Ik ben gelukkig tot nu toe ook zelden ziek geweest. Maar ik snap werkelijk niet welke rechten ik daaraan zou mogen ontlenen. Ik ben ontzettend blij dat ik aan de "betalende" kant zit en niet aan de "ontvangende" kant.quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:00 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Niet mee eens. Uiteraard kiest geen enkele zieke er voor om ziek te worden, dat spreekt vanzelf. Maar als je dan ziek bent, is dat een feit en moet je het accepteren. Je maakt bovenmatig gebruik van gezondheidszorg tegen een fractie van de werkelijke kosten, terwijl je ook nog minder premie betaald omdat je waarschijnlijk zorgtoeslag e.d. krijgt.
Ik maak zelden of nooit gebruik van gezondheidszorg, betaal elke maand 120 euro aan premie en maak het dus mogelijk dat een chronisch zieke tegen zeer lage kosten alles krijgt wat hij/zij nodig heeft.
Mag ik daar dan iets voor terugzien aan het einde van het jaar?
Het recht om aan het einde van het jaar een deel van je premie terug te mogen ontvangen. Chronisch zieken maken overmatig gebruik van de gezondheidszorg terwijl ze een fractie van de kosten betalen. dit is mogelijk omdat alle Nederlanders mee betalen, aangezien wij in dit land collectief betalen voor de ziektekosten, terwijl er slechts een deel gebruik van maakt.quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:04 schreef Leven het volgende:
[..]
Ik ben gelukkig tot nu toe ook zelden ziek geweest. Maar ik snap werkelijk niet welke rechten ik daaraan zou mogen ontlenen. Ik ben ontzettend blij dat ik aan de "betalende" kant zit en niet aan de "ontvangende" kant.
Toch ben ik het er wel mee eens. Zieken zijn inderdaad niet alleen op de wereld, maar vergeten voor het gemak even dat er veel meer gezonde mensen zijn die niet of nauwelijks gebruik maken van de zorg, maar wel alle premies betalen waardoor een zieke er gebruik van kan maken. In die context ben ik het er dus volledig mee eens.quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:02 schreef Leven het volgende:
[..]
Lees dat nog een terug en denk dan nog eens na over wat je zelf zegt. Je bent inderdaad niet alleen op de wereld. Ik kan nauwelijks geloven dat je dat hier in deze context zo neerzet.
Dat dusquote:Op dinsdag 3 april 2007 11:07 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Toch ben ik het er wel mee eens. Zieken zijn inderdaad niet alleen op de wereld, maar vergeten voor het gemak even dat er veel meer gezonde mensen zijn die niet of nauwelijks gebruik maken van de zorg, maar wel alle premies betalen waardoor een zieke er gebruik van kan maken. In die context ben ik het er dus volledig mee eens.
Dat is het kernpunt van solidariteit. In dat geval kan je er net zo goed voor pleiten om grote delen van de verzorgingsstaat af te schaffen aangezien je er als gezonde werkende persoon er alleen voor betaalt en er nooit gebruik van zal maken.quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:07 schreef karr-1 het volgende:
Zieken zijn inderdaad niet alleen op de wereld, maar vergeten voor het gemak even dat er veel meer gezonde mensen zijn die niet of nauwelijks gebruik maken van de zorg, maar wel alle premies betalen waardoor een zieke er gebruik van kan maken. In die context ben ik het er dus volledig mee eens.
Ja maar je doet er helemaal niets voor. Zoals hierboven al ergens stond, het is niet je eigen verdienste dat je gezond bent. Het systeem van verzekering is juist dat we met zijn allen premies inleggen, zodat degenen die het nodig hebben, daarvan geld kunnen krijgen. Waarom moet je dan wat terugkrijgen als je het niet nodig hebt gehad? Wees blij dat je het niet nodig hebt gehad.quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:06 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Het recht om aan het einde van het jaar een deel van je premie terug te mogen ontvangen. Chronisch zieken maken overmatig gebruik van de gezondheidszorg terwijl ze een fractie van de kosten betalen. dit is mogelijk omdat alle Nederlanders mee betalen, aangezien wij in dit land collectief betalen voor de ziektekosten, terwijl er slechts een deel gebruik van maakt.
Ik vind dat ik daardoor het recht heb om in ieder geval een deel van het geld terug te krijgen.
Omdat we belachelijk veel betalen? En dan mag je daar niet iets terug van zien?quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:12 schreef Leven het volgende:
[..]
Ja maar je doet er helemaal niets voor. Zoals hierboven al ergens stond, het is niet je eigen verdienste dat je gezond bent. Het systeem van verzekering is juist dat we met zijn allen premies inleggen, zodat degenen die het nodig hebben, daarvan geld kunnen krijgen. Waarom moet je dan wat terugkrijgen als je het niet nodig hebt gehad? Wees blij dat je het niet nodig hebt gehad.
zieken zijn ondankbare egoïsten die gezonde mensen hun geld afpakken?quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:07 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Toch ben ik het er wel mee eens. Zieken zijn inderdaad niet alleen op de wereld, maar vergeten voor het gemak even dat er veel meer gezonde mensen zijn die niet of nauwelijks gebruik maken van de zorg, maar wel alle premies betalen waardoor een zieke er gebruik van kan maken. In die context ben ik het er dus volledig mee eens.
Dat noemen ze een zorgstaat. Die instelling van "wij betalen voor jou, dus je moet ons dankbaar zijn" vind ik behoorlijk egoistisch. Zorg krijgen als je dat nodig hebt zou vanzelfsprekend moeten zijn en geen 'cadeautje'.quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:07 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Gezondheidszorg kost ook heel veel geld.quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:14 schreef GioStyle het volgende:
[..]
Omdat we belachelijk veel betalen? En dan mag je daar niet iets terug van zien?![]()
Neen, waar ik voor pleit is behoud van de no-claim. Die 255 euro is slechts een fractie van de totale jaarlijkse bijdrage. Ik betaal met plezier meer dan 1200 euro per jaar om de kosten voor de zorg op te brengen, alleen wil ik aan het einde van het jaar mijn no-claim terug, ik heb namelijk geen gebruik gemaakt van het zorgstelsel maar wel een behoorlijke en solidaire bijdrage aan mijn zieke medemens geleverd. De solidariteit is daarom juist springlevend, alleen lijkt dit steeds meer een eenzijdige gedachte te zijn.quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:10 schreef weerdo het volgende:
[..]
Dat is het kernpunt van solidariteit. In dat geval kan je er net zo goed voor pleiten om grote delen van de verzorgingsstaat af te schaffen aangezien je er als gezonde werkende persoon er alleen voor betaalt en er nooit gebruik van zal maken.
er is niets mis met solidariteit, maar het werkt wel beide kanten op. Ik betaal voor chronisch zieken, wat betalen zij voor mij?quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:10 schreef weerdo het volgende:
[..]
Dat is het kernpunt van solidariteit. In dat geval kan je er net zo goed voor pleiten om grote delen van de verzorgingsstaat af te schaffen aangezien je er als gezonde werkende persoon er alleen voor betaalt en er nooit gebruik van zal maken.
en daarbij betalen chronisch zieken dus net zo veel mee aan die verzekering. In feite betalen zij nu meer dan gezonde mensen omdat die geld terugkrijgen. Dat is wel een leuk marktprincipe, maar in mijn ogen niet geschikt voor het zorgstelsel.quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:17 schreef Leven het volgende:
[..]
Gezondheidszorg kost ook heel veel geld.
Waarom ik wat terug moet krijgen? Omdat ik per jaar een vermogen betaal aan iets waar ik geen gebruik van maak. Ik ben blij dat ik het niet nodig heb, maar ik vind het wel redelijk dat ik in ieder geval nog een klein deel terug krijg.quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:12 schreef Leven het volgende:
[..]
Ja maar je doet er helemaal niets voor. Zoals hierboven al ergens stond, het is niet je eigen verdienste dat je gezond bent. Het systeem van verzekering is juist dat we met zijn allen premies inleggen, zodat degenen die het nodig hebben, daarvan geld kunnen krijgen. Waarom moet je dan wat terugkrijgen als je het niet nodig hebt gehad? Wees blij dat je het niet nodig hebt gehad.
Pleit jij dan voor de huidige vorm waarbij onzinbezoekjes aan de huisarts buiten de No-claim valt of zou jij graag willen zien dat ook de huisarts onder de no-claim ging vallen? Dat is namelijk het grote punt waar de chronisch zieken zo moeilijk over doen.quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:18 schreef LENUS het volgende:
Neen, waar ik voor pleit is behoud van de no-claim.
Ik denk dat je iets niet helemaal begrijpt. Solidariteit is niet hetzelfde als "voor wat hoort wat"quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:18 schreef karr-1 het volgende:
[..]
er is niets mis met solidariteit, maar het werkt wel beide kanten op. Ik betaal voor chronisch zieken, wat betalen zij voor mij?
In sommige opzichten wel ja. zeker als het over dit soort onderwerpen gaat. Er worden allerlei argumenten bijgehaald die helemaal niets met de discussie te maken hebben.quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:15 schreef Leven het volgende:
[..]
zieken zijn ondankbare egoïsten die gezonde mensen hun geld afpakken?
Ik begrijp het prima, dat is het probleem niet. Ik begrijp alleen niet waarom een chronisch zieke het zo onredelijk vind dat ik een klein beetje van mijn geld terug krijg, omdat ik er geen gebruik van maak.quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:20 schreef Leven het volgende:
[..]
Ik denk dat je iets niet helemaal begrijpt. Solidariteit is niet hetzelfde als "voor wat hoort wat"
een bezoek aan de huisarts mag van mij net zo hard onder de no claim vallen. Hoeveel mensen zijn er niet die met elk kuchje of een sneetje in de vinger meteen bij de huisarts zitten.quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:19 schreef weerdo het volgende:
[..]
Pleit jij dan voor de huidige vorm waarbij onzinbezoekjes aan de huisarts buiten de No-claim valt of zou jij graag willen zien dat ook de huisarts onder de no-claim ging vallen? Dat is namelijk het grote punt waar de chronisch zieken zo moeilijk over doen.
omdat jij bevoordeeld wordt terwijl je al het geluk hebt om gezond te zijn.quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:21 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik begrijp het prima, dat is het probleem niet. Ik begrijp alleen niet waarom een chronisch zieke het zo onredelijk vind dat ik een klein beetje van mijn geld terug krijg, omdat ik er geen gebruik van maak.
Op welke manier betalen zij meer dan? Ze betalen minder premie omdat ze een vermogen krijgen aan zorgtoeslag. Ze betalen een fractie van de kosten voor alle medische zaken die ze gebruiken, omdat het door gezonde mensen mogelijk gemaakt wordt.quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:19 schreef octopussy het volgende:
[..]
en daarbij betalen chronisch zieken dus net zo veel mee aan die verzekering. In feite betalen zij nu meer dan gezonde mensen omdat die geld terugkrijgen. Dat is wel een leuk marktprincipe, maar in mijn ogen niet geschikt voor het zorgstelsel.
Ik leg per jaar ruim 1400 euro in en krijg er 255 terug? Op welke manier wordt ik dan bevoordeeld? Ik verlies nog steeds 1185 per jaar.quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:22 schreef octopussy het volgende:
[..]
omdat jij bevoordeeld wordt terwijl je al het geluk hebt om gezond te zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |