abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49235482
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 16:46 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Goeie tip nog. Had ik niet aan gedacht

Nog een vraagje dan. Gebeurd het vaak dat mensen bv in 2007 een hypotheek afsluiten en dan in 2010 (als het salaris is gestegen) extra hypotheek nemen over de overwaarde van het huis om bv een deel aan de ouders terug te betalen? Of gaat dat niet zo makkelijk?

En wat kost het afsluiten van een hypotheek? Moet je daar ook nog een percentage ofzo over betalen of is dat 1 vast bedrag (waarbij het dus beter is om 1-malig een hypotheek af te sluiten en niet jaarlijks bij een hoger loon terug te gaan)?

Alvast bedankt.
Afsluitprovisie is vaak 1% (en soms onderhandelbaar, soms ook niet).

Waarom zou je de overwaarde van het huis moeten gebruiken om de hypotheek van de ouders af te lossen? Dat huis is nu toch dat bedrag waard? Overwaarde heb je dus niet nodig, wel is dat een prima oplossing om te doen. (later zelf hypotheek nemen om ouders' hypotheek af te lossen)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  donderdag 10 mei 2007 @ 18:30:34 #277
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_49235506
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 16:46 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Goeie tip nog. Had ik niet aan gedacht

Nog een vraagje dan. Gebeurd het vaak dat mensen bv in 2007 een hypotheek afsluiten en dan in 2010 (als het salaris is gestegen) extra hypotheek nemen over de overwaarde van het huis om bv een deel aan de ouders terug te betalen? Of gaat dat niet zo makkelijk?

En wat kost het afsluiten van een hypotheek? Moet je daar ook nog een percentage ofzo over betalen of is dat 1 vast bedrag (waarbij het dus beter is om 1-malig een hypotheek af te sluiten en niet jaarlijks bij een hoger loon terug te gaan)?

Alvast bedankt.
Ten eerste: waarom zou je de lening aan je ouders aflossen en er een lening bij de bank voor opnemen. Als je het bij je ouders blijft lenen (voorop gesteld dat beide partijen er geen problemen mee hebben) blijft het geld 'in de familie'. (Mochten je ouders komen te overlijden, zie je (indirect) een stukje van de rente terug. )
Ten tweede: ik zie niet in waarom je de overwaarde gebruikt. Als je het al doet, vervang je gewoon een stukje van lening A voor lening B. Komt alleen bij dat je bij de bank extra kosten moet maken om de lening aan te gaan.

Vaak kun je bij de bank een hypotheek afsluiten op basis van de executiewaarde op dat moment. Of je de gehele hoofdsom dan opneemt is niet noodzakelijk. Het deel dat overblijft kun je dan zonder opnieuw extra kosten te maken, opnemen. Let wel op dat de rente niet aftrekbaar is als je het niet voor de eigen woning gebruikt.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 10 mei 2007 @ 18:36:21 #278
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_49235725
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 18:29 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Afsluitprovisie is vaak 1% (en soms onderhandelbaar, soms ook niet).
...
Niet echt on-topic: voor minder dan 0,5% afsluitprovisie kan ook wel.
Wellicht maakt de hypotheeksom ook nog verschil?
0,5% van 4 ton is altijd nog meer dan 1 % van 1 ton.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_49235870
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 18:36 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Niet echt on-topic: voor minder dan 0,5% afsluitprovisie kan ook wel.
Wellicht maakt de hypotheeksom ook nog verschil?
0,5% van 4 ton is altijd nog meer dan 1 % van 1 ton.
Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar standaard wordt in 90% van de gevallen 1% voorgesteld.
(dat dat bij 4 ton meer kost is ook logisch, het kost de verstrekker ook meer )
  donderdag 10 mei 2007 @ 20:30:50 #280
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_49239989
Jullie vragen van WAAROM heb ik denk ik wel een sterk antwoord op die julie niet 1..2..3. zien

IK heb namelijk nog 2 zussen die rete-jalours zijn en ook hetzelfde "recht" hebben als ik. Zij zullen dus eventueel over een 3/4 jaar ook gebruik willen maken van deze regeling en de overwaarde van m'n ouders huis is niet ongelimiteerd. Door na enkele jaren een 2de hypotheek te nemen over m'n eigen huisje en een deel van m'n ouders lening terug te betalen kan ik me ouders op dit moment misschien overhalen me meer te lenen dan het 1/3de deel waar ik "recht" op heb.

