Belachelijke vergelijking, auto's zijn gewoon gereedschap, apen kunnen dat ook maken.quote:Op zaterdag 7 april 2007 14:53 schreef C21H23NO5 het volgende:
ja, maar het is wél off-topic...andere soorten kunnen ook geen auto's maken, maar om nu uitgebreid te gaan praten over de nieuwste volkswagen...
Ik schaar auto's onder het kopje "gereedschap"quote:Op zaterdag 7 april 2007 14:57 schreef C21H23NO5 het volgende:
heb nog nooit een aap een auto zien maken, jij?
Dat is èèn methodiek inderdaad, maar wie zegt ons dat die methodiek zaligmakend is? We denken dat die zaligmakend is, omdat we doormiddel van het herhalende karakter (meerdere tests uitvoeren) komen tot dezelfde resultaten. Dat is fijn in de werkelijkheidscontext van alle dag, maar meer is het ook niet. Voor wat betreft de hogere bron kunnen bereiken door bijvoorbeeld meditatie, daar sta ik positief tegenover. Ik denk dat zoiets niet rationeel te beredeneren is, maar enkel te ervaren. Het is een soort van gewaarwording die niet in woorden is uit te drukken.quote:Op zaterdag 7 april 2007 13:11 schreef onemangang het volgende:
[..]
Onzin. ALLES is te testen. Ook of dromen bedrog zijn of niet. Kwestie van met meer mensen tegelijkertijd exact hetzelfde ervaren.
Er is geen doelquote:Op zaterdag 7 april 2007 16:01 schreef Prometheus-Rising het volgende:
welk doel
Geluk is naar mijn inziens ook iets wat je ervaart. Kijk bijvoorbeeld naar de Engelse variant van het woord: 'happiness', afgeleid van het werkwoord 'to happen' (wat veronderstelt dat het je overkomt). Of 'luck', wat wijst op een bepaalde kans. Een geluksvogel noemen wij 'lucky'.quote:Op vrijdag 6 april 2007 20:15 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Voor mij niet. Dat reduceert je geluksbeleving tot slechts een soort van modus; een state of mind als het ware. Dit inzicht heeft mij tot een permanente depressie veroordeeld.
De mens is niets, maar door trots is men niet van dit feit bewust.quote:Op vrijdag 6 april 2007 20:03 schreef zwambtenaar het volgende:
Regelmatig maak ik een wandeling door de stad en zie dan al die onbehaarde apen lopen. Ik bedenk me dan dikwijls dat je als mens toch wel het slechtste af bent in vergelijking tot alle andere levende wezens. De mens is in bewuste toestand voortdurend in conflict met zichzelf. Een conflict in de vorm van een duel tussen de primitieve instincten en driften enerzijds en de morele overtuigingen en het gareel anderzijds.
In beginsel voelde ik mij verheven boven die dwazen, maar ik heb me gerealiseerd dat ik zelf ook zo'n zielepoot ben.
Derhalve poneer ik de volgende stelling:
De mens is een zielige soort.
En wie zegt dat iedereen behandeld wenst te worden, zoals jij behandeld wilt worden?quote:Op zaterdag 7 april 2007 16:53 schreef Dromenvanger het volgende:
Mijn individuele doel is dat ik het liefst mensen behandel zoals ik zelf behandeld wil worden, maar dat is meer een gewoonte.
Die methode is er welquote:Op zaterdag 7 april 2007 17:31 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Geluk is naar mijn inziens ook iets wat je ervaart. Kijk bijvoorbeeld naar de Engelse variant van het woord: 'happiness', afgeleid van het werkwoord 'to happen' (wat veronderstelt dat het je overkomt). Of 'luck', wat wijst op een bepaalde kans. Een geluksvogel noemen wij 'lucky'.
Een filosofie van het geluk bestaat ook niet. We hebben geen methoden hoe wij 'gelukkig' kunnen worden of het gevoel van geluk beleven. Het is iets wat we ervaren, waarmee losstaat van iets maakbaars of beheersbaars.
Ervaringen kunnen veelal worden opgewekt. Er zijn bepaalde drugs die je in ieder geval voor een beperkte periode enige geluksbeleving verschaffen, maar de ultieme methode lijkt mij toch wel de dood.quote:Op zaterdag 7 april 2007 17:31 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Geluk is naar mijn inziens ook iets wat je ervaart. Kijk bijvoorbeeld naar de Engelse variant van het woord: 'happiness', afgeleid van het werkwoord 'to happen' (wat veronderstelt dat het je overkomt). Of 'luck', wat wijst op een bepaalde kans. Een geluksvogel noemen wij 'lucky'.
Een filosofie van het geluk bestaat ook niet. We hebben geen methoden hoe wij 'gelukkig' kunnen worden of het gevoel van geluk beleven. Het is iets wat we ervaren, waarmee losstaat van iets maakbaars of beheersbaars.
Waarom denk je dat de dood je geluk verschaft ?quote:Op zaterdag 7 april 2007 20:13 schreef zwambtenaar het volgende:
Ervaringen kunnen veelal worden opgewekt. Er zijn bepaalde drugs die je in ieder geval voor een beperkte periode enige geluksbeleving verschaffen, maar de ultieme methode lijkt mij toch wel de dood.
Ik woon in een kleine stad en als daardoor loop, word ik vaak vriendelijk gegroet.quote:Op vrijdag 6 april 2007 20:03 schreef zwambtenaar het volgende:
Regelmatig maak ik een wandeling door de stad en zie dan al die onbehaarde apen lopen. Ik bedenk me dan dikwijls dat je als mens toch wel het slechtste af bent in vergelijking tot alle andere levende wezens. De mens is in bewuste toestand voortdurend in conflict met zichzelf. Een conflict in de vorm van een duel tussen de primitieve instincten en driften enerzijds en de morele overtuigingen en het gareel anderzijds.
In beginsel voelde ik mij verheven boven die dwazen, maar ik heb me gerealiseerd dat ik zelf ook zo'n zielepoot ben.
Het feit dat je dingen kan beredeneren (of het juist bewust niet doet) geeft je toch een enorme macht? Het feit dat je een hele reeks keuzes hebt én dat je zelf mag beslissen wat je wel/niet doet is iets waarop je trots mag zijn. Of in ieder geval blij dat jij als mens deze eigenschap bezit. Dat er dan soms een conflict ontstaat moet je dan voor lief aannemen, want een kleinigheidje hou je altijd.quote:Op vrijdag 6 april 2007 20:03 schreef zwambtenaar het volgende:
En wat als je zegt dat je een ziel hebt?quote:Op vrijdag 6 april 2007 20:11 schreef zwambtenaar het volgende:
Overigens is het zo dat mensen die menen gelukkig te zijn dergelijke waanbeelden enkel koesteren omdat bepaalde chemische reacties in hun hersenen hen daartoe instrueren.
Dan moet je wel aannemen, dat oorzaak-gevolg (deels) niet bestaat in het gebied van de ziel.quote:Op maandag 9 april 2007 10:36 schreef Funz het volgende:
[..]
En wat als je zegt dat je een ziel hebt?
Like, je ziel is iets onstoffelijks dus dan zouden die chemische reacties geen effect hebben, aye?
Dus dan zou je plezierbeleving dus wél echt zijn.
Toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |