Hoewel die twee boeken nauwelijks met elkaar te vergelijken zijn, vind ik 'F-side is niet makkelijk' toch veel mooier. Maar 'Vak 127' is ook een schitterend boek jaquote:Op vrijdag 6 april 2007 11:06 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Blijf ik het mooiste en leukste voetbalboek vinden dat ik gelezen heb. Maar zal vast wel komen door mijn Ajax-bril
Stond vandaag een lovende recensie over in de Volkskrant. Ik heb nog een paar andere voetbalboeken waar ik maar niet aan toekom om ze (uit) te lezen, maar volgens mij moet ik deze gewoon hebbenquote:In this extraordinary tour de force of a book, David Goldblatt describes the rise of football, from a chaotic folk ritual to a sector of the global-entertainment industry. It's the story of players and managers, fans and owners, clubs and national teams; a chronicle of who won and who lost. But it's also a history of states and markets, money and power. And, above all, how all these forces interact. It is a history which attempts to locate where the line between the realm of glory and the realm of power has been crossed, that celebrates the love of the game, but knows that it can be bought. Thus the book describes and accounts for the careers of Pele and Maradona, Puskas and George Best; the histories of the Wunderteam and the incomparable Hungarians, the anti-futbol of Estudiantes de la Plata and the futbol arte of Brazil 1970. It explores the cultural meanings and political uses of football in Peron's Argentina, Adenauer's West Germany, Stalin's Soviet Union and Mussolini's Italy. It ranges from the postcolonial politics of African football to the manufacturing history of the football boot; from the history of stadium architecture to the architecture of power in global football's leading institutions.
quote:Bijna alles over voetbal in duizend pagina's
Vijf sterren *****
Titel: The Ball is Round - A Global History of Football
Auteur: David Goldblatt
Technische details: Uitgeverij Penguin/Viking, 978 pagina's, prijs 35 euro. ISBN 9780670914807
Wie is die Goldblatt?
Goldblatt is pas 42 jaar oud, maar toch al ex-stand-up-comedian, ex-geneeskundestudent, ex-politicus en ex-wetenschapper. Sinds vorig jaar is hij vooral bekend omdat hij dit boek heeft geschreven.
Wat is dit voor boek?
Een krankzinnig boek. Goldblatt heeft in duizend pagina's een sociaal-economische en technisch-tactische geschiedenis van het voetbal geschreven. Dat is nooit gedaan. Goldblatt rechtvaardigt zijn poging met een citaat van de voetbalschrijver Eduardo Galeano: 'De officiële geschiedschrijving negeert voetbal. De contemporaine geschiedschrijving noemt voetbal niet, niet eens in het voorbijgaan, zelfs in landen waar het een vooraanstaand symbool van de collectieve identiteit is.'
Is het een goed boek?
Dat kun je wel zeggen. Het boek is geëngageerd, grappig en gedegen, en voortdurend leesbaar. Zo lukt het Goldblatt land voor land de opkomst van het voetbal te beschrijven, zonder dat het een vervelende opsomming wordt. De sociaal-economische analyses laat Goldblatt meestal op tijd los, om dan bijvoorbeeld uit een wedstrijdverslag uit de desbetreffende tijd te citeren. Van de voetbalachtigen in China en Mexico, en het echte voetbal van de Engelse kostscholen, tot de verspreiding via het informal empire van de Britten, en de omkoping en de voetbalmakelaars van de 21ste eeuw. Het boek maakt soms prachtig duidelijk dat de vanzelfsprekende alomtegenwoordigheid van het spel eigenlijk piepjong is.
Hoe dan?
Bijvoorbeeld als Goldblatt een Braziliaanse journalist aanhaalt, die zich rond 1890 verwondert als hij een groep Engelsen iets ziet rondschoppen dat volgens hem nog het meest op een blaas lijkt. 'Ze zijn erg blij, dan wel zeer verdrietig, als die gelige blaas in een rechthoek van houten palen belandt.' Bedenk dan dat 60 jaar later Braziliaanse kranten vermeldden van welke voetbalclub de nieuwe president aanhanger is.
Is het boek niet wat lang?
Je moet dit niet in een week willen lezen. Elk weekeinde een hoofdstuk, zo'n ritme, tenzij je te veel vrije tijd hebt. Wie een hoofdstuk bijzonder interessant vindt, kan in andere boeken verder lezen, geholpen door de annotaties en de omvangrijke bibliografie. Het is daarmee hét handboek voor de aspirant-voetbalgeschiedschrijver, voor wie nog genoeg terrein braak ligt.
Zoals?
Een algemene Nederlandse voetbalgeschiedenis bijvoorbeeld. Wie gaat hem schrijven? Goldblatt geeft overigens niet altijd overtuigende antwoorden. Zo slaagt hij er niet in uit te leggen waarom voetbal niet slaagde Noord-Amerika te veroveren, noch waarom voetbal in het ene land langer een elitesport bleef dan in het andere land.
Nog minpunten?
Ja. Spelfouten van eigennamen. Cruijff zou zijn geboren in Bettendorp, Pim Mulier heet Mullier - dat soort dingen, die erin zijn geslopen doordat het boek rond het WK moest verschijnen. Alleen pietlutten zeuren erover, de rest koopt dit meesterwerk.
Michiel de Hoog
Dat boek over de F-side lijkt mij ook mooi, maar ik moet bekennen dat ik het nooit heb gelezen. Ik wilde het laatst bestellen, maar het schijnt niet meer leverbaar te zijnquote:Op vrijdag 6 april 2007 11:14 schreef HeinekenAFCA het volgende:
[..]
Hoewel die twee boeken nauwelijks met elkaar te vergelijken zijn, vind ik 'F-side is niet makkelijk' toch veel mooier. Maar 'Vak 127' is ook een schitterend boek ja![]()
Ik leen dat boek nooit en aan niemand uit!quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:42 schreef denthemen het volgende:
als je in de buurt van Hoorn woont mag je hem wel van me lenen hoor, geweldig boek
over al die Italiaanse stadions?quote:Op dinsdag 10 april 2007 23:37 schreef Bjoro het volgende:
Dat boek dat onlangs is verschenen over al die stadions...hoe heet dat ook al weer ?
Ik vond alleen dat stuk van Henk Spaan te pruimen, de rest kwam ik moeilijk door.quote:Op zaterdag 7 april 2007 16:37 schreef tong80 het volgende:
De nieuwe Hard Gras binnen over van Persie en andere mooie voetballers
Staat genoteerd.quote:Op zaterdag 7 april 2007 16:37 schreef tong80 het volgende:
De nieuwe Hard Gras binnen over van Persie en andere mooie voetballers
quote:Supporters:
Een wat oudere man: "Overal hebben ze snelle negers, maar wij hebben Amoah en Fränkel".
Theo Janssen heeft een paard:
Ik doe het zonder zadel. Harstikke leuk, een beetje rennen met zo'n dier. Hoe ik mijn paard noem? Nou gewoon, 'Paard'.
Stijn Vreven is dol op indianen:
Ach, de indianen zitten er ook wel eens naast. Ik ben nog steeds fan van ze, maar ik hoef ze niet zo nodig te ontmoeten. Volgens mij valt zoiets in het echt toch tegen. Ik ben meer van de indianen van vroeger. Toen ze nog gewoon tooien droegen.
Stijn Vreven over Vitesse:
Willem, die de was doet, was op dieet. Hij zei dat hij alleen maar water dronk, maar even later at hij in de kantine drie hamburgers achter elkaar op. Dat vond ik typisch Vitesse.
Theo Janssen over kleding:
Bij uitwedstrijden moeten we een spijkerbroek van onszelf aan en daar bovenop dan zo'n Quick-trui. Ze kunnen in die fabriek niet eens goede broeken maken. We lopen gewoon voor lul. Quick is helemaal niets. Vieze rotzooi.
Theo Janssen wordt geïnterviewd:
- Aan wie erger je je?
- Als ik dat zeg, word ik geschorst. Ze werken allemaal bij de club.
Theo Janssen wordt vader:
Marcel: Mag je thuis nog roken nu je vriendin zwanger is?
Theo: Waaat? Wat zeg je nu weer?
Marcel: Of je thuis nog mag roken?
Theo: Ja, hèhè. Anders gaat ze maar buiten wonen.
http://www.tijstummers.com/quote:Op vrijdag 13 april 2007 02:26 schreef rubbereend het volgende:
Heb van mn zusje het boek over Hiddink voor mn verjaardag gekregen, ben erg benieuwd
[..]
over al die Italiaanse stadions?
quote:Op woensdag 18 april 2007 18:36 schreef raptorix het volgende:
Mooi verlag, offtopic, een vriend van mij is het Neejfe van Brammetje Biesterveld, en het schijnt echt een klootzak te zijn irl
Dat stuk over die Totti's kwam ik ook niet doorheenquote:Op vrijdag 13 april 2007 11:22 schreef RayMania het volgende:
[..]
Ik vond alleen dat stuk van Henk Spaan te pruimen, de rest kwam ik moeilijk door.
Dat stuk over die Totti's.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |