abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 april 2007 @ 10:55:50 #1
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_47955296
Ik heb zowel op het HBO als op de Universiteit gezeten (laatste niet afgemaakt overigens). Wat mij in die tijd enorm is opgevallen is het grote verschil tussen de sociale vaardigheden die beiden studenten machtig waren. Op het HBO waren de mensen weliswaar intellectueel minder onderlegt, maar op de sociale barometer scoorden zij goed tot zeer goed. Het type dat in een openbare gelegenheid niet schroomt om een gesprek aan te knopen met een vreemde. Op de UvA daarentegen kwam ik vooral introverte, lichtelijk autistische, maar zeer intelligente mensen tegen.

Ook in het werkende leven valt mij op dat WO'ers zich op zeer terughoudende en introverte manier presenteren in tegenstelling tot veel HBO'ers die ik regelmatig op de werkvloer tegenkom. Helaas zie ik daardoor in de praktijk vaak genoeg dat WO'ers verbaal worden afgebluft en dat daardoor niet altijd het beste idee wordt aangenomen.

Mijn stelling: WO'ers, cognitief kundig maar verbaal en sociaal beperkt. Landelijke fenomeen of een toevallige omloop van omstandigheden?
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
  dinsdag 3 april 2007 @ 10:57:31 #2
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_47955351
Landelijk fenomeen.
Lang leve mij! *O*
  dinsdag 3 april 2007 @ 11:00:14 #3
168996 steekbal
Dwars door het midden
pi_47955429
Ik verbaal beperkt ? Echt niet ! Of wou je klappen ?
Ik weet alles, en dat wat ik niet weet vermoed ik
pi_47955444
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 10:57 schreef Echo99 het volgende:
Landelijk fenomeen.
Wtf dat is cerror's avatar
  dinsdag 3 april 2007 @ 11:03:42 #5
44800 SilentChaos
Rehab is for quitters...
pi_47955519
Nou...deels wel waar denk ik, maar ik moet zeggen dat ik op het HBO ook behoorlijk wat niet sociaal vaardige mensen heb gezien...Wereldvreemde figuren soms...

Even een voorbeeld...Vissen als hobby hebben, prima...ieder z'n ding, niet wetende dat de betreffende persoon vissen in het spel World of Warcraft bedoelde als vrijetijd...
A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness...
I won't go down in history, but I will go down on your sister...
Freedom is just another word for missing someone...
Satisfaction is the death of desire...
  dinsdag 3 april 2007 @ 11:05:28 #6
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_47955576
Erg rare generalisatie. Ik zie erg weinig verschillen tussen HBO's ers of WO'ers qua sociale vaardigheden.
Ik denk dat het nog eerder studierichtingafhankelijk is.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  dinsdag 3 april 2007 @ 11:06:49 #7
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_47955614
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 10:55 schreef LENUS het volgende:
Op het HBO waren de mensen weliswaar intellectueel minder onderlegt, maar op de sociale barometer scoorden zij goed tot zeer goed.
Buhuhu
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_47955641
Ik kom op elk niveau sociaal vaardige en niet vaardige mensen tegen eigenlijk.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_47955992
Het ligt er nogal aan bij wat voor studie je kijkt denk ik. Ja, als jij op de uni gaat koekeloeren bij de wiskunde studenten zul je ongetwijfeld een stel contactgestoorden tegenkomen. Als je daarentegen gewoon eens bij andere studies rond zou kijken, niet technische studies (rechten, economie, talen, Cultural studies) denk ik dat er toch weinig verschil zal zitten tussen HBO en WO wat betreft sociale vaardigheden.
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
  dinsdag 3 april 2007 @ 11:17:07 #10
168840 Sant
Jealousy is a Motherf*cker!!
pi_47956010
opleiding afhankelijk...
Ik studeer communicatie, dus bij mij zijn de meeste studiegenoten verbaal redelijk O.K.
Geluk is een richting..... geen PUNT!!!!
Shit... Ik heb eigenlijk helemaal geen geweldige opmerking...
  dinsdag 3 april 2007 @ 11:17:13 #11
154880 Bolter
Awesomeness
pi_47956017
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 11:07 schreef Lucille het volgende:
Ik kom op elk niveau sociaal vaardige en niet vaardige mensen tegen eigenlijk.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
pi_47956108
quote:
Ik heb zowel op het HBO als op de Universiteit gezeten (laatste niet afgemaakt overigens).
Misschien zit hem daar de crux
  dinsdag 3 april 2007 @ 11:19:24 #13
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_47956109
Ik kan pas over 2 jaar met je meepraten, als ik met de uni ben begonnen. Wel merk ik dat mijn HBO Elektroklas een stuk gezelliger is, dan het gemiddelde universiteitsjaar. Van andere HBO-klassen weet ik te weinig.

Welke studie doe jij?
'To alcohol, the cause of and the solution to all of life's problems' - Homer J. Simpson
pi_47956128
Nee, het is andersom.
pi_47956146
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 11:16 schreef Richardfun het volgende:
Het ligt er nogal aan bij wat voor studie je kijkt denk ik. Ja, als jij op de uni gaat koekeloeren bij de wiskunde studenten zul je ongetwijfeld een stel contactgestoorden tegenkomen. Als je daarentegen gewoon eens bij andere studies rond zou kijken, niet technische studies (rechten, economie, talen, Cultural studies) denk ik dat er toch weinig verschil zal zitten tussen HBO en WO wat betreft sociale vaardigheden.
Is dit gebaseerd op eigen observaties of is dat een idee wat je hebt?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  dinsdag 3 april 2007 @ 11:21:15 #16
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_47956181
Loop eens een weekje mee bij de afdeling techniek op een HBO zou ik zeggen.
pi_47956207
Misschien ligt het wel aan jou en kun jij door je beperkte intellectuele vermogens (aangezien je WO niet hebt afgemaakt) gewoon niet overweg met de ondoorgrondelijke communicatie methoden van de intelligentia onder ons.
Of willen ze gewoon niet met een domme HBO'er praten omdat die toch niks zinnigs te melden hebben.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_47956238
Deels gebaseerd op eigen observaties, een keer met een huisgenoot een kijkje genomen bij z'n tweede studie, was iets van Kunstmatige Intelligentie of iets in die contreien in ieder geval. Het viel mij toen vooral op dat er vrij veel mensen daar aan het stereotype van een beta student voldeden (dikke bril, broek tot boven de navel opgehesen, je snapt em wel). Er liepen ook mensen rond die doodnormaal op me overkwamen maar mijn indruk was wel dat er meer (om maar even een beladen woord te gebruiken) nerds rondliepen daar dan bij bijvoorbeeld mijn studie, European Studies en bij andere 'alpha studies' waar ik wel eens op de faculteit geweest ben.
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
pi_47956255
Dit zou je kunnen aantonen door middel van een wetenschappelijk onderzoek.
Maar wat heb je eraan?
When I win, I win. When i loose? I still win..
  dinsdag 3 april 2007 @ 11:23:25 #20
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_47956264
quote:

Ook in het werkende leven valt mij op dat WO'ers zich op zeer terughoudende en introverte manier presenteren in tegenstelling tot veel HBO'ers die ik regelmatig op de werkvloer tegenkom. Helaas zie ik daardoor in de praktijk vaak genoeg dat WO'ers verbaal worden afgebluft en dat daardoor niet altijd het beste idee wordt aangenomen.

Mijn stelling: WO'ers, cognitief kundig maar verbaal en sociaal beperkt. Landelijke fenomeen of een toevallige omloop van omstandigheden?
Ach, HBO'ers weten dat ze het van hun sociale vaardigheden moeten hebben (en niet van hun IQ ). Komt bij dat als een HBO'er wordt aangepakt door een WO'er, dat een HBO'er al snel de slachtofferrol opzoekt, terwijl van 'n WO-er in zo'n geval wordt verwacht dat-ie z'n eigen verantwoordelijkheid neemt (want ja, je bent WO-er of niet.)

Jouw constatering heeft dus niet alleen iets te maken met sociale vaardigheden; de rollen zijn gewoon anders.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_47956291
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 11:16 schreef Richardfun het volgende:
Idd, techniekstudenten zijn altijd nerds, of je ze nou op HBO of TU meemaakt
  dinsdag 3 april 2007 @ 11:24:45 #22
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_47956315
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 11:22 schreef Richardfun het volgende:
Deels gebaseerd op eigen observaties, een keer met een huisgenoot een kijkje genomen bij z'n tweede studie, was iets van Kunstmatige Intelligentie of iets in die contreien in ieder geval.
No shit sherlock, KI is gewoon een informatica vak, en bij informatica heb je veel nerds rondlopen. Ik heb zelf HBO informatica gedaan, en daar zie je net zo goed veel nerds rondlopen. Ik geloof er geen fuck van dat HBOers 'socialer' zijn dan WOers, klinkt als wishful thinking van de TS...
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  dinsdag 3 april 2007 @ 11:25:20 #23
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_47956336
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 11:24 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Idd, techniekstudenten zijn altijd nerds, of je ze nou op HBO of TU meemaakt
Econometristen zijn anders ook knap nerdy hoor.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_47956381
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 11:22 schreef Richardfun het volgende:
Deels gebaseerd op eigen observaties, een keer met een huisgenoot een kijkje genomen bij z'n tweede studie, was iets van Kunstmatige Intelligentie of iets in die contreien in ieder geval. Het viel mij toen vooral op dat er vrij veel mensen daar aan het stereotype van een beta student voldeden (dikke bril, broek tot boven de navel opgehesen, je snapt em wel). Er liepen ook mensen rond die doodnormaal op me overkwamen maar mijn indruk was wel dat er meer (om maar even een beladen woord te gebruiken) nerds rondliepen daar dan bij bijvoorbeeld mijn studie, European Studies en bij andere 'alpha studies' waar ik wel eens op de faculteit geweest ben.
Ach ja alfa studies zijn dan ook eigenlijk gewoon HBO (soms HBO+) maar dat mag je als beta-man dan weer niet zeggen omdat dat politiek incorrect is.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 3 april 2007 @ 11:26:26 #25
38111 Boomlaars
Schoenlepels eten *HMMMM*
pi_47956388
Op de UvT zie ik dit ook, zelf ben ik geen prototype WO-student, ik kom van de HAVO en heb daarna op het HBO mijn P behaald alvorens een WO studie te volgen en ik merk duidelijk het verschil met de studenten die het traject VWO-WO aflegden, zijn over het algemeen wat stiller en minder mondig (lees; saai). En ik doe geen wiskundige, maar een HR studie.
AaaAAAaaaAaaaaarghhhh!!!!!! *BONES SNAPPING*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')