quote:11-07-2007
Wetenschappers vinden fossielen die licht werpen op gat in evolutie
Ethiopische wetenschappers hebben fossielen ontdekt van 3,9 miljoen jaar oud. Ze kunnen een gat in de evolutietheorie verklaren. Wetenschapper Yohannes Haile Selassie verklaarde dat de vondst -enkele volledige tanden en beenderen- twee menselijke soorten met elkaar verbindt en een licht werpt op de periode tussen het bestaan van de twee, een tijdspanne in de evolutie waarover weinig bekend is. "Wat we hebben, past ongeveer in dat gat. We kunnen hierdoor beter de evolutie van de mens begrijpen", aldus Haile Selassie.
Het gaat om een lacune tussen de wereldberoemde Lucy, die werd ontdekt in 1974 en tussen de 3,3 en 3,6 miljoen jaar oud zou zijn, en vorig jaar ontdekte fossielen die 4,1 miljoen jaar oud zijn. De nieuwe fossielen vormen een soort 'missing link'. Ze werden aangetroffen in Afar, in het noordoosten, op ongeveer 30 kilometer vanwaar Lucy werd gevonden. (belga/hln)
(HLN)
bronquote:The discovery of a baby mammoth preserved in the Russian permafrost gives researchers their best chance yet to build a genetic map of a species extinct since the Ice Age, a Russian scientist said on Wednesday.
"It's a lovely little baby mammoth indeed, found in perfect condition," said Alexei Tikhonov, deputy director of the Russian Academy of Science's Zoological Institute, which has been taking care of the mammoth since it was uncovered in May.
"This specimen may provide unique material allowing us to ultimately decipher the genetic makeup of the mammoth."
11-07-2007quote:Op donderdag 12 juli 2007 15:24 schreef Monolith het volgende:
En nog maar weer een interessante vondst.
[..]
bron
quote:Deel 1: De oorsprong der soorten van Charles Darwin
Met een column van Kees Fens
Samenstelling: Gerard Leenders en Jos Palm
Gasten: Wim Berkelaar, Midas Dekkers en Ilse Bulhof
bronquote:Competing theories on the origins of anatomically modern humans claim that either humans originated from a single point in Africa and migrated across the world, or different populations independently evolved from homo erectus to home sapiens in different areas.
The Cambridge researchers studied genetic diversity of human populations around the world and measurements of over 6,000 skulls from across the globe in academic collections. Their research knocks down one of the last arguments in favour of multiple origins. The new findings show that a loss in genetic diversity the further a population is from Africa is mirrored by a loss in variation in physical attributes.
Lead researcher, Dr Andrea Manica from the University's Department of Zoology, explained: "The origin of anatomically modern humans has been the focus of much heated debate. Our genetic research shows the further modern humans have migrated from Africa the more genetic diversity has been lost within a population.
"However, some have used skull data to argue that modern humans originated in multiple spots around the world. We have combined our genetic data with new measurements of a large sample of skulls to show definitively that modern humans originated from a single area in Sub-saharan Africa."
Het gaat om de evolutie van Homo Erectus naar Homo Sapiens. Er bestaat naast het idee dat dit op een enkele plek in Afrika is gebeurd, ook nog het idee dat het een aantal keren op verschillende plekken is gebeurd hoewel die theorie steeds onwaarschijnlijker wordt.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 10:57 schreef Aasgier het volgende:
Maar goed, wanneer is een mens een mens?
Miljoenen jaren zwierfen we rond als halve (zeg maar hele) apen zonder enige vooruitgang, volgens mij bestaat de mens nog maar heel kort.
waarom wordt dat steeds onwaarschijnlijker dan? Er zijn toch aanwijzingen van vermening van een aantal soorten?.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 11:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het gaat om de evolutie van Homo Erectus naar Homo Sapiens. Er bestaat naast het idee dat dit op een enkele plek in Afrika is gebeurd, ook nog het idee dat het een aantal keren op verschillende plekken is gebeurd hoewel die theorie steeds onwaarschijnlijker wordt.
Zoals ik net postte:quote:Op vrijdag 20 juli 2007 11:34 schreef teamlead het volgende:
[..]
waarom wordt dat steeds onwaarschijnlijker dan? Er zijn toch aanwijzingen van vermening van een aantal soorten?.
De out of Afrika theorie wordt juist steeds onwaarschijnlijker toch?
Een paar pagina's terug had ik geloof ik ook al een artikel gepost met een ander onderzoek dat de 'out of Africa' theorie verder versterkte.quote:"However, some have used skull data to argue that modern humans originated in multiple spots around the world. We have combined our genetic data with new measurements of a large sample of skulls to show definitively that modern humans originated from a single area in Sub-saharan Africa."
quote:Op vrijdag 20 juli 2007 11:39 schreef Autodidact het volgende:
http://www.actionbioscience.org/evolution/johanson.html
Goed artikel, in zijn conclusies meer pleitend voor het Out of Africa model.....quote:Op vrijdag 20 juli 2007 11:39 schreef Autodidact het volgende:
http://www.actionbioscience.org/evolution/johanson.html
Ik geloof dat het ras homo sapiens nog maar 60.000 jaar bestaat.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 10:57 schreef Aasgier het volgende:
Maar goed, wanneer is een mens een mens?
Miljoenen jaren zwierfen we rond als halve (zeg maar hele) apen zonder enige vooruitgang, volgens mij bestaat de mens nog maar heel kort.
Dat ziet er niet echt uit als een leuk stuk als ik er zo even snel doorheen lees, maar als het gebruikelijke stompzinnige creationistische geneuzel op basis van onwetendheid, selectief wetenschappers quoten, etcetera.quote:Op maandag 23 juli 2007 14:11 schreef Aasgier het volgende:
Misschien wel een leuk stuk:
http://www.echt-nieuws.nl/evolu.htm
Ik kan er de humor inderdaad wel van inzienquote:Op maandag 23 juli 2007 14:11 schreef Aasgier het volgende:
Misschien wel een leuk stuk:
http://www.echt-nieuws.nl/evolu.htm
'Mensen neuken niet met apen, dus "aapmensen" zijn een fabeltje'.quote:Op maandag 23 juli 2007 14:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik kan er de humor inderdaad wel van inzienHet wordt al wat droeviger als blijkt dat mensen dit serieus menen
![]()
quote:What Finnish Grandmothers Reveal about Human Evolution
One possible explanation is that having a grandmother around somehow improves the reproductive potential of her grandchildren. In fact, that is exactly what the researchers found when they reviewed stats on 537 Finnish women who had a combined total of 6,002 grandchildren. Adding in data from more than 3,000 French Canadians (who had a modest 100,074 grandchildren) confirmed that having grandma around to help enabled younger women to have more children sooner and with improved chances of surviving into adulthood. "That suggests that perhaps one reason why women do carry on living is because they are able to help," Lummaa says
Helpen de kinderen op te voeden. En als 'voortplantingsdrang' hoger is (wat overigens volgens mij niet gesuggereerd wordt, er wordt gesuggereerd dat meer kinderen krijgen en in leven houden makkelijker is), dan heeft dat wel degelijk te maken met evolutie.quote:Op donderdag 26 juli 2007 09:55 schreef Aasgier het volgende:
''able to help''. Helpen met wat?
Het enige wat ik kan bedenken is dat een hechte familie zorgt voor meer kinderen, omdat je zus ook kinderen heeft en dan wil jij dat ook natuurlijk, je kan niet achter blijven.
Erg veel verteld dat niet over evolutie, gewoon ''voortplantingsdrang'' is hoger bij hechte families.
Wat zegt dat onderzoek nu over evolutie..?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |