Tip van de week: Leer de AI zo snel mogelijk kennen, en dan niet zozeer vanwege de welbekende voordelen (strategische posities steden bepalen, handelen, dilomatie, etc), maar ook omdat het je researchtijd tot maximaal 28% kan versnellen in situaties waarbij je in het begin van spel technologisch achterloopt. Hoe meer ontmoete (!) AI een bepaalde tech hebben, hoe sneller je die zelf kan researchen. Ik las op cifanatics.com deze specifieke modifier op 0,3 lag, wat inhoudt dat wanneer bijvoorbeeld 50% van de ontmoete AI's (inclusief je eigen civ) een bepaalde tech heeft, je eigen research (50% * 0,3 =) 15% sneller gaat voor die tech. Maximaal kan dit dus komen op (17 AI's van de 18 civs -> 94% * 0,3 = ) 28%. Het kan dus lonen om wat eerder voor Optics te gaan, zodat je met Caravels de oceaan kan oversteken om civs te ontmoeten, in plaats van wachten totdat ze jou vinden. In mijn laatste potje kende ik maar 2 andere civs (van de 10) en ik ging eerst langs de religieuze techs, terwijl de anderen allemaal via Alphabet en verder gingen. In plaats van (2/10 * 100% * 0,3 =) 6% voor die techs had ik door de ontmoeting 24% bonus.
Daarnaast is er ook een bonus van maximaal 40% door optioneel benodigde techs van de tech in kwestie eerst te researchen. Even het concept uitleggen: de begintechs Fishing, The Wheel, Agriculture, Hunting, Mysticism en Mining hebben geen benodigde voorlopers (je kunt ze ten alle tijden researchen, je hebt geen andere tech ervoor nodig) en hebben geen bonus. Bronze Working bijvoorbeeld heeft wel een voorloper, namelijk Mining. Zodra je alle verplichte (!) voorlopers al hebt, krijg je 20% bonus. Dat is dus bij iedere tech, behalve de begintechs. Maar daarnaast hebben sommige techs ook optionele voorlopers, en met elke optionele (!) voorloper krijg je een extra 20% bonus qua reasearchbeakers. Writing bijvoorbeeld heeft 2 optionele voorlopende techs en dan kan je een (extra) bonus van 40%. In Civilopedia of F6 is een goed overzicht welke techs verplicht en optioneel zijn.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders