quote:
Op zondag 13 mei 2007 14:57 schreef veiligheidsspeldje het volgende:[..]
Bij mij werd ook verteld dat ik geen lenzen kon dragen, vanwege astigmatisme. Hierdoor heb ik dus een bril genomen. Toch schijnt het wel te kunnen, hoorde ik later.
Na een maand weet ik nog niet helemaal wat ik ervan moet vinden
![]()
Soms vind ik het ook wel leuk, maar soms veel meer boos-kijkerig. Oh en het is een min, dus ogen lijken juist niet groter.
Bij mij is het probleem dat ik hele sterke cilinders heb (-4.75) die ook nog eens over twee assen zijn of zo iets dergelijks, waardoor de lenzen heel precies zouden moeten zitten (omdat je bij de kleinste draaing al minder ziet). Daarbij heb ik dan nog een "gewone" min in de zin dat ik dus ook nog "gewoon" bijziend ben.
Echter, bij mij is daarbij ook nog eens de buitenkant van het oog niet bolvormig is maar oneven gevormd, waardoor lenzen nu juist niet blijven zitten - welke lenzen dan ook, zelfs het type harde lens dat zo groot is als een zachte lens (zo'n heel nieuw spul, luchtdoorlatend en zo, de bedoeling is dat je het 24/7 inhoudt).
Daarbij heb ik ook nog eens nagenoeg geen traanfilm (ik heb geprobeerd te druppelen, maar moest dan elke 5 a 10 minuten druppelen om een normale traanfilm te hebben, anders waren de lenzen zo droog dat harde lenzen er vanzelf uitvielen en zachte kapot gingen, laat staan dat de ogen pijn deden) en heb ik ook nog eens naar binnen gedraaide bovenoogleden die extra veel tegen de lenzen wrijven, waardoor ze extra veel bewegen. Daarnaast heb ik nog het probleem dat ik ontzettend vaak verkouden ben en heel snel oogontstekingen krijg, en nog een paar andere dingen.
Geloof me, het kan echt niet. We hebben letterlijk alles geprobeerd wat maar kon, en ik heb letterlijk zitten janken toen we op een gegeven moment toch tot de conclusie kwamen dat het niet zou lukken.
En om het hele verhaal leuker te maken, laseren is ook al geen optie (ik heb deze hele meuk in z'n geheel van mijn biologische vader geerfd, die heeft ze wel laten laseren en het ging - precies zoals mijn oogarts mij voorspelde - helemaal fout.) Het kan zijn dat lenzen laten implanteren wel mogelijk is, maar dit is momenteel nog ontzettend duur en bovendien mogen ze daar eerst een jaar of 10-15 van mij mee experimenteren voordat ik dit met mijn ogen eventueel laat doen.
Als je alleen maar astigmatisme/cilinder hebt zoals jij veiligheidsspeldje, kan het inderdaad prima. Dan zou ik aanraden om inderdaad die nieuwe lenzen te pakken, ze zijn wel hard, maar ongeveer het formaat van zachte lenzen en ze absorberen de vocht in je ogen, waardoor de lenzen niet echt aanvoelen als harde lenzen. Ze voelen als iets tussen hard en zacht aan. Echter, doordat ze dus zo groot zijn, blijven ze heel goed zitten, en dat is bij cilinders fijn - want je wilt niet dat ze gaan draaien. Groot is ook fijner omdat je ze dan niet kwijtraakt.
Er staat dan onderin elke lens een streepje, met het inzetten van de lens moet je zorgen dat die naar beneden gedraaid is (anders zie je het eerste halfuur niks, totdat hij vanzelf omlaag draait) en je moet zorgen dat je niet met je hoofd omlaag gaat hangen of zo, omdat de lens dan vanzelf gaat draaien en je weer hetzelfde probleem hebt op het moment dat je weer overeind komt. Die lenzen zijn wel iets duurder dan normale hard lenzen, maar weer wel goedkoper dan zachte - tenminste als je een flinke cilinder hebt en zachte op bestelling moet laten maken. Met een kleine cilinder kun je zachte maandlenzen proberen, je voelt ze niet eens zitten in principe (als je een normale traanfilm hebt tenminste). En je kunt ze er zo uithalen, zonder zuignapjes en zo.
Ohja en je moet sowieso redelijk precies zijn, omdat je dus je linker en rechter lens niet mag verwarren. Maar soms kun je een net wat andere tint voor je linker en rechter lens krijgen, of met een miniscuul L en R lettertje op de lenzen, als dat kan, zou ik 't wel doen, want binnen de kortste keren roept er iemand naar je terwijl je bezig bent, ben je even afgeleid en weet je niet meer welke lens nu welke is in het ontsmettingssopje.
Houd er rekening mee dat je met lenzen sowieso duurder uit bent dan met een bril (bij mij was dat zo'n 300 euro per jaar duurder geweest, als het had gekund).
[ Bericht 2% gewijzigd door Sessy op 13-05-2007 15:42:17 ]