Die zaten bij mij gewoon in de boekjesquote:Op maandag 2 april 2007 20:50 schreef LasTeR het volgende:
Ik sta er een 5,8 voor. Mijn moeilijkste vak.
@no1uknow: Ik heb die CD's heul niet!
Waar haal je trouwens die titel vandaan? Ik heb hier dat boekje liggen, maar daar staat het niet opquote:Op maandag 2 april 2007 20:45 schreef LasTeR het volgende:
Van 'Eerste Schipvaart' tot 'laatste bastion'
Kijk is naar TT.quote:Op maandag 2 april 2007 20:56 schreef Cerubo het volgende:
Is deze nou ook voor VWO, of nieuw topic?
Als het dezelfde stof is dan kan het best bij elkaar lijkt me.quote:Op maandag 2 april 2007 20:56 schreef Cerubo het volgende:
Heb nog heel sneaky foto's gemaakt van de antwoordbladen van paragraaf 2, 3 en 4 van Indie-module. Interesse, of voldoet de Word-file?quote:Op maandag 2 april 2007 20:55 schreef MrManiak het volgende:
Alle opdrachten "van Kind tot Burger" die van belang zijn!!!
Alle opdrachten van de "Indie-module" die van belang zijn!!!
Hier, graag gedaan!!!
Ik heb hier binnekort ook examens in
Nee het is allemaal gescheidenquote:Op maandag 2 april 2007 20:56 schreef Cerubo het volgende:
Ligt het aan mij of had ik die vorig jaar ook?quote:Van kind tot Burger
Volksopvoeding via het onderwijs in Nederland (1780-1920)
Kan kloppen. Indië, kind tot burger en nog 1 wisselen elk jaar. Kind tot burger zal dus logischerwijs volgend jaar niet komen.quote:Op dinsdag 3 april 2007 18:15 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Ligt het aan mij of had ik die vorig jaar ook?.
Er wordt altijd twee jaar met 1 onderwerp gedaan. Dus elk jaar 1 oud onderwerp en 1 nieuw onderwerp.quote:Op dinsdag 3 april 2007 18:15 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Ligt het aan mij of had ik die vorig jaar ook?.
Die jaquote:Op dinsdag 3 april 2007 18:21 schreef LasTeR het volgende:
Vorig jaar was toch Vietnam oorlog?
Sinds wanneer is dat? Er zij namelijk ook andere onderwerpen geweest.quote:Op dinsdag 3 april 2007 18:16 schreef Messenga het volgende:
[..]
Kan kloppen. Indië, kind tot burger en nog 1 wisselen elk jaar. Kind tot burger zal dus logischerwijs volgend jaar niet komen.
Geen idee. Die wijsheid is mij ook vertelt door mijn docent.quote:Op dinsdag 3 april 2007 18:34 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
Sinds wanneer is dat? Er zij namelijk ook andere onderwerpen geweest.
Ben ik even blij dat ik dát niet hoef.quote:Op dinsdag 3 april 2007 18:38 schreef Cerubo het volgende:
Nouja, die docent zit fout. Je hebt ook nog iets over de katoenindustrie en volgend jaar of het jaar komt er iets helemaal nieuws. Dan is het onderwerp van de prehistorie tot nu, hoe verzinnen ze het.
Als je weinig verdient, heb je minder koopkracht, waardoor je niet al te blij wordt op je werk omdat de inkomsten lager zijn dan dat je zelf hoopt?quote:Op donderdag 12 april 2007 11:45 schreef Ewaldus het volgende:
In 'Van Kind Tot Burger' op bladzijde 21 en 22 staan de zwakke punten van het onderwijs in die tijd.
Het tweede punt is: "Onderwijzers verdienden te weinig en waren slecht opgeleid'. Nou kan ik mij herinneren dat mijn leraar had verteld waarom het een minpunt was dat ze weinig verdienden en dit was iets anders dan motivatie, maar wat weet ik niet meer en ik ben bang dat hij het morgen wel op de toets gaat vragen.
Gezien de datum heb je er waarschijnlijk niets meer aan, maar ik waag toch een poging.. misschien dat een ander me dan eventueel weer kan verbeterenquote:Op donderdag 12 april 2007 11:45 schreef Ewaldus het volgende:
In 'Van Kind Tot Burger' op bladzijde 21 en 22 staan de zwakke punten van het onderwijs in die tijd.
Het tweede punt is: "Onderwijzers verdienden te weinig en waren slecht opgeleid'. Nou kan ik mij herinneren dat mijn leraar had verteld waarom het een minpunt was dat ze weinig verdienden en dit was iets anders dan motivatie, maar wat weet ik niet meer en ik ben bang dat hij het morgen wel op de toets gaat vragen.
Ah! Zat ik toch niet helemaal goed.quote:Op zondag 22 april 2007 00:23 schreef Ewaldus het volgende:
Je bent inderdaad te laat :p
Wat het uit eindelijk blijkt te zijn:
Onderwijzers waren aangewezen op giften van de ouders van leerlingen, en daardoor afhankelijk. Als ze een (hoger)loon zouden krijgen van de overheid, dan zouden ze minder afhankelijk worden van manier van les geven enz.
quote:Welke vragen en opdrachten kun je verwachten op je examen?
1 Opdrachten zonder bronnen
(ongeveer de helft van het aantal opdrachten)
De opdrachten die niet met bronnen hebben te maken, beginnen vaak op één van de volgende manieren:
a ‘Noem' (‘drie van deze problemen', ‘twee redenen', ‘twee oorzaken' etc)
b ‘Beredeneer waarom'
c ‘Leg uit waarom …'
d ‘Licht dit toe'
e ‘Geef hiervoor een verklaring'
f ‘Verklaar waarom'
g ‘Toon aan dat ..'
h ‘Noem een voorbeeld'
i ‘Zet de (gegeven) gebeurtenissen in de juiste tijdsvolgorde'
2 Opdrachten met bronnen
De opdrachten die met bronnen hebben te maken beginnen vaak op één van de volgende manieren:
a ‘Toon aan de hand van de bron/met een element uit de bron aan dat ...’ (volgt iets wat je stelling of bewering zou kunnen noemen)
b ‘Geef aan de hand van de bron een verklaring voor ....’(volgen feiten)
c ‘Geef de visie van de tekenaar weer’
d ‘Noem aan de hand van de bron twee/drie kenmerken/veranderingen’
e ‘Geef kenmerken van ... en ondersteun die met een beeldelement’
f ‘Beredeneer met een gegeven uit de bron wat/waarom’ (volgt indirecte vraag)
g ‘Leg uit’ (volgt een begrip) ‘en hoe dat in de bron tot uiting komt’
h ‘Trek uit de bronnen een conclusie over ...’.
3 Schrijfopdracht
‘Vanaf 2007 wordt de stelopdracht vervangen door een of meer doorsnedevragen. Deze doorsnedevragen moeten een substantieel deel van de stofomschrijving beslaan, vaardigheden aan de orde stellen en, in verband met de differentiatie, een substantieel aantal scorepunten opleveren. In het algemeen zullen dit vragen met (één of meer) bronnen zijn. Kort en anders gezegd: de stelopdracht kan worden opgesplitst in meerdere vragen en de naam stelopdracht zal niet meer worden gebruikt, maar het doel van deze vragen verandert niet. Uw leerlingen hoeven dus niet meer of minder of anders te leren dan voorheen.'
4 De relatie kennis - vaardigheden
De beste raad die we kunnen geven: leer de verplichte stof terdege, dan kun je met bijna alle vragen/opdrachten goed uit de voeten.
Naar vaardigheden wordt tot nu toe op de examens slechts sporadisch expliciet verwezen:
a continuďteit/veranderingen (vraag 19 vwo 2000; vraag 5 vwo 2001; vraag 21 havo 2003; vraag 22 vwo 2003)
b interpretatie (vraag 8, vwo 2002, vraag 24, havo 2003)
c betrouwbaarheid en representativiteit van een bron (vraag 17 havo 2001; vraag 9 havo 2002, vraag 3 havo 2003; vraag 16 havo 2003; uitzonderlijk is de schrijfopdracht vwo 2003 [16 punten]: deze gaat geheel over de bruikbaarheid van bronnen [tijd, aard, betrouwbaarheid, representativiteit]
d (onbedoelde) gevolgen (vraag 19, vwo 2001)
Ook impliciet komen bij sommige vragen vaardigheden aan de orde. Bijvoorbeeld met betrekking tot:
e uit bronnen relevante bronfragmenten selecteren:
- opdrachten waarbij je een gegeven uit een bron moet afleiden
-opdrachten waarbij je moet uitleggen hoe iets in een bron tot uiting komt
f standplaatsgebondenheid:
-opdrachten waarbij je je ergens in moet inleven
-opdrachten waarbij naar de visie van iemand wordt gevraagd
g het vaststellen of je iets als een feit wilt aanvaarden:
-aantonen dat een bewering juist is
-conclusie ergens uit trekken
De examenmakers hebben het recht ook andere keuzen te maken uit de voorgeschreven vaardigheden. Daarom wordt in de katernen de mogelijkheid geboden te oefenen in alle voorgeschreven vaardigheden.
Bij ons kun je wel doorlopend tot examen WI leraar bellen maar nog steeds geen SVT.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 13:08 schreef Coastertommm het volgende:
Wij hebben ze van school gekregen. We hadden gisteren 3e en het 4e uur een centraal uur waar alles nog een keer werd doorgenomen. Heel havo en vwo EM+CM was erop af gekomenUiteindelijk maar in de middenruimte gehouden.
Ook heeft een andere geschiedenis lerares bij ons een speciaal email adres die je de avond van te voren kan toevoegen op msn en dan kan je vragen stellen. Is dat bij jullie ook? Zij werd ervoor betaald iig
Zouden wij die lerares ook mogen toevoegen?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 13:08 schreef Coastertommm het volgende:
Wij hebben ze van school gekregen. We hadden gisteren 3e en het 4e uur een centraal uur waar alles nog een keer werd doorgenomen. Heel havo en vwo EM+CM was erop af gekomenUiteindelijk maar in de middenruimte gehouden.
Ook heeft een andere geschiedenis lerares bij ons een speciaal email adres die je de avond van te voren kan toevoegen op msn en dan kan je vragen stellen. Is dat bij jullie ook? Zij werd ervoor betaald iig
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |