abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48090036
Regelmatig maak ik een wandeling door de stad en zie dan al die onbehaarde apen lopen. Ik bedenk me dan dikwijls dat je als mens toch wel het slechtste af bent in vergelijking tot alle andere levende wezens. De mens is in bewuste toestand voortdurend in conflict met zichzelf. Een conflict in de vorm van een duel tussen de primitieve instincten en driften enerzijds en de morele overtuigingen en het gareel anderzijds.

In beginsel voelde ik mij verheven boven die dwazen, maar ik heb me gerealiseerd dat ik zelf ook zo'n zielepoot ben.

Derhalve poneer ik de volgende stelling:
De mens is een zielige soort.
  vrijdag 6 april 2007 @ 20:07:21 #2
152954 Mokz
De man met de snor.
pi_48090158
Oneens! Wij hebben bier ende plezier. Andere wezens hebben nooit bewust plezier.
pi_48090181
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 20:07 schreef Mokz het volgende:
Oneens! Wij hebben bier ende plezier. Andere wezens hebben nooit bewust plezier.
Zijn jij en je kornuiten representatief voor alle mensen? Kijk ook eens in de wat minder welvarende oorden op de wereld.
pi_48090273
Overigens is het zo dat mensen die menen gelukkig te zijn dergelijke waanbeelden enkel koesteren omdat bepaalde chemische reacties in hun hersenen hen daartoe instrueren.
pi_48090313
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 20:11 schreef zwambtenaar het volgende:
Overigens is het zo dat mensen die menen gelukkig te zijn dergelijke waanbeelden enkel koesteren omdat bepaalde chemische reacties in hun hersenen hen daartoe instrueren.
als die chemische reacties mij laten denken dat ik gelukkig ben, prima toch
pi_48090425
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 20:12 schreef ruud_fr het volgende:

[..]

als die chemische reacties mij laten denken dat ik gelukkig ben, prima toch
Voor mij niet. Dat reduceert je geluksbeleving tot slechts een soort van modus; een state of mind als het ware. Dit inzicht heeft mij tot een permanente depressie veroordeeld.
  vrijdag 6 april 2007 @ 20:18:24 #7
152954 Mokz
De man met de snor.
pi_48090551
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 20:15 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Voor mij niet. Dat reduceert je geluksbeleving tot slechts een soort van modus; een state of mind als het ware. Dit inzicht heeft mij tot een permanente depressie veroordeeld.
Tjsa, jammer. Niet zo moeilijk doen dan?
pi_48090618
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 20:18 schreef Mokz het volgende:

[..]

Tjsa, jammer. Niet zo moeilijk doen dan?
Dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan . Ik kan niet zomaar even een knop omzetten, begrijp je ?
  vrijdag 6 april 2007 @ 20:21:39 #9
152954 Mokz
De man met de snor.
pi_48090677
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 20:19 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan . Ik kan niet zomaar even een knop omzetten, begrijp je ?
Als je leven verder leuk is, prima toch? Waar maak je je dan zorgen om.
pi_48090705
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 20:21 schreef Mokz het volgende:

[..]

Als je leven verder leuk is, prima toch? Waar maak je je dan zorgen om.
Deze inzichten vergallen mijn leven juist. Ik verlang hevig naar mijn kindertijd, toen alles nog spannend, oprecht, leuk en gezellig was.
pi_48090753
Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
pi_48090762
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 20:22 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Deze inzichten vergallen mijn leven juist. Ik verlang hevig naar mijn kindertijd, toen alles nog spannend, oprecht, leuk en gezellig was.
je bent toch niet suicidaal hoop ik?
pi_48090768
quote:

[..]

Ik weet niet wat voor leven jij hebt, maar dat van mij wordt naar mijn idee alleen maar spannender, oprechter, leuker, gezelliger, interessanter en verbazingwekkender. Kwestie van instelling
  vrijdag 6 april 2007 @ 20:25:43 #14
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_48090810
Het mens-zijn brengt veel nieuwe keuzes met zich mee. De kunst is om die keuzes optimaal te benutten, dan hoef je niet slechter af te zijn dan andere soorten.

Ik word echter ook altijd jaloers als ik 's ochtends mijn jas aan trek om in de kou op pad te gaan om te werken, terwijl ik een van mijn katten languit op haar rug voor de kachel zie slapen.
pi_48090923
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 20:03 schreef zwambtenaar het volgende:
Regelmatig maak ik een wandeling door de stad en zie dan al die onbehaarde apen lopen. Ik bedenk me dan dikwijls dat je als mens toch wel het slechtste af bent in vergelijking tot alle andere levende wezens. De mens is in bewuste toestand voortdurend in conflict met zichzelf. Een conflict in de vorm van een duel tussen de primitieve instincten en driften enerzijds en de morele overtuigingen en het gareel anderzijds.

In beginsel voelde ik mij verheven boven die dwazen, maar ik heb me gerealiseerd dat ik zelf ook zo'n zielepoot ben.

Derhalve poneer ik de volgende stelling:
De mens is een zielige soort.
Dat heet voortdurende ontwikkeling en evolutie. Ontplooing van de mens op zichzelf en het kleine beetje dat per mens daarvan wordt bijgedragen aan de evolutie. Alles gaat met stappen, soms lijkt het alsof we nergens wat van leren, maar dat komt doordat we dat zelf denken in het tijdperk dat we leven. Over de geschiedenis gezien komen we best vooruit. Alles op zijn tijd.

Ik ben het niet eens met je stelling. De mens heeft ten aanzien van andere soorten in ieder geval nog het vermogen zich te ontwikkelen. Dat zie ik bij andere soorten niet gebeuren, tenzij dat zo langzaam gaat dat ik het niet kan volgen (dat zal het wel zijn dus).
pi_48090925
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 20:25 schreef Alicey het volgende:

Ik word echter ook altijd jaloers als ik 's ochtends mijn jas aan trek om in de kou op pad te gaan om te werken, terwijl ik een van mijn katten languit op haar rug voor de kachel zie slapen.
En jouw kat is weer jaloers op jou als ie je met een kilobak Ben&Jerries ziet schransen
pi_48091011
quote:

[..]

Toen werden jou de grenzen nog aangegeven door anderen. In principe moet je nu oud genoeg zijn om je eigen grenzen op te zoeken en die spannende, oprechte, leuke en gezellige dingen zelf te vinden in plaats van dat ze je in je schoot worden geworpen door de grote mensen in je omgeving ten tijde van je kindertijd.
pi_48091107
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 20:23 schreef gebruikersnaam het volgende:
[afbeelding]
Ik heb medelijden met die kinderen... En met hem, als zijn ouders net zo waren als hijzelf.
  vrijdag 6 april 2007 @ 20:34:05 #19
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_48091123
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 20:28 schreef Haushofer het volgende:

[..]

En jouw kat is weer jaloers op jou als ie je met een kilobak Ben&Jerries ziet schransen
Echt interessant vinden ze het niet.. Ik kon het gewoon opeten zonder aan mijn poezekinders te hoeven vragen of eten stelen van mijn bord wel mag.
pi_48092415
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 20:07 schreef Mokz het volgende:
Heb je nooit een kat geaaid en dat hij/zij helemaal ging spinnen of een hond vrolijk zien kwispelen terwijl je met hem/haar aan het spelen bent?? Beetje onzin dat beesten nooit plezier hebben he.
Science is a philosophy of discovery, intelligent design/God did it is a philosophy of ignorance.
Neil deGrasse Tyson
  vrijdag 6 april 2007 @ 21:23:27 #21
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_48092587
We hebben het door al onze verplichtingen, sociale ge- en verboden onzelf misschien ingewikkelder gemaakt dan de dieren; maar dat maakt ons nog niet zielig; eerder 'geciviliseerd' in de juiste zin van het woord.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  vrijdag 6 april 2007 @ 22:58:27 #22
81237 releaze
best of both worlds
pi_48095807
ik vind het wel leuk eigenlijk. altijd spannend.
pi_48097044
Zonder het goede krijg je het slechte niet denk ik. Kijk, je kan geen geluk ervaren als je niet weet hoe het is om niet gelukkig te zijn.
Wij kúnnen zielig zijn, kúnnen gelukkig zijn. Wij hebben die keuze, die mogelijkheid. Dieren niet, of in ieder geval niet met de intensiteit zoals wij die kennen.

Als je in extremis niets zou kunnen voelen, dan ben je inderdaad niet zielig. Dan ben je zoals het heet apathisch.

[ Bericht 2% gewijzigd door Off-ShoRe op 06-04-2007 23:35:41 ]
Ik doe hier niet aan mee.
pi_48100533
Is het woord zielig niet uitgevonden om degene die het gebruikt zich mentaal te laten verheffen boven de ander?
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  zaterdag 7 april 2007 @ 01:43:12 #25
152954 Mokz
De man met de snor.
pi_48100595
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 21:17 schreef Bart1984 het volgende:

[..]

Heb je nooit een kat geaaid en dat hij/zij helemaal ging spinnen of een hond vrolijk zien kwispelen terwijl je met hem/haar aan het spelen bent?? Beetje onzin dat beesten nooit plezier hebben he.
Let op het woordje bewust. Een dier voelt genot, maar ervaart geen plezier zoals de de mens dat doet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')