abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47863636
Ik ga dus een nieuw pc samenstellen en heb al min of meer de onderdelen uitgezocht. Wilde van jullie weten wat jullie hieraan zouden veranderen en waarom. Dit is overigens mijn eerste pc die ik zelf ga samenstellen, dus wil alles helemaal kloppend hebben:

processor: Intel Core 2 Duo E6600 = 288 euro -
voeding: Antec TruePower Trio 550W = 94 euro -
moederbord: Gigabyte GA-965P-DS3 = 114 euro -
harde schijf: WD Caviar SE16 SATA-II 250 gb = 65 euro -
optische drives: Samsung SH-S182M = 31 euro -
intern geheugen: OCZ 2x1GB PC6400 DDR2 Platinum XTC Dual Channel Kit = 187 euro -
videokaart: ASUS EN8800GTS = 309 euro
"For his own good, tell Bruce Lee and the Karate Kids that none of us are carrying automatic weapons, cuz here in this country, it don't add inches to ur dick. You get a life sentence for it.."
pi_47863691
Misschien wil je ook een kast waar je alles in gaat zetten
pi_47863790
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 17:05 schreef Keiichi het volgende:
Misschien wil je ook een kast waar je alles in gaat zetten
Die is al besteld De NZXT Lexa Komt dinsdag waarschijnlijk aan. Ik zit alleen nog te twijfelen over de inhoud ervan... Geef me tips!!
"For his own good, tell Bruce Lee and the Karate Kids that none of us are carrying automatic weapons, cuz here in this country, it don't add inches to ur dick. You get a life sentence for it.."
pi_47863832
pi_47863914
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 17:10 schreef Keiichi het volgende:
Nee, waarschijnlijk Vista. Maar ik wil me eerst ff zorgen maken over de onderdelen voordat ik over ga op de besturingssysteem
pi_47863927
doe maar hoor, wat wil je met die pc doen dan?
pi_47863973
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 17:13 schreef Edwinuss het volgende:
doe maar hoor, wat wil je met die pc doen dan?
Gamen, multitasken en downloaden
pi_47864181
Wellicht ook aardig om een harde schijf erbij te nemen, hardware raid controller voor raid1.

Ben je je data ietjes zekerder
pi_47864290
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 17:22 schreef Keiichi het volgende:
Wellicht ook aardig om een harde schijf erbij te nemen, hardware raid controller voor raid1.

Daar heb ik ook even over nagedacht, maar omdat ik heb gehoord dat het niet echt nodig is en ik er geld me bespaar ga ik het eerst ff doen met 1tje, wie weet voeg ik er later wel nog een toe.
Ik zie niet veel reacties, betekent dit dat verder alles mooi en juist is?
pi_47864300
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 17:22 schreef Keiichi het volgende:

Raid setup prive zou ik voor de snelheid doen. Weet niet welke raid setup daar dan het beste bij past.

edit

toch ff nagecheckt raid 0 of 5 afhankelijk van het aant schijven.
Hou de losgeslagen mod's "in check"!!
pi_47864513
Ik zou een grotere schijf kopen als ik jou was
Of in iedergeval een aparte schijf speciaal voor je downloads inrichten voor de rest ziet het naar mijn weten goed uit dat lijstje
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_47864515
Ik mis een goeie cpu koeler (minimaal hyper tx).
Op de voeding kun je nog wat besparen door een spire (zeno) te pakken.
2x HD dus.

Verder prima samenstelling.
pi_47864532
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 17:26 schreef endemion het volgende:

[..]

Raid setup prive zou ik voor de snelheid doen. Weet niet welke raid setup daar dan het beste bij past.

edit

Zoals ik zei wil ik eerst een mooi werkend systeem bouwen, het 2e schijfje komt er later wel bij.
  zaterdag 31 maart 2007 @ 17:35:17 #14
3305 Phat Lip
Heeft geen dikke lip.
pi_47864576
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 17:26 schreef endemion het volgende:

[..]

edit

Raid 0 zou ik nooit gebruiken. Levensgevaarlijk. Als er 1 schijf naar de klote gaat ben je alles kwijt. En harde schijven gaan nou eenmaal vaak stuk.
Bovendien schrijft het wel snel maar leest het weer langzamer. Neem dan gewoon raid 1, stuk safer. Schrijft wat langzamer maar leest weer sneller.

Mijn setup voor prive gebruik is altijd 1 snelle -wat kleinere (80gb oid)- schijf voor C: (geen raid dus) met daarnaast 1 of meerdere raid 1 setjes voor de data.
pi_47864645
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 17:35 schreef Phat Lip het volgende:

[..]

Raid 0 zou ik nooit gebruiken. Levensgevaarlijk. Als er 1 schijf naar de klote gaat ben je alles kwijt. En harde schijven gaan nou eenmaal vaak stuk.
Bovendien schrijft het wel snel maar leest het weer langzamer. Neem dan gewoon raid 1, stuk safer. Schrijft wat langzamer maar leest weer sneller.

Mijn setup voor prive gebruik is altijd 1 snelle -wat kleinere (80gb oid)- schijf voor C: (geen raid dus) met daarnaast 1 of meerdere raid 1 setjes voor de data.
Oke dan weet ik dat ook
Nog tips voor MIJN onderdelen??
  zaterdag 31 maart 2007 @ 17:39:09 #16
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_47864678
quote:

[..]

RAID 1 heeft geen performance hit of boost

RAID 5 heeft mogelijk een performance hit omdat ie z'n parity moet berekenen (Raid 1 berekent z'n parity gewoon door plaats op schijf1 = plaats op schijf 2) maar dat is dan enkel bij schrijven. Lezen bij raid5 geeft juist een boost.
  zaterdag 31 maart 2007 @ 17:39:55 #17
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_47864702
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 17:38 schreef attieboy het volgende:

[..]

Nog tips voor MIJN onderdelen??
Nee Dit lijkt me een puike configuratie. Ik zou het zelf weinig anders gedaan hebben
pi_47864750
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 17:39 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Nee Dit lijkt me een puike configuratie. Ik zou het zelf weinig anders gedaan hebben
Goed om te horen, thanks
pi_47864857
Over raid. Ben daar niet heel erg thuis in maar het lijkt me dat permanente data op hd opslaan sowieso geen goed idee is.

Dan zou ik toch 0 over 1 kiezen en 5 bij 3 hd's (of meer).
pi_47864908
Op dat OCZ geheugen zit daar een heatspreader op?
pi_47865021
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 17:48 schreef endemion het volgende:
Op dat OCZ geheugen zit daar een heatspreader op?
Geloof het wel ja, ff checken

Edit:
http://www.icomputers.nl/articledetail.aspx?A_ID=6589

Dat zijn toch gewoon die zilvere dingetjes erop.
  zaterdag 31 maart 2007 @ 18:41:00 #22
3305 Phat Lip
Heeft geen dikke lip.
pi_47866282
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 17:39 schreef Keiichi het volgende:

[..]

RAID 1 heeft geen performance hit of boost

RAID 5 heeft mogelijk een performance hit omdat ie z'n parity moet berekenen (Raid 1 berekent z'n parity gewoon door plaats op schijf1 = plaats op schijf 2) maar dat is dan enkel bij schrijven. Lezen bij raid5 geeft juist een boost.
Voor de performance hits of boosts zou ik het verder ook niet doen hoor..
Maar bij raid1 kan de data van de schijf gelezen worden die erop dat moment het gunstigst voor staat dus in principe heb je wel een beetje een "boost".

sorry voor het offtopic geneuzel TS..
pi_47868298
er wordt gezegd dat de processorkoeler dat je bij de core2duo krijgt niet goed is, klopt dit? Indien het geval moet ik er dus 1 apart gaan aanschaffen, omdat ik alles wel mooi koel wil houden
pi_47868554
Als je niet gaat overclocken is die boxed cooler goed genoeg maja oc'en met die proc is wel erg verleidelijk. Nog een belangrijker punt de stilte.
pi_47869252
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 20:00 schreef endemion het volgende:
Als je niet gaat overclocken is die boxed cooler goed genoeg maja oc'en met die proc is wel erg verleidelijk. Nog een belangrijker punt de stilte.
Je moet met overclocken wel weten wat je doet, anders kan het flink misgaan. Aangezien dit het beste systeem gaat zijn dat ik ooit in mijn bezit heb gehad ga ik dat er niet op riskeren. Ik moet blij zijn met wat ik heb
pi_47869720
OC'en is een leuke optie om in de toekomst als je systeem net een tikkeltje minder loopt als je wilt mee te experimenteren. Het risico om zaken te mollen is tegenwoordig niet zo groot meer zeker met een goede koeler. Er zijn trouwens ook proggies zoals nTune die je de zaak automatisch OC'en (al haal je hier de uiterste max niet mee).

En ja dat is een heatspreader op OCZ. Iig heb je met een goede cpu cooler er bij en als je voor een goede airflow in je kast zorgt de juiste tools om de zaak ooit n beetje te OC'en.
  zaterdag 31 maart 2007 @ 21:53:32 #27
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_47872872
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 19:52 schreef attieboy het volgende:
er wordt gezegd dat de processorkoeler dat je bij de core2duo krijgt niet goed is, klopt dit? Indien het geval moet ik er dus 1 apart gaan aanschaffen, omdat ik alles wel mooi koel wil houden
Ik heb prima ervaringen met de boxed cooler van de Core2duo. Werkt gewoon goed.

Wel zou ik aanraden om 1 a 2 extra fans in je kast in te bouwen. Ik ken je case niet, maar het lijkt erop dat deze geen speciale aanvoer van buitenlucht naar de CPU heeft. Dan pompt hij gewoon lucht rond in de kast zelf. Hopelijk heeft hij wel plaatsen voor fans ter in/afvoer van lucht.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_47873000
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 21:53 schreef soylent het volgende:

[..]

Wel zou ik aanraden om 1 a 2 extra fans in je kast in te bouwen. Ik ken je case niet, maar het lijkt erop dat deze geen speciale aanvoer van buitenlucht naar de CPU heeft. Dan pompt hij gewoon lucht rond in de kast zelf. Hopelijk heeft hij wel plaatsen voor fans ter in/afvoer van lucht.
Die werkt inderdaad uitstekend!
Ik wilde hem gaan vervangen maar bij levering toch maar even gaan gebruiken omdat ik uiteraard snel aan de slag wilde.

Nooit meer de behoefte gehad om te vervangen aangezien die idle rond de 30 loopt en na gamen rond de 40. plus ik hoor die fans geen eens en heb gelukkig ook weinig fans in mijn kast. Ideaal fluistersysteem
pi_47873538
Das ook een pluspunt, geen extra cpu cooler nodig dus..
Op een ander forum zei iemand overigens dat de voeding te overkill was voor dit syteem. Is 550 W echt zo overdreven veel? Kan er toch wel mee doorgaan??
  zaterdag 31 maart 2007 @ 22:18:40 #30
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_47873774
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 22:12 schreef attieboy het volgende:
Das ook een pluspunt, geen extra cpu cooler nodig dus..
Op een ander forum zei iemand overigens dat de voeding te overkill was voor dit syteem. Is 550 W echt zo overdreven veel? Kan er toch wel mee doorgaan??
Is een beetje overkill denk ik, tenzij je videokaart zeer veel stroom gebruikt, maar 94 euro is geen absurd hoge prijs voor een "kwaliteits" PSU.

Hij gebruikt alleen wat er nodig is (plus een klein beetje overhead) dus je merkt er verder niets van.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zaterdag 31 maart 2007 @ 22:18:47 #31
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_47873777
Als je toch niet gaat overklokken, waarom dan pc6400 geheugen kopen?
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  zaterdag 31 maart 2007 @ 22:21:22 #32
65252 Bart
pi_47873881
En als je toch een goede fan op je cpu wil hebben: Zalman 9500 Cu LED. Ik heb hem zelf ook op een E6600, full load haal je net aan de 32 graden celsius met minimaal toerental (en dan is ie onhoorbaar). Maar nodig is het inderdaad niet. Ziet er wel vet uit met die led's (wel doorzichtige kast nodig )

Zelf heb ik een 480W voeding erin zitten. En een 8800GTX die wat meer stroom verbruikt dan een GTS. Verder heb ik 2 HD's erin. Die 550W van jou zijn dus inderdaad wel overkill.
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 22:18 schreef soylent het volgende:

[..]

Is een beetje overkill denk ik, tenzij je videokaart zeer veel stroom gebruikt, maar 94 euro is geen absurd hoge prijs voor een "kwaliteits" PSU.

Hij gebruikt alleen wat er nodig is (plus een klein beetje overhead) dus je merkt er verder niets van.
Dat is niet helemaal waar, hoe minder % er van een voeding verbruikt wordt, hoe lager het rendement is. Oftewel: een systeem dat 250W verbruikt met een 550W voeding erin, trekt meer vermogen uit je stopcontact dan eentje met een 350W voeding erin.
  zaterdag 31 maart 2007 @ 22:23:05 #33
58039 Domai
heeft slaap nodig
pi_47873949
Ik las nog aanrandingen
Tis ammoal wah. En di, da dn dieje en da is, godverdomme!
pi_47873995
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 22:23 schreef Domai het volgende:
Ik las nog aanrandingen
Whehehe me2, dacht alleen wat doet dat in digital corner
pi_47874310
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 22:18 schreef Merovingian het volgende:
Als je toch niet gaat overklokken, waarom dan pc6400 geheugen kopen?
Jij vindt dat ik voor een 4200 moet gaan?
De enige reden om voor een 6400 te gaan is overclocken??
pi_47874323
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 21:53 schreef soylent het volgende:

[..]

Met een goede cooler is dit ook niet meer nodig aangezien die over het algemeen ook de omliggende componenten koelen.
pi_47874505
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 22:33 schreef endemion het volgende:

[..]

Met een goede cooler is dit ook niet meer nodig aangezien die over het algemeen ook de omliggende componenten koelen.
Ik denk dat dat bij mij het geval is met:

- Een rear blauwe LED 120 mm fan
- Een front zwarte 120 mm fan
- Een side blauwe LED 120 mm fan
- Een top mounted zwarte 80 mm fan

Deze kast staat bekend om zijn mooie vorm en cooling, zie doos (maximum cooling)
pi_47874562
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 22:33 schreef attieboy het volgende:

[..]

4200 vind ik persoonlijk te oud.

Wat het verschil is is de cl waarde. Simpel gezegd hoe lager cl hoe sneller hij bij het juiste stukje data is. Daarnaast heb je de bandbreedte (6400 = 800MHz) wat weer aangeeft hoe snel de data verder wordt doorgevoerd.

Tja het is niet echt duidelijk of en hoe veel verschil hoog cl + lage bandbreedte tegenover lage cl + hoge bandbreedte.... je begrijpt het denk ik wel.

Zou gewoon voor die 6400 gaan. Weet ff niet welke cl waarde jou gekozen reepjes hebben maar cl4 is te krijgen. Al weet ik niet wat dat qua prijs uit maakt.

[ Bericht 3% gewijzigd door endemion op 31-03-2007 22:46:01 ]
pi_47874640
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 22:38 schreef attieboy het volgende:

[..]

Ik denk dat dat bij mij het geval is met:

- Een rear blauwe LED 120 mm fan
- Een front zwarte 120 mm fan
- Een side blauwe LED 120 mm fan
- Een top mounted zwarte 80 mm fan

Deze kast staat ook bekend om zijn mooie vorm en cooling, zie doos (maximum cooling)
Hoop dat ie ook lekker stil is en blijft. Die oude boxed amd athlon coolertjes bv gaan namelijk over het algemeen nogal wat lawaai maken na verloop van tijd.
pi_47874740
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 22:42 schreef endemion het volgende:

[..]

Hoop dat ie ook lekker stil is en blijft. Die oude boxed amd athlon coolertjes bv gaan namelijk over het algemeen nogal wat lawaai maken na verloop van tijd.
Met zoveel fans is het wel te verwachten dat je iets gaat horen natuurlijk. Naar wat reviews gelezen te hebben schijnt dit ook het geval te zijn (als er geen geluid is in de kamer)
pi_47874959
Waar ga je m eigenlijk neerzetten? Want stil is wel leuk enzo maar dat weegt het zwaarst in bijv de huiskamer.
Op een aparte (computer)kamer telt dat zo zwaar niet eens.

Al is dat dan toch wel lekker.
pi_47875067
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 22:51 schreef endemion het volgende:
Waar ga je m eigenlijk neerzetten? Want stil is wel leuk enzo maar dat weegt het zwaarst in bijv de huiskamer.
Op een aparte (computer)kamer telt dat zo zwaar niet eens.

Al is dat dan toch wel lekker.
Gewoon in me kamer in een hoekje, wel zo dat het blauwe binnen de kast mooi zichtbaar is
Het geheugen moet ik dus gewoon zo laten zoals het is?
  zaterdag 31 maart 2007 @ 22:59:35 #43
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_47875254
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 22:33 schreef endemion het volgende:

[..]

Zomaar een losse cooler in de kast koelt de onderdelen maximaal tot de omgevingstemperatuur in de kast; daarom is het belangrijk dat lucht een pad volgt door de case, om de temperatuur los in de case onder controle te houden. Het liefst zet ik de HD's dan net voor de inlaat; een luchtstroompje erlangs verlengt in mijn ervaring de levensduur enorm.

Misschien heb ik iets teveel servers in elkaar gezet en is 't tegenwoordig niet meer zo hard nodig voor thuis, maar ja. TS heeft zo te zien al een kast met aardig wat casefans, dus dat zal wel goed gaan.
pi_47875344
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 22:59 schreef soylent het volgende:

[..]

Zomaar een losse cooler in de kast koelt de onderdelen maximaal tot de omgevingstemperatuur in de kast; daarom is het belangrijk dat lucht een pad volgt door de case, om de temperatuur los in de case onder controle te houden. Het liefst zet ik de HD's dan net voor de inlaat; een luchtstroompje erlangs verlengt in mijn ervaring de levensduur enorm.

Misschien heb ik iets teveel servers in elkaar gezet en is 't tegenwoordig niet meer zo hard nodig voor thuis, maar ja. TS heeft zo te zien al een kast met aardig wat casefans, dus dat zal wel goed gaan.
Over de koeling maak ik me daarom ook geen zorgen. Waar ik me wel een klein beetje zorgen om maak is het feit dat deze kast geen ''removable motherboard tray'' schijnt te hebben. Wat houdt dit precies in??
pi_47875392
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 22:54 schreef attieboy het volgende:

[..]

Gewoon in me kamer in een hoekje, wel zo dat het blauwe binnen de kast mooi zichtbaar is
Het geheugen moet ik dus gewoon zo laten zoals het is?
Dat geheugen van jou, ...... ben jaloers
pi_47875498
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 23:03 schreef endemion het volgende:

[..]

Dat geheugen van jou, ...... ben jaloers
Yeahhh
pi_47875610
Wie gaat de TS aanranden?
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_47875677
''removable motherboard tray''

Is een plaat waar je mobo op zit zodat als je wat gaat sleutelen aan je pc wat makkelijker bij je mobo kan. Niks om je zorgen over te maken dus. Dat hebben sowieso niet veel torens. Want het heeft niet zo veel meerwaarde.
pi_47875691
Blij dat me topic mensen aantrekt omdat ze denken dat er aanrandingen staat..
pi_47876637
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 23:10 schreef endemion het volgende:
''removable motherboard tray''

Is een plaat waar je mobo op zit zodat als je wat gaat sleutelen aan je pc wat makkelijker bij je mobo kan. Niks om je zorgen over te maken dus. Dat hebben sowieso niet veel torens. Want het heeft niet zo veel meerwaarde.
Hey dan weet ik dat ook, thanks. Bij het plaatsen van je moederbord kon er ook kortsluiting vinden als je het niet goed doet heb ik gelezen, wat heb je hierover te vertellen?
Hoe erg is het trouwens als je jezelf niet electrisch ontlaadt voordat je gaat bouwen? Wat is het ergste wat er dan kan gebeuren?
  zondag 1 april 2007 @ 00:46:42 #51
28390 FritsFlits
Ik heet geen Frits
pi_47879444
1. Zorg er voor dat in je kast die gouden busjes zijn geschroefd. Die komen dus tussen de kast en je moederbord. Dan kan er niets gebeuren. Standaard horen deze busjes bij je kast geleverd te worden.