Zeg dat de waarde van het huis 4% per jaar stijgt x 4 jaar = 48.000 Euro, plus 40.000 die ik extra kan lenen omdat ik een hoger salaris heb kan ik nu bijna 90 duizend extra lenen bij m'n ouders.

Dit zijn allemaal dromen die ik nu heb hoor eerst moet ik een contract zien te krijgen.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_49240991
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 20:30 schreef jojomen4 het volgende:

Zeg dat de waarde van het huis 4% per jaar stijgt x 4 jaar = 48.000 Euro, plus 40.000 die ik extra kan lenen omdat ik een hoger salaris heb kan ik nu bijna 90 duizend extra lenen bij m'n ouders.
Denk je er even aan dat je eerst de kostenkoper moet zien eruit te halen, voordat je 'verdient' op je huisje?
  donderdag 10 mei 2007 @ 20:53:16 #282
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_49241145
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 20:50 schreef Katinkat het volgende:

[..]

Denk je er even aan dat je eerst de kostenkoper moet zien eruit te halen, voordat je 'verdient' op je huisje?
Het is een nieuwbouw huis wat ik op dit moment op het oog heb. Als ik het goed heb begrepen zijn er dan geen kosten koper. Er staat namelijk ook bij dat het V.O.N.

Als ik het verkeerd heb laat het dan aub weten.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_49241424
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 20:30 schreef jojomen4 het volgende:
Jullie vragen van WAAROM heb ik denk ik wel een sterk antwoord op die julie niet 1..2..3. zien

IK heb namelijk nog 2 zussen die rete-jalours zijn en ook hetzelfde "recht" hebben als ik. Zij zullen dus eventueel over een 3/4 jaar ook gebruik willen maken van deze regeling en de overwaarde van m'n ouders huis is niet ongelimiteerd. Door na enkele jaren een 2de hypotheek te nemen over m'n eigen huisje en een deel van m'n ouders lening terug te betalen kan ik me ouders op dit moment misschien overhalen me meer te lenen dan het 1/3de deel waar ik "recht" op heb.

Dit zijn allemaal dromen die ik nu heb hoor eerst moet ik een contract zien te krijgen.
Wacht even. Jouw ouders lenen ¤300.000,-aan jou, zodat je dat huis kunt kopen. Daarna sluit je voor ¤200.000,- een hypotheek af om je ouders terug te betalen. (laat je ouders in dat geval overigens voor dat deel een kortlopende rentevastduur, anders zouden ze zomaar met een boeterente komen te zitten).

Jouw ouders lossen dat weer in en 4 jaar later leen je weer 100.000,- om de rest af te betalen.

Waar ontneem je je zussen dan de mogelijkheid om iets te doen
Vergeet je even niet dat je de rente over die extra lening niet kunt aftrekken (zoals ik het nu lees i.i.g.)?
pi_49241489
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 20:53 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Het is een nieuwbouw huis wat ik op dit moment op het oog heb. Als ik het goed heb begrepen zijn er dan geen kosten koper. Er staat namelijk ook bij dat het V.O.N.

Als ik het verkeerd heb laat het dan aub weten.
Vrij op naam wil eigenlijk alleen zeggen: geen overdrachtsbelasting. Je hebt nog steeds afsluitprovisie en kosten voor de notaris. Verder heb je daar nog de bouwrente én het renteverlies tijdens de bouw.
  donderdag 10 mei 2007 @ 21:07:56 #285
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_49241887
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 20:59 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Wacht even. Jouw ouders lenen ¤300.000,-aan jou, zodat je dat huis kunt kopen. Daarna sluit je voor ¤200.000,- een hypotheek af om je ouders terug te betalen. (laat je ouders in dat geval overigens voor dat deel een kortlopende rentevastduur, anders zouden ze zomaar met een boeterente komen te zitten).

Jouw ouders lossen dat weer in en 4 jaar later leen je weer 100.000,- om de rest af te betalen.

Waar ontneem je je zussen dan de mogelijkheid om iets te doen
Vergeet je even niet dat je de rente over die extra lening niet kunt aftrekken (zoals ik het nu lees i.i.g.)?
Nou.. stel je voor dat ik van die 300.000 maar 50.000 na 1 jaar terug betaal. Na 2 jaar willen m'n zussen 150.000 p.p. lenen van m'n ouders. Dat is dan niet mogelijk omdat m'n ouders misschien maar 300.000 overwaarde hebben daarvan hebben ze mij al 250.000 geleend. Toch?

En nu over je laatste opmerking want die is niet helemaal duidelijk aangekomen. Over het extra bedrag dat ik leen (dus de kleine overwaarde die er na misschien 4 jaar is en de hogere inkomsten die ik heb) mag ik de rente niet aftrekken? Hoezo niet dan?
  donderdag 10 mei 2007 @ 21:10:06 #286
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_49242044
Nou, nu ik toch bezig ben. Enkele maanden geleden las ik iets op internet over startersleningen die de gemeente uitgeeft aan starters waarover ze de eerste 3 jaar niks over terug hoeven te betalen (misschien alleen rente) zodat ze een hogere hypotheek kunnen krijgen. Ik vraag me dan over welke bedragen we het hebben? Is dat een 25% van de hypotheek die iemand zoiezo bij de bank kan krijgen? Zeg 37.500 Euro als je een hypotheek krijgt van 150.000?
  donderdag 10 mei 2007 @ 21:13:10 #287
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_49242245
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 21:00 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Vrij op naam wil eigenlijk alleen zeggen: geen overdrachtsbelasting. Je hebt nog steeds afsluitprovisie en kosten voor de notaris. Verder heb je daar nog de bouwrente én het renteverlies tijdens de bouw.
*blijft bezig*

Wat ik op het oog heb is nieuwbouw, dus je opmerking komt goed van pas.

Stel je voor het wordt augustus 2008 opgeleverd. Ik besluit het nu te kopen. Wat is gebruikelijk? Betaal ik tijdens de bouw een deel? Hoe hoog is dat deel normaal gesproken? Betaal ik dat deel van de hypotheek, en zoja, wil dat dan zeggen dat ik nu het volledige hypotheek bedrag op m'n rekening gestort krijg? En welk renteverlies heb je dan? Toch niet de hypotheek rente (laten we zeggen 5.0%?)
  donderdag 10 mei 2007 @ 22:10:33 #288
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_49245924
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 21:07 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Nou.. stel je voor dat ik van die 300.000 maar 50.000 na 1 jaar terug betaal. Na 2 jaar willen m'n zussen 150.000 p.p. lenen van m'n ouders. Dat is dan niet mogelijk omdat m'n ouders misschien maar 300.000 overwaarde hebben daarvan hebben ze mij al 250.000 geleend. Toch?

En nu over je laatste opmerking want die is niet helemaal duidelijk aangekomen. Over het extra bedrag dat ik leen (dus de kleine overwaarde die er na misschien 4 jaar is en de hogere inkomsten die ik heb) mag ik de rente niet aftrekken? Hoezo niet dan?
De rente is wel aftrekbaar als je de lening bij de bank gebruikt om de lening aan je ouders af te lossen. (Zoals ik al eerder heb genoemd.)
Je (totale) eigenwoningschuld verandert hierbij niet.
(Het is een soort van gedeeltelijk oversluiten van een eigenwoningschuld.)
  donderdag 10 mei 2007 @ 22:12:15 #289
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_49246021
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 21:10 schreef jojomen4 het volgende:
Nou, nu ik toch bezig ben. Enkele maanden geleden las ik iets op internet over startersleningen die de gemeente uitgeeft aan starters waarover ze de eerste 3 jaar niks over terug hoeven te betalen (misschien alleen rente) zodat ze een hogere hypotheek kunnen krijgen. Ik vraag me dan over welke bedragen we het hebben? Is dat een 25% van de hypotheek die iemand zoiezo bij de bank kan krijgen? Zeg 37.500 Euro als je een hypotheek krijgt van 150.000?
Simpel antwoord: vraag bij je gemeente na of ze een dergelijke lening willen verstrekken en wat de voorwaarden zijn.
  donderdag 10 mei 2007 @ 22:15:11 #290
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_49246178
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 21:13 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

*blijft bezig*

Wat ik op het oog heb is nieuwbouw, dus je opmerking komt goed van pas.

Stel je voor het wordt augustus 2008 opgeleverd. Ik besluit het nu te kopen. Wat is gebruikelijk? Betaal ik tijdens de bouw een deel? Hoe hoog is dat deel normaal gesproken? Betaal ik dat deel van de hypotheek, en zoja, wil dat dan zeggen dat ik nu het volledige hypotheek bedrag op m'n rekening gestort krijg? En welk renteverlies heb je dan? Toch niet de hypotheek rente (laten we zeggen 5.0%?)
Vaak gaat dit in de vorm van een bouwdepot. Met andere woorden: je leent de hoofdsom (zeg 300.000) en dit geld wordt op een bouwdepot gezet.
Per saldo betaal je nog geen rente. Maar tijdens de bouw moet je stukken van de bouw betalen ten laste van het bouwdepot. Op deze manier ontstaat er een verschil tussen de lening en het deel dat in het bouwdepot zit. Over dit verschil betaal je per saldo de rente. En ja, da's de hypotheekrente. Het bedrag (in euro's) neemt toe naarmate de bouw vordert.
  donderdag 10 mei 2007 @ 22:18:25 #291
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_49246349
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 22:15 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Vaak gaat dit in de vorm van een bouwdepot. Met andere woorden: je leent de hoofdsom (zeg 300.000) en dit geld wordt op een bouwdepot gezet.
Per saldo betaal je nog geen rente. Maar tijdens de bouw moet je stukken van de bouw betalen ten laste van het bouwdepot. Op deze manier ontstaat er een verschil tussen de lening en het deel dat in het bouwdepot zit. Over dit verschil betaal je per saldo de rente. En ja, da's de hypotheekrente. Het bedrag (in euro's) neemt toe naarmate de bouw vordert.
Dank voor deze mooie duidelijke uitleg! (Net als de antwoorden van de rest allemaal trouwens)
  donderdag 10 mei 2007 @ 22:35:17 #292
124508 Ghost_Rider
Live and let die
pi_49247258
Over die startersleningen, verschilt per gemeente.
Bij ons is het zo, je mag tot maximaal 200.000,- gaan om een huis te kopen. Exc. K.K.

Je moet wel tussen de 24.000 en 44.000 per jaar verdienen (mag met partner bij).
Je moet minimaal 1 jaar je huis / flat bewoond hebben
Nooit eerder gekocht hebben etc.

Hier kun je dan tussen 3.000.- en 30.000,- lenen van de starterslening. Na 3 jaar gaan ze kijken wat je verdiend, verdien je meer, moet je ook meer aflossen.

Wel moet je de NHG hebben anders kom je niet in aanmerking !
  donderdag 10 mei 2007 @ 22:46:19 #293
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_49247902
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 22:35 schreef Ghost_Rider het volgende:
.....
Nog een laatste keer bedankt dan. Ik blijf het niet zeggen want dan vul ik het topic met dankjes maar allemaal bedankt voor de info. Ik ga (hopelijk) met genoeg kennis iets kopen als dat over een tijdje het geval wordt.
pi_49252227
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 21:07 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Ik begrijp je stuk niet helemaal geloof ik. Waarom wil je de overwaarde lenen, dan? Je overwaarde gebruiken als lening wil zeggen dat de rente daarover niet aftrekbaar is.

Je koopt een huis waar je in totaal 300.000,- voor nodig hebt. Dat leen je van je ouders. Na een tijdje leen je er zelf 200.000,- om aan je ouders terug te geven. Dan heb je toch nog steeds 300.000,- schuld? (2 ton bij de bank en 1 bij je ouders?)

Wat wil je dan extra lenen?
  vrijdag 11 mei 2007 @ 00:41:12 #295
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_49253596
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 00:02 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik begrijp je stuk niet helemaal geloof ik. Waarom wil je de overwaarde lenen, dan? Je overwaarde gebruiken als lening wil zeggen dat de rente daarover niet aftrekbaar is.

Je koopt een huis waar je in totaal 300.000,- voor nodig hebt. Dat leen je van je ouders. Na een tijdje leen je er zelf 200.000,- om aan je ouders terug te geven. Dan heb je toch nog steeds 300.000,- schuld? (2 ton bij de bank en 1 bij je ouders?)

Wat wil je dan extra lenen?
Ik zal het wat duidelijker proberen te brengen.

Ik koop nu een huis van 300.000, die leen ik compleet van m'n ouders (overwaarde).

Over 1 jaar heb ik een vast contract en kan ik zelf een hypotheek nemen van 100.000, die neem ik dan ook zodat ik dat terug kan betalen aan m'n ouders en die het aan Zuster1 kunnen lenen (die wil ook een huus kopen).

Na nog eens 5 jaar wil Zuster2 EN Zuster3 ook een huus kopen en kloppen aan bij m'n ouders. M'n ouders vinden dat het tijd wordt dat ik de lening terug betaal zodat zij Z2 en Z3 ook de mogelijkheid geven een huus te kopen. Waar haal ik dan die 200.000 vandaan die terug betaald moet worden?

Nou, doordat ik in de afgelopen 5 jaren meer ben gaan verdienen kan ik een hogere hypotheek nemen dan toen ik m'n eerste afsloot (die van 100.000), nu kan ik 120.000 meer verdienen (als v.b.). Ik moet dus nog ergens 80.000 vandaan zien te krijgen om tot de 200.000 te komen.

Afgelopen jaren is de waarde van m'n huis gestegen met 100.000, over die overwaarde leen ik 80.000 om het terug te betalen aan m'n ouders.

Mmmm.. volgens mij leg ik m'n idee zo goed uit, maar misschien kan het wel helemaal niet of slaat het nergens op.

nog een puntje om het duidelijk te krijgen. Als ik dus geld leen en gebruik voor de betaling van m'n huis kan ik de rente afschrijven. Gebruik ik het ergens anders voor dan kan dat niet.
  vrijdag 11 mei 2007 @ 00:46:06 #296
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_49253765
Nu zie ik je vraag waarom ik overwaarde wil lenen. Ik wil overwaarde lenen omdat m'n inkomen niet hoog genoeg is om de volledige lening van m'n ouders terug te betalen.
pi_49253855
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 00:41 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Ik zal het wat duidelijker proberen te brengen.

Ik koop nu een huis van 300.000, die leen ik compleet van m'n ouders (overwaarde).

Over 1 jaar heb ik een vast contract en kan ik zelf een hypotheek nemen van 100.000, die neem ik dan ook zodat ik dat terug kan betalen aan m'n ouders en die het aan Zuster1 kunnen lenen (die wil ook een huus kopen).

Na nog eens 5 jaar wil Zuster2 EN Zuster3 ook een huus kopen en kloppen aan bij m'n ouders. M'n ouders vinden dat het tijd wordt dat ik de lening terug betaal zodat zij Z2 en Z3 ook de mogelijkheid geven een huus te kopen. Waar haal ik dan die 200.000 vandaan die terug betaald moet worden?

Nou, doordat ik in de afgelopen 5 jaren meer ben gaan verdienen kan ik een hogere hypotheek nemen dan toen ik m'n eerste afsloot (die van 100.000), nu kan ik 120.000 meer verdienen (als v.b.). Ik moet dus nog ergens 80.000 vandaan zien te krijgen om tot de 200.000 te komen.

Afgelopen jaren is de waarde van m'n huis gestegen met 100.000, over die overwaarde leen ik 80.000 om het terug te betalen aan m'n ouders.

Mmmm.. volgens mij leg ik m'n idee zo goed uit, maar misschien kan het wel helemaal niet of slaat het nergens op.

nog een puntje om het duidelijk te krijgen. Als ik dus geld leen en gebruik voor de betaling van m'n huis kan ik de rente afschrijven. Gebruik ik het ergens anders voor dan kan dat niet.

Erm.... niet om het één of ander. Maar wat je wil kan niet.

Als jij nu 100.000 euro kunt krijgen en over een paar jaar verdien je voldoende om nog eens 120.000,- te lenen, dan is jouw max dus 220.000,- op je inkomen.
Dan kun je die 80.000 dus niet meer lenen. Het feit dat je overwaarde hebt, wil niet zeggen dat je die 80.000 dan ook maar krijgt. Je moet uiteraard gewoon de rente betalen.

Eigenlijk is die overwaarde sowieso niet relevant.

Want: je leent nu 300.000 in totaal voor dat huis van 300.000 = geen overwaarde.

Over 5 jaar (bij wijze van) is dat huis 380.000,- waard. Dus 80.000,- overwaarde.
Jouw schuld is nog steeds 300.000,-. Die overwaarde is niet relevant, want om je ouders af te betalen, heb je nog 200.000,- nodig.
pi_49253889
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 00:46 schreef jojomen4 het volgende:
Nu zie ik je vraag waarom ik overwaarde wil lenen. Ik wil overwaarde lenen omdat m'n inkomen niet hoog genoeg is om de volledige lening van m'n ouders terug te betalen.
En dat kan dus niet.

Overwaarde kun je niet lenen, omdat het er is.
  vrijdag 11 mei 2007 @ 00:50:34 #299
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_49253927
Ok, goed om te weten want dat scheelt nogal wat.
  vrijdag 11 mei 2007 @ 07:55:39 #300
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_49256555
Samengevat: je leent eerst van je ouders en in de loop van de jaren vervang je deze door een lening van de bank. Je totale schuld verandert in de loop van de tijd niet. Alleen de verhouding aan wie je het schuldig bent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')