abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 april 2007 @ 20:06:36 #26
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_48750133
silence can say more than thousand words
  vrijdag 27 april 2007 @ 23:08:41 #27
170712 Tuinboon
Vers uit de groentetuin
pi_48794331
Ik poep echt in mijn broek voor dit examen, ik heb al 2 jaar niks uitgevoerd en ken de grammatica echt slecht!
pi_48814016

Ga dit ff volgen, kan nog nuttig zijn
pi_48814124
quote:
Op woensdag 4 april 2007 19:26 schreef Cerubo het volgende:
Heeft iemand misschien de vertalingen van die vertaalopgaven achter in het hulpboek van het boek At Pius Aeneas ?
Heb hier de 2e
Vertaling oefentekst Aeneis IV, 554-570.

Aeneas genoot op de hoge achtersteven , reeds vastbesloten om te gaan, van de slaap, nadat de dingen op gebruikelijke wijze waren voorbereid.
Aan hem deed zich in de slaap de gestalte voor van een god, terwijl deze terug keerde met hetzelfde gelaat (als eerder) en scheen hem opnieuw als volgt aan te sporen , wat betreft alles lijkend op Mercurius, en wat betreft stem, en wat betreft gelaatskleur, en wat betreft blonde haren en ledematen, mooi door jeugdigheid :
"Zoon van een godin, kun jij blijven slapen onder deze omstandigheden,
en zie je niet de gevaren, die van nu af aan rondom jou staan, dwaas, en hoor je niet de Westenwinden gunstig waaien ?
Zij overweegt listen en een schandelijke misdaad in haar borst,
vastbeloten om te sterven, en wekt verschillende onstuimige gevoelens van woede op.
Vlucht je niet hals over kop hier vandaan, zolang de mogelijkheid er is om te vluchten ?
Weldra zul je zien dat de zee in beroering wordt gebracht door schepen en zul je woeste fakkels van alle kanten zien schijnen, weldra zul je de kusten zien gloeien van vlammen,
als Aurora (Dageraad) je zal hebben aangetroffen, terwijl je talmt in deze landen.
Welaan, vooruit, verbreek je getreuzel, een vrouw is altijd een grillig en veranderlijk wezen. '
pi_48864897
quote:
Op donderdag 19 april 2007 21:41 schreef Cerubo het volgende:
Woei, ik had een 3,8 .
3 hiero

Vragen uit examen '96 kregen wij in SE, ik had het kunnen weten..
Panta Rhei (Heraclitus)
"Alles stroomt"
pi_48866884
quote:
Op woensdag 11 april 2007 16:40 schreef K-mail het volgende:

[..]

tsja, triest... is niet gymnasium waard vind ik. Men lult altijd over de instelling die gymnasiasten hebben, nou die is er volgens mij helemaal niet, ze zouden nog best wel eens "erger" dan de rest kunnen zijn
Nouja, ik ga ook met zo'n instelling voor latijn de examens in. Latijn is nou eenmaal mijn slechtse vak, iedereen heeft die wel. Ik sta gelukkig een 5,7 maar ik ga toch maar voor die 1,3. Veel meer dan een 4 is ech tniet haalbaar als ik voor die andere examens nog een fatsoenlijk (hoog) punt wil halen. En voor de meeste mensne telt dit latijn punt niet eens mee voor het gemiddelde omdat ze e rnog een ande rvak bij hebben (zoals ik) dus dat verklaart de instelling van sommige mensen.

En nu niet zeggen dat ik het niet verdien. Wij gymnasiasten van 6vwo hebben wel 2 jaar lang in de onderbouw 6 extra uren klassieke talen per week gehad. Hoezo verdienen we het dan niet? En natuurlijk nog de talloze extra so's en pw's. Iedereen verdient dit gym diploma als hij slaagt en een klassieke taal heeft overleeft. Voldoende of onvoldoende.
pi_48933497
tvp
  donderdag 3 mei 2007 @ 23:56:27 #33
148174 Kantar
TV junkie.
pi_48987153
Ik ga met een 6,8 de examens in, dus ik moet minimaal een 4,2 halen om een voldoende te staan.. Moet wel te doen zijn denk ik hoop ik. De tekstvragen zullen me waarschijnlijk wel lukken maar ik zie echt tegen het vertalen op, dat gaat een ramp worden!
pi_49060543
Jullie hebben nog geluk. Volgend jaar Seneca en Tacitus .
Goed-Beter-Best-Vaffanculo
pi_49060808
Ik ga met een 7,2 het examen in, erg onverwacht eigenlijk!
Moet dus een 3,8 hebben voor een 6 gemiddeld, maar met een 4 of 5 ben ik eigenlijk ook al blij Zolang ik maar mn gymnasium haal.
pi_49075441
Zou het zin hebben om zo'n Vergilius examen uit 1996 te maken of is het examen daarvoor te veel veranderd denken jullie?

Maar goed, dit is toch best wel verloren zaak. Grammatica enzo
Who knew?
  zondag 6 mei 2007 @ 21:40:59 #37
148174 Kantar
TV junkie.
pi_49079077
quote:
Op zondag 6 mei 2007 20:40 schreef washandje het volgende:
Zou het zin hebben om zo'n Vergilius examen uit 1996 te maken of is het examen daarvoor te veel veranderd denken jullie?
Ik denk dat het sowieso een heel ander examen zal worden, maar toch, het kan geen kwaad om het als extra oefening te maken denk ik..
pi_49080544
quote:
Op zondag 6 mei 2007 21:40 schreef Kantar het volgende:

[..]

Ik denk dat het sowieso een heel ander examen zal worden, maar toch, het kan geen kwaad om het als extra oefening te maken denk ik..
Met veranderd bedoelde ik meer dat het veel moeilijker/makkelijker/ander soort opgaven zijn tegenwoordig. Maar goed, ik waag me er misschien wel aan als oefening.
Who knew?
  zondag 6 mei 2007 @ 22:53:35 #39
152022 Caran
Richtige Zittesje Sjnaak
pi_49082643
quote:
Op zondag 6 mei 2007 13:50 schreef jorryt het volgende:
Jullie hebben nog geluk. Volgend jaar Seneca en Tacitus .
Weet je al wat je krijgt van Seneca?
De Epistulae Morales Ad Lucilium zijn makkelijk, die deden wij in de 5de klas, maar verder werk van Seneca ken ik niet.
De Annales van Tacitus zijn ook te doen, net een geschiedenisboek man.

Kortom: die poezië shit van Vergilius is veel lastiger dan jouw auteurs
  zondag 6 mei 2007 @ 22:54:36 #40
152022 Caran
Richtige Zittesje Sjnaak
pi_49082676
quote:
Op zondag 6 mei 2007 13:58 schreef Lidia het volgende:
Ik ga met een 7,2 het examen in, erg onverwacht eigenlijk!
Moet dus een 3,8 hebben voor een 6 gemiddeld, maar met een 4 of 5 ben ik eigenlijk ook al blij Zolang ik maar mn gymnasium haal
Zo denk ik dus over wiskunde, haha 3.5 is genoeg
  zondag 6 mei 2007 @ 22:56:12 #41
152022 Caran
Richtige Zittesje Sjnaak
pi_49082733
quote:
Op zondag 6 mei 2007 22:08 schreef washandje het volgende:
Met veranderd bedoelde ik meer dat het veel moeilijker/makkelijker/ander soort opgaven zijn tegenwoordig. Maar goed, ik waag me er misschien wel aan als oefening.
Mjah ik neem ze wel door voor het geval dat. Van die tekstgedeeltes weet je dan iig iets wat ze misschien zouden kunnen vragen
  zondag 6 mei 2007 @ 23:53:30 #42
148174 Kantar
TV junkie.
pi_49085024
quote:
Op zondag 6 mei 2007 22:08 schreef washandje het volgende:

[..]

Met heel ander examen bedoelde ik ook dat het juist andere soort opgaven zouden zijn. Dat het niet (letterlijk) hetzelfde examen zal zijn lijkt me toch wel heel erg duidelijk...
pi_49092381
quote:
Op zondag 6 mei 2007 23:53 schreef Kantar het volgende:

[..]

Met heel ander examen bedoelde ik ook dat het juist andere soort opgaven zouden zijn. Dat het niet (letterlijk) hetzelfde examen zal zijn lijkt me toch wel heel erg duidelijk...
Ja dan zitten we op één lijn dus
Who knew?
  dinsdag 8 mei 2007 @ 11:16:06 #44
157502 Cyclonist
Ohh yeah..
pi_49135640
Ik sta 'n 6.7, moet wel lukken om daar nog een 5 voor te halen dacht ik
Heb nu 6 jaar latijn gehad, maar kan d'r nog steeds he-le-maal niets van..
  woensdag 9 mei 2007 @ 18:19:58 #45
179154 adt
Circle Jerk
pi_49193703
Hmm, ik ben altijd vrij goed in van die vragen als 'waarom doet Aeneas dit en dat', 'welke stijlfiguur vind je terug in zin zoveel en wat is het effect' en dat soort dingen. 't Is bijna nattevingerwerk, maar je moet het maar net goed hebben .
Vertalen echter is een heel ander verhaal. Gelukkig hoefden we dat nooit bij tentamens te doen dit jaar, maar het examen wordt daardoor wel flink verneuk-gevoelig. Ik sta nu een 7,4 op latijn godzijdank, dus er kan heel wat mis gaan. Maak me er ook niet heel erg druk meer om.
  woensdag 9 mei 2007 @ 19:53:42 #46
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_49197035
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 18:19 schreef adt het volgende:
Hmm, ik ben altijd vrij goed in van die vragen als 'waarom doet Aeneas dit en dat', 'welke stijlfiguur vind je terug in zin zoveel en wat is het effect' en dat soort dingen. 't Is bijna nattevingerwerk, maar je moet het maar net goed hebben .
Vertalen echter is een heel ander verhaal. Gelukkig hoefden we dat nooit bij tentamens te doen dit jaar, maar het examen wordt daardoor wel flink verneuk-gevoelig. Ik sta nu een 7,4 op latijn godzijdank, dus er kan heel wat mis gaan. Maak me er ook niet heel erg druk meer om.
Heb je nooit hoeven vertalen
Relaxt, had ik ook moeten hebben stond ik ook wel een 7.
silence can say more than thousand words
pi_49203221
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 18:19 schreef adt het volgende:
Nooit vertaald

God, als dat bij mij zo was geweest was het nóg erger geworden
Who knew?
  woensdag 9 mei 2007 @ 22:56:05 #48
179154 adt
Circle Jerk
pi_49206391
Ik weet het, tis lekker voor je SE maar superkut voor je CE. Natuulijk wel tussendoor vertaalopdrachtjes gekregen etc. maar daar was ik altijd te lui voor om ze te maken, gewoon huiswerk doe ik al jaren niet meer aan :
Mja als ik het vragen gedeelte erg goed maak en de vertaal gedeelte kompleet verneuk (in de lijn der verwachting) hoop ik dat er een 4 ofzo uit te halen valt, sta ik hoop ik nog een 5,5
  vrijdag 11 mei 2007 @ 13:34:25 #49
154810 Rivfader
Before One
pi_49265668
Even alle Latijn-mensen een hart onder de riem steken.

Ik heb 2 jaar geleden eindexamen gedaan, waaronder ook Latijn, en het viel mij toen echt ontzettend mee. Nu moet daarbij gezegd worden dat ik dan ook wel Ovidius had, wat een van de makkelijkere schrijvers is, maar Vergilius is goed te doen.

De tekst stelde bij ons echt weinig voor, er zaten welgeteld een paar imperfecta en 1 PC in, waarvan ik de laatste niet eens heb gezien.

De vragen zijn wat lastiger, dus ik raad je aan daarmee te beginnen, maar als je de tijd neemt, moeten ook die goed te doen zijn.

Als mensen nog andere vragen hebben, schiet maar, als ik het nog weet geef ik wel antwoord.

Succes!
pi_49271544
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 17:43 schreef JopJuh het volgende:
1.9 maakt een 3,5 gemiddeld moet lukken
Heb ik ook, sta nu een 5,1 en je mag toch wel slagen met een 4 en een 5
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')