2. Bij de meeste kasten hoef je die alleen maar aan te raken om jezelf te ontladen. Mocht je wel geladen zijn en je raakt de electronica aan dan heb je kans dat het niet meer werkt
"The greatest distance in the universe is that between two minds"
pi_47879891
welke gouden busjes? wat zijn ''die gouden busjes''?
  zondag 1 april 2007 @ 01:00:30 #53
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_47879957
De afstandhoudertjes tussen je mobo en je kast. Zitten meestal in een zakje erbij. In elk gaatje van je mobo moet er eentje.
pi_47880362
quote:
Op zondag 1 april 2007 01:00 schreef soylent het volgende:
De afstandhoudertjes tussen je mobo en je kast. Zitten meestal in een zakje erbij. In elk gaatje van je mobo moet er eentje.
Dus je kan die busjes ook raken om jezelf te ontladen?
  zondag 1 april 2007 @ 01:28:15 #55
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_47880807
Moet gaan werken, ik knuffel altijd gewoon een beetje het metalen frame. Als je geen trui en rubber zolen draagt zal 't allemaal wel meevallen.
pi_47881204
okiedo, duidelijk. dan ga ik deze onderdelen binnenkort bestellen, en dan aan ut bouwennnnn
pi_47881963
Over die "gouden busjes" / schroefjes. Was laatst iemand hier op fok waarbij de zaak niet werkte had ie van zo'n plastic steuntjes gebruikt (bij bouwen pc, theoretisch 1 gouden genoeg, 6 is de regel, staat ook in je mobo boekje).

Als je qua statisch zeker wilt zijn blote voetjes en katoen dragen.
  zondag 1 april 2007 @ 09:03:27 #58
65252 Bart
pi_47884073
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 22:33 schreef attieboy het volgende:

[..]

Eigenlijk wel ja.
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 22:40 schreef endemion het volgende:

[..]

4200 vind ik persoonlijk te oud.
Wat het verschil is is de cl waarde. Simpel gezegd hoe lager cl hoe sneller hij bij het juiste stukje data is. Daarnaast heb je de bandbreedte (6400 = 800MHz) wat weer aangeeft hoe snel de data verder wordt doorgevoerd.

Tja het is niet echt duidelijk of en hoe veel verschil hoog cl + lage bandbreedte tegenover lage cl + hoge bandbreedte.... je begrijpt het denk ik wel.

Zou gewoon voor die 6400 gaan. Weet ff niet welke cl waarde jou gekozen reepjes hebben maar cl4 is te krijgen. Al weet ik niet wat dat qua prijs uit maakt.
Oud? het wordt nog steeds nieuw gemaakt hoor!

Maar ff serieus. Het heeft helemaal geen zin om geheugen te nemen op 800 MHz. PC4200 heeft een bus van 533MHz, wat in dual channel uitkomt op 1066MHz effectief. En wat is de bussnelheid van een E6600? Juist, 1066MHz. Je hebt dan dus precies dezelfde klok. Hogere bussnelheid van je geheugen zorgt voor "scheve" timings, waardoor je vaak juist langzamer uitbent in de praktijk. Als je trouwens PC6400 op je moederbord prikt en niets in je bios verandert, zal het in de meeste gevallen trouwens automatisch op 533MHz draaien aangezien de bus van het moederbord de bussnelheid van de cpu overneemt...

Met geheugen is het weer typisch zo'n consumenten-gaan-voor-hoogste-getallen-want-dat-moet-wel-beter-zijn verhaal. Net als met camera's. "Die camera heeft 10 Megapixel, en die maar 8! Nou dan moet die van 10 wel beter zijn!" En dan wordt er een standaard 10MP HP compactcameratje van 200 euro vergeleken met een 8MP Canon spiegelreflex ofzo

Als je echt een top-pc wil hebben, zoek dan geheugen met de laagste CL (ook wel CAS) waarde op 533MHz. Echter, CL 4 of CL 3, scheelt misschien in de praktijk 1% snelheid in games. Merkbaar? Nee. Behalve in je geldbuidel. En als je echt een top-pc wil hebben, koop dan een 8800GTX imho. Ik heb in mijn pc Twinmos geheugen 2x1GB CL 4. 75 euro per reepje (in november 2006). Ik weet niet wat die timings van dat OCZ geheugen zijn, maar ik zou dat geld gewoon lekker in mijn zak houden als ik jou was. Je hebt al 1GB CL4 Kingston voor nog geen 50 euro. Scheelt je 90 euro. Dat geld plus nog een goedkopere voeding (480W Tagan bijvoorbeeld) en nog wat bijleggen en je kunt een 8800GTX kopen. En dat merk je wel degelijk qua snelheid!

Ik zal je mijn systeem even beschrijven (waar ik een maand lang op heb lopen dokteren en uitzoeken, o.a. voor dat geheugen:
  • C2D E6600 voor 290 euro
  • Asrock ConroExFire-Esata2 (4 geheugenslots met dual channel, 4x sata2 waarvan 2 mogelijk extern, gigabit ethernet, sound en alle standaard onzin). Asrock is een goedkoop merk van Asus. Qua prestaties zijn het goede bordjes. Je hoort verhalen van slechtere condensators enzo. Maargoed dat zien we over een jaar of 2 wel weer, desnoods koop ik dan weer een nieuw bord. Dit bordje van mij was 90 euro.
  • 2x 1GB Twinmos CL4 Dual-channel voor 150 euro.
  • Leadtek 8800GTX voor 580 euro.
  • Tagan 480-U15 modulaire voeding met 2 PCI-e power connectors (nodig voor 8800GTX) voor 75 euro.
  • Zalman 9500 Cu LED (wie weet ga ik toch nog overklokken, en ik had niet hele goede reviews gelezen over die standaard cooler die bij de C2D zit) voor 40 euro.
  • Kast van een wazig merk waar een 15cm fan inzit voor 70 euro.

