quote:
Cohen reserveert Leidseplein voor 29 april
Het gaat weer ergens over; de strijd om het landskampioenschap wordt nog wat! PSV laat steeds meer steken vallen, AZ, Ajax en FC Twente blijven winnen en met nog vier wedstrijden te gaan, kan er nog van alles gebeuren. Staat Ajax op 29 april weer op het Leidseplein? Job Cohen mag die datum alvast vastleggen voor een hele roerige Koninginnenacht!
“In het eens zo machtige en onneembare bastion van Guus Hiddink komen wekelijks meer scheuren. Ronald Koeman oogt als een hopeloos fragiele kapitein, die zich realiseert dat hij op het punt staat van het voetstuk te vallen, waar hij helemaal nooit op geplaatst had mogen worden.
In Eindhoven was men zo zeker van de titel, dat Koeman zichzelf tot troonopvolger van Guus Hiddink had gekroond. Maar na het gelijkspel tegen NAC en de winst van Ajax op Heracles Almelo staat de titel nu toch echt op de tocht. Koeman’s PSV gaat mank aan een veel te kleine selectie en dat heeft met de huidige blessuregolf de nodige stress in het elftal doen sluipen. Voeg daarbij de twee wedstrijden uit en thuis tegen Liverpool, die voor nog eens extra inspanningen gaan zorgen en het uiteindelijke verwerken van een meedogenloze uitschakeling die onvermijdelijk zal zijn, en het pleit lijkt beslecht voor PSV dit seizoen: lege handen resten. In Eindhoven is gegokt met Koeman en verloren, zo zal binnen een paar weken blijken!
Ajax lacht in zijn vuistje. Men stond op een schier onmogelijk in te halen achterstand en plots lonkt de titel. Of Job Cohen staat te juichen om de ploeg te onthalen op het Leidseplein betwijfel ik, maar als men deze titel pakt, dan is de rest slechts bijzaak.
Plaatsing voor de Champions League is financieel van levensbelang voor de Amsterdammers. De cijfers kleuren momenteel louter rood en dat is mede te wijten aan de Europese wanprestaties eerder dit seizoen. Maar de rode cijfers bij Ajax zijn ook terug te voeren op het meer dan middelmatige aan- en verkoopbeleid van de laatste seizoenen.
Niet alleen wat transfers betreft heb ik zo mijn twijfels over de huidige technische leiding van Martin van Geel. Steeds vaker plaats ik vraagtekens bij de jeugdopleiding, waar verschillende trainers niet eens weten waar ze aan toe zijn, omdat het wachten is op een nieuw hoofd opleidingen. De huidige baas van De Toekomst, John van der Brom, toch al geen man van kwaliteit, steekt geen poot meer uit en zo wankelt het ooit zo geprezen opleidingsinstituut stuurloos verder.
Terug naar de landelijke competitie, dat eindelijk eens een slot krijgt, waarvan men jaren vervreemd is geweest. AZ, PSV en Ajax maken aanspraak op het kampioenschap en FC Twente staat ook nog in de buurt, hoewel ik die niet direct zie meestrijden om de titel. Ik laat het aan alle dagbladen over om spelanalyses aan u te presenteren, maar ik had toch gehoopt, dat Ajax veel meer doelpunten zou hebben gemaakt tegen Heracles om ook meteen het doelsaldo in Amsterdams voordeel om te buigen. Dat dit niet is gebeurd is slordig, zonder meer, zoals het spel dat ook was, volgens de dagbladjournalisten.
Volgend seizoen zal ADO Den Haag helaas, ik hou een beetje van de ploeg uit onze residentie, in zijn nieuwe stadion geen Ajax meer ontvangen. De brandblussers van het gelijknamige merk waren al niet welkom, zo werd afgelopen week bekend, maar de degradatie is nu toch echt onvermijdelijk. Dus ontvangt ADO volgend seizoen TOP Oss en Veendam in het nieuwe stadion. Jammer, maar wel terecht in het licht van het heel zwakke seizoen. In het voetbal bestaan geen geheimen. Ben je goed, dan eindig je bovenaan, heb je te weinig kwaliteit over 34 wedstrijden, dan ben je gezien.
Het voetbal deze week bevestigde me, dat Oranje er nog steeds niet toe doet, maar dat in de nationale competitie de spanning geheel terug is. Bovenaan ontketent zich een ongekende strijd en onderaan, moeten nog steeds een paar clubs vechten om lijfsbehoud. Voetbal zoals het behoort te zijn: het gaat weer ergens om!
Daarmee is de voetballiefhebber de ware winnaar van dit weekend. Het gaat tenslotte om het hoogst haalbare in onze competitie en tot de slotdag zal de spanning ongekend zijn. Wie wordt landskampioen van het seizoen 2006/2007? Waren vorig seizoen de play-offs de slagroom op de taart, dit jaar is het de strijd om het landskampioenschap zelf. En of er weer een kers op zal komen, dat moeten we dan nog maar even afwachten. Die slagroom van nu smaakt al lekker genoeg!
Ik wens u weer veel succes met uw lievelingsclub. Tot volgende week!”
Peter van de Rijt
Zelf nog niet gelezen, doe ik zo.. Eerst pauze!