LARP = Live Action Role Playing
Ik ben ervan overtuigd dat jullie (mede-)no lifers wel van een RPG gehoord hebben. Ik noem bijvoorbeeld World of Warcraft, weliswaar een MMORPG, maar enfin: ik ben sinds eind oktober vorig jaar ervan af. En als ik dacht dat IK ziekelijk verslaafd was (een vriend vragen of ie 70 gold ipv 70 cent heeft voor een colaatje, vriendin afzeggen voor bioscoop omdat je liever wilt raiden, vrienden vervangen voor internetvrienden) las ik opeens iets over het fenomeen (God forbid) "LARP".
Hierbij is officieel de grens tussen het echte leven en het virtuele leven overtreden. Mensen, van puberige tieners tot bijna bejaarde 50+-ers, schijnen er enorme pret in te vinden zich te verkleden als kruipende boskut, vliegende gothic of ruige reetridder.
Het draait er zegmaar om dat een zooi fantasyfreaks bij elkaar komen, meer lagen make-up op doen dan mijn vriendin in een week, hun carnavalspak aantrekken en in de weer gaan met een stok waar plastic bijlen/knotsen/speerpunten op zijn gemonteerd. Kees, een erg fanatieke LARPer heet onder deze omstandigheden niet Kees Koeienlul maar Arthalus de Avenger. Helena heet Henrica Hammerbasher, en samen trekken zij ten strijde tegen de opkomende plaag van Chimera's, in werkelijkheid mensen met een geflambeerde varkensreet en kop op hun lichaam geplakt en een afgebroken bezemsteel in de hand.
Samen bevechten zij de andere gildes, clans of soort (ras) tot het weekend is afgelopen. Dan zeggen ze "tot volgende week" en gaan zij verder met hun dagelijke bezigheden.
Kortom: LARP, dé vrijetijdsbesteding voor als je nog niet wereldvreemd genoeg was.
![]()
De strijd om boer biet zijn akker.
![]()
Leo "Lerak Lifetaker" Hoekman, de aanvoerder van de orde der ruige-reet-rag-ridders.
"Een acteur is iemand die glazig voor zich uit kijkt wanneer het gesprek niet meer over hem gaat."