abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48103616
Waarom zijn er juist zoveel debiele sektes in Amerika? Wat heeft Amerika dat andere westerse landen niet hebben?
  zaterdag 7 april 2007 @ 10:28:01 #2
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_48103632
een eng puriteins beleid.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_48103668
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 10:28 schreef zoalshetis het volgende:
een eng puriteins beleid.
En waar komt dat dan vandaan?

Het zijn trouwens niet alleen christelijke sekten: Ook die vreemde UFO-sekten en de Bhagwan-beweging deden goede zaken in de VS.
  zaterdag 7 april 2007 @ 10:33:08 #4
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_48103716
zoals hun volksschrijver stephen king al zegt "paranoia is the perfect awarenes of being"...
pi_48103996
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 10:26 schreef Dodecahedron het volgende:
Waarom zijn er juist zoveel debiele sektes in Amerika? Wat heeft Amerika dat andere westerse landen niet hebben?
Daar zijn hele boeken over volgeschreven....

het schijnt te komen omdat toen de vs ontdekt werd, het een 'vrijplaats' werd voor vrijdenkers (lees: europa kon er mooi hun 'andersdenkenden' kwijt). zo konden bv calivinisten die uit e.o.a. europees land geweerd werden (lees: veroordeeld wegens ketterij) mooi daarnaartoe. dit had als gevolg dat 'vrijeheid van godsdienst' nogal hoog op de agenda stond toen de vs onafhankelijk werd. maar goed: dat is wat ik ervan begreep.

het boek wat ik las:
Titel : Sekten in Amerika
Auteur : Ruthven, M.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_48104533
Omdat het een groot 'vrij' land is?

Of verdeel en overheers politiek.

[ Bericht 40% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2007 11:14:35 ]
pi_48104565
volgens mij gewoon bij gebrek aan een echt eigen (historische) cultuur, het prat gaan op hun "land of the free", een compleet verkloot/geindoctrineerd/maffe wereld-visie/eigen leven, weet ik veel hoe je t wil noemen...

ik hou het gewoon bij "Rare jongens, die Amerikanen"....
The fact that Faith moves mountains is wonderful
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
pi_48104681
quote:
Meer inwoners. En meer inwoners betekent automatic meer mensen met verschillende gedachten. Tel uit...
Wiesdebaas ..
pi_48105827
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 11:21 schreef BolleSmurf het volgende:

[..]

Meer inwoners. En meer inwoners betekent automatic meer mensen met verschillende gedachten. Tel uit...
Ja, maar als we heel Europa nou vergelijken met heel de VS ... dan nog steeds.
  zaterdag 7 april 2007 @ 12:12:38 #10
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_48106033
waarom in amerika alles groter en extremer moet weet ik ook niet precies. ze krijgen het meeste ufo bezoek, hebben de meeste serialkillers, de meeste wapens, de hoogste gebouwen, de vetste mensen en ga zo nog maar even door. ik denk dat het komt omdat ze idd de jongste cultuur zijn die we kennen. en misschien is die agressiever of wil zich meer laten gelden?
pi_48106239
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 12:12 schreef zoalshetis het volgende:
waarom in amerika alles groter en extremer moet weet ik ook niet precies. ze krijgen het meeste ufo bezoek, hebben de meeste serialkillers, de meeste wapens, de hoogste gebouwen, de vetste mensen en ga zo nog maar even door. ik denk dat het komt omdat ze idd de jongste cultuur zijn die we kennen. en misschien is die agressiever of wil zich meer laten gelden?
Mja, misschien is dat het. Amerika is toch een beetje het land waar "alles in het nu gebeurd". Europa is toch een beetje het continent waar "alles al gebeurd is".
  zaterdag 7 april 2007 @ 12:52:09 #12
171896 C21H23NO5
diacetylmorfine
pi_48107028
Amerikanen zijn inteeltbroeders en ze zijn nu politiek en religieus zo ver als wij 200 jaar geleden waren.

Dit neemt niet weg dat het een geweldig land is en dat 75% van de europeanen zo zit te kankeren op Amerika omdat ze gewoon jaloers zijn.
Would Sir care for a starter of some garlic bread perhaps?
No, thank you. I will proceed directly to the intravenous injection of hard drugs, please.
pi_48108860
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 12:52 schreef C21H23NO5 het volgende:
Amerikanen zijn inteeltbroeders en ze zijn nu politiek en religieus zo ver als wij 200 jaar geleden waren.

Dit neemt niet weg dat het een geweldig land is en dat 75% van de europeanen zo zit te kankeren op Amerika omdat ze gewoon jaloers zijn.
Jaloers , is niet veel om jaloers op te zijn . Amerika heeft z'n leuke kanten maar ik denk dat het over 25 jaar een debiele theologische staat is.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_48113863
Amerika heeft geen 2 wereldoorlogen meegemaakt waardoor de bevolking zichzelf begon uit te roeien zonder duidelijke reden .
Het enige continent dat atheistisch is is Europa .
Europa heeft suicidale neigingen .
pi_48113962
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 17:39 schreef Kaffer het volgende:
Amerika heeft geen 2 wereldoorlogen meegemaakt waardoor de bevolking zichzelf begon uit te roeien zonder duidelijke reden .
neej, alle mensen die vanuit andere werelddelen naar europa emigreren, die hebben sucidale neigingen...
The fact that Faith moves mountains is wonderful
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
  zaterdag 7 april 2007 @ 18:21:38 #16
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_48114792
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 17:39 schreef Kaffer het volgende:
ik snap je vergelijking niet.
  zaterdag 7 april 2007 @ 19:27:32 #17
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_48116471
In Amerika kwamen alle mensen die uit Europa vertrokken vanwege godsdienstvervolgingen. Dit verschijnsel werd alleen nog maar meer versterkt door het feit dat religie alleen maar versterkt als je in een ander land komt. Ook het verschijnsel van de frontiergemeenschappen zorgde voor versterking van religie en sektes: mensen waren vaak erg op zichzelf aangewezen en leefden in erg kleine hechtte groepen, en daar komt bij dat veel mensen met een extreme religie die in de VS binnenkwamen vaak meteen doortrokken naar de frontier.
  zaterdag 7 april 2007 @ 21:20:53 #18
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_48120945
Het natuurlijk ook zo dat de sektes daar gewoon meer opvallen. Omdat ze veel meer ruimte hebben dan ons, kunnen de sektes ook veel verder uitbreiden. Als ik een sekte zou beginnen, incl. een woonkamp, kom ik niet verder dan drie hutjes op de hei. Of het is al een officieel dorp. Terwijl zij daar gigantisch de ruimte hebben voor groei. En er zijn simpelweg meer mensen die zich kunnen aansluiten.
En verder is het land jong.
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
pi_48141612
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 18:21 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik snap je vergelijking niet.
Het is zo dat de ontkerkelijking 2 grote golven heeft gekend , telkens net na de 2 wereldoorlogen .
100 jaar geleden was Europa even religieus of de rest van de wereld , nu is het een atheistische vlek op de wereldkaart .
Ik heb al wat boeken gelezen over de eerste wereldoorlog en telkens vermelden die " dat velen hun geloof in een vredebrengende God verloren " .
Misschien is het interessant een topic te beginnen over de vraag waarom enkel in Europa het geloof sterk is teruggelopen terwijl het in de rest van de wereld , ontwikkeld of niet sterk in opmars is .
  maandag 9 april 2007 @ 12:28:41 #20
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_48141768
quote:
Op maandag 9 april 2007 12:24 schreef Kaffer het volgende:

[..]

Het is zo dat de ontkerkelijking 2 grote golven heeft gekend , telkens net na de 2 wereldoorlogen .
100 jaar geleden was Europa even religieus of de rest van de wereld , nu is het een atheistische vlek op de wereldkaart .
Ik heb al wat boeken gelezen over de eerste wereldoorlog en telkens vermelden die " dat velen hun geloof in een vredebrengende God verloren " .
Misschien is het interessant een topic te beginnen over de vraag waarom enkel in Europa het geloof sterk is teruggelopen terwijl het in de rest van de wereld , ontwikkeld of niet sterk in opmars is .
het is wat mij betreft geen 'atheïstische vlek', indien atheïsme anti-religieus inhoudt.
europa is eerder een slapend continent, gebaseerd op christendom en enkele joodse invloeden.

amerika moet zichzelf nog helemaal vormen en in dat proces zijn veel verschillende extremen herkenbaar.
  maandag 9 april 2007 @ 13:38:57 #21
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_48144006
quote:
Amerika is van oudesher al een land waar de religieuze mensen die niet in Europa geaccepteerd werden naar toegingen. Vaak waren dit nogal orthodoxe religieuzen, die in Amerika een samenleving wilden opbouwen 'zoals God het bedoeld had'. Deze neiging zie je bij veel huidige sekten (zoals de Mormonen en de Amish) erg terug.
Gedurende de tijd kwamen er mensen die dachten dat 'God het op een andere manier bedoeld had' en begonnen hun eigen sekten; het idee dat de VS wat dat betreft een uitverkoren land is leeft geloof ik nog steeds voort in de nieuwste sekten, zoals de Scientology. (maar dat zou ik moeten opzoeken..)
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_48145349
quote:
Op maandag 9 april 2007 13:38 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Amerika is van oudesher al een land waar de religieuze mensen die niet in Europa geaccepteerd werden naar toegingen. Vaak waren dit nogal orthodoxe religieuzen, die in Amerika een samenleving wilden opbouwen 'zoals God het bedoeld had'. Deze neiging zie je bij veel huidige sekten (zoals de Mormonen en de Amish) erg terug.
Gedurende de tijd kwamen er mensen die dachten dat 'God het op een andere manier bedoeld had' en begonnen hun eigen sekten; het idee dat de VS wat dat betreft een uitverkoren land is leeft geloof ik nog steeds voort in de nieuwste sekten, zoals de Scientology. (maar dat zou ik moeten opzoeken..)
IDD ,
De Bijbel bevat een passage waarin gesteld wordt dat het beloofde land overzee ligt .
Aanvankelijk dacht men dat het Israel was , de Rode zee die het scheidde van Egypte .
Op basis van nieuwe Bijbelstudies denkt men nu dat het beloofde land overzee Amerika is .
Wist je dat de echte ultra-orthodoxe joden in Amerika wonen en niet in Israel op basis van deze Bijbelse interpretatie !
  maandag 9 april 2007 @ 14:44:59 #23
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_48145922
quote:
Op maandag 9 april 2007 14:19 schreef Kaffer het volgende:

[..]

IDD ,
De Bijbel bevat een passage waarin gesteld wordt dat het beloofde land overzee ligt .
Aanvankelijk dacht men dat het Israel was , de Rode zee die het scheidde van Egypte .
Op basis van nieuwe Bijbelstudies denkt men nu dat het beloofde land overzee Amerika is .
Wist je dat de echte ultra-orthodoxe joden in Amerika wonen en niet in Israel op basis van deze Bijbelse interpretatie !
wist je dat hele slimme gristelijk-puriteinse organisaties mensen al jaren universitair opleidt, om straks deel te nemen aan de regering. ze zijn al redelijk lang bezig, het aantal groeit inmens en ze zijn redelijk ver dacht ik zo.

het wordt voor de niet-gelovige straks kiezen tussen isdom en christenlam.
pi_48153977
quote:
Op maandag 9 april 2007 14:44 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

wist je dat hele slimme gristelijk-puriteinse organisaties mensen al jaren universitair opleidt, om straks deel te nemen aan de regering. ze zijn al redelijk lang bezig, het aantal groeit inmens en ze zijn redelijk ver dacht ik zo.

het wordt voor de niet-gelovige straks kiezen tussen isdom en christenlam.
huh? ik snap niet wat je zegt, en al helemaal niet wat het hiermee te maken heeft.....
leg uit!
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_48266820
quote:
Op maandag 9 april 2007 13:38 schreef descendent1 het volgende:

[..]

zeer mooie !
  zaterdag 12 mei 2007 @ 01:39:57 #26
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_49290681
Hierom:

Amendment 1 - Freedom of Religion, Press, Expression. Ratified 12/15/1791. Note

Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; or the right of the people peaceably to assemble, and to petition the Government for a redress of grievances.

Het First Amendment van de United States Constitution.

En omdat de Verenigde Staten het eerste land ter wereld was waar alle religies welkom waren (sinds 1791 dus) trokken van oudsher vele verschillende religieuze groepen die in andere landen onderdrukt worden naar de VS.

Ter vergelijking, de vrijheid van religie is in Nederland pas bij de grondwetswijziging van 1917 in de grondwet opgenomen.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_49466938
Plus dan daarbij dat het strikt aanhangen van een leer niet wijst op een overmaat aan intelligentie en intelligentie is deels erfelijk. En als toevallig toch een intelligent persoon in een domme omgeving geboren wordt, dan houden ze hem/haar wel klein.
Mutatis mutandis een zelfde redenering over verder kijken dan je neus lang is.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  donderdag 17 mei 2007 @ 00:36:34 #28
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_49467191
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 01:39 schreef maartena het volgende:
Hierom:

Amendment 1 - Freedom of Religion, Press, Expression. Ratified 12/15/1791. Note

Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; or the right of the people peaceably to assemble, and to petition the Government for a redress of grievances.

Het First Amendment van de United States Constitution.

En omdat de Verenigde Staten het eerste land ter wereld was waar alle religies welkom waren (sinds 1791 dus) trokken van oudsher vele verschillende religieuze groepen die in andere landen onderdrukt worden naar de VS.

Ter vergelijking, de vrijheid van religie is in Nederland pas bij de grondwetswijziging van 1917 in de grondwet opgenomen.
jottem. daarom mogen enge gelovigen bij aan aids gestorven mensen demonstreren dat ze dood ziin gegaan vanwege god en zullen branden in de hel.

net als overal wordt de vrijheid met onethische normen en waarden misbruikt.
pi_49468034
Geen euthanasie en abortus vanwege de eerbied voor het leven en alleen god mag het leven nemen, maar wel overvloedige doodvonnissen.

Maar goed, dat is buiten de orde. Want de vraag is nou juist: WAAROM nou juist in de VS?

Aannemende dat met "Amerika" eigenlijk de VSvA bedoeld worden, en niet Groenland t/m Vuurland!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_49468168
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 01:05 schreef Kees22 het volgende:
Geen euthanasie en abortus vanwege de eerbied voor het leven en alleen god mag het leven nemen, maar wel overvloedige doodvonnissen.
So true, het is gewoonweg lachwekkend. En maar schreeuwen op ons drugs/euthanasiebeleid
  donderdag 17 mei 2007 @ 14:31:44 #31
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_49478690
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 01:39 schreef maartena het volgende:

Waar, maar Nederland had opzich al een lange geschiedenis qua "vrijheid" van religie.

Kijk naar de "goude eeuw" of is 80 jaar beter in vergelijking tot de rest van de wereld, was nederland toch redelijk een vrijhaven voor verschillende religies. Al kan je je afvragen of men de zelfde "vrijheid" gunde tegenover het jodendom laat staan een boedist.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_49479854
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 01:05 schreef Kees22 het volgende:

Maar goed, dat is buiten de orde. Want de vraag is nou juist: WAAROM nou juist in de VS?

Aannemende dat met "Amerika" eigenlijk de VSvA bedoeld worden, en niet Groenland t/m Vuurland!
Richard Dawkins haalt een aantal punten aan in God Delusion waarom juist in de VS sektes en alternatieve religieuze stromingen hun weg vinden en niet in Europa. Zal het eens opzoeken.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')