abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 april 2007 @ 13:16:05 #41
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_48143275
quote:
Op maandag 9 april 2007 13:10 schreef daanski82 het volgende:
ook al zijn de huizen boven mijn budget toch wel ik weten hoe mensen een startbod doen wat is een re๋le % om als startbod te doen ?
Hoe denk jij eigenlijk dat een vraagprijs tot stand komt?
Dat is toch ook maar een samenspel van verkoper/makelaar/toeval en een paar natte vingers.

Je moet je niet teveel ori๋nteren aan een vraagprijs, maar gewoon goed de tijd nemen en verschillende huizen bekijken/in de gaten houden. Dan kan je zelf binnen een paar weken wel op 5000 nauwkeurig inschatten wat een redelijke waarde is van een bepaald pand.

Je kan natuurlijk ook gewoon 10% onder de vraagprijs bieden en dan ergens uitkomen 5-2% onder de vraagprijs. En dan maar blijven denken dat je een goede deal hebt gesloten.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator maandag 9 april 2007 @ 13:17:11 #42
5428 crew  miss_sly
pi_48143304
quote:
Op maandag 9 april 2007 13:10 schreef daanski82 het volgende:
ook al zijn de huizen boven mijn budget toch wel ik weten hoe mensen een startbod doen wat is een re๋le % om als startbod te doen ?

dus als een huis 145.500 zou zijn kan ik niet aankomen zetten van ik wil jou huis hebben voor 110.500 dat zou lomp zijn.

is 10% onder de prijs een goed begin of meer of minder ?
Daar zijn geen standaarden voor.

Mijn huis heb ik in der verkoop gedaan voor 189500, in overleg met de makelaar, en met het idee dat het niet onder 185 weg zou gaan. Ik had ook op 210 in kunnen zetten met nog steeds die 185 als ondergrens. Dan wordt de onderhandelingsmogelijkheid wellicht groter, maar dat is maar net wat je wilt. mijn makelaar zei ook tegen de aspirant kopers dat we met 189 op een reeele prijs zijn gaan zitten, dus dat er weinig onderhandelingsmogelijkheden waren.

Heb je al bij het kadaster gekeken wat andere huizen daar in de buurt deden?

10% van 174500 is 17450. Dan kom je zonder k.k. net onder de 160000 uit, ervan uitgaande dat deze mensen het voor 10% onder hun vraagprijs wegdoen, wat niet echt realistisch is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 10 april 2007 @ 15:46:07 #43
124508 Ghost_Rider
Live and let die
pi_48179718
Je kan altijd proberen....
Doe een bod, wacht wat ze vinden.
Overhandelen kan nooit kwaad !

vind het best een mooie huis !

maar het blijft moeilijk, hebben zelfs ook leuke huizen gezien, maar een beetje een nette huis is ook al snel boven de 180.000,-
  dinsdag 10 april 2007 @ 18:17:39 #44
145307 B-Keizer
cocktail & Dreamz
pi_48184954
quote:
Op maandag 9 april 2007 12:49 schreef gronk het volgende:
Owja: mensen die gaan zitten zoeken naar argumenten om de prijs naar beneden te halen:

Een huis heeft 'n bepaalde waarde, en die staat los van je eigen budget. Je kunt geluk hebben en een huis tegenkomen met meer 'features' dan je had kunnen kopen voor je budget, maar als je een huis 'wilt', maar het is te duur, dan moet je niet wanhopig op zoek gaan naar argumenten om het goedkoper te maken. Take it or leave it.
Ben ik het niet mee eens!

Tuurlijk heeft een huis een bepaalde waarde en een bepaalde waarde, als je te weinig geld hebt, dan is het jammer.

Je ziet een huis, je ziet de vraagprijs. Je bepaalt voor jezelf de waarde en gaat erop bieden om op die prijs uit te komen. Zo hoort het te zijn. Onderhandelen voor een prijs! Dus je zou eventueel wel kunnen onderhandelen om op je maximum uit te komen. Het ligt er net aan hoe graag de mensen van het huis af
willen en hoeveel de verkopende makelaar wil toegeven/onderhandelen.

De huizenmarkt stijgt volgens mij niet alleen doordat er een krapte is maar volgens mij ook omdat verkopende makelaars niet teveel willen onderhandelen en dus zij zorgen dat er, vergeleken met vroeger, minder onderhandeld wordt.

Gegroet,

[ Bericht 35% gewijzigd door B-Keizer op 10-04-2007 18:26:42 ]
In de Hemel is geen bier, daarom drinken we het hier
pi_48185218
quote:
Op maandag 9 april 2007 08:32 schreef Kumusta het volgende:
Via het kadaster kan je e.e.a. van de woning en de buurt opvragen en als je geluk hebt zit daar ook de laatste koopprijs tussen (kost een paar euro). VIa de woningwaarde index kan je vervolgens een indicatie krijgen of de vraagprijs realistisch is.
Gebruik dat nou eerst eens om een indicatie te krijgen en neem vervolgens les 2 in je op die iedereen je al probeert duidelijk te maken: er zijn geen vaste regels/formules voor het bieden op huizen. Hoe ziet de koop van een huis er globaal uit:

1. Hypotheek en investeringsruimte bepalen; houdt ook rekening met schilderwerk, kleine en grote klussen.
2. Huis zoeken op basis van hypotheekruimte; een huis met een vraagprijs die al op 100% van je hypotheekruimte zit is niet realistisch.
3. Als je wat gevonden hebt voor een goede prijs: moet er veel gebeuren en wat is het huis waard, wanneer is de woning beschikbaar (als je hypotheekofferte langer als 3 maanden geldig moet zijn dan spelen er zaken als verlengingskosten en boeterentes), zijn er nog andere gegadigden, vraag naar evt. gebreken en onderhoudshistorie.
4. Gooi alle informatie in een grabbelton en bepaal je maximale prijs. Wees daar hard in, als je een huis graag wilt hebben dan ben je geneigd toegevelijker te zijn in de onderhandelingen. Door niet over je vantevoren bepaalde max prijs heen te gaan blijf je scherp en realistisch.

Heb je er nog steeds geen vertrouwen in? Schakel dan een makelaar voor de koop in. Kost ook wat maar die kan er in ieder geval voor zorgen dat je niet in de gebruikelijke instinkers stapt door je onervarenheid.
wat een drama toch....
  dinsdag 10 april 2007 @ 18:58:30 #46
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_48186426
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 18:17 schreef B-Keizer het volgende:

Ben ik het niet mee eens!
Volgens mij stiekem toch wel hoor. Ik heb namelijk niet gezegd dat de vraagprijs overeen moet komen met de waarde. Met name ex-huurhuizen worden nog wel eens 'te goedkoop' verkocht, als je het vergelijkt met de waarde van vergelijkbare woningen.
quote:
Je ziet een huis, je ziet de vraagprijs. Je bepaalt voor jezelf de waarde en gaat erop bieden om op die prijs uit te komen. Zo hoort het te zijn.
Klopt. Maar wat je dus niet doet: Je ziet een huis, en de vraagprijs, je vindt het een mooi huis en je wil er graag wonen, maar je budget schiet net tekort. Daarom ga je --los van de waarde van het huis-- redenen bedenken om de vraagprijs te drukken.
quote:
De huizenmarkt stijgt volgens mij niet alleen doordat er een krapte is maar volgens mij ook omdat verkopende makelaars niet teveel willen onderhandelen en dus zij zorgen dat er, vergeleken met vroeger, minder onderhandeld wordt.
Bollocks. Waarom stijgen de huizenprijzen dan met net-iets-meer dan de inflatie? Omdat de makelaars perfect de loonstijgingen in de gaten houden? Niet dus.

Verkoopprijzen worden in nederland vooral bepaald door de kopers. Met name in het starterssegment willen mensen nog wel eens teveel betalen, omdat ze in 7 sloten tegelijk lopen.

[ Bericht 3% gewijzigd door gronk op 10-04-2007 19:46:56 ]
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_48242294
Een huis dat 9 maanden te koop staat zal betekenen dat de eigenaars een te hoge prijs vragen en/of dat men geen haast hebben om te verkopen. Trap er niet in. Tenzij het echt je droomhuis is en je het echt die waarde wilt geven zou ik voorzichtig beginnen.
  donderdag 12 april 2007 @ 14:26:35 #48
95906 scrumple
uhh moet dit
pi_48255703
Je kan toch gewoon bieden wat je kan/wil betalen als ze het niet doen jammer. Zo heb ik ooit een ton geboden voor een bouwval die voor 190K te koop stond. Uiteraard werd ik uitgelachen, wel even mijn telefoon nummer achtergelaten. Jaartje later werd ik teruggebeld of ik het voor 120K wilde doen. Had helaas wel al een ander huis gekocht.
dit is een lege sig
  donderdag 12 april 2007 @ 14:33:02 #49
3542 Gia
User under construction
pi_48255931
't Is ook altijd zo dat kopers gaan zeuren dat er zoveel aan het huis moet gebeuren, om de prijs te laten zakken. En dan doelen ze vaak op een nieuwe vloer, omdat ze niet van tegels houden, maar hout willen en dat soort zaken.

Ik vind dat je moet zoeken naar een huis naar je smaak. Koop je een huis dat onmiddellijk bewoonbaar is, maar niet naar je smaak, dan moet je niet zeuren over 'er moet zoveel aan gebeuren' .

Kennissen van mij hebben vorig jaar hun huis verkocht. Het was pas helemaal opgeknapt en nieuwe bewoners konden er zo intrekken. Toch werd geprobeerd de prijs te drukken, omdat de keuken niet naar de zin was. Een splinternieuwe keuken!! Ze zijn daar overigens niet op in gegaan.
  donderdag 12 april 2007 @ 14:46:54 #50
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_48256346
Ach, je hebt van die mensen die vinden dat hun huis pas echt van 'hun' is als ze de helft hebben weggesloopt en opnieuw opgebouwd. Waarom zou je daarvoor moeten betalen, als verkoper?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')