abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48031157
Vanmorgen, in de 'garage' onder ons (studenten)huis: bij 6 auto's de zijruiten ingeslagen, waaronder die van mij. NIks meegenomen, maar nu overwoog ik -vanwege schaarse liquide middelen- om te kijken of ik 'm zelf zou kunnen vervangen, met een ruit van de sloop ofzo, maar ik kon -al googlend- nog geen instructies vinden, weten jullie hoe moeilijk dat ongeveer is en hoeveel tijd het zou kunnen kosten?

edit: het betreft een opel astra tailgate 1.4, bouwjaar: 1993, 2 deurs en het is het raam van de rechter portier

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 05-04-2007 08:41:33 ]
  donderdag 5 april 2007 @ 08:15:34 #2
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_48031199
Zit ie gelijmd, geschroefd, of in de rubber?

Raam van de portier, of een achterzijraam, wat voor auto?
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_48031253
ahum had wel handig geweest als ik dat er even bij vermeld had, het betreft een opel astra tailgate 1.4, bouwjaar: 1993, 2 deurs en het is het raam van de rechter portier, dwz niet de portier van de rijder.

Hoe weet ik of die gelijmd, geschroefd of in de rubber zit? Ik heb werkelijk weinig verstand van auto's , wel leek het 'rubber' wat zeg maar normaal om de autoruit heen zit aan de buitenkant (zodat er geen water naarbinnen druppelt, zou ik raden dan..) op een plaats geforceerd, dat steekt nu 'n beetje naarbuiten, ipv netjes om de autoruit heen, hoewel de autoruit er al helemaal niet meer inzit dus..

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-04-2007 08:41:54 ]
pi_48031332
Meestal valt het wel mee om dat soort dingen zelf te doen.
Voor zover ik het gezien heb zitten ruiten aan de zijkant gewoon met schroeven vast.
Je voor en achterruit zit meestal gelijmd tegenwoordig.

Het lastigste is vaak het beschermbord aan de binnenzijde netjes los te halen.

Bij dit soort klussen is het niet de moeilijkheid maar enkel de tijd die het kost.
Een garage doet het binnen 10 minuten terwijl je er zelf misschien een uurtje over doet.
Success
pi_48031372
thx, kan ik bij de sloop gewoon mijn type auto laten zien en dat ze mij helpen met het vinden van de juiste ruit, of werkt zoiets anders? En heb ik hier nog speciale gear voor nodig, of volstaat het standaard gereedschap?

beschermbord? Ik ben bang dat ik er vanzelf achterkomt wat dat is.. hoeft allemaal niet netjes, als het er maar inzit
pi_48031623
Gelukkig staan er maar 300.000 astra's op de sloop hier dus dat komt wel goed. Waarvoor laat je het niet doen bij een carglass ofzo? Misschien nog wat met de verzekering regelen?

Carglass is meestal niet zo duur en al helemaal niet als je zelf het ruit meeneemt...
- ..mux.. -
pi_48031830
heb de minimale verzekering, die dekt (voor zover ik tot nu toe heb ontdekt) deze dingen niet, maar wel 'n goede tip , ik haal zo'n ruit bij de sloop en rijd langs de carglass (of een of andere vage garage hier in Rotterdam) en kijk of zij hem er voor mij in kunnen/willen zetten..
pi_48032033
neem toch ff contact op met Carglass, die kunnen wel controleren of er soms toch wel 1x per jaar vandalisme geclaimed kan worden, nee heb, ja kun je krijgen!

besef ook dat als ze (kleine kans) de daders pakken de schade daarop verhaald kan worden en je dan sterker staat met een echte rekening! bij mijn ouders hadden enkele jongens het leuk gevonden in de straat spiegels te trappen en logo's te slopen... maar ze zijn gepakt en zijn nu (samen met de ouders) aansprakelijk gesteld voor in totaal een kleine 110000¤ toch leuk!
  donderdag 5 april 2007 @ 10:45:40 #9
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_48034691
Doe het gewoon zelf... Zijruiten zijn echt makkelijk...

Deurpaneel eraf; ruit losschroeven, eruit tillen, nieuwe erin en klaar is kees...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_48034842
Er zit een aluminium strip aan de onderkand van je zijruit. In deze strip zitten twee plastic schuifjes die in die strip heen en weer bewegen. Die plastic dingen zitten dat weer vast aan het mechanisme. Snap je het nog?

Als je je deurpaneel van de binnenkant losmaakt zie je die strip met het mechanisme waarschijnlijk nog op zn plaats zitten, alleen de ruit is aan bonken. Kijk dan ff goed hoe deze zit, dan kan je die ander er vrij makkelijk weer op dezelfde manier inkrijgen.
pi_48040329
Thx voor jullie tips, heb bij de sloop (In CHarlois) 'n ruit gehaald, 35,- Euro dus dat viel mee, maar ben nu al 1,5 uur bezig maar het lukt me maar niet, begrijp nu wel wat jullie bedoelen met die aluminium strip en het mechanisme, had goed gekeken maar krijg hem er niet goed in 'gegleden', dus toch maar even naar een van de vele 'rotterdamse' garages gereden, daar probeerden ze het ook (buiten) maar zelfde probleem, nu kan ik 'm over 'n uurtje komen halen, maar ze twijfelden of de sloop me wel de goede ruit had meegegeven, anders zouden zij 'm voor me gaan omruilen.. enfin, weet niet wat dit grapje gaat kosten, maar hopelijk is het straks weer 'rijdbaar'.
  donderdag 5 april 2007 @ 13:51:35 #12
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_48040988
Tsjah... Kan me niet voorstellen waar er een probleem ontstaat... Tis echt simpel...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_48041026
quote:
Op donderdag 5 april 2007 13:51 schreef MikeyMan het volgende:
Tsjah... Kan me niet voorstellen waar er een probleem ontstaat... Tis echt simpel...
tja maar als je 1 klein ding over het hoofd ziet gaat het niet of als er nog ergens iets klem zit oid!
pi_48041100
Idd, ik ben ook een echte autonoob maar heb wel me autoramen kunnen vervangen nadat ze ingeslagen waren Maar ik heb achteraf wel de daders gepakt en dus me schade vergoed gekregen
pi_48041120
En op internet zijn voldoende schema's te vinden om autoramen te vervangen en waar op te letten
pi_48048692
dat is helemaal feest, hoe had je de daders gepakt? Of eigenlijk: geidentificeerd?

Hm, ik had zo 123 geen schema gevonden over autoramen vervangen, garage heeft het nu gedaan, die vroeg 20,- Euro, dus heeft me in totaal 55,- Euro gekost, vond ik nog meevallen. Volgende keer ga ik het iig zelf doen, ik had moeite met het raam juist te houden zodat die in het mechanisme kon glijden, alsof het nieuwe erm metaal te 'kort' was, maar voor de volgende keer weet ik het

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 05-04-2007 17:08:34 ]
pi_48048832
quote:
Op donderdag 5 april 2007 17:08 schreef squatt3r het volgende:
dat is helemaal feest, hoe had je de daders gepakt? Of eigenlijk: geidentificeerd?

Hm, ik had zo 123 geen schema gevonden over autoramen vervangen, garage heeft het nu gedaan, die vroeg 20,- Euro, dus heeft me in totaal 55,- Euro gekost, vond ik nog meevallen. Volgende keer ga ik het iig zelf doen, ik had moeite met het raam juist te houden zodat die in het mechanisme kon glijden, alsof het nieuwe erm metaal te 'kort' was, maar voor de volgende keer weet ik het
KLOTE biculturele criminelen maar heb niet meer de afloop geplaatst maar als je topic leest dan snap je vervolg wel
pi_48069548
quote:
Op donderdag 5 april 2007 17:12 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

KLOTE biculturele criminelen maar heb niet meer de afloop geplaatst maar als je topic leest dan snap je vervolg wel
haha mooi verhaal Ik ben wel benieuwd naar de exacte details van de afloop, want weet niet of ik zelf de moed zou hebben om ze zo 'te pakken te krijgen'
  vrijdag 6 april 2007 @ 09:38:48 #19
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_48069847
quote:
Op donderdag 5 april 2007 17:12 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Heb ik dat hele topic door zitten lezen, ontbreekt de afloop
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')