Die is al besteldquote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:05 schreef Keiichi het volgende:
Misschien wil je ook een kast waar je alles in gaat zetten![]()
![]()
Nee, waarschijnlijk Vista. Maar ik wil me eerst ff zorgen maken over de onderdelen voordat ik over ga op de besturingssysteemquote:
Gamen, multitasken en downloadenquote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:13 schreef Edwinuss het volgende:
doe maar hoor, wat wil je met die pc doen dan?
Daar heb ik ook even over nagedacht, maar omdat ik heb gehoord dat het niet echt nodig is en ik er geld me bespaar ga ik het eerst ff doen met 1tje, wie weet voeg ik er later wel nog een toe.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:22 schreef Keiichi het volgende:
Wellicht ook aardig om een harde schijf erbij te nemen, hardware raid controller voor raid1.
Ben je je data ietjes zekerder![]()
Raid setup prive zou ik voor de snelheid doen. Weet niet welke raid setup daar dan het beste bij past.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:22 schreef Keiichi het volgende:
Wellicht ook aardig om een harde schijf erbij te nemen, hardware raid controller voor raid1.
Ben je je data ietjes zekerder![]()
Zoals ik zei wil ik eerst een mooi werkend systeem bouwen, het 2e schijfje komt er later wel bij.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:26 schreef endemion het volgende:
[..]
Raid setup prive zou ik voor de snelheid doen. Weet niet welke raid setup daar dan het beste bij past.
edit
toch ff nagecheckt raid 0 of 5 afhankelijk van het aant schijven.
Raid 0 zou ik nooit gebruiken. Levensgevaarlijk. Als er 1 schijf naar de klote gaat ben je alles kwijt. En harde schijven gaan nou eenmaal vaak stuk.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:26 schreef endemion het volgende:
[..]
Raid setup prive zou ik voor de snelheid doen. Weet niet welke raid setup daar dan het beste bij past.
edit
toch ff nagecheckt raid 0 of 5 afhankelijk van het aant schijven.
Oke dan weet ik dat ookquote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:35 schreef Phat Lip het volgende:
[..]
Raid 0 zou ik nooit gebruiken. Levensgevaarlijk. Als er 1 schijf naar de klote gaat ben je alles kwijt. En harde schijven gaan nou eenmaal vaak stuk.
Bovendien schrijft het wel snel maar leest het weer langzamer. Neem dan gewoon raid 1, stuk safer. Schrijft wat langzamer maar leest weer sneller.
Mijn setup voor prive gebruik is altijd 1 snelle -wat kleinere (80gb oid)- schijf voor C: (geen raid dus) met daarnaast 1 of meerdere raid 1 setjes voor de data.
RAID 1 heeft geen performance hit of boostquote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:35 schreef Phat Lip het volgende:
[..]
Raid 0 zou ik nooit gebruiken. Levensgevaarlijk. Als er 1 schijf naar de klote gaat ben je alles kwijt. En harde schijven gaan nou eenmaal vaak stuk.
Bovendien schrijft het wel snel maar leest het weer langzamer. Neem dan gewoon raid 1, stuk safer. Schrijft wat langzamer maar leest weer sneller.
Mijn setup voor prive gebruik is altijd 1 snelle -wat kleinere (80gb oid)- schijf voor C: (geen raid dus) met daarnaast 1 of meerdere raid 1 setjes voor de data.
Goed om te horen, thanksquote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:39 schreef Keiichi het volgende:
[..]
NeeDit lijkt me een puike configuratie. Ik zou het zelf weinig anders gedaan hebben
![]()
Geloof het wel ja, ff checkenquote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:48 schreef endemion het volgende:
Op dat OCZ geheugen zit daar een heatspreader op?
Voor de performance hits of boosts zou ik het verder ook niet doen hoor..quote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:39 schreef Keiichi het volgende:
[..]
