abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48381863
quote:
Op maandag 16 april 2007 14:35 schreef Forkbender het volgende:
Spiritualiteit is niet religie, het een met het ander gelijkstellen is niet echt slim.
Spiritualiteit is anders net zo'n hol en loos begrip als God. Je noemt hier zowel 'spirituele' als 'mentale' problemen als twee verschillende zaken. Dat zijn ze niet, tenzij je 'spiritualiteit' kan duiden.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_48382806
quote:
Op maandag 16 april 2007 13:30 schreef Forkbender het volgende:
Het is m.i. dan ook niet vreemd dat met de ontkerkelijking een toename te zien is in het aantal patienten in de psychologie/psychiatrie.
Dat is nu evolutie. Vroeger konden deze mensen zich niet voortplanten omdat ze voor die tijd al werden opgesloten of ter dood veroordeeld. Tegenwoordig kunnen ze aardig oud worden en dankzij medicinatie redelijk normaal leven en voortplanten, met als gevolg een relatief grotere kans op een baby met een zelfde afwijking.
beter een knipoog dan een blauw oog
  maandag 16 april 2007 @ 15:29:04 #78
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_48382988
quote:
Op maandag 16 april 2007 14:50 schreef onemangang het volgende:

[..]

Spiritualiteit is anders net zo'n hol en loos begrip als God. Je noemt hier zowel 'spirituele' als 'mentale' problemen als twee verschillende zaken. Dat zijn ze niet, tenzij je 'spiritualiteit' kan duiden.
Nu verhef je jouw definitie van iets tot algemene standaard. Totaal onwetenschappelijk. De spirituele ervaring heeft een plaats binnen een groot aantal beschouwingen op psychologisch gebied (Freud, William James, Jung, etc.). En er is ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan door de geschiedenis heen.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
pi_48382998
quote:
Op maandag 16 april 2007 15:22 schreef Knipoogje het volgende:
Dat is nu evolutie. Vroeger konden deze mensen zich niet voortplanten omdat ze voor die tijd al werden opgesloten of ter dood veroordeeld. Tegenwoordig kunnen ze aardig oud worden en dankzij medicinatie redelijk normaal leven en voortplanten, met als gevolg een relatief grotere kans op een baby met een zelfde afwijking.
Survival of the Fittest is volledig verdwenen bij de soort mens en dat zorgt er voor dat ook de zwakkeren zich kunnen voortplanten. Dat is op zich niet iets wat ik slecht vind, maar gewoon een gegeven.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 16 april 2007 @ 15:33:05 #80
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_48383083
quote:
Op maandag 16 april 2007 15:22 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Deze patienten hebben voor het overgrote deel te kampen met een depressie, niet iets wat je belemmert om normaal (genoeg) te functioneren in de maatschappij noch om jezelf voort te planten.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
  maandag 16 april 2007 @ 23:36:33 #81
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_48401149
Wanneer kunnen we dit boek in het Nederlands verwachten? Mijn Engels is niet zoooo goed dat ik zulke pillen in het Engels kan lezen....
Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht >:)
pi_48401379
quote:
Op maandag 16 april 2007 23:36 schreef Sitethief het volgende:
Wanneer kunnen we dit boek in het Nederlands verwachten? Mijn Engels is niet zoooo goed dat ik zulke pillen in het Engels kan lezen....
"God als misvatting", ligt in de meeste boekwinkels voor een eurootje of 25
  maandag 16 april 2007 @ 23:49:48 #83
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_48401616
quote:
Op maandag 16 april 2007 23:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

"God als misvatting", ligt in de meeste boekwinkels voor een eurootje of 25
Ah , Haus to the rescue .
Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht >:)
pi_48410087
quote:
Op maandag 16 april 2007 15:33 schreef Forkbender het volgende:
Deze patienten hebben voor het overgrote deel te kampen met een depressie, niet iets wat je belemmert om normaal (genoeg) te functioneren in de maatschappij noch om jezelf voort te planten.
Ah, depressie, een mode woord. Vroeger waren er net zoveel mensen met een depressie, maar werd het niet als depressie erkend. Wat zeg ik? Vroeger hadden de mensen helemaal geen tijd om depressies te krijgen. Je werkte van 6am tot 6pm, at wat en zocht je bed op.

RSI kwam vroeger ook voor.
En heeft tegenwoordig niet elk kind ADHD?

Dat heeft NIETS te maken met ontkerking.
beter een knipoog dan een blauw oog
  dinsdag 17 april 2007 @ 10:55:53 #85
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_48410344
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 10:48 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Ah, depressie, een mode woord.
Ik bedoel dus ook de verzameling van gemoedstoestanden die nu depressie worden genoemd.
quote:
Vroeger waren er net zoveel mensen met een depressie, maar werd het niet als depressie erkend. Wat zeg ik? Vroeger hadden de mensen helemaal geen tijd om depressies te krijgen. Je werkte van 6am tot 6pm, at wat en zocht je bed op.
Dat is niet helemaal waar. Het werd toen inderdaad geen depressie genoemd, maar meer iets als geloofscrisis ofzo. Ik zeg trouwens niet dat er vroeger geen mensen met depressie waren, ik zeg alleen dat de oplossingen die zij voor dergelijke problemen zochten vaak binnen de religieuze context werden gezocht.
quote:
RSI kwam vroeger ook voor.
En heeft tegenwoordig niet elk kind ADHD?

Dat heeft NIETS te maken met ontkerking.
Dat zeg ik ook helemaal niet, gast. Lees een keer goed. Ik zeg alleen dat de oplossing voor dergelijke problemen werden gezocht binnen de kerkelijke sfeer en nu binnen bijvoorbeeld de psychologie/psychiatrie/geneeskunde. Dat is een hele andere stelling dan wat jij mij nu in de mond legt.
pi_48410545
Wat is nu je probleem hiermee Forkbender? Het enige dat ik je zie zeggen is dat ontkerkelijking heeft plaatsgevonden.

No shit...
  dinsdag 17 april 2007 @ 11:12:09 #87
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_48410923
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 11:01 schreef Autodidact het volgende:
Wat is nu je probleem hiermee Forkbender? Het enige dat ik je zie zeggen is dat ontkerkelijking heeft plaatsgevonden.

No shit...
Dan lees je duidelijk alleen de helft van wat ik opschrijf, want ik zeg ook dat daarmee een verschuiving van de geestelijke gezondheidszorg van de kerk naar de psycholoog heeft plaatsgevonden. Dat is voor mij een van de positieve functies van religie geweest, al zal het in sommige gevallen minder goed zijn uitgepakt dan in andere (net zoals nu binnen de psychiatrie).
pi_48413824
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 11:12 schreef Forkbender het volgende:

[..]

Dan lees je duidelijk alleen de helft van wat ik opschrijf, want ik zeg ook dat daarmee een verschuiving van de geestelijke gezondheidszorg van de kerk naar de psycholoog heeft plaatsgevonden. Dat is voor mij een van de positieve functies van religie geweest, al zal het in sommige gevallen minder goed zijn uitgepakt dan in andere (net zoals nu binnen de psychiatrie).
Dus jij denkt dat de amateurs van de klassieke religieuze instellingen betere geestelijke gezondheidszorg voor de gekken leverden, door ze in kloosters op te sluiten etc. dan de huidige instellingen?

Misschien heb je een iets te romantisch beeld van de vroegere kerk, Forkbender. Gekken waren grofvuil.
  dinsdag 17 april 2007 @ 13:00:02 #89
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_48414564
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 12:39 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Dus jij denkt dat de amateurs van de klassieke religieuze instellingen betere geestelijke gezondheidszorg voor de gekken leverden, door ze in kloosters op te sluiten etc. dan de huidige instellingen?

Misschien heb je een iets te romantisch beeld van de vroegere kerk, Forkbender. Gekken waren grofvuil.
Wederom een onbenullige gevolgtrekking van jouw kant. Ik zeg nergens dat kerken beter zijn dan psychologen, ik zeg dat ze een soortgelijke functie vervullen en dat beiden waarschijnlijk hun sterke en zwakke kanten hebben. En we hebben het, nogmaals, niet over gekken, maar over mensen die we nu als depressief zouden beschouwen.

Het idee dat de kerk gekken opsloot in kloosters is bij mijn weten helemaal nieuw en volledig afkomstig uit jouw hersenspinsels.
pi_48416192
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 13:00 schreef Forkbender het volgende:

[..]

Wederom een onbenullige gevolgtrekking van jouw kant. Ik zeg nergens dat kerken beter zijn dan psychologen, ik zeg dat ze een soortgelijke functie vervullen en dat beiden waarschijnlijk hun sterke en zwakke kanten hebben. En we hebben het, nogmaals, niet over gekken, maar over mensen die we nu als depressief zouden beschouwen.

Het idee dat de kerk gekken opsloot in kloosters is bij mijn weten helemaal nieuw en volledig afkomstig uit jouw hersenspinsels.
Vroeger dacht men dat gekken, ook depressieven, bezeten waren (op basis van (1 Sam. 31), (Dt:28.28), diverse Jezushandelingen) en men handelde daarnaar: ze werden bij de criminelen gegooid. Dankzij neurowetenschap weten we in ieder geval al een stuk beter en zien de moderne PAAZ-afdelingen er een stuk gezonder uit dan de oude gekkenkloosters.
quote:
The 18th century saw what Foucault refers to as “The Great Confinement.” A royal decree in 1756 established the Hōpital Général in Paris. Thousands of poor, petty criminals and mentally ill were incarcerated under barbarous conditions. The decree included the following provisions: “The directors having for these purposes stakes, irons, prison, and dungeons in the said Hōpital Général and the places thereto appertaining so much as they deem necessary.” The administrative board of the hospital included the chief of police and the archbishop of Paris. There were similar institutions all over Europe, including the infamous Hospital of Saint Mary of Bethlehem in London (the source of the term “bedlam”).
Dat jij je niet laat informeren maakt het nog niet mijn verzinsel hč. Misschien moet je je romantische idee van kerkelijk gedrag eens bijstellen...je lijkt me een "believer of belief": iemand die een warm gevoel krijgt als hij denkt aan de knusse gelovigen, eenzaam op zoek naar een relatie met God....daarbij wordt onbewust revisionisme soms niet geschuwd.

[ Bericht 5% gewijzigd door Autodidact op 17-04-2007 13:47:50 ]
  dinsdag 17 april 2007 @ 13:47:39 #91
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_48416491
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 13:40 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Vroeger dacht men dat gekken, ook depressieven, bezeten waren (op basis van (1 Sam. 31), (Dt:28.28), diverse Jezushandelingen) en men handelde daarnaar: ze werden bij de criminelen gegooid. Dankzij neurowetenschap weten we in ieder geval al een stuk beter en zien de moderne PAAZ-afdelingen er een stuk gezonder uit dan de oude gekkenkloosters.
[..]

Dat jij je niet laat informeren maakt het nog niet mijn verzinsel hč. Misschien moet je je romantische idee van kerkelijk gedrag eens bijstellen.
Maar wat jij beschrijft zijn een soort inrichtingen, ze hebben helemaal niets met kloosters te maken. Dus over welke gekkenkloosters heb je het? En dat moderne afdelingen er gezonder uitzien, betekent niet dat ze niet hetzelfde doel dienden als die 'gekkenkloosters'.
De aartsbisschop van Parijs wordt genoemd in jouw quote: zo zie je maar dat de geestelijke zorg een van de taken van de kerk was. En waar romantiseer ik kerkelijk gedrag?
  dinsdag 17 april 2007 @ 13:52:37 #92
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_48416695
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 13:47 schreef Forkbender het volgende:

[..]

Maar wat jij beschrijft zijn een soort inrichtingen, ze hebben helemaal niets met kloosters te maken. Dus over welke gekkenkloosters heb je het? En dat moderne afdelingen er gezonder uitzien, betekent niet dat ze niet hetzelfde doel dienden als die 'gekkenkloosters'.
De aartsbisschop van Parijs wordt genoemd in jouw quote: zo zie je maar dat de geestelijke zorg een van de taken van de kerk was. En waar romantiseer ik kerkelijk gedrag?
Dat 'de kerk' een bepaalde maatschappelijke rol vervulde betekent niet dat dat uit een religie voortkomt. Je gaat toch ook niet beweren dat (grofweg) alle universiteiten een goddelijke grondslag hebben?
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  dinsdag 17 april 2007 @ 13:57:07 #93
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_48416889
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 13:52 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Dat 'de kerk' een bepaalde maatschappelijke rol vervulde betekent niet dat dat uit een religie voortkomt. Je gaat toch ook niet beweren dat (grofweg) alle universiteiten een goddelijke grondslag hebben?
Waar komt het dan uit voort?
Ik zeg niet dat ze een goddelijke grondslag hebben, maar wel dat ze bepaalde taken overnemen van bijvoorbeeld de seminaries. Dat proces van overname is nu precies de ontkerkelijking. Dit wil noch zeggen dat universiteiten net zoiets zijn als religies noch dat het een de oorzaak van het ander is.
pi_48416929
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 13:47 schreef Forkbender het volgende:

[..]

Dat is de indruk die ik krijg Forkbender, maar anders begrijp ik niet wat je hier nu wil bewijzen. De religieuze instellingen in het verleden leverden nou eenmaal belabberde zorg, tot het schandalige aan toe vanwege hun achterlijke dogma's uit het Oude en Nieuwe Testament. Men zag geestelijk zieken als bezetenen en behandelde ze alsof ze inderdaad des duivels waren (en het hun eigen schuld was vanwege hun ongeloof).

Wat wil je eigenlijk bewijzen? Is er iets mis met huidige geestelijk gezondheidszorg dat opgevuld kan worden met religie?
  dinsdag 17 april 2007 @ 13:59:23 #95
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_48416987
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 13:57 schreef Forkbender het volgende:

[..]

Waar komt het dan uit voort?
Ik zeg niet dat ze een goddelijke grondslag hebben, maar wel dat ze bepaalde taken overnemen van bijvoorbeeld de seminaries. Dat proces van overname is nu precies de ontkerkelijking. Dit wil noch zeggen dat universiteiten net zoiets zijn als religies noch dat het een de oorzaak van het ander is.
Als de religie een vergankelijke en misbare achtergrondruis is voor maatschappelijke instellingen waarom daar een lans voor breken?
  dinsdag 17 april 2007 @ 14:08:04 #96
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_48417338
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 13:58 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Dat is de indruk die ik krijg Forkbender, maar anders begrijp ik niet wat je hier nu wil bewijzen. De religieuze instellingen in het verleden leverden nou eenmaal belabberde zorg,
bron?
quote:
tot het schandalige aan toe vanwege hun achterlijke dogma's uit het Oude en Nieuwe Testament. Men zag geestelijk zieken als bezetenen en behandelde ze alsof ze inderdaad des duivels waren (en het hun eigen schuld was vanwege hun ongeloof).
Wat wil je eigenlijk bewijzen? Is er iets mis met huidige geestelijk gezondheidszorg dat opgevuld kan worden met religie?
Er zijn veel dingen mis met de huidige geestelijke gezondheidszorg. Ik zeg niet dat religie daar bij kan helpen, ik denk dat dat volledig afhangt van de patient. Bepaalde (van origine religieuze) technieken zouden wel kunnen helpen, bijvoorbeeld meditatie o.i.d.
  dinsdag 17 april 2007 @ 14:10:36 #97
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_48417435
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 13:59 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Als de religie een vergankelijke en misbare achtergrondruis is voor maatschappelijke instellingen waarom daar een lans voor breken?
Omdat religie wel de inspiratiebron is geweest voor het gros van die maatschappelijke instellingen en je ze niet zo goed zou kunnen begrijpen (noch het doel, noch de middelen) als je dat niet erkent. M.a.w. de ruis is er nog steeds, maar jij doet alsof die er niet is.

P.S. mijn vraag blijft nog steeds staan.
pi_48417725
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 14:08 schreef Forkbender het volgende:

[..]

bron?
Die heb ik net gegeven. Geesteszieken werden bij de criminelen gegooid, als ze geluk hadden tenminste. Werkelijk ongelooflijk hoe je dit nog kan vragen.
quote:
Er zijn veel dingen mis met de huidige geestelijke gezondheidszorg.
Jazeker, maar vergeet er even niet bij te zeggen dat een geesteszieke er nog nooit zo goed van af is gekomen dankzij neurowetenschap, pharmacie, psychologe etc. en dankzij afbrokkelende religieuze dogmatiek die de zieke alleen maar de grond in stampte.
quote:

Ik zeg niet dat religie daar bij kan helpen, ik denk dat dat volledig afhangt van de patient. Bepaalde (van origine religieuze) technieken zouden wel kunnen helpen, bijvoorbeeld meditatie o.i.d.
Er is niets religieus aan meditatie. Als het werkt is het gewoon onderdeel van de geneeskunde.
  dinsdag 17 april 2007 @ 14:34:34 #99
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_48418417
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 14:10 schreef Forkbender het volgende:

[..]

Omdat religie wel de inspiratiebron is geweest voor het gros van die maatschappelijke instellingen en je ze niet zo goed zou kunnen begrijpen (noch het doel, noch de middelen) als je dat niet erkent. M.a.w. de ruis is er nog steeds, maar jij doet alsof die er niet is.
Maatschappelijke automatismen die bij alle mensen (en primaten e.d.) terugvinden zijn de inspiratiebron voor religieuze normen en waarden geweest. Niet andersom. Het gaat niet om een kip of ei verhaal; het is heel duidelijk dat de mens als soort inherent sociaal is; daar hebben we religie niet voor nodig. Sterker nog, het lukt een stuk beter zonder absolutisme.
quote:
P.S. mijn vraag blijft nog steeds staan.
Welke vraag? Waar het dan wel uit voort komt? Medemenselijkheid, nieuwsgierigheid etc. allemaal dingen waarvoor je geen god of religie voor nodig hebt.
  dinsdag 17 april 2007 @ 14:36:08 #100
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_48418477
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 14:18 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Die heb ik net gegeven. Geesteszieken werden bij de criminelen gegooid, als ze geluk hadden tenminste. Werkelijk ongelooflijk hoe je dit nog kan vragen.
De bron die jij geeft (een interpretatie van Foucault's Discipline et Punir als ik mij niet vergis) spreekt over de praktijk die ontstond in en na de 18e eeuw (vanaf ca. 1750). Toch grappig dat dit juist net de periode is waarin de zorg van de kerk overgedragen werd naar dat van de staat. De generale ziekenhuizen waar Foucault over sprak zijn daar een voorbeeld van.
quote:
Jazeker, maar vergeet er even niet bij te zeggen dat een geesteszieke er nog nooit zo goed van af is gekomen dankzij neurowetenschap, pharmacie, psychologe etc. en dankzij afbrokkelende religieuze dogmatiek die de zieke alleen maar de grond in stampte.
Ik ben het met je eens dat er nu de meeste mogelijkheden bestaan om mensen te helpen. Ik ben het echter niet met je eens dat religie de geesteszieke de grond in stampte, wederom: bron?
quote:
Er is niets religieus aan meditatie. Als het werkt is het gewoon onderdeel van de geneeskunde.
Oh, dus alles wat werkt binnen religie is eigenlijk gewoon wetenschap? Zo is het zeker makkelijk om wetenschap de hemel in te prijzen en religie te ontkrachten. Meditatie is ontstaan binnen religie als methode om dichter bij God te komen, nu ineens claimen dat het een onderdeel van geneeskunde is, is historisch incorrect.

[ Bericht 0% gewijzigd door Forkbender op 17-04-2007 14:42:56 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')