abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47902146
Ik heb vorige week een Canon EOS 400D 18-55 aangeschaft en nog een Sigma 70-300APO lens, en met dat gewissel komt toch wat stof op de sensor (en natuurlijk ook op de lens). Ik heb nog geen UV filter gekocht, is dat echt nodig? En ik zag vandaag ook zwarte puntjes op mijn zoeker, is dat stof op de sensor?

Mocht een UV filter echt een pré zijn en die zwarte puntjes op de zoeker stof wat kan ik dan het beste aanschaffen om mijn sensor goed schoon te houden, en wat van UV-filter (Mijn sigma zijn omvang of hoe dat ook heet is 58mm, dat staat op de lens).
pi_47902572
Over de UV filter kan ik je helaas niks vertellen.
Ik kan je wel zeggen dat de puntjes die je op je zoeker ziet, geen vuil op de sensor is, aangezien de zoeker door de lens kijkt en niet door de sensor
Blaat,
Roy
pi_47902634
quote:
Op zondag 1 april 2007 20:23 schreef BlaatQ het volgende:
Over de UV filter kan ik je helaas niks vertellen.
Ik kan je wel zeggen dat de puntjes die je op je zoeker ziet, geen vuil op de sensor is, aangezien de zoeker door de lens kijkt en niet door de sensor
Dat kan kloppen, bij beide lenzen zitten die puntjes op dezelfde plek.

EDIT: En wat is het dan en is het te verhelpen?
pi_47902839
Aangezien de vlekjes telkens op dezelfde plek zitten zou ik zeggen dat er stof op je spiegel zit.
Ik denk dat je dat schoon kan blazen met een blaasbalgje, om zeker te zijn gewoon even bij de fotospeciaalzaak langs
Blaat,
Roy
pi_47903403
Kun je daar ook je sensor mee schoonmaken, of moet ik zo'n borsteltje naast de blaasbalg aanschaffen? Of wat kun je me het beste aanraden .
pi_47903468
Hogedrukspuit.
pi_47903825
.
pi_47904664
UV filter is handig om te hebben. Tik je een keer per ongeluk met je lens ergens tegenaan dan loopt alleen het filter eventuele schade op (krassen/scheuren) en die kan je gemakkelijk vervangen. Een stuk goedkoper dan een nieuwe lens
  zondag 1 april 2007 @ 21:20:43 #9
175279 Skiczofreen.
Ik ben het, gek!
pi_47904711
Werkt die automatische schoonmaakmogelijkheid niet?
Om met 'n skiczofreen saam te leef wat ongekontroleer is, lei tot chaos en min huwelike en gesinsituasies kan dit oorleef.
pi_47905432
quote:
Op zondag 1 april 2007 21:20 schreef Skiczofreen. het volgende:
Werkt die automatische schoonmaakmogelijkheid niet?
Die werkt wel, maar niet zodanig goed dat alles verdwijnt .

Ik heb nu dit samengestelt:

Hoya UV Reduction/Scratch Protection Filter 58mm
CCD-chip reiniger dat stof opzuigt
En een Rocket Air blaasbalg

Is die CCD-chip reiniger overbodig omdat de rocket air dat doet of kan ik het beste ze allebei aanschaffen?
pi_47905595
sensor zou ik eerlijk gezegd laten doen.. als je daar mee de mist in gaat.. het kan wel zelf, maar ik zou dan eerst een instructie van iemand willen krijgen. Geloof dat Konijnenberg een sensorclean-dag heeft binnen kort, misschien voor meer mensen nuttig. Dan krijg je een korte workshop en ze hebben verschillende producten om te bekijken en proberen (denk ik)..
  FOK!fotograaf zondag 1 april 2007 @ 21:47:17 #12
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_47905950
UV-filter is handig om beschadingen van de frontlens te voorkomen. That's it. En helaas... het blijkt uit tests: hoe duurder hoe beter... (eigenlijk anders om natuurlijk maar dat de prijs dan zo hoog is telt vaak zwaarder). Je moet dan bedenken dat zulke UV-filters goede coatings hebben en betere obtiek zodat ze geen dingen vervormen ofzo.

Om je sensor te reinigen kun je idd de genoemde dingen gebruiken. Echter zovaak zal het toch niet voor komen dat er stof op zit? Want zoals jij het beschrijft lijkt het alsof het elke keer is met lens wisselen..?

En er is verschil tussen reiniger en "blazer". Een blaas-iets, verwijderd alleen droge stof. Als iets hardnekkiger is (met een vette blaasbalg ofzo perongelijk er tegen aan) zal je sensorswabs oid moeten hebben.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_47906068
Ik zou het laten doen waar het de sensor betreft, voor die tijd kun je natuurlijk proberen zelf de spiegel even schoon te blazen. Als je je lenzen verwisselt, dien je de camera met de lens opening naar beneden te houden, dan heb je minder snel kans op stof in de behuizing. Als het zware lenzen zijn, wel even boven een tafel doen, mocht je lens uit je hand glippen, dan is er niets aan de hand.
pi_47906514
quote:
Op zondag 1 april 2007 21:47 schreef Xilantof het volgende:
UV-filter is handig om beschadingen van de frontlens te voorkomen. That's it. En helaas... het blijkt uit tests: hoe duurder hoe beter... (eigenlijk anders om natuurlijk maar dat de prijs dan zo hoog is telt vaak zwaarder). Je moet dan bedenken dat zulke UV-filters goede coatings hebben en betere obtiek zodat ze geen dingen vervormen ofzo.

Om je sensor te reinigen kun je idd de genoemde dingen gebruiken. Echter zovaak zal het toch niet voor komen dat er stof op zit? Want zoals jij het beschrijft lijkt het alsof het elke keer is met lens wisselen..?

En er is verschil tussen reiniger en "blazer". Een blaas-iets, verwijderd alleen droge stof. Als iets hardnekkiger is (met een vette blaasbalg ofzo perongelijk er tegen aan) zal je sensorswabs oid moeten hebben.
Op de CCD zit helemaal niets, althans ik zie er niets van op de foto. Dus het moet wel de spiegel zijn.

Ik heb pas in totaal 5-6 keer mijn lens verwisselt dus het kan wel toeval zijn (de 1e keer in mijn leven wisselen viel daaronder, het kan ook dat er daardoor stof op de spiegel is gekomen).

Dus ik denk dat ik het eerst even zelf probeer en anders naar de fotograaf toe . Zo'n reiniger die zuigt het op neem ik aan dan?.
  FOK!fotograaf zondag 1 april 2007 @ 22:09:57 #15
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_47906949
quote:
Op zondag 1 april 2007 21:59 schreef Kevin1Bravo het volgende:

[..]

Op de CCD zit helemaal niets, althans ik zie er niets van op de foto. Dus het moet wel de spiegel zijn.

Ik heb pas in totaal 5-6 keer mijn lens verwisselt dus het kan wel toeval zijn (de 1e keer in mijn leven wisselen viel daaronder, het kan ook dat er daardoor stof op de spiegel is gekomen).

Dus ik denk dat ik het eerst even zelf probeer en anders naar de fotograaf toe . Zo'n reiniger die zuigt het op neem ik aan dan?.
Het kan ook op je oculair zitten... Zowel in de camera (dan dus op je prisma) of aan de buitenzijde (dus echt waar je je oog tegen aan houdt).

En reiniger zuigt niet. Dat is gewoon letterlijk met een vloeistofje "schoonboenen".
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  FOK!fotograaf maandag 2 april 2007 @ 00:59:15 #16
73911 ultra_ivo
pi_47913148
Ik werk met zo'n Rocket blaasding. Hoe vaak hangt van de omstandigheden af. Fotografeer ik lange tijd op prettige plekken dan hoef ik mss 1x per maand m'n sensor schoon te blazen. In het erg stoffige Jelec was dat om de 2 dagen.
  maandag 2 april 2007 @ 01:04:09 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_47913238
UV filters lekker in de winkel laten liggen.
Je hebt een stuk precisie optiek daar waar decennia aan ontwikkeling in zitten en dan ga je er een stuk vensterglas voor schroeven.. Niet doen dus.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_47915647
quote:
Op maandag 2 april 2007 01:04 schreef Pietverdriet het volgende:
UV filters lekker in de winkel laten liggen.
Je hebt een stuk precisie optiek daar waar decennia aan ontwikkeling in zitten en dan ga je er een stuk vensterglas voor schroeven.. Niet doen dus.
Totdat je dat stuk precisie optiek een keer ergens tegen aan stoot.

Dat 'vensterglas' leidt theoretisch wel tot verstoringen, en zoals Xil zegt, hoe goedkoper hoer erger, maar laten we de ernst daarvan niet overdrijven, die verstoringen zijn dermate klein dat je er op het eindresultaat niets van ziet.

Zou een aardig experiment zijn btw, 10 x dezelfde foto maken met en zonder (het goedkoopste) filter, kijken wie het evrschil ziet.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  maandag 2 april 2007 @ 09:44:00 #19
45206 Pietverdriet
pi_47916508
quote:
Op maandag 2 april 2007 08:59 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Totdat je dat stuk precisie optiek een keer ergens tegen aan stoot.

Dat 'vensterglas' leidt theoretisch wel tot verstoringen, en zoals Xil zegt, hoe goedkoper hoer erger, maar laten we de ernst daarvan niet overdrijven, die verstoringen zijn dermate klein dat je er op het eindresultaat niets van ziet.
Ik fotografeer al 35 jaar, heb nog nooit een kras op mijn objectieven gehad
quote:
Zou een aardig experiment zijn btw, 10 x dezelfde foto maken met en zonder (het goedkoopste) filter, kijken wie het evrschil ziet.
gros van de mensen ziet waarschijnlijk geen verschil tussen een hoogwaardig objectief en een goedkoop stukkie glas. Als je zo redeneert moet je geen geld uitgeven aan dure objectieven en cameras.
Maak een testopstelling met testkaarten en ga dan kijken wat het verschil is.
pi_47917098
quote:
Op maandag 2 april 2007 09:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik fotografeer al 35 jaar, heb nog nooit een kras op mijn objectieven gehad
Dat is fijn voor je niet cynisch bedoeld
quote:
gros van de mensen ziet waarschijnlijk geen verschil tussen een hoogwaardig objectief en een goedkoop stukkie glas. Als je zo redeneert moet je geen geld uitgeven aan dure objectieven en cameras.
Tja, je kan natuurlijk alles doortrekken in het absurde, maar wat schiet je daar mee op? Laten we wel wezen, het verschil tussen pak-m-beet een kitlens en een lichtsterke prime is vrij duidelijk te zienhe, weer een leuk experiment , het verschil tussen met en zonder UV-filter niet. Dat lijkt me een belangrijk verschil.
quote:
Maak een testopstelling met testkaarten en ga dan kijken wat het verschil is.
Ga je gang. Mij lijkt dat niet zo'n boeiend experiment. Ik fotografeer namelijk geen testkaarten. Ik ben niet zo geïnteresseerd hoe mijn gear presteert op objecten die ik toch nooit fotografeer.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_47937555
Nou ik weet dat ik het een heel fijn idee vind dat er een stukkie vensterglas voor mijn lens zit als ik over stenen klauter, over hekjes klim of ik een mensenmassa sta

[ Bericht 1% gewijzigd door Sunnythesun op 02-04-2007 20:19:19 ]
  maandag 2 april 2007 @ 20:14:54 #22
45206 Pietverdriet
pi_47937832
quote:
Op maandag 2 april 2007 20:08 schreef Sunnythesun het volgende:
Nou ik weet dat ik het een heel fijn idee vind dat er een stukkie vensterglas voor mijn lens zit als ik over stenen klaute, over hekjes klim of ik een mensenmassa sta
Objectiefdeksel?
pi_47938095
neh, die krijg ik er niet snel genoeg vanaf om net die ene voorbij vliegende vogel er op te krijgen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')