FOK!forum / Gaming / Discussie 15: Gamen zet jongeren aan tot geweld
Annedinsdag 10 april 2007 @ 14:23
Vorige discussie: Discussie 14: Microsoft weigert hulp bij opsporen Xbox 360 dief

Link naar het hele nieuwsbericht.
quote:
A teenager who was crazed by high-strength cannabis butchered a grandmother after 'voices in his head' told him to stab a woman.

.............

The 17-year-old claimed 'gangster voices' from the ultra-violent computer game Grand Theft Auto had set him on a mission to stab a black woman.

.............

"Maxwell said in the months before the killing he was playing Grand Theft Auto to the exclusion of anything else.

"He had smoked cannabis the night before, he took a knife from the kitchen and went out to stab someone. After he stabbed Mrs Tulloch he ran home and told his mother what he had done.

"The psychiatric assessment is that he is a great risk to others and will be for many years."

.............

Maxwell has since been diagnosed with schizophrenia. Yesterday he was detained indefinitely under the Mental Health Act after pleading guilty to manslaughter on the grounds of diminished responsibility.

Paul Jenkins, chief executive of mental health charity Rethink, said: 'While there can be several triggers for mental illness, we know that if used by people under 18, cannabis doubles the risk of psychosis.
Onderzoeken naar geweld in games.

Karen Sternheimer, een vooraanstaande Amerikaanse sociologe vindt van niet.

Berlijn wil zo snel mogelijk een verbod op geweldadige games voor de jeugd.

En zo zijn er nog veel meer nieuwsberichten te vinden over het feit of games nou werkelijk jongeren aanzet tot geweld. De een zegt van wel, de ander zegt van niet. Wat denk jij? En vooral, waarom denk jij dat?
#ANONIEMdinsdag 10 april 2007 @ 14:28
Ik denk dat het niet door de games komt, maar door de drugs (in dit geval). Waarom? omdat als je games speelt als het goed is bij je nuchtere verstand bent. Drugs(inc. Alcohol, voordat de drugs knuffelaars gaan klagen dat drugs minder erg is dan alcohol) verandert je geestestoestand(?) en dat kan dus een druppel(die de emmer doet overlopen) zijn geweest...

of je hebt vanaf je geboorte al een kronkel in je kop natuurlijk...

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 10-04-2007 14:29:51 ]
Annedinsdag 10 april 2007 @ 14:29
Bij het bovenstaande verhaal komt het toch duidelijk naar voren dat die jongen sowieso al niet helemaal 100% in orde was. En zoals ik het lees komt het vooral door het drugsgebruik en niet door het spelen van een GTA-spel. Als ie dat spel niet had gespeeld, was het vast iets anders geweest.

Bij andere verhalen. Geen idee. Ik word zelf niet beinvloed door een game, maar wie weet is dat bij iemand anders wel zo. Maar ik kan het me niet voorstellen, dus ik weet het eigenlijk gewoonweg niet.

Daarnaast vind ik de regel van 12+, 16+, whatever games wel goed. En meer moeten ze ook niet doen.
djennekedinsdag 10 april 2007 @ 14:31
Ik denk dat het mensen wel op aparte ideeen kan brengen, maar als ze die spelletjes niet hadden, zouden ze wel wat anders verzinnen.

Wel heb ik het idee dat de jeugd een beetje afgestompt raakt voor andermans leed, maar dat heeft ook met wel meer dingen te maken dan alleen spelletjes.
PaRoDiUzZdinsdag 10 april 2007 @ 14:34
quote:
The youngster started smoking cannabis and skunk as well as taking cocaine at 14. He had previously been given cautions for possessing cannabis and has two convictions for mugging and assault.
Lijkt mij in deze situatie nou niet echt een reden om een game de schuld ervan te geven
Heintjedinsdag 10 april 2007 @ 14:37
Ik denk dat games wel degelijk invloed hebben op mensen (jongeren nog net iets meer dan oudere).
Maar het is uiteindelijk een optel som van alles.
De opvoeding is ook belangrijk. In een goede opvoeding wordt echt wel duidelijk gemaakt dat die dingen in het echt niet gedaan moeten worden.
Verder heeft ook de vriendenkring van de persoon in kwestie er mee te maken.
En zelfs het nieuws waarin je regelmatig dat soort dingen hoord kan een rolletje spelen.

Het niet laten spelen van dat soort spellen is volgens mij ook niet de oplossing. 90% van het probleem ligt denk ik in de opvoeding.
Laniboekjedinsdag 10 april 2007 @ 14:37
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 14:34 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

Lijkt mij in deze situatie nou niet echt een reden om een game de schuld ervan te geven
Dat klopt helemaal. Maar why o why kiest de jongen er dan toch voor om een game de schuld te gaan geven in de vorm van stemmen e.d.?
Annedinsdag 10 april 2007 @ 14:38
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 14:37 schreef Laniboekje het volgende:

[..]

Dat klopt helemaal. Maar why o why kiest de jongen er dan toch voor om een game de schuld te gaan geven in de vorm van stemmen e.d.?
In de hoop dat zijn straf misschien verminderd wordt? Omdat ie er zogenaamd niets aan kon doen. Dat denk ik.
Heintjedinsdag 10 april 2007 @ 14:39
Ik vraag me ook af of het wel terecht is om schiet spellen als gevaarlijk te bestempelen.
Ik denk dat race spellen gevaarlijker zijn. Die perfecte bocht kan je ook in het normale verkeer maken. Alleen als het fout gaat is er wel een heel erg realistisch schade model.
Dubbeldrankdinsdag 10 april 2007 @ 14:39
Ach het zijn altijd de labielen die iets uitvreten en dat relateren aan een game. Ik vind het heerlijk om even een zooi mensen neer te knallen in een game, maar ik daarna heb ik nou niet het gevoel om met een machinegeweer de supermarkt in te rennen. Het is maar net hoe groot de kronkel in je hoofd is imho...
Heintjedinsdag 10 april 2007 @ 14:42
In dit geval speeld de game wel mee denk ik.
Alleen als het niet de game was had het ook een film kunnen zijn. Desnoods een uitspraak van Bush dat de irakezen dood moeten....
AQuila360dinsdag 10 april 2007 @ 14:43
Ik ben het er ook helemaal niet mee eens. ligt gewoon aan de persoon zelf die zou ook van een boek of film doordraaien. Mijn neefje van 8 komt hier alttijd Saint's Row spelen en dan maait die iederen neer en rijd iedereen onder. Maar hij zegt altijd is toch een spelletje en niet echt dus dan maakt het nix uit.
Annedinsdag 10 april 2007 @ 14:43
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 14:42 schreef Heintje het volgende:
In dit geval speeld de game wel mee denk ik.
Alleen als het niet de game was had het ook een film kunnen zijn. Desnoods een uitspraak van Bush dat de irakezen dood moeten....
Ik vind dat je jezelf nu tegenspreekt in 2 zinnen .
Dlocksdinsdag 10 april 2007 @ 14:43
Stabiele persoonlijkheid immuun voor geweld in games
woensdag 4 april 2007
In een wetenschappelijk tijdschrift is een studie verschenen die erop wijst dat de reactie op het spelen van gewelddadige games wordt bepaald door de geestestoestand waarmee de gamer het spel ingaat. De meeste proefpersonen leken er niet door te worden gedeerd...>>

Maar goed, dat was natuurlijk al veel langer duidelijk.
PaRoDiUzZdinsdag 10 april 2007 @ 14:44
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 14:37 schreef Laniboekje het volgende:

[..]

Dat klopt helemaal. Maar why o why kiest de jongen er dan toch voor om een game de schuld te gaan geven in de vorm van stemmen e.d.?
Er is toch later vastgesteld dat deze jongen shizofreen is, als hij op het moment van de moord, naar ik aanneem, een psychose had dan zou het idd zo kunnen zijn dat hij de stemmen van GTA op dat moment in zn hoofd rond horen tollen dat door de media dan weer lekker uit zn verband word gerukt.
Heintjedinsdag 10 april 2007 @ 14:46
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 14:43 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Ik vind dat je jezelf nu tegenspreekt in 2 zinnen .
Vind ik niet.
Er is bij deze persoon iets geweest dat hem over gehaald heeft deze daad te doen.
In dit geval was het GTA, maar het had ook een film kunnen zijn.

Het ligt dus niet aan het spel maar aan de persoon, maar het spel is wat de persoon overgehaald heeft.
Megumidinsdag 10 april 2007 @ 14:48
Als je een wat langere periode neemt is de trend juist dat het geweld onder alle lagen van de bevolking afneemt. We hebben het hier over gevaarlijke gekken die zich waarschijlijk toch wel schuldig hadden gemaakt aan geweld. Het spel was wellicht een excuus maar niet de aanleiding denk ik.
Dubbeldrankdinsdag 10 april 2007 @ 14:50
Kom op, hoeveel mensen zijn er nou als een debiel door de stad gaan crossen na het uitkomen van Carmageddon destijds, wat zelfs nog kamervragen heeft opgeleverd?
Dubbeldrankdinsdag 10 april 2007 @ 14:51
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 14:46 schreef Heintje het volgende:

[..]

Vind ik niet.
Er is bij deze persoon iets geweest dat hem over gehaald heeft deze daad te doen.
In dit geval was het GTA, maar het had ook een film kunnen zijn.

Het ligt dus niet aan het spel maar aan de persoon, maar het spel is wat de persoon overgehaald heeft.
Films zijn realistischer, een spel niet.
Heintjedinsdag 10 april 2007 @ 14:53
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 14:50 schreef Dubbeldrank het volgende:
Kom op, hoeveel mensen zijn er nou als een debiel door de stad gaan crossen na het uitkomen van Carmageddon destijds, wat zelfs nog kamervragen heeft opgeleverd?
Carmageddon was ook over de top onrealistisch. Ik denk dat de wat realischtische race games meer ongelukken veroorzaakt hebben. Natuurlijk is ook hier de persoonlijkheid belangrijk. Maar in een spel is het heel simpel om een mooie drift te maken. Iets dat in het echt nog een hele kunst is.
AQuila360dinsdag 10 april 2007 @ 14:57
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 14:51 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Films zijn realistischer, een spel niet.
Maar bij een film kijk je er alleen maar na daar heb je geen invloed op. Bij een spel bij jij wel de gene die de ''trekker'' overhaalt en iemand neerschiet.
Heintjedinsdag 10 april 2007 @ 15:02
Laat ik trouwens eens een keer de gene zijn die over een foutje valt. De TT klopt niet.
Gamen zet jongeren....
Games zetten jongeren.....
Dat zouden beteren opties zijn.
Dubbeldrankdinsdag 10 april 2007 @ 15:03
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 14:57 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Maar bij een film kijk je er alleen maar na daar heb je geen invloed op. Bij een spel bij jij wel de gene die de ''trekker'' overhaalt en iemand neerschiet.
Daar heb je een punt, maar de grens om daadwerkelijk iets te doen is wel een heel stuk verder. Iemand die ze op een rijtje heeft gaat geen gekke dingen uithalen. Conclusie: fruitcakes mogen geen spellen meer spelen, en cheaters ook niet
Heintjedinsdag 10 april 2007 @ 15:05
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 15:03 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Daar heb je een punt, maar de grens om daadwerkelijk iets te doen is wel een heel stuk verder. Iemand die ze op een rijtje heeft gaat geen gekke dingen uithalen. Conclusie: fruitcakes mogen geen spellen meer spelen, en cheaters ook niet
Dat zou de makkelijkste oplossing zijn. Maar vaak komt zo iets pas naar buiten als het te laat is.
AQuila360dinsdag 10 april 2007 @ 15:07
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 15:03 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Daar heb je een punt, maar de grens om daadwerkelijk iets te doen is wel een heel stuk verder. Iemand die ze op een rijtje heeft gaat geen gekke dingen uithalen. Conclusie: fruitcakes mogen geen spellen meer spelen, en cheaters ook niet
Goeie Conclusie
Heintjedinsdag 10 april 2007 @ 15:36
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 14:53 schreef Heintje het volgende:

[..]

Carmageddon was ook over de top onrealistisch. Ik denk dat de wat realischtische race games meer ongelukken veroorzaakt hebben. Natuurlijk is ook hier de persoonlijkheid belangrijk. Maar in een spel is het heel simpel om een mooie drift te maken. Iets dat in het echt nog een hele kunst is.
En de duitsers hebben mijn vermoeden bevestigt. Al vind ik het een vreemd onderzoek / conclusie. Misschien dat race gamers meer letten op de weg voor hun en andere op het geheel. dat daardoor hun reacite omlaag gaat.
Annedinsdag 10 april 2007 @ 17:00
Nog een nieuwsbericht wat hier ook wel past:

Racegames even \'gevaarlijk\' als shooters?
quote:
Er was bij onze buren al veel ophef over de zogenaamde 'Killerspiele', maar nu zijn ook racegames uit de gratie. Volgens recent Duits onderzoek kan het intensief spelen van racegames namelijk levensgevaarlijk zijn. De Ludwig-Maximilians-Universität München en het Allianz Zentrum für Technik hebben een proef uitgevoerd waaruit dit bleek. 57 personen tussen de leeftijd van 19 tot 35 jaar moesten racegames spelen en vervolgens werd onder andere hun reactiesnelheid gemeten.

De reactiesnelheid neemt na het spelen van dergelijke games alleen maar toe zou je denken, maar de resultaten geven een ander beeld. De testpersonen reageerden juist langzamer, gemiddeld meer dan een seconde trager dan normaal(!). Ook het rij gedrag werd riskanter, hoe meer er gespeeld was des te groter was het aantal ongelukken.

Het werpt wel enige vragen op hoe het mogelijk is om lager te scoren (met name qua reactiesnelheid) op een rijsimulatie, na het spelen van racegames.

Natuurlijk zouden de Duitsers geen Duitsers zijn als er niet meteen een voorstel voor het verbieden van street-racinggames werd ingediend. Het verbod moet gelden voor kinderen onder de zestien, al zou het misschien verstandiger zijn om de spellen te verbieden voor mensen vanaf achttien jaar, de leeftijd dat je daadwerkelijk auto mag rijden.
achdinsdag 10 april 2007 @ 17:26
Volgens mij gaan jongeren eerder stenen van een viaduct gooien als zoiets een keertje op het nieuws komt dan granaten in iemands rug rammen omdat ze heel de dag door GoW spelen. Door gamen raak je juist lekker je aggressie kwijt
Rickocumdinsdag 10 april 2007 @ 17:29
Ik vind dat er ook niet meer mag scootergereden worden, drank mag worden gebruikt, en ook mogen de kinderen van mij niet meer voetballen, straks wordt er nog eentje kwaad op de andere en ramt hij psychopatisch die bal zo hard tegen diegene dat ie em dood trapt!


maar serieus:

Deze hele discussie vind ik nergens op slaan, kunnen ze net zo goed al het andere verbieden wat er bestaat op de wereld omdat een stelletje ontzettende schijtkneuzen weer door het lint moeten gaan.
PaRoDiUzZdinsdag 10 april 2007 @ 18:01
Mensen zoeken natuurlijk altijd graag een excuus voor andermans daden, zonder dat ze hun eigen conclusies willen trekken. Ik zou hier nogwel een verhaal over kunnen plaatsen dat ik daarmee persoonlijk ondervonden heb, maar aangezien dat niks met games te maken heeft laat ik deze discussie daarmee maar niet een andere kant op gaan.

Overigens vind ik dat de discussie over de gevolgen van het spelen van (geweldadige) games best ergens op slaat, en er best iets te zeggen valt voor verplichte ipv aangeraden leeftijds categorieen voor het kopen van spellen als dat op een of andere manier nageleefd kan worden.
Heintjedinsdag 10 april 2007 @ 18:22
Ik denk niet dat leeftijds aanduidingen de oplossing zijn. Als je een spel graag wil kun je er toch wel aan komen. Des noods vraag je de eerste de beste student die je tegen komt het spel te kopen voor 5 euro extra.

Er moet gewoon aandacht aan besteed worden op school aangezien ouders toch hun kinderen niet meer opvoeden. En verder moet er voor mensen waarvan bekent is dat ze zeker geen 100% zijn een verbod ingesteld worden en daar streng op gecontroleerd worden.
Ge4cedonderdag 12 april 2007 @ 08:42
"School?". Basis, Middel, voortgezet, universiteit (ook een soort school ) ?

Je kunt het sowieso niet alleen de games beschuldigen. Actuele website's en video/clip website's zorgen ook voor een stevig pak voer met geweld. Naast dat heb je natuurlijk ook de simpele "webbased" games die soms voor evenveel geweld zorgen. Het is te groot gegroeit om er nu richtlijnen aan te zetten. In 10 jaar is er zo'n grote groei op computer games gebied. Volgensmij had niemand daarop gerekend. Enigste wat er kan en gedaan word is "voorstellen". 6+, 12+, 16+, 18+, 21+ en de bekende inhouds icoontjes.
Niet te vergeten dat "volgensmij" geen een land het durft om er een soort van wet op te zetten voor games met geweld. Duizenden tot miljoenen economie.
Heintjedonderdag 12 april 2007 @ 08:57
In Duitsland kan je volgens mij alleen nog tetris kopen, mist de lijnen gewoon verdwijnen en niet exploderen. Australie is ook behoorlijk streng.
Voor de rest zijn er weinig landen waar games , in grote getalen, verboden worden.
Dat zal ook niet de oplossing zijn trouwens. Daarmee maak je idd de economie behoorlijk kapot. Zeker omdat die spellen die niet in je land te koop zijn wel te downloaden zijn. Dus ze worden toch wel gespeeld.
Ge4cedonderdag 12 april 2007 @ 09:05
Ik ben blij dat Nederland er niet moeilijk overdoet. Al zetten sommige mensen natuurlijk wel hun vraagtekens bij dit hoofdstuk.

Volgensmij hebben ze in Duitsland ook zoiets waarbij het bloed groen moest zijn? Dan ben ik eigenlijk ook wel beniewd of "Die Sims" verkocht mag worden.
Heintjedonderdag 12 april 2007 @ 09:12
Het bloed groen maken maakt volgens mij weinig verschil. Iedereen weet wel dat dat rood moet zijn. Daarbij kun je nog steeds de acties doen die er voor zorgen dat er bloed komt. Als het probleem er al sis komt het door de mogelijk heid iemand ana stuken te schieten en niet door de kleur van het bloed.
Ik kan me alleen voorstellen dat een 9 jarige het minder erg vind om groen bloed te zien dan rood. Maar iemand van 9 hoord die spellen helemaal niet te spelen. Dus daarvoor zouden de leeftijds indeling zijn.

Maar dat slaat meer op het nog te jong zijn voor de content en daar trauma aan over houden (overdreven) dan het geweld overnemen.
En ook die keuring mag minder streng. Ik durf te wedden dat iedereen voor zijn 16de al wel eens een film heeft gezien voor 16 jaar en ouder zonder er een trauma aan over te houden.
Annedonderdag 12 april 2007 @ 09:15
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 18:22 schreef Heintje het volgende:
Ik denk niet dat leeftijds aanduidingen de oplossing zijn. Als je een spel graag wil kun je er toch wel aan komen. Des noods vraag je de eerste de beste student die je tegen komt het spel te kopen voor 5 euro extra.

Er moet gewoon aandacht aan besteed worden op school aangezien sommige ouders toch hun kinderen niet meer opvoeden. En verder moet er voor mensen waarvan bekent is dat ze zeker geen 100% zijn een verbod ingesteld worden en daar streng op gecontroleerd worden.
Zo staat het al stukken beter Heintje, want sommige ouders doen wél hun best.
En gelukkig gaat het bij de meeste ook wel goed.

Verder denk ik dat de ouders het beste weten, mits ze dus aan opvoeding doen, of hun kind dergelijk spellen aan kan. (geldt ook voor films, televisie en ander soort dingen)
Heintjedonderdag 12 april 2007 @ 09:28
quote:
Op donderdag 12 april 2007 09:15 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Zo staat het al stukken beter Heintje, want sommige ouders doen wél hun best.
En gelukkig gaat het bij de meeste ook wel goed.

Verder denk ik dat de ouders het beste weten, mits ze dus aan opvoeding doen, of hun kind dergelijk spellen aan kan. (geldt ook voor films, televisie en ander soort dingen)
Ik ben ook goed opgevoedt. Dat stukje is dus gebaseerd op wat je zoal hoort, en negative dingen hoor je vaker.
Toch denk ik dat ouders te makkelijk met die voorgeschreven leeftijden om gaan. Komt ook omdat die vaak niet realistisch zijn. Kinderen mogen best eens schrikken van iets dat ze zien in plaats van overal tegen beschermt te worden.
Ge4cedonderdag 12 april 2007 @ 09:32
Vallen en opstaan.
Rickocumdonderdag 12 april 2007 @ 20:22
hoe heet die ene nicht ook alweer?

die alle spellenmakers zowat aanklaagt?

die gast is volges mij nu bezig om gta 4 verkoop te stoppen ( ! )
Laalalalaladonderdag 12 april 2007 @ 20:32
Ik speel zeer vaak wel spellen die boven mijn leeftijd uit gaan vanwege bloed kogels of beide. Toch heb ik in al die jaren nog nooit last gehad van vreemde stemmen, moord nijgingen, aggressie zonder reden of iets anders.
Heintjedonderdag 12 april 2007 @ 21:40
Wat ik me nou ineens bedenk, het niet mogen spelen omdat je nog niet oud genoeg bent lijkt me eerder een reden voor aggressie.
#ANONIEMdonderdag 12 april 2007 @ 22:10
quote:
Op donderdag 12 april 2007 09:15 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Zo staat het al stukken beter Heintje, want sommige ouders doen wél hun best.
En gelukkig gaat het bij de meeste ook wel goed.

Verder denk ik dat de ouders het beste weten, mits ze dus aan opvoeding doen, of hun kind dergelijk spellen aan kan. (geldt ook voor films, televisie en ander soort dingen)
mwoah... ik geef elke vrijdag avond leiding aan groep kinderen, maar sommigen krijgen echt alleen voeding, en geen opvoeding...
#ANONIEMdonderdag 12 april 2007 @ 22:11
quote:
Op donderdag 12 april 2007 20:32 schreef Laalalalala het volgende:
Ik speel zeer vaak wel spellen die boven mijn leeftijd uit gaan vanwege bloed kogels of beide. Toch heb ik in al die jaren nog nooit last gehad van vreemde stemmen, moord nijgingen, aggressie zonder reden of iets anders.
kloon...
quote:
Aantal posts: 1 (gemiddeld 1 per dag)