, hij dronk ook halfvolle schoolmelk.
pi_48312062
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 00:26 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Wij hadden de eerste neger, een Surinaams jongetje die via de voordeelregel naar Nederland is ge-emigreerd. Het was even wennen, maar al snel bleek het goed volk, hij dronk ook halfvolle schoolmelk.
Ja, ik groeide op in Zeeuws-Vlaanderen. Nu was er in Terneuzen een Porgy and Bess jazz club en de uitbater was, zoals we dat toen plachten aan te duiden, een neger, die 'op' ons dorp woonde. Wij (paar vriendjes en ik, sociologen met een bloedend hart in spé) kwamen daarachter, en wij dus in de bosjes liggen voor zijn huis om hem eens te aanschouwen. Gna.
Ook in dit dorp nauwelijks allochtonen anno 2007. In de hele gemeente (5 dorpen) een stuk of 200. Bij ons in de straat 1 familie waarvan de man uit de Antillen komt en de vrouw uit Colombia, off all places. Schooltje waar kleine op zit idem, nauwelijks autochtonen behalve kroost van eerder genoemd paar, kleine klasjes, voldoende aandacht dus, zeker 75% stroomt door naar eh... HAVO-VWO. Ik ben ook 20 20 met leerkracht, alleen die blijde boodschap hè.
I´m back.
  zaterdag 14 april 2007 @ 00:42:55 #13
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_48312229
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 00:22 schreef Aoristus het volgende:
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zaterdag 14 april 2007 @ 00:57:22 #14
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_48312604
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 00:37 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, ik groeide op in Zeeuws-Vlaanderen. Nu was er in Terneuzen een Porgy and Bess jazz club en de uitbater was, zoals we dat toen plachten aan te duiden, een neger, die 'op' ons dorp woonde. Wij (paar vriendjes en ik, sociologen met een bloedend hart in spé) kwamen daarachter, en wij dus in de bosjes liggen voor zijn huis om hem eens te aanschouwen. Gna.
Ook in dit dorp nauwelijks allochtonen anno 2007. In de hele gemeente (5 dorpen) een stuk of 200. Bij ons in de straat 1 familie waarvan de man uit de Antillen komt en de vrouw uit Colombia, off all places. Schooltje waar kleine op zit idem, nauwelijks autochtonen behalve kroost van eerder genoemd paar, kleine klasjes, voldoende aandacht dus, zeker 75% stroomt door naar eh... HAVO-VWO. Ik ben ook 20 20 met leerkracht, alleen die blijde boodschap hè.
Hmja, ik ben in Purmerend opgegroeid, dat is een groeistad (oftewel slaapstad, forenzenstad). Vroeg of laat zouden er dus toch wel meer komen, dus die neger werd als vanzelf wel een vriendje, al was het maar om een stap voor te zijn ( ).
De meeste kinderen die Montessori onderwijs hebben genoten, komen meestal wel goed terecht en gaan bijna allemaal met minstens een havo advies naar het voortgezet onderwijs. Ik denk niet zozeer dat dat aan witte of zwarte scholen ligt, maar aan de ontwikkelruimte die je gegund wordt.

Ik heb een korte definitie gevonden,

uitgangspunten:
- natuurlijke onderzoeksdrang
- natuurlijk neiging tot ordenen (dat durf ik te betwijfelen)
- kinderen doorlopen dezelfde fasen maar in een ander tempo
- kinderen zoeken hun eigen absorbtiemoment

kenmerken:
- heterogene groepen
- zelfcorrigerende 'werkjes/projecten', oplopend in moeilijkheidsgraad
- compleet ingerichte keuken (waarvan ik nog steeds het nut niet begrijp)
- prikkelen tot leven, vrijlaten in de ontwikkeling.
pi_48312786
Ik heb zelf op een protestant christelijke basisschool gezeten.....en ben verder niet gelovig, en ben het er ook niet door geworden....en zo velen met mij in mijn klas
pi_48312901
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 00:57 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Hmja, ik ben in Purmerend opgegroeid, dat is een groeistad (oftewel slaapstad, forenzenstad). Vroeg of laat zouden er dus toch wel meer komen, dus die neger werd als vanzelf wel een vriendje, al was het maar om een stap voor te zijn ( ).
De meeste kinderen die Montessori onderwijs hebben genoten, komen meestal wel goed terecht en gaan bijna allemaal met minstens een havo advies naar het voortgezet onderwijs. Ik denk niet zozeer dat dat aan witte of zwarte scholen ligt, maar aan de ontwikkelruimte die je gegund wordt.

Ik heb een korte definitie gevonden,

uitgangspunten:
- natuurlijke onderzoeksdrang
- natuurlijk neiging tot ordenen (dat durf ik te betwijfelen)
- kinderen doorlopen dezelfde fasen maar in een ander tempo
- kinderen zoeken hun eigen absorbtiemoment

kenmerken:
- heterogene groepen
- zelfcorrigerende 'werkjes/projecten', oplopend in moeilijkheidsgraad
- compleet ingerichte keuken (waarvan ik nog steeds het nut niet begrijp)
- prikkelen tot leven, vrijlaten in de ontwikkeling.
Opgegroeid in Zeeuws-Vlaanderen, ongeveer anderhalf decennium eerder dan jij, had jij geen andere keuze dan de OLS (openbare lagere school) of een protestants-christelijke school (de zogenaamde 'bokkenschool', zoals dit in ons dorp werd genoemd). Ouders waren non/anti/à-christenen en het werd dus OLS. En als de 'bokken' gingen gymen n onze gymzaal dan scholden we ze uit voor 'bokken'. Ik weet nu nog niet waarom, maar als je in Rome bent dan doe je als de Romeinen, vermoed ik. Bij ons in de OLS ging alls recht toe, recht an, geen fancy theorieën over hoe je kinderen iets bij moest brengen. Was daar de tijd en de plaats nog niet voor, denk ik. Er gingen van de 29 leerlingen in mijn klas, maar een stuk of 8 naar het Petrus Hondius college in Terneuzen (ik niet naar PH, want wij verhuisden naar een vrijstaande villa aan de andere kant van Zeeuws-Vlaanderen, waardoor ik op een ander lyceum terecht kwam), de rest naar IHNO of LTS. Maar de bokken hier dus (misschien daar en toen ook?) leveren driekwart, zonder Montesorimethoden, af aan HAVO-VWO en dus lyceum.
I´m back.
pi_48312959
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 01:06 schreef Ilsjuhh het volgende:
Ik heb zelf op een protestant christelijke basisschool gezeten.....en ben verder niet gelovig, en ben het er ook niet door geworden....en zo velen met mij in mijn klas
En je hebt wel ooit de blijde boodschap aan je ouders verkondigd???
I´m back.
  zaterdag 14 april 2007 @ 01:15:17 #18
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_48312976
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 01:11 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Opgegroeid in Zeeuws-Vlaanderen, ongeveer anderhalf decennium eerder dan jij, had jij geen andere keuze dan de OLS (openbare lagere school) of een protestants-christelijke school (de zogenaamde 'bokkenschool', zoals dit in ons dorp werd genoemd). Ouders waren non/anti/à-christenen en het werd dus OLS. En als de 'bokken' gingen gymen n onze gymzaal dan scholden we ze uit voor 'bokken'. Ik weet nu nog niet waarom, maar als je in Rome bent dan doe je als de Romeinen, vermoed ik. Bij ons in de OLS ging alls recht toe, recht an, geen fancy theorieën over hoe je kinderen iets bij moest brengen. Was daar de tijd en de plaats nog niet voor, denk ik. Er gingen van de 29 leerlingen in mijn klas, maar een stuk of 8 naar het Petrus Hondius college in Terneuzen (ik niet naar PH, want wij verhuisden naar een vrijstaande villa aan de andere kant van Zeeuws-Vlaanderen, waardoor ik op een ander lyceum terecht kwam), de rest naar IHNO of LTS. Maar de bokken hier dus (misschien daar en toen ook?) leveren driekwart, zonder Montesorimethoden, af aan HAVO-VWO en dus lyceum.
Nou ja, nu heb je wel die keuze. Welke informatie wil jij thuiskrijgen ?
pi_48313084
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 01:15 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Nou ja, nu heb je wel die keuze. Welke informatie wil jij thuiskrijgen ?
Ik wil vooral weten of zo'n blijde boodschap beklijft. En hoe ga je er mee om. Ik bedoel toen kleine meid ging voorlezen over bruiloft te Kana vanavond waren de grapjes over bier niet van de lucht natuurlijk.
Verder ben ik wel tevreden over manier van lesgeven, dat slaat verder wel goed aan, beter dan toen ikzelf jong was, vermoed ik zelfs. optie openbare bassisschool ligt gevoelig, vanwege drukke weg tussen school en huis.
Ben alleen bang dat ze het steeds vaker over 'je zus' zullen hebben, wat dan?
I´m back.
  zaterdag 14 april 2007 @ 01:25:09 #20
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_48313171
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 01:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik wil vooral weten of zo'n blijde boodschap beklijft. En hoe ga je er mee om. Ik bedoel toen kleine meid ging voorlezen over bruiloft te Kana vanavond waren de grapjes over bier niet van de lucht natuurlijk.
Verder ben ik wel tevreden over manier van lesgeven, dat slaat verder wel goed aan, beter dan toen ikzelf jong was, vermoed ik zelfs. optie openbare bassisschool ligt gevoelig, vanwege drukke weg tussen school en huis.
Ik ben bang dat als het aanhoudt, dat je haar zult moeten offeren op een altaar ofzo. De kans dat ze een succesvolle bioloog wordt, is met deze ongelukkige blijde leer ook tot een minimaal risico beperkt, christenen willen namelijk tegenwoordig iets over de evolutieleer kwijt en dat conflicteert met mogelijkheid tot zelf ontdekken. En denk eens aan de vriendjes en vriendinnetjes die ze straks mee naar huis neemt, om nog maar te zwijgen van kinderpartijtjes..

Het vervelende is dat je haar ook geen straf kan geven vanwege de onzin die ze als waarheid heeft geleerd.

Misschien is Rudolf Steiner een tussenoplossing? Ik ben me niet zo bewust van je mogelijkheden eigenlijk
pi_48313248
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 01:14 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik denk het wel ja, ik kon altijd wel genieten van de bijbel verhalen, maar zag dat gewoon als mooie verhalen en zat voor mij verder geen betekenis aan...
maar ik geloof wel dat ik misschien die tijd heb geroepen dat ik geloofde ik god en alles en dat ik me afvroeg waarom wij thuis voor het eten nooit gingen bidden, vond dat wel heel raar.....
was er toen dus wel mee bezig, maar dat is denk ik vooral omdat de verhalen zo mooi verteld worden....en kinderen zijn daar natuurlijk erg vatbaar voor

maar waar mijn ouders wel echt over gevallen zijn is dat wij bij geschiedenis daar het stuk over het onstaan van de aarde oversloegen omdat de leraren het daar niet mee eens waren, omdat dat niet zo was omdat god de wereld had geschapen.... En dat werd dus ook echt tegen ons gezegt..... terwijl het grootste deel van de kinderen in de klas niet gelovig was.... en dan horen de andere verhalen over het ontstaan van de aarde er toch ook echt wel bij...
pi_48313256
Zowel mijn basisschool als middelbare-school, was een school gebaseerd op katholieke grondslag. Je kunt groter vraagtekens zetten bij de inmening van godsdienst in het onderwijs maar ik denk niet dat je daarvoor als argument aan kan dragen dat kinderen geindoctrineerd worden. De godsdienst/katachese lessen gingen vaak over godsdienst als maatschappelijk fenomeen en hoe zich dat in diverse landen minifesteert. Eigenlijk kan ik dat niet afkeuren, kennis is nooit slecht, ik heb het zeker niet als sturend ervaren.
pi_48315557
Dat je van tevoren niet wist dat het een PC school was, daar zal ik maar niks over zeggen
De verhalen die ze op school horen, ach je kunt ze gewoon vertellen over mensen die ergens in geloven en voor de kinderen die niet gelovig opgevoed worden zijn het gewoon mooie verhalen.

Het goede wat ik van mijn PC opvoeding heb meegekregen is een stevig pak waarden en normen en dat kan geen kwaad, toch? Helemaal niet in deze tijd, zelfs niet in Zeeuws Vlaanderen of waar je nu ook woont.
hier kommt die Sonne!
alias Idril-2, alias anneVi
  zaterdag 14 april 2007 @ 08:10:52 #24
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_48315709
quote:

[..]

Welke 'blijde' boodschap zal beter ontvangen worden....

"Mama/papa ik heb het licht gezien!!"

"Mama/papa , jullie worden oma/opa!"

Vraag me af of het nu zo'n big deal is als je kind iets meekrijgt over andere religie's (religies?) en geloven. Van alles het beste er uit pikken en helpen je kind op te laten groeien tot een goed en evenwichtig mens. En daar heeft de ouder altijd nog de grootste hand in, en niet de pr-chr. school.
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
  zaterdag 14 april 2007 @ 08:15:33 #25
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_48315728
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 00:21 schreef Ryan3 het volgende:Nee, kut, vergeten te zeggen, ik wist pas een jaar later dat die lui protestants-christelijk zijn. Het staat niet op hun gevel, zeg maar.
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 01:20 schreef Ryan3 het volgende:
a). Je kan het alleen jezelf verwijten: je hebt onvoldoende moeite gedaan vooraf uit te zoeken naar welke school je kind zou gaan.
b). Als je het zó erg vindt, dan regel je toch dat je hem/haar elke dag naar school brengt en haalt?
c). Wat vind je nou eigenlijk erger, dat je kind dit onderwijs krijgt of dat er thuis over verteld wordt. Ik krijg het idee dat het je om dat laatste gaat. Nou, wat kan jou dat schelen, het gaat toch om je kind, niet om jou?

Op mij kom je over als een gemakzuchtige, egoïstische, (semi-)racist. Maar dat komt misschien alleen maar door je manier van posten.
... ♥ ik mis je ♥
  zaterdag 14 april 2007 @ 08:20:29 #26
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_48315754
Wat is nou eigenlijk het probleem?
Je kind schrijft later een mislukte roman en wordt homo.
Klaar ben je.

on-topic: stuur je kind dan naar een andere school; ook al is het meer gedoe.
Niet over principes zeuren als je uit luiheid/onverschilligheid jezelf al niet aan je eigen principes kunt houden. Wat vindt het bekeerde slachtoffer eigenlijk zelf van die school en vriendjes daaro?

[ Bericht 23% gewijzigd door Hyperdude op 14-04-2007 08:26:52 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 14 april 2007 @ 08:39:53 #27
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_48315869
Ik heb op een PC lagere school gezeten, ben ook ooit gedoopt geweest maar thuis dede we er verder niks aan. Na een openbare middelbare school is het best nog goed gekomen met me.

Ik heb het zelf altijd als heel prettig ervaren dat ik de christelijke verhalen mee had gekregen. Kwam ik tenminste niet in de problemen bij kunstgeschiedenis op de havo, menig medeleerling wist nog niet de helft van de symboliek in de kunst. Erg genant soms.

Ik ben trouwens wel blij dat ik niet naar het christelijk voorgezet onderwijs ben gegaan. De manier waarop er bij ons op de lagere school was voldoende om me idd het eea mee te geven maar ik heb nooit de behoefte gehad in nog meer godsdienstonderwijs op middelbareschool niveau.
pi_48316507
Ik heb op een PC basisschool (gereformeerd vrijgemaakt) en op een PC middelbare school (eveneens gereformeerd vrijgemaakt) gezeten. Van huis uit ben ik ook gereformeerd vrijgemaakt, dus die zet is goed te begrijpen.

Wat BE zegt over kunstgeschiedenis op de HAVO heb ik meegemaakt met kunstgeschiedenis op de universiteit. De docente hing aan mijn lippen toen ik wél de juiste verhalen bij de schilderijen wist te vertellen. Tijdens alle kunstlessen heb ik heel veel gehad aan mijn bijbelkennis. Klassieke muziek luisteren wordt er ook een stuk leuker van.

Ik denk dat je kind wel wat meekrijgt maar dat het verder wel in orde komt hoor. Hij zal je heus niet gaan bekeren en jij kan hem jouw waarden meegeven. Als de school goed is en hij heeft het naar zijn zin zou ik hem lekker laten zitten.
pi_48316670
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 09:46 schreef cloarie het volgende:

Wat BE zegt over kunstgeschiedenis op de HAVO heb ik meegemaakt met kunstgeschiedenis op de universiteit. De docente hing aan mijn lippen toen ik wél de juiste verhalen bij de schilderijen wist te vertellen. Tijdens alle kunstlessen heb ik heel veel gehad aan mijn bijbelkennis. Klassieke muziek luisteren wordt er ook een stuk leuker van.

Ik denk dat je kind wel wat meekrijgt maar dat het verder wel in orde komt hoor. Hij zal je heus niet gaan bekeren en jij kan hem jouw waarden meegeven. Als de school goed is en hij heeft het naar zijn zin zou ik hem lekker laten zitten.
Het Christelijk geloof is inderdaad ook voor een heel groot deel de basis onder onze culturele uitingen.

Ach en al bekeert hij later Ryan3, ik heb niet het idee dat overdracht van enige Christelijke normen en waarden hem geen kwaad zal doen, aan zijn woordkeus, denigrerende en kortzichtige opmerkingen te zien Daar is nog best een ziel te redden
Er is hoop!
hier kommt die Sonne!
pi_48316952
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 01:25 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Ik ben bang dat als het aanhoudt, dat je haar zult moeten offeren op een altaar ofzo. De kans dat ze een succesvolle bioloog wordt, is met deze ongelukkige blijde leer ook tot een minimaal risico beperkt, christenen willen namelijk tegenwoordig iets over de evolutieleer kwijt en dat conflicteert met mogelijkheid tot zelf ontdekken. En denk eens aan de vriendjes en vriendinnetjes die ze straks mee naar huis neemt, om nog maar te zwijgen van kinderpartijtjes..
Ja, verrek zeg, als het niet waar is, ze begon ook allerlei creationistische bull op te dreunen. . Nog niet veel gehoord daarover van vriendjes en vriendinnetjes, behalve dan dat één vriendje, waarvan je het niet zou verwachten, uit zichzelf meldde dat-ie in G*d geloofde.
quote:
Het vervelende is dat je haar ook geen straf kan geven vanwege de onzin die ze als waarheid heeft geleerd.
Nee, dat is zo cru ook.
quote:

Misschien is Rudolf Steiner een tussenoplossing? Ik ben me niet zo bewust van je mogelijkheden eigenlijk
Nou jaren geleden alweer was ik op bezoek bij een broer en die kids van hem zaten dus idd op de vrije school. Ik vraag een boekje over dat onderwijs, krijg ik een boekje voorgeschoteld waarin in de eerste alinea een rassenleer wordt uitgelegd waar menig neonazi als een pasgeboren baby'tje van zou blozen. Nee, Rudolph Steiner wordt het ook niet vrees ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 14-04-2007 10:33:15 ]
I´m back.
pi_48317084
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 08:39 schreef Brighteyes het volgende:
Ik heb op een PC lagere school gezeten, ben ook ooit gedoopt geweest maar thuis dede we er verder niks aan. Na een openbare middelbare school is het best nog goed gekomen met me.

Ik heb het zelf altijd als heel prettig ervaren dat ik de christelijke verhalen mee had gekregen. Kwam ik tenminste niet in de problemen bij kunstgeschiedenis op de havo, menig medeleerling wist nog niet de helft van de symboliek in de kunst. Erg genant soms.

Ik ben trouwens wel blij dat ik niet naar het christelijk voorgezet onderwijs ben gegaan. De manier waarop er bij ons op de lagere school was voldoende om me idd het eea mee te geven maar ik heb nooit de behoefte gehad in nog meer godsdienstonderwijs op middelbareschool niveau.
Ja, op de OLS kregen wij destijds 1 uurtje les per week van de dominee. Anderen die van huisuit RK waren kregen een uurtje kapelaan. Op zich krijg je die bijbelse verhalen dus ook wel mee op een openbare basisschool. Het cristelijke geloof wordt op deze school ook in andere lessen gepropageerd.
I´m back.
pi_48317245
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 08:15 schreef phluphy het volgende:

[..]

[..]

a). Je kan het alleen jezelf verwijten: je hebt onvoldoende moeite gedaan vooraf uit te zoeken naar welke school je kind zou gaan.
b). Als je het zó erg vindt, dan regel je toch dat je hem/haar elke dag naar school brengt en haalt?
c). Wat vind je nou eigenlijk erger, dat je kind dit onderwijs krijgt of dat er thuis over verteld wordt. Ik krijg het idee dat het je om dat laatste gaat. Nou, wat kan jou dat schelen, het gaat toch om je kind, niet om jou?

Op mij kom je over als een gemakzuchtige, egoïstische, (semi-)racist. Maar dat komt misschien alleen maar door je manier van posten.
Je hebt je oordeel redelijk snel klaar hè. . Oordeel niet, opdat gij niet geoordeeld worde (Mattheüs 7:1). En wat is (semi)-racist eigenlijk, op grond waarvan ook?
Punt is dat de aantrekkelijkheid van dit schooltje gevormd wordt doordat ze zo klein zijn. Van de buitenkant afficheren zij niet hun gezindtheid, ook op de website doen zij eerder voorkomen alsof dat protestants-christelijke een inhoudsloos restant is uit de verzuiling. Niets is minder waar echter.
I´m back.
pi_48317371
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 09:56 schreef anne_Chris het volgende:

[..]

Het Christelijk geloof is inderdaad ook voor een heel groot deel de basis onder onze culturele uitingen.

Ach en al bekeert hij later Ryan3, ik heb niet het idee dat overdracht van enige Christelijke normen en waarden hem geen kwaad zal doen, aan zijn woordkeus, denigrerende en kortzichtige opmerkingen te zien Daar is nog best een ziel te redden
Er is hoop!
Mattheüs 7:1, kidd.
I´m back.
pi_48317396
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 08:10 schreef Ireth het volgende:

[..]

Welke 'blijde' boodschap zal beter ontvangen worden....

"Mama/papa ik heb het licht gezien!!"

"Mama/papa , jullie worden oma/opa!"

Vraag me af of het nu zo'n big deal is als je kind iets meekrijgt over andere religie's (religies?) en geloven. Van alles het beste er uit pikken en helpen je kind op te laten groeien tot een goed en evenwichtig mens. En daar heeft de ouder altijd nog de grootste hand in, en niet de pr-chr. school.
Over de Islam hoor ik haar niet veel hoor. Het is ook een witte school, in een witte buurt, in een wit dorp, in een witte streek.
I´m back.
  zaterdag 14 april 2007 @ 10:44:01 #35
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_48317547
Is mijn gevoel niet terecht dan? Je bent zó negatief over alles dat met de religie van de school van je dochter te maken heeft, of eigenlijk over deze religie in het algemeen. Ben je bang dat ze nu een dodelijk virus heeft opgelopen waarmee ze je gaat besmetten?
En je maakt mij niet wijs dat deze school de heersende normen en waarden die zij hanteren, bewust proberen te "verbergen" op de informatie die ze openbaar maken.
Mijn opmerking over racisme was overigens gemaakt n.a.v. je discriminerende bewoording t.o.v. protestantisme / christendom in het algemeen. Je doet net alsof Christenen niet goed snik zijn of zo!

En nee, ik probeer je niet te bekeren. Ik vind het alleen allemaal een beetje overdreven overkomen. Het is het einde van de wereld niet joh, concentreer je lekker op de voordelen die deze school in jouw ogen heeft, die wegen volgens jou toch veel zwaarder dan de (in jouw ogen) nadelen?

Verder discussieren kan ik niet meer, weekendje weg. Naar het Katholieke zuiden des Lands. Zou dat ook eng zijn?
... ♥ ik mis je ♥
pi_48318499
quote:
Lijkt me logisch, kinderen vertellen wat hen bezig houdt, of 't nu een teletubbie, Harry Potter of Jezus is. Ze worden ermee geconfronteerd, moeten er opdrachtjes mee doen, liedjes over zingen en verhaaltjes lezen, dus 't zit in die koppies en ze verwerken 't. Troost je, als ze puber worden gaan ze er echt wel over nadenken en merk je vanzelf of je kind wil geloven of niet - wat eigen keuze is, me dunkt.

edit- je wist 't niet eens... lekker verdiept heb je je dan zeg.

Maar goed, ik heb een PC opvoeding gehad, PC basisschool, RK middelbare school... En toch is 't goed met me afgelopen, althans, ik mag dan geloven, ik vind de evolutietheorie en oerknal nog steeds ontzettend logisch (al geloof ik wel in het idee van intelligent design, maar dat sluit elkaar niet uit), ik ben vóór abortus en euthanasie en ik heb een relatie met een atheïst...
pi_48318570
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 10:44 schreef phluphy het volgende:
Is mijn gevoel niet terecht dan? Je bent zó negatief over alles dat met de religie van de school van je dochter te maken heeft, of eigenlijk over deze religie in het algemeen. Ben je bang dat ze nu een dodelijk virus heeft opgelopen waarmee ze je gaat besmetten?
Sommige denkbeelden gedragen zich als een hardnekkig virus idd.
quote:
En je maakt mij niet wijs dat deze school de heersende normen en waarden die zij hanteren, bewust proberen te "verbergen" op de informatie die ze openbaar maken.
Eerste jaar niets gemerkt. Groep 2 paar keer iets opgevallen. Nu in groep 3 hebben ze leren lezen en schrijven en hoor je ineens ook dat ze allerlei creationistische bull geleerd heeft.
Overigens tijdens intakegesprek destijds heeft de directeur ook absoluut niets losgelaten over hun gezindtheid. Mijn latere assumptie dat het protestants-christelijke van diool een dode letter was, werd novchtans niet door de praktijk weersproken. Tot nu dan.
quote:
Mijn opmerking over racisme was overigens gemaakt n.a.v. je discriminerende bewoording t.o.v. protestantisme / christendom in het algemeen. Je doet net alsof Christenen niet goed snik zijn of zo!
Duh, duh, christendom is toch geen ras?
quote:
En nee, ik probeer je niet te bekeren. Ik vind het alleen allemaal een beetje overdreven overkomen. Het is het einde van de wereld niet joh, concentreer je lekker op de voordelen die deze school in jouw ogen heeft, die wegen volgens jou toch veel zwaarder dan de (in jouw ogen) nadelen?
Daarnaast vraag ik naar ervaringen van mede-Fok!kers die missien dezelfde situatie hebben meegemaakt. Moet kunnen lijkt me. Het blijft eigenaardig om plotseling geconfronteerd te worden met allerlei christelijke bs. Ik zag het niet aankomen ook, dus vrij sluipend gaat het wel.
quote:
Verder discussieren kan ik niet meer, weekendje weg. Naar het Katholieke zuiden des Lands. Zou dat ook eng zijn?
Wij wonen in het katholieke zuiden; woonde in mijn jeugd in Zeeuws-Vlaanderen, dat trouwens deels protestants (hervormd en streng gereformeerd), deels katholiek is (oostelijk deel, inclusief IJzendijke in het midden/westen). Maar eh katholieken zijn ook eng idd. . brrr.
I´m back.
  zaterdag 14 april 2007 @ 11:41:13 #38
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_48318684
Die blijde boodschap zal vast niet beklijven, denk ik. Als dat wel zo zou zijn dan zou het een stuk drukker zijn in onze kerken. Maar de komende jaren zul je er vast wel mee geconfronteerd worden.

Ik vind het persoonlijk niet leuk als mijn buurkind alleen maar "Jezus-liedjes" zingt en tegen mij zegt op zo'n minzaam toontje dat Jezus ook van mij houdt (ja, ja, het is bijna niet voor te stellen). Dat is dan ook de reden dat ik mijn kinderen heel bewust naar een openbare school heb gedaan. Aan de andere kant is de kennis van de bijbelverhalen natuurlijk ook een onderdeel van de algemene ontwikkeling, dus dat ze het verhaal van de Bruiloft in Kana leest, kent en daar ook iets over vertelt lijkt me nou niet zo erg.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_48318756
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 11:31 schreef innovative het volgende:

[..]

Lijkt me logisch, kinderen vertellen wat hen bezig houdt, of 't nu een teletubbie, Harry Potter of Jezus is. Ze worden ermee geconfronteerd, moeten er opdrachtjes mee doen, liedjes over zingen en verhaaltjes lezen, dus 't zit in die koppies en ze verwerken 't. Troost je, als ze puber worden gaan ze er echt wel over nadenken en merk je vanzelf of je kind wil geloven of niet - wat eigen keuze is, me dunkt.

edit- je wist 't niet eens... lekker verdiept heb je je dan zeg.
Daar heb ik al een verklaring voor gegeven. Samengevat:
1) Heel belangrijk was het feit dat de school op steenworp afstand zit
2) En klein is: klasjes van 11 leerlingen bestierd door 1 lerares en 1 onderwijs-assistent.
3) Ze afficheren hun gezindte niet (op de gevel bijv.),
4) Op de website oogt de school als neutraal,
5) Tijdens intakegesprek met geen woord over gerept.
6) Eerste twee jaar minimale exposure aan christendom.
I´m back.
pi_48319015
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 11:41 schreef livelink het volgende:
Die blijde boodschap zal vast niet beklijven, denk ik. Als dat wel zo zou zijn dan zou het een stuk drukker zijn in onze kerken. Maar de komende jaren zul je er vast wel mee geconfronteerd worden.

Ik vind het persoonlijk niet leuk als mijn buurkind alleen maar "Jezus-liedjes" zingt en tegen mij zegt op zo'n minzaam toontje dat Jezus ook van mij houdt (ja, ja, het is bijna niet voor te stellen). Dat is dan ook de reden dat ik mijn kinderen heel bewust naar een openbare school heb gedaan. Aan de andere kant is de kennis van de bijbelverhalen natuurlijk ook een onderdeel van de algemene ontwikkeling, dus dat ze het verhaal van de Bruiloft in Kana leest, kent en daar ook iets over vertelt lijkt me nou niet zo erg.
Bruiloft in Kana; - Jezus eerste wonder: water in wijn veranderen. Als 21ste eeuwer wil je daar anders mee omgaan. De betrouwbaarheid van de claim, overgeleverd uit een tijdperk dat 20 eeuwen achter ons ligt, is bijv. uitermate gering wmb. Temeer daar verslaglegging van dit evenement weer geschiedde toch enige decennia tot een halve eeuw na gebeurtenissen, als ik goed ben ingevoerd. Wat ik dus een kind zou willen meegeven is juist dat je bij dergelijke toch niet geheel onbelangrijke claims niet over één nacht ijs moet gaan. En ook trouwens, heel belangrijk, moet vragen naar de herhaalbaarheid van het experiment.
I´m back.
pi_48319292
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 10:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mattheüs 7:1, kidd.
Ik reageer op wat jij zegt, oordeel niet snel maar hier kan niemand omheen.
Argumenten tegen de voordelen geef je niet, alleen dit. Beetje zwakke respons.

En ik ben je kind niet
hier kommt die Sonne!
pi_48319364
Mijn dochter zit bewust op een christelijke basisschool, en dat terwijl we thuis niet bepaald gelovig zijn. De keus was niet gemaakt omdat de school zo lekker dichtbij is, want om de hoek zit een openbare school.
De keus van school is gemaakt omwille van de mentaliteit en ik vind het helemaal niet verkeerd dat een kind ook wat meekrijgt van het geloof.
this bitch bites
pi_48319488
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 12:11 schreef anne_Chris het volgende:

[..]

Ik reageer op wat jij zegt, oordeel niet snel maar hier kan niemand omheen.
Argumenten tegen de voordelen geef je niet, alleen dit. Beetje zwakke respons.

En ik ben je kind niet
Jij oordeelt over mij, ik niet over jou toch, beeb.
I´m back.
pi_48319500
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 12:14 schreef RedBitch het volgende:
Mijn dochter zit bewust op een christelijke basisschool, en dat terwijl we thuis niet bepaald gelovig zijn. De keus was niet gemaakt omdat de school zo lekker dichtbij is, want om de hoek zit een openbare school.
De keus van school is gemaakt omwille van de mentaliteit en ik vind het helemaal niet verkeerd dat een kind ook wat meekrijgt van het geloof.
Wat voor mentaliteit is dat dan?
I´m back.
  zaterdag 14 april 2007 @ 12:28:17 #45
37150 livelink
pi_48319641
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 11:58 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Bruiloft in Kana; - Jezus eerste wonder: water in wijn veranderen. Als 21ste eeuwer wil je daar anders mee omgaan. De betrouwbaarheid van de claim, overgeleverd uit een tijdperk dat 20 eeuwen achter ons ligt, is bijv. uitermate gering wmb. Temeer daar verslaglegging van dit evenement weer geschiedde toch enige decennia tot een halve eeuw na gebeurtenissen, als ik goed ben ingevoerd. Wat ik dus een kind zou willen meegeven is juist dat je bij dergelijke toch niet geheel onbelangrijke claims niet over één nacht ijs moet gaan. En ook trouwens, heel belangrijk, moet vragen naar de herhaalbaarheid van het experiment.
Juist om kinderen te leren hier over na te denken moeten ze in eerste instantie wel het oorspronkelijke verhaal kennen, dus dat lijkt me onderdeel van de algemene ontwikkeling. Het is ook aan jou als ouder om daar met het kind over te praten. Die kans wordt jullie ook geboden nu omdat het ter sprake wordt gebracht.
pi_48320275
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 12:28 schreef livelink het volgende:

[..]

Juist om kinderen te leren hier over na te denken moeten ze in eerste instantie wel het oorspronkelijke verhaal kennen, dus dat lijkt me onderdeel van de algemene ontwikkeling. Het is ook aan jou als ouder om daar met het kind over te praten. Die kans wordt jullie ook geboden nu omdat het ter sprake wordt gebracht.
We hebben er iig over gesproken om <de andere zienswijze> ook uit te leggen, niet nu nog. Probleem daarbij vind ik juist dat dit niet meer begint vanuit een neutrale opstelling. Belangrijkste waarde die wij willen overdragen is eigenlijk scepsis. We leven in een wereld waarin misschien nog heviger dan paar jaar geleden en zeker dan in bijv. mijn jeugd allerlei claims op de waarheid met elkaar in krakeel zijn, met elkaar om de gunst strijden. Scepsis leert te kijken naar de fundamenten, bewijsgronden, betrouwbaarheid van die claims, vooraleer men iets aanneemt.
I´m back.
  zaterdag 14 april 2007 @ 13:04:31 #47
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_48320393
Ik heb zelf geen kinderen, maar ik kan je wel zeggen dat mijn zus en ik (terwijl wij niet gelovig zijn) naar een christelijke basisschool zijn gestuurd door onze ouders. Hij was in de buurt en ze vonden het wel oké als we ook wat van het geloof mee zouden krijgen, zodat we konden kiezen als we dat wilden.

Toen ik uiteindelijk naar een openbare middelbare school ging, ik pas ontdekte dat bidden, de bijbel lezen en zingen over advent te maken had met een geloof. Het zegt wel iets hoe beïnvloedbaar een kind is. Als je die 'geloofdingen' niet wil voor je kroost, moet je ze niet naar zo'n school sturen.
(Un)masking for the greater good.
pi_48320577
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 13:04 schreef Natalie het volgende:
Ik heb zelf geen kinderen, maar ik kan je wel zeggen dat mijn zus en ik (terwijl wij niet gelovig zijn) naar een christelijke basisschool zijn gestuurd door onze ouders. Hij was in de buurt en ze vonden het wel oké als we ook wat van het geloof mee zouden krijgen, zodat we konden kiezen als we dat wilden.

Toen ik uiteindelijk naar een openbare middelbare school ging, ik pas ontdekte dat bidden, de bijbel lezen en zingen over advent te maken had met een geloof. Het zegt wel iets hoe beïnvloedbaar een kind is. Als je die 'geloofdingen' niet wil voor je kroost, moet je ze niet naar zo'n school sturen.
Ja, zoals ik uitlegde zijn we deels op het verkeerde been gezet (geen uiterlijke kenmerken), deels is het begrijpelijk waarom we deze school hebben gekozen (nabijheid, klein) en voor een kleiner deel (via gemakzucht, egoïsme, bekrompenheid ), vind ik, is het onze eigen 'fout'.

Het argument, dat het geen kwaad kan om enige kennis overgedragen te krijgen omtrent het christelijke geloof, zie je hier verscheidenen malen voorbij racen en dat wordt eigenlijk niet weersproken. Je zou de wereld waarin wij leven beter begrijpen, zij is nl. aldus deze stelling voor een groot deel medegevormd door het christelijke geloof, en ook zou het handig zijn voor kunstgeschiedenis op de HAVO.

Toch wil ik dan een andere vraag lanceren: kan het wél kwaad als je helemaal niets leert over het christendom? Lig je dan zoveel achter op de rest dat je helemaal niets meer begrijpt van onze wereld, haar symboliek, haar verborgen irrationaliteiten?
I´m back.
  zaterdag 14 april 2007 @ 13:37:41 #49
37150 livelink
pi_48321086
Ja, het kan wel kwaad. Je geeft zelf aan dat je wilt dat het kind leert redeneren, nadenken over zaken, gezonde scepsis ontwikkelen. Dat kan alleen als een kind ook toegang heeft tot de benodigde kennis. Niet alleen kennis over het christendom, maar ook kennis van andere religies, wereldbeelden en dergelijke. Je kunt discussieren over de wijze waarop ze aan die kennis komt, het tijdstip en dergelijke, maar je moet je kind mijns inziens deze kennis zeker niet ontzeggen (voor zover dat zelfs mogelijk is).
  zondag 15 april 2007 @ 03:29:19 #50
167723 sanni
Acima de seu
pi_48340705
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 00:15 schreef vamperotica het volgende:

zondag 15 april 2007 @ 11:05:20 #51
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_48342981
Ik snap je probleem niet zo. Wij hebben onze kinderen juist expres naar een katholieke school gestuurd. Zo krijgen ze wat bijbelkennis mee en leren ze spelenderwijs meer over de rol van religie in onze samenleving. Echt, die paar jaar basisschool zorgen er echt niet voor dat je kind christelijk wordt (en wat dan nog zou ik zeggen, maar goed).

Wel krijgt je kind enige achtergrondkennis mee. En kan alleen maar van voordeel zijn in zijn/haar verdere leven toch? Ik ben er in ieder geval niet slechter van geworden. Heb op een katholieke kleuterschool, lagere school en middelbare school gezeten en op een christelijk HBO. Ik weet nu ontzettend veel van symboliek, ken de bijbelverhalen, weet meer dan de gemiddelde mens over religies ed én ben geen militant christen. Niets aan verloren dus.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zondag 15 april 2007 @ 11:08:05 #52
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_48343039
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 13:12 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Toch wil ik dan een andere vraag lanceren: kan het wél kwaad als je helemaal niets leert over het christendom? Lig je dan zoveel achter op de rest dat je helemaal niets meer begrijpt van onze wereld, haar symboliek, haar verborgen irrationaliteiten?
Ja. Of in het algemeen, over religies. Religies zijn en blijven erg belangrijk in onze wereld. Ze brengen veel goeds voor, maar helaas ook veel slechts. Als je kind niets meekrijgt over de dominate religie in zijn/haar werelddeel, mist hij/zij in de toekomst een deel van de context.
Als ik in een overwegend moslimsamenleving had gewoond, zou ik mijn kinderen trouwens naar een progressieve moslimschool sturen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_48346630
Goeden dag.
Laat ik zeggen ik heb niets met welk geloof dan ook.
1:) je bent/hebt je niet goed genoeg over de school ingelicht/geinformeerd.
Reden is niet meer belangrijk want dat is gewoon al gebeurt.
Wat je nu alleen nog kunt doen is beslissen of je je kind er op wilt laten of niet.
Indien je zegt het onderwijs is van zulke klassen daar wil ik mijn kind oplaten zul je het stuk geloof er bij moeten aanvaarden.
Hooguit kun je thuis, met argumenten, je kind van het tegendeel overtuigen.

2:) erg sterk vind ik het niet hoe je de mensen die het niet met je eens zijn benaderd.
Het is nml zo dat er veel mensen geloofen en vele niet.
Daardoor zul je hier mensen treffen die het met je eens zijn MAAR ook mensen die het niet met je eens zijn.
Accepteer dat, anders had je het niet in het openbaar moeten vragen.

3:) wil je nu dat andere gaan beslissen of jij je kind daar op school moet laten ?
en wil je van andere weten het goed is voor je kind daar ?
Kom nou ik kan je al vast vertellen dat er 50 % voor is en 50 % tegen.
Sorry maar je kind is de verantwoording van de opvoeders.
En niet van dit forum.

Voor het geval iemand toch denkt dat ik gelovig ben het nummer religion van pil zegt hoe ik persoonlijk voor mijn zelf over het geloof denk.
Maar een ieder die er anders over wilt denken moet dat zeker doen.
pi_48347923
T.v.p.
pi_48362778
Als je in groep 1 en 2 en in het gesprek met de directeur nauwelijks iets van de christelijke signatuur gemerkt hebt, heeft je dochter dan nu niet gewoon een leraar die wat christelijker is dan de vorige twee?
Vraag anders eens op school of ze een godsdienstmethode gebruiken, en zo ja welke. Of kijk in de schoolgids, vaak staan daar alle gebruikte methodes wel op een rijtje. Dat geeft ook wel een indruk van hoe orthodox de school is.
pi_48366259
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 01:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
Zowel mijn basisschool als middelbare-school, was een school gebaseerd op katholieke grondslag. Je kunt groter vraagtekens zetten bij de inmening van godsdienst in het onderwijs maar ik denk niet dat je daarvoor als argument aan kan dragen dat kinderen geindoctrineerd worden. De godsdienst/katachese lessen gingen vaak over godsdienst als maatschappelijk fenomeen en hoe zich dat in diverse landen minifesteert. Eigenlijk kan ik dat niet afkeuren, kennis is nooit slecht, ik heb het zeker niet als sturend ervaren.
op mijn basisschool heb ik veel godsdienst gehad, maar meer over wat de gebruiken waren enzo, en verhalen lezen uit de bijbel.
op de middelbare school, die ook katholiek was, kregen wij informatie over alle godsdiensten, en hoe in de meeste landen er mee wordt omgegaan. het vak heette ook geen godsdienst meer, maar 'levensbeschouwing'.

En als resultaat: Ik ben níet gelovig, ondanks de zogenaamde 'indoctrinatie'.
pi_48408573
quote:
Op zondag 15 april 2007 22:12 schreef poemojn het volgende:
Als je in groep 1 en 2 en in het gesprek met de directeur nauwelijks iets van de christelijke signatuur gemerkt hebt, heeft je dochter dan nu niet gewoon een leraar die wat christelijker is dan de vorige twee?
Vraag anders eens op school of ze een godsdienstmethode gebruiken, en zo ja welke. Of kijk in de schoolgids, vaak staan daar alle gebruikte methodes wel op een rijtje. Dat geeft ook wel een indruk van hoe orthodox de school is.
Geen zweem van godsdienst valt me verder op, dus ja het kan ook zijn dat de toevallige leskracht iets godsdienstiger is dan de anderen. Vraag me af of 1 leskracht de bevoegdheid heeft om haar lessen zo godsdienstig in te kleuren echter.
I´m back.
pi_48408718
quote:
Op zondag 15 april 2007 11:08 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Ja. Of in het algemeen, over religies. Religies zijn en blijven erg belangrijk in onze wereld. Ze brengen veel goeds voor, maar helaas ook veel slechts. Als je kind niets meekrijgt over de dominate religie in zijn/haar werelddeel, mist hij/zij in de toekomst een deel van de context.
Als ik in een overwegend moslimsamenleving had gewoond, zou ik mijn kinderen trouwens naar een progressieve moslimschool sturen.
Mm, kijk over het christendom kun je op een andere manier natuurlijk ook veel leren. Daar hoef je niet voor op een christelijke school te zitten. Een christelijke school gaat om met het christendom alsof dit absolute morele verworvenheden poseert. Terwijl wat je je kinderen beter kunt meegeven is dat er geen absolute morele verworvenheden zijn. Dat houdt dus zoveel in als een sceptische, relativistische kijk op de wereld.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 17-04-2007 10:11:48 ]
I´m back.
pi_48413742
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 10:03 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mm, kijk over het christendom kun je op een andere manier natuurlijk ook veel leren. Daar hoef je niet voor op een christelijke school te zitten. Een christelijke school gaat om met het christendom alsof dit absolute morele verworvenheden poseert. Terwijl wat je je kinderen beter kunt meegeven is dat er geen absolute morele verworvenheden zijn. Dat houdt dus zoveel in als een sceptische, relativistische kijk op de wereld.
Hm.. da's een beetje heel erg generaliserend... Dat er wellicht enkele scholen die opvatting hebben kan ik mij wel voorstellen. Maar bij lange na niet allemaal. Een beetje christelijke school houdt zich ook bezig met de andere godsdiensten; je moet eigenlijk wel in deze multi-culturele samenleving.

En wat bedoel je met 'absolute morele verworvenheden'? Dingen zoals vrijheid van meningsuiting etc.? Eigenlijk al die dingen die in de grondwet staan?
pi_48418789
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 00:15 schreef Nosh het volgende:

....uuuuh, vroeger???? Geloof me, dat is nog steeds zo (en ik ben ervaringsdeskundige).
**Life is e@sier with your eyes closed**
pi_48426608
Ik zat op een openbare basisschool maar op een gegeven moment krijg je daar ook wat godsdienstonderwijs (met toestemming van de ouders). Ik vond het toen heel interessant. Ging aan mijn overbuurmeisje vragen hoe dat bidden nou eigenlijk ging. Dat heeft ze toen voor me opgeschreven en ik heb dat denk ik 1 week volgehouden voor het eten thuis.
Mijn ouders hebben dat lekker laten gaan ...kan echt geen kwaad hoor. haha.

Mijn kinderen zitten ook op een openbare school maar de oudste krijgt nu ook lessen van het ikos binnen schooltijd. Ze vind het leuk en af en toe komt ze idd met verhalen thuis.
Mama god heeft de wereld en de mens geschapen. Nou daar denkt mama toch heeeel anders over. Nou dan heb je het toch helemaal fout hoor mama, zei ze.
Ach ja ...ik laat het maar zo. Ik vind het niet verkeerd dat ze er iets over leert en ben echt niet bang dat ze volgende week naar de zwarte kousen kerk wil hoor.
pi_48483208
Dat je nu wat meer merkt van het christelijke lijkt me logisch, in groep 1 en 2 gaat het vooral om spelen en omgang met andere kinderen.
In groep 3 zijn ze wat ouder, dus begrijpen ze meer en kan je dus ook wat meer gaan doen met de kinderen, zoals lezen en bijbelverhalen vertellen.

Mijn moeder heeft mij in groep 2 naar de christelijke school gedaan..ik zat eerst samen met mijn broers op een openbare, maar in de grote steden staan openbare scholen voor scholen met maar 5 nederlandse kinderen.
Het is niet eens rascistisch bedoeld, maar wij zijn nou eenmaal nederlands en zo leven we ook graag.
Dus zong ik het hele schooljaar door jezusliedjes en vertelde ik over god en maria en al hun bijbelvriendjes.
Zomers op de camping hadden wij zelfs een soort clubhuis waar christelijke vrijwilligers ons 6 weken lang vermaakten, dus ik geloofde er echt heilig in...net als in sinterklaas!

Maar op een gegeven moment komt de tijd dat kindertjes niet meer in sinterklaas geloven, dat is ook de tijd dat kindertjes wat meer gaan nadenken over het leven en zich ook weer met andere dingen bezig gaan houden.

Dingen zoals tussendemiddag bij een klasgenootje eten waar ze bidden zijn heus niet erg, wat ik daaraan over heb gehouden is geen respect voor het geloof, maar respect voor andere mensen.
Kerstvieringen en bidden, ik doe er niks mee, maar ik heb wel mijn eigen momentjes van bezinning over mijzelf en mijn leven en mijn vrienden en familie.

De Nederlandse normen en waarden en gewoontes komen trouwens van het christendom.....hoe ongelovig we ook worden, deze dingen vinden we in nederland belangrijk.

Dus ga er niet te raar over doen tegen je kind, ze gaat nou eenmaal op in haar eigen wereld op school, een wereld los van haar ouders. Tussen die wereld en de wereld van haar ouders moet zij later haar plekje vinden, ze kan van allebei de mooiste dingen uitpikken en de slechte laten liggen.
En probeer er zelf wat van te leren als zij een bijbelverhaaltje vertelt..kijk hoe zij de moraal eruit haalt en daar wat mee gaat doen en hoe ze daar van kan genieten
pi_48492169
Troeta, netjes verteld en inderdaad moeten we niet de kinderen onze eigen zienswijze opdringen, maar van meerdere kanten de onderwerpen laten bekijken en zelf laten ervaren wat ze goed/prettig vinden. En uiteraard hoop je dat ze een bepaalde keuze maken, maar die keuze kunnen wij niet voor ze maken.
pi_48492881
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 12:14 schreef RedBitch het volgende:
Mijn zonen zitten op een Katholieke basisschool....
De oudste zat op een PC school (ander dorp)........
En verder wil ik graag de rest van deze post overnemen.

Natuurlijk komen ze wel eens met wat "gelovige bullshit" thuis.
Maar daar melden ze inmiddels zelf over dat het ongeloofwaardig is.

Zo'n verhaal als de bruiloft van Kana zou ik aanhoren, dan vertellen dat het natuurlijk een mooi verhaal is. Dan aangeven waarom ik denk dat het onzin is. Daarna aangeven waarom het cultureel gezien leuk is om dit verhaal te kennen. En verder aangeven dat je het niet hoeft te geloven maar daarom nog wel het geloof van de anderen mag respecteren.

Doe dat een paar maal en je kind krijgt vanzelf een licht sceptische tolerante houding tov het geloof. En dat is precies wat je wilt bereiken.
pi_48493918
Bouddalain, dat slaat nergens op - dat is dan jou sceptische houding die door dat kind is overgenomen en nog steeds geen eigen keuze. En of je dat wilt bereiken? Ach, dat is aan een ieder zelf om te bepalen.
En over dat voorbeeld: 'cultureel gezien leuk'? Waar slaat dat dan op? Er zit veel moraal in het Christendom dat bijna rechtstreeks in onze samenleving is geintegreerd. Dus meer dan 'leuk', maar dat gaat hier even te ver buiten de discussie
pi_48494612
Dwars tegen de verhalen en de dingen die je kind gelooft ingaan lijkt mij ook niet verstandig.
Dan krijgt je kind een dwarse houding op school en neemt niks meer aan van de leerkrachten...dat gaat op de middelbare school dan weer heel lastig worden.

En waarom zou je er ook tegen in gaan? Kinderen praten er onderling wel genoeg over en ze kunnen zelf heel goed hun mening over het geloof vormen.
Buiten dat vind ik het ook erg sneu voor kindjes om te horen dat het allemaal nep is en de ouders stomme grapjes erover gaan maken.
Doe ze dan idd gewoon op een openbare school en zeur verder niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')