AMSTERDAM - Jan Paparazzi is bedreigd door Ron Brandsteder. De Jensen!-joker belt in de ochtendshow Kicken Wordt Wakker! op Radio Veronica vaderlandse sterren wakker om hun mening te vragen over de meest uiteenlopende onderwerpen. Ron werd er niet blij van...
Jan vertelt, met ondeugende lichtjes in zijn ogen: "Ron vond dat ik hem lastig viel. Hij zei dat hij me, de eerstvolgende keer dat hij me ziet, een 'knal voor mijn vervelende kop' zou geven." Hij haalt zijn schouders op. "Jammer zo'n reactie. Ik bel hem voor het eerst sinds twee jaar weer om te vragen hoe het gaat. Meer niet." De knalrode bank van talkshow Jensen!, waar Jan opvallend stil was, heeft hij voorgoed verlaten. "Ik zat daar als een soort bliksemafleider. Robert stelde de brutale vragen; ik stelde de gasten op hun gemak. Een prachtige rol, maar uiteindelijk wilde ik terug naar mijn echte passie: radio. Ik mis Robert trouwens wel. We hebben tien jaar samengewerkt. Hij heeft het typetje Jan Paparazzi zelfs bedacht!"
![]()
Jan Paparazzi - echte naam Jan van de Zande - werd vooral bekend door zijn radiorubriek Telefoonterreur. Daarin joeg hij onbekende Nederlanders de stuipen op het lijf. "Ik gaf me dan bijvoorbeeld uit als gemeenteambtenaar, die mensen meedeelde dat er een taxistandplaats voor hun deur kwam. Natuurlijk moest er voor de chauffeurs wel gelegenheid zijn om een broodje te eten, een bakje koffie te drinken en een computerspelletje te doen... bij de mensen thuis natuurlijk!" Jan moet er nog om lachen. Ook de brutale vragen die hij aan bekende Nederlanders stelt, hebben Jan 'berucht' gemaakt.
Hij gniffelt: "Mensen, dus ook beroemde mensen, hebben overal een mening over. Verhoogde benzineprijzen, de paasdagen, klimaatveranderingen, noem maar op. De meesten doen leuk mee als ik bel, maar bijvoorbeeld Maarten Spanjer, Chriet Titulaer en ja, nu dus ook Ron Brandsteder zijn er minder van gecharmeerd." Dat belhamel Jan al binnen drie dagen luid en duidelijk van zich heeft laten horen, doet radio-dj Patrick Kicken plezier. " Wat ik niet durf, doet Jan."
Jan blijft altijd kalm onder de commotie die hij veroorzaakt. "Of ik bang ben dat ik echt die klap voor mijn hoofd van Ron krijg? Ach, welnee. De soep zal niet zo heet worden gegeten als die wordt opgediend. De eerstvolgende gelegenheid dat we elkaar tegen het lijf lopen, zal ik gewoon op Ron afstappen..."