Dit alles bij elkaar op de HCC dagen in november 2006 voor nog geen 1300 euro. 2xHD en DVD uit mijn oude pc gesloopt en je hebt een complete pc die aardig goed is afgestemd. Al zeg ik het zelf Geen onnodig dure componenten (zoals dat geheugen of bv een quadcore of 800W voeding), geen echte bottlenecks, goede mogelijkheden om te gaan overklokken (op het geheugen na dan, maar ik had zelf zoiets van, met dit systeem hoef ik de komende tijd niet over te klokken, als ik het echt wil koop ik wel nieuw geheugen.)

[ Bericht 5% gewijzigd door Bart op 01-04-2007 09:26:18 ]
  • I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
      FOK!-Schrikkelbaas zondag 1 april 2007 @ 09:12:43 #59
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_47884129
    quote:

[..]

Mijn harde schijf is nog nooit stuk geweest. En de huidige zit er toch alweer een jaar of 5 in.
      zondag 1 april 2007 @ 09:29:51 #60
    65252 Bart
    pi_47884233
    quote:
    Op zondag 1 april 2007 09:12 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Mijn harde schijf is nog nooit stuk geweest. En de huidige zit er toch alweer een jaar of 5 in.
    Tja, het verschilt natuurlijk per schijf. Ik heb ook al 4 jaar een WD, die het prima doet, ook al wordt ie 55 graden. Ik heb 2 maxtors gehad is beiden binnen 2 jaar kapot waren. Verder nog een WD die het 3 jaar uithielt voordat ie de geest gaf, en een Seagate die er ook na 3 jaar de brui aan gaf. Voor mij dus geen Maxtor meer. Terwijl anderen weer zweren bij Maxtor. Gewoon kwestie van geluk hebben. Statistisch gezien heb je natuurlijk om en nabij de 2x zo grote kans dat je je data kwijt bent met striping, dan met een enkele schijf. Met mirroring uiteraard andersom, dan is de kans ongeveer half zo groot.
    pi_47884923
    quote:
    Op zondag 1 april 2007 09:03 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Eigenlijk wel ja.
    [..]

Oud? het wordt nog steeds nieuw gemaakt hoor!

Maar ff serieus. Het heeft helemaal geen zin om geheugen te nemen op 800 MHz. PC4200 heeft een bus van 533MHz, wat in dual channel uitkomt op 1066MHz effectief. En wat is de bussnelheid van een E6600? Juist, 1066MHz. Je hebt dan dus precies dezelfde klok. Hogere bussnelheid van je geheugen zorgt voor "scheve" timings, waardoor je vaak juist langzamer uitbent in de praktijk. Als je trouwens PC6400 op je moederbord prikt en niets in je bios verandert, zal het in de meeste gevallen trouwens automatisch op 533MHz draaien aangezien de bus van het moederbord de bussnelheid van de cpu overneemt...

Met geheugen is het weer typisch zo'n consumenten-gaan-voor-hoogste-getallen-want-dat-moet-wel-beter-zijn verhaal. Net als met camera's. "Die camera heeft 10 Megapixel, en die maar 8! Nou dan moet die van 10 wel beter zijn!" En dan wordt er een standaard 10MP HP compactcameratje van 200 euro vergeleken met een 8MP Canon spiegelreflex ofzo

Als je echt een top-pc wil hebben, zoek dan geheugen met de laagste CL (ook wel CAS) waarde op 533MHz. Echter, CL 4 of CL 3, scheelt misschien in de praktijk 1% snelheid in games. Merkbaar? Nee. Behalve in je geldbuidel. En als je echt een top-pc wil hebben, koop dan een 8800GTX imho. Ik heb in mijn pc Twinmos geheugen 2x1GB CL 4. 75 euro per reepje (in november 2006). Ik weet niet wat die timings van dat OCZ geheugen zijn, maar ik zou dat geld gewoon lekker in mijn zak houden als ik jou was. Je hebt al 1GB CL4 Kingston voor nog geen 50 euro. Scheelt je 90 euro. Dat geld plus nog een goedkopere voeding (480W Tagan bijvoorbeeld) en nog wat bijleggen en je kunt een 8800GTX kopen. En dat merk je wel degelijk qua snelheid!

Ik zal je mijn systeem even beschrijven (waar ik een maand lang op heb lopen dokteren en uitzoeken, o.a. voor dat geheugen:
  • C2D E6600 voor 290 euro
  • Asrock ConroExFire-Esata2 (4 geheugenslots met dual channel, 4x sata2 waarvan 2 mogelijk extern, gigabit ethernet, sound en alle standaard onzin). Asrock is een goedkoop merk van Asus. Qua prestaties zijn het goede bordjes. Je hoort verhalen van slechtere condensators enzo. Maargoed dat zien we over een jaar of 2 wel weer, desnoods koop ik dan weer een nieuw bord. Dit bordje van mij was 90 euro.
  • 2x 1GB Twinmos CL4 Dual-channel voor 150 euro.
  • Leadtek 8800GTX voor 580 euro.
  • Tagan 480-U15 modulaire voeding met 2 PCI-e power connectors (nodig voor 8800GTX) voor 75 euro.
  • Zalman 9500 Cu LED (wie weet ga ik toch nog overklokken, en ik had niet hele goede reviews gelezen over die standaard cooler die bij de C2D zit) voor 40 euro.
  • Kast van een wazig merk waar een 15cm fan inzit voor 70 euro.

Dit alles bij elkaar op de HCC dagen in november 2006 voor nog geen 1300 euro. 2xHD en DVD uit mijn oude pc gesloopt en je hebt een complete pc die aardig goed is afgestemd. Al zeg ik het zelf Geen onnodig dure componenten (zoals dat geheugen of bv een quadcore of 800W voeding), geen echte bottlenecks, goede mogelijkheden om te gaan overklokken (op het geheugen na dan, maar ik had zelf zoiets van, met dit systeem hoef ik de komende tijd niet over te klokken, als ik het echt wil koop ik wel nieuw geheugen.)
  • Hmm.. wijze man.. Dan ga ik toch eens dat geheugen en videokaart is verder bekijken.. thanks
    PS: ik ga sowieso tot 22 april wachten met bestellen omdat:
    17 april nVidia 6 nieuwe videokaarten gaat uitbrengen, wat waarschijnlijk als gevolg heeft dat de huidige in prijs dalen
    22 april Intel zijn processorprijzen gaat verlagen tot ongeveer 200 euro (!) voor een c2d E6600
      zondag 1 april 2007 @ 15:25:02 #62
    68576 eleusis
    fokked op kidz
    pi_47893427
    Als je maar geen Asrock mobo gaat nemen. Wat een troep is dat Nog nooit een Asrock-mobo gehad dat 't langer dan 1 jaar uithield zonder freezes
      FOK!fotograaf zondag 1 april 2007 @ 16:45:14 #63
    63 Marc H
    - Satan's Livecoach -
    pi_47896055
    quote:
    Op zaterdag 31 maart 2007 17:03 schreef attieboy het volgende:
    Ik ga dus een nieuw pc samenstellen en heb al min of meer de onderdelen uitgezocht. Wilde van jullie weten wat jullie hieraan zouden veranderen en waarom. Dit is overigens mijn eerste pc die ik zelf ga samenstellen, dus wil alles helemaal kloppend hebben:

processor: Intel Core 2 Duo E6600 = 288 euro -
    voeding: Antec TruePower Trio 550W = 94 euro -
    moederbord: Gigabyte GA-965P-DS3 = 114 euro -
    harde schijf: WD Caviar SE16 SATA-II 250 gb = 65 euro -
    optische drives: Samsung SH-S182M = 31 euro -
    intern geheugen: OCZ 2x1GB PC6400 DDR2 Platinum XTC Dual Channel Kit = 187 euro -
    videokaart: ASUS EN8800GTS = 309 euro
    Heb afgelopen week vrijwel de zelfde config in elkaar gezet

Mijn configje:

Asus P5B DeLuxe mamaplankje
    Intel Core2Duo 6600 processortje
    2x 1 GB OZC titanium XTC geheugenlatjes
    3x 500 GB Samsung harddisks (Voor de kenners: raid0 +Raid 5)
    EVGA Geforce 8800GTS 320mb KO edition videokaartje
    Dat alles gepowered door een 600 watt Coolermaster voeding, en gemonteerd in een Antec P180B kastje.
    ouwe gerecyclede meuk:
    DVD writer - Logitech LX 710 wireless desktop - Wacom Graphire - Samsung Syncmaster 225BW - iiyama VM pro 454

Voordeel van de uitgebreidere Asus plank zijn de IHC8R controller, met wat meer raid mogelijkheden. En omdat ik meerdere schijven in raid wilde hebben, was dit wat slimmer. en Mocht ik later nog een externe harddisk aansluiten (waarom weet ik niet, kan er nu nog 3 intern kwijt), heb ik ook een externe sata aansluiting. En die plank is passief gekoeld, met heatpipes. Dus lekker stil.

De voeding is ook lekker stil, de kast hoor je ook bijna niet, heb de staandaar antec fans vervangen voor coolermasters met blauwe led, geeft wel een leuk effect in een zwarte kast.
    You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
    pi_47897604
    Merovingian heeft opzich wel goeie punten toch een maar als je zo'n mentaliteit hebt om eventueel over 2 jaar weer een nieuw mobo te kopen zul je er dan ook weer geheugen bij moeten kopen om het matchend te houden.

Ik ga liever boven de rand zitten qua geheugen capaciteit als op de rand. Verder koop ik tegenwoordig liever degelijke producten als zoiets als asrock. Het verschil wat ik nu zie in stabiliteit vergeleken met die goedkope shit die ik hier voor had das wel een bigass verschil te noemen.

Op die voeding kun je trouwens nog best wat besparen door zo'n spire zeno te pakken die doen het heel goed in de reviews en hebben alles er op en er aan wat je tegenwoordig maar nodig kunt hebben. En muisstill (zit ook een fan turbo knopje op mocht je je systeem een paar graad koeler willen hebben al heb ik dat nog nooit nodig gehad), ook mooi zwart met blauwe leds wat wel past bij die toren van jou.

Doe zelf ook verder goed research ipv alleen naar ons te luisteren. Gaat vaak om meningen die je bij elkaar op moet tellen en dan maar zien welke er het beste uit komt.
    pi_47900139
    hoe belangrijk is het om heatspreaders te hebben op je geheugenmodules? Ik heb nu namelijk gekozen om voor pc4200 geheugen te gaan, maar de meesten hiervan hebben geen heatspreaders. Big deal?
    pi_47900654
    quote:
    Op zondag 1 april 2007 15:25 schreef soylent het volgende:
    Als je maar geen Asrock mobo gaat nemen. Wat een troep is dat Nog nooit een Asrock-mobo gehad dat 't langer dan 1 jaar uithield zonder freezes
    Daarentegen heb ik eenmaal een ASRock mobo gehad dat het gewoon 2,5 jaar heeft gedaan. Op zich een record dus
      zondag 1 april 2007 @ 22:40:43 #67
    65252 Bart
    pi_47908168
    quote:
    Op zondag 1 april 2007 15:25 schreef soylent het volgende:
    Tja, ik heb een MSI moederbord gehad met na 1,5 jaar kapotte condensators. Nu dus een Asrock vanaf november, en we zien wel hoe lang het meegaat...
    quote:
    Op zondag 1 april 2007 19:11 schreef attieboy het volgende:
    hoe belangrijk is het om heatspreaders te hebben op je geheugenmodules? Ik heb nu namelijk gekozen om voor pc4200 geheugen te gaan, maar de meesten hiervan hebben geen heatspreaders. Big deal?
    Voor pc4200 geheugen heb je geen heatsinks o.i.d. nodig. Wordt niet zo warm.
    pi_47912820
    quote:
    Maar ff serieus. Het heeft helemaal geen zin om geheugen te nemen op 800 MHz. PC4200 heeft een bus van 533MHz, wat in dual channel uitkomt op 1066MHz effectief. En wat is de bussnelheid van een E6600? Juist, 1066MHz.
    Weet je dat zeker ik kan daar niet zo 123 goede uitleg voor vinden. Is het niet zo dat als je 2 keer 800MHz reepjes er in duwt (dual) dat die beide op 800 lopen en dat de datastream samen word gepakt en dus op 128 bit loopt ipv 2x 64 bit?

edit

Ben er achter dat nForce werkt met echt dubbel kanaals en intel dubbel kanaals simuleert door er 128 bit van te maken.

[ Bericht 6% gewijzigd door endemion op 02-04-2007 01:33:18 ]
    pi_47913579
    Begin het te begrijpen. Paar vraagjes.

Intel 1066MHs FSB dus max mem PC4200 (533MHz CL4) of bv PC5300 CL5 (laten lopen op 533MHz = CL4)
    AMD 2000 / 1600 FSB HT dus max. PC8000 (1000MHz).

Klopt dit hier boven zo'n beetje?

Als het mobo boekje niet hoger als PC6400 aan geeft betekent dat dan over het algemeen dat geheugen modules max. op 800MHz lopen? Of kan zo'n mobo waarschijnlijk ook PC8000 aan?
      maandag 2 april 2007 @ 17:28:29 #70
    65252 Bart
    pi_47931563
    quote:
    Op maandag 2 april 2007 01:30 schreef endemion het volgende:
    Begin het te begrijpen. Paar vraagjes.

Intel 1066MHs FSB dus max mem PC4200 (533MHz CL4) of bv PC5300 CL5 (laten lopen op 533MHz = CL4)
    AMD 2000 / 1600 FSB HT dus max. PC8000 (1000MHz).

Klopt dit hier boven zo'n beetje?

Als het mobo boekje niet hoger als PC6400 aan geeft betekent dat dan over het algemeen dat geheugen modules max. op 800MHz lopen? Of kan zo'n mobo waarschijnlijk ook PC8000 aan?
    Je intel verhaal klopt, je amd verhaal weet ik niet zeker, maar ik vermoed van wel. Ik heb me niet verdiept in AMD omdat ik eerst voor mezelf al besloten had een C2D te nemen

Als je mobo max pc6400 aan kan denk ik dat je je geheugenbus niet boven de 800MHz kan klokken. Maar geen ervaring mee, dus geen zekerheid. Misschien iemand anders?
    pi_47931926
    quote:
    Op maandag 2 april 2007 17:28 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Je intel verhaal klopt, je amd verhaal weet ik niet zeker, maar ik vermoed van wel. Ik heb me niet verdiept in AMD omdat ik eerst voor mezelf al besloten had een C2D te nemen

Als je mobo max pc6400 aan kan denk ik dat je je geheugenbus niet boven de 800MHz kan klokken. Maar geen ervaring mee, dus geen zekerheid. Misschien iemand anders?
    Sowieso HT? In hoeverre is dat een of ander foefje, maar dat is nog wel eenvoudig te achterhalen. Hoop ik.

2x pc6400 kom je op 1600 uit dus als dat mobo ook 2000 kan zou je toch eigenlijk ook pc8000 er in moeten kunnen duwen. Maja eerst maar s kijken wat dat HT precies inhoud.

BTW mijn budget besluit voor mij .
      maandag 2 april 2007 @ 18:08:13 #72
    65252 Bart
    pi_47932878
    quote:
    Op maandag 2 april 2007 17:37 schreef endemion het volgende:

[..]

Sowieso HT? In hoeverre is dat een of ander foefje, maar dat is nog wel eenvoudig te achterhalen. Hoop ik.

2x pc6400 kom je op 1600 uit dus als dat mobo ook 2000 kan zou je toch eigenlijk ook pc8000 er in moeten kunnen duwen. Maja eerst maar s kijken wat dat HT precies inhoud.

BTW mijn budget besluit voor mij .
    HT.
    Verder geen verstand van, aangezien ik dus een C2D heb
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')