RAID 1 heeft geen performance hit of boost
RAID 5 heeft mogelijk een performance hit omdat ie z'n parity moet berekenen (Raid 1 berekent z'n parity gewoon door plaats op schijf1 = plaats op schijf 2) maar dat is dan enkel bij schrijven. Lezen bij raid5 geeft juist een boost.
Je moet met overclocken wel weten wat je doet, anders kan het flink misgaan. Aangezien dit het beste systeem gaat zijn dat ik ooit in mijn bezit heb gehad ga ik dat er niet op riskeren. Ik moet blij zijn met wat ik hebquote:Op zaterdag 31 maart 2007 20:00 schreef endemion het volgende:
Als je niet gaat overclocken is die boxed cooler goed genoeg maja oc'en met die proc is wel erg verleidelijk. Nog een belangrijker punt de stilte.
Ik heb prima ervaringen met de boxed cooler van de Core2duo. Werkt gewoon goed.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 19:52 schreef attieboy het volgende:
er wordt gezegd dat de processorkoeler dat je bij de core2duo krijgt niet goed is, klopt dit? Indien het geval moet ik er dus 1 apart gaan aanschaffen, omdat ik alles wel mooi koel wil houden
Die werkt inderdaad uitstekend!quote:Op zaterdag 31 maart 2007 21:53 schreef soylent het volgende:
[..]
Ik heb prima ervaringen met de boxed cooler van de Core2duo. Werkt gewoon goed.
Wel zou ik aanraden om 1 a 2 extra fans in je kast in te bouwen. Ik ken je case niet, maar het lijkt erop dat deze geen speciale aanvoer van buitenlucht naar de CPU heeft. Dan pompt hij gewoon lucht rond in de kast zelf. Hopelijk heeft hij wel plaatsen voor fans ter in/afvoer van lucht.
Is een beetje overkill denk ik, tenzij je videokaart zeer veel stroom gebruikt, maar 94 euro is geen absurd hoge prijs voor een "kwaliteits" PSU.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 22:12 schreef attieboy het volgende:
Das ook een pluspunt, geen extra cpu cooler nodig dus..
Op een ander forum zei iemand overigens dat de voeding te overkill was voor dit syteem. Is 550 W echt zo overdreven veel? Kan er toch wel mee doorgaan??
Dat is niet helemaal waar, hoe minder % er van een voeding verbruikt wordt, hoe lager het rendement is. Oftewel: een systeem dat 250W verbruikt met een 550W voeding erin, trekt meer vermogen uit je stopcontact dan eentje met een 350W voeding erin.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 22:18 schreef soylent het volgende:
[..]
Is een beetje overkill denk ik, tenzij je videokaart zeer veel stroom gebruikt, maar 94 euro is geen absurd hoge prijs voor een "kwaliteits" PSU.
Hij gebruikt alleen wat er nodig is (plus een klein beetje overhead) dus je merkt er verder niets van.
Jij vindt dat ik voor een 4200 moet gaan?quote:Op zaterdag 31 maart 2007 22:18 schreef Merovingian het volgende:
Als je toch niet gaat overklokken, waarom dan pc6400 geheugen kopen?
Met een goede cooler is dit ook niet meer nodig aangezien die over het algemeen ook de omliggende componenten koelen.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 21:53 schreef soylent het volgende:
[..]
Ik heb prima ervaringen met de boxed cooler van de Core2duo. Werkt gewoon goed.
Wel zou ik aanraden om 1 a 2 extra fans in je kast in te bouwen. Ik ken je case niet, maar het lijkt erop dat deze geen speciale aanvoer van buitenlucht naar de CPU heeft. Dan pompt hij gewoon lucht rond in de kast zelf. Hopelijk heeft hij wel plaatsen voor fans ter in/afvoer van lucht.
Ik denk dat dat bij mij het geval is met:quote:Op zaterdag 31 maart 2007 22:33 schreef endemion het volgende:
[..]
Met een goede cooler is dit ook niet meer nodig aangezien die over het algemeen ook de omliggende componenten koelen.
4200 vind ik persoonlijk te oud.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 22:33 schreef attieboy het volgende:
[..]
Jij vindt dat ik voor een 4200 moet gaan?
De enige reden om voor een 6400 te gaan is overclocken??
Hoop dat ie ook lekker stil is en blijft. Die oude boxed amd athlon coolertjes bv gaan namelijk over het algemeen nogal wat lawaai maken na verloop van tijd.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 22:38 schreef attieboy het volgende:
[..]
Ik denk dat dat bij mij het geval is met:
- Een rear blauwe LED 120 mm fan
- Een front zwarte 120 mm fan
- Een side blauwe LED 120 mm fan
- Een top mounted zwarte 80 mm fan
Deze kast staat ook bekend om zijn mooie vorm en cooling, zie doos (maximum cooling)
Met zoveel fans is het wel te verwachten dat je iets gaat horen natuurlijk. Naar wat reviews gelezen te hebben schijnt dit ook het geval te zijn (als er geen geluid is in de kamer)quote:Op zaterdag 31 maart 2007 22:42 schreef endemion het volgende:
[..]
Hoop dat ie ook lekker stil is en blijft. Die oude boxed amd athlon coolertjes bv gaan namelijk over het algemeen nogal wat lawaai maken na verloop van tijd.
Gewoon in me kamer in een hoekje, wel zo dat het blauwe binnen de kast mooi zichtbaar isquote:Op zaterdag 31 maart 2007 22:51 schreef endemion het volgende:
Waar ga je m eigenlijk neerzetten? Want stil is wel leuk enzo maar dat weegt het zwaarst in bijv de huiskamer.
Op een aparte (computer)kamer telt dat zo zwaar niet eens.
Al is dat dan toch wel lekker.
Zomaar een losse cooler in de kast koelt de onderdelen maximaal tot de omgevingstemperatuur in de kast; daarom is het belangrijk dat lucht een pad volgt door de case, om de temperatuur los in de case onder controle te houden. Het liefst zet ik de HD's dan net voor de inlaat; een luchtstroompje erlangs verlengt in mijn ervaring de levensduur enorm.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 22:33 schreef endemion het volgende:
[..]
Met een goede cooler is dit ook niet meer nodig aangezien die over het algemeen ook de omliggende componenten koelen.
Over de koeling maak ik me daarom ook geen zorgen. Waar ik me wel een klein beetje zorgen om maak is het feit dat deze kast geen ''removable motherboard tray'' schijnt te hebben. Wat houdt dit precies in??quote:Op zaterdag 31 maart 2007 22:59 schreef soylent het volgende:
[..]
Zomaar een losse cooler in de kast koelt de onderdelen maximaal tot de omgevingstemperatuur in de kast; daarom is het belangrijk dat lucht een pad volgt door de case, om de temperatuur los in de case onder controle te houden. Het liefst zet ik de HD's dan net voor de inlaat; een luchtstroompje erlangs verlengt in mijn ervaring de levensduur enorm.
Misschien heb ik iets teveel servers in elkaar gezet en is 't tegenwoordig niet meer zo hard nodig voor thuis, maar ja. TS heeft zo te zien al een kast met aardig wat casefans, dus dat zal wel goed gaan.
Dat geheugen van jou,quote:Op zaterdag 31 maart 2007 22:54 schreef attieboy het volgende:
[..]
Gewoon in me kamer in een hoekje, wel zo dat het blauwe binnen de kast mooi zichtbaar is![]()
![]()
Het geheugen moet ik dus gewoon zo laten zoals het is?
Yeahhhquote:Op zaterdag 31 maart 2007 23:03 schreef endemion het volgende:
[..]
Dat geheugen van jou,...... ben jaloers
![]()
Hey dan weet ik dat ook, thanks. Bij het plaatsen van je moederbord kon er ook kortsluiting vinden als je het niet goed doet heb ik gelezen, wat heb je hierover te vertellen?quote:Op zaterdag 31 maart 2007 23:10 schreef endemion het volgende:
''removable motherboard tray''
Is een plaat waar je mobo op zit zodat als je wat gaat sleutelen aan je pc wat makkelijker bij je mobo kan. Niks om je zorgen over te maken dus. Dat hebben sowieso niet veel torens. Want het heeft niet zo veel meerwaarde.
Dus je kan die busjes ook raken om jezelf te ontladen?quote:Op zondag 1 april 2007 01:00 schreef soylent het volgende:
De afstandhoudertjes tussen je mobo en je kast. Zitten meestal in een zakje erbij. In elk gaatje van je mobo moet er eentje.
Eigenlijk wel ja.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 22:33 schreef attieboy het volgende:
[..]
Jij vindt dat ik voor een 4200 moet gaan?
De enige reden om voor een 6400 te gaan is overclocken??
Oud? het wordt nog steeds nieuw gemaakt hoor!quote:Op zaterdag 31 maart 2007 22:40 schreef endemion het volgende:
[..]
4200 vind ik persoonlijk te oud.
Wat het verschil is is de cl waarde. Simpel gezegd hoe lager cl hoe sneller hij bij het juiste stukje data is. Daarnaast heb je de bandbreedte (6400 = 800MHz) wat weer aangeeft hoe snel de data verder wordt doorgevoerd.
Tja het is niet echt duidelijk of en hoe veel verschil hoog cl + lage bandbreedte tegenover lage cl + hoge bandbreedte.... je begrijpt het denk ik wel.
Zou gewoon voor die 6400 gaan. Weet ff niet welke cl waarde jou gekozen reepjes hebben maar cl4 is te krijgen. Al weet ik niet wat dat qua prijs uit maakt.
Mijn harde schijf is nog nooit stuk geweest. En de huidige zit er toch alweer een jaar of 5 in.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:35 schreef Phat Lip het volgende:
[..]
Tja, het verschilt natuurlijk per schijf. Ik heb ook al 4 jaar een WD, die het prima doet, ook al wordt ie 55 graden. Ik heb 2 maxtors gehad is beiden binnen 2 jaar kapot waren. Verder nog een WD die het 3 jaar uithielt voordat ie de geest gaf, en een Seagate die er ook na 3 jaar de brui aan gaf. Voor mij dus geen Maxtor meer. Terwijl anderen weer zweren bij Maxtor. Gewoon kwestie van geluk hebben. Statistisch gezien heb je natuurlijk om en nabij de 2x zo grote kans dat je je data kwijt bent met striping, dan met een enkele schijf. Met mirroring uiteraard andersom, dan is de kans ongeveer half zo groot.quote:Op zondag 1 april 2007 09:12 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Mijn harde schijf is nog nooit stuk geweest. En de huidige zit er toch alweer een jaar of 5 in.
Hmm.. wijze man..quote:Op zondag 1 april 2007 09:03 schreef Merovingian het volgende:
[..]
Eigenlijk wel ja.
[..]
Oud? het wordt nog steeds nieuw gemaakt hoor!
Maar ff serieus. Het heeft helemaal geen zin om geheugen te nemen op 800 MHz. PC4200 heeft een bus van 533MHz, wat in dual channel uitkomt op 1066MHz effectief. En wat is de bussnelheid van een E6600? Juist, 1066MHz. Je hebt dan dus precies dezelfde klok. Hogere bussnelheid van je geheugen zorgt voor "scheve" timings, waardoor je vaak juist langzamer uitbent in de praktijk. Als je trouwens PC6400 op je moederbord prikt en niets in je bios verandert, zal het in de meeste gevallen trouwens automatisch op 533MHz draaien aangezien de bus van het moederbord de bussnelheid van de cpu overneemt...
Met geheugen is het weer typisch zo'n consumenten-gaan-voor-hoogste-getallen-want-dat-moet-wel-beter-zijn verhaal. Net als met camera's. "Die camera heeft 10 Megapixel, en die maar 8! Nou dan moet die van 10 wel beter zijn!" En dan wordt er een standaard 10MP HP compactcameratje van 200 euro vergeleken met een 8MP Canon spiegelreflex ofzo
Als je echt een top-pc wil hebben, zoek dan geheugen met de laagste CL (ook wel CAS) waarde op 533MHz. Echter, CL 4 of CL 3, scheelt misschien in de praktijk 1% snelheid in games. Merkbaar? Nee. Behalve in je geldbuidel. En als je echt een top-pc wil hebben, koop dan een 8800GTX imho. Ik heb in mijn pc Twinmos geheugen 2x1GB CL 4. 75 euro per reepje (in november 2006). Ik weet niet wat die timings van dat OCZ geheugen zijn, maar ik zou dat geld gewoon lekker in mijn zak houden als ik jou was. Je hebt al 1GB CL4 Kingston voor nog geen 50 euro. Scheelt je 90 euro. Dat geld plus nog een goedkopere voeding (480W Tagan bijvoorbeeld) en nog wat bijleggen en je kunt een 8800GTX kopen. En dat merk je wel degelijk qua snelheid!
Ik zal je mijn systeem even beschrijven (waar ik een maand lang op heb lopen dokteren en uitzoeken, o.a. voor dat geheugen:C2D E6600 voor 290 euro Asrock ConroExFire-Esata2 (4 geheugenslots met dual channel, 4x sata2 waarvan 2 mogelijk extern, gigabit ethernet, sound en alle standaard onzin). Asrock is een goedkoop merk van Asus. Qua prestaties zijn het goede bordjes. Je hoort verhalen van slechtere condensators enzo. Maargoed dat zien we over een jaar of 2 wel weer, desnoods koop ik dan weer een nieuw bord. Dit bordje van mij was 90 euro. 2x 1GB Twinmos CL4 Dual-channel voor 150 euro. Leadtek 8800GTX voor 580 euro. Tagan 480-U15 modulaire voeding met 2 PCI-e power connectors (nodig voor 8800GTX) voor 75 euro. Zalman 9500 Cu LED (wie weet ga ik toch nog overklokken, en ik had niet hele goede reviews gelezen over die standaard cooler die bij de C2D zit) voor 40 euro. Kast van een wazig merk waar een 15cm fan inzit voor 70 euro.
Dit alles bij elkaar op de HCC dagen in november 2006 voor nog geen 1300 euro. 2xHD en DVD uit mijn oude pc gesloopt en je hebt een complete pc die aardig goed is afgestemd. Al zeg ik het zelfGeen onnodig dure componenten (zoals dat geheugen of bv een quadcore of 800W voeding), geen echte bottlenecks, goede mogelijkheden om te gaan overklokken (op het geheugen na dan, maar ik had zelf zoiets van, met dit systeem hoef ik de komende tijd niet over te klokken, als ik het echt wil koop ik wel nieuw geheugen.)
Heb afgelopen week vrijwel de zelfde config in elkaar gezetquote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:03 schreef attieboy het volgende:
Ik ga dus een nieuw pc samenstellen en heb al min of meer de onderdelen uitgezocht. Wilde van jullie weten wat jullie hieraan zouden veranderen en waarom. Dit is overigens mijn eerste pc die ik zelf ga samenstellen, dus wil alles helemaal kloppend hebben:
processor: Intel Core 2 Duo E6600 = 288 euro -
voeding: Antec TruePower Trio 550W = 94 euro -
moederbord: Gigabyte GA-965P-DS3 = 114 euro -
harde schijf: WD Caviar SE16 SATA-II 250 gb = 65 euro -
optische drives: Samsung SH-S182M = 31 euro -
intern geheugen: OCZ 2x1GB PC6400 DDR2 Platinum XTC Dual Channel Kit = 187 euro -
videokaart: ASUS EN8800GTS = 309 euro
Daarentegen heb ik eenmaal een ASRock mobo gehad dat het gewoon 2,5 jaar heeft gedaan. Op zich een record dusquote:Op zondag 1 april 2007 15:25 schreef soylent het volgende:
Als je maar geen Asrock mobo gaat nemen. Wat een troep is datNog nooit een Asrock-mobo gehad dat 't langer dan 1 jaar uithield zonder freezes
Tja, ik heb een MSI moederbord gehad met na 1,5 jaar kapotte condensators. Nu dus een Asrock vanaf november, en we zien wel hoe lang het meegaat...quote:Op zondag 1 april 2007 15:25 schreef soylent het volgende:
Als je maar geen Asrock mobo gaat nemen. Wat een troep is datNog nooit een Asrock-mobo gehad dat 't langer dan 1 jaar uithield zonder freezes
Voor pc4200 geheugen heb je geen heatsinks o.i.d. nodig. Wordt niet zo warm.quote:Op zondag 1 april 2007 19:11 schreef attieboy het volgende:
hoe belangrijk is het om heatspreaders te hebben op je geheugenmodules? Ik heb nu namelijk gekozen om voor pc4200 geheugen te gaan, maar de meesten hiervan hebben geen heatspreaders. Big deal?
Weet je dat zeker ik kan daar niet zo 123 goede uitleg voor vinden. Is het niet zo dat als je 2 keer 800MHz reepjes er in duwt (dual) dat die beide op 800 lopen en dat de datastream samen word gepakt en dus op 128 bit loopt ipv 2x 64 bit?quote:Maar ff serieus. Het heeft helemaal geen zin om geheugen te nemen op 800 MHz. PC4200 heeft een bus van 533MHz, wat in dual channel uitkomt op 1066MHz effectief. En wat is de bussnelheid van een E6600? Juist, 1066MHz.
Je intel verhaal klopt, je amd verhaal weet ik niet zeker, maar ik vermoed van wel. Ik heb me niet verdiept in AMD omdat ik eerst voor mezelf al besloten had een C2D te nemenquote:Op maandag 2 april 2007 01:30 schreef endemion het volgende:
Begin het te begrijpen. Paar vraagjes.
Intel 1066MHs FSB dus max mem PC4200 (533MHz CL4) of bv PC5300 CL5 (laten lopen op 533MHz = CL4)
AMD 2000 / 1600 FSB HT dus max. PC8000 (1000MHz).
Klopt dit hier boven zo'n beetje?
Als het mobo boekje niet hoger als PC6400 aan geeft betekent dat dan over het algemeen dat geheugen modules max. op 800MHz lopen? Of kan zo'n mobo waarschijnlijk ook PC8000 aan?
Sowieso HT? In hoeverre is dat een of ander foefje, maar dat is nog wel eenvoudig te achterhalen. Hoop ik.quote:Op maandag 2 april 2007 17:28 schreef Merovingian het volgende:
[..]
Je intel verhaal klopt, je amd verhaal weet ik niet zeker, maar ik vermoed van wel. Ik heb me niet verdiept in AMD omdat ik eerst voor mezelf al besloten had een C2D te nemen
Als je mobo max pc6400 aan kan denk ik dat je je geheugenbus niet boven de 800MHz kan klokken. Maar geen ervaring mee, dus geen zekerheid. Misschien iemand anders?
HT.quote:Op maandag 2 april 2007 17:37 schreef endemion het volgende:
[..]
Sowieso HT? In hoeverre is dat een of ander foefje, maar dat is nog wel eenvoudig te achterhalen. Hoop ik.
2x pc6400 kom je op 1600 uit dus als dat mobo ook 2000 kan zou je toch eigenlijk ook pc8000 er in moeten kunnen duwen. Maja eerst maar s kijken wat dat HT precies inhoud.
BTW mijn budget besluit voor mij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |