Ja en het begin is?quote:Op dinsdag 10 april 2007 15:28 schreef Aoristus het volgende:
begin bij het begin, dat is het makkelijkst
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zo ziet men hier dat ik bash niet heb en sh alsmede tcsh wel.Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuďtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
heb ik al ge-edit. Je kan ook de man(ual) proberen, type dan in :quote:
quote:Op dinsdag 10 april 2007 15:32 schreef soylent het volgende:
Je hebt altijd toegang tot /bin. Welke shells je hebt kan je checken met 'which'.Okies.. ik heb ze alle drie dus dat is geen probleem. Maar neem nu als voorbeeld dit:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zo ziet men hier dat ik bash niet heb en sh alsmede tcsh wel.Dat werkt dus al gewoon niet...quote:#!/bin/sh
# dit programma zegt vriendelijk goedendag
echo Hallo, allemaal! ; exit 0Ja sh staat in /bin/sh Hij geeft:
/gradstest/voorbeeld.c: Command not found.Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
I knowquote:Op dinsdag 10 april 2007 15:33 schreef Aoristus het volgende:
[..]
heb ik al ge-edit. Je kan ook de man(ual) proberen, type dan in :
apropos crontab (dan zie je alle gerelateerde commando's)
of direct: man crontab
en dan begint de echte hel pas![]()
Noem het eens bla.sh en doe eens: chmod a+x bla.sh, daarmee maak je het executable.quote:Op dinsdag 10 april 2007 15:34 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Okies.. ik heb ze alle drie dus dat is geen probleem. Maar neem nu als voorbeeld dit:
[..]
Dat werkt dus al gewoon niet...Ja sh staat in /bin/sh Hij geeft:
/gradstest/voorbeeld.c: Command not found.
Ok.. had ook maar een willekeurige extensie meegegevenquote:Op dinsdag 10 april 2007 15:35 schreef soylent het volgende:
[..]
Noem het eens bla.sh en doe eens: chmod a+x bla.sh, daarmee maak je het executable.
Verder staat in unix meestal '.' (de huidige dir) niet in je PATH, dus moet je aanroepen: ./bla.sh ipv gewoon bla.sh.
type eens in : set (om je variabelen te laten zien)quote:Op dinsdag 10 april 2007 15:35 schreef maniack28 het volgende:
[..]
I knowManuals in unix zuigen haha
De extensie maakt niet uit, maar sh-scripts worden meestal .sh genoemd..quote:Op dinsdag 10 april 2007 15:37 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Ok.. had ook maar een willekeurige extensie meegegeven
quote:Op dinsdag 10 april 2007 15:37 schreef Aoristus het volgende:
[..]
type eens in : set (om je variabelen te laten zien)
Hier is je setquote:csh> set
COLORS /etc/DIR_COLORS.xterm
_
addsuffix
argv ()
cwd /home/students/0470007
dirstack /home/students/0470007
dspmbyte utf8
echo_style both
edit
file /home/students/0470007/.i18n
gid 1360
group students
history 20
home /home/students/0470007
killring 30
notify
owd
path (/usr/local/pgi/linux86-64/6.0/bin /usr/local/intel/intel_fce_80/bin /usr/local/intel/intel_cce_80/bin /usr/local/texlive/2005/bin/x86_64-linux /usr/local/sge/bin/lx24-amd64 /usr/local/grace/bin /usr/local/bin /usr/local/GMT4.1.1/bin /usr/local/ncarg/bin /usr/X11R6/bin /usr/local/pgi/linux86-64/6.0/bin /usr/local/intel/intel_fce_80/bin /usr/local/intel/intel_cce_80/bin /usr/local/texlive/2005/bin/x86_64-linux /usr/local/sge/bin/lx24-amd64 /usr/local/grace/bin /usr/local/bin /usr/local/GMT4.1.1/bin /usr/local/ncarg/bin /usr/X11R6/bin /usr/kerberos/bin /usr/local/bin /usr/bin /bin /usr/X11R6/bin . /home/students/0470007/bin . /home/students/0470007/bin)
prompt csh>
prompt2 %R?
prompt3 CORRECT>%R (y|n|e|a)?
shell /bin/tcsh
shlvl 2
sourced 1
status 0
tcsh 6.13.00
term xterm
tty pts/263
uid 6284
user 0470007
version tcsh 6.13.00 (Astron) 2004-05-19 (x86_64-unknown-linux) options 8b,nls,dl,al,kan,rh,color,dspm,filec
Hij doet hetquote:Op dinsdag 10 april 2007 15:35 schreef soylent het volgende:
[..]
Noem het eens bla.sh en doe eens: chmod a+x bla.sh, daarmee maak je het executable.
Verder staat in unix meestal '.' (de huidige dir) niet in je PATH, dus moet je aanroepen: ./bla.sh ipv gewoon bla.sh.
Een % dus?quote:
Volgens mij heb ik nog duizend stappen te gaan tot wat ik wilquote:Op dinsdag 10 april 2007 15:45 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Een % dus?
tcsh is tiny c shell dacht ik. Je variabelen kun je eventueel editten in .cshrc, zoals hoe je shell er uit ziet, hoever je history teruggaat, je zoekpaden etc).
ja, je moet eerst de kunst van vi begrijpen (visual impaired), anders kan je je crontab niet wijzigenquote:Op dinsdag 10 april 2007 15:46 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik nog duizend stappen te gaan tot wat ik wilMaar ik kom er wel
Vast nietquote:Op dinsdag 10 april 2007 15:51 schreef Aoristus het volgende:
[..]
ja, je moet eerst de kunst van vi begrijpen (visual impaired), anders kan je je crontab niet wijzigen![]()
pico werkt ookquote:
quote:Op dinsdag 10 april 2007 15:57 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Vast nietEn als dat wel moet, dan laat ik dat wel door iemand anders doen
VI is zooooooo irritant.. ik snap niet eens hoe ik daar moet typen ^^ Gebruik liever een text-editor
1 |
1 |
Ziet er leuk uit.. maar wat voor zin heeft het om een crontab te begrijpen als ik hem nog niet nodig heb?quote:Op dinsdag 10 april 2007 16:06 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Als je dat begrijpt, dan begrijp je makkelijker hoe je betere mutaties kan maken met sed en awk. Perl is daarna dan een stuk beter te begrijpen.
als je de regel van man crontab begrijpt, dan kun je eventueel het volgende doen:
% crontab -e
(sturen met de pijltje Jeneden, Koven, Hinks en Lechts, i is insert, esc is functie, x is delete)
vul je regel in
* * * * 15 wget ftp.mijnserver/pub/*z
<esc> :wq!
Was ik net aant uitzoekenquote:Op dinsdag 10 april 2007 16:08 schreef devzero het volgende:
[ code verwijderd ]
Niks mis mee
@TS: er zijn zat beginners-manuals te vinden, maar je kunt ook gewoon een bibliotheek binnen lopen.
Voor die tijdsaanduiding in de filename kun je het commando date gebruiken (zie man date voor volledige syntax). Bv in sh/bash
[ code verwijderd ]
plakt het uur achter de naam bestand en zet dat in de variabele $filename. Als je alleen niets over het werken van de back-quote en variabelen weet, dan zal het nog lastig worden
quote:
Dankquote:Op dinsdag 10 april 2007 16:14 schreef devzero het volgende:
[..]
crontab komt idd wel als je script werkt. Overigens is er een centraal topic waar mensen je graag helpen met shell vraagjes: [Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]$ ./deel 16
Dmv je EDITOR enviroment variable kan je dit aanpassen naar elke editor die je wilt.quote:Op dinsdag 10 april 2007 15:51 schreef Aoristus het volgende:
[..]
ja, je moet eerst de kunst van vi begrijpen (visual impaired), anders kan je je crontab niet wijzigen![]()
Waarom zou je nano willen als er al vi op staat ?quote:Op woensdag 11 april 2007 21:25 schreef slakkie het volgende:
export EDITOR=nano en je crontabs zal je dan met nano openen.
Omdat vi ongelofelijk zuigt uiteraard. Dat vind ik reden genoeg.quote:Op woensdag 11 april 2007 21:50 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Waarom zou je nano willen als er al vi op staat ?
Geen idee, maar sommige mensen willen geen vi(m). Ow, ik had toch een ideequote:Op woensdag 11 april 2007 21:50 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Waarom zou je nano willen als er al vi op staat ?
Ze zouden het die kinderen op school moeten lerenquote:Op vrijdag 13 april 2007 17:12 schreef RemcoDelft het volgende:
Even offtopic reageren: vi is simpelweg geweldig! Als je even de moeite neemt om het ding te leren gebruiken... Zeggen dat vi "zuigt" is zoiets als zeggen dat "met 10 vingers typen zuigt" of "autorijden zuigt, want lopen is veel makkelijker"
Tja, dat kun je over zowat elke editor zeggen hoor.quote:Op vrijdag 13 april 2007 17:12 schreef RemcoDelft het volgende:
Even offtopic reageren: vi is simpelweg geweldig! Als je even de moeite neemt om het ding te leren gebruiken... Zeggen dat vi "zuigt" is zoiets als zeggen dat "met 10 vingers typen zuigt" of "autorijden zuigt, want lopen is veel makkelijker"
Ze zouden kinderen op school eens moeten leren typen... O wacht, met de huidige hervormingen waarmee VWOers al niet meer kunnen rekenen komt dat er vast nooit van...quote:Op vrijdag 13 april 2007 17:29 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Ze zouden het die kinderen op school moeten leren
Ik heb ook maar een Windowsversie geinstalleerd na herhaalde keren vi tikken op de commandprompt en nul op het rekest te krijgenquote:Op vrijdag 13 april 2007 17:12 schreef RemcoDelft het volgende:
Even offtopic reageren: vi is simpelweg geweldig! Als je even de moeite neemt om het ding te leren gebruiken...
eeh.. nee dus. Er zijn weinig editors met zo ongelovelijk veel mogelijkheden als vi.quote:Op vrijdag 13 april 2007 17:47 schreef gday het volgende:
[..]
Tja, dat kun je over zowat elke editor zeggen hoor.
Emacsquote:Op vrijdag 13 april 2007 18:43 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
eeh.. nee dus. Er zijn weinig editors met zo ongelovelijk veel mogelijkheden als vi.
Dat is dan weer een vergelijking van niks.. html en php zijn twee totaal verschillende dingen (opmaaktaal vs programmeertaal).quote:Op zaterdag 14 april 2007 09:37 schreef maniack28 het volgende:
Ik denk dat je het moet zien als html vs php ofzo.. VI is uitgebreider, maar ook veel ingewikkelder, dus de drempel om het te leren ligt hoger. Ik heb het voorlopig niet nodig, dus waarom zou ik het gebruiken?
Nou ja, programmeertaalquote:Op zaterdag 14 april 2007 11:27 schreef Bigs het volgende:
[..]
Dat is dan weer een vergelijking van niks.. html en php zijn twee totaal verschillende dingen (opmaaktaal vs programmeertaal).
En vertel eens: wie hebben al die mogelijkheden nodig? Wat mij betreft is het een beetje een vergelijking tussen de wagen van James Bond en een gewone Ford Focus ofzo.quote:Op vrijdag 13 april 2007 18:43 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
eeh.. nee dus. Er zijn weinig editors met zo ongelovelijk veel mogelijkheden als vi.
Pffft... je maakt met beide een websitequote:Op zaterdag 14 april 2007 11:27 schreef Bigs het volgende:
[..]
Dat is dan weer een vergelijking van niks.. html en php zijn twee totaal verschillende dingen (opmaaktaal vs programmeertaal).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |